Методичні рекомендації з теми "Технологія графічного навчання - шлях до нового викладу історії у школі"

Про матеріал

В роботі розглядається важливе значення технології розвиваючої освіти, а саме технології графічного навчання, яка спрямовує учня на активне одержання знань, залучає до наукового пошуку, дає можливість тісно взаємодіяти зоровому та слуховому сприйнятті матеріалу. Публікація містить приклади використання різних форм і методів роботи з технологієї графічного навчання на уроках історії.

Перегляд файлу

Уроки історії сьогодні – навчальний процес, в ході якого відбувається самореалізація та самоактуалізація особистості. Складність полягає в умінні  надати учням за короткий період часу великий об’єм інформації, часто суперечливої. Тому, я важливе значення надаю технологіям розвиваючої освіти, а саме технології графічного навчання, яка спрямовує  учня на активне одержання знань, залучає до наукового пошуку, дає можливість тісно взаємодіяти зоровому та слуховому сприйнятті матеріалу. Складання логічно - послідовних схем започатковую з 5 класу. Пропоную учням  гру  « Головне слово». Учням  необхідно виділити  в пункті тексту ключові слова, які  відгукнуться на моє поняття «Історичні джерела» доповнюємо словами « речові, усні, писемні».

В старших класах робота зі схемами ускладнюється. Я розробила свою систему умовних позначень, щоб спростити процес запису схеми.

 

  

 

Пропоную учням історичне джерело або текст відтворити в зошитах, спрощуючи схематично деякі слова або речення. Це дає змогу допомогти  та зберегти в пам’яті досить об’ємну інформацію. Вправу «Графічний конспект» використовую при роботі з біографією історичного діяча або з певною історичною подією. Пропоную складену мною схему доповнити словами з тексту. Це полегшує засвоєння знань, саме через упорядкованість: підбір прізвищ, фактів, понять, об’єднаних у логічний мікроблок. На етапі узагальнення матеріалу застосовую вправу «Дует, тріо, квартет». Дітям необхідно об’єднати довільні слова, дати, поняття, історичні особи в логічні групи.

Цей вид роботи дає можливість швидко перевірити знання фактичного матеріалу за короткий проміжок часу. Для розвитку пізнавальних здібностей учнів використовую графічні малюнки – графіті. Завдання має характер малюнків без використання кольору типу « створити власну грошову монету», «зробити замальовки знарядь праці первісної людини» і т. д. Цей вид роботи сприяє швидкому запам’ятовуванню матеріалу через власне його сприйняття. На етапі вивчення нового матеріалу пропоную дітям записати частину  історичного тексту, використовуючи елементарно-схематичне зображення предметів «рух – колесо, вік – 100 років, людина – смайлик і т.д.». Такі вправи починаю використовувати з перших уроків вивчення історії.  Вони дають можливість максимум проявити свою фантазію. Діти не бояться неправильних відповідей, а це важливий елемент в період адаптації до старшої школи.

Можливість залучити до роботи учнів з низьким рівнем активності дає вправа «Логічні сходини». На підсумковому уроці з теми  створюється схема фортеці, де кожна цеглинка – питання (вони приховані і відкриваються почергово від фундаменту до покрівлі) Що?... Як?... Чому?... Куди?... Коли?.. Учні відкривають цеглинки, на зворотній стороні яких написано початок запитання і формулюють продовження запитання, починаючи з цього слова.

До виконання цього завдання можна повертатися періодично, але до кінця уроку фортеця повинна бути відкрита повністю. Цю вправу, що дає можливість швидко перевірити засвоєння матеріалу в ігровій формі, зорієнтуватися в матеріалі уроку, можна виконувати в малих групах як і гру «Історичне лото». Дошка розкреслюється по квадратах, в кожному з яких написана дата певної теми. Це поле розділяють на кількість команд. Починається відлік часу, і діти підписують почергово до кожної дати подію або по 3 слова, що пов’язані з нею. Ця  гра закріплює знання історичних дат, формує командний дух, вміння працювати в колективі.  Під час вивчення історичних понять в темах, де характеризуються категорії населення, використовую вправу «Знайди зайве». Під час перегляду презентації або фільму пропоную заповнити  ієрархічні сходини  влади і визначити зайве з переліку основних категорій, записаних на дошці. Оскільки завдання регламентоване часом, то процес пришвидшується і має елемент змагання. Інтерес до його виконання швидко зростає.

Вміння розв’язувати історичні задачі є запорукою орієнтації учня в  часовому просторі історії. З цією метою використовую графічну стрічку часу, на якій разом з учнями позначаємо у вигляді позначок-малюнків основні події історії. Питаннями залучаю учнів до виконання різних арифметичних дій з історичними датами. Зорове сприймання сприяє швидкому запам’ятовуванню матеріалу. Пропоную на стрічці часу позначити імена історичних діячів певного періоду на конкретну букву алфавіту. Протягом декількох уроків з теми вона поповнюється новими записами, маленькими малюнками історичних явищ, які ми малюємо на уроці. Ця вправа дає змогу побачити історію людства повністю. Розв’язування історичних задач закріплює вміння виконувати математичні обчислення, формує логічне мислення, стимулює до вивчення історичних дат. Дати співвідносяться з  основними подіями, а це є основою для підготовки учнів до успішної здачі ЗНО.

Маючи певний досвід, я можу стверджувати, що види роботи в технології графічного навчання часто відкривають неординарність мислення учнів, їх творчий потенціал, формують стійкий інтерес до вивчення предмету. Детальніше прос застосування даної технології можна познайомитися на сайті за адресою: http://kolisnyk.ucoz.net. 

doc
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
19 лютого 2018
Переглядів
1565
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку