Використання інформаційно-комунікативних технологій
в практиці дошкільного закладу .
До дитячого садка приходять нові покоління дітей які живуть в інформаційному, динамічному, емоційно напруженому середовищі.
Інформаційні технології стають потужним багатофункціанальним засобом навчання. Їх використання привчає дітей жити в інформаційному середовищі, сприяє залученню дошкільнят до інформаційної культури.
Зрозумівши ,що запровадження інформаційно-комунікативних технологій – це не данина моді, а вимога сьогодення ,я почала оволодівати комп’ютерною грамотою ,згодом почала впроваджувати інформаційно-комунікативні технології в практику - це мультімедійні презентації ,електроні дидактичні ігри ,вправи , завдання,
фізкульт хвилинки.
Я можу з впевненістю сказати,що комп'ютерна презентація є досить зручним засобом навчання:
- перше, її можна модифікувати відповідно до віку дитини і тих цілей, які переслідують на кожному етапі роботи з дітьми;
- друге, презентацію не можна порвати, забруднити і зіпсувати;
- третє, вона естетична, так як представлена на ній інформація (візуальна і аудиальна), характеризується загальним стилем і високою якістю виконання (на відміну від зображень вирізаних з різних книг, журналів .)
У порівнянні з традиційними формами навчання дошкільнят мультимедійні презентації мають ряд переваг:
- презентація несе в собі подібний тип інформації, зрозумілий дошкільнятам;
формує у малюків систему думок - образів.
- можливості комп'ютера дозволяють збільшити обсяг пропонованого для ознайомлення матеріалу. Багато мам відзначають, що при цьому значно зріс інтерес дітей до знань, підвищився рівень пізнавальних можливостей.
- використання нових незвичних прийомів пояснення і закріплення, тим більше в ігровій формі, підвищує мимовільну увагу дітей, допомагає розвинути довільну увагу.
- розвитку розумових здібностей, пам’яті, просторової уяви, уваги, моторики;
- дітям цікаво працювати з матеріалом, який подається в незвичній , ігровій формі.
- презентації дозволяють моделювати такі життєві ситуації, які не можна побачити в повсякденному житті (політ ракети або супутника, перетворення лялечки на метелика ,
ріст рослини і т. д.).
- створює гарний настрій.
У своїй практичній діяльності користуюсь навчально – освітніми сайтами де інформація підтримується постійно і тому можна її планувати в перспективу роботи . Один із таких сайтів «Самоучка». Цей сайт містить ігровий матеріал, який я в своїй роботі з дітьми використовую постійно. Ігровий матеріал носить розвивальний характер.
Батьків теж зацікавила така сучасна подача матеріалу в практиці навчально-виховної роботи з дітьми і вони прийняли участь у зібранні розвиваючих завдань «Пізнайко».
Використання інформаційних технологій в практиці не заставило довго чекати результат .Стало зрозуміло ,що діти мають можливість більше дізнатися не тільки зі слів вихователя , а відчути інформацію, адже включаються всі аналізатори сприйняття. З’явилося більше можливостей розвивати, пробуджуючи весь той потенціал, що закладено в дитині, прищепити навички абстрактного та логічного мислення.
- Освоюючи дитячі електронні енциклопедії, дошколята активні. За рахунок високої динаміки ефективно проходить засвоєння матеріалу, тренується пам'ять, активно поповнюється словниковий запас, розвивається уява і творчі здібності.
Діти краще сприймають матеріал, що вивчається за рахунок того, що презентація несе в собі подібний тип інформації, зрозумілий дошкільнятам, які не вміють читати і писати; у вихованців підвищується мотивація до роботи на занятті за рахунок привабливості комп'ютера і мультимедійних ефектів. Рух, звук, мультиплікація надовго привертають увагу дітей;
отримані знання залишаються в пам'яті на більш довгий термін і легше відновлюються для застосування на практиці після короткого повторення;
Враховуючи всі ці позитиви вирішила ввести в пратику міні- заняття комп’ютерної грамоти для дошкільгят . Міні- заняття проводилися 1 раз на тиждень в ІІ половину дня.На цих заняттях діти знайомилися з будовою комп’ютера , користуванням мишкою, та безпечним поводженням з комп’ютером . Коли діти оволоділи цими знаннями , я почала давати дітям підгрупові та індивідуальні завдання.
При виконанні цих завдань , діти отримували заохочення при їх правильному вирішенні самим комп'ютером . Це було стимулом пізнавальної активності дітей;
Діти самі регулювали темп і кількість розв'язуваних ігрових навчальних завдань;
У процесі своєї діяльності за комп'ютером дошкільники набували впевненості в собі, в тому, що вони можуть багато чого;
Комп'ютер дуже" терплячий ", ніколи не лає дитину за помилки, а чекає, поки вона сама виправить їх ,і це дитину стимулювало до наполегливості та досягнення позитивного кінцевого результату. А це привчає дошкільника до самостійності, розвиває навички самоконтролю.
Сьогодні зрозуміло ,що виграє той педагогічний працівник, який не лише може дати базові знання дитині, а й спрямувати її на самостійне оволодіння ними.Для розвитку у малюків стійкого пізнавального інтересу педагог має докладати неабияких зусиль. Перед педагогом стоїть завдання зробити заняття цікавим і насиченим інформацією, яка спонукала б дітей до активної пізнавальної діяльності. Тобто пропонований матеріал педагогічним працівником для пізнання має містити елементи надзвичайної, дивовижної, несподіваної інформації, такої, що викликає у дошкільників інтерес до освітнього процесу і допомагає створити позитивну емоційну атмосферу навчання. Лише такий підхід до організації освітнього процесу сприятиме розвитку розумових здібностей дітей. Адже саме здивування будить думку і веде до розуміння.
Рекомендації для педагогів щодо використання
мультимедійних презентацій на заняттях.
1. Можна використовувати вже в роботі з дітьми раннього віку найпростіші короткі презентації (не більше 2-4 хвилин), на яких представлені яскраві іграшки, рухомі об'єкти, послідовність подій з казки. Поступово час пред'явлення слайдів може бути збільшено до 15 хвилин (тільки для старших дошкільнят).
Презентація рідко обходиться без засобів наочності. Їхнє завдання - надати інформації переконливість. Правильне використання цих засобів значно пожвавить презентацію та зафіксує матеріал у пам'яті.
2. Засоби наочності бажано застосовувати тільки тоді, коли вони можуть посилити вплив висловлювання.
3. При демонстрації слайдів і зверненні до дітей найкраще стояти ліворуч від екрану (якщо дивитися з боку дітей ). У силу того що ми читаємо зліва направо, спочатку діти будуть дивитися на педагога, а потім переведуть погляд направо на екран, де представлена більш докладна інформація.
4. Якщо використовувати засоби наочності більше не передбачається, рекомендується встати впівоберта до дітей зліва від устаткування і продовжити заняття.
5. Педагог буде виглядати природно, якщо розташується під невеликим кутом до дитячої аудиторії. Можна зайняти більш "сильну" позицію, повністю розвернувшись лицем до дошкільнят.
6. Швидко подивившись на зображення (предмет), можна жестом лівої руки привернути до нього увагу дітей . Жест повинен бути дуже коротким. Потім слід знову повернутися і звернутися до дітей.
7.Не слід:
Говорити, повернувшись спиною до дітей;
- Читати конспект заняття;
- Загороджувати демонстроване зображення;
- Допускати, щоб використовуваний засіб відігравало головну роль в презентації;
- Видавати роздатковий матеріал під час презентації.