Вивчення хімії в загальноосвітніх закладах та навчальних закладах фахової передвищої освіти обов’язково включає в навчальний план проведення практичних та лабораторних робіт. Ця форма роботи передбачає вивчення чи закріплення вивченого матеріалу з використанням лабораторних дослідів. Лабораторні досліди та хімічний експеримент є найважливішим методом і специфічним засобом навчання хімії, він знайомить учнів та студентів не тільки з явищами, а й методами хімічної науки. В процесі виконання експерименту здобувачі освіти набувають вміння спостерігати, аналізувати, робити висновки, поводитись з обладнанням і реактивами. Розрізняють: демонстраційний експеримент (створення конкретних уявлень про хімічні об'єктах при вивченні нового матеріалу), досліди (допомагають вивчити окремі сторони хімічного об'єкта) і лабораторні роботи (сукупність лабораторних дослідів, дозволяє вивчити багато сторін хімічних об'єктів і процесів)
Хімічний експеримент може бути натурним, уявним і віртуальним.
Натурний, або реальний експеримент дає можливість не тільки засвоїти учнями та студентами навчальний матеріал та відпрацювати методику проведення дослідів і повторити правила техніки безпеки при роботі з хімічними речовинами, але і підвищує їх пізнавальну активність та зацікавленість у вивченні хімії загалом.
Уявний експеримент, може бути використаний лише як невеликий фрагмент навчальної діяльності за умови відсутності необхідного обладнання чи реактивів, або в разі коли явище що вивчається гарно знайоме дітям і вони його практично вже виконували в побутових умовах. Наприклад всі бачили процес гасіння соди оцтом ( взаємодія одноосновних карбонових кислот із солями) чи розчинення олії в воді ( утворення емульсії та гідрофобність жирних речовин)
Віртуальний експеримент – споглядання відео екперименту якщо відсутні відповідні умови, матеріали, реактиви та обладнання
Вже четвертий навчальний рік в закладах освіти України проходить із використанням дистанційної чи змішаної форми роботи. І тому, щоб мати можливість надати освітні знання учням та студентам потрібно змінювати методики та методи викладання хімії. Потрібно активно використовувати інноваційні методи та сучасні технічні досягнення. Найкращий результат, звичайно, буде від дистанційних занять із використанням візуального контакту вчитель – учень, тому платформа ZOOM та MEET дуже добре справляється з цим завданням. Для виконання експериментальної частини занять, лабораторних чи практичних робіт, найкраще використовувати віртуальний експеримент. В 2020 році, коли в зв’язку із пандемією, ми вперше почали працювати за методикою дистанційного навчання, мережа інтернет не могла запропонувати великий вибір відео із хімічних дослідів. Зараз доступний нам відео контент для занять віртуальних експериментів дуже великий. Можна використовувати відео Youtube- каналу які виставлені як окремими вчителями чи викладачами різних навчальних закладів так і відео, що підготовлені Міністерством освіти і науки України згідно навчальних програм, чи відео дослідів від видавництва Ранок. Не бракує відеодослідів і на інших спеціалізованих українських та іноземних каналах. Так відео хімічних дослідів та 3D моделі молекул та речовин пропонує сайт MOZAik. Всі ці відео експерименти є різної якості та наповненості. Можна вибрати для демонстрації наприклад відео без звукового супроводу, і тоді учні чи студенти повинні самостійно робити висновки про хід реакції чи її результати, а є відео із озвученням де демонстратор детально пояснює хід експерименту, демонструє рівняння проведених реакцій, та задає додаткові запитання. Який вид віртуального експерименту обрати вирішує викладач самостійно враховуючи рівень підготовленості студентів.
Ще одним видом проведення лабораторних чи практичних робіт є домашній експеримент. Це вид хімічних дослідів. Які можна проводити в домашніх умовах використовуючи безпечні компоненти. Наприклад при вивчені теми «Вуглеводи» на домашній експеримент можна винести лабораторну роботу по виявленню крохмалю в харчових продуктах за допомогою йоду, в темі «Розчини» учні можуть в домашніх умовах приготувати колоїдний та істинний розчин і провести експеримент по їх виявленню. Підтвердженням проведеної роботи є фото чи відео звіт студентів.
Ще один із інструментів при вивченні хімії під час дистанційного чи змішаного навчання – це віртуальна лабораторія. У віртуальних лабораторіях з високим ступенем інтерактивності представлений широкий вибір обладнання та реактивів, певна свобода дії, включаючи можливість конструювання приладів і проведення «незаданих» експериментів. На жаль використання віртуальної лабораторії ускладнене тим, що це є платною платформою.
Не залежно від того який із видів проведення лабораторних чи практичних робіт буде використовувати викладач, потрібно пам’ятати про необхідність проведення інструктажу з техніки безпеки під час проведення експерименту та роботі з хімічними речовинами.
Також не потрібно забувати. Щоб кожна робота була відповідно оформлена, згідно стандартів та вимог до практичних та лабораторних робіт.