Методичний бюлетень: Система роботи школи щодо формування навичок здорового способу життя

Про матеріал

Виховання здорової дитини, охорона її здоров'я в освітньому просторі — ось основна мета цієї роботи, тому що ми несемо відповідальність перед нею за свою діяльність, ми зобов'язані забезпечити якнайповнішу реалізацію здорового навчання учнів і при цьому вирішити завдання виховання здорового покоління, від чого значною мірою залежить інтелектуальний, духовний потенціал, ресурс розвитку суспільства.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

Методичний бюлетень:

 

 

 

 

Система роботи школи

щодо формування навичок здорового способу життя

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

Закінчення XX століття незвичайне тим, що людство, досягнувши величезних технічних успіхів, опинилось перед фактом, що здоров’я воно не примножило. Бажання забезпечити собі більш комфортні умови життя призвело до стрімкого науково-технічного розвитку, наслідком якого є збільшення небезпечних чинників та посилення їх негативного впливу на організм людини.

Сьогодні проблема загрози здоров'ю розглядається як одна із загроз планетарного масштабу. Сутність цього явища пов'язана з тією закономірністю в природі, що кожен біологічний вид вимирає, якщо змінюються умови існування, до яких він пристосовувався тисячоліттями у ході своєї еволюції. А людська діяльність протягом XX століття не тільки не перешкоджала формуванню передумов антропологічної катастрофи, а, навпаки, сприяла їх розвитку, тому що кардинально змінювала умови життя, до яких людство адаптовувалося віками.

Глобальна вагомість і актуальність проблеми викликала стурбованість представників педагогічної науки, особливо у напрямку формування у наших дітей мотивації на здоровий спосіб життя.

Не кожна дитина усвідомлює, що здоров'я - це одна з головних умов фізичного і статевого розвитку, досягнення успіху в здоровому житті, реалізація здібностей і талантів. Здоров'я потрібне всім, щоб знайти своє місце у житті. Щоб кохати і бути коханим. Щоб радіти, сміятися і насолоджуватися життям. Здобути знання, проявити свої здібності, мати життєву перспективу, вміти, нарешті, стати корисним суспільству може тільки така особистість, яка фізично розвинена, фізіологічно гомеостатична, соціально адаптована, психічно врівноважена, живе в гармонії з природою і має чіткі свідомі позитивні мотивації, усвідомлює свої родинні й народні цінності, має духовну основу.

Виховання здорової дитини, охорона її здоров'я в освітньому просторі — ось основна мета цієї роботи, тому що ми несемо відповідальність перед нею за свою діяльність, ми зобов'язані забезпечити якнайповнішу реалізацію здорового навчання учнів і при цьому вирішити завдання виховання здорового покоління, від чого значною мірою залежить інтелектуальний, духовний потенціал, ресурс розвитку суспільства.


Єдина краса. яку я знав — це здоров'я».

Г. Гейне

Здорові діти — це основа будь-якої нації.

Аксіома

Спостерігайте за своїм тілом, якщо бажаєте, щоб ваш розум працював правильно.

Р. Декарт

Подібно до того, як існує хвороба тіла, існує також і хвороба способу життя.

Демокрит

Уміння продовжувати життя - це, насамперед, уміння

не скорочувати його.

О. Богомолець

Не секрет, що у прагненні досягти вершин науково-технічного прогресу і благ цивілізації людина забуває про найголовніше: можливість жити і бути щасливим дає перш за все здоров'я.

 

Рух — джерело здоров'я, бездіяльність — могила здоров'я.

Ж. Тіссо

 

 

 

  1. Теоретичні засади дослідження проблеми здоров’я
    •          Визначення понять, компонентів та передумов

Бажання людства забезпечити собі більш комфортні умови життя привело до стрімкого науково-технічного розвитку, наслідком якого є збільшення небезпечних чинників та посилення їх негативного впливу.

Глобальна вагомість і актуальність проблеми викликала стурбованість передових представників світової науки, особливо у сферах, що стосуються проблем здоров'я.

З преамбули ВООЗ 1976 р: «Здоров'я — це стан повного фізичного, психічного і соціального благополуччя, а не тільки відсутність хвороб».

Всі добре знають, що сучасний погляд розуміє під здоров’ям людини феномен, що інтегрує п’ять основних складових здоров’я:

 

 

 

Ще 1991 року в Україні набула чинності Конвенція 00Н про права дитини. Виконання умов Конвенції, положень Всесвітньої декларації про забезпечення виживання, захисту й розвитку дітей вимагало цілеспрямованих дій Української держави, всього суспільства щодо створення сприятливих умов для розвитку дітей. Адже стан фізичного, психічного, соціального і духовного здоров'я підростаючого покоління є інтегральним показником суспільного розвитку, могутнім чинником впливу на економічний, культурний, обороноздатний потенціал країни.

Наших дітей ми повинні націлювати на усвідомлення того, що майбутнє кожного —- за здоровим поколінням, бо фізично і морально здорова людина здатна творити і приносити користь іншим людям. Вони повинні чітко розуміти, що для того, щоб сформувати здоров'я, треба знати, як воно закладається, зберігається і руйнується, від чого залежить?

 

 

 

Фактори, що впливають на здоров’я людини

І справді, якщо взяти умовно рівень здоров'я за 100 %, то:

  •   20 % — залежить від спадкових факторів;
  •   20 % — від умов оточуючого середовища;
  •   10 % — від діяльності системи охорони здоров'я (медицини);
  •   50 % — від самої людини, і від того, який спосіб життя вона веде.

Люди, які ведуть здоровий спосіб життя, дотримуються правил безпеки навчання та праці, яким властива висока духовність, залишаються здоровими до глибокої старості.

Микола Амосов говорив: «У більшості хвороб винна не природа, не суспільство, а сама людина. Найчастіше вона хворіє через лінощі й жадобу, а інколи - й від нерозумності».

Збереження і відновлення здоров'я залежить від рівня культури і становить культуру здоров'я людини. Тому поняття «здоровий спосіб життя» розглядається у співвідношеннях тріади:

 

 

 

 

Здоровий спосіб життя учнів — це сукупність ціннісних орієнтацій та установок, звичок, режиму і темпу життя, спрямованих на збереження, зміцнення, формування, відтворення здоров'я в процесі навчання виховання, спілкування, праці і відпочинку і передачі його у майбутньому.

Складові здорового способу життя включають елементи, які стосуються всіх аспектів здоров’я, це:

  • усвідомлення цінності здоров'я (домінуючий у світогляді людини духовний пріоритет і відповідна психічна установка);
  • відсутність шкідливих звичок (тютюнової, алкогольної, наркотичної залежності, безладних, небезпечних статевих стосунків);
  • доступ до раціонального, збалансованого харчування (у тому числі якісної питної води, необхідної кількості вітамінів, мікроелементів, протеїнів, жирів, вуглеводів, спеціальних продуктів та харчових добавок);
  • умови побуту (якість житла, умови для пасивного і активного відпочинку, рівень психічної і фізичної безпеки);
  • умови праці (безпека не тільки у фізичному, але й у психічному аспекті, наявність стимулів і умов для професійного розвитку);
  • рухова активність (використання засобів фізичної культури і спорту, різноманітних систем оздоровлення, спрямованих на підвищення рівня фізичного розвитку, його підтримку, відновлення після фізичних і психічних навантажень).

 

1.2. Аналіз стану здоров'я дітей в Україні

На думку П. Л. Капіци, ученого-фізика зі світовим ім’ям, однією з найважливіших глобальних проблем, що визначають долю людства, є проблема «якості» народонаселення, під якою він має на yвазі комплекс медико-генетичних і соціально - психологічних характеристик життя людей: фізичне здоров'я, рівень розвитку інтелектуальних здібностей, психофізіологічний комфорт життя, механізми відтворення інтелектуального потенціалу суспільства тощо.

Аналіз кількісних та якісних характеристик населення за останнє десятиріччя свідчить про те, що Україна перебуває в стані глибокої демографічної кризи, яка характеризується депопуляцією, старінням населення та зменшенням середньої тривалості життя. Особливе занепокоєння викликає стан репродуктивного здоров'я, що є невід'ємною складовою здоров'я нації і має стратегічне значення для забезпечення сталого розвитку суспільства.

За оцінками фахівців, близько 75% хвороб у дорослих є наслідком умов життя в дитячому й підлітковому віці [6;12].

Зараз прослідковується стрімке погіршення стану фізичного та розумового розвитку дітей, недостатня культура здоров'я молодого покоління.

Нервово – психічними розладами, психозами страждає чверть школярів. До закінчення 2 класу у 42% учнів, спостерігаються хронічні захворювання, 50% школярів мають порушення розвитку в будові і функціях різних систем органів [9;34]. Ці негативні тенденції істотно впливають на ефективність навчально-виховного процесу. Більш того, питання здоров'я населення України в даний час трансформувалися у проблему, яка загрожує національній безпеці держави. Тому в даний час заклик – "Щоб вижити, світ повинен встановити здоровий спосіб життя! " – став найголовнішим.

Завдання поліпшення здоров'я школярів неможливо вирішити тільки зусиллями медиків. Здоров'я має бути одним із результатів освіти.

Проблема здоров'я дітей зараз стоїть настільки гостро, що ми повинні, в свою чергу, поставити запитання: що для нас важливіше — фізичне здоров'я дітей чи освіченість? Як, гризучи граніт науки, зберегти здоров'я?

Ось деякі факти. За даними УкрНДІ охорони здоров'я дітей та підлітків, 5 % випускників шкіл закінчують школу здоровими [18;3]. Тобто 95 % усіх підлітків мають відхилення в загальному стані здоров'я, з них 20 % мають по два та більше захворювань [11;5].

Збільшується кількість хронічних захворювань у дітей і підлітків; зменшується кількість дітей із першою групою здоров'я; збільшується кількість учнів, що мають відхилення у стані здоров'я на час закінчення школи.

За даними Інституту гігієни та медичної екології ім. О. М. Марзєєва, на сьогоднішній день більше 50 % — незадовільну фізичну підготовку [6;12].

Найпоширенішими є хронічні захворювання, психоневрологічні розлади, короткозорість, ожиріння, порушення постави. Загрозливими є дані про досить помітне зростання серед молоді підвищеного кров'яного тиску, неспроможність до фізичної активності. Значне розповсюдження вказаних факторів ризику серцево-судинних захворювань та інших основних інфекційних хронічних хвороб у молодому віці свідчить про те, що їхні витоки знаходяться в дитячому та підлітковому віці, що значною мірою пояснює тенденцію до «омолодження» цих хвороб.

Останні статистичні дані ВООЗ свідчать: захворюваність дітей (7 - 14 років) збільшилася майже на 35 %; зріс кількісний показник дитячої інвалідності. Захворюваність підлітків (1517 років) за цей період зросла в 1,6 разів, поширеність хвороб — в 1,7 разів [13;24]. Домінуючими стали так звані хвороби цивілізації, викликані емоційними факторами, техногенними та екологічними проблемами. Однак головна причина, на нашу думку, криється у змінах соціальної свідомості, що призвели до втрати зв'язку сучасної людини із природою, моральної деформації особистості.

Висновок, зроблений ученими, звучить як присуд для всіх нас: постійна емоційна напруга, участь дітей у сімейних конфліктах викликають порушення регуляції основних фізіологічних функцій.

Наприклад порушення здоров'я, які простежуються в дошкільному віці, пов'язані з нездоровим способом життя батьків і призводять до того, що в 60 % дітей, які приходять у перший клас, помітні функціональні порушення, 21 % мають відставання біологічного віку від паспортного на 2 роки, а 45 % нейро - психологічно і фізично не готові до навчання і освоєння програми [6;13]. Необхідно відзначити, що діти з благополучних сімей мають вищий рівень фізичної і розумової підготовки, ніж їxні однолітки з неблагополучних сімей.

За даними управління охорони здоров'я міста Хмельницького, аналіз стану захворюваності дітей дошкільного та шкільного віку свідчить про те, що в місті, як і в цілому по області, за останні роки зберігається негативна тенденція – при загальному поступовому зменшенні кількості дитячого населення значно зростають показники поширеності хвороб у дітей та підлітків.

Протягом лише 2007-2009 років загальний показник поширеності всіх хвороб у дітей виріс у 1,5 рази. У структурі патологічної ураженості дітей традиційно перші місця займають хвороби органів дихання, органів травлення, хвороби ока та придаткового апарату, нервової системи і органів чуття, шкіри, вроджені вади розвитку зросли – в 1,8 рази, нервової системи та органів чуття – в 1,5 рази.

 

Структура поширеності захворювань дітей

 

 

 

Досвід переконав нас і в тому, що приблизно 85 % усіх неуспішних учнів мають поганий стан здоров'я — якусь недугу або захворювання, іноді малопомітні, які можна подолати тільки спільними зусиллями батьків, лікарів та вчителів [18;15].

Адже в сучасних школах — ліцеях, гімназіях, де навантаження дітей вище, здоров'я дітей у 1,5 рази гірше, ніж у загальноосвітніх. Підвищення рівня захворюваності дітей призводить до зростання кількості дітей-інвалідів. На сьогодні їх зареєстровано понад 150 тисяч [18;3].

Саме школа, за статистичними даними, сприяє появі хронічних захворювань у кожної другої дитини, що призводить до істотної втрати резерву здоров'я. Стає очевидною потреба зміни ставлення в системі освіти до здоров'я дитини, зміни в освітніх технологіях елементів навчального процесу, спрямованих перш за все на збереження такого стану здоров'я дитини, з яким вона прийшла до школи.

Особливу тривогу спеціалістів викликає стан здоров'я підлітків, поширення серед них наркоманів, нікотинової залежності, алкоголізму, венеричних захворювань, вагітності неповнолітніх, випадків суїциду.

 

1.3. Чинники, що впливають на здоров’я дітей і підлітків та основи формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя

Серед чинників, які підвищують ризик виникнення нервово-психічних розладів та порушень психічного здоров'я і форм поведінки цієї вікової категорії, значну роль відіграють конфлікти в родині, зловживання батьків алкогольними напоями, тобто агресивне соціальне середовище, наркотизація, вживання алкоголю, СНІД та ВІЛ інфікування. Підліток прагне бути дорослим, але, не знаючи як, легко потрапляє в «пастку» залежності від шкідливих звичок.

Сьогодні на здоров'я підлітків найпомітніше впливають причини, дія яких раніше була значно меншою. Більшість із них починають інтенсивно діяти саме в молодому віці. Урбанізація, зниження фізичного і підвищення нервово-психологічного навантаження, інформаційні перевантаження — усі ці складові нашої доби, звичайно, різною мірою, але відбиваються на здоров'ї дітей.

Отже чинниками ризику для здоров'я дітей є:

  • гіподинамія;
  • незбалансоване харчування;
  • шкідливі звички;
  • негативні емоції;
  • екологічне забруднення;
  • нові соціальні чинники (відсутність правового захисту тощо);
  • низький рівень культури здоров'я;

 слабка (часто негативна) мотивація молоді на здоровий спосіб життя.

Тому методологічною основою формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та підлітків є гуманістичний підхід, сутність якого полягає у створенні сприятливої ситуації для їх готовності до сприйняття й адекватного реагування на виховні дії шкільного та соціального середовища.

Це розуміють усі і намагаються вживати заходів. На рівні нашої держави діє близько десяти національних програм, щорічно приймається десятки важливих документів у цій сфері, головним завданням яких є пропаганда здорового способу життя дітей та молоді. Прийнято ряд законів і підзаконних актів щодо запобігання поширенню інфекційних хвороб, тютюнопаління, алкоголізму, наркоманії та ВІЛ/СНІДу.

Національна доктрина розвитку освіти в Україні висуває завдання піднесення освіти до рівня загальнонаціональних пріоритетів. Ідеї формування здоров'я людини через освіту в цій державній програмі присвячено окремий розділ. Тому школа і вчитель несуть правову й моральну відповідальність за здоров'я школярів, за створення позитивної, сприятливої атмосфери в класі, школі та сім'ї.

У новій програмі МОНУ «Основні орієнтири виховання» окремо виділено та чітко визначено поняття «Ціннісне ставлення до свого фізичного "Я"» це вміння особистості оцінювати свою зовнішність, тілобудову, поставу, розвиток рухових здібностей, фізичну витривалість, високу працездатність, функціональну спроможність, здатність відновлювати силу після фізичного навантаження, вольові риси, статеву належність, гігієнічні навички, корисні звички, стан свого здоров'я та турбуватися про безпеку власної життєдіяльності, вести здоровий спосіб життя, активно відпочивати.

Згідно з Конвенцією про права дитини, Всесвітньою декларацією про забезпечення виживання та розвитку дітей, обов'язковим компонентом національної освіти мають бути знання про формування, збереження і зміцнення здоров'я людини.

У школі слід навчати дітей піклуватися про своє здоров'я ще з першого класу. Оскільки система освіти має щоденний доступ до дитини, велика роль у підтриманні здоров'я дитини належить учителю. Лише система освіти будь-яких форм навчання може і повинна зберегти майбутнє нації, повернути здоров'я нашим дітям. Тому що першочерговим завданням будь-якого навчального закладу має бути високий рівень здоров'я дитини, а за ним — високий рівень знань.

Але дуже важко формувати позитивну мотивацію на здоровий спосіб життя, коли у країні відсутня мода на здоров'я. Однією з причин антропологічної катастрофи, яка в Україні набула рис демографічної кризи, є низький рівень мотивації здорового способу життя та культури здоров'я у значної частини населення України. Засоби масової інформації тиражують шкідливі звички, неконтрольований і небезпечний секс, насильство, звертаючи мало уваги на формування гармонійно, фізично і духовно розвиненої людини.

Наприклад, фізичний імідж людини серед найважливіших особистих показників назвали 85 % респондентів у США і лише 25 % чоловіків і 40 % жінок у нас [6;13].

Аналіз статистичних даних і результати різноманітних досліджень свідчать про тенденцію омолодження віку дітей, які починають палити, вживати алкоголь, наркотичні речовини.

 

 

Дедалі більш загрозливою та соціально небезпечною проблемою стає для країни СНІД (ВІЛ-інфекція). Україна за темпами розвитку цієї епідемії посідає перше місце у світі. Переважна більшість ВІЛ-інфікованих наркоманів (70% ) — це особи віком від 15 до 30 років, 18% — молодь до 20 років [13;24].

Серед молоді України набуло широких масштабів тютюнопаління. З наказу МОНУ від 08.11.2004 N 855 «Про заборону тютюнокуріння в навчальних закладах і установах Міністерства освіти і науки України і затвердження заходів щодо проведення антинікотинової інформаційно-освітньої та профілактичної роботи серед дітей, учнівської та студентської молоді»: „Високий рівень вживання тютюну в Україні є соціально-демографічною проблемою, яка стосується як усього населення загалом, так і дітей, учнівської молоді особливо.

Поширеність куріння серед цієї категорії зростає, незважаючи на інформаційно-освітні заходи профілактики. До досягнення повноліття 82% юнаків та 72% дівчат мають досвід паління цигарок протягом життя. До активних курців належать серед хлопців: 11% у віці до 13-15 років, 20% у віці 15-16 і 35% у віці 16-17 років, серед дівчат відповідні показники: 5, 6 і 19%.” [2;4].

 

 

 

 

Поступово зростає офіційно зареєстрований рівень споживання алкоголю. Основні причини, які приводять до поширення вживання алкоголю є: просто зацікавленість, пропозиції друзів та бажання розслабитись. Чверть восьмикласників має вже чітку орієнтацію на алкогольні напої. Серед випускників таких уже половина. У великих містах третина підлітків піддаються ранній алкоголізації.

За останні роки спостерігається невтішна тенденція зростання вживання наркотичних речовин, оскільки з більш ніж 90 тис. зареєстрованих споживачів наркотиків 6 тис. – неповнолітні [7;23]. Передусім, це вживання першого наркотику - тютюну. Наступний наркотик - алкоголь. За останні роки кількість осіб, які незаконно вживають наркотичні засоби і психотропні речовини, в Україні подвоїлась, з них - 5,4 тисячі - неповнолітні, що створює безпосередню загрозу генофонду нації. За інформацією Міністерства внутрішніх справ України, протягом минулого року за незаконні дії з наркотиками до кримінальної відповідальності притягнуто 976 неповнолітніх. Серед них 117 - це учні загальноосвітніх навчальних закладів. Серед школярів переважає незаконне вживання марихуани [7;10].

Лібералізація сексуальних стосунків, відсутність відповідних традицій контрацепції та необхідних знань у молоді спричиняють підліткову вагітність, поширення хвороб, що передаються статевим шляхом, ВІЛ-інфекції, порушують психічне здоров'я. Падіння моральних устоїв, значне соціальне розшарування населення, комерціалізація статевих стосунків, ранній початок статевого життя є причинами, що призводять до різкого підвищення захворюваності. Дослідження останніх років показали, що середній вік в якому відбувається перший сексуальний контакт у юнаків – 15 років, а у дівчат – 16 років [7;22]. Саме ранній початок статевого життя підвищує ризик безпліддя.

За даними спеціальних досліджень, поширеність гінекологічних захворювань серед дівчат-підлітків становить 108,2 на 1000 осіб. Велику частку становлять пологи у жінок наймолодшого віку (до 14 років — 0,03%, віком 1517 років — 3,2%), що збільшує ймовірність ускладнень як у медичному, так і в соціальному планах [13;24].

Заклади освіти, служби медико-санітарної допомоги суттєво відстали від змін у сексуальній поведінці підростаючого покоління. Школа, сім'я — найефективніші інституції формування сексуальної поведінки молодих людей — недостатньо використовують свої можливості через брак досвіду та відповідних належно забезпечених технологій.

За даними соціологічних досліджень, 39,9% батьків не обговорюють сексуальний розвиток, поведінку або стосунки в сім'ї зі своїми дітьми, а 8% батьків вважає, що про це дітям знати не обов'язково [13;25]. Лікування та консультації пацієнтів із хворобами, що передаються статевим шляхом, часто здійснюються приватними структурами низького фахового рівня, трапляються випадки надання некваліфікованих платних послуг приватними лікарями, несерйозне ставлення молодих людей до процесу лікування.

Спостерігаючи такі катастрофічні тенденції в суспільстві, ми зрозуміли, що висока культура здоров’я стає для нас ще й умовою виживання; а для держави зараз економічно вигідніше не боротися з наслідками руйнації здоров я громадян, а докласти максимум зусиль, аби насамперед системою освіти впливати на умови збереження, зміцнення та відновлення здоров'я.

Протягом 11-ти років школа спроможна системно й систематично впливати на фізичний і психічний розвиток дитини, до певної міри коригувати її взаємини з навколишнім середовищем. Лише в школі можна комплексно впроваджувати засоби і методи соціальної та психологічної реабілітації дітей, збудити в них потребу, індивідуально значущі мотиви до здорового способу життя, допомогти їм опанувати засоби збереження та зміцнення свого здоров'я.

Що школа може зробити в такій ситуації? Як саме це робити? Як організувати навчально-виховний процес, щоб він сприяв збереженню та зміцненню здоров'я школярів?

Ми повинні пам’ятати, що зосередження на стилі здоров'я, а отже, і на здоровому способі життя не з'являється в дитини саме по собі а формується як наслідок відповідної педагогічної дії, тому в структурі здоров’ятворчої педагогіки особливе значення має педагогічний компонент, сутність якого, за визначенням різних дослідників, полягає в тому, що навчатися здоров'я необхідно із самого раннього віку.

Основними цілями роботи по формуванню навичок здорового способу життя є:

  •       формування позитивної мотивації щодо здорового способу життя, культури здоров'я;
  •       знайомство учнів з основами здорового стилю життя;
  •       формування свого стилю здорового життя;
  •       здійснення профілактичної роботи з негативними проявами;
  •       формування теоретичних та практичних навичок здорового способу життя учнів;
  •       формування творчої особистості, здібної до саморозвитку, самоосвіти і самоактуалізації.

Критеріями формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та підлітків можна вважати:

  • на рівні фізичного здоров'я: прагнення до фізичної досконалості, ставлення до власного здоров'я, як до найвищої соціальної цінності, фізична розвиненість, загальна фізична працездатність, загартованість організму, дотримання раціонального режиму дня, виконання вимог особистої гігієни, правильне харчування;
  • на рівні психічного здоров'я: відповідність пізнавальної діяльності календарному віку, розвиненість довільних психічних процесів, наявність саморегуляції, адекватна самооцінка, відсутність акцентуацій характеру та шкідливих поведінкових звичок;
  • на рівні духовного здоров'я: узгодженість загальнолюдських та національних морально-духовних цінностей, наявність позитивного ідеалу, працелюбність, відчуття прекрасного у житті, в природі, у мистецтві;
  • на рівні соціального здоров'я: сформована громадянська відповідальність за наслідки нездорового способу життя, позитивно спрямована комунікативність, доброзичливість у ставленні до людини, здатність до самоактуалізації, саморегуляції, самовиховання.

Методологічним підґрунтям роботи в цьому напрямку є діяльнісний і системний підходи до формування позитивної мотивації на здоровий спосіб життя.

Системність полягає у взаємопогоджених знаннях, уміннях та навичках, сформованих у дітей та підлітків, які забезпечують необхідний рівень їх працездатності, моралі та духовності. Для цього необхідно знати основні положення фізіології, психології людини, соціології та інших суміжних дисциплін, які в сукупності дозволять реалізувати необхідні здоров'язберігаючі, здоров'язміцнюючі, здоров'яформуючі технології щодо свідомого ставлення до власного здоров'я і проявлятися у відповідних позитивних вчинках і діях.

На жаль, мало хто погоджується з тим, що ми на Землі для того, щоб учитися.

У школярів, наприклад, відношення до здоров'я проявляється по-різному. У них ще не настільки розвинене почуття самозбереження, щоб турбуватися про безболісне існування. І так добре, а випадковості (на зразок ангіни, ГРВІ, запалення легенів) швидко проходять. Діти знаходять хвороби прямо в школі на наших очах. І завданням учителів є пропаганда правильного способу життя, правильної поведінки, правильного стану і правильної відповідальності за своє здоров'я. Дитині необхідно щодня нагадувати, що навіть мама і тато не можуть дати їй здоров'я. Здоров'я потрібно набувати самій.

Виховання стає ефективнішим, якщо вдається забезпечити тісну співпрацю сім'ї, школи та громади. Враховуючи це, в школі започатковано проведення (1 раз в семестр) батьківського кінолекторію «Твоє життя в твоїх руках»: «Скажи палінню та наркотикам-ні!», «Пити ? - Чи не пити?» (у співпраці з представниками організації «Наша спадщина» та Всеукраїнською благодійною організацією «АСЕТ»), програма якого спрямована на залучення батьків до виховання у своїх дітей культури здоров'я.

Така форма виховної роботи позитивно сприймається та активно підтримується батьками учнів, що дозволяє зробити висновки про подальшу співпрацю.

Загальношкільні батьківські збори, класні батьківські збори постійно розглядають питання раціонального харчування дітей, здорового мікроклімату в родині, оздоровлення дітей на канікулах, стан захворюваності учнів у школі, профілактики вірусних захворювань.

Найголовніша задача — донести до батьків те, що фізично розвинуті діти зможуть краще засвоювати ті знання, які будуть отримувати у школі.

Розробка тренінгового заняття з циклу

«Твоє здоров´я – в твоїх руках»

Тютюн приносить шкоду тілу, руйнує розум, отупляє цілі нації.

О. де Бальзак

 

Мета: допомогти підліткам сформувати особисту думку щодо паління на підставі інформації негативного впливу паління на різні органи і загальний стан людини, соціальні аспекти.

Важливу роль у способі життя людини відіграють звички.

А що таке звичка?

Коли людина виконує якісь дії постійно, підсвідомо у неї виникає бажання або необхідність робити їх знову – це і є звичка. Інакше кажучи, звичка це особлива форма поведінки людини, яка виявляється у схильності робити ті чи інші дії, що закріпилися внаслідок багаторазового повторення їх.

Звичка є важливим аспектом життя людини, стосовно здоров’я людини, її способу життя, звички можуть бути корисними і шкідливими. Корисні звички підвищують працездатність, сприяють фізичному і психічному розвитку особи, зумовлюють її активне довголіття. Чим раніше вони сформувалися, тим міцніше її здоров’я, тим легше їй уникнути шкідливих звичок. Шкідливі звички, навпаки, руйнують її волю і здоров’я, знижують працездатність, скорочують тривалість життя. Шкідливі звички з’являються у різному віці. Чим раніш вони утворюються, тим згубніше діють і тим складніше їх позбутися. Серед найбільш серйозних проблем нашого суспільства, що стосуються людського здоров'я, шкідливі звички і їх наслідки займають, не останнє місце. Серцево-судинні захворювання, хвороби органів дихання, багато форм раку, СНІД - ось лише деякі недуги, прямою або непрямою причиною яких стають шкідливі звички.

Сьогодні ми поговоримо про один з руйнівних факторів, що у 1989 році ВООЗ був названий «вбивцею людства», тому що на совісті цього монстра третина смертей, незалежно від вікової категорії населення. Генеральний директор ВООЗ назвав паління інфекційним захворюванням, що передається шляхом реклами та пропаганди. Від нього поки немає протиотрути або антибіотиків, але руйнівні впливи на організм людини і на суспільство все більш очевидні. І для початку кілька фактів про паління:

  •             На нашій планеті палять приблизно 1,3 мільярди людей
  •             За 1 секунду на Землі викурюється 300 000 цигарок
  •             Куріння викликає 6 % смертей в усьому світі
  •             Щорічно від паління вмирає 3 мільйони людей
  •             300 мільйонів дітей, які живуть сьогодні, будуть убиті тютюном у дорослому віці
  •             Загальна маса недопалків на планеті за 1 рік становить 2 520 000 тонн.

Статистика в Україні

  •             В Україні курить кожен другий чоловік і кожна п'ята жінка;
  •             Всього в країні нараховується близько 9 мільйонів активних курців, що складають третину всього працездатного населення країни;
  •             Україна займає 17 місце в списку країн-лідерів по числу курців;
  •             Щорічно до числа курців долучаються не менш 100 000 українців;
  •             Кожен четвертий підліток в Україні викурює першу сигарету у віці 10 років;
  •             Україна є другою країною у світі (після Чилі), де у віці 13-15 років курять більш 30 % юнаків і дівчат;
  •             Україна займає ІІ місце за кількістю викурених цигарок на одного громадянина. На кожного українця припадає понад 2500 сигарет — майже 7 щоденно

Давайте проведемо експеримент. Піднесіть руки всі, хто знає, що паління небезпечне для здоров`я (Діти підносять руки, разом з ними підносить руку тренер). Добре, а тепер піднесіть руки ті, хто вірить, що про шкоду паління знають і дорослі і діти. (Усі підносять руки) А тепер найцікавіше, піднесіть руки ті, у кого рідні, близькі чи знайомі палять (Усі підносять руки) Що ж відбувається? Давайте разом зробимо висновок. (Діти висловлюють свої думки щодо проблеми)

 З кожним роком вікова категорія курців різко знижується, якщо 3-4 роки тому палили підлітки 15-17 років, то сьогодні можна побачити дитину, що купує цигарки для себе. Чому так відбувається? Які причини що люди самі собі вкорочують життя?

Практична вправа 1

«Чому і як починають палити»

Необхідні матеріали:

  •    Аркуш паперу – кожному учаснику
  •    Олівці, фломастери, ручки.

Учасники отримують аркуші паперу, на яких мають написати причини, що на їх думку спонукають людину почати палити, й змалювати, за яких обставин відбулося знайомство з тютюном (з власного життя або з життя знайомих). Обговорити в широкому колі.

А ось, що показало анкетування учнів нашої школи

 Причини, чому діти починають палити:

 1. Щоб здаватися дорослим і незалежним

 2. Щоб не сміялися і не вважали слабким

 3. Подобається реклама цигарок

 4. Щоб спробувати задоволення

 5. Щоб бути таким, як усі

 6. Це модно

Проведене анкетування виявило, що учні не володіють достатньою кількістю інформації щодо впливу паління на організм людини .Так на завдання назвати три компоненти тютюнового диму лише 5% з  опитаних змогли дати вірну відповідь. Більшість підлітків крім нікотину не змогли назвати жодного.  Тому представники комітету здорового способу життя підготували інформацію, як саме впливає паління на наше здоров’я, але спочатку давайте вислухаємо думку одного з учнів, який спробує переконати нас у нешкідливості паління

Хочу висловити свою думку, щодо паління. Я затятий курець і не збираюсь кидати палити оскільки вважаю, що ця звичка не настільки шкідлива, як про неї кажуть. Звісно якийсь згубний вплив на організм вона має, Але шкідливими є і мобільний телефон, і комп'ютер, і багато інших речей, та ніхто ж від них не відмовляється! До того ж я палю легкі цигарки, де вміст нікотину мінімальний.

Мені подобається палити тому, що це стильно, це по дорослому. До того ж паління заспокоює нервову систему. Я почуваюсь впевнено, в мене з’явилось багато нових друзів, я свій у будь-якій компанії, не почуваюсь білою вороною, як мої однолітки, які не палять.

За допомогою цигарки можна знайти спільну мову з великою кількістю людей, адже багато проблем вирішується саме на перекурах. Оскільки мільйони людей у світі палять, це вже стало особливим ритуалом, як у діловому світі, так і в колі друзів на відпочинку. Ще одна перевага курців – це офіційні перерви на роботі, щоб випалити цигарку, звісно при умові, що керівництво палить.

Давайте спробуємо розібратися, чи насправді все так безпечно.

Чи насправді паління таке шкідливе для нашого організму?

Для початку звернемось до історії

Куріння тютюну має майже 500-річну історію. Відкриття Христофором Колумбом в 1492 році Америки пов’язано з відкриттям європейцями багатьох нових для них рослин, серед яких був і тютюн. Незважаючи на заборону великого мореплавця, деякі з його моряків таємно привезли листя та насіння тютюну в Європу. Особливо популярним тютюн став в XVII –XVIII столітті.

Англійські і французькі офіцери почали масово палити скручені турками сигарети після Кримської війни (1854—1856 рр.). А справді масове поширення сигарет пов’язане з машиною для їх виготовлення, яку винайшов Джеймс Бонсак. Її було запущено в експлуатацію 1884 року. За кількістю скручуваних сигарет машина заміняла 48 працівників. Ще одним критичним винаходом стала поява переносних безпечних сірників, які дозволяли прикурювати будь-де. До 20 — 30-х років XX століття були такі, що палили вже протягом кількох десятиліть і встигли відчути наслідки — задишку, подразнення в горлі, ранковий кашель. 1919 року, одразу після Першої світової, з’явилися жертви доти нечуваної хвороби — раку легень.

Чому паління так поширене в сучасному світі, і чому люди палять?

Ми живемо в складному світі, який постійно випробовує нас на міцність. Здорова, сильна духом людина розуміє, що життя - це боротьба і по-філософськи ставиться до тимчасових труднощів. Емоційно слабка і духовно незріла людина панікує перед проблемами, відчуває тривогу, непевність, а тютюн, як і алкоголь, і наркотики є універсальними протекторами: залежно від потреби розслабляють або стимулюють нервову систему, підвищують судинний тонус, дають почуття задоволення, при цьому не вимагаючи жодного напруження, вольової боротьби, цілеспрямованої, тривалої праці над собою і своїм життям.

 Здорова, сильна духовно та інтелектуально людина одержує задоволення від життя через серце, мозок, через боротьбу і перемоги. Вона не потребує ніякої "хімічної радості"

Люди починають регулярно палити тоді, коли для них важливо відповідати певному іміджу. Сильний рекламний образ несуть плакати та телевізійні рекламні матеріали, його підтримують культурні і спортивні події, спонсоровані тютюновими компаніями. Зовнішній вигляд пачки теж є рекламною площею, а всередину вкладаються лотерейні білети чи картки для участі в конкурсах. Для курців-початківців уявлювані, психологічні ефекти паління «справжньої Америки», набуття сексуальності, незалежності значно сильніші, ніж неприємні відчуття від перших затяжок. Тоді як для курців зі стажем символіка брендів відходить на другий план, а залишається залежність, якої важко позбутися.

Як же впливає паління на організм людини?

При курінні відбувається суха дистиляція і неповне згоряння висушених тютюнових листків. При повільному згорянні виділяється дим, що являє собою неоднорідну суміш, що складається в середньому з 60% різних газів і 40% мікроскопічних дьогтевих крапель (аерозолі). Дим цигарок містить смоли, до складу яких входить понад 4 тис. хімічних речовин. Відомо, що 43 з них викликають онкозахворювання. Серед них: ціанід, бензол, метиловий спирт, ацетилен (його використовують для зварювання металу) та ін. Головним елементом цигаркового диму є нікотин – речовина, яка викликає у людини сильну наркотичну залежність. На відміну від героїну чи кокаїну, нікотин не викликає у людини яскраво вираженого стану оп’яніння, тому його силу часто недооцінюють. Однак легкий стан ейфорії від куріння викликає потяг до нього і людині хочеться відчути цей стан знову і знову. Нікотин дійсно впливає на настрій, заспокоює. Але відчуття напруженості, яке знімають цигаркою, частково виникає саме в результаті потягу до нікотину.

Смертельна доза нікотину для людини — 50-70 мг (1 мг на кілограм маси тіла). Відомо, що кількість нікотину, який надходить із тютюнового диму в організм, становить приблизно 1/25 вмісту його в тютюні.

Людина дістає смертельну дозу нікотину, викурюючи 20-25 цигарок на день. Отруйність нікотину відчув кожний, хто взяв у рот першу в житті цигарку. Ніхто не може докурити першої цигарки до кінця. Цьому заважають запаморочення й нудота, а часом і ще не приємніші відчуття, такі як інтенсивне слиновиділення, шум у голові, головний біль, серцебиття, загальна слабкість, тремтіння рук, блювання, пронос.

Масове розповсюдження куріння є однією з головних причин широкого розповсюдження сердечно-судинних захворювань Доведено, що у курців на відміну від тих хто не палить в 2-3 рази частіше розвивається інфаркт та передінфарктний стан, стенокардія та інші захворювання серця При цьому смертність, викликана цими захворюваннями, в курців набагато вища. Життя курців на 5-8 років менше, причому скорочення протяжності життя залежить від того, в якому віці людина почала палити.

Більше 50% всіх захворювань, що являються причиною смерті курців, приходиться на долю сердечно-судинних захворювань.

Більше 80 % хворих, що страждають хронічним захворюванням шлунку та дванадцятипалої кишки, є курцями. Це захворювання найчастіше зустрічається у запеклих курців. Доведено, що куріння негативно впливає і на процес лікування виразки.

 Найбільшої шкоди тютюн завдає підлітковому організму. Люди, що почали курити після 15-річного віку, помирають від раку легень у 5 разів частіше, ніж ті, які закурили після 25

Протягом кількох років здійснювалися спостереження над 200 школярами, які долучилися до цієї поганої звички, і 200 учнями, що не курять. З'ясувалося, що серед перших було в 15-20 разів більше з поганою пам'яттю, слабким фізичним станом та розумовим розвитком. Виявилося також, що на організм дівчаток нікотин впливає значно згубніше. У них "в'яне шкіра", стає хриплим голос, з’являється неприємний запах з рота, жовтіють зуби, волосся насичується ароматом тютюну, притуплюється реакція, смакові відчуття.

До речі, помиляється той, хто вважає «легкі » сигарети безпечнішими за звичайні,  "легкі" сигарети не зменшують, а збільшують ризик, зокрема, такого захворювання, як аденокарцинома (вкрай злоякісна пухлина): такими сигаретами глибше затягуються, і дим проникає в самі уразливі тканини. Зараз директивою ЄС заборонено використовувати назви типу «легкі» та «м’які» для сигарет — як такі, що дезінформують споживача щодо буцімто меншої шкідливості продукту.

Практична вправа 2

«Наслідки паління»

Необхідні матеріали

  •          Два аркуші ватману
  •          Олівці, фломастери, ручки

З учасників формуються дві команди. Одній команді потрібно перерахувати можливі позитивні наслідки паління, а другій – негативні. Після завершення роботи відбувається обговорення.

Іще один аспект про який ніколи ви не почуєте з реклами, але про який необхідно знати – це закон. Крім вкрай шкідливого впливу цигарок на організм на курців чекають значні обмеження, передбачені українським законодавством.

 ЗУ № 2899-IV «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення»

Стаття 13. Обмеження щодо реалізації (продажу) та вживання тютюнових виробів

Реалізація (продаж) тютюнових виробів, предметів, пов`язаних з їх вживанням, забороняється особам, які не досягли 18 років. Законом можуть встановлюватися й інші обмеження щодо реалізації (продажу) тютюнових виробів.

Забороняється куріння тютюнових виробів на робочих місцях та в громадських місцях, за винятком спеціально для цього відведених місць….

За порушення цього закону вас можуть притягти до адміністративної відповідальності згідно статті 175-1 адміністративного кодексу України.

Стаття 175-1. Куріння тютюнових виробів у заборонених місця

Куріння тютюнових виробів у місцях, де це заборонено законом, а також в інших місцях, визначених рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради, - тягне за собою попередження або накладення штрафу від трьох до десяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Повторне протягом року вчинення порушення, передбаченого частиною першою цієї статті, за яке особу вже було піддано адміністративному стягненню, - тягне за собою накладення штрафу від десяти до двадцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Крім того наказом N 8553 від 08.11.2004 МОН України «Про заборону тютюнокуріння в навчальних закладах і установах Міністерства освіти і науки України і затвердження заходів щодо проведення антинікотинової інформаційно-освітньої та профілактичної роботи серед дітей, учнівської та студентської молоді» заборонено паління на територіях навчальних закладів та установ Міністерства освіти і  науки України.

Тепер коли вам про паління все відомо, ви можете усвідомити ціну, яку курець сплачує за сумнівне задоволення , яке отримує під час паління тютюну. Якщо ця ціна вас влаштовує то ніхто з тих людей, хто вас оточує не зможе вас зупинити і ви будете палити, але пам’ятайте – це ваше рішення і відповідальність за нього несете тільки ви.

Практична вправа 3

«Як сказати «НІ»?»

Необхідні матеріали

  •    Аркуш паперу – кожному учаснику
  •    Олівці, фломастери, ручки

Уяви собі, що тобі запропонували закурити. В якій формі ти відмовишся? Розглянь дві уявні ситуації: ти ще ніколи не палив/палила, і ти кинув/кинула палити. Запиши варіанти відповідей. Після виконання відбувається обговорення.

Для всіх, хто спробував на собі дію тютюну, але вирішив покинути цю шкідливу звичку ми підготували корисні поради. Віримо, що вони допоможуть!

1 .Якщо ви відчуєте потяг до куріння, краще кинути одразу. За день чи два до цього викуріть приблизно удвічі більше цигарок, ніж звичайно. Відбудеться перенасичення організму нікотином, і ви відчуєте шкідливу дію цигарок на організм. Кинути буде легше, ніж звичайно.

2. Змінити термінологію: піду отруюсь, а не піду покурю.

3. Купувати цигарки поштучно.

4. Пачку цигарок загорнути в папір, перев’язати стрічкою і т.д. – поки доберетесь, бажання зникне.

5. Брати цигарку лівою рукою.

6. Носити із собою сухарики, цукерки, щоб замінити ними цигарки в момент виникнення бажання.

7. Випивати склянку кислого соку.

8. Пам’ятати про те, що вас зробили наркоманом тютюнові компанії, які отримують від цього величезні прибутки.

А ще ми підготували пам’ятку «Знаєш ти, що відбувається з тобою в ту мить, коли ти вперше запалюєш цигарку»

 

Почати паління набагато легше, ніж покинути. Може краще взагалі не починати палити???

Велика організована боротьба з курінням в багатьох країнах призвела до зменшення курців. Але незалежно від цього велика кількість курців серед молоді та серед жінок продовжує збільшуватись. Разом з цим підвищується ризик виникнення хвороби не тільки у самих курців, але й в майбутнього покоління. Паління наносить велику шкоду всім, але особливо молодому поколінню, організм яких знаходиться в процесі статевого дозрівання, тому куріння може негативно вплинути на їх потомство. Паління є не лише особистою проблемою кожної людини окремо, але й гострою соціальною проблемою, з якою пов’язане майбутнє всього людства

 

Висновки: Кожний оцінює ступінь ризику по своєму. Здебільшого люди применшують його, вважаючи, що саме з нею нічого небезпечного трапитися не може. Тому відповідальність за наше здоров’я лежить на нас самих і на тих рішеннях, які ми приймаємо стосовно свого життя.

Задумайтесь над словами Джека Лондона: «Початок шляху – чарка, затяжка тютюновим димом, один укол; середина – випиваюча компанія, затяжка цигарками, кінець – в тюрмі за вбивство у п’яному вигляді в стані тютюнової та наркотичної ейфорії». Вам підходить цей шлях?

Якщо хоча б хтось після нашого заняття замислиться про шкідливий вплив тютюну, перестане палити, або взявши до відома інформацію не почне палити значить ми старались недаремно.


ВИСНОВОК

Вся робота з утвердження здорового способу життя повинна проводитись обдумано, ґрунтовно, з врахуванням вікових особливостей учнів.

У наступному навчальному році ми плануємо:

  •   модернізацію навчальної діяльності Фізкультурно – оздоровчого комплексу;
  •   заохочення більшої кількості учнів до гурткової роботи, участі в акціях, пов'язаних зі здоров'язберігаючими заходами;
  •   введення курсу «Рівний рівному» у старших класах.

Успіх у формуванні в учнів здорового способу життя залежить не лише від опанування знаннями про здоров’я, а великою мірою від того, як організовано оздоровчо – профілактичну роботу в школі. Якщо вона систематична і послідовна, а учні на собі відчувають її вплив, то вони переконуються у необхідності турбуватися про власне здоров’я і здоров’я близьких. Таким чином виробляється осмислене ставлення до проведення оздоровчих заходів, самостійного виконання вимог здорового способу життя.

Видатний український фізіолог академік Олександр Богомолець зазначав: «Уміння продовжувати життя - це, насамперед, уміння не скорочувати його».

Механізми формування стійкої мотивації на здоровий спосіб життя не витримують «штурмівщини», фрагментарності, поспіху, тиску. Потрібно системне індивідуалізоване усвідомлення кожним учнем необхідності бути здоровим, розуміння ним практичного значення здобутих знань, умінь і навичок із здорового способу життя.

Не надання готових знань, а навчання їх здобувати, осмислювати головне, робити умовиводи, володіти здобутими знаннями є стратегією нашої школи з виховання культури здоров'я, формування гігієнічного досвіду, навичок профілактики шкідливих звичок, інфекційних хвороб, які становлять загрозу суспільству.

Використовуючи ті чи інші організаційні форми, важливо пам’ятати про головне: діти під час участі в них мають одержувати задоволення від життя, а не відчуття «обов'язковості шкільного заходу».

Скажіть дитині: «Ти вже знаєш, що таке здоров'я, які чинники впливають на його складові, що таке здоровий спосіб життя – тепер спробуй вибрати життєвий шлях, що веде до здоров'я. Завжди пам’ятай, що здоровому завжди здорово!»

Здоров’я – джерело щастя, радості й повноцінного життя.

Не випадково, вітаючи один одного з днем народження або з приводу іншого свята чи події, ми бажаємо здоров'я і щастя. Дійсно, ці два поняття нерозривно взаємопов'язані. Безперечно, без здоров'я не може бути щастя.

 

 

1

 

doc
Додано
7 червня 2018
Переглядів
2986
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку