Хімія 7 клас
Мета: сформувати початкові навички практичної роботи з хімічними речовинами й лабораторним устаткуванням; перевірити знання техніки безпеки під час виконання практичної роботи в кабінеті хімії; сформувати вміння використовувати лабораторний посуд, лабораторний штатив, нагрівальний прилад; розвивати навички й уміння проведення хімічного експерименту й аналізу явищ, що спостерігаються, робити висновки в ході практичної роботи; виховувати самостійність.
Тип уроку: практичне застосування знань, умінь і навичок.
Форма роботи: виконання експерименту, складання звіту, висновки.
Обладнання: прилад для одержання газів, нагрівальний прилад, лабораторний штатив, набір лабораторного посуду.
ХІД УРОКУ
II. Повторення правил техніки безпеки в кабінеті хімії, під час проведення хімічного експерименту, інструктаж перед початком практичної роботи
Щоб бути допущеним до практичної роботи, необхідно виконати тестові завдання за варіантами й розшифрувати «ключ» до роботи.
Варіант І
1. Входити до кабінету хімії можна:
а) без дозволу вчителя;
б) з дозволу вчителя;
в) з дозволу старости класу.
2. Під час роботи на робочому столі можуть знаходитися:
а) портфель;
б) верхній одяг;
в) бутерброд;
г) підручник хімії;
д) письмове приладдя.
3. Під час роботи слід використовувати тільки реактиви в склянках:
а) без етикеток;
б) з етикеткою, на якій написано формулу і назву речовини.
4. Залишки реактивів:
а) необхідно виливати або висипати назад у склянку, з якої вони були взяті;
б) не можна виливати або висипати назад у банку, в якій вони містилися;
в) слід віддати лаборанту;
г) можна злити або зсипати разом в одну склянку.
5. Нагріваючи пробірку, необхідно:
а) тримати її пробіркотримачем;
б) тримати її руками;
в) направляти отвором до себе;
г) направляти отвором на товариша;
д) направляти убік від усіх.
6. На смак:
а) можна куштувати всі реактиви;
б) не можна куштувати жодні речовини;
в) можна куштувати деякі речовини.
7. Після закінчення роботи:
а) можна залишити неприбраним робоче місце;
б) слід самому прибрати робоче місце;
в) необхідно вимити руки;
г) усі невикористані реактиви злити або зсипати разом в одну склянку.
Варіант ІІ
1. На робочому місці:
а) слід підтримувати порядок;
б) може бути безладдя;
в) можна тримати зайві речі.
2. Виконувати досліди потрібно:
а) спокійно;
б) швидко;
в) стоячи;
г) сидячи;
д) голосно розмовляючи.
3. Виконувати необхідно тільки ті досліди, що:
а) хочеться виконати самому;
б) дозволені вчителем або погоджені з ним.
4. Для дослідів необхідно:
а) різні речовини набирати однією і тією ж ложкою або піпеткою;
б) набирати кожну речовину окремою ложкою або піпеткою;
в) набирати речовини в кількостях, зазначених в інструкції;
г) набирати речовини так, щоб заповнити пробірку цілком.
5. Посуд, з якого взяли реактиви, слід:
а) відразу закрити й поставити на місце;
б) поставити на місце, не закриваючи пробкою;
в) закрити й поставити на місце після виконання всіх дослідів.
6. Щоб пробірка не перегрілася і не лопнула:
а) її нагрівають тільки внизу;
б) її нагрівають тільки вгорі;
в) спочатку прогрівають усю пробірку, а потім ту її частину, де знаходиться речовина.
7. У разі потрапляння речовин в очі або на руки необхідно:
а) промити уражене місце великою кількістю води;
б) протерти ганчірочкою або долонею;
в) повідомити вчителя;
г) розповісти товаришеві.
Ключі
Варіант І |
Б |
Д |
Б |
В |
Д |
Б |
Б, В |
Варіант ІІ |
А |
Д |
Б |
Б |
А |
В |
А, В |
ІІІ. Виконання практичної роботи за інструкцією
Інструкція до проведення практичної роботи
Дослід 1. Вивчення лабораторного штатива
Розгляньте лабораторний штатив, познайомтеся з його складовими. Закінчіть речення:
1 — Основа штатива має велику площу і виготовлена з чавуна для того, щоб...
2 — Стрижень необхідний для...
3 — Муфта необхідна для...
4 — Лапка тримача необхідна для.
5 — Кільце штатива призначене для...
6 — Гвинт тримача необхідно закрутити так, щоб пробірки не.
Дослід 2. Ознайомлення з лабораторним посудом
Ознайомтеся з лабораторним посудом на вашому столі. Запишіть у зошиті назви лабораторного посуду та його призначення.
Дослід 3. Ознайомлення з нагрівальними приладами, правилами користування ними, будовою полум’я
1) Нижня зона: відбувається змішування газів з повітрям (t = 350 °С).
2) Середня зона, найяскравіша: тут розкладаються карбоновмісні речовини і часточки вуглецю сильно розігріваються і випромінюють світло (t = 1 540 °С).
3) Зовнішня частина полум’я, найгарячіша: відбувається цілковите згоряння газів з утворенням вуглекислого газу і води (t = 1 550 °С). Зробіть узагальнюючий висновок про правила поведінки в кабінеті хімії, правила користування лабораторним обладнанням, нагрівальним приладом.
IV. Оформлення звіту про здійснену роботу в зошиті
V. Домашнє завдання
Повторити правила поведінки в кабінеті хімії, правила техніки безпеки під час роботи з хімічним устаткуванням, нагрівальними приладами.