Методичні рекомендації для учителів, які лише починають викладати англійську мову в початковій школі. Особлива увага роботі з першокласниками. Матеріал з власного досвіду роботи в школі.
Вчитися можна тільки весело…
Щоб перетравлювати знання
Треба поглинати їх з апетитом.
А.Франс
Інтерес до вивчення іноземної мови , як і будь – якого предмету багато в чому залежить від того, як проходять уроки та чим вони насичені. Вчити іноземну мову - означає ставати вдвічі багатшим. Саме ігрові прийоми значно допомагають учням та полегшують засвоєння лексичного матеріалу, складних граматичних конструкцій, розширюють словниковий запас, допомагають створити наближені до життя ситуації і дають можливість оволодіти необхідними комунікативними навичками, а також адаптуватися до реалій і потреб навколишнього середовища.
Гра як шлях пізнавальної активності учнів має важливе значення на уроках у початковій школі. Гра сприяє створенню сприятливого психологічного клімату на занятті та розвитку активності і креативності школярів.
Задача учителя на початковому етапі навчання іноземної мови є не лише формування умінь та навичок учнів у всіх видах мовленнєвої діяльності, але й розвиток навичок самостійної роботи школярів, розширення кругозору, виховання зацікавленості та інтересу до іноземної мови.
В цій статті продемонструємо деякі ефективні , на мій погляд, прийоми роботи, що дозволять інтенсифікувати навчальний процес на початковому етапі. Ігрова діяльність в початковій школі – це поліфункціональний прийом в методиці викладання іноземної мови.
Легко та просто запам`ятовується парадигма дієслова to be на мелодію знайомої та улюбленої дитячої пісеньки «В лесу родилась елочка»:
I am, you are, he is, she is,
It is, we are, you are.
They are, I am, you are, he is,
She is, it is… that`s all!
Аналогічну цікаву вправу можливо виконати з парадигмами дієслів to have та to do.
При роботі над дієсловами to be та to have бажано використовувати
різноманітні яскраві іграшки, предмети, що знаходяться в класі. Школярам дуже подобається гра «Let`s Boast!», так як діти дуже полюбляють хвастатися. Ось деякі висловлення у цій грі:
Рupil1: I have |have got a puppy.
Pupil2: You have a puppy, and I have a puppy and a kitten.
Pupil3: He has a puppy and a kitten, and I have a puppy, a kitten and a
mouse.
Pupil4: They have a puppy, a kitten and a mouse, and I have a parrot.
Вказану вправу можна виконати іншим способом, а саме:
Pupil1. My cousin is a very good teacher. She is 30. Her name is Mary.
Pupil2. Your cousin is a good teacher. My cousin is not a teacher. She is a very good dentist. Her name is Alice. She is 40.
Pupil3. Your cousins are a teacher and a dentist. My cousin is a doctor. She is a very good doctor.
Вправи такого типу готують школярів 3,4 класу до складання монологічних висловлень та коротких діалогів. Учні формують уміння «підхоплювати» висловлення партнера та розвивати власне свою думку. В даному випадку необхідно хвалити намагання учнів промовляти більше двох речень, а також використовувати всі відомі ним прикметники. Часткове повторення висловлень однокласників та потім своє особисте висловлення дозволяють розширити об`єм пам`яті учнів початкової школи.
Для формування навичок усного мовлення з різних тем на уроках допомагають різні макети, таблички, іграшкові меблі, ляльковий та пальчиковий театр - все те, з чим діти полюбляють грати. У грі всі учні рівні, а гра, як відомо, є провідною формою діяльності дитини в молодшому шкільному віці.
Уявімо, на парті макет будинку. Учні по черзі підходять та розставляють іграшкові меблі в будинку, при цьому коментуючи те, що вони роблять. Учні говорять так:
This is a house. It is big and white. The house is new, modern and good. There are many rooms in the house: a bedroom, a living-room, a kitchen, a hall. It has a nice balcony. In the bedroom there is a big bed, a little table and a lamp.
Розповідь може бути ще більш мотивованою, якщо мешканцями цього будинку будуть ляльки, наприклад Mr and Mrs Smith.
Look! Mr Smith is in the bedroom now. He is standing at the window. He is very happy. Why is he happy? The day is good and the weather is fine. Mrs Smith is in the kitchen. She is cooking .
Працювати в школі – означає любити дітей. Любити дітей-означає бути з ними поряд завжди, і коли їм легко та все вдається, і коли вони не в змозі чогось зрозуміти або зробити самостійно. Треба бути терплячими, особливо до самих маленьких школяриків.
Саме про таких учнів я й хочу далі продовжити розмову і думаю, що моя стаття буде допомогою вчителям іноземної мови, які працюють з першокласниками.
Я працюю в школі вже тридцять два роки і протягом цих років завжди вчила своїх учнів за методикою гри, з елементами розваг на уроці та в після урочний час. Вже не перший рік викладаю іноземну мову в початковій школі. Як же це цікаво! Хоч і говорять, що важко, я згодна, але коли ти заходиш в клас на заняття і починаєш з ними спілкуватися, сам стаєш дитиною, то й заняття проходе швидко.
На своїх заняттях я намагаюсь з учнями промовляти різні коротенькі віршики, пісеньки, музичні куплети з елементами танцю, спортивні та ритмічні вправи - зарядки, рухливі ігри.
Всі ці вправи та завдання я складаю сама, вивчивши склад учнів у класі, їхню активність, їхні досягнення, розвиток пам `яті школярів. Щоб мати таку інформацію про учнів, я почала з бесід з учителем першого класу, з батьками та з самими дітьми.
Найголовніше для таких дітей – це усна основа, це розвиток пам`яті. На занятті протягом тридцяти п`яти хвилин одне і те ж слово, вислів або навіть віршик повинно звучати до семи, інколи десяти разів. Для окремих учнів досить і двох-трьох разів, щоб запам`ятати, але є у класі і учні для яких це робити важко.
Якщо дитину зацікавило якесь слово або віршик, то легко і надовго вона запам`ятає його, буде повторювати у класі, на перерві, вдома (зі слів батьків).
На своїх заняттях використовую активні форми роботи, лише активні, щоб заняття було ефективним. Використання ІКТ, різноманітної, різнобарвної наочності, цікавих іграшок, кубиків з цяточками для рахування, будівельних кубиків, плакатів, карток та інших матеріалів, конче необхідних на любому занятті. Увагу учнів привертає все на занятті, особливо те, що нове, яскраве і те, чого вони раніше не бачили.
На перших заняттях ми познайомилися з дуже легенькими віршиками, які пізніше стали пісенькою, ось якою:
1.Hello, Hello! Hi! Hi! Hi! –двічі та ще й з рухами: на перше слово права рука вгору
і вправо, на друге слово-ліва рука вгору і вліво, на три
останні слова-махаємо руками «Привіт!»
2.Good morning! Good morning! – крок вправо і кивок голови, крок вліво і кивок.
Hi! Hi! Hi! - махаємо руками «Привіт!»
Good morning! Good morning!- вправи з першого рядка
Good bye! - махаємо руками «До побачення!»
3.Good bye! Good bye! - махаємо по черзі рукою «До побачення!»
Bye,bye,bye,bye,bye. – махаємо руками обома «Прощавай!»
Мелодію до цієї вітально-прощальної пісні я придумала сама і ви , колеги, зможете підібрати свою цікаву мелодію.
На початку занять ми з учнями вітаємося ще однією пісенькою, яка легка, а мелодія її дуже всім відома з англійської пісні «Happy birthday», ось такою:
Good morning to you, Good morning to you! – з кивком голови вправо і вліво.
Good morning, Good morning!
Good morning to you.
Перший наш діалог з учнями відбувся за допомогою іграшок. У мене в руках іграшка-жовта собака, який завжди говоре про себе- Hello! I am Tom. And you? а кожен учень на заняття вибирає собі одну іграшку-тварину, придумує їй ім`я і відповідає-
Hello! aбо Hi! I am Bоny. And you?
В ці міні – діалоги ми доповнюємо речення-відповіді на питання How old are you?-I am six і так далі. Кожен урок з новою іграшкою, а їх у класі багато.
Дуже полюбляють школярі слова – «жести», як ми їх так називаємо, навчимо і вас:
Слово «good«- права рука-кулак, а здоровий палець вгору;
Слово «bad» - права рука-кулак, а здоровий палець вниз;
Слово «no» - головою вправо-вліво;
Слово «уеs» - головою киваємо «так»;
Слово «ОК» - правою рукою жест «ОК» і т.д.
Школярикам дуже подобається рухатися, показувати різні вправи і для цього ми
знайомимося зі словами – рухами,наприклад: swim – разом пливемо, jump – стрибаємо,
go – йдемо по класу, fly – літаємо. Завдяки рухам, жестам, вправам, слова запам`ятовуються набагато швидше.
Активність та діяльність учнів на заняттях має бути обов`язково різною, атмосфера дружньою та емоційною, а самі заняття і для мене особисто, і для учнів повинні приносити задоволення і радість.
На моїх заняттях діти полюбляють зарядки – паузи, зарядки – розминки. Ми вже знаємо декілька таких:
1,2,3 – hop, 1,2.3 – stop,
1,2,3 – go, 1,2,3 – no,
1,2,3 – fly, 1,2,3 – cry.
Така зарядка допомагає добре засвоїти числа і рухи, а інша – слова – «команди»:
Clap, clap, step, step,
Run, run, fly, fly,
Go, go, bye, bye.
В моїх вправах головною умовою є правильна вимова слів та виконання правильно рухів.
Обов`язково учителю треба виконувати всі вправи з учнями. Ми любимо співати, танцювати, уявляти себе різними тваринами, навіть тими, яких ще не знаємо. Учитель промовляє –frog, і разом стрибаємо жабками, промовляючи –frog, frog, frog; учитель говоре –fish і ми з учнями, склавши руки долоньками,зображаємо плаваючу рибку,промовляючи – fish, fish,fish та ін. Ми на заняттях не лише повторюємо, вимовляємо, робимо вправи, різні завдання на засвоєння матеріалу, а ще малюємо, клеїмо, вирізаємо та складаємо будинки, куди повертаються наші іграшки після занять. Цю вправу ми виконуємо на паласі, де разом з дітьми розігруємо невеликі ситуації.
Пісенька про гарний настрій допомагає на занятті учням дійсно мати гарний настрій. Учні стають по колу, взявшись за руки, під час перших рядків-махають руками,
Коли співають рядки – дії, дії виконують всі разом:
If you happy, happy, happy,
Clap your hands.
If you happy, happy, happy,
Clap your hands.
If you happy, happy, happy | 3 рази
Clap your hands. Дії змінюються на : Step your feet; Say OK; Spin around та ін.
Першокласників своїх я вже на перших кроках навчання привчаю до письма, правильної осанки під час роботи у зошиті. Три – п`ять хвилин на кожному занятті учні пишуть у зошитах зразки елементів букв, їм це подобається.
Для запам`ятовування учнями чисел, ми використовуємо різні вправи, наприклад:
Все, що ми намагаємося робити на наших заняттях допомагає учням бути більш уважними, розкутими, в гарному настрої, дружелюбними один до одного, а це , я вважаю необхідна умова для того, щоб заняття першокласників та й учнів інших початкових класів були продуктивними та результативними.
Ролинська Віра Василівна
Учитель Сонячної ЗОШ І – ІІІ ступенів
Волноваського району
Донецької області