Методичні розробки уроків

Про матеріал
Методична розробка відкритого заняття з біології на тему : "Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові захворювання" Це урок-квест. Додаються презентація і фото. Також методична розробка відкритого уроку з астрономії "Малі тіла Сонячної системи". Це урок-віртуальна подорож двох космічних команд у космос.
Перегляд файлу

ПРЕДМЕТ:       БІОЛОГІЯ                                                            19. 02. 2021 р.

Тема: Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби.

Тип заняття :    комбіноване  Місце проведення : аудиторія 37

Тривалість :    90 хвилин

Форми роботи: презентація ,фронтальна, групова робота; тест-гра  Kahoot, відео до нової теми, схеми завдань до квесту.

Базові поняття й терміни:  медична генетика, спадкові хвороби (хромосомні і генні), хвороби людини зі спадковою схильністю, синдром Дауна, синдром Патау, синдром Едвардса, синдром котячого крику, фенілкетанурія, муковісцидоз, медико-генетична консультація, генотерапія ( позаорганізмова та соматична), генна терапія ex vivo , генна терапія en vivo. Актуальність теми: спираючись на знання  студентів про спадковість та мінливість, підвести до розуміння основних понять медичної генетики: спадкові хвороби, хвороби зі спадковою схильністю, генна терапія,медикогенетичне консультування. Встановити суть сучасних завдань медичної генетики; розглянути різні типи генетичних захворювань, їх причини і наслідки. Зробити висновок про сучасні завдання медичної генетики, сучасні спадкові хвороби та їх лікування.

Методична ціль: удосконалення методики організації діяльності студентів на занятті, втілення різних засобів активізації їх пізнавальної діяльності, використання сучасних новітніх технологій. У зв’язку  з великим об’ємом  інформації та її цікавістю для студентів, пропонується провести вивчення нового матеріалу у формі квесту «Від дійсності до фантастики». Компетентності:

Ціннісно-смислові компетентності  полягають у тому, що студенти здатні бачити й розуміти навколишній світ,орієнтуватись в ньому. Це дає можливість їм самовизначитись у навчанні, інших видах діяльності. Виконання практичних завдань, розв’язування  задач, ребусів, кросвордів.

Учбово-пізнавальні компетенції формуються через роботу з джерелами інформації.

Комунікативна компетентність— необхідна умова життєтворчості студента (завдання на основі місцевого матеріалу, який сприяє розвитку пізнавальної активності та критичного мислення у ході навчання).

Соціально – особистісна компетентність передбачає оволодіння стилем мислення, що характерний для біології, його абстрактністю, строгістю, доказовістю;

                   вміють логічно доводити твердження, висувати гіпотези і розуміти необхідність їх перевірки;

                   вміють ясно, точно та грамотно висловлювати свої думки в усному та письмовому мовленні, використовувати різноманітні мови (словесний, символічний, графічний).

Загальнокультурна компетентність передбачає  розуміння, що біологія є невід’ємною частиною загальнолюдської культури та її життя, впливає на інші галузі культури;

                   розуміння, що біологія як наука виникла з потреби людської практики і розвивається, виходячи з цих, а також власних внутрішніх закономірностей; • розуміння, що формальний біологічний апарат створює можливість для розв’язування задач, що виникають у повсякденній практичній діяльності людини.

Мета: навчальна:

ЗНАТИ:

-   поняття  медичної генетики;

-   сучасні завдання медичної генетики;

-   поняття спадкові хвороби та їх види;

-   причини спадкових хвороб;

-   поняття гемотерапія, скрінінг, генна терапія та її види; - поняття медико-генетичного консультування та його різновиди; - основні типи успадкування. ВМІТИ:

-   порівнювати спадкові хвороби;

-   порівнювати основні методи вивчення спадковості людини;

-   визначати основні типи успадкування;

-   з`ясовувати задачі медичної генетики;

-   порівнювати та робити висновки і узагальнення щодо різних спадкових хвороб людини;

-   вибирати головне у матеріалі, що вивчається. розвиваюча:

         На прикладі спадкових хвороб людини розвивати і конкретизувати знання студентів про мутації, їх види і наслідки для людського організму;

         про вплив факторів середовища на організм людини;

         розвивати  вміння аналізувати і співставляти закономірності медичної генетики,її методів.

         критично й обґрунтовано сприймати наукову інформацію;

         логічно і послідовно обгрунтовувати свою думку.

         виховна: виховувати бережливе ставлення до здоров’я особистого та здоров’я нащадків, формувати толерантне ставлення до людей, які мають спадкові захворювання; формувати навички використання методів

і засобів інформаційно-комунікаційних технологій у вивченні предмета біологія, самостійно шукати нову інформацію з застосуванням конструкцій і правил пошуку до Інтернету.

 

Обладнання й матеріали: фото різних спадкових хвороб, презентація, малюнки, слайди та відео фрагменти, які демонструють сучасні завдання медичної генетики та методи вивчення спадкових хвороб; схема квесту, комп’ютер, проектор, екран, мобільні телефони, доступ в Інтернет, навчальна платформа Kahoot.

Роздатковий матеріал:

         фото спадкових хвороб (синдром Дауна, Патау, котячого крику),

         ілюстрації «скрінінг». Генетичної консультації;

         план заняття;

         завдання для груп; •схема-конспект заняття.

Епіграф заняття

ЛЮДИНА ДИВИТЬСЯ У МАЙБУТНЄ СВОЇМ МИНУЛИМ. 

(Бак Перл – американська письменниця)

 

МЕТОДИ НАВЧАННЯ:

         Словесні методи: розповідь-пояснення, бесіда.

         Наочні методи : ілюстрація, демонстрація (картинки, таблиці, фото, презентації, відео).

         Практичні методи:  вправи, навчальна праця (фронтальне опитування, рішення задач), QR-коди, тести в Kahoot.

 

Види роботи на занятті:

         повторення вивченого матеріалу: квест –кімнати розминка і генетична галерея (фронтальне опитування), тест – гра в Kahoot (перевірка домашнього завдання);

         вивчення нового матеріалу (постановка проблемного питання, бесіда);

         робота з ілюстраціями;

         вирішення ситуацій;

         закріплення вивченого матеріалу (вікторина «Так» чи «Ні» в Kahoot.

 

Міждисциплінарна інтеграція

 

Дисципліна

Тема

Медико-санітарна підготовка

Визначення поняття про здоров’я . Вплив спадковості та умов середовища на ріст і розвиток організму.

Екологія

Світова демографічна ситуація.

Сучасні екологічні проблеми у світі та в Україні.

Географія

Населення України. Здоров’я української нації.

 

 

 

ПЛАН ЗАНЯТТЯ:

І . Початковий етап:

         Організаційний момент.

         Актуалізація опорних знань: 

-   розминка (робота з термінами «Встав пропущені літери»;  - генетична галерея (Відгадай, що зображено).

         Перевірка домашнього завдання ( гра-тест в Kahoot). ІІ. Основний етап:

         Формулювання нової теми, пояснення мети та мотивація (показ відео «Гено-модифіковані люди).

         Основний матеріал (згідно плану – схеми).

         вступне слово викладача (презентація); • виступ студентів (спадкові хвороби людини); • показ відеофільму. ІІІ. Заключний етап:

         Закріплення матеріалу. Перевірка засвоєння знань та вмінь.

         Підведення підсумків заняття. Оцінювання студентів.

         Пояснення домашнього завдання.

Хід уроку:

І. Початковий етап.

1.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

-   Привітання студентів.

-   Підготовка аудиторії до заняття, перевірка наявності студентів(1 хвилина).

2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ:

Слайд 1

Вступне слово викладача.

Сьогоднішнє заняття ми проведемо нетрадиційно у формі квесту (схема квесту на дошці). Ми будемо допомагати їжачкові і єнотику відшукати скарб.

(1 хвилина).

Слайд 2

         Вправа 1 «Розминка»

          Робота з термінами: вставити пропущені літери і дати визначення цьому терміну (слова зображені на екрані). (2 хвилини).

Г…Н…Т…К…

М…Н…Л…В…СТЬ

Х…Р…М…С…М…

Г…Н

СП…ДК…В…СТЬ

Г…Н…М

Л…Д…Н…

Слайд 3

         Вправа 2 «Генетична галерея»

Робота з малюнками (що зображено, дати визначення) (2 хвилини). Слайд 5 - 10

Перевірка домашнього завдання:  

Слайд 11

Відскануйте QR-код і перейдіть на сайт Kahoot. Тест – гра за темою «Спадкова мінливість. Мутації». Обговорення результатів

(наклейки).(5 хвилин)

image 

image 

ІІ. Основний етап.

І так, ми пройшли з вами дві кімнати і знайшли ключ - це QR-код. І тепер нам відкрито вхід до цікавої лабораторії медичної генетики, де ми познайомимося з сучасними завданнями медичної генетики, її відкриттями, спадковими хворобами і вадами у людей, їхніми наслідками.

  3. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ:

Розповідь

Слайд 12

У       2013 році   Європейська        комісія        затвердила можливість застосовування продукта генної терапії Glybera для виліковування від рідкісної спадкової хвороби, що спричиняє смертельно небезпечний панкреатит. Glybera за допомогою віруса  доставляє в клітини потрібний ген і вже через декілька тижнів клітини починають нормально функціонувати. Це був перший генотерапевтичний продукт, схвалений у західному світі.

         ФОРМУЛЮВАННЯ ТЕМИ І МЕТИ ЗАНЯТТЯ.

Слайд 13

Тема нашого заняття « Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби.»

Епіграф заняття: 

ЛЮДИНА ДИВИТЬСЯ У МАЙБУТНЄ СВОЇМ МИНУЛИМ. 

(Бак Перл – американська письменниця)

 

Слайд 14

ПЛАН ЗАНЯТТЯ:

         Медична генетика.

         Спадкові захворювання (генні, хромосомні, хвороби зі спадковою схильністю).

         Медико-генетична консультація.

         Генна терапія.

 

Уявіть таку картину: тендітна наречена у білій сукні, мужній наречений,  звучить весільний марш Мендельсона, народжується нова сім`я. Молодята мріють про дитину і відбувається магія, зароджується новий організм. Спочатку це лише клітина, у хромосомах якої записана вся історія роду жінки та чоловіка.  Якою буде ця дитинка, який у неї характер, здібності, талант?

І раптом… сумна звістка, діагноз дитини: спадкова хвороба, батьки у відчаї, почувають себе винними перед дитиною. У родині стає напруженою атмосфера, і всі внутрішні конфлікти точаться навколо хворої дитини. А може ця дитина не хвора, а «особлива»? Хто ж вони – «особливі» діти, які у нашому суспільстві перетворились на привидів? Чи маємо ми право не  помічати їх, ховаючи погляд в екрані смартфона.

В арсеналі сучасної медицини існують методи діагностики, профілактики і лікування багатьох спадкових патологій. І не скористатися ними зараз ‒ це вже справжня недбалість, за яку людина буде розплачуватися все життя.

Сьогодні на уроці ми з вами маємо змогу розібратися в причинах появи спадкових хвороб, поговоримо про профілактику цих захворювань, з`ясуємо, чи може наше суспільство стати на щабель вище, бути толерантнішим до «особливих»       дітей,          торкнемося          проблем     нашого       міста, звичайно,  використавши сучасні комп’ютерні технології.

Слайд 15

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

Слайд 16

Медична генетика – це розділ генетики людини, що вивчає роль спадкових чинників у розвитку захворювань.

Слайд 17

Медична генетика вивчає:

         закономірності успадкування і мінливості ознак патології людини;

         причини виникнення спадкових захворювань людини;

         характер їх успадкування в сім’ях;

         розповсюдження в популяціях;

         специфічні процеси на клітинному і молекулярному рівнях. Основними завданнями медичної генетики є:

         вивчення спадкових захворювань і синдромів;

         оцінка ролі спадковості і середовища у виникненні неспадкових форм патології;

         розробка і вирішення нових медико-біологічних проблем генної інженерії (переносу генів нормального метаболізму в клітини хворих).

Слайд 18

Хто ж слугує модельними об’єктами для вивчення спадкових хвороб людини?

Велику допомогу у вирішенні проблем медичної генетики надають лабораторні тварини.

Створено тисячі різних ліній нокаутних мишей, кілька сотень з яких слугують модельними об’єктами для вивчення хвороб людини.

Слайд 19

«Нокаутна миша» - це мутантні миші, у яких вимкнено певні гени.

Слайд 20

Отже, предметом медичної генетики є спадкові (генні та хромосомні) захворювання людини, вади розвитку та хвороби зі спадковою схильністю. Коли ж людство дізналося про такі хвороби?

Слайд 21

Багато доказів дає мистецтво. 

Слайд 22

У Каїрському музеї є скульптура, зроблена ще 2500 років до нашої ери (у чоловіка короткі кінцівки - хондродистрофія).

Слайд 23

Що ж таке спадкові хвороби? Звідки вони виникли? Чому проявляються?

Слайд 24

Спадкові хвороби – це спадкові розлади організму, пов’язані з порушенням генетичного апарату.

Які види спадкових хвороб бувають?

Генні – це хвороби , спричинені генними мутаціями.

Хромосомні – це хвороби, спричинені хромосомними мутаціями.

Хвороби зі спадковою схильністю – необхідна взаємодія внутрішніх спадкових і зовнішніх несприятливих впливів середовища. Слайд 25

Генні хвороби:

                   Серповидно-клітинна анемія;

                   Гемофілія;

                   Дальтонізм;

                   Фенілкетонурія;

                   Полідактилія;

                   Альбінізм;

                   Муковісцидоз

                   Арахнодактилія Слайд 26

Полідактилія

Полідактилія (лат. polydactylia) — вроджена аномалія, що характеризується наявністю «зайвих» пальців на руці чи на ступні. Як правило, шостий палець на ступні підлягає хірургічному видаленню. 

Слайд 27

Арахнодактилія

Генні хвороби. Арахнодактилія: Довгі пальці і кінцівки,хвороби серця і судин. Поява у декого великої сили волі та обдарованості( Андерсен,

Паганіні, Чуковський)

Слайд 28

Альбінізм Слайд 29

Гіпертрихоз

Слайд 30

Прогерія

Слайд 31

Ахондроплазія

Слайд 32

Сиреномелія (синром русалки)

Слайд 33

Хромосомні хвороби

           “Крик кішки”

           Синдром Дауна.  

           Синдром Едвардса.  

           Синдром Патау.

           Синдром Клайнфельтера Слайд 34

Синдром «Котячого крику» - рідкісне генетичне захворювання, що пов'язане з відсутністю частини 5 хромосоми. Уражені цим захворюванням діти (переважно, але не можна сказати, що усі діти) мають плач, який схожий на котячий крик, саме тому цей синдром отримав назву , що дослівно озаначає «плач кішки або крик кота». Вперше хворобу описав Жером Лежен у 1963 році. Частота виникнення синдрому — 1 дитина на 50000 народжених, зустрічається у всіх етнічних груп та частіше нею хворіють жінки.

Як вже було зазначено, синдром одержав свою назву через характерний плач дітей. Це явище відбувається через проблеми з гортанню і нервовою системою. Близько 1/3 дітей втрачають цю особливу характерну рису до 2 років. Іншими симптомами, які вказують на захворювання синдромом котячого крику є:проблеми з харчуванням через труднощі при ковтанні і смоктанні;низька вага при народженні та низькі темпи розвитку (в першу чергу фізичного);суттєва затримка розвитку когнітивних, мовленнєвих функцій та функцій руху;поведінкові проблеми, такі як гіперактивність, агресія, істерики і одноманітнірухи, які постійно повторюються;нетипові риси обличчя, які можуть з часом зникнути або посилитися;надмірне, неконтрольоване слиновиділення; Діагноз ставлять на підставі характерного дитячого крику і інших характерних для цього захворювання симптомів. Генетична консультація і генетичне тестування можуть бути запропоновані для сімей із хворими особами, які мають цей синдром. Серцеві вади часто вимагають хірургічної корекції, тому часто необхідна консультація дитячого кардіохірурга та спеціальна діагностика (ехо-кардіографія). За даними досліджень проведених у 2012 році хворобу котячого крику мають 0,08% людей у Європі.

Слайд 35

Синдром Дауна - найпоширеніша хромосомна хвороба:

1)  частота: 1/700 новонароджених;

2)  малий череп, коротка шия;  

3)  широке кругле обличчя, приплюснуте перенісся, складка верхньої повіки біля внутрішнього кута ока;

4)  короткі фаланги пальців;

5)  вади серця;

6)  Зайва 21-а хромосома

Слайд 36

Синдром Едвардса

1)  частота: 1/5000 новонароджених;

2)  довгий вузький череп;

3)  мале підборіддя;

4)  низько розташовані, деформовані вуха;

5)  короткі пальці;

6)  вади серця, аномалії внутрішніх органів, статевої системи;

7)  життєздатність: < 1 року;

8)  10% хворих доживає до 12 років.

Слайд 37 Синдром Патау

”Заяча губа” і “вовча паща”синдром Петау. Не зростання кісткового піднебіння і губних складок. Трисомія за 13 хромосомою. Куріння, алкоголь і наркотики. Найбільший ризик - перші три місяці вагітності.

Слайд 38

Слайд 39

Хвороби зі спадковою схильністю - це захворювання, для розвитку яких необхідна взаємодія внутрішніх спадкових та зовнішніх несприятливих впливів середовища.  

          До цієї групи хвороб належать:

         Фенілкетанурія

         Муковісцедоз

         Подагра

         Цукровий діабет

         Шизофренія

         Епілепсія

         Бронхіальна астма

         Виразкова хвороба

 

Слайд 40

Муковісцидоз – захворювання, що виникає внаслідок порушення видільної функції екзокринних залоз та, в першу чергу, вражає дихальну систему та шлунково-кишковий тракт.

Слайд 41

Фенілкетонурія захворювання, – спадкове що пов’язане з порушенням обміну амінокислот. Це порушення обміну речовин, при якому організм не може переробляти фенілаланін (амінокислоту, яка входить до складу білкових молекул) Слайд 42 Профілактикою вроджених вад є :

1.Відвідування лікаря до настання вагітності.

2.     Запобігання небажаної вагітності (використання контрацептивів). 

3.     Проведення вакцинації до настання вагітності 

4.     Споживання достатньої кількості вітамінів. 

5.     Відмова від шкідливих звичок. 

6.     Постійне відвідування лікаря під час вагітності та проходження УЗД .

7.     Не вживати ліки під час вагітності без рекомендації лікаря.

Слайд 43

Хто повинен звертатися до консультацій?

 

1.   Родини, в сім’ях яких вже є діти з вадами і які хочуть мати другу дитину. 

2.   Якщо хтось з батьків хворий. 

3.   Якщо хтось у роду хворий. 

4.   Особи, які живуть у екологічно несприятливих районах. 

5.   Якщо вік матері – більше 35 років, а батька – понад 40.  6. Якщо мати не може виносити дитину ( були викидні)

7.   У випадках усиновлення. 

8.   У разі безплідного шлюбу ( більше 3 років не має дітей). Слайд 44

 

Вправа «Я це знаю!» Електронна версія вправи за посиланням :

 

image 

Слайд 45

Як організовується медико-генетичне консультування?

Медико-генетичне консультування - це процес, пов'язаний з вирішенням проблем, що призводять до появи або ризику появи спадкових захворювань у родині.

Слайд 46

Основні завдання медико-генетичного консльтування:

1.   Встановлення діагнозу спадкового захворювання.

2.   Визначення типу успадкування захворювання.

3.   Розрахунок ступеня ризику повторення захворювання.

4.   Пояснення змісту прогнозу.

5.   Спостереження і виявлення групи підвищеного ризику серед родичів.

6.   Поширення медико-генетичних знань.

Слайд 47

Медико-генетична консультація складається з чотирьох етапів:

1.   Діагноз

2.   Прогноз

3.   Висновок

4.   Порада

При цьому необхідним є відверте та доброзичлеве спілкування лікарягенетика з родиною хворого.

Слайд 48

Медико-генетичне консультування дає змогу лікарям не тільки діагностувати хворобу, а й надавати пацієнтам конкретні рекомендації щодо лікування, лікарі-генетики можуть направляти пацієнтів до спецаластів вузького профілю, повідомляти їм про існування спеціальних досліджень.

Слайд 49

Отже, організація медико-генетичного консультування пов'язане з інформуванням людини про ризик розвитку спадкового захворювання, передачі його нащадкам, а також про діагностичні або терапевтичні дії.

Слайд 50

Впрва "Проконсультуй"

Студенти умовно поділяються на дві команди і отримують завдання. Одна команда зачитує ситуацію іншій. Друга дає відповідь. Потім навпаки.

image 

image 

Пройдено ще одне завдання і ми переміщуємось до лабораторії "Генотерапії". Що це за процедури?

Слайд 51

Слайд 52

ГЕННА ТЕРАПІЯ - це заміна дефектних генів нормальними. Вона включає також використання генів для лікування цукрового діабету та СНІДу.

Генотерапія пов'язана зі зміною спадкового апарату людини, потрібні особливі умови при клінічному дослідженні:

1.   Чітке знання дефекту гена і яким чином формуються симптоми хвороби;

2.   Відтворення генетичної моделі  у тварин;

3.   Відсутність альтернативної терапії , існуюча терапія неможлива або неефективна;

4.   Безпека для хворого.

Слайд 53

Першим успіхом генотерапї став випадок: 14 вересня 1990 року дівчинці було пересаджено власні лімфоцити із попередгьо зміненим геном. Згодом було здійснено чергові трансфузії генетично змінених Т-лімфоцитів і загальним результатом лікування стало значне поліпшення стану пацієнтки та її нормальний спосіб життя.

Слайд 54

Схема застосування генотерапії складається з декількох етапів:

1.   Створення генетичної конструкції.

2.   Вибір вектора для доставки в клітини-мішені (аденовіруси чи бактеріофаги).

3.   Перенесення вектора і генетичної конструкції у клітини.

4.   Оцінювання ефективності перенесення в умовах клітинних культур.

5.   Оцінювання ефективності на лабораторних тваринах.

Слайд 55

Види генотерапії:

І. Соматична генотерапія - введення генів у соматичні клітини.

ІІ. Позаорганізмова генотерапія - введення генів у культивовані клітини і пересадка цих клітин пацієнтам.

Слайд 56

Слайд 57

Нині у світі близько 400 проєктів проходять клінічні випробування, серед яких проєкти лікування гемофілії,імунодифіцитів, серпоподібної анемії.

Слайд 58

Отже, генотерапія стає одним із найважлиіших інструментів медицини 21 століття.

ІІІ. ЗАКЛЮЧНИЙ ЕТАП

 6. УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ (3 хвилини)

Слайд 59

1.     Гра-тести ("так" чи "ні") в Kahoot.

 

image 

image 

2.     Рефлексія. Основним є цілісне осмислення, узагальнення отриманої інформації, формування у кожного зі студентів власного ставлення до досліджуваного матеріалу.

         що нового дізналися;

         які навички отримали;

         як це може бути корисним у навчанні і житті;

         що сподобалося;

         що було важливим. Питання, уточнення.

-   Чи матимуть результати тесту наслідки для інших членів моєї родини? 

-   Якщо так, чи повинен я обговорювати з ними це заздалегідь? 

-   Яким може бути емоційний вплив результатів на мене та мою родину ?

-   Кому я повинен повідомити про результати аналізу?

-   Чи отримаю я результати тестування та його пояснення у письмовій формі?

-   Якщо я захочу, хто допоможе мені пояснити результати аналізу моїй дитині і/чи родичам?  

-   Чи законно передавати ці результати іншим людям? Якщо так, то кому?

-   Чи існують якісь служби підтримки чи організації пацієнтів, з якими я можу контактувати?

7.     ПІДСУМОК      УРОКУ      (підведення підсумків роботи на уроці студентів. Виставлення оцінок).

8.     ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

1.   Прочитати параграфи 51 та 52;

2.   Виписати основні терміни;

3.   Виконати завдання 1 і 2 на сторінці 216.

4.   Підготувати невеличкі доповіді про спадкові захворювання.

 

 

 

 

          

 

 

 

     

Комунальний заклад « Мелітопольський фаховий коледж культури і мистецтв» Запорізької обласної ради

 

                                                  Розглянуто і затверджено на засіданні ПЦК                                    соціально-гуманітарних дисциплін

                                         Протокол № ___ від     _____  2021 р.

                                                                   Голова ПЦК  _____________________

                          Медведєва Л.Й.

 

МЕТОДИЧНА РОЗРОБКА відкритого заняття  з біології на тему:

«Сучасні завдання медичної генетики.

Спадкові хвороби».

 

image 

Розробила і провела  викладач  вищої категорії 

Малютіна Наталія 

Олександрівна

 

Мелітополь 2021

 


image


ГНЕТИЧНА РОЗМИНКА

image

Г…Н…Т…К…

М…Н…Л…В…СТЬ

Х…Р…М…С…М…

Г…Н

СП…ДК…В…СТЬ

Г…Н…М

Л…Д…Н…

image

Генетична галерея

image


image


image

image

image


image


image


Гено-модифіковані люди

image

image

Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби.

План заняття:

1.      

image

Медична генетика та її завдання

2.       Спадкові хвороби і їх види.

3.Медико-генетичне консультування.


image


image


image

image

image

image

image

image

image

image

image

image


Арахнодактилія:  Довгі пальці і кінцівки, хвороби серця і судин. 

imageПоява у декого великої сили волі та обдарованості :           Андерсен, Паганіні, Чуковський.

Ахондроплазія

              Виявляється в

порушенні процесів енхондрального окостеніння на тлі нормальних епостального та періостального окостеніння, що веде до карликовості за рахунок недорозвинення довгих кісток.

         image

image

Характеризується наявністю вроджених аномалій, зокрема природженого стенозу хребетного каналу. Успадковується за аутосомно-домінантним типом.

         Зустрічається приблизно в одного з кожних 25000 новонароджених


image

image


image


image
Сиреномелія (синдром Русалки)


image


Синдром Дауна

Це найпоширеніша хромосомна хвороба. 

image1) частота: 1/700 новонароджених; 2) малий череп, коротка шия;  3) широке кругле обличчя, приплюснуте перенісся, складка верхньої повіки біля внутрішнього кута ока; 4) короткі фаланги пальців; 5) вади серця; 6) Зайва 21-а хромосома

Синдром «котячого крику»

image   Синдром котячого крику - рідкісне генетичне захворювання, що пов'язане з відсутністю частини 5 хромосоми. Уражені цим захворюванням діти (переважно, але не можна сказати, що усі діти) мають плач, який схожий на котячий крик, саме тому цей синдром отримав назву , що дослівно озаначає «плач кішки або крик кота». Вперше хворобу описав Жером Лежен у 1963 році. Частота виникнення синдрому — 1 дитина на 50000 народжених, зустрічається у всіх етнічних груп та частіше нею хворіють жінки.

Синдром Едвардса

image Синдром Едвардса 1) частота: 1/5000 новонароджених; 2) довгий вузький череп; 3) мале підборіддя; 4) низько розташовані, деформовані вуха; 5) короткі пальці; 6) вади серця, аномалії внутрішніх органів, статевої системи; 7) життєздатність: < 1 року8)

10% хворих доживає до 12 років.

Синдром Патау

          Заяча губа‖ і

image―вовча паща‖синдром Петау – це не зростання кісткового піднебіння і губних складок. 

Трисомія за 13 хромосомою.

Куріння, алкоголь і наркотики. Найбільший ризик - перші три місяці вагітності.

Хвороби зі спадковою схильністю

Хвороби із спадковою схильністю — це захворювання,

для розвитку яких необхідна взаємодія

внутрішніх спадкових та зовнішніх несприятливих впливів середовища. 

            До цієї групи хвороб належать:

        Фенілкетанурія

        Муковісцедоз

        Подагра

        Цукровий діабет

        Шизофренія

        Епілепсія

        Бронхіальна астма

        Виразкова хвороба

 

imageimageМуковісцидоз Захворювання, яке виникає внаслідок порушення видільної функції екзокринних залоз та у першу чергу уражає дихальну систему та шлунковокишковий тракт.

Фенілкетонурія – спадкове захворювання, що пов’язане з порушенням обміну амінокислот.

imageЦе порушення обміну речовин, при якому організм не може переробляти фенілаланін (амінокислоту, яка входить до складу білкових молекул).


image


      Профілактикою вроджених вад є :

1.                       Відвідування лікаря до настання вагітності.

2.                       Запобігання небажаної вагітності (використання контрацептивів). 

3.                       Проведення вакцинації до настання вагітності 

4.                       Споживання достатньої кількості вітамінів. 

5.                       Відмова від шкідливих звичок.  6. Постійне відвідування лікаря під час вагітності та проходження УЗД .

7. Не вживати ліки під час вагітності без рекомендації лікаря.

Хто повинен звертатися до консультацій?

1.      Родини, в сім’ях яких вже є діти з вадами і які хочуть мати другу дитину. 

2.      Якщо хтось з батьків хворий. 

3.      Якщо хтось у роду хворий. 

4.      Особи, які живуть у екологічно несприятливих районах. 

5.      Якщо вік матері – більше 35 років, а батька – понад 40. 

6.      Якщо мати не може виносити дитину ( були викидні)

7.      У випадках усиновлення. 

8.      У разі безплідного шлюбу ( більше 3 років не має дітей).

image
Вправа «Я це знаю»


image


image

image

image

image

image


image

Вправа «Проконсультуй»

Лабораторія «генотерапія»

image


image


image

image

image

image


image

image


Закріплення нового матеріалу

image

ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.         Прочитати параграфи 51 та 52;

2.         Виписати основні терміни;

3.         Виконати завдання 1 і 2 на сторінці 216.

4.         Підготувати невеличкі доповіді про спадкові захворювання.


image


ПРЕДМЕТ:       Астрономія

Тема: Малі тіла Сонячної системи

Тип заняття :    комбіноване  

Місце проведення : аудиторія № 37

Тривалість :    45 хвилин

Форми роботи: презентації, фронтальна, групова                              робота; робота у командах.

Базові поняття й терміни:  астероїди, комети, метеори, метеорити,     метеоритний дощ. 

Актуальність теми:

imageспираючись на знання  студентів про планети Сонячної

 

imageсистеми, підвести до розуміння основних астрономічних понять та історію

.

imageвідкриття малих тіл у Сонячній системі

; розглянути малі тіла сонячної

метеорити, комети і метеори і пояснити їх будову; дати  красі космічних тіл та космосу

. Зробити висновок про існування

системи: астероїди,  їм характеристику;  переконати студентів у Розглянути походження астероїдів і комет малих тіл Сонячної системи.

Методична ціль: удосконалення методики організації діяльності студентів на занятті, втілення різних засобів активізації їх пізнавальної діяльності.  У зв’язку  з великим об’ємом  інформації та її цікавістю для студентів, пропонується провести це заняття у формі нестандартного уроку (змагання

– гра).

Компетентності:

Ціннісно-смислові компетентності  полягають у тому, що студенти здатні бачити й розуміти навколишній світ,орієнтуватись в ньому. Це дає можливість їм самовизначитись у навчанні, інших видах діяльності (виконання практичних завдань, ребусів, кросвордів).

Учбово-пізнавальні компетенції формуються через роботу з джерелами інформації.

Комунікативна компетентність — необхідна умова життєтворчості студента (завдання на основі місцевого матеріалу, який сприяє розвитку пізнавальної активності та критичного мислення у ході навчання).

Соціально – особистісна компетентність передбачає оволодіння стилем мислення, що характерний для астрономії, його абстрактністю, строгістю, доказовістю;

         вміють логічно доводити твердження, висувати гіпотези і розуміти необхідність їх перевірки;

         вміють ясно, точно та грамотно висловлювати свої думки в усному та письмовому мовленні, використовувати різноманітні мови (словесний, символічний, графічний

Загальнокультурна компетентність передбачає  розуміння, що астрономія є невід’ємною частиною загальнолюдської культури, впливає на інші галузі культури;

         розуміння, що астрономія як наука виникла з потреби людської практики і розвивається, виходячи з цих, а також власних внутрішніх закономірностей;

Мета: навчальна:

ЗНАТИ:

-         поняття  астрономії як науки;

-         поняття «Планети земної групи», «Планети - гіганти;

-         поняття астероїди, комети, метеори, метеорити, метеоритний дощ;  -  про основні проблеми астероїдної безпеки. ВМІТИ:

-         порівнювати основні астрономічні об’єкти( астероїди ,комети і метеорити) та їхнє значення у космосі ;

-         порівнювати та робити висновки і узагальнення; - вибирати головне у матеріалі, що вивчається. розвиваюча:

-         розвивати  вміння аналізувати і співставляти основні астрономічні об’єкти;

-         розвивати уяву і творче мислення;

-         критично й обґрунтовано сприймати наукову інформацію; - логічно і послідовно обгрунтовувати свою думку. виховна:

- виховувати бажання навчатися;

- виховувати

бережливе ставлення до живих організмів планети та гордість

занашу блакитну планету;

-         виховувати почуття гордості за досягнення сучасної науки.

Обладнання й матеріали: комп’ютер, проектор, екран, підручники, роздатковий матеріал, картки з завданнями, плакат команд. Роздатковий матеріал:

-         фото планет і малих тіл Сонячної системи;

-         ілюстрації - схеми « Малі тіла Сонячної системи»;

-         план заняття;

-         завдання для груп; -схема-конспект заняття.

Епіграф заняття

«

 

Те що ми знаємо – обмежене,

 

imageа те чого не знаємо нескінченне

»

 

Лаплас Пьєр Сімон

 

МЕТОДИ НАВЧАННЯ:

1.     Словесні методи: розповідь-пояснення, бесіда.

2.     Наочні методи : ілюстрація, демонстрація (картинки, таблиці, фото, презентації, відео).

3.     Практичні методи:  вправи, навчальна праця (фронтальне опитування,заповнення таблиць, схем, робота з малюнками).

Види роботи на занятті:

-         повторення вивченого матеріалу(робота з термінами «Встав пропущені літери», робота в групах з малюнками);

-         вивчення нового матеріалу (постановка проблемного питання, бесіда, показ презентації, запис міні-конснекту);

-         закріплення вивченого матеріалу( вправа «Доповни речення», кросворд, вибірковий диктант, вправа на швидкість).

Міждисциплінарна інтеграція

Дисципліна

Тема

Фізика

к в атмосфері, закони руху.

 

Екологія

Забруднення навколишнього середовища. Космічне сміття.

 

Математика

Відстань, швидкість, час.

 

 

 

ПЛАН ЗАНЯТТЯ:

І . Початковий етап:

1.     Організаційний момент.

2.     Актуалізація опорних знань ( робота в групах) ІІ. Основний етап:

1.     Формулювання нової теми, пояснення мети та мотивація.

2.     Основний матеріал(згідно плану – схеми).

-         вступне слово викладача;

-         показ презентації «Малі тіла Сонячної системи»;

-         показ відеофільмів «Комети», «Астероїди», «Метеоритний дощ над Україною», «Проблеми астероїдної безпеки». ІІІ. Заключний етап:

1.     Закріплення матеріалу. Перевірка засвоєння знань та вмінь.

2.     Підведення підсумків заняття. Оцінювання студентів.

Оцінювання студентів залежить від набраних балів командою. Жовта зірочка – 0.5 бала. Червона зірочка – 1 бал. Зірочки наліплюються на плакат із зображенням команд.

3.     Пояснення домашнього завдання.

 

Хід уроку:

І. Початковий етап.

1.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

-   Привітання студентів.(0.5 хвилини)

-   Підготовка аудиторії до заняття, перевірка наявності студентів.(0.5 хвилини) Кажуть, що є речі, на які можна дивитися вічно – це вогонь, що горить, воду, яка , не знаючи перешкод, кудись поспішає, і зоряне небо.

Грає космічна музика, демонстрація зоряного неба (відео).

      А яка найближча зоря до нас? (Сонце)

      Які тіла рухаються навколо Сонця? (Планети)

Сьогодні ми проведемо незвичайний та цікавий урок у вигляді гри-змагання.

Вам треба поділитись на команди і придумати назви.

- Формування двох команд (груп) студентів.

Команди відрекомендовуються (2 хвилини).

2. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ:

Виконання завдання.

А)  Робота з термінами (розминка команд)

«Встав пропущені літери» ( Завдання на картці для кожної команди) Правильно і вчасно виконане завдання оцінюється одним балом. ( 3 хвилини).

Картка №1:

Ас.т.о.м.., В.н.р., а.м.с.р., к.с.ос, С.н.чн. система, З.м.я, Ю.і.ер, М.с.ць, М.р., с.п.т.ик, М.р.у.рій, г.г.н.и, В.есв.т, М.р.нд. .

Відповідь: (астрономія, Венера, атмосфера, космос, Сонячна система, Земля, Юпітер, Місяць, Марс, супутник, Меркурій, гіганти, Всесвіт, Міранда). Картка № 2:

Ю.і.ер, г.д.о.ф.ра, Ф.б.с, Н.п.ун, Тр.т.н, С.т.рн, С.н.е, М.рс, з.м.а гру.а, У.ан,

л.т.с.ера, Г.л.кт.ка, Г.н.м.д, п.а.ети.

Відповідь: ( Юпітер, гідросфера, Фобос, Нептун, Тритон, Сатурн, Сонце, Марс, земна група, Уран, літосфера, Галактика, Ганімед, планети). 

 Перевірка домашнього завдання:

 Б.) Робота в групах з малюнками ( 2 хвилини). Працюємо по черзі на швидкість. Кожне завдання оцінюється пів балом.

І команда

1.     Вибрати планети земної групи. Відповідь обґрунтуйте.

2.     Виберіть Галілеєві супутники. Чому вони так названі?

ІІ команда

1.     Виберіть планети-гіганти. Відповідь обґрунтуйте.

2.     Виберіть планету земної групи, у якій є два супутники. Як вони називаються?Покажіть їх.

В.) Завдання « Доповни речення» ( Враховується швидкість відповіді, повага до одногрупників та дисципліна. Кожне питання оцінюється 0.5 балами) – 5 хвилин.

1.   Наука, що вивчає небесні тіла та явища, що відбувається за межами земного простору?(Астрономія)

2.   Марс має супутники (Фобос і Деймос), що в перекладі означає (страх і ужас).

3.   Єдиний український космонавт, який побував у космосі за часів незалежності нашої держави (Леонід Каденюк).

4.   Для планет земної групи характерно (малі розміри, велика маса і густина,тверда поверхня із порід, повільність обертання навколо своєї осі, подібність атмосфери).

5.   Найбільші супутники Юпітера (Іо , Європа , Ганімед , Калісто). Ці супутники відкрив (Галілей), тому їх назвали (Галілеєвими).

6.   Перший астронавт, що ступив на Місяць у 1969 році (Нейл Армстронг).

7.   Потужний антициклон на Юпітері, що обертається проти годинникової стрілки (Велика Червона Пляма).

8.   Найвіддаленіша планета від Сонця (Нептун).

9.Найбільша планета Сонячної системи (Юпітер).

10. Кільця Сатурна складаються з(часток водяного крихкого снігу від пилу до брил) і відкрив їх (Гюйгенс) у (17столітті). 11. Всього до Сонячної системи належить (8)  планет.

12.   Перший пілотований політ у космос здійснив у 1961 році (радянський космонавт Юрій Гагарін).

13.   Для планет-гігантів характерні такі особливості (велетенські розміри,утворені замерзлими газами, мала маса і густина(дуже легкі), мають велику кількість супутників).

14.   Космічне тіло, що знаходиться найближче до Землі (Місяць).

15.   Планета Сонячної системи, що має червоний колір (Марс).

16.   Найбільший супутник Сонячної системи (Ганімед).

ІІ. Основний етап.

3.     МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ СТУДЕНТІВ:

Розповідь

Малі тіла Сонячної системиастрономічні об'єкти Сонячної системи менші за планети.

У Сонячній системі, окрім Сонця і восьми великих планет, є так звані малі тіла. Це малі планети або астероїди, комети, метеорні тіла або метеороїди і міжпланетний пил. У наш час доводиться говорити і про космічне сміття - сукупність штучних об'єктів та їхніх фрагментів у космосі, які не функціонують, але здатні пошкодити або навіть зруйнувати штучний

image

4.     ФОРМУЛЮВАННЯ ТЕМИ І МЕТИ ЗАНЯТТЯ.

Тому тема нашого заняття «Малі тіла Сонячної системи» і відповідний епіграф до цієї теми 

                                                       «

Те що ми знаємо – обмежене,

 

                                                           а те чого не знаємо

 

нескінченне

»

 

Лаплас Пьєр Сімон

ПЛАН ЗАНЯТТЯ:

 

 

1.     Астероїди.

2.     Комети.

3.     Метеори, метеорні потоки (метеоритний дощ).

4.     Метеорити.

5.     Проблеми астероїдної безпеки.

5.  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ- (20 хвилин)

                    v    Астероїди.

Астероїди або малі планети, здебільшого обертаються між орбітами Марса і Юпітера й невидимі неозброєним оком. На небі малі планети схожі на зорі, тому їх назвали астероїдами, що в перекладі з давньогрецької означає «зореподібні». Як і для планет, для них характерне петлеподібне переміщення на фоні зоряного неба.

image

 Перший астероїд (від грецької – зореподібний) відкрив італієць астроном Д. Піацці (1746-1826) 1 січня 1801р, побачивши слабку зорю, яка наступного вечора трохи перемістилась. 

image 

Новій планеті дали назву Церера (за римською міфологією – богиня землеробствадіаметр 900 км. Згодом біля Церери помітили ще одну планету, яку назвали Паллада, потім ще дві -  Юнона і Веста. Цереру відносять до планет – карликів. Найяскравіший астероїдВеста не буває яскравішим від 6-ї зоряної величини. Найбільший астероїдЦерера. Його діаметр близько 800 км, і за орбітою Марса навіть у найсиль-ніші телескопи на такому малому диску нічого не можна побачити. Діаметр найменших відомих астероїдів становить лише близько кілометра .

Зараз відомо більше 500 000 астероїдів, найменші мають діаметр - кілька метрів, сумарна маса всіх астероїдів не більше 0,1 маси Місяця.

Астероїдам надають порядковий номер і назву, яку пропонує автор відкриття.

Багато астероїдів укриті кратерами. Більшість із них складаються із кам’яних порід, тобто вони утворились з верхнього шару планет. Деякі – металеві, вони можливо, є фрагментами ядер старих планет. Звичайно, астероїди не мають атмосфери.

 

image 

           Орбіти деяких астероїдів мають незвичайно великі ексцентриситети. Внаслідок цього в перигелії астероїди підходять до Сонця ближче, ніж Марс і Земля, а Ікар — ближче, ніж Меркурій. У 1968 р. Ікар наблизився до Землі на відстань менш як 10 млн. кілометрів, але його зовсім незначне притягання ніяк не вплинуло на Землю. Часом близько підходять до Землі Гермес, Ерот та інші малі планети.

Нові астероїди відкривають щороку. Першовідкривач має переважне право вибрати назву відкритої ним планети. У наш час найчастіше астероїдам присвоюють імена відомих учених, героїв, діячів науки і мистецтва. Так, у 1978 р. було відкрито астероїд, який дістав згодом ім’я Воронвелія на честь автора підручника з астрономії.

Тисячі невеликих космічних тіл неправильної форми (астероїди) обертаються довкола Сонця між Марсом та Юпітером.  Це пояс астероїдів – пояс Койпера. Як вони з’явилися ? 

Версії:

1.                  Німецький астроном Г.Ольберс: між Марсом і Юпітером колись існувала планета Фаетон, яка чомусь вибухнула. Можливо зіткнулась з іншим космічним тілом.

2.                  Пояс астероїдівзалишок тієї речовини з якої 4,5 млрд. років тому утворились планети Сонячної системи.

За орбітою Нептуна розташоване кільце маленьких планетоподібних  тіл.

Протягом мільярдів років астероїди час від часу стикаються один з одним. На цю думку наводить те, що ряд астероїдів має не кулясту, а неправильну форму. Сумарна маса астероїдів оцінюється лише як 0,1 маси Землі.

image 

v Комети.

Комети (від грецького – волохатий) – залишки космічної речовини з якої утворились планети Сонячної системи. Історична довідка 

 Перше письмове повідомлення про появу комет з’явилося в 2296 році до нашої ери в Китаї. Древні китайці вважали небо великою країною, де яскраві планети були правителями, а зорі – органами влади. Люди панічно боялись комет, приписуючи їм земні катаклізми, мор, голод, стихійні лиха.

 Науково пояснити, що являють собою комети взявся Арістотель, який вважав, що комети - це атмосферні випаровування, які від високої температури самі загораються. Однак римський вчений Сенека заперечив це, вважаючи, що комети займають власне місце між небесними тілами і вони не гаснуть, а віддаляються. В епоху середньовіччя знову з’явилася наукова зацікавленість кометами. В 16 столітті астроном Апіан прийшов до висновку, що хвіст комети завжди напрямлений в інший бік від Сонця, а астроном Регіомонтан першим описав траєкторію руху комет і напрям хвоста. Датський астроном Тихо Браге доказав, що кометинебесні тіла, які знаходяться далі чим Місяць. 

 

image 

18 століття. Гершель: комети – невеликі туманності, які рухаються в міжзоряному просторі. 1796р. Лаплас: комети – це обривки міжзоряних туманностей (але в них різний хімічний склад).

Та найбільший внесок у вивчення комет зробив Едмунд Галлей. Він встановив періодичність появи однієї і тієї ж комети,вирахував орбіту комети 1682р. ( еліпс). Йому вдалося зібрати дані про 24 комети, та підготувати перший каталог кометних орбіт. В своєму каталозі він помітив, що три комети дуже схожі за своїми характеристиками, з чого зробив висновок, що це не три комети, а одна, яка  періодично з’являється ( Т= 75,5 років). Назвали її Галлея. 

image 

image 

                 Звідки ж приходять до нас « хвостаті зірки»? 

В 50-і роки голландський астроном  Я. Оорт запропонував гіпотезу про існування кометного поясу (хмари) на відстані 150 000 а.о від Сонця , яка утворилась від вибуху 10-ої планети Сонячної системи – Фаетона, яка існувала між орбітами Марса і Юпітера. Вибух відбувся від сильного зближення Фаетона і Юпітера, при цьому відбувся сильний внутрішній перегрів Фаетона. Сила вибуху була величезна, рівна вибуху планети масою в 90 земних мас (приблизно маса Сатурна). В результаті вибуху більша частина речовини у вигляді ядер комет, астероїдів і метеоритів залишила межі Сонячної системи, частина залишилась у вигляді хмари Оорта, частина ж залишилась на орбіті Фаетона, де до цього часу циркулює  у вигляді астероїдів, кометичних ядер і метеоритів.

Яка ж будова комет? Кометице брили з каміння та льоду, що мають лише кілька км у поперечнику і обертаються довкола Сонця на дуже витягнутих орбітах. Коли комета наближається до Сонця, її речовина плавиться, виділяються газ і пил, що утворюють хвіст, який може маяти в космосі на мільйони км. Хвіст комети завжди спрямований у протилежний від зірки бік. Він складається з прямої й вузькуватої газової та ширшої, вигнутої пилової частини.

 

image 

Ядро кометибрили твердих порід, які утримуються змерзлими газами та льодом. Уперше ядро комети детально дослідили у 1986р, коли космічний апарат « Джотто» підійшов до комети Галлея на відстань 600км. Він сфотографував комету і взяв зразки газу і пилу з хвоста. Інколи від комет відколюються невеликі шматки, які, як і астероїди, інколи досягають Землі, і тоді ми спостерігаємо в атмосфері метеори. Під впливом гравітаційного збурення великих планет комети можуть змінити свою орбіту і навіть зіткнутися з ними. (Тунгуський метеорит). У 1994р комета Шумейкера – Леві упала на Юпітер. Під час цього виділилась енергія яка дорівнює енергії мільйонів ядерних бомб. Комета Хейла – Боппа  у 1997р.  23 липня з’явилось повідомлення, що ядро комети розділилось навпіл. Попередньо вважали, що друге «ядро» - зірка на задньому плані, але пізніше це припущення відкинули. З часом «очі» знову з’єднались і комета набула свого старого вигляду. Цей феномен так і не був пояснений. Період її 5900 років.

Ядро комети, очевидно, складається із суміші пилинок, твердих грудочок речовини й замерзлих газів, таких, як вуглекислий газ, аміак, метан.         З наближенням комети до Сонця ядро прогрівається і з нього виділяються гази й пил. Вони утворюють газову оболонкуголову комети. Газ і пил, що входять до складу голови, під дією тиску сонячного випромінювання і корпускулярних потоків утворюють хвіст комети, завжди спрямований у протилежний від Сонця бік.  Чим ближче до Сонця підходить комета, тим вона яскравіша і тим довший її хвіст внаслідок її опромінювання та інтенсивного виділення газів. Найчастіше він прямий, тонкий, струменистий. У великих і яскравих комет іноді спостерігається широкий, вигнутий віялом хвіст. Деякі хвости досягають у довжину відстані від Землі до Сонця, а голова комети — розмірів Сонця. З віддаленням від Сонця вигляд і яскравість змінюються у зворотному порядку і комета зникає з поля зору, досягнувши орбіти Юпітера.

          В наш час іноді серед населення висловлюються побоювання, що Земля зіткнеться з кометою. У 1910 р. Земля пройшла крізь хвіст комети Галлея, де є чадний газ. Однак його домішку в приземному повітрі не вдалось виявити, бо навіть у голові комети гази надзвичайно розріджені. Зіткнення Землі з ядром комети дуже малоймовірне. Можливо, таке зіткнення спостерігалося в 1908 р. як падіння Тунгуського метеорита. При цьому на висоті кількох кілометрів стався потужний вибух, повітряна хвиля якого повалила ліс на величезній площі.

          Перебуваючи в просторі далеко від Сонця, комети мають вигляд дуже слабких, розмитих, світлих плям з ядром у центрі. Стають дуже яскравими й утворюють хвости лише ті комети, які проходять порівняно близько від Сонця. Вигляд комети із Землі залежить також од відстані до неї, кутової відстані від Сонця, світла Місяця тощо. Великі кометитуманні утворення з довгим блідим хвостом — вважалися провісниками всіляких бід, воєн і т. ін. Ще в 1910 р. в царській Росії служили молебні, щоб відвести «божий гнів в образі комети».

             Щороку з’являються відомості про відкриття кількох невідомих раніше комет, яким дають назву за прізвищем ученого, що їх відкрив. До каталогів занесено близько тисячі комет, які спостерігалися.

           Комети мають ще багато загадок, вони можуть являти собою реальну небезпеку для нашої планети. Кометакосмічна туристка, вона проходить через дуже віддалені області, недоступні для спостережень, і можливо вона «знає», що відбувається в міжзоряному просторі.

v Метеори і метеорні потоки.

image 

Метеорні частинки – космічний пил, який згорає та випаровується в атмосфері на висоті кілька десятків км ( падаючі зорі - світлове явище).  Давно помічено, що ядра періодичних комет виснажуються, з кожним обертом вони світяться дедалі слабше. Не раз спостерігався поділ кометних ядер на частини. Це руйнування спричиняли або сонячні припливи, або зіткнення з метеоритними тілами. Дрібні тверді частинки ядра колишньої комети Біели, яке розпалося, розсіялись уздовж її орбіти, і, коли Земля перетинає їх потік, вони влітають в її атмосферу. Ці частинки спричиняють в атмосфері явище метеорів і повністю руйнуються, не долітаючи до Землі.

Відомий ряд інших метеорних потоків, ширина яких незмірно більше за розмір ядер комет, що їх породили.

З кометою Галлея пов’язані два метеорні потоки, один з яких спостерігається у травні, другий — у листопаді.

 

v Метеорити.

Рештки метеорних тіл, що впали на Землю, називаються метеоритами.

Метеорне тіло невеликих розмірів іноді повністю випаровується в атмосфері Землі. Здебільшого його маса за час польоту дуже зменшується й до Землі долітають тільки рештки, які звичайно встигають охолонути, коли космічну швидкість погасив опір повітря. Іноді випадає навіть метеоритний дощ.

Під час польоту метеорити обплавляються й покриваються чорною кірочкою.           Один такий «чорний камінь» у Мецці вмурований у стіну храму і є предметом релігійного поклоніння.

image 

Відомо три види метеоритів: кам’яні, залізні та залізо-кам’яні. Іноді метеорити знаходять через багато років після їхнього падіння. За вмістом радіоактивних елементів і свинцю визначають вік метеоритів. Він різний, а найстаріші метеорити мають вік 4,5 млрд. років.

 

image 

Деякі дуже великі метеорити при великій швидкості падіння вибухають і утворюють метеоритні кратери, які нагадують місячні. Впавши на Землю вони утворюють кратери різного діаметру – астроблеми (від грецького – зоряні рани). Найбільший з виявлених кратерів знаходиться в Арізоні в США. Його діаметр 1200 м і глибина 200 м. Цей кратер виник, очевидно, близько 5000 років тому. Знайдено сліди ще більших і давніших метеоритних кратерів. Усі метеорити — це члени Сонячної системи.

      Оскільки відкрито чимало невеликих астероїдів, які перетинають орбіту Марса, можна гадати, що метеоритице осколки астероїдів з орбітами, які перетинають орбіту Землі. Структура деяких метеоритів свідчить про те, що на них впливали високі температури й тиски, отже, метеорити могли існувати в надрах зруйнованої планети або великого астероїда.

     У складі метеоритів виявлено значно менше мінералів, ніж у земних гірських породах. Це свідчить про примітивний характер метеоритної речовини. Однак багато мінералів, що входять до складу метеоритів, не зустрічаються на Землі. Наприклад, більшість кам’яних метеоритів містить округлі зерна — хондри, хімічний склад яких майже такий самий, як у Сонця. Ця найдавніша речовина дає відомості про початковий етап формування планет Сонячної системи.

image 

 

v Проблеми астероїдної безпеки.

 

Історична довідка

Найбільшу увагу привертають астероїди групи Аполлона, Амура і Атона, бо вони в перигелії наближаються до Землі або навіть перетинають її орбіту. Під час зустрічі Землі з астероїдом діаметром 1км виділяється енергія, яка еквівалентна вибухові мільйонів атомних бомб. Викид пилу в атмосферу приведе до утворення суцільної хмарності, на Землю потраплятиме мало  Сонячної енергії, що приведе до зниження температури (новий льодовиковий період).

        Нещодавно в американській лабораторії на комп’ютері з 1 трильйоном операцій за секунду була прорахована модель падіння комети радіусом 1км на Землю. Обчислення зайняли близько 48 годин. Вони показали, що такий катаклізм стане смертельним  для людства. В повітрі піднімуться сотні тон пилу, закривши доступ сонячному світлу і теплу, при падінні в океан утвориться гігантське цунамі, пройдуть руйнівні землетруси. 

 

       Можливо, великий метеорит спричинився до однієї з жахливих катастроф. Деякі науковці вважають, що 65 млн років тому він зіткнувся з Землею. Змінився клімат, динозаври і інші доісторичні тварини вимерли.

Запитання: 

Як уникнути ймовірності катастрофи від зіткнення з астероїдом, кометою чи величезним метеоритом? 

          Можливо, в майбутньому можна буде змінювати параметри їх орбіт, наприклад, вибухом атомної бомби. Але це питання часу.

ІІІ. ЗАКЛЮЧНИЙ ЕТАП

1.  УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ СТУДЕНТІВ (3 хвилини)

      Вправа на швидкість (викладач задає питання, студенти відповідають, показуючи відповідний малюнок  або портрет) – цей конкурс оцінюється

0.5 балами.(2 хвилини)

1.     Хто з вчених досліджував пояс астероїдів?(Койпер).

2.     Невелике планетоподібне тіло Сонячної системи, що в перекладі з грецької означає «зоряноподібний»? (Астероїд).

3.     Як називається найвідоміша і найяскравіша комета? (комета Галлея).

4.     Як називається метеорне тіло, що впало на Землю? (Метеорит)

5.     Вчений, що складаючи каталог зір, випадково знайшов новий небесний об’єкт – астероїд? (Джузеппе Піацці)

6.     Як називається найефектніше мале тіло, що в перекладі означає «довговолоса» (Комета).

7.     З яких частин складається комета?(Голова, ядро, хвіст).

8.     Назвіть прізвище вченого, що вивчав хмару, де утворюються комети? (Оорт).

Якщо команда, якій задається питання, не в змозі відповісти на нього, то відповідає команда суперників.

      Вибірковий диктант. (3 хвилини) – кожне завдання оцінюється 0.5 бали.

1.     З даного переліку знайдіть назви астероїдів;

2.     З даного переліку знайдіть назви комет;

3.     З даного переліку знайдіть прізвище вченого, що відкрив пояс астероїдів;

4.     З даного переліку знайдіть прізвище вченого, що відкрив найвідомішу вам комету.

5.     З даного переліку знайдіть прізвище вченого, що відкрив перший астероїд.

6.     З даного переліку знайдіть прізвище вченого, що відкрив хмару, у якій утворюються комети.

Галлей, Церрера, Біела, Юнона, Аполлон, Койпер, Веста, Галлея, Оорт, Піацці.

      Кросворд для кожної команди( оцінюється 2.5 балами) -5 хвилини

КОМАНДА № 1

По вертикалі:

1.           Невелике «планетоподібне» тіло Сонячної системи (астероїд).

2.           Супутник нашої планети (Місяць). По горизонталі:

1.     Астроном, на честь якого названа найвідоміша і найяскравіша комета (Галлей).

2.     Метеорне тіло, що впало на землю(метеорит).

3.     Найефектніше мале тіло, що означає в переводі «довговолоса» (комета).

4.     Брили твердих порід, які утримуються замерзлими газами та льодом і є складовою частиною комет(ядро).

КОМАНДА №2

По вертикалі:

1.     Наука, що вивчає усі небесні тіла, їх будову, траєкторію руху(астрономія).

2.     Прізвище вченого, що вивчав гіпотетичну хмару, де утворюються комети(Оорт). 

3.     Мале тіло Сонячної  системи, що було відкрито 1 січня 1801 року Д. Піацці та назване на честь богині родючості(Церрера). По горизонталі:

1.     Невелике планетоподібне тіло Сонячної системи (астероїд).

2.     Мале тіло Сонячної системи, що згорає в атмосфері Землі(метеор).

3.     Прізвище вченого, що вивчав пояс астероїдів(Койпер).

7.     ПІДСУМОК УРОКУ 

8.     ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

- Опрацювати відповідний текст підручника.  - Зробити невелике повідомлення про малі тіла Сонячної системи.

 

ПЛАН ЗАНЯТТЯ:

 

 

 

 

 

1.      Астероїди.

2.      Комети.

3.      Метеори, метеорні потоки (метеоритний дощ).

4.      Метеорити.

5.      Проблеми     астероїдної безпеки.

 

 

 

 

 

 

Картка № 1

 

 

Ас . т . о . м . ., В . н . р .,         а . м . с . р . , к . с . ос, С . н.чн. система, З . м . я, Ю . і . ер,   М . с . ць, М . р . , с . п . т . ик, М . р . у . рій, г . г . н . и,        В . есв . т, М . р . нд . 

 

Картка № 2

 

Ю . і . ер, г . д . о . ф . ра,      

Ф . б . с, Н . п . ун, Тр . т . н,  С . т . рн, С . н . е, М . рс,        з . м . а  гру . а, У . ан,             л . т . с . ера, Г . л . кт . ка,      Г . н . м . д, п . а . ети.

 

 


image

image


image


image


image


image

image

image

image

image


image


image

imagé

image

image

image

image

image

image

image


image

image


image

image


Відкрите заняття з астрономії «Малі тіла Сонячної системи»

 29.03.2018 року

image

image 

 

image 

image 

Відкрите заняття з біології на тему : «Сучасні завдання медичної генетики. Спадкові хвороби»

19.02.2021 року

image

image 

image 

pdf
Додано
18 травня 2021
Переглядів
840
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку