У методичних рекомендаціях розглядаються питання, пов'язані з доцільністю використання методу Sand play в початковій школі, а саме: теоретичне обгрунтування використання методу Sand play в початковій школі та практичні аспекти використання ігор з піском для розвитку творчих здібностей дітей молодшого шкільного віку, які можна використовувати на уроках, інформаційних хвилинках, виховних годинах та хвилинках релаксу.
Особлива увага приділяється застосуванню розробкам ігорових вправ, уроків з використанням елементів методу Sаnd play , які можна використовувати під час виховних годин.
Рекомендовано учителям початкових класів та вихователям груп продовженого дня з метою урізноманітнення та вдосконалення форм роботи, збереження морального здоров'я дітей.
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ЛУЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
МІСЬКИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
« ЛУЦЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №17
ЛУЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ»
І.І.Мойсюк
Sаnd play - ігри з піском як засіб розвитку творчих здібностей дитини у початковій школі
Методичні рекомендації
УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ ЛУЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
МІСЬКИЙ МЕТОДИЧНИЙ КАБІНЕТ
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД
« ЛУЦЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ №17
ЛУЦЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ»
І.І.Мойсюк
Sаnd play - ігри з піском як засіб розвитку творчих здібностей дитини у початковій школі
Методичні рекомендації
УДК 37.04.504
ББК 74.268.3(4Укр)
Б 48
Мойсюк І.І. Sаnd play - ігри з піском як засіб розвитку творчих здібностей дитини у початковій школі: методичні рекомендації / І.І.Мойсюк. – Луцьк : ПрАТ «Волинська обласна друкарня», 2018. – 56 с.
У методичних рекомендаціях розглядаються питання, пов’язані з доцільністю використання методу Sand play в початковій школі, а саме: теоретичне обгрунтування використання методу Sand play в початковій школі та практичні аспекти використання ігор з піском для розвитку творчих здібностей дітей молодшого шкільного віку, які можна використовувати на уроках, інформаційних хвилинках, виховних годинах та хвилинках релаксу.
Особлива увага приділяється застосуванню розробкам ігорових вправ, уроків з використанням елементів методу Sаnd play , які можна використовувати під час виховних годин.
Рекомендовано учителям початкових класів та вихователям груп продовженого дня з метою урізноманітнення та вдосконалення форм роботи, збереження морального здоров’я дітей.
Автор:
Мойсюк Ірина Іванівна, учитель початкових класів, спеціаліст ІІ категорії.
Рецензенти:
І. Шмігель - методист міського методичного кабінету управління освіти Луцької міської ради
О.Бойко – учитель-методист Комунального закладу « Луцька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 17 Луцької міської ради».
Рекомендовано для практичного застосування засіданням методичної ради методист Комунального закладу « Луцька загальноосвітня школа І – ІІІ ступенів № 17 Луцької міської ради».
(Протокол № 3 від 06.12.2017р.)
Луцьк 2018
ВСТУП…………………………………………………………………….. 4
РОЗДІЛ І. Теоретичне обгрунтування використання методу Sаnd play в початковій школі………………………………….. 8
1.1. Історія виникнення пісочної терапії……………………………………………. 8
1.2. Погляди провідних вчених – педагогів на доцільність застосування Sand play в початковій школі……………………………………………………………………. 9
1.3. Sаnd play в навчально - виховному процесі молодших школярів .…….. 10
1.4. Що потрібно для організації роботи з піском в умовах початкової школи ?..12
1.5. Види ігор з дітьми на уроках пісочної терапії…...…………………………… 17
1.6. Використання методу Sаnd play у змісті навчальних програм початкової школи …………………………………………………………………………………. 26
РОЗДІЛ II. Практичне застосування методу Sаnd play в початковій школі……………………………………………… 30
2.1. З циклу Українська мова( навчання грамоти: мова і читання) "Пісочна грамота"……………………………………………………………………………… 30
2.2. З циклу «Математика»…………………………………………………………. 37
2.3. З циклу «Природознавство»……………………………………………………. 38
ВИСНОВКИ…………………………………………………………….….43СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ…………...……………….… 45
ДОДАТКИ………………………………………………………………… 46
ВСТУП
«У пісочній терапії світ дитинства
знову відкриває перед людиною свої двері,
і ці ж двері ведуть в несвідомі і приховані
в ньому таємниці».
Дональд Сандер
Швидкий розвиток соціально-економічної, наукової, інформаційної сфер життя суспільства потребує змін у навчально-виховному процесі, удосконалення та оновлення його змісту, форм і методів. Державні національні програми «Діти України» (1996 р.) та «Освіта» (Україна ХХІ століття) (1993 р.), Національна доктрина розвитку освіти (2002 р.) одним із головних завдань закладів освіти визначають збереження і зміцнення фізичного, психічного, соціального та морального здоров’я школярів, формування в них умінь і навичок здорового способу життя. Особливий інтерес педагогічної науки викликають численні естетотерапевтичні освітні технології та підготовка педагогічних кадрів до їх використання у професійній діяльності. Проблема здоров’я дітей шкільного віку сьогодні є надзвичайно актуальною, адже реальне погіршення фізичного, психічного, морального стану відзначають і медики, і педагоги. Створення комфортного, психологічно безпечного освітнього середовища, у якому дитина змогла б вільно виявити себе та мати можливість індивідуально-творчого розвитку, стає предметом дослідження сучасного наукового напряму психолого-педагогічних знань – естетотерапії. Одним із ефективних видів естетотерапевтичного впливу на особистість з метою стабілізації її емоційно-чуттєвого стану та надання можливості творчої самореалізації в навчально-виховному середовищі сучасної початкової школи є пісочна терапія.
Ігри з піском є ефективним засобом всебічного розвитку дітей у цілому і творчих здібностей зокрема багаторічна практика свідчить, що ігри з піском позитивно впливають на емоційне благополуччя дітей. А з огляду на те, що це найулюбленіші ігри дітей, ми, дорослі, повинні максимально використовувати їх з розвивальною, навчальною та корекційною метою. Сьогодні дуже популярним став метод sеnd play, що з англійської дослівно означає «пісочна гра». Власне, це той метод, завдяки якому дитина з піску і невеличких фігурок будує свій індивідуальний і неповторний світ у мініатюрі. Граючись, вона виражає на піску те, що спонтанно виникає в її свідомості. Ігри з піском дають дитині змогу відчути себе впевненою і вмілою: вона створює нове, не боїться ламати старе і щось змінювати. У пісочниці створено оптимальні умови для розвитку творчого потенціалу дитини, активізації її просторової уяви, образно-логічного мислення, тренування дрібної моторики рук. У процесі колективних ігор дитина усвідомлює морально-етичні норми, у неї формується гармонійний образ світу. Дорослі можуть бути впевнені: якщо у дитячому пісочному господарстві все спокійно, то й на душі у дитини спокій і гармонія. Нові вимоги до сучасної освіти потребують нових підходів до організації життєдіяльності дітей. Принцип терапії піском запропонував Карл Густав Юнг, психотерапевт, засновник аналітичної психотерапії. Головним принципом, покладеним в основу роботи, він вважав створення вільного й захищеного простору, у якому дитина може виражати та досліджувати власний світ, перетворюючи свій досвід і свої переживання, що часто незрозумілі або турбують, у зримі та відчутні образи. Піскова терапія характеризується простотою маніпуляцій, можливістю винаходу нових форм, короткочасністю існування створюваних образів. Основоположна ідея пісочної терапії сформульована так: «Гра з піском дає дитині змогу позбавитися психологічних травм за допомогою перенесення ззовні, на площину пісочниці, фантазій і формування відчуття зв’язку і контролю над своїми внутрішніми мотивами. Це значною мірою полегшить здорове функціонування психіки». Карл Юнг стверджував, що «гра в піску» вивільняє заблоковану енергію і «активізує можливості само зцілення, закладені в людській психіці». Пісочна терапія – головний помічник для процесу індивідуалізації. Це спосіб спілкування зі світом та самим собою; спосіб позбавлення внутрішнього напруження, що підвищує впевненість у собі та відкриває нові шляхи розвитку. Пісочна терапія дає можливість торкнутися внутрішнього, справжнього «Я», відновити свою психічну цілісність. Уперше почала використовувати пісок англійський психотерапевт М. Лювенфельд, яка надавала великого значення тактильному контакту дитини з піском. Вона використовувала ігри з піском, сполучаючи з різними предметами та ляльками, мала знамениту колекцію маленьких іграшок та мініатюр, пофарбованих паличок, камінчиків. Все це зберігалось у коробці, яку діти називали «коробкою здивування». Дитина мала можливість вільно гратися з піском, водою та фігурками. Діти називали цей процес «будування світу». Гра з піском являє собою одну з незвичайних технік аналітичного процесу, під час якого дитина будує власний світ у мініатюрі з піску та невеличких фігурок. Ця інновація є дуже перспективною. Створення пісочних сюжетів сприяє творчому розвитку дитини та активізації власного «Я».
Перевага пісочної терапії у тому, що вона:
Пісочна терапія для дітей – це ігровий спосіб розповісти про свої проблеми, продемонструвати свої страхи та позбавитись їх, а також емоційного напруження. Адже гра для дитини – це необхідна, природна й улюблена діяльність. Тому тема моєї роботи звучить так: «Sеnd play- ігри з піском як засіб розвитку творчих здібностей дитини у початковй школі». Працюючи над даною проблемою я в своїй роботі намагаюся допомогти дітям розкрити та розвинути в собі творчий потенціал, внутрішні почуття, спонукаю дітей до творчості, самовираження через мовленнєву, художню, навчальну та театралізовану діяльність, намагаюсь розвивати у дітей швидкість думки, її гнучкість, оригінальність, допитливість, сміливість.
Використовуючи в роботі з дітьми пісок дає змогу :
Ігри з піском покращують емоційний стан дітей: гіперактивні діти стають більш врівноважені, скуті - розслабляться, агресивні - заспокоюються. Дітей настільки захоплює гра з піском, що вони не помічають плину часу, вони з задоволенням повертаються до гри з піском при нагоді. Це найголовніше що дає ця гра.
Пісок дає можливість обіграти з дітьми улюблену казку, а це в свою чергу розвиває комунікацію дітей, образне мислення, фантазію, впевненість. За допомогою піску можна вивчати літери та цифри. В пісочних іграх діти природно регулюють ігрову взаємодію. Вони самостійно вирішують конфлікти, сумісно долають труднощі, об'єднуються, вчаться слухати і чути іншого. Так формується здібність до розуміння ближнього та співчуття .
Пісочна терапія, пісочні ігри - це спосіб спілкування зі світом і з самим собою, спосіб зняття напруги, який дає дитині впевненість, можливість зібрати свій образ, картину світу.
Отож, пісок - символ життя Всесвіту, а наші діти - це піщинки, без якого Всесвіт неможливий.
РОЗДІЛ І. Теоретичне обгрунтування використання методу Sаnd play в початковій школі
Які асоціації викликає у Вас слово «пісок»? Що ви згадуєте, почувши його? Більшість з вас згадує пісочний пляж на теплому морі, літо і казковий відпочинок. Згадайте, яке задоволення водити долонями по піску, а найцікавіше будувати з нього чарівні замки і відчувати спокій і блаженство. Якимось неймовірним способом раптом зникають тяжкі думки, йдуть проблеми, з'являється умиротворення і спокій. А головне - час абсолютно не відчувається при взаємодії з піском.
Дора Калфф швейцарський аналітик, стверджує: «Картина на піску може бути зрозуміла як тривимірне зображення будь-якого аспекту душевного стану. Неусвідомлена проблема розігрується в пісочниці, подібно драмі, конфлікт переноситься з внутрішнього світу в зовнішній і робиться видимим».
Принцип «терапії піском» був запропонований ще К.Г. Юнгом, засновником аналітичної психології. Формування концепції «пісочної терапії» (або «sаnd play» дослівно - пісочна гра) займалися, в основному, представники юнгинської школи.. Однак для навчальних цілей унікальні можливості піску до недавнього часу практично не використовувалися. Щоб заповнити цю прогалину, створена система пісочних ігор, спрямованих на навчання і розвиток особистості .
На сьогоднішній день даний напрямок продовжує активно розширюватися, виникають різні модифікації методу, з'являються нові форми і техніки терапевтичної роботи з піском.
Гра з піском, як консультативна методика, була описана англійським педіатром Маргарет Ловенфельд в 1939 році.
Різноманітні аспекти проблеми використання пісочної терапії в роботі з дітьми та підлітками були предметом дослідницької уваги українських та російських вчених, зокрема Т. Грабенко, Н. Дикань, О. Зайви, Т. Зінкевич-Євстигнеєвої, М. Кисельової, Л. Лебедєвої, Н. Маковець кої, Н. Сакович, Л. Шик, Н. Юрченко та ін. Ними досліджені питання запровадження ідей юнгіанської пісочної терапії (sand play) у роботі з окремими категоріями дітей, які мали різноманітні соціально-психологічні проблеми розвитку. Проте на сьогодні залишаються недостатньо розробленими питання вивчення психолого- педагогічних можливостей пісочної терапії, зокрема її дидактичний потенціал та питання підготовки майбутніх педагогів до використання педагогічної пісочниці у професійній діяльності.
1.2. Погляди провідних вчених – педагогів на доцільність застосування Sаnd play в початковій школі
Пісочна терапія – це один із методів, що виник у межах аналітичної терапії, засновником якої є К. Юнг. Це спосіб спілкування зі світом і самим собою; спосіб позбавлення внутрішнього напруження, що підвищує впевненість у собі та відкриває нові шляхи розвитку. Виникнення пісочної терапії бере свій початок у 1929 році, коли англійський дитячий психотерапевт М. Ловенфельд вперше застосувала пісочницю в ігровій психотерапії. Лікарка надавала неабиякого значення тактильному контакту дитини з піском і водою, доповнюючи його іграми з різноманітними предметами та ляльками. Вона помітила, що діти додають в пісок воду і поміщають туди мініа- тюрні іграшки. М. Ловенфельд назвала свою методику «Техніка побудови світу». У 1950-х роках швейцарський психоаналітик Д. Калф, вивчивши цю методику, почала досліджувати інший аспект пісочної терапії, а саме: питання створення для своїх клієнтів «вільного, захищеного простору», де, граючись з піском, вони відчували б себе вільно. Російські вчені Т. Зінченко-Євстигнеєва, доктор психологічних наук, директор Інституту Казкотерпії у м. Санкт-Петербурзі та Т. Грабенко, психолог, дефектолог розробили й успішно апробували систему пісочних ігор, спрямованих на навчання, розвиток та корекцію особистості дітей дошкільного та шкільного віку. Окремі елементи психолого-педагогічних методик роботи в пісочній терапії проводились провідним психологом Академії післядипломної освіти м. Мінськ (Білорусія) Н. Сакович, яка відзначала великий виховний та освітній потенціал використання пісочниці в навчально-виховному процесі з дітьми дошкільного та молодшого шкільного віку. Саме їй належить упровадження в науковий обіг терміну «педагогічна пісочниця». На думку психолога, перенесення традиційних педагогічних занять в пісочницю має такі переваги:
Зазначимо, що пісочна терапія як різновид арт-терапії зорієнтована на притаманний кожній дитині внутрішній потенціал здоров’я і сили. Вона акцентує увагу на природному вияві думок, почуттів та настрою в творчості, прийняття дитини такою, якою вона є.
1.3. Sand play в навчально - виховному процесі молодших школярів
Перші роки навчання в школі – один з найбільш важливих періодів розвитку особистості дитини. Провідним видом діяльності в молодшому шкільному віці є навчання. Але в цей період ще зберігається потреба в грі, тому є необхідність вклю- чення в навчальну діяльність різних видів ігор, зокрема й з таким нетрадиційним для загальноосвітнього навчального закладу засобом навчання, як пісок Пісочні дидактичні ігри сприяють розвитку мовлення, довільної уваги, пам’яті, дрібної моторики й тактильно-кінестетичного відчуття, які тісно пов’язані з розумовими операціями. Характерною віковою особливістю дітей молодшого шкільного віку є мимовільна увага, спрямована на новi, яскраві, несподівані та захоплюючі об’єкти, які передбачає гра у пісочниці. Приділяючи увагу пісочній терапії в контексті психологічної та психотерапев- тичної роботи, слід відзначити потужні можливості пісочниці для навчально-виховної та корекційно-розвивальної роботи з дітьми молодшого шкільного віку.
Нами виділені основні причини використання пісочниці в роботі з молодшими школярами в урочний та позаурочний час:
Використання педагогічної пісочниці у навчально-виховному процесі має ряд переваг над іншими формами арт-терапевтичної роботи, а саме:
У пісочниці створюється додатковий акцент на тактильну чутливість, «мануальний інтелект» дитини. Тому перенесення традиційних навчальних і розвивальних завдань у пісочницю дає подвійний ефект. З одного боку, суттєво підвищується мотивація дитини до уроків, з іншого, – інтенсивніше відбувається розвиток пізнавальних процесів. Ураховуючи той факт, що пісок має чудову властивість «заземлювати» негативну психічну енергію, можна говорити про гармонізацію психоемоційного стану дитини в процесі навчальної роботи.
1.4. Що потрібно для організації роботи з піском в умовах початкової школи ?
Що потрібно для гри в пісок?
А потрібно, по суті, так мало:
Любов, бажання, доброта,
Щоб Віра в Дитинство не пропала.
Для організації ігор з піском необхідні пластикові формочки різноманітної величини і тематики, формочки для тіста, дерев'яні шпателі, великий набір мініатюрних предметів і іграшок, в сукупності що символізують навколишній світ і відображають роботу по лексичним темам.
Для організації роботи з піском в умовах початкової школи знадобляться:
1. пісочниця – дерев’яний ящик. Традиційний його розмір у сантиметрах: 50 х 70 х 8 (де 50 х 70 – розмір поля, а 8 – глибина) пофарбований з середини в голубий колір (символізує небо і воду), який заповнений на 1/3, або 1/2 частину чистим просіяним піском.Уважається, що такий розмір пісочниці відповідає обсягу поля зорового сприйняття.
2. чистий, просіяний пісок. Техніка безпеки вимагає «чистити» пісок мінімум раз на 2-3 місяці. Для цього пісок промивають або виставляють на сонці, додають новий чистий пісок;
3. колекція мініатюрних фігурок заввишки не більше ніж 8 см.
Колекція розміщується на поличках, щоб зручно було дістати і бачити фігурки.
У класичній пісочної терапії існує наступна класифікація предметів, використовуваних в процесі роботи з піском:
- ЛЮДИ. Повинні бути різної стати і віку. Необхідно мати декілька фігурок немовлят, дітей, мам, дідусів та бабусь. Мають бути присутні люди різних спеціальностей, різних видів спорту. Люди різних культур, історичних епох, фантастичні, казкові герої, персонажі легенд і міфів включно з відьмами, ангелами, богами і богинями різних народів.
- ТВАРИНИ, ЯКІ ЖИВУТЬ НА ЗЕМЛІ. Cсавці, дикі і домашні тварини, гризуни і плазуни, тварини, які живуть в пустелі, джунглях, горах, доісторичні тварини - динозаври, мультиплікаційні тварини.
- ПТАХИ ТА ТВАРИНИ (ІСТОТИ), ЯКІ ЛІТАЮТЬ. Летючі миші, водоплавні птахи, птахи, що живуть на суші, свійські та дикі птахи. Доісторичні летючі істоти - динозаври (птеродактилі…), та казкові літаючі тварини. Метелики, жуки, мурахи, мухи.
- ЖИТЕЛІ ВОДЯНОЇ СТИХІЇ. Риби, восьминоги, акули і дельфіни, кити і краби, морські коники, мушлі.
- ЖИТЛО ЛЮДЕЙ. Починаючи з будинків різних народів і культур, - від маленьких і скромних до великих і багато прикрашених. Палатки, вігвами, печери, споруди лікарень, церков та тюрем. В набір входять загорожі, паркани, меблі, апаратура.
- ПОСУД І ПРОДУКТИ. Горшки, тарілки, каструлі, чашки, блюдця, ложки і виделки, різноманітні продукти харчування.
- ДЕРЕВА ТА ІНША РОСЛИННІСТЬ. Різні види дерев, квіти, кущі, трава. Використовують часто справжні рослини: каштани, жолуді, сушені квіти і т.д.
- ОБ`ЄКТИ НЕБЕСНОГО ПРОСТОРУ. Зірки, планети, хмари, веселка, блискавка.
- ТРАНСПОРТНІ ЗАСОБИ. Велосипеди, автомобілі, поїзди, танки, човни, парусні кораблі, підводні човни, літаки, повітряні кулі, космічні кораблі.
- ОБ`ЄКТИ З СЕРЕДОВИЩА ЖИТТЯ ЛЮДИНИ. Дорожні знаки, мости, арки, ворота.
- ОБ'ЄКТИ ОСОБЛИВОГО ПРИЗНАЧЕННЯ. Ваги, маски, знаряддя праці, вулкани, вази, годинники, музичні інструменти, піраміди, яйця, предмети релігійного призначення, дзеркала, пляшки, коробки та скрині, гральні кості, свічки і сірники.
- АКСЕСУАРИ. Тканини, фотографії, нитки та ґудзики, цвяхи, скріпки та ювелірні вироби, гроші.
- ПРИРОДНІ ОБ’ЄКТИ. Кристали і мінерали, каміння, куски металу та дерева, насіння, пір’я, куски скла, пташині гнізда.
Символічне значення матеріалу, з якого виготовлені предмети, що використовуються в пісочній психотерапії мають не менш важливе значення чим вибір самих предметів для пісочної психотерапії. Коли предмети - фігурки є включені в пісочну композицію, то вони стають символами не тільки тих предметів, яких вони мають означати, але й якостей тих предметів, і тому матеріал передає, а часто і підсилює зміст того, про що йдеться в пісочній композиції.
- МЕТАЛ. В багатьох культурах метал розглядається як ембріон, який зародився в череві землі. Різні метали асоціюються з різними планетами і різними богами. Золото асоціюється з Сонцем, а срібло з Місяцем, свинець з Сатурном, залізо з Марсом, мідь і бронза з Венерою, а ртуть з Меркурієм.
- КАМІНЬ. Каміння в багатьох культурах символізують кістки Матері Землі, а також надійність, безсмертя і вічність. Камінь часто асоціюється з основою оскільки його закладають в фундамент споруди та будують наріжні стіни з каменю. Камінь часто символізує і з пуповиною, яка поєднує землю і небо. Вертикально стоячий камінь символізує фалічний символ і центр світотворення.
- СКЛО І КРИСТАЛИ. Кристали утворюються глибоко в надрах землі під дією високої температури і тиску на протязі багатьох тисяч років. Кристали є символом цілющої властивості психотерапії, оскільки справжню красу кристалу ми можемо побачити тільки тоді, коли його видобувають з великих глибин землі. Тому, тільки внаслідок глибокої психотерапевтичної роботи може бути ефект і тільки тоді відбувається процес кристалізації.
Скло символізує чистоту стосунків та намірів, які виникають в психотерапії. Оскільки скло є продуктом діяльності людини, то тільки при взаємній психотерапевтичній роботі і психотерапевта і клієнта може виникнути хороший терапевтичний альянс. І скло і кристал символізують взаєморозуміння і духовний досвід.
- МІНЕРАЛИ. Це мінерали які відшліфовують і вони справляють сильне враження, оскільки нагадують дорогоцінність, символізують приховані цінності. Саме те, що вони є розрізані і відшліфовані символізує відкриття захованої в предметі краси, багатий потенціал і природне начало.
- ДЕРЕВО. В багатьох народів дерево розглядається як prima material з якої було створено все. Обробка деревини з використанням інструментів символізує впорядкування хаосу. Дерево асоціюється з колискою, ліжком, або домовиною. Насіння дерева (жолуді, кедрові горіхи, каштани…) символізують ріст, енергію життя і процес формування особистості.
- МУШЛІ. Мушлі всіх форм символізують зв'язок з водою і Місяцем. Часто вони символізують жіночу сексуальність, є символом плодючості і народження фізичного і духовного.
- КІСТКИ. Кістки символізують вічність, швидкоплинність життя. Кістки нагадують про те, що життя і смерть йдуть поряд. В пісочній терапії використовуються як справжні кістки тварин, так і пластмасові черепи та кістки, мініатюрні скелети.
- ПІР`Я. Пір’я символізує істину і нагадує про потаємне бажання людини – літати. Асоціюються з небом та вітром. Важливим є наявність пір’я різних птахів, різного розміру та кольору.
- ПЛАСТИКОВІ ФІГУРКИ І ПРЕДМЕТИ. Пластмаса символізує сучасне суспільство, його бажання справити враження на оточення з метою продати з найбільшою користю той чи інший товар. В пісочній терапії застосовується предмети з гуми, полімерів, каучуку всі вони мають приблизно таке ж символічне значення.
Колекція мініатюрних фігурок
Колір в пісочній психотерапії при психодіагностиці та при самій безпосередній роботі з піском має чи не найважливіше значення.
Різний колір викликає у різних людей різну реакцію. Так, наприклад, червоний колір є кольором драматичним, він стимулює рухову активність і емоційну експресію. Червоний колір асоціюється з почуттям радості і кохання. Синій колір – заспокоює, асоціюється з емоційною відстороненістю. В цілому синій колір символізує духовні якості, та більш насичений колір – темно-синій асоціюється з депресією і навіть з смертю.
Нижче будуть наведені кольори, які мають певне символічне значення в пісковій психотерапії та їх стимулюючі властивості:
- Червоний. Червоний колір - теплий, стимулюючий, асоціюється з кров’ю, життям, силою, збудженням, радістю та коханням. В той самий час символізує чуттєвість, насилля, агресію і гнів. Стимулює рухові функції, процес прийняття рішення, провокує на імпульсивні дії.
- Помаранчевий. Об’єднав в себе характеристики 2-х кольорів: жовтого і червоного. Екстравертність і імпульсивність червоного кольору та інтуїтивність жовтого. Коли клієнт вибирає помаранчевий колір, це свідчить про його бажання йти на контакт і в той самий час говорить про його поверховість та легковажність. Цей колір говорить, що перед вами людина енергійна, яка здатна отримувати енергію і задоволення від їжі. Надмірне використання помаранчевого кольору говорить про нервовість, низьку увагу.
- Жовтий колір. Жовтий колір займає середню позицію в кольоровому спектрі - ділить спектр навпіл між теплими і холодними кольорами, тому його значення - символічне уособлення в собі характеристики прийняття рішення, сумнівів і коливань. Коли клієнт надає перевагу жовтому кольору, то це може означати, що він надає перевагу теоретизуванню і немає достатньої здатності втілити задумане в життя. Окрім того жовтий колір символізує страхи, упередження, деструктивні тенденції: ненависть, обман.
- Зелений. Символізує ті характеристики, якими наділений рослинний світ: прямота, особистісне зростання, стійкість, надійність. Люди, які надають перевагу зеленому кольору ліберальні, не схильні до фантазування. Зелений колір часто асоціюють з спокоєм, рівновагою і зціленням. Деякі відтінки зеленого, ті що ближчі до жовтого асоціюються з активністю, зростанням, регенерацією, більш темні відтінки символізують заздрість, лінь, егоїзм та депресію.
- Синій. Синій колір асоціюється з безкінечністю і глибиною. Це колір, який символізує небо, істину, глибину, надійність, спокій. Синій колір заспокоює, але в великій кількості може викликати депресію. Темно-синій колір асоціюється з нерухомістю, холодом і смертю.
- Фіолетовий. Асоціюється з духовністю, загадковістю, містикою, магією. Цей колір є кольором королів, він надихає, і в той самий час це колір самозакоханості. Вибор темно-фіолетового кольору говорить про те, що людина хоче заховатись в світі фантазій.
- Білий. Символізує єдність і гармонію всіх кольорів, невинність, віру і істину. Білий колір пояснюється як колір мовчання і багатства вибору. Також вважається, що білий колір може нейтралізувати всі інші кольори.
- Чорний. Символізує пустоту і відсутність світла та кольору. Він асоціюється з силою, загадковістю і темнотою з якої з’явилось життя, а також символізує смуток і зло, чари, бездуховність і пекло. Чорний колір розглядається як неможливість рухатись, відсутність можливостей. В той самий час чорний колір підкреслює можливості інших кольорів.
- Коричневий. Асоціюється з землею, ростом, підтримкою життя і плодючості. Коричневий колір ще символізує екскременти, бруд, могилу і смерть, а ще, бажання підкоритись групі за рахунок втрати своєї індивідуальності.
Набір грального обладнання зберігається в пластикових контейнерах і розташовується на полицях. Колекція постійно поповнюється, періодично обробляється. Для посилення впливу пісочної терапії в процесі ігор і вправ використовуємо музичні твори, наприклад: релаксаційну і класичну музику, рекомендовану для дітей .
Підбір матеріалу для ігор не є обтяжливим, тому що кожна дитина з великим бажанням намагається поділитися фігурками з кіндер-сюрпризів, деталями конструкторів, черепашками, камінчиками і т.д. Якщо все ж для занять не вистачає будь-яких фігурок-образів, можна використовувати картинки.
1.5. Види ігор з дітьми на уроках пісочної терапії.
Як стверджують психотерапевти, дитина здатна застосовувати соціальний «пісочний досвід» у своєму реальному житті. Крім корекційно-стабілізуючої функції пісочна терапія володіє багатими можливостями щодо використання її з дидактичною метою. Окремим блоком ігор-занять на засадах пісочної терапії є дидактичні ігри на розвиток у молодших школярів різноманітних мовленнєвих умінь(ТАБЛИЦЯ 1): розвиток тактильно-кінестетичної чутливості та дрібної моторики рук, розвиток фонематичного слуху, корекція звуковідтворення, читання, письмо та розвиток зв’язного мовлення.
ТАБЛИЦЯ 1
Використання пісочниці у роботі з дітьми початкових класів дає можливість розв’язати такі проблеми:
ВИДИ ІГОР З ПІСКОМ
Пізнавальні ігри: вони навчають дитину читанню, письму, лічбі, грамоті. Математичні, наприклад: «Числа і цифри» (діти знаходять горішки в піску чи інші предмети, лічать, класифікують, порівнюють: горішок - круглий, шишка - довга, горішок - гладенький, шишка - колюча і т. д.);
Ігри для ознайомлення з навколишнім світом - їх допомогою дитина пізнає, який багатогранний наш світ, знайомляться з історією свого міста, села; діти проводять досліди з піском, водою.
Художньо-мовленнєві ігри: - «Що відчуваєш?» (опис дітьми своїх відчуттів під час взаємодії з сухим та мокрим піском, порівняння); - «Казки Піщаної країни» (моделювання з піску казкових сюжетів із використанням дрібних предметів, переповідання змісту казок).
Ігри на розвиток творчого потенціалу, наприклад: «На що схоже? (Домалюй)».
Ігри на розвиток комунікативних якостей, як-от «Створення будівель» (барліг для ведмедика, будиночок для Хлопчика-Піскунчика, обігрування їх).
Ігри на розвиток тактильно-кінестетичної чутливості та дрібної моторики рук.
Тактильна форма відчуття у людини є найдревнішою. Кінестетичні відчуття пов’язані у людини з відчуттям самого руху: як сидимо, як стоїмо, як тримаємо олівець, ручку, чи комфортно нам при таких рухах тощо. Тактильно-кінестетичні відчуття напряму пов’язані з розумовими операціями. Пальчикові ігри у піску стабілізують емоційний стан дитини. Промовляння почуттів, що виникають під час контакту з пісковою поверхнею, створює своєрідний чуттєвий досвід особистості, формує навички позитивної комунікації. Розвиток дрібної моторики руки корелює з розвитком мовленнєвої діяльності дитини. Вперше такі дослідження проводились М. Кольцовою. Виділяють такі види ігор на розвиток тактильно-кінестетичної чутливості та дрібної моторики рук у пісочниці: «Відбитки наших рук», «Що заховано у піску?» тощо.
Гра «Відбитки наших рук»:
Гра «Що заховано у піску?»:
Гра «Міна»:
Гра «Візерунки» - створення узорів відбитками пальчиків, кулачків, долоньок
Гра «Піщаний дощ»- діти набирають пісок у жменьки, сиплячи над пісочницею, визначають властивості піск).
Ігри на розвиток фонематичного слуху та корекцію звуковідтворення.
Сутність цієї категорії ігор полягає у тому, що мовлення у поєднанні з активною дією викликає позитивну мотивацію навчання: дитина стає активним учасником навчального процесу. Завдяки іграм вирішуються навчально-корекційні (розвиток фонематичного слуху: вміння відчувати та виділяти окремі звуки та звукосполучення; формування правильного звуковідтворення) та психологічні завдання (розвиток комунікативності та відчуття задоволення собою та своєю роботою).
Прикладом ігор на розвиток фонематичного слуху та корекцію звуковідтворення можуть стати ігри-казки «Подорож в країну літери А (Б, В...)».
Навчання читання та письма «Пісочна грамота».
Основна ідея розробки ігор цього модуля – використання додаткового ефекту перцепції: чутливості рук та розвиток дрібної моторики. До найбільш ефективних ігрових завдань слід віднести такі:
Цікавим ефектом суто естетотерапевтичної дії можна вважати таку особливість писання на піску: дитина може дуже легко змінити (зруйнувати) неправильно написані слова, зробити це «безболісно» у порівнянні із писанням у зошиті, де сліди помилок завжди помітні.
Дитина, як правило, швидко втомлюється у процесі навчання письма за рахунок відсутності належного рівня розвитку певних психічних процесів та дрібної моторики руки. Робота з піском дозволяє зберігати та продовжити працездатність дитини у часі.
Педагог при роботі не фіксує довго увагу на помилках і тому дитина відчуває позитивне враження від писання на піску. Як свідчить досвід, дитина дуже рідко намагається уникнути від роботи, тому точніше можна визначити та зафіксувати справжню втому.
Таким чином, піднос з піском є унікальним інструментом, що дозволяє мати справу з багатьма подіями життя, такими як проблеми відносин, особистісний ріст, травми, адаптації і т.п.
Головною відмінністю пісочної терапії від інших методів є можливість створювати свій світ, який забезпечить дитині (дорослому) шлях до її потаємних думок і почуттів. При цьому цей світ можна розглядати як під мікроскопом, відчувати, змінювати, обговорювати і навіть фотографувати.
Пісочна терапія - це унікальна можливість досліджувати свій внутрішній світ за допомогою безлічі мініатюрних фігурок, підносу з піском, деякої кількості води і відчуття свободи та безпеки самовираження, що виникає в спілкуванні з психологом. Це можливість висловити те, для чого важко підібрати слова, стикнутися з тим, до чого важко звернутися безпосередньо, побачити в собі те, що зазвичай йде від свідомого сприйняття.
Основні принципи ігор з піском
Під час роботи з піском потрібно керуватися таким основним принципам ігор ,як:
1. Створення природного стимулюючого середовища, у якому дитина почувається комфортно, виявляючи творчу активність. Для цього слід добирати завдання, що відповідають можливостям дитини; формулювати інструкцію до ігор у казковій формі, уникати негативної оцінки дій дитини, ідей та результатів, заохочувати фантазію і творчій підхід.
2. Оживлення абстрактних символів: букв, цифр, геометричних фігур тощо. Реалізація цього принципу дозволяє сформувати і посилити позитивну мотивацію до занять і особисту зацікавленість дитини.
3. Реальне «проживання», програвання можливих ситуацій разом з героями казкової гри. На основі цього принципу здійснюється взаємоперехід уявного у реальне і навпаки. «Рятуючи» Принцесу, молодший школяр, не лише пропонує вихід з ситуації, але й переконується у його правильності чи хибності.
Ігри з піском покращують емоційний стан дітей: гіперактивні діти стають більш врівноважені, скуті - розслабляться, агресивні - заспокоюються. Учнів настільки захоплює гра з піском, що вони не помічають плину часу, вони з задоволенням повертаються до гри з піском при нагоді. Це найголовніше що дає ця гра.
Пісок дає можливість обіграти з дітьми улюблену казку, а це в свою чергу розвиває комунікацію дітей, образне мислення, фантазію, впевненість. За допомогою піску можна вивчати літери та цифри.
В пісочних іграх діти природно регулюють ігрову взаємодію. Вони самостійно вирішують конфлікти, сумісно долають труднощі, об'єднуються, вчаться слухати і чути іншого. Так формується здібність до розуміння ближнього та співчуття .
Пісочна терапія, пісочні ігри - це спосіб спілкування зі світом і з самим собою, спосіб зняття напруги, який дає дитині впевненість, можливість зібрати свій образ, картину світу.
Дивлячись на створену руками дитини замальовку з навколишнього світу, можна розпізнати деякі проблеми, які він відчуває:
Пропонуємо розглянути основні ключові характеристики пісочних картин
Фігурки, які потрапили в лівий верхній кут, символізують процеси, пов'язані зі спогадами про минуле або з думками про дім, матір чи іншу значущу жінку. |
Фігурки, що знаходяться в центральній верхній частині, можуть відображати те, про що в даний момент думає, фантазує клієнт. |
У правий верхній кут, як правило, потрапляють фігурки, що відображають мрії, плани на майбутнє, думки про взаємодію в соціумі: від дитячого садка, школи до роботи. Взаємодія з батьком, іншими значущими чоловіками. |
Фігурки, поміщені в центральну ліву частину, можуть символізувати про минулі емоційні переживання, пов'язані з домом, матір'ю, значущою жінкою. |
У центрі зосереджуються найважливіші фігурки, які описують, з одного боку, актуальний емоційний стан, з іншого боку - ціннісні прагнення, щось значиме. Неважливо, усвідомлене це чи ні. |
Фігурки в правій центральній частині відображають прагнення, бажання автора пісочної картини, пов'язані з батьком. |
Фігурки, розташовані в лівому нижньому куті, можуть відображати якісь події, в минулому пов'язані з домівкою, матір'ю, значущою жінкою. |
У нижній центральній частині знаходяться фігурки, що відображають, як правило, дії, які реалізуються в даний момент. |
Фігурки, що потрапили в праву нижню частину, символізують якісь події, які можливі в майбутньому, дії по відношенню до соціального оточення з батьком або значущими чоловічими фігурами. |
1.6. Використання методу Sand play у змісті навчальних програм початкової школи
Математика
У змісті програми з математики початкової школи за 1 клас чимала кількість годин відводиться на вивчення властивостей предметів, чисел першого десятка, геометричних фігур. На нашу думку, при вивченні цих тем доцільним буде використання таких дидактичних ігор, які можна проводити з молодшими школярами в пісочниці на уроках математики.
Наведемо приклади деяких з них:
1. Гра «Підказка». Зміст гри: в пісочниці зробити з піску 5 купок. У одній із них заховати який-небудь предмет, наприклад, камінчик, а потім запро- понувати дитині знайти його за підказкою. Підказка буде такою: «Шукай у другій купці ліворуч» або «Шукай у четвертій купці праворуч».
2. Гра «Камінці». Зміст гри: в пісочниці зобразити впереміш різні геометричні фігури: квадрати, трикутники, прямокутники, кола. Пояснити дитині, що це «камінчики», по яких їх необхідно перейти на другий берег річки. Щоб це зробити, слід показати лише круглі камінчики, потім – квадратні, трикутні, прямокутні.
3. Гра «Чарівні зорі». Зміст гри: діти знаходять в пісочниці зорі, лічать їх в межах 10, викладають зорями різноманітні геометричні фігури.
4. Гра «Якої цифри бракує?» Зміст гри: вписати в цифровий ряд потрібні цифри.
Записати і розв’язати в пісочниці приклади на додавання і віднімання.
Українська мова( навчання грамоти: мова і читання)
На уроках письма та читання для підсилення стійкості уваги, бажання пізнавати нове можна запропонувати дітям такі ігри з циклу «Пісочна грамота»:
Гра «Вилікуй літеру».
Зміст гри: педагог пише на піску будь-яку літеру, а потім стирає яку-небудь її частину таким чином, щоб літеру можна було впізнати. На прохання вчителя дитина повинна вилікувати «хвору» літеру, домалювавши елемент, якого бракує.
Гра «Слова-брати».
Зміст гри: на піску написати слово «ріг». Учень читає слово, потім вчитель стирає останню літеру і на її місце пише літеру Д. пропонує дитині прочитати нове слово – «рід». Так само можна змінювати слова, змінюючи тільки першу літеру. Прочитати отримані слова разом з дітьми та пояснити їх зна- чення.
Гра «Чарівні перетворення».
Зміст гри: на піску написати слово «кіт». Потім стерти літеру І та замінити її на И. Що вийшло? Таких пар можна придумати безліч: коза – коса, майка – чайка, сом – том тощо. Основним завданням при навчанні письма є формування вмінь та навичок грамотного, правильного письма. Дитина має відчувати різницю між голосними у сильній та слабкій позиції. Доцільним є використання дидактичної казки про Фею-Наголос, її чарівну паличку, Принцесу та Попелюшку. Основна ідея казки: Фея-Наголос – володарка Країни Слів. Вона завжди керує балом. З тим звуком, до якого вона торкнеться своєю чарівною паличкою, відбуваються казкові зміни! Він перетворюється на Принцесу і стає головним у слові. Принцесі підкоряються всі інші звуки в слові [4, с.145]. Можна драматизувати цю казку разом з дітьми з використанням ляльок у пісочниці. Іншим прикладом використання пісочної терапії може стати дидактична гра-казка «Співуче озеро», основним завданням якої є формування умінь та навичок у визначенні голосних та глухих й дзвінких приго- лосних. Основна ідея казки: В Країні Звуків є чарівне Співуче озеро (створюється в пісочниці), в якому дуже полюбляють плавати та співати голосні звуки, вони ство- рюють на озері чудові пісні: а-а-а-а-а, о-о-о-о-о, у-у-у-у тощо. А приголосні звуки не можуть так вільно та далеко плавати на цьому озері, деякі (це – дзвінки приголо- сні) можуть лише зайти в нього та постояти на березі, щоб трішки підспівувати го- лосним: м-м, р-р, л-л тощо. Є й таки, що лише здалеку, сидячи на суші, милуються чарівним видом озера, адже вони зовсім не вміють дзвінко співати, а втім і плавати, вони сидять та дихають приємним повітрям: ш, х, т, с тощо.
Завданням для дітей є правильне розміщення у пісочниці всіх звуків мови, створення пісень звуків, їх розмов тощо. Таке навчання мові легше, відбувається швидшим темпом, цікавіше, ніж традиційне навчання [5, с.100]. Непросто молодшим школярам зрозуміти різницю між звуком і буквою. Тому вважаємо доцільним використання гри-казки «Країна звуків і букв».
Гра-казка «Країна звуків і букв».
Зміст гри: педагог виставляє фігурки звуків, які були використані на попередніх уроках. На кожній фігурці наклеєна буква. Вчитель звертає увагу учнів на те, що на одязі кожного звуку намальовані таємничі знаки. Оскільки звуки не вимовляють свого імені вголос, то вони знаходять один одного за цими знаками на одязі. Тепер можна викликати казкових героїв не тільки голосом, промовляючи, проспівую- чи звуки, але й пишучи знаки – букви на піску. В іграх з’являються нові персонажі – букви. Вони можуть бути пластмасові, дерев’яні, вирізані з цупкого картону, наждачного чи оксамитового паперу. Це важливо для мануального усвідомлення учнем абстрактних символів. Незаперечним є той факт, що процес навчання в початковій школі вимагає від учнів значних розумових та фізичних зусиль. Ігри з піском сприяють запобіган- ню швидкої втомлюваності, зниженні працездатності школярів. Адже в пісочниці досить легко створювати слова, руйнувати їх, якщо вони неправильно написані. Учневі виправляти на піску набагато простіше, ніж на папері, де завжди залишається слід зробленої помилки.
«Я у світі», «Природознавство»
На уроках «Я у світі», «Природознавство» доцільно застосовувати дидактичні ігри для ознайомлення з навколишнім світом: «Географічні ігри» (створення ландшафту різних природних зон, обігрування їх), а також проводити досліди з водою, піском, магнітами. Так, наприклад, у 4 класі при вивченні розділу «Земля – наш космічний дім» можна запропонувати учням змоделювати в пісоч- ниці кліматичні зони та життя в них у різних куточках нашої планети, створивши «живі» картини на піску. При вивченні розділу «Твій рідний край» доцільно ви- користати ігри-екскурсії на піску по рідному місту чи селищу («Мій дім», «Моя вулиця», «Моя дорога до школи» тощо). На уроках малювання, художньої праці, на заняттях у групах продовженого дня у піску можна запропонувати дітям створити аплікації з кольорового піску, викласти візерунки, створити композиції з використанням природного матеріалу, штучних рослин. Малювати на піску можна пальчиком, паличкою, камінчиком або будь-яким іншим предметом. У процесі малювання на піску дитина позбавляється емоційної напруги, що є найбільш важливим у період адаптації, у неї проходять страхи, комплекси, розвивається впевненість у собі. А невдалий малюнок дуже легко виправити, розрівнявши поверхню піску і продовжувати малювати. Принципово важливим моментом у підготовці педагога до впровадження педагогічної пісочниці у професійну діяльність стає актуалізація його індивідуально- творчих можливостей. Наявність спеціальної мистецької освіти не є обов’язковою.
II. ПРАКТИЧНЕ ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДУ SAND PLAY В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
До вашої уваги пропонуються дидактичні ігри,завдання,вправи, казки та фрагменти уроків із застосуванням методу Sand play, які можна використовувати на уроках, перервах, хвилинках відпочинку, на виховних годинах у початкових класах.
З циклу Українська мова( навчання грамоти: мова і читання)"Пісочна грамота".
Основна ідея розробки ігор цього модуля -використання додаткового ефекту перцепції: чутливості рук та розвиток дрібної моторики. До найбільш ефективних ігрових завдань слід віднести такі:
- "Виліпи, будь ласка, літеру..." (згрібають пісок ребром долоні, звіряють з оригіналом).
Дидактична гра-казка "Співуче озеро"
Основним завданням гри-казки "Співуче озеро"- є формування умінь та навичок у визначенні голосних та глухих й дзвінких приголосних. Основна ідея казки: В Країні Звуків є чарівне Співуче озеро (створюється в пісочниці) в якому дуже полюбляють плавати та співати голосні звуки, вони створюють на озері чудові пісні: а-а-а-а-а, о-о-о-о-о, у-у-у-у тощо. А приголосні звуки не можуть так вільно та далеко плавати на цьому озері, деякі (це - дзвінки приголосні) можуть лише зайти в нього та постояти на березі, щоб трошки підспівувати голосним: м-м, р-р, л-л тощо. Є й таки, що лише здалеку, сидячи на суші, милуються чарівним видом озера, адже вони зовсім не вміють дзвінко співати, а в тім й плавати, вони сидять та дихають приємним повітрям: ш, х, т, с тощо.
Завданням для дітей є правильне розміщення у пісочниці всіх звуків мови, створення пісень звуків, їх розмов тощо.
Гра «Вилікуй літеру».
Зміст гри: педагог пише на піску будь-яку літеру, а потім стирає яку-небудь її частину таким чином, щоб літеру можна було впізнати. На прохання вчителя дитина повинна вилікувати «хвору» літеру, домалювавши елемент, якого бракує.
- Створимо Місто Літер (навчаються розміщувати символи у просторі).
- " Я виліплю літеру, а ти - викопай її".
Гра " Казкові перевтілення Літер"
Зміст гри: педагог пише на піску літеру «Л», а потім перетворює «Л» - в літеру «А», «Г»в «Т» тощо).
Гра «Слова-брати»
Зміст гри: на піску написати слово «ріг». Учень читає слово, потім вчитель стирає останню літеру і на її місце пише літеру Д. пропонує дитині прочитати нове слово - «рід». Так само можна змінювати слова, змінюючи тільки першу літеру. Прочитати отримані слова разом з дітьми та пояснити їх значення.
Гра «Чарівні перетворення»
Зміст гри: на піску написати слово «кіт». Потім стерти літеру І та замінити її на И. Що вийшло? Таких пар можна придумати безліч: коза - коса, майка - чайка, сом - том тощо.
ГРА В ПІСКУ " ЧАРІВНІ БУКВИ"
МЕТА: розвивати фонематичний слух, чутливість творчість, фантазію. Безпосередньо проживати процес перетворень. Формувати ініціативність, незалежність у спілкуванні. Розвивати емоційну сферу дітей.
ХІД ГРИ
Вчитель:
Наші букви не прості,
вони сьогодні чарівні.
будемо ми їх ліпити
чудеса з ними творити.
З букви "Ф" ми зліпили "Я"
З букви "Л" буквочку "А".
З букви "Г" ми зліпили "Т"
Ну а з "Р" буквочку "В".
До пісочку підійдіть,
свої букви ви зліпіть.
З них нові букви створіть
І швиденько їх назвіть.
Учні ліплять букви, які вони вибрали й називають їх, потім перетворюють ці букви на нові й чітко та виразно їх називають. Виграє той учень, який зліпить якомога більше букв.
Букви нові ви ліпили,
чудеса з ними творили.
в різні ігри будемо ще гарти,
Навчимось в пісочку ми писати.
КАЗКА В ПІСКУ для учнів 1 класу
Навчання грамоти: письмо
"ЦАРСТВО ГОЛОСНИХ БУКВ"
МЕТА: спираючись на зорове, слухове сприйняття співвідносити букви та їх графічне зображення. закріпити знання голосних букв. Розвивати фонематичний слух, уміння відображати емоції мімікою Виховувати бажання робити добрі вчинки, допомагати один одному.
Вчитель:
Сьогодні казочку я буду вам читати,
Треба вам її запам'ятати.
Все, що потрібно, тут, на столиках беріть,
І казочку цікаву в пісочку відтворіть.
В одному царстві жив-був цар,
І звали всі його Буквар.
З ним букви – донечки жили
І голосними всі були.
А ось принцеса – буква "А",
Красива і струнка вона.
Принцеса "О", мов колобок,
Що звеселяє всіх діток.
А ця принцеса – буква "У"
Дме щоранку у трубу.
Куди поділась буква "И"?
Потрібно нам її знайти.
Найбільше людина – це "І",
Зі шляпкою на голові.
А ця принцеса – буква "Е"
Хто з вас мені її назве?
(розповідь казки вчитель супроводжує показом голосних букв. Учні впізнають їх і називають).
Вчитель:
Принцеси у палаці проживали,
співали, танцювали, в ігри грали.
Красиві лебеді по озеру пливли,
Казкові квіти всюди тут цвіли.
(Діти будують Царство голосних букв: будівлі, дерева, квіти, створюють водоймища).
Бесіда з дітьми.
- Чи подобається вам царство, яке ви створили?
- Який сьогодні пісок?
- Що ви відчували, коли будували в пісочку?
- Що відчували ваші пальчики, долоньки, кулачки?
- Який настрій був у вас під час будівництва?
Вчитель:
До букв Незнайко в гості завітав
У піжмурки спочатку з ними грав.
А потім швидко він принцес зачарував
І у пісочок глибоченько заховав.
(Незнайко руйнує будови, ховає букви у пісок по всьому ящику і загладжує поверхню).
Вчитель:
Коли до них Буквар прийшов,
То своїх доньок не знайшов.
Ви до пісочку знову підійдіть
І царю допоможіть.
Чарівниками добрими ставайте,
Принцеси – букви у пісочку відкопайте.
(Діти відкопують букви у піску).
Бесіда з дітьми
- Чи приємно Вам було відкопувати букви?
- Як ви це робили?
- Що відчували?
- Чим сподобалась роль Добрих Чарівників?
- Чи подобається вам робити добрі вчинки? Чому?
Вчитель:
Щоб Незнайка чари злії зняти
Нам потрібно ще попрацювати.
Долоньками ми зліпимо букви голосні.
А потім поряд зліпимо нові.
Кожна дитина вибирає одну голосну букву й ліпить її в пісочниці. Ящик умовно ділиться вздовж на дві частини. Одночасно в пісочниці працює по двоє дітей. Інші діти спостерігають, аналізують дії товаришів і ,якщо потрібно, підказують та допомагають один одному. Вихователь не втручається, тільки спостерігає. Коли голосна буква зліплена, вихователь ускладнює завдання і пропонує дітям поряд зліпити якомога більше нових букв, схожих на вибрану голосну букву. Діти проговорюють свої дії та відчуття.
А = Л, М;
О = С, Ю;
И = П, Н, Ц;
У= Ч, А, Л;
І= І, Р, В;
Е= Ш, Т, Г.
Бесіда з дітьми:
- Що ви відчували, коли ліпили букви?
- Який був пісочок?
- Чи цікаво створювати нові букви?
- Як ви це робили?
- Кому було важко й чому?
- Як допомогли вам пальчики, долоньки, кулачки виконувати завдання?
- Хто правильно передав форму букв, рівненько в рядочок їх розмістив?
- Чи подобається вам бути чарівниками? Чому?
Вчитель:
Лише той, хто буде букви
Чітко і виразно називати,
зможе першим Букварику
донечок віддати.
(Діти чітко і виразно називає всі букви, які зліпили )
Вчитель:
А тепер назвіть ім'я вашої принцеси – букви здивовано, потім – радісно і віддайте її царю – Букварику.
Цар Буквар дуже зрадів
І принцес в палац повів.
Чи вам сподобалось заняття ?
Щоб навчитися читати,
будемо ще мандрувати…
Закінчилась казка – гра,
Відпочити нам пора.
Основна ідея розробки ігор цього модуля -використання уміння орієнтуватися на площині, здійснення рахунку за допомогою рахункових паличок, розвивати уміння правильно вписувати у цифровий ряд пропущені цифри.
Дидактичний вправа: «ДОРІЖКА З РАХУНКОВИХ ПАЛИЧОК»
Мета: учити орієнтуватися на площині; розвивати вміння дослухати до кінця завдання; розвивати дрібну моторику рук, шляхом взаємодії пальчиків з піском, рахунковими паличками і дрібними іграшками.
Матеріал: пісочниця з піском, лічильні палички, дрібні іграшки.
Хід гри:
Діти один одному вказують напрямок руху - 2 палички вгору, 3 вправо, 1 вниз, 1 вправо - тут живе котик; 2-вгору, 3 наліво, 3 вгору - тут живе вовк; 2 вгору, 2 праворуч, 1 вгору, 3 наліво, 1 наверх - тут живе білка. Починати рух завжди потрібно з зазначеного місця (початку шляху) - від камінчика.
Гра «Підказка»
Зміст гри: в пісочниці зробити з піску 5 купок. У одній із них заховати який-небудь предмет, наприклад, камінчик, а потім запропонувати дитині знайти його за підказкою. Підказка буде такою: «Шукай у другій купці ліворуч» або «Шукай у четвертій купці праворуч».
Гра «Камінці»
Зміст гри: в пісочниці зобразити впереміш різні геометричні фігури: квадрати, трикутники, прямокутники, кола. Пояснити дитині, що це «камінчики», по яких їх необхідно перейти на другий берег річки. Щоб це зробити, слід показати лише круглі камінчики, потім - квадратні, трикутні, прямокутні.
Гра «Чарівні зорі»
Зміст гри: діти знаходять в пісочниці зорі, лічать їх в межах 10, викладають зорями різноманітні геометричні фігури.
Гра «Якої цифри бракує?»
Зміст гри: вписати в цифровий ряд потрібні цифри. Записати і розв'язати в пісочниці приклади на додавання і віднімання.
1.3 З циклу «Природознавство»
Знайомство з властивостями піску на уроках Природознавства
МЕТА: розвивати чутливість і дрібну моторику рук, психічні якості дитини, позитивні емоції. Виховувати доброзичливість та добрі стосунки, бажання гратися в піску.
Вчитель:
Кожна тварина, людина чи птах залишає сліди, якщо йде гладенькою поверхнею вологого піску чи снігу. Сьогодні ми будемо залишати сліди від рук на поверхні вологого піску у Пісковій Країні Чудес.
Я розрівнюю поверхню піску й роблю її гладенькою. Я кладу свої руки на пісочок і притискаю їх. Мені дуже приємно відчувати прохолоду піску й кожну піщинку. Я знову розрівнюю поверхню пісочку. Мені подобається це робити. Я відчуваю, як пісочок слухається моїх рук і лягає рівненько. Давайте залишимо відбитки наших долонь на піску. Зробіть так, як це роблю я.
(Учні притискають долоні до піску й залишають сліди. Потім розповідають про свої відчуття: пісок теплий, прохолодний, колючий, вологий, м'який, приємний).
Вчитель: Погляньте, які гарні відбитки долоньок у кожного з вас. Ви задоволені ? Що відчули ? Розрівняйте поверхню піску, зробіть її гладенькою. Чи слухається пісочок ваших рук ? Що відчуваєте, коли пісочок сиплеться між пальчиками ваших долонь ? А зараз поверніть руки долоньками догори і зробіть ще один відбиток зовнішньою стороною рук так, як це роблю я. Затримайте руки на піску і прислухайтеся до своїх відчуттів. Яку різницю ви відчули ?
Можливі відповіді дітей:
- Пісочок став тепліший.
- Мені краще було притискати, коли долоньки були повернуті вниз.
- Так пісочок більш шорсткуватий, я відчуваю кожну піщинку.
Вчитель: На якому пісочку відбитки краще видно: на сухому чи на вологому й чому ?
(відповіді учнів).
Вчитель: коли люди вітаються чи прощаються, вони подають один одному руки, потискуючи їх, і одержують від цього приємні відчуття. Давайте й ми зараз на прощання притиснемо долоньки до піску й залишимо на ньому відбитки обох долоньок.
Обговорення з дітьми:
- Чи отримали ви від гри приємні відчуття?
- Скажіть, чи приємно було вам гратися у пісочниці?
- Чому у вас піднявся настрій, коли зазвучала приємна музика?
- Кому здалося, що піщинки ніби живі ?
- Чи хотіли б ви продовжити ігри з піском?
Гра «Чарівний пісок»
Мета: розвиток тактильно-кінетичної чутливості, зняття емоційної напруги.
Інструкція:
“Перед тобою пісок. Хочеш занурити в нього руки? (Відповідь дитини). Опусти руки в пісок і розкажи про свої відчуття (теплий, сухий, розсипається, тече крізь пальчики). Пропусти між пальчиками. Відчувається тепло власних рук? Які спогади (почуття) охоплюють тебе? Щось можеш пригадати?
Давай виконаємо такі вправи:
• ковзай долонями по поверхні піску, виконуючи зигзагоподібні і кругові рухи (як машинки, змійки);
• виконай ті ж рухи, поставивши долоню на ребро;
• зроби відбитки кулачків; ребрами долонь зроби химерні візерунки на поверхні піску; знайди схожість з іншими предметами (ромашка, сонечко, травинка, дерево, їжачок);
• пройдися по поверхні піску кожним пальцем по черзі правою і лівою рукою (можна групувати пальці по два, три, чотири і т. д.)
• пограй на поверхні піску, як на клавіатурі піаніно або комп’ютера
• занур в сухий пісок кисті рук і починай ними ворушити, спостерігаючи за тим, як змінюється піщаний рельєф
• звільни руки від піску, не здійснюючи різких рухів, тільки ворушачи пальцями і здуваючи піщинки
Запитання після вправи: що ти відчував при роботі з піском? Тобі було приємно чи ні?
Гра «Тематичний світ»
Таким чином можна пропрацювати актуальну проблему. Дітям дається інструкція, наприклад, побудувати світ «Мій дитячий садок», «Моя школа» і т. д. (залежно від проблематики). Між фігурами можна вести діалоги, програвати мініспектаклі життєвих подій.
Гра «Сімейна гра»
Беруть участь всі члени сім’ї, вони будують спільний світ, що відображає їх реальну сімейну ситуацію. Потім світ «оживає» – протягом 5-10 хвилин пропонується пожити в цьому світі, проаналізувати свої почуття. Потім родина будує «ідеальний світ», враховуючи потреби кожного, далі проводиться обговорення, вибираються ті мініатюри, які могли б бути помічниками для досягнення ідеальних стосунків у сім’ї. Ця гра допомагає знайти компроміс для всіх членів сім’ї і сприяє гармонізації відносин.
Гра “Відбитки наших рук”
На рівній поверхні піску дитина і дорослий по черзі роблять відбитки кистей рук: внутрішньою і зовнішньою стороною. Важливо затримати руку на піску, злегка вдавивши її, і відзначати свої відчуття. Дорослий починає гру, розповідає про свої відчуття: “Мені приємно. Я відчуваю прохолоду (або тепло) піску. Коли я рухаю руками, я відчуваю маленькі піщинки. А що відчуваєш ти?”
Гра “Пісочний дощик”
Вчитель : “В нашій пісочниці може йти незвичайний пісочний дощик і дути пісочний вітер. Це дуже приємно. Ви самі можете влаштувати такий дощик і вітер.”
Інструкція: дитина повільно, а потім швидко сипле пісок зі свого кулачка в пісочницю, на долоню дорослого, на свою долоню.
Потім із закритими очима дитина кладе долоню на пісок, а дорослий сипле пісок на один з пальчиків. Дитина повинна вгадати, на який саме. Гра сприяє регуляції м’язового напруги.
Гра “Незвичайні сліди”
Мета: розвиток тактильної чутливості.
“Йдуть ведмежата” – дитина кулачками і долонями з силою натискає на пісок.
“Стрибають зайці” – кінчиками пальців дитина вдаряє по поверхні піску, рухаючись в різних напрямках.
“Повзуть змійки” – дитина розслабленими / напруженими пальцями рук робить поверхню піску хвилястою (у різних напрямках).
“Біжать жучки-павучки” – дитина рухає всіма пальцями, імітуючи рух комах (можна повністю занурювати руки в пісок, зустрічаючись під піском руками один з одним – “жучки вітаються”).
Гра “Змійки”
Мета: зняти емоційне напруження
Інструкція: візьми Змійку за голову або хвіст і проведи по піску. Тепер візьми мотузку так, як ручку, плавно пройди по зміїному сліду. Потім можна взяти Змійку за голову і малювати візерунки: кружечки, петельки, палички.
Гра «Занурення рук в пісок»
Занурення під керівництвом дорослого всієї кисті в пісок, а потім обережне розкопування кожного пальця дорослим. Дана гра спрямована на підвищення тактильних відчуттів і на подолання страхів.
ВИСНОВКИ
«Пісочна терапія» - одна з тих технік, що дозволяє розкрити індивідуальність кожної дитини, розв'язати її психологічні проблеми, розвинути здатність усвідомити свої бажання і знаходити можливість їх реалізації. Ігри на піску - одна з форм природної діяльності дитини.
Результат проведеної роботи дозволяє мені зробити висновок: заняття з
піском – це навчальні ігри на піску:
Ігри з піском – це добре, тому що:
Діти під час гри з піском мають можливість виразити свої найглибші
емоційні переживання, звільняються від страхів та переживань, діляться своїми
радощами, враженнями, діляться досвідом. Тут пісочна терапія зорієнтована на
те, щоб допомогти дітям :
Отже, метою і основними завданнями пісочної терапії в початковій школі є:
Звідси випливає, що пісочна терапія покликана не змінювати і не переробляти дітей, не вчити їх певних навичок поведінки, а дати їм можливість залишатися собою.
Використання пісочниці в педагогічній практиці дає комплексний навчально-
терапевтичний та оздоровчо-профілактичний ефект. Організація занять з
використанням пісочної терапії допомагає розкриттю інтелектуально-творчого
потенціалу дітей молодшого шкільного віку та розвитку їх креативності.
СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ
№7
Інтернет ресурси:
Вправа «Піщаний дощ»
Мета: вчити регулювати м’язову напругу та розслаблення; ознайомлювати з властивостями сухого піску.
Хід вправи:
Педагог розповідає від імені Піщинки: «У моїй країни може йти незвичайний піщаний дощ та дути піщаний вітер. Це дуже приємно. Подивіться, як це відбувається. Ви самі можете влаштувати такий дощ та вітер». Діти повільно, а потім швидко сиплють пісок із свого кулачка у пісочницю, на долоню дорослого, на свої долоньки.
Піщанка пропонує кожній дитині закрити очі та покласти долоньку на пісок, розставляючи пальці. Дорослий сипле пісок на якийсь пальчик, а дитина називає цей пальчик. Потім вони міняються ролями.
Використання піску під час проведення спостереження
Порівняння піску та грунту
Мета: розвивати увагу, мислення, пам’ять, тактильну чутливість, допитливість, пізнавальний інтерес, уміння порівнювати, аналізувати, робити висновки (що росте в грунті, в піску);виховувати дбайливе ставлення до неживої природи; закріпити знання про пісок та грунт, учити розрізняти їх між собою, орієнтуватися у їх властивостях.
Хід:
- Що це? (грунт).
- А це? (пісок).
- Як ви про це дізнались? (подивились, пригадали, за кольором).
- Якого кольору пісок? А земля?
- Пісок сухий чи мокрий? А земля?
- Як про це можна дізнатися? (по зовнішньому вигляду, на дотик).
- Що росте у землі? А у піску?
Дослід: запропонувати дітям посадити однакові рослини у землю та у пісок і спостерігати як рослини ростуть, де швидше відбувається ріст та розвиток. Пісок у пісочниці взимку
Мета: розвивати спостережливість, допитливість, інтерес до неживої природи; виховувати активно – пізнавальне ставлення до навколишнього; закріпити знання про пісок; показати, що пісок взимку теж замерзає (тому що він був вологий); він холодний, мерзлий; якщо гратися з таким піском, то можна застудитися.
Хід:
- Що це?
- Якої форми?
- Що в ній є?
- Який пісок на вигляд? На дотик?
- Пригадайте, що ми робили з піску?
- Чому ми зараз не граємось у пісочниці?
- Давайте поглянемо, який він став узимку?
- Доторкніться до нього – який він?
- Чому холодний?
- Спробуйте його копнути лопаткою. Чи можна викопати ямку? Чому?
- Пісок, як і грунт, взимку замерзає, стає твердим, з нього нічого не ліпиться, не будується.
- А де з піском можна гратись взимку?
Пісок на доріжках шкільного подвір’я
Мета: розвивати інтерес до навколишнього оточення; виховувати почуття вдячності дорослим за турботу про дітей; пояснити дітям користь від піску взимку (ним посипають доріжки, щоб не було слизько).
Хід: Організувати дітей до пішохідного переходу по доріжках навколо шкільного подвір’я.
- Що ми бачимо на доріжках?
- Хто його розсипав?
- Для чого двірник посипає доріжки піском?
- Яким обладнанням він користується?
- Взимку пісок стає людям у пригоді: ним посипають доріжки, щоб було не слизько ходити і люди не падали.
Пісок у приміщенні школи
Мета: продовжувати викликати інтерес до неживої природи; розвивати тактильні відчуття; виховувати прагнення одержати пояснення незрозумілого з допомогою дорослого; вчити дітей розпізнавати та називати пісок, ознайомити з його властивостями (сухий, мокрий, ліпиться, сиплеться, жовтий, білий, видами (річний, морський).
Хід:
- Що перед нами? (пісок).
- Де знаходиться пісок? (у пісочниці).
- Який він на вигляд? На дотик?
- Наберіть його у долоньку, розіжміть пальчики – куди подівся пісок? (висипався). - А що з ним станеться, коли ми його поллємо з лійки? Чи буде він сипатись?
- З мокрого піску можна ліпити споруди, пасочки.
- Подивіться, наша пісочниця заповнена піском на половину, тому видно блакитні борти. Як ви гадаєте, для чого це потрібно? (борти пісочниці символізують небо). У пісочниці є ще один секрет: якщо ми «розсунемо» руками пісок, то видно блакитне дно. Для чого це потрібно? (дно символізує воду).
- Подивіться на різноманітні фігурки та предмети. Розгляньте їх, потримайте у руках. Їх можна використовувати у своїх іграх під час створення пісочних картин.
Досліди та експерименти з піском
Мета дослідів: встановити властивості сухого, мокрого, розсіяного, накиданого піску; розвивати уявлення про властивості піску, глини та грунту; дати елементарні знання про взаємодію піску та глини; познайомити із способом виготовлення кольорового піску, навчити користуватися теркою; розкрити роль піску у будівництві способом поєднання піску, води та цементу; підвищувати рівень розвитку дитини, посилювати бажання дізнаватись щось нове, експериментувати, досліджувати, працювати самостійно; розвивати творчі здібності дітей, уміння сміливо висловлювати свої думки, робити висновки; розвивати мислення, мову, увагу, допитливість, наполегливість, посидючість, дрібну моторику рук, сенсорні еталони, тактильні відчуття; виховувати уміння працювати у колективі, дружні відносини, інтерес до нової інформації. .
Пісочний конус. Випускати пісок з кулачка, щоб він падав у одне місце. Згодом у місці падіння піску утворюється конус, що зростає у висоту і займає все більшу площу біля основи. Якщо довго сипати пісок на поверхню конуса, то у деяких місцях виникають зсуви ( пісок рухається так, ніби тече вода). Висновок: пісок може рухатись. Запитання: чи можна у пісках (у пустелях) прокласти постійну дорогу?
Про властивості насіяного піску. Розрівняти місце із сухим піском. Рівномірно по всій поверхні сипати пісок через сито. Зверху покласти у пісок (без тиску на нього) легку паличку та важкий предмет (ключ, гайку, тощо). Звернути увагу на глибину сліду, що лишився від предметів на піску. Потім накидати не просіяний пісок і проробити аналогічні дії з предметами. Висновок: у накиданий пісок паличка зануриться глибше, ніж у насіяний; відбиток товстого та важкого предмета буде глибшим, ніж у насіяному піску. Це пов’язано з тим, що у насіяного піску більша щільність. Даною властивістю користуються будівельники.
Про властивості мокрого піску. Мокрий пісок не можна сипати струйкою, але він може приймати будь- яку форму. Висновок: коли пісок мокрий, повітря між гранями кожної піщинки зникає, мокрі грані злипаються і тримаються один за один. На поверхні мокрого піску можна малювати паличкою. Якщо у мокрий пісок додати цемент, то, коли пісок висохне, він не втратить свою форму, буде твердим, як камінь. Ось так пісок використовують на будівництві.
Пісочний годинник. Взяти дві однакові пластикові пляшки. Склеїти кришки плоскими сторонами скотчем. Середину обох пробок пробити рівномірно нагрітим тонким цвяхом (шилом). Потім насипати у пляшку пісок (зараніш визначити кількість по годиннику – 5, 10, 15хв). З’єднати пляшки пробками. Годинник готовий.
Кольоровий пісок. Потерти на терці крейду по кольорах (кожен окремо). Змішувати сухий пісок з потертою крейдою різного кольору. Отриману суміш використовувати у пісочній анімації. Висновок: пісок набуває такого кольору, що і потерта крейда (він зафарбовується).
Пісок та вітер. Звернути увагу на рух піску у вітряну погоду. Чому змінюється його стан (мокрий – сухий)? Чому його зносить вітер? Який пісок легше піднімається та швидше рухається (сухий чи мокрий)? Висновок: від сили вітру мокрий пісок висихає, легко піднімається і швидко пересувається від сили вітру.
Пісок та мороз. У морозний день звернути увагу на пісок у пісочниці. Він мерзлий. Його не можна копати, сипати, ліпити. Порівняти стан мерзлого піску у затінку та на сонячному місці. Висновок: при морозі пісок замерзає. У сонячному місці злегка відтає (тільки на невелику глибину і не на довгий час).
Вплив складу грунту на ріст рослин. Посадити квасолю у три горщики – пісок, глину, грунт. Турботливо доглядаємо за ростом. Висновок: результат буде різний.
Пісок, глина, грунт та вода. Насипати у три горщики пісок, грунт, глину (кожен окремо). Спробувати одночасно налити воду у всі посудини. Що швидше намокне? Висновок: пісок намокне першим, бо він добре пропускає воду. Грунт промокне трохи повільніше. У горщику з глиною вода найдовше буде залишатись на поверхні. Що легше висипати із стакана? (пісок, глина) Взяти стаканчик з піском і обережно висипати його. Чи легко він сиплеться? Чому? Так само спробувати з глиною. Висновок: пісок сипучий, а глина злипається грудочками. Тому її не так легко висипати із стаканчика. Порівняй! За допомогою збільшувального скла уважно розглянути з чого складається пісок (із дрібних зернинок-піщинок, вони круглі, жовті, є прозорі, ніби скляні, усі вони знаходяться окремо одна від одної). Розглянути глину (крупинок не видно, глина схожа на пластилін). Висновок: пісок складається з піщинок, вони не прилипають одна до одної, а глина складається з мілких частинок, які немов прилипли одна до одної. І глина і пісок не живі, вони не дихають, не ростуть, не їдять.
Як пісок та глина пропускають воду. У пусті стакани опустити лійки. У кожну лійку покласти вату. У одну лійку до половини насипати пісок, у другу – потовчену глину. До верху долити воду і у пісок і у глину. Почекати. З лійки, де пісок, починає відразу капати вода. З лійки, де глина, вода не капає. Висновок: глина воду не пропускає.
Пісочні бурі. Запропонувати дунути в трубочку на пісок та глину. Для цього треба насипати їх у окремі стакани, накрити кришкою, зробити у кришці отвір, вставити трубочку, через яку можна вдувати повітря у стакани. Висновок: пісок легко здувається, а шматки глини здуваються важче, або зовсім не рухаються.
Загадкова пісочна суміш. Запропонувати змішати пісок з різними видами крупи ( манка, рис, пшоно, гречка) та просіяти суміш через сито різного виду. Висновок: пісок просіється швидше, тому що піщинки мають найменшу форму. Крупа буде просіюватись відповідно до розміру сита. Нірка для мишки Запитати у дітей з чого нірка буде міцніша? запропонувати з вологого піску та вологої глини зліпити насип над кулачком у пісочниці, міцно притиснути його, кулачок обережно витягти. Дати час просохнути спорудам. Висновок: пісочні нірки розсипались, а глиняні залишились. Отже, глиняна нірка міцніша за пісочну.
Пісок у воді. Налити води у стакан. Всипати туди пісок. Розмішати його паличкою. Якою стала вода? Залишити стакан на деякий час. Що відбулось? (пісок осів і вода стала прозора). Висновок: піщинки, потрапивши у воду, намокають, склеюються, стають важкими і осідають на дно. Таке явище можна спостерігати, коли ходити по піску на берегу водойми.
ДЛЯ НОТАТОК
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ДЛЯ НОТАТОК
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________