МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ АНАЛІЗУ
ТА САМОАНАЛІЗУ СУЧАСНОГО УРОКУ
Різні дослідження говорять про те, що в найближчій перспективі найбільш успішними на ринку праці будуть фахівці, які вміють навчатися впродовж життя, критично мислити, ставити цілі та досягати їх, працювати в команді, спілкуватися в багатокультурному середовищі тощо. Реалії сьогодення нам показують, що одного разу здобутий фах не завжди може забезпечити людині щасливе майбутнє. Сучасна молодь повинна одержувати таку освіту, яка буде дозволяти їй освоювати нові професії в майбутньому. Завданням освіти, зокрема професійної (професійно-технічної), є формування професійно мобільного фахівця, який здатний вчитися упродовж життя, швидко перекваліфікуватися та пристосуватися до нових умов праці.
Одним з напрямів проведення докорінної та системної реформи загальної середньої освіти, яку передбачає Концепція Нової української школи, є ухвалення нових державних стандартів загальної середньої освіти, розроблених з урахуванням компетентностей, необхідних для успішної самореалізації особистості. Навчальні програми із загальноосвітніх предметів передбачають внесок у формування ключових компетентностей та містять перелік відповідних компонент (уміння, ставлення, навчальні ресурси) для кожної з ключових компетентностей.
У системі професійної (професійно-технічної) освіти також щороку збільшується кількість стандартів, розроблених на компетентнісній основі, що дає можливість розпочинати навчання за новими освітніми програмами, адаптованими до ринку праці. Професійні й ключові компетентності є основою формування змісту навчальних модулів, що охоплюють загальнопрофесійну, професійно-теоретичну та професійно-практичну підготовку.
Отже, сьогодні в галузі освіти робиться особливий акцент на компетентнісному підході до навчання. Результати навчання кожного предмета повинні робити внесок у формування ключових компетентностей здобувачів освіти. Тому важливу роль у цьому відіграють педагоги.
Щоб забезпечити реалізацію компетентнісного підходу, викладач повинен аналізувати уже проведений урок та детально продумувати кожен наступний; ставити собі запитання: які професійні компетентності здобувачів освіти були (можуть бути) сформовані на уроці, який внесок зробив (може зробити) цей урок у формування ключових компетентностей та які методи чи технології навчання варто для цього використати?
Педагог, який набув певного досвіду роботи, творчо працює та готується до кожного уроку, має вже напрацьовані свої методи підготовки до уроку, критерії проведення самоаналізу та аналізу уроків своїх колег. Проте молоді педагоги потребують для цього певного алгоритму. Пам’ятка для проведення аналізу та самоаналізу уроку (додаток 1) може бути орієнтовним алгоритмом підготовки до уроку та аналізу проведених уроків.
Бланки аналізу уроків загальноосвітньої підготовки (додаток 2) та загальнопрофесійної й професійно-теоретичної підготовки (додаток 3) розроблені з урахуванням компетентнісного підходу до навчання та можуть бути використані педагогами для проведення аналізу своєї роботи, а також методистами та іншими педагогічними працівниками для вивчення досвіду роботи колег чи надання їм методичної допомоги. Пам’ятка для проведення аналізу та самоаналізу уроку (додаток 1) також допоможе при заповненні бланків аналізу уроків (додаток 2, 3).
Список використаних джерел
Додаток 1
Пам’ятка для проведення аналізу та самоаналізу уроку
Загальні відомості про урок:
Підготовка здобувачів освіти та викладача до проведення уроку:
Основна частина уроку:
Реалізація компетентнісного підходу:
Вивчення предметів загальноосвітньої підготовки передбачає формування практичної та ключових компетентностей.
Ключові компетентності:
Перелік практичних компетентностей та компонент (уміння, ставлення, навчальні ресурси), які роблять внесок у формування ключових компетентностей при вивченні певного загальноосвітнього предмета, містяться у відповідній навчальній програмі.
Вивчення предметів загальнопрофесійної та професійно-теоретичної підготовки передбачає формування професійних, загальнопрофесійних та ключових компетентностей.
Перелік професійних, загальнопрофесійних та ключових компетентностей містить державний стандарт професійної (професійно-технічної) освіти з конкретної робітничої професії та відповідні освітні програми.
Реалізація наскрізних ліній (для предметів загальноосвітньої підготовки)
Наскрізні лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність», «Громадянська відповідальність».
Реалізація наскрізних ліній на уроці через:
Діяльність викладача:
Поведінка та діяльність здобувачів освіти на уроці:
Оцінювання роботи здобувачів освіти:
Додаток 2
(для предметів загальноосвітньої підготовки )
А Н А Л І З У Р О К У
«___» __________ 20__ р.
ЗП(ПТ)О:_______________________________________________________________________
Професія (№ групи):______________________________________________________________
Предмет: _______________________________________________________________________
Викладач (ПІБ, категорія, пед. звання): _____________________________________________
________________________________________________________________________________
Мета відвідування: ______________________________________________________________
Тема уроку: ____________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Мета уроку: ____________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Тип уроку: _____________________________________________________________________
Перевірка наявності учнів на уроці: присутні _________ , відсутні ____________
Готовність до уроку (викладача, учнів, обладнання, робочих місць):_____________________
________________________________________________________________________________
Структура уроку, методи |
Формування практичної та ключових компетентностей (уміння, ставлення, навчальні ресурси) |
|
|
Загальні відомості про урок: _____________________________________________________
тип уроку та його структура, логічність побудови, правильний розподіл часу
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Реалізація наскрізних ліній: ______________________________________________________
________________________________________________________________________________
Технології навчання: ____________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Встановлення міжпредметних зв’язків: ____________________________________________
________________________________________________________________________________
Професійна (прикладна) спрямованість уроку: _____________________________________
________________________________________________________________________________
Ефективність використання ТЗН, підручників, роздаткового матеріалу, наочності, тощо: ________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Діяльність викладача
мова викладача: _________________________________________________________________
грамотна, недостатньо грамотна, лаконічна, дохідлива, недохідлива, образна
науковий рівень викладання: _______________________________________________________
високий, достатній, недостатній
методичний рівень викладання: ____________________________________________________
високий, достатній, недостатній, низький
організація міжособистісної взаємодії: ______________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Поведінка та діяльність учнів на уроці: ____________________________________________
_______________________________________________________________________________
Оцінювання роботи учнів: _______________________________________________________
не проводилось, об’єктивне, мотивоване, кількість оцінок
________________________________________________________________________________
Види робіт, які були оцінені (форми, методи перевірки знань) __________________________
________________________________________________________________________________
Висновки, сильні та слабкі сторони уроку: _________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Рекомендації: ___________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
Урок відвідав __________________________ (посада, прізвище, підпис) |
Ознайомлений _______________________________ (посада, прізвище, підпис) |
Додаток 3
(для предметів загальнопрофесійної та професійно-теоретичної підготовки)
А Н А Л І З У Р О К У
«___» __________ 20__ р.
ЗП(ПТ)О:_______________________________________________________________________
Професія:_______________________________________________________________________
(назва професії, код, професійна кваліфікація, № групи, курс)
Предмет:_______________________________________________________________________
Навчальний модуль:_____________________________________________________________
Професійна компетентність:______________________________________________________
Викладач:______________________________________________________________________
(ПІБ, категорія, пед. звання)
Мета відвідування: ______________________________________________________________
Тема уроку: ____________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Мета уроку: ____________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Тип уроку: _____________________________________________________________________
Перевірка наявності учнів на уроці: присутні _________ , відсутні ____________
Готовність до уроку (викладача, учнів, обладнання, робочих місць)______________________
________________________________________________________________________________
Структура уроку, методи |
Формування професійних, загально професійних та ключових компетентностей |
|
|
Загальні відомості про урок: _____________________________________________________
тип уроку та його структура, логічність побудови, правильний розподіл часу
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
Технології навчання: ____________________________________________________________
________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________
Встановлення міжпредметних зв’язків: ____________________________________________
________________________________________________________________________________
Професійна (прикладна) спрямованість уроку: _____________________________________
________________________________________________________________________________
Ефективність використання ТЗН, підручників, роздаткового матеріалу, наочності, тощо: ________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Діяльність викладача
мова викладача: _________________________________________________________________
грамотна, недостатньо грамотна, лаконічна, дохідлива, недохідлива, образна
науковий рівень викладання: _______________________________________________________
високий, достатній, недостатній
методичний рівень викладання: ____________________________________________________
високий, достатній, недостатній, низький
організація міжособистісної взаємодії: ______________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Поведінка та діяльність учнів на уроці: ____________________________________________
_______________________________________________________________________________
Оцінювання роботи учнів: _______________________________________________________
не проводилось, об’єктивне, мотивоване, кількість оцінок
________________________________________________________________________________
Види робіт, які були оцінені (форми, методи перевірки знань) __________________________
________________________________________________________________________________
Висновки, сильні та слабкі сторони уроку: _________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Рекомендації: ___________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________
Урок відвідав __________________________ (посада, прізвище, підпис) |
Ознайомлений _______________________________ (посада, прізвище, підпис) |