Strengths Сильні сторони
Weaknesses Слабкі сторони
Opportunities Можливості
Threats Загрози
Вирішили:
Формальне (процесу навчання)
Підсумкове(навчальних досягнень)
Служить інструментом
зворотного зв’язку
з батьками, учнями та вчителем.
Чому вчителі не використовують різні форми оцінювання (формувальне, взаємооцінювання, самооцінювання)?
Будь-яка оцінка бере за мірило певну мету та має сенс і значення тільки для того, хто визнає цю мету.
Вільгельм Віндельбанд
Оцінювання (традиційне)
1. Стандартні тести і контрольні роботи,
2. Зосередження на тому, чого НЕ знають чи НЕ вміють робити учні,
3. Нав’язування учням прагнення здобути високі результати.
4. Побоювання в учнів помилитися, відсутність впевненості у своїх можливостях і здібностях.
5. Вчителі повністю покладаються на контрольні завдання для того, щоб отримати необхідну інформацію про дитину. При цьому вони мотивують учнів, хвалячи «кращих» і критикуючи тих, хто не справляється із завданнями.
6. Орієнтоване лише на зміст;
7.Робота усіх учнів класу над одним і тим же завданням.
Формувальне оцінювання
Чому «НІ»
1.Змінюється загальна мета оцінювання (перестає бути лише інструментом оцінювання успішності учня, а стає засобом навчання для вчителя також).
2. Стимулююча функція оцінки може перетворюватися на чинник, який спричиняє тривожність, страх отримати низькі бали, невпевненість в собі, і може гальмувати розвиток навчальної діяльності учня.
3. Вчитель має оцінювати результат роботи, а не особистісні якості дитини, її пізнавальні процеси (увага, сприймання, пам’ять, мислення), темп роботи.
4. Оцінювання визначає необхідність зміни у підходах до методів викладання. Якщо результати оцінювання демонструють низький рівень оволодіння очікуваними результатами для більшості учнів, методи викладання мають бути переглянуті.
5. Використовуватимуть оцінювання, що здійснюватиметься в процесі навчання дітей і охоплюватиме такі форми і методи оцінювання як спостереження, ведення записів, надання зворотного зв’язку та ін. , а не типові тести , контрольні для оцінки.
Підходи до оцінювання та форми оцінки
Підходи. Учні можуть оцінити себе (самооцінка) або можуть бути оцінені іншими (стороння оцінка).
Форми. Оцінювання може мати три різні форми: оцінювання навчального процесу, оцінювання навчальних досягнень та перспектив.
Стандартизований підхід. При оцінюванні вчитель може орієнтуватись на індивідуальні стандарти (учень), цільові стандарти (мета навчання) або на соціальні стандарти (позиція учня в класі). Такий підхід, що базується на стандартах, впливає на майбутнє навчання учня.
Підходи
Внутрішнє й зовнішнє оцінювання дає можливість людині отримати реальну картину рівня власних знань та робити подальші кроки в саморозвиткові.
Самооцінка – вагомий інструмент підтримки самостійності учнів та їх незалежності від впливу вчителів. Учні, які можуть реально оцінити себе, отримують чітку картину власних досягнень і менше почувають себе невпевненими.
Самооцінка набагато легше вводиться в навчальний процес, якщо у школяра немає іншого досвіду оцінювання, якщо він не випробував впливи зовнішніх оцінок, тобто відразу став навчатись у режимі активного навчання. Він включається у процедуру самооцінювання охоче, отримує при цьому почуття задоволення від результату будь-якого рівня, відкрито говорить про свої прорахунки, оперативно знаходить шляхи їх усунення.
Передумови для розвитку успішного самооцінювання:
розробка вчителем для кожного конкретного випадку чітких критеріїв оцінювання;
створення необхідного психологічного налаштування учнів щодо аналізу власних результатів;
забезпечення ситуації, за якої критерії оцінювання учням відомі: вони самостійно співставляють їх із власними результатами, роблячи при цьому відповідні висновки про ефективність своєї роботи;
складання учнями власної програми діяльності на наступний етап навчання з урахуванням отриманих результатів.
Самооцінка й оцінка інших не обов’язково мають збігатися, але обов’язково оголошуватися на спільних зустрічах, аналізуватись та обговорюватись. Учень не може бачити себе очима вчителя. тому різні точки зору повинні бути викладені та обговорені. Таким чином можна усунути непорозуміння та труднощі в оцінюванні. Крок за кроком учні мають учитися оцінювати свою власну компетентність, реагувати у відповідь, сприймати оцінку інших та обговорювати її. Завдяки такому покроковому підходу до формування самооцінки учні відповідним чином сприймають оцінку інших.
Форми
Оцінювання процесу навчання (формувальне)
Такий підхід служить для контролю, перевірки та покращення процесу навчання учнів або діяльності як учителя, так і учня щодо досягнення мети.
Головна мета формувального оцінювання – підтримати кожного учня. Таке оцінювання дозволяє відстежувати особистісний поступ дитини, хід опановування нею навчального матеріалу та вибудовувати індивідуальну освітню траєкторію особистості.
Оцінювання навчального процесу включає:
Тести, що оцінюють процес навчання, діють як індикатори. Вони надають можливість учням і вчителям перевірити рівень своїх досягнень.
У результаті спостереження, аналізу способів роботи над завданнями та джерелами помилок формуються цілі, які учні визначають самостійно, чи разом із вчителем, або вчитель сам ставить їх перед учнями.
Алгоритм діяльності вчителя щодо організації формувального оцінювання
1. Формулювання об’єктивних і зрозумілих для учнів навчальних цілей.
2. Забезпечення активної участі учнів у процесі пізнання.
3. Ознайомлення учнів із критеріями оцінювання.
4. Забезпечення можливості й уміння учнів аналізувати власну діяльність (рефлексія).
5. Корегування спільно з учнями підходів до навчання з урахуванням результатів оцінювання.
Оцінювання навчальних досягнень (узагальнююче або підсумкове оцінювання)
Підсумкове оцінювання (evaluation) має на меті оцінити якість.
На певному етапі узагальнююче оцінювання забезпечує підбиття підсумків щодо набутих знань та навичок. Його основна функція – інформувати учнів та батьків про рівень виконання роботи учнем. Оцінювання може служити основою підтримки, орієнтованої на досягнення мети.
Такий вид оцінювання здійснюється шляхом спостереження і моніторингу після завершення довготривалого послідовного етапу навчання та інформує про ступінь досягнення учнями різних цілей.
Перспективне оцінювання
Цей тип оцінювання передбачає прогнозування майбутнього розвитку учня. На різних етапах навчання у школі всі, хто залучений до процесу навчання (учні, вчителі, батьки, шкільні психологи, адміністрація), дають рекомендації учневі щодо продовження його навчання в школі. Перспективне оцінювання поєднує основні аспекти оцінювання навчального процесу та оцінювання навчальних досягнень, які в поєднанні прогнозують майбутні перспективи учня.
Клімат навчання
Планування та викладання
Оцінювання