Методичні рекомендації щодо організації та проведення профілактичних заходів з підлітками з питань сексуальної освіти та формування особистих кордонів

Про матеріал
Профілактика – це активний процес створення умов для підвищення якості життя, формування особистих якостей людини, які позитивно впливають на її благополуччя. Профілактика сприяє: забезпеченню безпечного і підтримувального середовища; доступу до інформації; допомозі в набутті життєвих навичок.
Перегляд файлу

Методичні рекомендації щодо організації та проведення

профілактичних заходів з підлітками з питань

сексуальної освіти та формування особистих кордонів

 

Вікторія Олександрівна БУЛЬКОВСЬКА,

практичний психолог

Білоцерківської гімназії -

початкової школи №15

 

Формування культури здорового способу життя підлітків і молоді стало важливою складовою соціально-економічної та гуманітарної державної політики. Однак стійкого переконання у необхідності дотримання здорового способу життя у молодіжному середовищі не сформовано.

Важливість періоду статевого дозрівання набула міжнародного визнання і заслуговує на особливу увагу. З точки зору охорони репродуктивного здоров’я, підлітковий вік вимагає спеціального підходу до молодої людини. Соціальні та економічні перебудови в державі безпосередньо впливають на загальний стан здоров’я населення і зокрема на репродуктивне здоров’я юнаків і дівчат. Згідно з прогнозами експертів ВООЗ, актуальність питання охорони здоров’я підлітків досягне свого апогею в майбутньому десятиріччі. Насамперед це зумовлено тим, що молодь включено до категорії населення зі зростаючою сексуальною активністю та відповідними наслідками цього (незапланована вагітність, поширення захворювань, що передаються статевим шляхом) явища.

Актуальність. Профілактика – це активний процес створення умов для підвищення якості життя, формування особистих якостей людини, які позитивно впливають на її благополуччя. Профілактика сприяє: забезпеченню безпечного і підтримувального середовища; доступу до інформації; допомозі в набутті життєвих навичок.

На підлітковий вік  припадає процес активного формування соціальної зрілості, який полягає у здатності кожної молодої людини опанувати сукупність соціальних ролей. Цей період збігається з періодом юності і відрізняється складністю становлення особистісних рис. Розвиваються такі якості особистості як самостійність, ініціативність, цілеспрямованість, рішучість, наполегливість, вміння володіти собою. Підвищується інтерес до моральних проблем - життєві цілі, сенс буття, спосіб життя тощо. Сексуальна зацікавленість підлітків відіграє ключову роль становлення особистості, тому сексуальна освіта має позитивний характерний ефект, у тому числі, підвищує поінформованість молодих людей і формує правильне ставлення до сексуального та репродуктивного здоров'я та поведінки. Підвищують рівень знань про різні аспекти дорослішання та ризиках настання небажаної вагітності або зараження ВІЛ та іншими ІПСШ. Це спрямоване на формування установки на пізніший початок статевого життя з інформуванням про ефективні способи контрацепції.

Починаючи з XX ст., в усьому світі відмічено зростання статевої активності підлітків. Незважаючи на те, що випадки небажаної вагітності серед них відзначалися і раніше, останнім часом ситуація змінилася:

Згідно із класифікацією ВООЗ, термін «підлітки» об’єднує осіб віком від 10 до 19 років; «молодь» – від 15 до 24, а «молоді люди» – від 10 до 24 років. Тому профілактичну роботу, за рекомендаціями ВООЗ слід розпочинати серед учнів починаючи з середньої школи (з 12 років [з 7-8 класу]).

Фізіологічні зміни в організмі підлітків є основою їхньої поведінки. У підлітковому віці із закономірною послідовністю відбуваються певні зміни особистості: починається біологічний розвиток, який триває до повної статевої та репродуктивної зрілості; психологічний розвиток – від пізнавальних та емоційних типів дитячого віку до дорослої людини; проходить становлення відносної або повної соціальної та економічної незалежності.

Репродуктивне здоров’я підлітків заслуговує на особливу увагу і має розглядатися з точки зору їхніх майбутніх перспектив, соціального та культурного середовища. У всьому світі щорічно здійснюється близько 50 млн абортів, 10 % яких припадають на пацієнток віком 15-19 років.

Отже, оскільки вагітність у підлітків переважно незапланована, то запобігання їй необхідно віднести до одного з головних завдань сучасної педагогічної профілактичної роботи. При цьому слід підкреслити, що належна інформація щодо методів планування сім’ї є недостатньою та не завжди відповідає потребам підлітків.

Мета проведення профілактичних заходів: надати учням знання, які допоможуть усвідомити цінність їхнього життя, та навчити правилам захисту свого життя, зокрема у ситуаціях інтимного спілкування з іншими людьми. Ознайомити про основні характеристики кожного підліткового періоду; з поняттям “секс”, психологічною готовністю до нього. Надати учасникам інформацію про здоров'я, здоровий спосіб життя та фактори, що впливають на здоров'я та про основні способи контрацепції.

Сформувати системний підхід з профілактики профілактичних заходів з підлітками з питань сексуальної освіти та формування особистих кордонів залучаючи батьків та педагогів. Мета роботи з батьками: краща поінформованість щодо етапів розвитку підлітків, способів налагодження комунікації, таким чином створюючи довірливі та надійні відносини в майбутньому благополуччі та свідомому виборі підлітків.

Завдання:

       створення умов для формування навичок усвідомлення себе як унікальної і повноправної особистості, зі своїми поглядами, переконаннями, цінностями, особистої гідності, самоповаги, емоційної стійкості;
       ознайомлення з поняттями сексуальної освіти, зниження рівня стигматизації та упереджень про жіноче та чоловіче здоров'я;
       надання знань про сексуальну культуру, безпечну поведінку, ВІЛ-інфікування, СНІД, ІПСШ
       мотивація до зміни практик ризикованої поведінки, окреслення можливих альтернатив та переваг безпечної поведінки, прагнення до саморозвитку та усвідомлення цінності власного життя і здоров’я;
  • сформувати вміння працювати в групі;
       сприяння тіснішому зв’язку підлітків зі своїми батьками і створення можливих умов для їх ефективнішої взаємодії;
  • розвинути вміння адекватно виражати свої почуття.

 При плануванні форм і тематик проведення заходів з підлітками з питань сексуальної освіти, формування особистих кордонів та профілактики ризикованої поведінки необхідно враховувати, що для їх організації доцільно використовувати групові форми роботи, зокрема інтерактивні заняття, просвітницько-профілактичні лекції, бесіди та групові консультації. До кожного заняття слід включати такі частини:

  1. теоретичний матеріал, який подається у формі міні-лекцій;
  2. практичні вправи, під час виконання яких учасники можуть оволодіти необхідними вміннями і практично використати набуті теоретичні знання;
  3. обговорення цих вправ.

При виборі тематик занять для проведення заходів з підлітками з питань сексуальної освіти, формування особистих кордонів та профілактики ризикованої поведінки фахівцях варто ознайомитися з дослідженнями серед підлітків нашої країни, які показали, що кількість юнаків і дівчат, які мають досвід сексуальних стосунків до шлюбу, поступово зростає. Так, 1974 р. цей показник становив відповідно 32 і 24 %, 1989 – 45 і 49 %, 1997 – 48 і 54 %; 2007 – 60 і 68 %, 2010 р. – відповідно 72 і 80 %.

Протягом останніх 4-5 десятиріч відмічено, що вік початку статевого дозрівання зменшується, тоді як фізичний розвиток і зріст підлітків збільшуються. Доведено, що кожних десять років вік початку менархе зменшується на 2-3 міс. Аналіз обстеження здорових дівчат, які мешкають в Україні, показав, що їх статеве дозрівання характеризується розвитком вторинних статевих ознак до ступеня зрілості у віці 15-16 років, а у 18-річному віці настає максимальний індивідуальний розвиток. При цьому спостерігається зменшення середнього віку менархе з 13,1 до 12,5 року.

Причини виникнення такої тенденції не встановлено, однак необхідно враховувати зміну способу життя, у т.ч. й соціально-економічні умови, які покращились порівняно із серединою XX ст.

Сьогодні середній вік статевого дозрівання коливається від 10 до 16 років і становить приблизно 10-12 років у дівчат і 12-14 – у хлопчиків. Пубертація може продовжуватися від 2 до 5,5 року у хлопчиків та від 1,5 до 5 років у дівчат, причому спостерігаються і широкі варіації її ознак. Крім того, індивідуальні відхилення відзначаються між різними народностями і культурами.

При плануванні та розробки профілактичних заходів з підлітками з питань сексуальної освіти та формування особистих кордонів слід звернути увагу на затверджені МОН навчально-методичний посібник “Дорослішай на здоров'я” (2012 р.). Розроблені новітні проєкти: “Здоров'я без сорому” (ЮНІСЕФ та ГО «Дівчата») та програма “Відверто про важливі речі” (автор В.О. Бульковська, 2022р.)

Орієнтовна тематика заходів з підлітками з питань сексуальної освіти, формування особистих кордонів та профілактики ризикованої поведінки може включати наступні теми:

№ п/п

Орієнтовна тематика заняття

Мета заняття

1.

Особиста цінність та безпека.

Сформувати в учнів поняття цінності їхнього життя. Навчити учнів розрізняти небезпечні життєві ситуації. Навчити учнів застосовувати правила безпеки з метою захисту їхнього життя; надати учням знання, які допоможуть усвідомити цінність їхнього життя, та навчити правилам захисту свого життя, зокрема у ситуаціях інтимного спілкування з іншими людьми.

2.

Особисті кордони

Ознайомити учнів з поняттям особистих кордонів. Надати учням знання, які допоможуть усвідомити важливість власних кордонів. Отримання якісного контексту про себе, свої психологічні кордони; усвідомлення основної потреби; активізація внутрішніх ресурсів. Навчити учнів застосовувати правила безпеки з метою захисту їхнього життя

3.

Розуміння підліткового періоду.

Сформувати в учасників поняття про етапи дорослішання підлітків. Ознайомити про основні характеристики кожного підліткового періоду. Сформувати поняття про унікальність та неповторність кожної людини.

4.

Основі поняття про жіночу фізіологію

Сформувати в учасників поняття про етапи дорослішання підлітків. Ознайомити учасників підліткового віку з особливостями жіночого організму, менструацій та основних правил гігієни.

5.

Основи поняття про чоловічу фізіологію

Сформувати в учасників поняття про етапи дорослішання підлітків-хлопців. Ознайомити учасників підліткового віку з особливостями чоловічого організму, полюцій та основних правил гігієни.

6.

Основні поняття про сексуальне життя та контрацепцію

Актуалізувати в учасників поняття про етапи дорослішання підлітків, ознайомити учасників підліткового віку з поняттям “секс”, психологічна готовність до нього, ознайомити учасників підліткового віку з поняттям “контрацепція”, основними видами

7.

Основні поняття про здоров'я як цінність людського життя

сформувати в учасників поняття про здоров'я та його цінність в житті людини. Надати учасникам інформацію про здоров'я, здоровий спосіб життя та фактори, що впливають на здоров'я, про основні способи контрацепції.

8.

Про місце сім'ї в житті людини

Актуалізувати у підлітків поняття «сім'я», формувати відповідальне ставлення та мотивацію до збереження сімейних цінностей. Сприяти зміцненню взаєморозуміння між підлітками й батьками.

9.

Про основні етапи дорослішання та доросле життя

Актуалізувати у підлітків поняття “зрілість”, формувати відповідальне ставлення та мотивацію до свідомого дорослішання. Сприяти зміцненню взаєморозуміння міжособистісного спілкування, розуміння себе та оточуючих.

Під час планування та проведення заходів з підлітками з питань сексуальної освіти, формування особистих кордонів та профілактики ризикованої поведінки, пропонуємо дотримуватися принципів систематичності й послідовності викладу матеріалу,  зв'язку навчання з життям, свідомості й активності учнів у роботі,  індивідуального підходу до учнів, емоційності та ентузіазму фахівця, який проводить заняття та наочності.

Заходи з підлітками з питань сексуальної освіти, формування особистих кордонів та профілактики ризикованої поведінки рекомендовано впроваджувати практичним психологам закладів освіти різних типів з урахуванням специфіки закладу освіти для організації психологічного супроводу для здобувачів освіти.

Очікуваний результат. Згідно рекомендацій Міжнародного технічного керівництва щодо сексуальної освіти, виданого ЮНЕСКО в 2018 р. на 11 мовах світу, дослідження підтверджують, що шкільні програми сексуальної освіти дозволяють досягти наступних результатів:

• пізніший початок статевого життя

• зниження частоти статевих контактів

• зниження кількості статевих партнерів

• скорочення ризикованої поведінки

• більш часте використання контрацепції

Усе вищесказане підкреслює необхідність проведення профілактичних заходів з питань формування особистих кордонів, статевого виховання, сексуальної освіти та профілактики ризикованої поведінки з підлітками в поєднанні з підготовкою до створення сім’ї та проведенням консультативних послуг з цього питання сприятимуть відстроченню початку статевого життя. Формування у підлітків системи моральних цінностей, особистісних кордонів, що сприяє зменшенню ризику інфікування ВІЛ, ІПСШ, запобіганню проявам насильства, ідеї вірності, утримання, відповідальності. Сформовані в учасників поняття про етапи дорослішання підлітків, поняття про унікальність та неповторність кожної людини. Зменшення стигматизації та упереджень стосовно низки понять, пов'язаних з репродуктивним та сексуальним здоров'ям людини.

Сексуальна освіта як у школі, так і поза школою, не веде до підвищення сексуальної активності, зростання ризикованої сексуальної поведінки, а також поширеності ІПСШ/ВІЛ. Покращує знання учнів про свої права у контексті сексуальних відносин, сприяє їх ефективному спілкуванню з батьками на тему сексу та стосунків і підвищує їхню впевненість у своїй здатності впоратися із ризикованими ситуаціями. Поряд з цим, у такого підходу виявлено і довгостроковий ефект з точки зору психосоціальних та деяких поведінкових аспектів.


Додаток. Розробка заняття

Тема: “Розуміння підліткового періоду. Як це бути підлітком?”

Мета заняття: сформувати в учасників поняття про етапи дорослішання підлітків. Ознайомити про основні характеристики кожного підліткового періоду. Сформувати поняття про унікальність та неповторність кожної людини.

Обладнання та матеріали для заняття: папір, олівці

Хід заняття

  1. Вправа “Сила імені” (10 хв)

Мета: допомогти учасникам налаштуватись на роботу, розслабитись, зняти напруження, створити атмосферу відкритості, довіри, психологічного комфорту; показати різноманітність людей, неповторність та унікальність кожного.

Хід вправи.

Розташуй літери свого імені стовпчиком, літера під літерою. У кожному рядочку напиши ту позитивну рису, якість, властивість, яка починається з цієї букви.

Наприклад, ось так:


М…удра

А…ртистична

Р…озумна

І…скриста

Я…скрава

 

В…ірний

І…нтелектуальний

К…реативний

Т…олерантний

О…хайний

Р…адісний


  1. Інформаційне повідомлення “Розуміння підліткового періоду”(20 хв)

Мозок дитини на початку підліткового періоду масою майже не відрізняється від мозку дорослого, однак його внутрішня структура сформована лише на 80%. Цей процес добігає кінця на початку статевого дозрівання, коли ущільнюються лобова частка мозку.

Лобова частка мозку, що відповідає за мислення, розсудливість, самоконтроль і планування, повністю поєднується з іншими частинами мозку лише ближче до 25 річного віку

Наразі у найближчі кілька років аксони - довгі відростки що сполучають нейрони і передають інформацію, - починають укриватися мієлінового оболонкою.  Це оболонка з високим вмістом ліпідів у 1000 разів прискорює передавання нервових імпульсів і дає змогу одночасно залучати обидві півкулі мозку. Як наслідок, мислення ускладнюється. Натомість зайві (непотрібні, невикористовувані) клітини мозку усуваються, що поліпшує його ефективність.

Згадані процеси стаються з різними частинами мозку в різний час, і префронтальна кора отримує таке "швидкість на під'єднання" останньою. Це означає що думки, які мали б урівноважувати емоції підлітка, просто не передаються достатня швидко, щоб запобігти імпульсивний вчинкам. Надто не замислюючись, дитина, мабуть, прийме поспішно рішення, не подумавши про наслідки.

Дослідники встановили ще одну причину, чому підлітки сприймають світ інакше, ніж дорослі:  у підліткові роки прилегле ядро - скупчення нейронів, яке інколи називають "центром задоволення", - виростає до максимального розміру та отримує більші дози дофаміну - гормону задоволення. Це означає, що ніколи будь-що не дасть такого сильного задоволення, як у підлітковому віці а отже винагорода за ризики набагато  відчутніша.

То що ж там гормони на які вже давно покладають провину за безладно поведінку підлітків?  Суттєве зростання рівня статевих гормонів спричиняє цикл змін у тілі підлітка і провокує статевий потяг.  Найпевніше, за мінливий настрій підлітків відповідають структурні зміни в мозку, які, зокрема, підвищують чутливість мигдалеподібного тіла (амигдали) - “антени”, що вловлює сигнали про загрозу.  водночас саме гормон стресу (кортизол) підвищує чутливість примітивного мозку загалом і амигдалин зокрема, тож у дитини значно швидше і сильніше виникає реакція “бийся або тікай” на тлі неповного “під'єднання” префронтальної кори. Доки розвивається мозок, підлітки схильні до сильних вражень і ризикових рішень.

Молодший підлітковий вік 13-14 років.

Підліток уже намагається визначитися, хто він і до якої компанії однолітків належить, але досі дуже залежить від думки батьків. Зміни в мозку та гормональні сплески можуть призводити до поспішних дій.

Мислення підлітка чорно-біле: він вважає що є “правильно” та “неправильно”. Абстрактне мислення для нього складне, але він поступово розширює коло своїх інтелектуальних зацікавлень і легше перемикається з однієї думки на іншу.

 Почуття. У підлітка стрімко зростає схильність порівнювати себе з іншими, тому самооцінка та впевненість в собі можуть впасти.

Його дуже непокоїть зовнішній вигляд, навіть коли однолітків поблизу немає. Це означає, що підліток дуже переймається через те, що його дії (і дії пов'язаних із ним людей) засудять інші.

Найпевніше, в цьому віці в підлітка трапиться перше кохання: у підлітка виникають “дофамінові припливи”, тобто посилюється секреція нейромедіатора дофаміну, який стимулює центр задоволення в мозку щоразу, коли підліток бачить об'єкти своєї симпатії.

Його віра в міф про власну винятковість - те що він має неповторну особливість, яка робить його невразливим до небезпек, - сягає найвищої точки.

Вчинки. Перелаштування мозку, невпевненість, спричинена статевим дозріванням, і потреба належать до групи можуть спровокувати тимчасове погіршення успішності, особливо якщо однолітків вважають, що старанність  та гартування - це “не круто”.

Підвищення рівня тестостерону в підлітків обох статей означає посилення не лише статевого потягу, але й потреби в утвердженні свого статусу та схильності до ризикової поведінки. Доки розвивається регуляторна здатність мозку до самоконтрол,  підліток може “вляпуватися” в ситуації які, в принципі були цілком передбачувані і яких можна було уникнути.

Він дуже егоцентричний та переконаний, що інші від нього в такому самому захваті як і він від себе. Йому складно сприймати інші погляди, тож він може виявляти егоцентричність і брак емпатії.

Найвищої точки сягають групування та соціальні конфлікти, адже підліток та його однолітки безжальні, коли йдеться про здобуття або утримання вищого соціального статусу.

Середній підлітковий вік (15-16 років)

Когнітивні та аналітичні здібності підлітка вдосконалюються відповідно до розвитку мозку. Зміцнюючи дружні зв'язки, він стає більш впевненим у собі, але залишається імпульсивним і схильним ризикувати.

Мислення. Актиний синаптогенез (створення і розростання зв'язків у мозку), а також усунення невикористаних клітин мозку означає, що мозок стає більш ефективним і спеціалізованим. Певні сфери діяльності, як-от вид спорту чи наукова галузь, будуть для підлітка легші, що посилюватиме відчуття власної ідентичності.

Зростає здатність до планування, тож підліток починає визначати цілі на майбутнє, яке йому або їй місцем веселощів і свободи.

Почуття. Коло підлітка розширюється, у ньому з'являється більше представників протилежної статі, тож підліток починає сприймати відмінності їхнього мислення та поведінки.

Якщо в підлітка немає проблем із друзями і не потрібна в цьому допомога, він, мабуть почуватиметься серед однолітків комфортно, вважаючи, що ті розуміють його якнайкраще. Він виявлятиме самостійність, проводячи більше часу з друзями й покладаючись на їхню думку.

Найпевніше, у нього виникнуть переконання щодо своєї сексуальної орієнтації, хоч він може далі досліджувати різні аспекти статевого життя. Саме в цьому віці підлітки-геї найчастіше повідомляють про це батьків.

Вчинки. Фізичний розвиток підлітка майже завершений, тож підліток може схотіти поекспериментувати з різними стилями та способами самовираження. Розвиваючись між однолітками, сім'єю та шкільними обов'язками, він може частіше вступати в суперечки і виявляти непослух. Натомість ліпше контролюючи свої поривання, підліток рідше дратуватиметься і частіше уникатиме суперечок.

Ймовірніше, що він сумніватиметься у правилах, авторитетах та причинах, через які хтось має над ним владу.

Старший підлітковий вік (17-18 років)

Мислення підлітка більш раціональне і виважене. Здатність розуміти свої мисленнєві процеси вже добре розвинуте. Він ліпше розуміє наслідки і може оцінити, скільки часу потрібно на певне завдання (наприклад, шкільне).

Завдяки постійному ускладненню префронтальної кори він може реагувати на стресові ситуації спокійніше і логічніше. Агресія та “гойдалки настрою” починають іти на спад.

Почуття. Підліток вже ліпше розуміє, що мусить робити, щоб досягти мети. Після ідеалізації майбутнього реалії й відповідальність дорослого життя можуть його нервувати. Тиск однолітків уже не має такого впливу, адже підліток ліпше розуміє, хто він і у що вірить - йому буде простіше відмовлятися від ризикової поведінки.

Вчинки. Підліток вже має чіткий моральний компас і прагне обстоювати свої цінності на практиці, долучаючись до демонстрацій та волонтерства.

Можливо, він уже має серйозні романтичні стосунки. Приблизно половина підлітків мають секс, перш ніж завершують школу.

Підліток легше сприймає думку іншої людини, тож він поводиться менш егоїстично й більш продумано.

  1. Вправа “Мій герб” (15 хв)

Мета: надати учасникам відчуття впевненості та сили. Стійкості та формування особистих цінностей, кордонів та позитивного усвідомлення себе і своїх сильних сторін.

Хід вправи

Придумай і намалюй власний герб. У верхній частині має бути картинка, у нижній – слова, які можуть бути Твоїм девізом. Причепи свій герб на видноті.

  1. Вправа “Коли емоцій забагато” (10 хв)

Мета: надати учасникам інструмент розпізнавання та переробки різних емоцій. Допомогти усвідомити важливість емоцій в житті людини.

Хід вправи

Педагог-тренер говорить учасникам: У цей складний час люди навколо відчувають багато емоцій одночасно. Ти, мабуть, теж? Коли відбувається щось заплутане, що засмучує, лякає чи гнівить, всередині вирує справжня буря з почуттів та відчуттів. Спробуємо в них розібратися.

  • Я радію, коли _________________
  • Я гніваюся, коли / на те, що __________________
  • Я боюся, коли __________________
  • Мені самотньо, коли __________________
  • Мені прикро й образливо, коли __________________
  • Я відчуваю, що мене люблять, коли __________________

При нагоді розкажи про свої емоції тим, хто поруч, саме в такій формі.

  1. Рефлексія (5 хв)

Мета: закріпити сформовані на занятті навички, дати можливість кожному учаснику висловити свою думку.

Хід вправи

Запитання для обговорення:

- Що нового про себе ви дізналися на занятті?

- Які у вас виникали емоції під час заняття?

- Як, на вашу думку, ви можете використати дані знання в майбутньому?

СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
  1. International technical guidance on sexuality education An evidence-informed approach The World Health Organization (WHO), 20, Avenue Appia, CH-1211 Geneva 27, Switzerland. © UNESCO 2018
  2. Центр громадського здоров'я МОЗ України https://phc.org.ua/
  3. Психологія сімї: навч.-мет. посіб./ Затворнюк О.М. - Київ: Видавничий дім “Слово”, 2018. - 184 с.
  4. Про що думає підліток? Практична дитяча психологія для сучасних батьків. Виховання від 13 до 18 / Таніт Кері; пер. з англ. Т.В. Євлоєва. - Харків: Вид-во “Ранок”, 2021. - 224 с.
  5. Служба порятунку дітей. https://savechild.com.ua/
  6. Проект “Здоров'я без сорому” впроваджується Дитячим фондом ООН (ЮНІСЕФ) та ГО «Дівчата» за фінансової підтримки уряду Німеччини через німецький державний банк розвитку KfW.
  7. Науково-популярне видання для молодшого та середнього шкільного віку, - Світлана Ройз. ТВОЯ СИЛА. Практикум для дітей та підлітків, ЮНІСЕФ, 2022
  8. Гінекологія дитячого і підліткового віку: підручник / Г. М. Абабкова, О. А. Андрієць, А. М. Білоченко та ін.: за ред.. І. Б. Вовк, О. М. Юзька, В. П. Вдовиченка. – К.: ВСВ «Медицина», 2011. – 424 с.
  9. Планування сім`ї: навч.посібн. // За редакцією Н. Я. Жилки, І. Б. Вовк – Київ, 2010. – 300 с.
  10. Фармацевтична опіка при використанні засобів контрацепції: навч. посібн. / Вдо­виченко Ю. П., Войтенко Г. М., Білай І. М. та ін. – К.: Книга плюс, 2010. –176 с.
  11. Вовк И. Б. Влияние барьерных методов контра­цепции на инфекции, передающиеся половым путем: мифы и реальность // Здоров’я України. – 2015, тематичний випуск.
  12. Нагорна А. М., Беспалько В. В. Репродуктивне здоров’я та статеве виховання молоді. – К.: Б.в., 2004. – С. 3-15.
  13. Паращук Ю. С. Репродуктивне здоров’я дівчаток-підлітків. – К.: Здоров’я, 2003. – 112 с.
  14. Дорослішай на здоров'я : навч.-метод, посіб. / Н. О. Лещук, Ж. В. Савич, O.A. Голоцван. — К., 2012. — 214 с.
  15. Енциклопедія сучасної України https://esu.com.ua/search_articles.php?id=59900
  16. Бутківська Т. В. Проблема цінностей у соціалізації особистості / Т. В. Бутківська // Цінності освіти і виховання : наук.-метод. зб. / [за заг. ред. О. В. Сухомлинської] ; АПН України. – К., 1997. – С. 27–31.
  17. І.Б. Вовк, д.мед.н., професор, керівник відділення планування сім’ї та оперативної реабілітації репродуктивної функції жінок. ДУ «Інститут педіатрії, акушерства і гінекології НАМН України»
  18. Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / С. У. Гончаренко. – К. : Либідь, 1997. – 376с.
  19. Ейдеміллер Е. Г. Психологія та психотерапія родини / Е. Г. Ейдеміллер, В. В. Юстицкис. – СПб. : Изд . Пітер, 1999. – 905 с.
  20. Мойсеюк Н. Є. Педагогіка : навч. посіб. / Н. Є. Мойсеюк. – 4-те вид., допов. – К. : Кондор, 2007. – 656 с
  21. Керівні документи

Наказ МОЗ України від 14.02.2012 № 114 «Про організацію надання послуг консультування і тестування на ВІЛ-інфекцію, гепатити В і С, інфекції, що передаються статевим шляхом, у мобільних пунктах та мобільних амбулаторіях»

Протокольне рішення від 25.01.2010 Всеукраїнської наради головних лікарів лікувально-профілактичних закладів, залучених до реалізації програми Глобального фонду боротьби зі СНІДом, туберкульозом та малярією за напрямком діагностика і лікування ІПСШ у представників груп ризику щодо інфікування ВІЛ (17–18.12.2009, м. Київ)

Моделі організації надання послуг з діагностики та лікування ІПСШ представникам уразливих груп населення: методичний посібник, 2009

docx
Додано
10 травня 2023
Переглядів
548
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку