Методичні рекомендації "Веб-квести на уроках природничих дисциплін"

Про матеріал
Ми бачимо, веб-квест є не тільки «популярною новиною» та «цікавою розробкою», а й «актуальним навчальним засобом», який допомагає викладачам зацікавити учнів у навчанні. А саме учням- знайти щось цікаве у навчальному процесі.
Перегляд файлу

                Надія Волос

                                                           Викладачка ДНЗ «Лісоводський ПАЛ»

 

 

 Веб-квести на уроках природничих дисциплін «фізико-астрономічний модуль».

 Однією із технологій, яка розвиває критичне мислення, є веб-квест. Веб-квест - це технологія орієнтована на здобувачів освіти, занурених у процес навчання.Технологія веб-квест дозволяє формуватися наступним компетенціям:

-Використання ІТ для вирішення професійних завдань (в т.ч. для пошуку необхідної інформації, оформлення результатів роботи у вигляді комп'ютерних презентацій, веб-сайтів, флеш-роликів, баз даних тощо);

-Самонавчання і самоорганізація;

-Робота в команді (планування, розподіл функцій, взаємодопомога, взаємоконтроль);

-Вміння знаходити кілька способів рішень проблемної ситуації, визначати найбільш раціональний варіант, обгрунтовувати свій вибір;

-Навички публічних виступів (обов'язково проведення передзахисту та захисту проєктів з виступами авторів, з питаннями, дискусіями).

Структура веб-квесту, вимоги до його окремих елементів.

  1. Вступ, де чітко описані головні ролі учасників або сценарій квесту, попередній план роботи, огляд всього квесту.
  2. Центральне завдання, яке зрозуміло, цікаво і здійснимо. Чітко визначено підсумковий результат самостійної роботи (наприклад, задана серія питань, на які потрібно знайти відповіді, прописана проблема, яку потрібно вирішити, визначена позиція, яка повинна бути захищена, і вказана інша діяльність, яка спрямована на переробку і представлення результатів, виходячи із зібраної інформації).
  3. Список інформаційних ресурсів (в електронному вигляді - на компакт-дисках, відео та аудіо носіях, у паперовому вигляді, посилання на ресурси в Інтернет, адреси веб-сайтів по темі), необхідних для виконання завдання. Цей список повинен бути анотованим.
  4. Опис процедури роботи, яку необхідно виконати кожному учаснику квесту при самостійному виконанні завдання (етапи).
  5. Опис критеріїв і параметрів оцінки веб-квесту. Критерії оцінки залежать від типу навчальних завдань, які вирішуються у веб-квесті.
  6. Керівництво до дій (як організувати і представити зібрану інформацію), яке може бути представлене у вигляді напрямних питань, що організують навчальну роботу (наприклад, пов'язаних з визначенням часових рамок, загальною концепцією, рекомендаціями щодо використання електронних джерел, виставою "заготовок" веб-сторінок і ін.)
  7. Висновок, де підсумовується досвід, який буде отриманий учасниками при виконанні самостійної роботи над веб-квестом. Іноді корисно включити до висновку риторичні запитання, що стимулюють активність здобувачів освіти продовжити свої досліди надалі.

Приклад. Веб-квест з фізики «Зародження і розвиток фізики як науки». Етапи роботи над квестом:

          Початковий етап (командний)

Здобувачі освіти знайомляться з основними поняттями з обраної теми, матеріалами аналогічних проєктів. Розподіляються ролі в команді: по 1-4 людини на 1 роль. Всі члени команди повинні допомагати один одному і вчити роботі з комп'ютерними програмами.

     Рольовий етап

Індивідуальна робота в команді на загальний результат. Учасники одночасно, у відповідності з обраними ролями, виконують завдання. Так, як мета роботи не змагальна, то в процесі роботи над веб-квестом відбувається взаємне навчання членів команди вмінням роботи з комп'ютерними програмами та інтернетом. Команда спільно підводить підсумки виконання кожного завдання, учасники обмінюються матеріалами для досягнення спільної мети - створення сайту.

Завдання:

1) пошук інформації з конкретній темі;

2) розробка структури сайту;

3) створення матеріалів для сайту;

4) доробка матеріалів для сайту.

Заключний етап

Команда працює спільно, під керівництвом викладача, відчуває свою відповідальність за опубліковані в інтернеті результати дослідження.

За результатами дослідження проблеми, формулюються висновки і пропозиції. Проводиться конкурс виконаних робіт, де оцінюються розуміння завдання, достовірність використаної інформації, її ставлення до заданої теми, критичний аналіз, логічність, структурованість інформації, визначеність позицій, підходи до вирішення проблеми, індивідуальність, професіоналізм подання. В оцінці результатів беруть участь як викладач, так і здобувачі освіти шляхом обговорення або інтерактивного голосування.

Реальне розміщення веб-квестів у мережі дозволяє значно підвищити мотивацію здобувачів освіти на досягнення найкращих навчальних результатів.

 

  1. Оголошення.

  1. Умови веб-квесту.

Реєстрація учасників: до 10.12 до 20.00 я чекаю на Вашу заявку на участь у квесті на   е-пошту nadiavolos@ukr.net (кількість учасників, назва команди, прізвища учасників, емблема команди).

Зміст:  починаючи з 11.12 о 10.00 на блозі з’являються завдання. Команди виконують всі завдання та відправляють відповіді на е-пошту до 21.00 наступного дня. Під час виконання завдань, учасники можуть користуватися будь-якими джерелами. Завдання вважається виконаним в повному обсязі при наявності всіх відповідей дня.  22.12 відбудеться підбиття підсумків.

  1. Мета проведення веб-квесту.

- ознайомлення здобувачів освіти з сучасними вченими, які сприяли розвитку фізики-науки, дослідження внесків українських вчених у фізику.- формувати у здобувачів освіти наступні групи компетенцій:                                                               

  • а) комунікативні ( вміння донести свою думку, відстояти свою точку зору);
  • б) інформаційні (вміння знаходити інформацію та виділяти основну); 
  • в) соціальні ( бути готовим до самостійного пошуку правильних рішень, виявляти ініціативу і підкріпляти її фактами);                                                                                        
  • ґ) самоосвітні та саморозвивальні ( заохочення до самоосвіти, до вдосконалення уміння працювати  з додатковою літературою та системою інтернет).
  1. Критерії оцінювання робіт

Кожний пункт оцінюється суперником і викладачем (максимальна кількість  балів – 12 балів).                                                                                                                                    

Враховується:                                                                                                                                                                                                                           

1. Розкриття теми.                                                                                                               

 2. Оригінальність.                                                                                                                                         

3. Використання ІКТ.                                                                                                                        

4. Як цікаво викладена тема.                                                                                                 

5. Чіткість пояснення.                                                                                                      

6.Відповіді на додаткові питання.
Після виставляння всіх оцінок виводиться середній бал.

 

Група

Розкриття теми

Оригінальність

Використання

ІКТ

Як цікаво

викладена тема

Чіткість пояснення

Відповіді на додаткові питання

І

 

 

 

 

 

 

ІІ

 

 

 

 

 

 

ІІІ

 

 

 

 

 

 

IV

 

 

 

 

 

 

 

  1. Для здобувачів освіти!

У ході вивчення фізики та інших наук ви переконалися в тому, що, незважаючи на всю різноманітність, навколишньому світу властива єдність. І   характерна вона, перш за все, тим, що всі явища, якими б складними вони не здавалися, є різними за станами і властивостями рухомої матерії, але всі вони мають матеріальне походження. Єдність світу виявляється також у взаємозв’язку всіх явищ, можливостях взаємних перетворень форм матерії і руху, а разом з тим, в існуванні ряду загальних законів руху матерії (закони збереження енергії, імпульсу, електричного заряду, взаємозв’язку маси і енергії та ін.). Завдання фізики та інших природничих наук полягає в тому, щоб виявити найбільш загальні закони природи і пояснити на їх основі конкретні явища і процеси.

Відображенням єдності світу в пізнанні є синтез наукових знань, отриманих у процесі досліджень природи різними науками. На кожному етапі розвитку науки виникає необхідність об’єднання наукових знань в єдину систему знань про явища природи — у природничо-наукову картину світу. Під природничо-науковою картиною світу розуміють усю сукупність знань про предмети і явища природи, об’єднані основоположними ідеями, що отримали експериментальне підтвердження і зберегли свою об’єктивну цінність у розвитку людської думки.

Фізична картина світу надає частину всієї системи знань про природу, оскільки вона стосується тільки фізичних властивостей матеріальних тіл і фізичних форм руху матерії. Фізична картина світу — сукупність уявлень про природу (матерію, рух, простір і час), заснованих на найбільш загальних принципах, гіпотезах і теоріях на певному етапі її розвитку.

Сьогодні на нашому заході ми коротко познайомимося із основними етапами зародження, розвитком фізики, як науки. Перша команда буде розглядати фізиків-лауреатів нобелівської премії XXI століття, друга команда - вплив фізики на інші галузі, третя команда – створить проєкт «Фізика і інформаційні технології», четверта команда – фізика навколо нас.

Завдання першої команди

Теоретики

Підготувати презентацію на тему «Нобелі фізики XXI століття»

  1.     Розглянути нобелівських лауреатів з фізики XXI століття
  2.     Коротко описати їх відкриття та застосування отриманих результатів досліджень у повсякденному житті.
  3.     Відкриття українських вчених фізиків XXI століття.

Завдання другої команди

Дослідники

Знайти і проаналізувати відео матеріали про вплив фізики на медицину, техніку та інші галузі.

  1. Протонна терапія
  2. Машини майбутнього – автомобілі, літаки, роботи.
  3. Таємниці квантової фізики.

Завдання третьої команди

Практики

Пояснити, на досліді, зв'язок можливостей сучасної техніки з фізичними явищами.

  1.       Wi-Fi інтернет – принцип передачі даних
  2.       Негативні і позитивні наслідки переходу людства від проводів до електронних сигналів.
  3.       «Живе» і  «неживе» спілкування.

Завдання четвертої команди

Творці

Створити буклет «Фізика в нашому побуті і житті»

  1.     Розглянути фізичні дослідження XXI століття, на основі яких будується майбутня картина життя людства.

Фінальне завдання для всіх команд

Скласти колаж «Фізична картина світу XXI століття»

 

  1. Інформаційні джерела

1. https://www.google.com.ua

2. https://uk.wikipedia.org

3. www.osvitportal.lviv.ua

  1. www.man.gov.ua
  2. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BF%D0%B8%D1%81%D0%BE%D0%BA_%D0%BB%D0%B0%D1%83%D1%80%D0%B5%D0%B0%D1%82%D1%96%D0%B2_%D0%9D%D0%BE%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D1%96%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97_%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%BC%D1%96%D1%97_%D0%B7_%D1%84%D1%96%D0%B7%D0%B8%D0%BA%D0%B8#2000-і
  3. https://ua.korrespondent.net/tech/science/3575429-nobelivska-premiia-2015-portrety-laureativ
  4. http://www.chl.kiev.ua/bibliograf/fizika/04.htm
  5. https://www.youtube.com/watch?v=k8wFtmBf2WM
  6. https://www.youtube.com/watch?v=-Tu0jjOqERU

 

Висновки:

Отже, як ми бачимо, веб-квест  є не тільки «популярною новиною» та «цікавою розробкою», а й «актуальним навчальним засобом», який допомагає викладачам зацікавити учнів у навчанні. А саме учням- знайти щось цікаве у навчальному процесі.

Література

  1. Сокол І.М. Рекомендації щодо створення та проведення освітніх квестів.
  2. Литкіна Н. П. Підвищення пізнавального інтересу учнів на уроках фізики з використанням інформаційних технологій навчання.

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
26 листопада 2022
Переглядів
473
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку