МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ФОРМУВАННЯ ЗУН В УЧНІВ НА УРОКАХ ІСТОРІЇ
Вимоги до розвитку мовлення в процесі навчання історії
-
Змістовність: правильне, глибоке, повне, конкретне освітлення теми.
-
Логічність: послідовність викладення, його пропорційність, обґрунтування теоретичних положень фактами або узагальнення фактів і формулювання висновків.
-
Багатство мовлення: образне та яскраве висловлення думок та почуттів через використання різноманітних мовленнєвих засобів, добирання влучних слів, епітетів та ін.
-
Правильність мовлення, дотримання норм літературної мови.
-
Оволодіння стилем викладення, притаманним історичній науці, її термінології.
-
Передавання засобами мовлення (добором слів, інтонацією та ін.) своїх переконань та почуттів, свого особистісного ставлення до подій історії, своєї громадянської позиції
1
Прийоми розвитку усного та писемного мовлення
-
Привертання уваги школярів до зразків яскравого і логічного викладення історичних фактів у підручнику.
-
Використання історичних документів, як засобів збагачення мовлення; розкрити стиль та мовний колорит джерела, вчити застосовувати його лексику.
-
Стимулюючи емоційність та образність мовлення учнів, вчитель використовує ілюстрації підручника та картин. Мало показати- треба ще і навчити читати картину.
-
Навчання конспектуванню, складання тезисів, простих і розгорнутих планів, текстових таблиць
-
Використання різноманітних видів та прийомів словникової роботи, словникових завдань.
Вимоги до розповіді
-
Розповідь має відповідати темі, розкривати головну думку, відповідати наміченому плану.
-
Викладаючи хід подій, пам’ятай про датування, дотримуйся у головному хронологічної послідовності.
-
Будуй розповідь доказово, обґрунтовуй висновки фактами.
-
В ході розповіді поясни причину, характер, класову сутність, наслідки значних, великих явищ, подій.
-
Будь точним у в описі фактів, висновків, в використанні історичних термінів, ін. слів та висловів.
2
Пам’ятка при роботі з підручником
-
Прочитати текст підручника. Сформулювати головну ідею
-
Розділити текст на завершені за змістом частини. Скласти план.
-
Для аргументації пунктів плану використовуй факти, приклади, діаграми, схеми таблиці.
-
Доповни знання про події з тексту підручника відомостями з документів. Дай відповідь на питання до документів.
-
Знайди зв’язок між ілюстраціями, картинами, карикатурами та текстом підручника та документів.
-
Дай відповідь на питання в кінці параграфа, зроби висновки.
Прийоми логічного мислення
Доказ – обґрунтування правильності чи хибності якої-небудь думки.
Поняття – знання про сутність явища.
Визначення поняття – це стисле розкриття його змісту.
Узагальнення – виділення головного і спільного.
Аналіз – це метод дослідження, який вивчає предмет, уявно чи реально розчленовуючи його на складові елементи, як-от частини об'єкта, його ознаки, властивості, відношення, відтак розглядає кожен з виділених елементів окремо в межах єдиного цілого.
Сутність – найголовніше в явищі, т.т. те без чого воно існувати не може
Синтез – уявне поєднання частин в одне ціле (розкриття зв’язків між ними)
Порівняння – виявлення спільного та відмінного.
3
Як аналізувати
-
Визначити складові частини, ознаки предмета (події, явища)
-
Визначити, як вони взаємодіють між собою.
-
Відібрати головніші, важливіші, істотні, визначальні ознаки, відкинути неістотні/невагомі.
-
На основі цього скласти висновок, зробити узагальнення, сформулювати відповідне поняття.
Як складати порівняння
-
Скласти план порівняння предметів, подій, явищ, т.т.
а) виділи ознаки, що співставлятимуться;
б) відкинь неістотні, залиш лише вагомі ознаки;
в) встанови порядок порівняння (на першому місці – найважливіша ознака, далі ті, які від нього залежать)
-
Порівняй за наміченим планом обидва предмети (події, явища).
-
У підсумку зроби висновок з порівняння.
Як зробити висновок, узагальнюючий факти
-
Перерахуй риси подібності двох подій (явищ), які ти встановив при порівнянні
-
Перерахуй їх відмінності
-
Вкажи стисло, що змінилося (якщо обидві події (явища) пов’язані між собою)
4
-
Згадай найбільш вагоме з прослуханого чи прочитаного:
а) основні факти;
б) причинно-наслідкові зв’язки;
в) оцінку: значення, роль фактів та зв’язків.
-
Встанови:
а) що об’єднує між собою ці факти: причини їх виникнення, наслідки, що в них спільного.
б) що в кожній групі особливе, специфічне.
Вимоги до висновку
-
Висновок має стосуватися до сутності викладеного, ґрунтуватися тільки на розглянутих фактах, зв’язках, не перевищувати їх обсягу (не бути надто широкими), не залишати фактів без уваги (не бути вузькими)
-
При розгляді великої кількості фактів спочатку робиться часний висновок, а потім загальний.
-
Перш ніж поширити відомий висновок на нові факти, треба спочатку цей висновок чітко сформулювати.
Прийом виділення головного
-
Розглянь групу подібних предметів (явищ)
-
Вкажи його ознаки
-
Назви з них найвагоміші
-
Поясни, чому вони найголовніші для цього предмета (явища)
5
Прийом узагальнення
-
Розглянь групу подібних предметів (явищ)
-
Перерахуй їх ознаки
-
Порівняй предмети (явища) і знайди в них ознаки подібності і відмінності.
-
Визнач істотні ознаки для цієї групи предметів чи явищ
-
Поясни чому ти об’єднав ці предмети (явища) в одну групу
Вчись доводити
5-7 класи
-
Перш ніж наводити доводи, треба назвати думку, яку треба доводити
-
Доводи необхідно зв’язувати з тим, що доводиш міркуванням.
-
Підбери з різних джерел факти, судження, що доводять цю думку
7-8 класи
-
Згадай (вислови сам) висновок, вислів, який будеш доводити
-
Наведи доводи:
а) факти, що доводять думку (достовірні)
б) свої власні міркування, судження з приводу цих фактів, що доводять висновки
-
Розмірковуй: пов’яжи свої висновки з тією думкою, що треба довести (обґрунтувати).
Не забудь!
-
Перевір, чи достатньо ти навів доказів
-
Чи вичерпані доводи, відомі тобі.
6
Правила проведення диспуту
-
У диспуті всі рівні
-
В диспуті немає спостерігачів, кожен – активний учасник розмови.
-
Перш ніж сперечатися, подумай, про що будеш сперечатися.
-
Сперечайся чесно та щиро, не викривлюй думок та зі слів твоїх товаришів.
-
Починаючи суперечку, ясно і чітко вислови свої положення, які будеш захищати і відстоювати.
-
Доводячи і спростовуючи, говори ясно, просто, чітко і точно. Намагайся говорити своїми словами.
-
Якщо довели хибність твоєї думки, май мужність визнати правоту свого опонента.
-
Завершуючи свій виступ, підведи підсумки, стисло сформулюй висновки.
Основні правила читання
-
Читай систематично, вдумливо, досягаючи розуміння прочитаного. Читай не поспішаючи, серйозно, одночасно вдосконалюючи темп читання. Поділи прочитане на головне та другорядне, ґрунтовно засвоюй в першу чергу головне.
-
Розвивай довільну увагу
-
Читай з олівцем в руці, виконуючи необхідні записи, помітки. Прочитане пов’язуй з записами знань що в тебе є.
7
Як краще запам’ятати навчальний матеріал
-
Прочитати весь матеріал
-
Проаналізуй прочитане, виділи складні місця, розділи їх на логічні частини, якщо матеріал великий, а в разі необхідності склади план, зроби схеми, замальовки.
-
Читай і запам’ятовуй частинами, особливо звертай увагу на складні місця.
-
Прочитай весь текст, перекажи прочитане (мовчки та вголос)
-
При вивченні матеріалу використовуй порівняння, добирай власні факти.
-
При відтворенні матеріалу користуйся планом, тоді у пам’яті відкладеться система знань, а не тільки окремі знання.
-
Слід пам’ятати, що першою умовою запам’ятовування є глибоке розуміння матеріалу.
Але назви, дати, терміни, іншомовні слова і т.п. слід запам’ятовувати механічно, багатократно повторюючи їх.
-
При механічному запам’ятовуванні намагайтеся розмістити матеріал в якомусь певному порядку (за алфавітом чи іншими ознаками)
Прийоми роботи з картою
-
Уточни назву карти – чи підходить вона за змістом до отриманого завдання.
-
Вивчи легенду (умовні позначки) карти.
-
Зорієнтуйся на карті за сторонами горизонту.
-
Відшукай на карті шукані об’єкти, зістав їх з легендою.
-
Зістав отримані знання з тими, що вже маєш, з’ясуй що тобі ще невідомо та визнач джерела, звідки ти їх візьмеш.
-
Продумай план презентації виконаного завдання.
8
Як готувати домашнє завдання
-
Щоденно та старанно записуй у щоденник домашнє завдання
-
Привчи себе готувати уроки щоденно в один і той самий час
-
Готуй уроки завжди на одному і тому самому місці
-
Постарайся правильно організовувати своє робоче місце. Прибери все зайве зі столу.
-
Починай підготовку уроків з предметів середньої складності, потім переходь до більш складних для тебе, під кінець залишай легкі предмети.
-
Через 40-50 хвилин занять роби перерви для відпочинку по 10-15 хв.
-
Під час підготовки уроків не відволікайся. Вимкни всі ґаджети. Не прислухайся до розмов.
-
Користуйся словниками та довідниками.
-
Після виконання письмової роботи старанно перевір її.
-
Якщо зустрів незрозуміле слово, спитай про це вчителя чи товариша.
-
Щоденно повторюй матеріали минулих занять.
-
Після приготування уроків відпочинь, погуляй на подвір’ї, допоможи в домашній праці.
9
Краматорська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №15
Кулик В.Г
Керівник ШМУ вчителів історії,
заступник директора з нвр ЗОШ№15
Краматорськ, 2020