Розвиток творчих здібностей учнів на уроках інформатики через організацію проектної діяльності
Якщо ви дивитесь на рік уперед, сійте рис.
Якщо ви дивитесь на десять років уперед, висаджуйте дерева.
Якщо ви дивитесь вперед на все життя, навчайте людину.
Китайська приказка.
Нема жахливішої роботи, ніж учительська
Нема виснажливішої роботи від учительської,
де нерви паляться, мов хмиз сухий,
де серце рветься ...
Але нема щасливішої долі,
коли людина з твоїх рук, учителю,
іде у світ – на краплю світ людніє.
(„Дума про вчителя” І. Драч)
Сьогодні однією з найголовніших завдань сучасної школи є розвиток в учнів самостійності і здатності до самоорганізації. Школяр повинен вміти самостійно отримувати інформацію, обробляти її, аналізувати результати обробки. Сучасне навчання має орієнтуватися на інтереси і потреби учнів, грунтуватися на особистому досвіді дитини. Учень не повинен бути об'єктом педагогічного впливу, а повинен бути суб'єктом пізнавальної діяльності. Саме тому, результатом роботи вчителя повинна бути активна, творча діяльність учня, далека від простої репродукції. А цього можна досягти, використовуючи на уроках метод проектів. І предмет «Інформатика та ІКТ» в цьому плані знаходиться у виграшній ситуації. По-перше, вивчається достатню кількість тем, де учні можуть проявити свою творчість і самостійність. По-друге, на уроках використовується комп'ютери, що викликає в учнів великий інтерес.
Проектний метод дозволяє реалізувати проблемне навчання, дозволяє навчати самостійного мислення і діяльності, системному підходу в самоорганізації, дає можливість навчати групового взаємодії.
Існує кілька видів проектів. Один з видів - творчі проекти, які застосовуються в якості повторення або узагальнення пройденого матеріалу. Основною метою таких проектів є формування креативного мислення учнів. Причому проекти можуть бути невеликими, розраховані на один-два уроки. Або більш тривалими, розраховані на певний термін і виконуються в рамках самостійної роботи вдома.
Творчі проекти не мають детально відпрацьованої структури, вона тільки намічається і далі розвивається, підкоряючись логіці та інтересам учасників проекту. З учнями визначаються бажані, плановані результати, проговорюються деякі вимоги до проекту (наявність певних елементів в роботі, в залежності від досліджуваної теми). Наприклад, при вивченні теми «Створення презентації» потрібне використання в проекті гіперпосилань і анімації.
Метод проектів не є принципово новим у світовій практиці.
Він виник ще на початку нинішнього сторіччя в США. Його називали також методом проблем і пов'язувався він з ідеями гуманістичного напряму у філософії та освіті, розробленими американським філософом і педагогом Дж.Дьюї, а також його учнем В.Х. Кілпартиком.
Метод проектів привернув увагу і російських педагогів ще на початку ХХ століття. Ідеї проектного навчання виникли в Росії практично паралельно з розробками американських педагогів. Під керівництвом російського педагога С.Т. Шацького в 1905 році була організована невелика група співробітників, яка намагалася активно використовувати проектні методи в практиці викладання.
Пізніше, вже за радянської влади ці ідеї стали досить широко впроваджуватися в школу, але недостатньо продумано і послідовно, постановою ЦК ВКП / б / в 1931 році метод проектів був засуджений і з тих пір, до недавнього часу, більше не робилося скільки-небудь серйозних спроб відродити цей метод в шкільній практиці. Разом з тим в зарубіжній школі він активно і досить успішно розвивався.
У США, Великобританії, Бельгії, Ізраїлі, Фінляндії, Німеччини, Італії, Бразилії, Нідерландах і багатьох інших країнах, де є ідеї гуманістичного підходу до освіти Дж. Дьюї, його метод проектів знайшов широке поширення і придбав велику популярність в силу раціонального поєднання теоретичних знань та їх практичного застосування. Для вирішення конкретних проблем навколишньої дійсності в спільній діяльності школярів. "Все, що я пізнаю, я знаю, для чого це мені треба і де і як я можу ці знання застосувати" - ось основна теза сучасного розуміння методу проектів, який і приваблює багато освітніх системи, що прагнуть знайти розумний баланс між академічними знаннями і прагматичними вміннями.
Проектний метод на уроках - це свого роду спільна творчість вчителя та учнів. Робота вчителів у процесі викладання інформатики спрямована на конкретний результат - формування у учнів певних, узгоджених з програмою знань і умінь з кожної теми шкільного курсу інформатики.
В основі методу проектів лежить розвиток пізнавальних навичок учнів, умінь самостійно конструювати свої знання й орієнтуватися в інформаційному просторі. Це можна побачити, осмислити, застосувати в реальній практичній діяльності.
Метод проектів в інформатиці характеризується формуванням навичок системного підходу до вирішення завдань, появою самостійності в процесі роботи і встановленням стилю спілкування між учнем як рівноправного партнерства.
Метод проектів завжди орієнтований на самостійну діяльність учнів - індивідуальну, парну, групову, яку учні виконують протягом певного відрізка часу. Учні, виконуючи проекти на уроках інформатики, виконують певні алгоритми дій, вправи.
На предметі інформатика проектний метод дозволяє використовувати всі виховні дидактичні можливості. Він розгортається для нас, по-перше, як один з методів проблемного навчання активізує і поглиблює пізнання, по-друге, як метод дозволяє навчати самостійного мислення і діяльності, по-третє, як метод, що дає можливість навчати групового взаємодії, що важливо для соціалізації учнів, для формування професійних навичок у професійне навчання на інформатиці.
У процесі роботи над проектом відбувається тісне особистісне взаємодія вчителя з учнем на принципах рівного партнерства, спілкування старшого з досвіду товариша з одночасним відсутністю диктату з боку вчителя і достатнім ступенем самостійності для учня. Метод проектів залучає учня в діяльність, де метою є отримання цікавого для учня результату - результату роботи над проектом - що є сильним мотиватором.
За допомогою методу проектів здійснюється " діяльнісний " підхід до виховання і навчання. На предметі інформатика, з яскраво вираженою практичною спрямованістю, діяльні форми навчання дозволяють навчати предметної діяльності в процесі навчальної діяльності. Під предметною діяльністю ми розуміємо діяльність у межах однієї предметної діяльності. Для шкільного предмета інформатика область окреслюється змістом навчального предмета з його розширеннями і поглибленнями при профільованому викладанні. Метою предмета вчитель може ставити практичний результат, одержаний за допомогою комп'ютера, програмних засобів, програмних пакетів, оболонок, які кожен учень може освоїти сам у процесі навчання на предметі. Він дає можливість організувати цю діяльність у цікавій для учасника формі, цілеспрямованої на значимий для них результат - продукт колективний, пізнавальної, творчої роботи.
Практичні знання перетворюються в захоплюючі, цілеспрямовані дії. Освоєння програмних засобів та обчислювальної техніки стає більш осмисленим, робота учнів усвідомленої, захоплюючій, прагматично і пізнавально-мотивованою.
У той же час метод проектів на предметі інформатика - це метод організації групового навчання.
У процесі творчої проектної діяльності учнів групове взаємодія, передбачене по ходу виконання проекту, дозволяє виховати і розвинути важливі соціальні якості особистості. Це здатність працювати в колективі, взаємодіяти, допомагати один одному, працювати на одну мету.
Спільно планувати роботу і оцінювати внесок і результати роботи кожного.
Створення проектів на уроках інформатики:
Результат використання елементів методу навчального проектування на уроках:
1. Збільшення знань кожного учня у:
- новому змісті по запропонованій темі;
- нові практичні прийоми;
- узагальнюючі поняття, уявлення, знання, на отримання яких націлений результат проекту.
2. Розвиток навичок:
- самостійної роботи
- джерелом інформації
- інструментами і технологіями
- самостійне прийняття рішення
Комунікативності в:
- інформаційному обміні
- в рольовому взаємодії
- розумової діяльності при:
- проектуванні
- плануванні
- аналізі
- синтезі
- структуруванні та ін..
- самоаналізу і рефлексії.
3. Виховання толерантності
4. Розширення кругозору