Методичні рекомендації з ліплення
У роботі з дітьми різного віку можна використати такі способи ліплення:
конструктивний, пластичний і комбінований.
Конструктивний найпростіший з них. Предмет ліпиться з окремих частин. Конструктивним способом ліплення діти користуються вже в молодшій групі дитячого садка. Цей спосіб застосовується надалі в усіх вікових групах, але кількість деталей збільшується, а прийоми з'єднання частин ускладнюються.
Пластичний спосіб складніший. Це ліплення із цілого шматка глини, з якого витягуються усі дрібні деталі. Починають діти ліпити цим способом з середньої групи (овочі, фрукти, іграшки). Наприклад, під час ліплення качки із загального шматочка глини дитина утворює потрібну форму, відтягує мордочку, хвостик, лапки та за допомогою стеки надає їй характерних ознак. Пластичним способом діти ліплять протягом усього дошкільного віку.
Комбінований спосіб поєднує в собі і ліплення з цілого шматка глини і з окремих деталей або частин. Наприклад, із шматка глини ліпимо основну частину, а дрібні деталі готуємо окремо, а потім їх з'єднуємо.
Робочим матеріалом для ліплення може бути як глина, так і пластилін.
Глина більш еластична, слухняна та піддатлива, має нейтральний колір.
Пластилін не такий пластичний, та він дає змогу створювати кольорові композиції. Він гірше піддається обробці, потребує розігрівання, гірше змивається водою і залишає жирні плями.
У тому разі, коли глину придбати неможливо, використовують пластилін.
Неваляйка
Ліпимо конструктивним способом. Глину ділимо на 3 непропорційні частини. З першої робимо велику кулю тулуб (мал. 1), потім утворюємо меншу кулю голову, а третю ділимо на 2 однакові частини і ліпимо
2 кулі — це руки (мал. 2). Прийом ліплення для всіх частин однаковий - розкочування глини коловими рухами рук. Частини з'єднуємо (мал. 3, 4), використовуючи прийом накладання та притискування.
Неваляйку можна ліпити з дітьми молодшого віку.
Бублики, крендельки
Глину ділимо на окремі шматочки (мал. 1), які розкочуємо прямими
рухами рук, утворюємо стовпчик (мал. 2). Кінці стовпчика з'єднуємо, притискуючи і замазуючи так, щоб не було помітно місця з'єднання
(мал. 3). Так само ліпимо крендель (мал. 4).
Він може бути різний за формою.
Печиво
В основі ліплення диск, який робимо з кулі. Перший етап розкочування
глини коловими рухами рук (мал. 1), потім стискуємо кулю між
долонями (мал. 2), а пальцями рук вирівнюємо форму (мал. 3).
Стовпчики, горішки, апельсин, вишеньки
Ділимо глину на окремі шматочки (мал. 1). Стовпчики ліпимо,
розкочуючи глину прямими рухами обох рук (мал. 2). Апельсини, вишеньки, горішки ліпимо з окремих частин глини, яку розкочуємо
коловими рухами рук (мал. 3). Під час ліплення горішків
використовуємо прийом защипування.
Яблучко
В основі ліплення куля, яку ми отримуємо, розкочуючи глину
коловими рухами рук (мал. 1). Вказівним пальцем робимо поглиблення (мал. 2). 3 іншої частини глини ліпимо паличку і з'єднуємо її з основною частиною (мал. 3). Пальцями рук та стекою проробляємо форму, надаючи
їй характерних ознак. Яблучко ліплять в усіх вікових групах. 3 кожною
віковою групою завдання ускладнюються. Діти повинні точніше
передавати характерні ознаки яблучка, порівнюючи свою роботу
з натурою чи зразком.
Груша
Глину розкочуємо коловими рухами рук (мал. 1) і утворюємо кулю.
Пальцями відтягуємо глину (мал. 2) і надаємо їй характерні ознаки.
Пальцями заокруглюємо і вирівнюємо поверхню. Вказівним пальцем
робимо заглиблення для палички. 3 окремого шматочка глини ліпимо палички, листочки та усі частини з'єднуємо (мал. 3). Грушу діти
починають ліпити з середньої групи. В старший та підготовчій групах
діти ліплять її з натури, за зразком дорослого, по пам'яті.
Качка
Ліпимо пластичним способом з цілого шматка глини. Тулуб овоїдна
форма. Від загальної форми відтягуємо глину для шиї та голови,
потім відтягуємо дзьоб. З іншого кінця утворюємо хвостик
(мал. 1-3). Стекою виділяємо очі, крила, пір'я. Қачку діти ліплять
у старшій групі.