Методичні вказівки до виконання лабораторної роботи з інформатики для 10-11 класу на тему "Операційна система Windows – робота з об'єктами та налагодження інтерфейсу користувача"

Про матеріал
Методичні рекомендації щодо виконання лабораторної роботи на тему "Операційна система Windows – робота з об'єктами та налагодження інтерфейсу користувача" для студентів коледжу (учнів 10-11 класу відповідно до рівня дисципліни) з дисципліни інформатика - описаний (покроково) алгоритм виконання завдань лабораторної роботи.
Перегляд файлу

1

ЛАБОРАТОРНА РОБОТА №3

Тема: Операційна система Windows – робота з об'єктами та налагодження інтерфейсу користувача

Мета: набути практичні навички по роботі з командами налагодження інтерфейсу користувача операційної системи Windows (XP, 7).

Обладнання: комп’ютери типа Pentium з ОС Windows.

Теоретичні основи:

Інтерфейс Windows - це засоби, надані операційною системою для взаємодії з комп'ютером, має віконну структуру інтерфейсу.

Настроювання Робочого столу

На екран Робочого столу ми потрапляємо, коли входимо в систему Windows. З цим екраном нам доводиться працювати якнайбільше, і його настройками можна зайнятися в першу чергу.

Зміна фонового узору Робочого столу

Поверхня Робочого столу забарвлена в якийсь колір і має (або не має) якийсь регулярний узор або картинку. Якщо це просто колір, то його називають фоном. Якщо це узор, то його називають фоновим узором. Якщо це малюнок, то його називають фоновим малюнком, а в просторечьешпалерами. Ви можете змінити і колір, і узор, і малюнок. Для цього виберіть команду Властивості в контекстному меню для Робочого столу. Перед вами відкриється діалогове вікно Властивості: Екран.

При натисканні кнопки Настройка робочого столу вкладки Робочий стіл діалогового вікна Властивості: Екран відкривається діалогове вікно в якому можна задавати значки об’єктів робочого столу, що на ньому будуть розташовуватися, задати режим очистки робочого столу від об’єктів, які на ньому знаходяться і не використовуються.

Для зміни фонового узору виберіть вкладку Робочий стіл/ Фоновий малюнок. Невеликий екран монітора, присутній в діалоговому вікні, називається Областю попереднього перегляду. Тут можна переглянути, як виглядає вибраний вами фон.

Зміна колірної схеми настройки Windows

На вкладці Оформлення діалогового вікна Властивості: Екран ми спробували змінити колір фону Робочого столу. Але в системі Windows є ще безліч елементів колірного оформлення, які теж можна змінювати. Відкрийте список Елемент, і ви побачите, що є десятки інших елементів оформлення, кольори яких теж можна набудувати. Настройка кольорів всіх елементів оформлення Windows — заняття вельми утомливе.

Щоб спростити вашу задачу, всі настройки можна проводити одним прийомом — вибором схеми колірного оформлення. Відкрийте список Колірна схема, і ви побачите, що наперед заготовлено декілька десятків різних схем. Навіть звичайних, стандартних схем оформлення тут приведено цілих три (вони відрізняються розміром символів і розраховані на людей з різним зором). Виберіть собі будь-яку схему, хоч Баклажан, хоч Гарбуз, і подивитеся у вікні попереднього перегляду, що вона дає. Якщо хочете побачити дію схеми на повному екрані, клацніть на кнопці Застосувати.

Настройка заставки екрану

Для більшого захисту від стороннього ока заставки можуть мати пароль. Заставку, що включилася, ніхто не зможе прибрати, окрім   господаря комп'ютера, тому що тільки він знає заповітне слово.

Ви можете встановити для себе одну із заготовлених заставок за допомогою того ж діалогового вікна Властивості: Екран. Виберіть в ньому вкладку Заставка. В списку готових заставок виберіть будь-кого, а подивитися, як вона виглядає, можна в області попереднього перегляду. Якщо хочете побачити, як ця заставка виглядатиме на повному Екрані, клацніть на кнопці Перегляд.

Роботу заставок можна настроювати — для цього є кнопка Параметри. У різних заставок різні параметри. Вони встановлюються за допомогою кнопок, повзунків і іншими способами — все залежить від конкретної заставки. Для початківців користувачів експерименти із заставками — вельми корисний захід.

В полі лічильника Інтервал можна задати час, через який заставка буде активізована (від 1 хвилини до 1 години). Звичайно задають 3-5 хвилин. Якщо в цей час з комп'ютером нічого не робили, значить, можна вважати, що працівник відсутній, і включати заставку.

Настроювання Панелі задач

Межею, що відрізняє сучасний Windows від попередніх версій, є те, що в рамках Панелі задач є допоміжна панель — Панель швидкого запуску. На ній можна розмістити значки всіх програм, що часто використовуються. З її допомогою можна взагалі очистити Робочий стіл від більшості значків, і не доведеться до них докопуватися, коли Робочий стіл переобтяжений відкритими вікнами. Важливою особливістю Панелі швидкого запуску є той факт, що з неї програми запускаються не подвійним клацанням, а одинарним. Це теж зручно для продуктивної роботи.

Всі настройки Панелі задач (як і інших об'єктів) виконуються зміною її властивостей. Клацніть правою кнопкою миші на вільному від кнопок і значків місці Панелі задач — відкриється контекстне меню. В ньому виберіть пункт Властивості і клацніть на ньому лівою кнопкою — одержите діалогове вікно настройки Панелі задач. Також можна налагоджувати і управляти роботою Панелі задач через її контекстне меню (клацнути правою кнопкою миші на панелі задач)

Настроювання Головного меню

Головне меню — основний інструмент для навігації за системою Windows. Доступ до нього відкривається кнопкою Пуск.

Доступ до настройки Головного меню відкривається тим же способом, що і доступ до настройки Панелі задач. Клацніть правою кнопкою миші на вільному від кнопок і значків місці Панелі задач — з'явиться контекстне меню. В ньому виберіть пункт Властивості — відкриється діалогове вікно Властивості: Панель задач і меню «Пуск».

В цьому діалоговому вікні відкрийте другу вкладку, яка називається Меню «Пуск»— вона і служить для настройок Головного меню. В розділі Класичне меню «Пуск»  натисніть кнопку Налагодити…

Додавання програм в Головне меню

Звичайно клацанням на пункті Програми в Головному меню винен відкриватися список всіх програм, встановлених на комп'ютері. Але це не всі програми, а тільки ті, про які операційна система Windows щось знає, тобто які встановлювалися з її відома. У вас можуть бути програми, встановлені в сеансі роботи з системою MS-DOS, — як правило, це ігри або спеціальні службові програми DOS (утиліти). Про них Windows може нічого не знати і в Головному меню може їх не показувати — треба системі про них повідомити. Щоб додати підміню або ярлик в головне меню необхідно запустити команду Відкрити загальне для всіх меню з контекстного меню до кнопки Пуск.

Видалення програми з Головного меню

Це робиться аналогічно додаванню програм. На вкладці Меню «Пуск» клацніть на кнопці Налагодити і у вікні, що відкрилося, в області Склад меню «Пуск» кнопка Видалити, у вікні, що відкрилося, із списку програм виберіть ту, яку хочете прибрати з Головного меню.

Звертаємо вашу увагу на те, що програма при цьому з комп'ютера не віддалиться. Віддалиться тільки її ярлик з Головного меню. Але сама програма і інші її ярлики, що лежать в різних теках, залишаться там, де були, і ви зможете запускати програму з інших місць.

Настроювання властивостей  теки

Отримати відомості про поточну теку можна викликавши контекстне меню до неї, з якого вибрати команду Властивості. Діалогове вікно, що відкривається після цього утримує декілька вкладок, цікаві користувачу три з них:

  •      Загальні – можна ввести ім'я теки, отримати інформацію по розташуванні, розміру теки, дати створення, а також можна задати атрибути теки використовуючи прапорці та кнопку Інші;
  •      Доступ – утримує елементи завдання доступу до цієї теки;
  •      Налагодження – задає тип теки, малюнок на теці, тип значку, який буде її представляти

 

 

Порядок виконання роботи:

Завдання № 1: Настроювання Робочого столу:

  1. Відкрийте діалог налагодження властивостей Робочого столу – команда Властивості контекстного меню до Робочого столу;
  2. Ознайомтесь з вмістом вкладок даного діалогового вікна – Тема, Робочий стіл, Заставка, Оформлення, Параметри;
  3. Змініть фоновий малюнок Робочого столу занотуйте в звіті призначення елементів діалогу по цій вкладці:

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Відкрийте Елементи Робочого столу – натисніть кнопку Настройка робочого столу вкладки Робочий стіл,  відкривається діалогове вікно в якому можна задавати значки об’єктів робочого столу занотуйте в звіті призначення елементів діалогу цієї вкладки:

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Змініть заставку Робочого столу  занотуйте в звіті призначення елементів діалогу по цій вкладці:

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Змініть стиль оформлення кнопок і вікон, для цього відкрийте вкладку Оформлення – занотуйте в звіті призначення елементів діалогу по цій вкладці:

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Позначка про виконання завдання: __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Завдання № 2: Настроювання Панелі задач:

  1. Відкрийте діалог налагодження властивостей Панелі задач – команда Властивості контекстного меню до кнопки Пуск або до Панелі задач;
  2. Ознайомтесь з елементами діалогу вкладки Панель задач – занотуйте в звіті їх призначення:

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Ознайомтесь з вмістом контекстного меню Панелі задач. Занотуйте в звіті їх призначення.
  • Які панелі  інструментів можна встановлювати на Панелі Задач:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  • Як можна розташовувати вікна на Робочому столі:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  • Яке призначення команди Показати робочий стіл:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  • Яке призначення команди Диспетчер задач:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  • Яке призначення команди Закріпити панель задач:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Змініть розміри Панелі задач – запишіть алгоритм дій:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Перемістіть Панель задач ліворуч, праворуч або вгору Робочого столу – запишіть алгоритм дій:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Позначка про виконання завдання: __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання № 3: Настроювання Головного меню:

  1. Відкрийте діалог налагодження властивостей меню Пуск – команда Властивості контекстного меню до кнопки Пуск;
  2. Ознайомтесь з елементами діалогу вкладки Меню Пуск – занотуйте в звіті їх призначення:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Задайте стиль головного меню – меню «Пуск»;
  2. Задайте стиль головного меню – класичне меню «Пуск»;
  3. Додайте підміню в головне меню:
  • Клацніть правою кнопкою миші кнопку Пуск і виберіть команду Відкрити загальне для всіх меню.
  • Двічі клацніть теку, в яку вимагається додати підміню (звичайно це тека «Програми»).
  • В меню Файл виберіть команду Створити, а потім виберіть елемент Теку.
  • Введіть ім'я нового підміню і натискуйте клавішу ENTER.
  1. Додайте ярлик в класичне меню Пуск:
  • Клацніть правою кнопкою миші кнопку Пуск і виберіть команду Відкрити загальне для всіх меню.
  • В меню Файл виберіть команду Створити, а потім — команду Ярлик.
  • Слідуйте інструкціям майстра створення ярлика.

Або:

  • Клацніть правою кнопкою миші кнопку Пуск і виберіть команду Властивості
  • На вкладці Меню «Пуск» натискувати кнопку Набудувати
  • В області Склад меню «Пуск» кнопка Додати
  • Бути слід вказівкам Майстра
  1. Видаліть свій пункт меню і ярлик з головного меню – запишіть алгоритм дій:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Позначка про виконання завдання: __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання № 4: Настроювання властивостей теки:

  1. Створіть на Робочому столі свою теку – команда Створити/Папку контекстного меню до Робочого столу;
  2. Відкрийте діалог налагодження властивостей теки – команда Властивості контекстного меню до вашої теки;
  3. Ознайомтесь з вмістом вкладок даного діалогового вікна – Загальні, Доступ, Налагодження – занотуйте в звіті призначення елементів діалогу цих вкладок:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. На вкладці Загальні натисніть кнопку Другі… і ознайомтесь з призначенням елементів діалогу, вікна що відкриється – занотуйте в звіті їх призначення:

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Позначка про виконання завдання: __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання №5: Організація пошуку в режимі Windows:

  1.    Запустити команду Найти / Файли й папки... головного меню.
  2.    У діалоговому вікні, що з'явилося, вибрати умови для пошуку:
  • Укажіть де шукати об'єкт, вибравши потрібний диск зі списку;
  • Вкажіть ім'я (якщо воно вам відомо) або частину імені об'єкту пошуку;
  • Якщо ім'я невідоме, то можна указати фразу або яке або слово з тексту файлу;
  • Також пошук може вестися і по інших параметрах: по розмірі об'єкта, даті і часу створення або останнього відновлення, занотуйте які:

______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1.    За указівкою викладача вкажіть умови для пошуку і виконайте його.

Позначка про виконання завдання: __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Завдання №6:  Самостійно виконати наступні дії і записати алгоритм їх  виконання: наприклад: пкмСтворитиПапкуввести з клавіатури ім'я Навчальна, де пкм – це права кнопка миші, тобто виклик контекстного меню до об'єкту, лкм – це ліва кнопка миші, яка використовується для вибору об'єкту.

  1. Створити папку TEXT на диску D:

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Скопіювати усі файли з папки LNC у папку TEXT

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Перейменувати файли nc1 у nc1.doc

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Створити папку DOK у папці TEXT

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Створити текстовий файл у папці DOK

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Перенести файли nc2.doc і nc4.doc з папки TEXT у папку DOK

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Перейменувати файли nc2.doc і nc4.doc у файли tab2.txt і tab4.txt відповідно

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Знищити усі файли папки DOK. Знищити папку DOK

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Відновити папку DOK з файлами.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Знищити папку TEXT

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Позначка про виконання завдання: __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Контрольні питання:

  1. Які елементи Робочого столу можна налагоджувати?
  2. Що розуміється під шпалерами Робочого столу?
  3. Як змінити фон Робочого столу?
  4. Призначення заставки екрану?
  5. Призначення Панелі задач?
  6. Призначення Панелі швидкого запуску?
  7. Як налаштувати Головне меню?
  8. Як додати пункт до Головного меню?
  9. Як задати властивості всіх тек?
  10. Як задати тип відображення значків об’єктів в теках?
  11. Які типи об'єктів застосовують у Windows?
  12. Що являє собою документ?
  13. Як формується ім'я файлу в Windows?
  14. Які функції виконують ярлики?
  15. Які функції виконують кнопки, розташовані на панелі інструментів?
  16. Що являє собою елемент діалогового вікна - вкладка (картка)?
  17. Для чого призначені діалогові вікна Властивості?
  18. Як можна створити папку в Windows?
  19. Якими способами можна створити ярлик у Windows?
  20. Як можна перемістити об'єкт у Windows?
  21. Як можна скопіювати або перемістити об'єкт без використання буферу обміну?
  22. Які способи копіювання, переміщення об'єкту використовують буфер обміну?
  23. Якими способами можна видалити об’єкт?
  24. Як видалити об'єкт без збереження функції відновлення?

 

 

Відповідь на тест-опитування:          Перездача           Перездача 


Варіант №_____

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________


Варіант №_____

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________


Варіант №_____

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________

_____________________


 

Висновок: _______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

Лабораторну роботу виконав студент____________________________________________________

                                                                                                                        Підпис.                                                  Прізвище, ініціали

 

Лабораторну роботу перевірив і прийняв викладач ________________________________________

                                                                                                                                                       Підпис.                                   Прізвище, ініціали

 

________________________                                           _______________________________

                               Дата                                                                                                                                             Оцінка

 

 

 

Заходи безпеки:

ПРОЧИТАТИ ІНСТРУКЦІЮ ПО ТЕХНІЦІ БЕЗПЕКИ РОБОТИ НА ПК (стор. 9)

Форма звіту:

  1. Роздрукувати звіт з лабораторної роботи за методичними вказівками:
  • тема;
  • мета;
  • теоретичні відомості;
  • порядок виконання роботи;
  • контрольні питання;
  • лист висновку по роботі.
  1. заповнити всі необхідні місця в звіті виконання завдань лабораторної роботи;
  2. відповісти на тестові завдання, які надасть викладач;
  3. написати висновок по роботі;
  4. здати звіт викладачу.

 

 

 

docx
Додано
20 листопада 2019
Переглядів
2678
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку