Методичні рекомендації "Школа сприяння здоров’ю"

Про матеріал

Методологічні засади "Школа сприяння здоров'ю" допоможе педагогічним колективам формувати в учнів здоров'язберігаючі компетенції та відповідально відноситись до власного здоров'я.

Перегляд файлу

Школа сприяння здоровю

 

Методологічні засади

 

 

Концепція Школи сприяння здоров`ю

 

Вступ

Найвища цінність суспільства – людина. Проте з кожним роком збільшується кількість чинників, які негативно впливають на її життя та здоров’я. Здебільшого ці чинники породжує сама людина: науково – технічний прогрес, діяльність людини, її необачне поводження з природою. Тому пріоритетом на сучасному етапі розвитку суспільства визнано безпеку кожної людини. Під безпекою життєдіяльності слід розуміти характеристику існування людини в певному місці її перебування, що відображає збалансованість між впливом чинників, які загрожують життю або здоров’ю людини, та таких, що запобігають наслідкам цієї життєдіяльності.

 

Критичний рівень здоров’я й фізичного розвитку дітей та учнів внаслідок зниження рухової активності в умовах зростання (до 72% навчального часу), за даними досліджень, психоемоційного напруження процесу навчання, впровадження комп’ютерних технологій у повсякденний побут, в несприятливих екологічних умовах, на тлі зростання антисоціальних проявів серед школярів висувають першорядне завдання перед державними органами, педагогічною громадськістю – збереження та зміцнення здоров’я школярів, формування в них навичок здорового способу життя.Тому виникла необхідність створити концепцію Школи сприяння здоров’ю.

 

Концепція програми спрямована на найефективнішу реалізацію основних положень:

Конституції України,

Закону України “Про загальну середню освіту,”

Закону України “Про освіту,”

Національної доктрини розвитку освіти,

Комплексної програми “Фізичне виховання – здоров’я нації”, затвердженої Указом Президента України від 01.09.1998 №963/98,

Указом Президента України “Про заходи щодо розвитку духовності, захисту молоді та формування здорового способу життя громадян” від 27.04.1999 № 456 ,

Указом Президента України “Про невідкладні додаткові заходи щодо зміцнення моральності у суспільстві та утвердження здорового способу життя”, затвердженого 15.03.2002 № 258/2002,

Міжгалузевої комплексної програми “Здоров’я нації” на 2002-2011р.р., затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 10.01.2002 № 14,

Концепції стратегії дій уряду, спрямованих на запобігання поширенню ВІЛ – інфекції СНІДу, на період до 2011 року,

які надають можливість організовувати та проводити роботу щодо зміцнення та збереження здоров`я дітей, профілактики шкідливих звичок та формування в учнів здорового способу життя.

 

Головними проблемами для здоров’я дітей є: ранній вік (6 років), коли дитина йде до школи, фактично із дитячого садочку чи в дитячому садочку, а також довгий (11 років) термін навчання дитини в школі. Сьогодні ми маємо парадоксальну ситуацію, коли дитина в перший клас приходить здоровою, а закінчує школу (навчальний заклад) фактично хворою (має один або й кілька медичних діагнозів). Звичайно, ненормальна ситуація в країні, коли дитина ціною свого власного здоров’я набуває знання.

 

Це означає, що життя сьогодні від нас вимагає перебудовувати систему освіти в такий спосіб, щоб постійно проводити моніторинг стану здоров’я дитини. Тобто школа повинна бути таким дитячим закладом, де можна гарантувати дитині, її батькам, суспільству виховання здорової особистості.

 

Мета

Метою концепції є збереження і зміцнення здоров’я  учнів молоді, формування у підростаючого покоління позитивної мотивації до здорового способу життя, а також залучення державних організацій та установ, батьківської громадськості до вирішення завдань збереження здоров’я дітей, формування культури здоров’я учнів та здійснення профілактичної роботи негативних проявів у молодіжному середовищі. Формування і розвиток фізично-, психічно-, соціально- і морально здорової особистості зі стійкими переконаннями та системою знань про здоров’я і здоровий спосіб життя, створення умов для самоствердження, самодостатності та самореалізації в дорослому житті.

 

                                         Умови реалізації концепції

Конкретними шляхами реалізації Концепції є:

Розробка авторської виховної програми „Школа сприяння здоров`ю” (2006-2008 роки).

Необхідність створення умов, щоб школа стала системою забезпечення гармонійного розвитку фізичного і психічного (духовного) здоров’я дитини.

Моніторинг ефективності впровадження різних типів здоров’язберігаючих, здоров’ярозвиваючих,  здоров’язміцнюючих технологій.

Здійснення самоаналізу діяльності Школи сприяння здоров’ю.

 

Очікувані результати

Підвищення загального рівня фізичного здоров'я учнів, вчителів та батьків. Підвищення опірності організму до шкідливих факторів впливу навколишнього середовища і як наслідки – зниження показників захворюваності, тривалості гострої захворюваності.

Покращення функціональних і резервних можливостей дітей та педагогів. Підвищення функціональних можливостей школярів, що виявиться у поліпшенні стану опорно-рухового апарату, серцево – судинної, дихальної та інших систем організму, а також у позитивній динаміці емоційного стану.

Формування ціннісного ставлення до здоров'я, що включає свідоме й відповідальне ставлення учнів, батьків та вчителів до своєї поведінки, яка впливає на стан здоров'я.

Створення гігієнічних умов, що забезпечить оптимізацію навчально-виховного процесу та валеологізацію життєвого середовища дітей та вчителів у ліцеї.

Збільшення обсягу рухової активності дітей, вчителів та батьків відповідно до індивідуальної фізіологічної потреби у фізичному навантаженні. Забезпечення процесу фізичного виховання у системі освіти сучасними науково-методичними комплексами.

Створення умов для реалізації творчого потенціалу учнів, вчителів та батьків, спрямування їх на духовне та фізичне самовдосконалення засобами фізичної культури та гуманізації й демократизації навчально-виховного процесу.

Зміна соціального менталітету батьків та формування у них навичок участі у різноманітних позашкільних формах виховної роботи.

Гуманізація позашкільного спілкування батьків з дітьми та організації побуту сім'ї, що орієнтований на цінності здорового способу життя.

Зменшення процентного співвідношення кількості дітей, які мають відхилення у стані психічного, фізичного та духовного здоров'я, наслідком якої повинно бути підвищення загального стану здоров'я.

 

 

 

«Справжня суть виховної роботи полягає зовсім не у ваших розмовах з дитиною, не в безпосередньому вашому впливові на дитину, а в організації її життя», - вважав А.С. Макаренко.

 

 М. Амосов писав: «Здоров’я – це результат багатьох соціальних і біологічних чинників».

 

  «Турбота про здоров’я - це найважливіша праця вихователя. Від життєдіяльності, бадьорості дітей залежить їх духовне життя, світогляд, розумовий розвиток, міцність знань і віра в свої сили», це слова

В. Сухомлинського.     

 

Здоров'я дітей – найцінніше надбання цивілізованого суспільства. Воно створює духовний, соціальний, інтелектуальний та фізичний базиси країни. Проблеми збереження та зміцнення здоров’я підростаючого покоління у нашій країні є найскладнішими і найактуальнішими. За останні п'ять років в Україні збільшилась кількість захворювань  у дітей.    Сьогодні дитина  живе в забрудненому навколишньому середовищі,  нераціонально харчується,  не займається справжньою фізкультурою та постійно зазнає нервових перевантажень. Державною програмою «Діти України» підкреслюється, що здоров'я дітей – це інтегрований покажчик суспільного розвитку.

   Відомо, що на формування дитячого здоров’я, окрім інших чинників,  впливає і так званий шкільний фактор.   

 

Школа -  це місце, де дитина проводить значну частину часу. Тому саме школа має великі можливості у здійсненні заходів по збереженню здоров'я.

 

 

ПРОЕКТ „Школа сприяння здоров’ю

 

І. Мета проекту

Формування здоров’я дітей, повноцінний розвиток їхнього організму, створення умов розвиваючого предметного рухового середовища, впровадження в навчальний процес здоров’язберігаючих технологій для досягнення позитивних змін у стані здоров’я школярів.

 

ІІ. Завдання проекту

• Відстеження санітарно-гігієнічних умов школи.

• Гігієнічне нормування навчального навантаження, обсягу домашніх завдань і режиму дня; • Освоєння педагогами нових методів діяльності в процесі навчання, використання технологій уроку, що зберігають здоров’я учнів.

• Планомірна організація повноцінного збалансованого харчування учнів з урахуваннями особливостей стану їхнього здоров’я. 

• Розвиток психолого-логопедо-медико-педагогічної служби школи для своєчасної профілактики психологічного і фізіологічного стану підлітків.

• Залучення системи гурткової, позакласної і позашкільної роботи до формування здорового способу життя учнів.

• Участь в узагальненні досвіду шляхом ознайомлення з роботою Шкіл здоров’я, відвідування  семінарів, лекцій з даної проблеми.

• Послідовне формування культури здоров’я.

• Демократизація стосунків суб'єктів учбово-виховного процесу.

 

 

ІІІ. Основні принципи побудови проекту

1. Підтримка інтересу і пізнавальної активності.

2. Облік пізнавальної активності в руховій діяльності.

3. Єдність фізичного і психічного розвитку.

4. Наочність. 

5. Принцип цілісної людини, його психосоматичної, соціокультурної єдності.

6. Принцип безперервності фізичного виховання й утворення особистості на всіх етапах життєдіяльності.

7. Принцип диференційованого підходу до організації заходів щодо розвитку фізичної культури.

8. Облік віково-статевих особливостей учнів у змісті навчального матеріалу.

IV. Обґрунтування

 Наслідком науково-технічного прогресу є те, що людина дедалі менше займається фізичною працею, а дитина – тим більше. Головними вадами ХХІ століття стає накопичення негативних емоцій без фізичного розвантаження, переїдання і гіподинамія. Останнім часом активно піднімається питання низької активності дітей і підлітків, що загрожує їхньому психічному і фізичному здоров’ю. На думку фахівців, сучасні діти недостатньо рухаються, їхні рухи одноманітні, не всі групи м’язів залучаються до руху, і така активність не дає великої користі. Проблема здоров’я учнів вийшла сьогодні з розряду педагогічних і знайшла соціальне значення, тому основою діяльності із здоров’язбереження стала модель, де пріоритетом є турбота про збереження здоров’я вихованців і вчителів. Саме це привело колектив Кожухівської середньої загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів до переосмислення своєї діяльності й необхідності розробки програми подальшого розвитку. Назріла необхідність освоєння іншої функціональної моделі діяльності, що базується на принципах оздоровчої функції освіти та нормативно-правових документах. У цих умовах наш навчальний заклад визначив цілі діяльності по збереженню здоров’я вихованців і створив основу для їхньої успішної адаптації в мінливому суспільстві.

 

V. Етапи реалізації створення проекту «Школа сприяння здоров’ю»:

І етап – розробка програми «Школа сприяння здоров’ю»

  • Теоретичне обґрунтування проблеми.
  • Створення Концепції проекту. 
  • Вивчення досвіду роботи інших закладів, які працюють в здоровязберігаючому напрямку..
  • Вивчення нормативно-правових документів.
  • Вивчення науково-методичної літератури.
  • Практики педагогів з даної проблеми.
  • Аналіз стану матеріально-технічної бази. 
  • Визначення завдань програми «Школа сприяння здоров’ю».
  • Обговорення необхідності створення умов здоров’язберігаючого навчання на педрадах.
  • Формування психологічної готовності колективу школи до позитивного сприймання проекту «Школа сприяння здоров’ю».

 ІІ етап –проектно-даігностичний 

  • Створення моніторингової групи та проведення моніторингу: - стану здоров’я учасників програми - навколишнього середовища учасників програми - впливу середовища на здоров’я учнів .
  • Анкетування учнів, батьків, педагогів.
  • Обговорення проблеми та проекту «Школа сприяння здоров’ю» на батьківських зборах .
  • Створення творчої групи, координаційної ради.
  • Розробка плану-заходів програми. 
  • Створення моделі «Школа сприяння здоров’ю», моделі особистості випускника, педагога «Школи сприяння здоров’ю».
  • Визначення напрямку профільного навчання учнів 10-11 класів.

 ІІІ етап – практичний. Реалізація програми «Школа сприяння здоров’ю»

  • Внесення змін до навчального плану .
  • Апробація нових форм самоврядування.
  • Вдосконалення нових форм та методів роботи.
  • Вдосконалення роботи «Школи педагогічних знань для батьків».
  • Співпраця  з медичними установами.
  • Створення організаційно-педагогічних, матеріально-технічних, санітарно-гігієнічних та інших умов реалізації програми.
  • Забезпечення кадрами, посилення  контролю за медичним обслуговуванням учнів. 
  • Відслідкування результативності проекту.

 ІV етап –узагальнюючий 

  • Моніторинг реалізації програми «Школа сприяння здоров’ю».
  • Створення банку здоров’язберігаючих технологій.
  • Підготовка презентації  «Школа сприяння здоров’ю» та виступу шкільної  агітбригади до участі в обласному фестивалі «Молодь обирає здоровя».
  • Підготовка  матеріалів за підсумками роботи за проектом.
  • Проектування перспектив, шляхів та способів подальшого розвитку.

 

VII. Очікувані результати програми:

  • Підвищення функціональних можливостей організму учнів.
  • Ріст рівня фізичного розвитку і фізичної підготовленості школяра.
  • Підвищення пріоритету здорового способу життя .
  • Підвищення мотивації до рухової діяльності, здорового способу життя. 
  • Підвищення рівня самостійності й активності школярів у рухливій діяльності.
  • Підвищення професійної компетенції і зацікавленості педагогів у збереженні і зміцненні здоров’я школярів. 
  • Підтримка батьками діяльності школи з  виховання здорових дітей.

IV. Проектування перспектив

 Створити умови для організації  подальшої роботи з профілактики найбільш поширених захворювань учнів .  Запровадити проведення конкурсів „Найздоровіший клас”, „Найчистіший клас”. Продовжувати проведення традиційних виховних заходів щодо сприяння здорового способу життя.

 Початкова школа: З метою розвантаження дітей від надмірних домашніх завдань впроваджувати інтерактивні технології , нетрадиційні уроки, а головне - уроки, які будуть проводитися на свіжому повітрі : уроки фізичного виховання,  основ здоров’я, природознавства, образотворчого мистецтва та класні години.

 Середня школа: Створення умов для  уникнення конфліктних ситуацій у стосунках учень-учень, учень-батьки, учень-педагоги.

 Старша школа: Налагодити співпрацю з клінікою „Дружньою до молоді” в місті Коростені для пропаганди здорового способу життя серед підлітків і створення умов збереження здоров`я. 

 

 

 

 

 

 

 

 

Програма "Школа сприяння здоров'ю"

 

Людина - найвищий продукт земної природи. Але для того, щоби насолоджуватися скарбами природи, людина має бути здоровою, сильною та розумною.

                                                                                              І. Павлов

Структура  програми

І. Сучасний стан.

ІІ. Загальні положення.

Мета та завдання.

Особливості програми.

Принципи та передумови впровадження.

Форми та методи роботи.

Учасники програми.

ІІІ.  Основні заходи.

Адміністративно-управлінська діяльність.

Діяльність педагогічного колективу.

Співпраця із громадськістю та закладами сприяння здоров'ю.

ІV. Очікуваний результат.

Здоров'я дітей - найцінніше надбання цивілізованого суспільства. Воно створює фізичний, духовний, соціальний, інтелектуальний та фізичний базиси країни.

Наші діти на сьогодні - ослаблені та хворобливі як, урешті, і належить бути дитині, котра погано та нераціонально харчується, живе в забрудненому навколишньому середовищі, не займається справжньою фізкультурою та постійно зазнає нервових перевантажень. Державною програмою «Діти України» підкреслюється, що здоров'я підліткового покоління - це інтегрований покажчик суспільного розвитку. Тому формування здорового способу життя є обов'язковим завданням і умовою розвитку творчих здібностей учня та формування його як творчої особистості.

Школа - це місце, де дитина проводить значну частину часу. Тому саме школа має великі можливості у здійсненні ряду заходів із питань збереження здоров'я. Школа - єдиний організм із тісними взаємозв'язками всіх його структурних компонентів. Програма покликана чітко регламентувати діяльність кожного з них на шляху до кінцевої мети - створення здорового мікроклімату для виховання здорової особистості.

 

Сучасний стан підвищеної уваги

Усвідомлюючи це, протягом останніх років у Кожухівській середній загальноосвітній школі І – ІІІ степенів  активно пропагується здоровий спосіб життя, проводяться виховні заходи зі сприяння зміцненню здоров'я, профілактики шкідливих звичок, у яких задіяні всі учасники навчально-виховного процесу.

  Педагогічний колектив  школи проводить діагностування з питань психологічного здоров'я учнів школи та працює в напрямку здоров’язбереження  , що  потребує підвищеної уваги до психофізичного стану школярів.   Організовує зустрічі з лікарями, фахівцями з питань загартування та поліпшення фізичного розвитку, проводить виховні заходи, на яких розглядаються проблеми тютюнокуріння, уживання алкогольних напоїв, наркотичних речовин,проблеми ВІЛ/СНІДу. Учителями школи проводяться засідання батьківського всеобучу, індивідуальні та групові бесіди,тренінгові заняття, наукові конференції тощо.

Учитель фізичної культури А.С. Коржук забезпечує розвиток фізичних здібностей не тільки на уроках, а й у позаурочний час. Працюють спортивні секції, проводяться спартакіади, змагання, спортивно-ігрові заходи.

Учителем біології  В.Л. Башинським організована робота з екологічного виховання підлітків: екскурсії на природу, акції зі збереження довкілля, участь учнів в олімпіадах з екології. Традиційно квітень - це місяць захисту природи. Учні  разом із вчителями саджають дерева, кущі біля школи, висаджують квіти на шкільних клумбах.

 

Загальні положення

Мета та завдання:

Побудувати навчально-виховний процес таким чином, щоби він не тільки не погіршував фізичний стан учнів, а й укріплював їх сили та можливості.

Скоординувати зусилля учасників навчально-виховного процесу, спрямувати їх на збереження та розвиток здоров'я учнів.

Формувати та розвивати культуру здоров'я серед учасників навчально-виховного процесу, організувати їх життєдіяльність на позиціях здорового способу життя.

На шляху досягнення цього постають такі завдання:

створення координаційної ради школи з питань упровадження програми «Школа сприяння здоров'ю»;

здійснення освітньої діяльності фахівцями для педагогічного та батьківського колективів із метою підвищення кваліфікації учасників реалізації програми;

організація науково-методичного й інформаційного супроводу діяльності;

сприяння співпраці школи зі службами та закладами району, що займаються питаннями збереження та зміцнення здоров'я;

розвиток соціальної й особистісної компетентності дитини;

запобігання виникненню психологічних і соціальних проблем.

Особливості програми

Програма «Школа сприяння здоров'ю» ураховує особливості діяльності школи,  ступінь завантаженості педагогічних та інших працівників школи. Вона не потребує залучення додаткових коштів для своєї реалізації та може впроваджуватися паралельно з іншою діяльністю школи. Психологічний мікроклімат у школі створюють самі учасники навчально-виховного процесу: адміністрація, педагогічні працівники, батьки, медпрацівники, учні тощо. Однією з головних особливостей програми є її доступність. Упровадження програми не потребує особливого навчання працівників школи. Усі вони повинні усвідомлювати значення створення здорового освітнього простору в навчальному закладі для розвитку особистості учня та чітко виконувати свої обов'язки. Реалізація програми не виключає реалізацію інших програм. Позитивним моментом програми є також можливість доповнення її різними виховними заходами.

Принципи та передумови впровадження програми

Послідовність у діях педагогів,  батьків, громадськості.

Системність у профілактичній роботі.

Природовідповідність - урахування вікових, індивідуальних особливостей дитини.

Об'єктивність і достовірність інформації, що використовується.

Єдність поваги та вимогливості до особистості.

Єдність свободи та відповідальності особистості за свої дії.

Саморозвиток особистості, формування навичок здорового способу життя.

Свобода вибору особистості (участь у колективній діяльності, право на власну думку тощо).

Форми та методи роботи

Перевага програми полягає в тому, що не треба відмовлятися від напрацьованих позитивних, дієвих традицій, форм роботи школи, а вона спонукає до наповнення їх новим змістом.

Найефективнішими формами та методами роботи є:

  • години спілкування;
  • тренінги;
  • «круглі столи»;
  • спільні з батьками заходи;
  • робота інформаційно-просвітницького центру;
  • діяльність органів учнівського самоврядування;
  • інтелектуальні та розвивальні ігри;
  • гуртки та клуби за інтересами;
  • конференції, диспути, дискусії;
  • уроки;
  • відеолекторії;
  • батьківські збори;
  • фестивалі «Молодь обирає здоров’я», «За здоровий спосіб життя!»;
  • моніторинг;
  • просвітницькі акції;
  • колективна творча справа;
  • шкільні газети.

Учасники програми

Процес упровадження та реалізації програми проходить за участю всіх учасників навчально-виховного процесу:

  • адміністрації;
  • учителів;
  • учнів;
  • класних керівників;
  • батьків;
  • фельдшера місцевого ФАПу;
  • представників громадськості;
  • кухарів шкільної їдальні;
  • технічного персоналу;
  • бібліотекаря.

 

Основні заходи

Адміністративно-управлінські заходи

Запровадити моніторинг здоров’я учнів.

Адміністрація.

Щороку.

Забезпечити утримання спортивних приміщень, інвентарю в робочому стані та його поновлення.

Адміністрація.

Учитель фізичної культури.

 Постійно.

Попереджувати розповсюдження наркотичних, алкогольних і нікотинових препаратів серед учнів школи.

Адміністрація.

 Постійно.

Укласти угоди про спільну діяльність із позашкільними закладами спортивно-оздоровчого спрямування.

Адміністрація.

 Щороку.

Забезпечити оптимальний санітарно-гігієнічний режим діяльності школи, контролювати дотримання відповідних вимог.

Адміністрація.

Постійно.

Здійснювати харчування учнів школи. Забезпечити контроль якості продукції та технології приготування їжі.

Адміністрація.

        Постійно

Забезпечити складання розкладу навчальних занять, ураховуючи вимоги СЕС, уникаючи перевантаження учнів, протягом навчального дня та тижня.

Адміністрація.

Постійно.

Створити координаційну раду школи із впровадження програми «Школа сприяння здоров'ю».

Адміністрація.

Проводити семінари, тренінги, лекції для педагогічних працівників із питань особистісно зорієнтованої діяльності, формування здоров'язберігаючого середовища.

Адміністрація.

Координаційна рада.

 Згідно плану.

Організовувати контроль дотримання вимог техніки безпеки, основ безпеки життєдіяльності та санітарно-гігієнічних вимог.

Адміністрація.

Профспілковий комітет.

Згідно плану.

Розробити план виховних заходів. Організувати діяльність класних керівників на реалізацію програми.

Адміністрація.

Щороку.

Оцінювати результати, щорічно підбиваючи підсумки роботи, за необхідності вносити відповідні корективи.

Адміністрація.

  Щорічно.

 

Діяльність педагогічного колективу

Провести анкетування учнів школи з метою вивчення фізкультурно-спортивних інтересів.

Учитель фізкультури.

Щороку.

Забезпечити якісне проведення уроків фізичної культури згідно з вимогами програм, організувати заняття спортивних секцій у позаурочний час.

Адміністрація.

 Учитель фізкультури.

 Постійно.

Проводити виховні заходи, спрямовані на фізичний розвиток учнів і пропаганду здорового способу життя.

Учитель фізкультури, учитель основ здоров’я, класні керівники. класоводи.   Постійно.

Проводити заходи з питань безпеки життєдіяльності.  Забезпечити виконання програм з основ здоров`я та ОБЖ.

Адміністрація. Учитель основ здоров`я.

Постійно.

   Здійснювати педагогічний супровід дітей із групи ризику, учнів із девіантною поведінкою, дітей-інвалідів, дітей із соціально дезадаптованих сімей. Залучати їх до занять у гуртках, участі у профілактичних заходах.

Класні керівники.

Постійно.

Проводити заходи, спрямовані на екологічне виховання учнів школи, забезпечити участь у заходах, приурочених до Дня Землі, Дня збереження довкілля тощо.

Класні керівники.

Учителі природничих дисциплін

Забезпечити випуск стіннівок на екологічну тематику.

Учителі природничих дисциплін.

Шкільний прес-центр.       

Постійно.

Координувати роботу учнівського самоврядування, зокрема міністерств екології, соціального захисту, фізкультури та спорту.

Педагогічний колектив.

Постійно.

Упроваджувати у практику роботи технології попередження втомлюваності дитини, уникати перевантаження учнів під час занять і досягти оптимального обсягу домашніх завдань.

Педагогічні працівники.

Постійно.

Проводити рухливі ігри в позаурочний час і на перервах, фізкультхвилинки під час занять.

Класні керівники, учителі,  учнівський комітет.

Постійно.

Створювати тематичні підбірки літератури в певні періоди навчального року (збір грибів, поведінка біля водойм, інфекційні захворювання, використання піротехнічних розваг тощо).

Бібліотекар.

Постійно.

Запровадити та зробити традиційним День здоров'я, у рамках якого проводити рухливі ігри, масові змагання, профілактичні заходи тощо.

Педагогічний колектив.

1 раз у семестр.

Попереджувати виникнення проблем розвитку дитини, допомога у вирішенні актуальних завдань розвитку, навчання, соціалізації, порушення емоційно-вольової сфери, проблеми взаємовідносин у колективі.

Класні керівники.

Постійно.  

Створення культурологічного середовища (мережа гуртків, система самоврядування, соціальне виховання), оздоровлення емоційного простору школи, організація інтер'єру школи в цілому та навчальних приміщень.

Педагогічний колектив.

Постійно.

Організовувати та проводити зустрічі з батьками; тренінги з питань збереження здоров'я, профілактики шкідливих звичок; альтернативні позакласні заходи.

Педагогічний колектив.

Постійно.

Консультувати та надати методичну допомогу вчителям, класним керівникам, батькам із питань здорового способу життя та профілактики правопорушень.

Координаційна рада Школи сприяння здоров’ю.

Постійно.

Створювати умови для альтернативних видів дозвілля, проводити індивідуальну роботу з дітьми, які потребують особливої уваги; створювати умови для діяльності учнівського самоврядування, організовувати позаурочну виховну діяльність.

Адміністрація школи.

Педагоги.

 Постійно.

Сприяти виробленню в учнів норм позитивної поведінки, формуванню позитивної мотивації на здоровий спосіб життя.

Педагогічний колектив.

Класні керівники.

Постійно.

Створити учнівську агітбригаду «За здоровий спосіб життя!»  для проведення профілактично-оздоровчих бесід, виступів,  підібрати відповідні матеріали, розробити сценарії виховних заходів з даної тематики.

Координаційна рада.

Класні керівники, бібліотекар.

Січень 2009 р.

Забезпечити випуск стіннівок для висвітлення питань збереження здоров'я та профілактики шкідливих звичок.

Учнівський комітет. Шкільний прес-центр.

Постійно.

Забезпечити оформлення «листків здоров'я» на учнів школи.

Класні керівники.

Вересень.

Розробити курс лекцій для учасників навчально-виховного процесу з питань організації режиму дня, раціонального харчування, правил особистої гігієни.

Координаційна рада.

Протягом  року.

Відслідковувати стан здоров'я учнів, консультувати учасників навчально-виховного процесу, а при необхідності надавати медичну допомогу.

Заступник директора.

Фельдшер ФАПу.

Постійно.

Співпраця із громадськістю та закладами сприяння здоров'ю

Проводити заняття батьківського всеобучу з питань виховання здорового підростаючого покоління.

Керівник інформаційно-просвітницького центру.

Двічі на семестр.

Брати активну участь у спортивних змаганнях, конкурсах, у заходах з питань розвитку здорового суспільства.

Учитель фізкультури.

Постійно.

Організовувати та проводити презентації гуртків і секцій; сприяти поширенню інформації про їх діяльність серед учнів школи.

Учителі-предметники.

Постійно.

Забезпечити участь у виховних заходах спеціалістів служб і закладів, діяльність яких пов'язана із забезпеченням здорового способу життя. Проводити лекторії для учасників навчально-виховного процесу.

Адміністрація.

Педагогічний колектив.

Постійно.

Очікуваний результат

Створення комфортних умов перебування дитини у школі, раціональна організація навчальної діяльності, її цілісна перебудова відповідно до медичних, санітарно-гігієнічних норм, що забезпечить збереження й укріплення здоров'я учасників навчально-виховного процесу. Перетворення навчально-виховного процесу у спільну діяльність усіх його учасників і громадськості, спрямовану на досягнення стану повного фізичного, духовного та соціального благополуччя особистості.

Підготовка учнів до самостійного життя, формування адекватних механізмів фізіологічної, психологічної, соціальної адаптації до оточуючого середовища, готовність до самостійного здорового способу життя.

Об'єднання зусиль педагогічного колективу, медичних працівників, батьків для реалізації права дітей і підлітків на збереження та зміцнення фізичного здоров'я як найвищої соціальної цінності та права громадян на безпечні й нешкідливі умови праці та навчання.

Досягнення показників здорового клімату у школі:

  • довірливих, відкритих стосунків дорослих і дітей;
  • відкритості в обговоренні проблем;
  • доступності професіональної педагогічної допомоги;
  • позитивної мотивації на здоровий спосіб життя в дорослих і дітей;
  • наявності позаурочної виховної системи, яка включає в себе не лише шкільні, а й позашкільні структури;
  • наявності шкільних традицій із формування навичок здорового способу життя;
  • активності учнівського самоврядування у проведенні профілактичної роботи у школі;
  • виявлення розвинутих позитивних особистісних якостей в учнівському, учительському, батьківському середовищі.

 

Положення про інформаційно - просвітницький центр

Школи сприяння здоров'ю

 

Підлітковий вік - пора стрімкого фізичного, психологічного і соціального розвитку. Головним завданням підліткового віку є набуття автономії, формування ідентичності і моральної свідомості, встановлення стосунків з однолітками і протилежною статтю. До проблем підліткового віку, які мають найбільше значення в контексті профілактики ВІЛ-інфекції, належать ранні сексуальні стосунки, вживання алкоголю та експериментування з іншими психотропними речовинами.

 

Виникає конфлікт між потребою у встановленні стосунків із протилежною статтю і небезпекою раннього початку статевого життя. Важливо ознайомити молодих людей з негативними наслідками раннього початку статевого життя для репродуктивного і психологічного здоров'я, навчити їх відмовлятися від сексуальних пропозицій. Вони мають знати, які існують засоби контрацепції і методи захисту від ВІЛ/СНІД та ІПСШ.

 

Школа є ідеальним середовищем для впровадження профілактичних програм, зокрема і програм профілактики ВІЛ-інфекції, мета яких - вплинути на свідомість і поведінку учнів, мотивувати їх до здорового і продуктивного способу життя методом розвитку життєвих навичок: адекватно сприймати себе і оточуючих, будувати позитивні міжособистісні стосунки, критично і творчо мислити, приймати відповідальні рішення, вирішувати проблеми і керувати стресами. Формуванню цих навичок значною мірою сприяє зміст навчального предмета "Основи здоров'я", а також реалізація у школі різноманітних освітньо-профілактичних програм, серед яких, зокрема, - проект "Школа проти СНІДу", Програми МОНУ ПРООН/ЮНЕЙДС "Сприяння просвітницькій роботі "рівний-рівному" серед молоді України щодо здорового способу життя".

 

Навчання на засадах формування життєвих навичок є необхідним елементом високоякісної освіти. Отже, розвиток життєвих навичок - це ефективна педагогічна технологія, спрямована на формування здорової і просоціальної особистості з "поведінковим імунітетом" до ризикованої поведінки взагалі і до ВІЛ-інфікування зокрема.

 

З метою організації діяльності педагогічних працівників школи щодо збереження та зміцнення здоров'я учнів, розвитку культури здорового способу життя всіх учасників освітнього процесу, створення оптимального матеріально-технічного та науково-методичного забезпечення і координації діяльності всіх спеціалістів і служб школи, реалізації Програми МОНУ ПРООН/ЮНЕЙДС "сприяння просвітницькій роботі "рівний-рівному" щодо здорового способу життя", програми "Школа проти СНІДу" створено просвітницько-інформаційний центр.

 

І. Загальні положення

 

1.1. Інформаційно-просвітницький центр з питань  формування здорового способу життя координує і спрямовує роботу структур, які здійснюють інформаційну, просвітницьку, практичну роботу серед учнівської молоді загальноосвітнього навчального закладу.

1.2. Центр здійснює свою діяльність у відповідності до чинного законодавства України, нормативно-правових документів з питань формування здорового способу життя, Загальної декларації прав людини, Конвенції про права дитини, Всесвітньої декларації виживання, захисту і розвитку дітей, Указу Президента України "Про невідкладні додаткові заходи щодо зміцнення моральності в суспільстві та утвердження здорового способу життя", також Програми МОН України ПРООН/ЮНЕЙДС "Сприяння просвітницькій роботі "рівний-рівному" серед молоді України щодо здорового способу життя" та наказу МОН України "Про впровадження Комплексної програми формування навичок здорового способу життя в дітей і підлітків".

1.3. Центр взаємодіє з колективом школи, медичними установами, товариствами, координуючи і спрямовуючи їх потенціал на формування здорового способу життя дітей та молоді навчального закладу .

 

 

II. Мета і завдання центру

Мета центру:

 

Забезпечення оптимізації освітнього процесу, що сприймає здоров'я як мету, об'єкт і результат діяльності Школи сприяння здоров'ю, яка гарантує оптимальні умови фізичного та психічного розвитку учнів.

 

Завдання центру:

 

створення довершеної системи збереження здоров'я учнів в умовах загальноосвітньої школи;

формування культури здорового способу життя особистості як у навчальний, так і позаурочний час ;

об'єднання зусиль усіх підрозділів навчального закладу, закладів медицини з метою пропаганди здорового способу життя;

практична допомога в науковій організації навчання, харчування та відпочинку учнів;

інформаційне забезпечення всіх учасників освітнього процесу (вчителів, учнів і батьків) з питань здоров'я та здорового способу життя;

активізація участі сім'ї в розв'язанні питань охорони і зміцнення здоров'я дітей, валеологічна освіта батьків;

забезпечення умов для практичної реалізації принципів здоров'язбереження в навчально-виховному процесі;

організація науково-методичної роботи, спрямованої на підвищення професійного рівня педагогів, через проведення практичних занять, тематичних зустрічей, самоосвіти з питань збереження і зміцнення здоров'я, формування здорового способу життя, підвищення культури спілкування учасників освітнього процесу.

 

ІІІ.. Підходи і принципи, на яких будується діяльність центру

 

    3.1.Підходи:

особистісно-зорієнтований;

просвітницько-інформаційний;

превентивно-діяльнісний;

системно-цільовий.

3.2. Принципи:

гуманізації;

демократизації;

наступності, системності;

інтеграції;

пріоритетності здорового способу життя.

 

 

IV. Структура діяльності центру

 

Організаційний блок відповідає за координацію роботи школи з питань охорони і зміцнення здоров'я учнів, працівників школи, а також веде інформаційну роботу, пропаганду та здоров'язберігаючу просвіту.

 

Інформаційно-просвітницький центр забезпечує формування здорового життєвого стилю, активної життєвої позиції і стійкої мотивації на здоров'я у співробітників школи, учнів і батьків, а також створення системи моніторингу здоров'я учнів шляхом впровадження здоров'язберігаючих технологій освіти і виховання під час навчально-виховного процесу, в позаурочний час.

 

Батьківський блок практикує проведення батьківських зустрічей зі спеціалістами в галузі здоров'я, індивідуальні та групові методи роботи з батьками учнів, стимулює увагу батьків до питань здорового способу життя.

 

V. Права членів центру

 

Члени центру мають право розробляти і вносити пропозиції, готувати проекти рішень, які визначають їхній напрямок діяльності, та відображати його у річному плануванні роботи школи.

 

Центр має право аналізувати й оцінювати результати здоров'язберігаючої діяльності педагогів, сприяти успішному вирішенню учителями завдань здоров'язбереження.

Центр, спираючись на аналіз результативності педагогічного процесу, має право вносити зміни, розробляти рекомендації для наукової організації навчально-виховного процесу на основі здоров'язберігаючих технологій.

Склад центру:

Керівник центру учитель-методист, учитель фізкультури Анатолій Сергійович Коржук;

педагоги, вчителі біології, основ здоров'я, фізичної культури.

Керівник центру призначається директором школи.

 

VІ. Обов'язки членів центру

 

Старанно і своєчасно виконувати свої функціональні обов'язки;

знати нормативні документи;

брати участь і активно працювати на засіданнях педагогічних рад, проявляти ініціативу та відповідальність у розв'язанні педагогічних і оздоровчих задач;

приділяти увагу саморозвитку і підвищенню професійної компетентності, володіти основами самоаналізу;

здійснювати практичну і творчу роботу як у галузі екології людини і здоров'язбереження, так і в інших сферах діяльності, оцінюючи їх як фактор та умову здорового способу життя;

вносити пропозиції для покращення умов проведення навчального процесу, повідомляти керівництво про всі недоліки в забезпеченні навчального процесу, які знижують життєдіяльність і працездатність учнів та негативно впливають на їхнє здоров'я.

 

VIІ. Організація діяльності центру

 

Діяльність центру визначається планом роботи школи на навчальний рік. На засіданнях центру обговорюються результати виконання запланованих заходів і оцінюється результативність кожного працівника, виконання рішень контролюється.

План роботи центру складається на початку навчального року і затверджується директором школи.

Протягом навчального року проводяться тематичні заняття для вчителів школи з проблем здоров'я, здорового способу життя, актуальних питань запровадження здоров'язберігаючих технологій.

Керівник центру веде таку документацію:

план роботи центру з визначенням навантаження працівників;

програми і план тематичних зустрічей для педагогів, консультацій для батьків, матеріали їхнього проведення;

звітує про виконану роботу.

 

 

 

 

 

 

 

 

Мета та завдання «Школи сприяння здоров'ю»:

 

  • побудувати навчально-виховний процес таким чином, щоб він не тільки не погіршував фізичний стан учнів, а й зміцнював їх сили та можливості;
  • створити сприятливі умови для задоволення різноманітних інтересів дітей та підлітків;
  • викликати у вихованців потребу у заняттях фізичною культурою й спортом, фізичною працею, активним відпочинком, загартуванням як засобами формування соматичного здоров'я;
  • формувати здоровий спосіб життя та виховати культуру поведінки;
  • ознайомити учнів із негативним впливом шкідливих звичок на здоров'я і на збільшення тривалості життя, навчити їх профілактиці та корекції шкідливих звичок;
  • формувати у школярів потребу морального, психічного, та фізичного самовдосконалення , виховати у них дбайливе та бережливе ставлення до свого здоров'я,
  • виробити в учнів та вчителів відповідальне ставлення до власного

здоров'я та здоров'я оточуючих.

 

 

Змістом освітнього процесу в школі є життя дітей, в якому вони дорослішають, розвиваються і формуються як особистості. Школа забезпечує умови для того, щоб кожна дитина знаходила простір для розвитку своїх можливостей, могла в повній мірі проявити свою індивідуальність.

 

 

 

 

 

docx
Додано
18 серпня 2018
Переглядів
2969
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку