Методичні рекомендації щодо проведення аналізу та самоаналізу сучасного уроку.

Про матеріал
Методичні рекомендації щодо проведення аналізу та самоаналізу сучасного уроку. Зразки бланків аналізу уроку.
Перегляд файлу

МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ ЩОДО ПРОВЕДЕННЯ АНАЛІЗУ

ТА САМОАНАЛІЗУ СУЧАСНОГО УРОКУ

 

 

Різні дослідження говорять про те, що в найближчій перспективі найбільш успішними на ринку праці будуть фахівці, які вміють навчатися впродовж життя, критично мислити, ставити цілі та досягати їх, працювати в команді, спілкуватися в багатокультурному середовищі тощо. Реалії сьогодення нам показують, що одного разу здобутий фах не завжди може забезпечити людині щасливе майбутнє. Сучасна молодь повинна одержувати таку освіту, яка буде дозволяти їй освоювати нові професії в майбутньому. Завданням освіти, зокрема професійної (професійно-технічної), є формування професійно мобільного фахівця, який здатний вчитися упродовж життя, швидко перекваліфікуватися та пристосуватися до нових умов праці.

Одним з напрямів проведення докорінної та системної реформи загальної середньої освіти, яку передбачає Концепція Нової української школи, є ухвалення нових державних стандартів загальної середньої освіти, розроблених з урахуванням компетентностей, необхідних для успішної самореалізації особистості. Навчальні програми із загальноосвітніх предметів передбачають внесок у формування ключових компетентностей та містять перелік відповідних компонент (уміння, ставлення, навчальні ресурси) для кожної з ключових компетентностей.

У системі професійної (професійно-технічної) освіти також щороку збільшується кількість стандартів, розроблених на компетентнісній основі, що дає можливість розпочинати навчання за новими освітніми програмами, адаптованими до ринку праці. Професійні й ключові компетентності є основою формування змісту навчальних модулів, що охоплюють загальнопрофесійну, професійно-теоретичну та професійно-практичну підготовку.

Отже, сьогодні в галузі освіти робиться особливий акцент на компетентнісному підході до навчання. Результати навчання кожного предмета повинні робити внесок у формування ключових компетентностей здобувачів освіти. Тому важливу роль у цьому відіграють педагоги.

Щоб забезпечити реалізацію компетентнісного підходу, викладач повинен аналізувати уже проведений урок та детально продумувати кожен наступний; ставити собі запитання: які професійні компетентності здобувачів освіти були (можуть бути) сформовані на уроці, який внесок зробив (може зробити) цей урок у формування ключових компетентностей та які методи чи технології навчання варто для цього використати?

Педагог, який набув певного досвіду роботи, творчо працює та готується до кожного уроку, має вже напрацьовані свої методи підготовки до уроку, критерії проведення самоаналізу та аналізу уроків своїх колег. Проте молоді педагоги потребують для цього певного алгоритму. Пам’ятка для проведення аналізу та самоаналізу уроку (додаток 1) може бути орієнтовним алгоритмом підготовки до уроку та аналізу проведених уроків.

Бланки аналізу уроків загальноосвітньої підготовки (додаток 2) та загальнопрофесійної й професійно-теоретичної підготовки (додаток 3) розроблені з урахуванням компетентнісного підходу до навчання та можуть бути використані педагогами для проведення аналізу своєї роботи, а також методистами та іншими педагогічними працівниками для вивчення досвіду роботи колег чи надання їм методичної допомоги. Пам’ятка для проведення аналізу та самоаналізу уроку (додаток 1) також допоможе при заповненні бланків аналізу уроків (додаток 2, 3).

 

Список використаних джерел

  1. Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти “Нова українська школа” на період до 2029 року. (Схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 988-р).
  2.     Типова освітня програма закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня. Наказ МОН України від 20.04.2018р. №408.
  3.     Наказ МОН України від 26.04.2012р. №522 «Про затвердження Методичних рекомендацій щодо розроблення Державних стандартів професійно-технічної освіти з конкретних професій на основі компетентнісного підходу».
  4.     Організація методичної роботи в професійно-технічних навчальних закладах (Методичний посібник) /Тимоць М.В. – Львів - 2006 / с.

 

Додаток 1

Пам’ятка для проведення аналізу та самоаналізу уроку

 

Загальні відомості про урок:

  • Тема уроку, її зв'язок з попередніми і наступними, місце у відповідному розділі (модулі).
  • Вибір типу уроку та дотримання його структури (чи відповідає вона да­ному типу уроку), відповідність темі та поставленій меті.
  • Постанова мети уроку та рівень її досягнення; умови, чинники, що сприяли цьому.
  • Вибір методів проведення уроку.
  • Логічність побудови, організаційна чіткість, послідовність етапів уроку.
  • Раціональний розподіл часу між окремими елементами уроку.
  • Виконання плану уроку.

 

Підготовка здобувачів освіти та викладача до проведення уроку:

  • Повна готовність приміщення, робочих місць здобувачів освіти та обладнання до уроку.
  • Швидке включення здобувачів освіти у роботу.
  • Наявність наочних та навчальних посібників, фахової та методичної літератури, ТЗН, роздаткового матеріалу.
  • Наявність плану уроку.

 

Основна частина уроку:

  • Забезпечення мотивації та актуалізація опорних знань та вмінь.
  • Забезпечення органічного зв’язку між раніше пройденим матеріалом, необхідним для сприйняття нового, і новим.
  • Науковість навчального матеріалу, доступність викладу, правильність відбору матеріалу за обсягом, змістом і труднощами.
  • Логічність у поданні матеріалу, наявність висновків та узагальнень, чіткість переходів від одного етапу до іншого, завершеність.
  • Співвідношення теоретичного та практичного матеріалів.
  • Встановлення правильності та осмисленості засвоєння нового навчального матеріалу; виявлення прогалин і неправильних уявлень та їх корекція.
  • Забезпечення засвоєння нових знань і способів дій на рівні застосування у зміненій ситуації.
  • Поєднання фронтальної, індивідуальної, самостійної, групової форм роботи. Поєднання онлайн та офлайн навчання.
  • Встановлення міжпредметних зв’язків. Інтегрування змісту навчального матеріалу з іншими темами, навчальними курсами і спецкурсами.
  • Забезпечення прикладної спрямованості викладання.
  • Професійна спрямованість матеріалу.
  • Ефективність застосування різних технології навчання (особистісно-орієнтоване навчання, інформаційно-комунікативні, інтерактивні технології, технології змішаного навчання, проблемне навчання, проектна технологія, елементи STEM навчання тощо). Оптимальність та доцільність поєднання різних технологій навчання.
  • Ефективність використання ТЗН, програмного забезпечення, наочних і навчальних посібників.

 

Реалізація компетентнісного підходу:

Вивчення предметів загальноосвітньої підготовки передбачає формування практичної та ключових компетентностей.

Ключові компетентності:

  •    Спілкування державною мовою.
  •    Спілкування іноземними мовами.
  •    Математична компетентність.
  •    Основні компетентності у природничих науках і технологіях.
  •    Інформаційно-цифрова компетентність.
  •    Уміння вчитися впродовж життя.
  •    Ініціативність і підприємливість. 
  •    Соціальна та громадянська компетентності.
  •    Обізнаність та самовираження у сфері культури.
  •    Екологічна грамотність і здорове життя.

 

Перелік практичних компетентностей та компонент (уміння, ставлення, навчальні ресурси), які роблять внесок у формування ключових компетентностей при вивченні певного загальноосвітнього предмета, містяться у відповідній навчальній програмі.

 

Вивчення предметів загальнопрофесійної та професійно-теоретичної підготовки передбачає формування професійних, загальнопрофесійних та ключових компетентностей.

Перелік професійних, загальнопрофесійних та ключових компетентностей містить державний стандарт професійної (професійно-технічної) освіти з конкретної робітничої професії та відповідні освітні програми.

 

Реалізація наскрізних ліній (для предметів загальноосвітньої підготовки)

Наскрізні лінії: «Екологічна безпека та сталий розвиток», «Здоров'я і безпека», «Підприємливість та фінансова грамотність», «Громадянська відповідальність».

Реалізація наскрізних ліній на уроці через:

  • підбір завдань із реальними даними про використання природних ресурсів, їх збереження та примноження;
  • підбір завдань з реальними даними про безпеку і охорону здоров'я;
  • підбір завдань щодо планування господарської діяльності та реальної оцінки власних можливостей, складання сімейного бюджету, формування економного ставлення до природних ресурсів;
  • залучення здобувачів освіти до колективної діяльність (дослідницькі роботи, роботи в групі, проекти тощо), яка поєднує окремі предмети між собою і розвиває готовність до співпраці, толерантність щодо різноманітних способів діяльності і думок.

 

Діяльність викладача:

  •     Стиль діяльності та поведінки викладача:
  • мова (грамотна, недостатньо грамотна, лаконічна, дохідлива, недохідлива, образна);
  • науковий рівень викладання (високий, достатній, недостатній);
  • методичний рівень викладання (високий, достатній, недостатній, низький).
  • Створення психологічно комфортного середовища на занятті.
  • Ставлення до здобувачів освіти: відкритість, щирість, вияв педагогічного такту, наявність позитивної установки.
  • Організація міжособистісної взаємодії:
  • забезпечення дисципліни,
  • залучення невстигаючих учнів до активної роботи, характер участі в роботі окремих учнів і всього колективу, індивідуальний та диференційований підхід;
  • перевірка та корекція викладачем рівня розуміння, осмислення навчального матеріалу, рівня сформованості знань та умінь;
  • виявлення прогалин та їх корекція;
  • застосування різноманітних форм співробітництва (дискусії, діалоги, групові форми, колективна робота тощо).

 

Поведінка та діяльність здобувачів освіти на уроці:

  • Порядок і дисципліна  на уроці.
  • Активність, самостійність, інтерес до заняття, рівень мотивації навчальної діяльності.
  • Зосередженість і стійкість уваги на різних етапах уроку.
  • Ставлення до особистості викладача, вияв поваги до нього.

 

Оцінювання роботи здобувачів освіти:

  • Види робіт, які були оцінені.
  • Форми поточного оцінювання: індивідуальна, групова, фронтальна; контроль теоретичних знань, контроль практичних знань і навиків; контроль, самоконтроль та взаємоконтроль.
  • Методи оцінювання: усний, письмовий, тестовий, графічний, програмований тощо.
  • Оптимальність поєднання форм та методів перевірки знань.
  • Об'єктивність оцінювання індивідуальних особливостей навчальної діяльності здобувачів освіти.
  • Кількість оцінок за урок, своєчасність їх виставлення.
  • Мотивація оцінок (без елементів критики особистості здобувача освіти).

Додаток 2

(для предметів загальноосвітньої підготовки )

 

А Н А Л І З   У Р О К У

 

«___»  __________ 20__ р. 

ЗП(ПТ)О:_______________________________________________________________________

Професія (№ групи):______________________________________________________________

Предмет: _______________________________________________________________________

Викладач (ПІБ, категорія, пед. звання): _____________________________________________

________________________________________________________________________________

Мета відвідування: ______________________________________________________________

Тема уроку: ____________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

Мета уроку: ____________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

Тип уроку: _____________________________________________________________________

 

Перевірка наявності учнів на уроці:     присутні _________ , відсутні ____________

Готовність до уроку (викладача, учнів, обладнання, робочих місць):_____________________

________________________________________________________________________________

 

Структура уроку, методи

Формування практичної

та ключових компетентностей

(уміння, ставлення, навчальні ресурси)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Загальні відомості про урок: _____________________________________________________

                                                           тип уроку та його структура, логічність побудови, правильний розподіл часу

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Реалізація наскрізних ліній: ______________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

Технології навчання: ____________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

Встановлення міжпредметних зв’язків: ____________________________________________

________________________________________________________________________________

 

Професійна (прикладна) спрямованість уроку: _____________________________________

________________________________________________________________________________

 

Ефективність використання ТЗН, підручників, роздаткового матеріалу, наочності, тощо: ________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

Діяльність викладача

мова викладача: _________________________________________________________________

                                             грамотна, недостатньо грамотна, лаконічна, дохідлива, недохідлива, образна

науковий рівень викладання: _______________________________________________________

                                                                                              високий, достатній, недостатній

методичний рівень викладання: ____________________________________________________

                                                                                         високий, достатній, недостатній, низький

організація міжособистісної взаємодії: ______________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

Поведінка та діяльність учнів на уроці: ____________________________________________

_______________________________________________________________________________

 

Оцінювання роботи учнів: _______________________________________________________ 

                                                                            не проводилось, об’єктивне, мотивоване, кількість оцінок

________________________________________________________________________________

Види робіт, які були оцінені (форми, методи перевірки знань) __________________________

________________________________________________________________________________

 

 

Висновки, сильні та слабкі сторони уроку: _________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

Рекомендації: ___________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

 

 

Урок відвідав

__________________________

(посада, прізвище, підпис)

Ознайомлений

_______________________________

(посада, прізвище, підпис)

Додаток 3

(для предметів загальнопрофесійної та професійно-теоретичної підготовки)

 

А Н А Л І З   У Р О К У

 

«___»  __________ 20__ р. 

ЗП(ПТ)О:_______________________________________________________________________

Професія:_______________________________________________________________________

                                                   (назва професії, код, професійна кваліфікація, № групи, курс)

Предмет:_______________________________________________________________________

Навчальний модуль:_____________________________________________________________

Професійна компетентність:______________________________________________________

Викладач:______________________________________________________________________

                                                                            (ПІБ, категорія, пед. звання)

Мета відвідування: ______________________________________________________________

Тема уроку: ____________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

Мета уроку: ____________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

Тип уроку: _____________________________________________________________________

 

Перевірка наявності учнів на уроці:     присутні _________ , відсутні ____________

Готовність до уроку (викладача, учнів, обладнання, робочих місць)______________________

________________________________________________________________________________

 

Структура уроку, методи

Формування професійних,

загально професійних та ключових компетентностей

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Загальні відомості про урок: _____________________________________________________

                                                           тип уроку та його структура, логічність побудови, правильний розподіл часу

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

 

Технології навчання: ____________________________________________________________

________________________________________________________________________________

______________________________________________________________________________

 

Встановлення міжпредметних зв’язків: ____________________________________________

________________________________________________________________________________

 

Професійна (прикладна) спрямованість уроку: _____________________________________

________________________________________________________________________________

 

Ефективність використання ТЗН, підручників, роздаткового матеріалу, наочності, тощо: ________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

Діяльність викладача

мова викладача: _________________________________________________________________

                                             грамотна, недостатньо грамотна, лаконічна, дохідлива, недохідлива, образна

науковий рівень викладання: _______________________________________________________

                                                                                              високий, достатній, недостатній

методичний рівень викладання: ____________________________________________________

                                                                                         високий, достатній, недостатній, низький

організація міжособистісної взаємодії: ______________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

Поведінка та діяльність учнів на уроці: ____________________________________________

_______________________________________________________________________________

 

Оцінювання роботи учнів: _______________________________________________________ 

                                                                            не проводилось, об’єктивне, мотивоване, кількість оцінок

________________________________________________________________________________

Види робіт, які були оцінені (форми, методи перевірки знань) __________________________

________________________________________________________________________________

 

 

Висновки, сильні та слабкі сторони уроку: _________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

Рекомендації: ___________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

_______________________________________________________________________________________

 

 

Урок відвідав

__________________________

(посада, прізвище, підпис)

Ознайомлений

_______________________________

(посада, прізвище, підпис)

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Plastyuk Alla
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 вересня 2020
Переглядів
1398
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку