Методичний посібник "Дидактичні ігри букварного періоду"

Про матеріал

Методичний посібник "Дидактичні Ігри добукварного періоду" призначений для використання на уроках Навчання грамоти. В умовах гри першокласники зосе­реджуються краще і запам'ятовують більше, ніж в умовах, коли пропо­нують просто запам'ятати. З учнями граються не заради гри, а для того, щоб пробудити у них вогник допитливості і цікавості.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Дидактичні ігри

букварного періоду

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                Підготувала: Макарчук

                                                                    Тетяна Юріївна

                                                       вчитель початкових класів

                                                       загальноосвітньої школи

                                                            І-ІІ ступенів

                                                       с.Велика Ведмежка

 

 

 

 

 

 

2017

 

 

 

 

 

Вступ

Перехід на навчання дітей з шестирічного віку поставив нас , вчителів, у нові умови , в яких особливе значення надається різноманітним прийомам , формам і засобам для формування і розвитку інтересу дітей до навчання.

Шість років – це вік “ чомучок” , це вік гострої пам’яті. І  хай з першокласниками клопітно, але проникнути в їхній дитячий світ , слухати їхній завзятий сміх , розуміти їх – велике учительське щастя. Упевнитись в цьому допомагають слова грузинського педагога Ш.О. Амонашвілі: «Бажаю і вам терпіння і оптимізму в навчанні кожного малю­ка, який робить перші кроки по безкінечній дорозі пізнання. Міцно і бережно тримай, учителю, за руку свого учня, щоб він не ослаб, не відстав на шляху. Радощів і удачі вам, дорогі вчителі!»

Першокласники – це діти ,які ще не вміють вчитись, адже гра для дитини дошкільного віку основний вид її діяльності. Вони постійно прагнуть до дій, до рухів. Сидіти нерухомо на місці для них дуже важко. І навчатися продуктивно шестирічний учень може 5-7 хвилин, а урок триває — 40. Звична форма уроку для шестирічок не годиться. Головна турбота учителів, які працюють з першокласниками, — до­помогти дітям засвоїти програмовий матеріал і в той же час зберегти їм дитинство.

Діти цього віку не люблять одноманітності. Основним видом діяльності у них так і залишається гра. З приходом до школи вони потрапляють у нові, психологічно більш важкі для них умови, ніж вдома, в дитячому садку. В школі малю­ки повинні переключатися на навчання. Не всім це вдається легко.

Отже , для того , щоб забезпечити наступність між дошкіллям і початковою ланкою освіти на уроках в першому класі повинні використовуватись ігрові прийоми.

Дидактична гра є формою навчання найбільш характерною для першокласників. В дидактичних іграх перед дітьми ставляться ті чи інші завдання, виконання яких потребує уваги, вміння зрозуміти правила, наступність дій, подолати труднощі. Дидактична гра розвиває у дітей вміння спілкування з однолітками, поводитись у колективі , бути справедливим і чесним.

 В умовах гри  першокласники зосе­реджуються краще і запам'ятовують більше, ніж в умовах, коли пропо­нують просто запам'ятати. З учнями граються не заради гри, а для того, щоб пробудити у них вогник допитливості і цікавості.

 

 

Гра «Молока кому?»

Промовля корівка: «Му-у-у!».

Діти, знаєте чому

Молочко вам треба пити?

Щоб ніколи не хворіти!

З букв складіть слова і дізнаєтеся, кого діти пригостили молочком:

ба со ка  к и о т к  к а ж ї

 

Гра «Найкраща іграшка»

  •       Не вгадать тобі нізащо,
  •       Котра з іграшок — найкраща!
  •       Знаю!

Трактор заводний!

  •       Зовсім ні!
  •       Електрична залізниця!
  •       Помилився.
  •       Ну тоді це пароплав!
  •       Не вгадав!
  •       Зрозуміло: це — літак!
  •       Знов не так. Добре,
  •       Віповідь я дам —

Та, яку зробив ти сам!

Відгадай за початком і кінцем слова, які іграшки зробив хлопчик:

м — на,  л — так, к — бель,  ч —  ен,                       п — воз.

 

Гра “ Впіймай звук”

     Дятел дерево довбає –

     Короїдів добуває,

     Бо вреднющі короїди

     Дуже добрі для обіду

 

Гра «Слова з Левом»

 

Лев уміє стрибати, як в цирку, з одного слова в інше. Відгадайте, в які слова стрибнув лев.

На місці запису «лев» зображена тварина. Діти читають слова:

СТАЛЕВАР, ВОЛЕВИЯВЛЕННЯ, ТЕЛЕВІЗОР, ЛЕВАДА

 

 

Гра «Подорож на повітряній кулі»

 

Вирушимо сьогодні у цікаву подорож по Містечкознавству на повітряній кулі. Вперед до пригод!

У небі над нами птахи пролітали.

(А ви здогадайтесь, як кожного звали).

Несли ті птахи нам від когось привіт,

Ім'я ви його прочитайте як слід:

Позичте по букві у кульок легеньких...

Неважко це навіть для діток маленьких.

 

 

Гра: «Впиши букви, щоб вийшли слова з м'яким знаком»

 

Учитель дає завдання учням вписати у пусті клітинки букви, щоб вийшли слова з м'яким знаком. У кожного чотири квадрати.

1. Встав букви, щоб у першому рядку вийшла назва свійської тарини, у другому і третьому — назви диких тварин, у четвертому — назва шкідливої комахи (Кінь, лань, лось, міль)

к

 

 

ь

л

 

 

ь

л

 

 

ь

м

 

 

ь

2. Встав букви, щоб у першому рядку вийшла назва свійської твари­ни, у другому — назва риби, у третьому, четвертому — назви диких тва­рин, у п'ятому назва пори року (Кріль, окунь, заєць, олень, осінь)

к

р

 

 

ь

о

к

 

 

ь

з

а

 

 

ь

о

л

 

 

ь

о

с

 

 

ь

3. Встав букви, щоб у першому і другому рядках вийшли назви диких тварин, у третьому і четвертому — назви риб, у п'ятому — назва кома­хи, у шостому — назва свійського птаха (Тюлень, ведмідь, лосось, карась, джміль, півень)

т

ю

 

 

 

ь

 

в

є

 

 

 

 

ь

л

о

 

 

 

ь

 

к

а

 

 

 

ь

 

д

ж

 

 

 

ь

 

п

і

 

 

 

ь

 

4. Встав букви, щоб у першому і другому рядках вийшли назви риб, у третьому та четвертому — назви дерев, у п'ятому — назва іграшки, у шостому — назва невеликого круглого предмета (Тюлька, кілька, вільха, пальма, лялька, кулька).

т

 

л

ь

 

а

к

 

л

ь

 

а

в

 

л

ь

 

а

п

 

л

ь

 

а

л

 

л

ь

 

а

к

 

л

ь

 

а

Виграє той, хто першим впише правильно букви, щоб вийшли потрібні слова.

 

Гра «Вкажи слово»

 

Учитель пише на дошці слова і закриває їх. Викликані три учні ста­ють спиною до дошки. Учитель відкриває слово і, вказуючи на одне з них, ставить запитання: «Скільки у даному слові складів, скільки голос­них?» Усі за допомогою пальців чи карток з цифрами дають відповідь. Учні, що стоять біля дошки, повертаються обличчям до неї і показують те слово, про яке йде мова. Виграє той, хто першим правильно вкаже слово.

Гру можна повторювати три-чотири рази. Слова для гри беруться з букваря.

 

 

Гра «Квітка»

 

Вставте в пелюстки загублені літери

 

 

Гра «Одягни мишку»

 

Спала мишка під мостом,

Укривалася хвостом.

Стала мерзнути мала —

До ялиночки прийшла.

 

Тут чудові подарунки,

Із цукерками пакунки...

Та не хоче брати мишка

Ні цукерок, ні горішків.

Хоче шапку і пальто,

Щоб не мерзнуть під мостом.

 На таблиці написані назви предметів. Серед них треба вибрати слова, що означають назву одягу.

СИР

 

ШАПКА

 

ГОРІХИ

 

ШУБА

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПАЛЬТО

 

 

КОСТЮМ

 

 

ЦУКЕРКИ

 

 

ЧОБОТИ

 

Гра «Окуляри»

 

Окуляри всім хвалились

Що читати вже

Навчились.

Я їх взяв — не зміг читати.

Кажуть треба букви

Знати.

На Таблиці записані літери в алфавітному порядку. Окуляри зроблені з паперу. Ними воджу по таблиці. Треба назвати правильно букви, що попали в прорізи.

 

 

Гра «Відгадай пташку»

 

Дивна пташка прилетіла

І мерщій за діло:

 — Тук-тук-тук! Тук-тук-тук!

Чи не тут сховався жук?

Відповідь на загадку ти знайдеш, коли запишеш у клітинки букви, що змінилися.

Кріт — дріт

Колода — коляда

Миша — тиша

Бутон — бетон

Кава — лава

 

 

Гра «Книжковий хробачок»

 

Гру починаю з казки: «В одному далекому царстві жив книжковий хробачок. Він був добрий хробачок і нікого не ображав. Але, жителі країни не любили його, тому що він понад усе на світі любив ласувати буквами з книжок. Дорослим і дітям ставало все важче й важче читати свої книги, тому що майже в усіх словах бракувало однієї, а іноді навіть двох букв. Спробуй прочитати деякі слова з їхніх книг»:

  1.                                                 ан — єна 5) ст — лець
  2.                                                 пи — ьмо 6) п— рсик
  3.                                                 мороз — во 7) телев — зор
  4.                                                 дере — о 8) зо — ит

Згодом, коли діти навчилися добре читати, використовуємо невеликі загадки, прислів'я та приказки з пропущеними буквами.

 

Гра «Відгадай назви професій»

 

Кожному в пісочниці

Дуже грати хочеться,

Бо не просто в ній пісок —

Тісто в ній на пиріжок.

Для фортеці цегла в ній.

Для машин — гараж новий.

Ось чому в пісочниці

Всім погратись хочеться.

Допоможи Старій Вороні написати назви професій, в які граються дітлахи в пісочниці, бо вона написала, тільки те, що знала.

Намальована ворона, а біля неї склад «кар». Діти пишуть на дошці слова: перукар, лікар, пекар.

 

Гра «Допоможемо вовчику шарити борщ»

 

Вовк вирішив змінити своє меню і спробувати борщику. Зайчик дав йому необхідні овочі, але вовк забув, як вони називаються.

 

Гра «Кому дзвонила жирафа»

 

На таблиці написані назви тварин, біля кожної з яких стоїть цифра.

Учитель звертається до класу:

— Діти, здогадайтеся, кому жирафа дзвонила і привітала з Різдвяними святами.

Я буду набирати номер телефону, а ви читаєте назву тварини, яка відповідає цьому номеру, але вголос не говорите, а піднімаєте малюнок із зображенням цієї тварини. Так буде зрозуміло, чи правильно ви про­читали.

 

 

 

Гра «Мозаїка»

 

У цій грі пропонуємо учням картки зі складами. Пояснюємо, що пер­ший склад кожного слова написаний червоним кольором, другий склад — синім, а третій — зеленим. Склади перемішані. З них треба скласти слова (скажімо, руч, ка; О, ля; ма, ши, на; бі, лоч, ка; пар, та; квіт, ка тощо).

Крім того, що діти читають, вони ще й розвивають в собі таку важли­ву властивість, як здогадування того, що написано далі.

 

Гра «Прочитай слова»

 

Розв'яжи «грамотні» приклади і намалюй відповіді

 

Гра «Снігуронька»

 


Для того, щоб настав Новий рік, годинник повинен пробити 12 разів. Але його зачаклували, і зараз це можливо лише за умови, що хтось зі слова «Снігуронька» складе 12 нових. Кому з вас це вдасться швидше?

 

 

 

 

Гра «Подорож у весну»

 

Чому навесні найбільше мандрівників? Окрім людей, які подорожують увесь рік, вирушають у мандри птахи, комахи, риби, звірі.

Здогадайтеся, які птахи вирушили у мандри, для цього вилучіть зайву літеру зі слів:

журпавлі, лелгеки, гусви, ластівкра, сноловей, лебкеді.

 

Гра «Буквогра»

 

Викресліть букви Ч, Я, Г, Ґ, Є і прочитайте ще одну назву азбуки.

А

Ч

Б

Я

Е

Г

т

я

к

ґ

А

Ґ

Є

Г

я

Ґ

Є

г

ч

я

є

ґ

Б

Ч

Б

г

Є

ч

я

г

Б

я

Б

Є

Ч

Г

я

Ґ

ч

я

г

я

ґ

ч

Е

Ґ

Є

ґ

є

я

Е

є

ґ

є

Е

Ч

Я

Ґ

ч

г

є

г

я

г

ч

г

Т

Г

Я

ч

т

г

т

ч

я

ґ

т

Ґ

ч

Є

я

г

я

є

я

г

я

є

К

г

к

ч

я

Ґ

ч

є

к

я

к

ч

я

г

є

ґ

г

я

г

є

ч

г

А

г

Б

Ґ

Е

я

т

ч

к

є

А

 

Гра «Диво-дерево»

 

Загадка.

Що за дерево в палаці?

Дві на ньому срібні паці.

Ослик, поні, котик, слон,

Білка, бублик, телефон...

А під стелею вгорі —

Різнобарвні ліхтарі.

Ні для кого не новинка,

Що це дерево — ...

Потім вивішуємо макет ялинки, де намальовані всі згадані у загадці предмети.

Називаємо предмет і показуємо його на ялинці, а діти шукають карт­ку із написом цього предмета. Таких карток у кожного учня дев'ять штук.

 

 

Гра «Вісники зими»

 

У цьому кросворді заховалися такі вісники всемогутньої бабусі:

зима, сніг, хуртовина, холод, лід, лавина, санки, гірка, лижі, ковзани, іній, заметіль, мороз, ялинка, Різдво, коляда, ожеледиця, сніжки, буруль­ки, крига, намет.

(Слова можуть ламатися, але не перетинаються).

з

с

Н

І

В

И

С

А

в

А

О

X

И

м

X

Г

О

Н

А

Л

и

Н

л

І

Л

А

У

Р

т

А

Н

К

и

я

О

ж

І

д

г

І

А

м

Е

М

О

р

л

и

о

к

І

н

З

І

Т

Л

я

о

З

р

в

З

р

І

й

л

н

и

с

О

к

І

н

А

к

А

Б

ь

к

І

н

л

О

З

и

О

ж

Е

У

Р

А

ж

д

я

в

д

и

Д

Е

Л

Л

У

И

к

А

к

р

и

ц

я

И

К

Ь

н

А

м

Е

Т

А

Г

 

Гра «Пісенька кенгуру»

 

Учні розглядають ілюстрацію, де зображений кенгуру, що виграє на сопілці. Поряд стоїть павич і слухає музику. Знайди закономірність і прочитай на хвості Павича, яку пісеньку грає кенгуру.

 

Гра «З кінця в початок»

 

Учитель називає яке-небудь слово, наприклад «літо». Кожний з учас­ників гри записує це слово двічі ось так:

Л

І

Т

О

Т

І

Л

Задача учнів: у кожному рядку дописати до поданих букв ще якісь, щоб вийшли слова, котрі складатимуться не менше ніж з 4 букв. Коли один із гравців першим допише слова в усіх рядках, він сповіщає про це іншим, і всі припиняють складання слів. Учасник, що закінчив складан­ня першим, починає зачитувати свої слова. Якщо якесь із названих слів є в інших гравців, вони його викреслюють.

Виграє той, у кого залишиться найбільша кількість невикреслених слів.

 

Гра «Склади з паличок»

 

Ця гра проводиться при вивчені букв. Учні використовують палички для рахування, щоб складати вивчені літери. У класі знаходиться табли­ця із зображенням літер. Діти спочатку за зразком складають букви, а потім самостійно.

 

Гра «Складовий аукціон»

 

Учні читають склади, а потім повинні придумати слова, які б почина­лися з певного складу. Перемагає той, хто придумає найбільшу кількість слів.

Наприклад, прочитали склад ПО.

По — пошта, похід, потяг, потік, посуд, почуття, пошепки, похвала і т. д.

Ля

 

Картопля

Квасоля

Лялька

Ляпас

Солянка

Оглядач

Нагляд

Каструля

Вугілля

Весілля

Будівля

Клятва

Маляр

Ляпсус

Ляпати

 

Сі

 

Сівач

Сівалка

Сівба

Сік

Сіль

Сім

Сімдесят

Сімка

Сім'я

Сімсот

Сіни

Сіно

Сінокіс

Сірка

Сірник

Сітка

Січень

Січка

Сіялка

Сіяння

Сіть

Сіроманець

Сіамський

Сієста

 

Над озером ми пролітали, малята,

Там мешканців різних зустріли багато.

Густий очерет, прохолодна водиця...

В клітинки всіх риб запишіть, як годиться.


На шляху нам млин зустрівся

І тихо він нам проспівав:

«Я зерно молоти вмію!

Працювати я люблю:

Все мелю, мелю, мелю...»

На вітряку написаний початок прислів'я, а внизу млина — кінець.

 Поєднайте початок і кінець прислів'я.

 

Гра «Будуємо будинок»

 



Уявімо, що будуємо будинок. Стіни і дах є. Домальовуємо частини будинку, в яких є звуки [р], [р']  - двері, ра­ми, труба, ручка, перила, веранда.

Посадимо дерева й квіти, у назвах яких є [р], [р']береза, горобина, груша, ромашка, троянда, чорнобривці.

Учитель називає слова, які діти викладають з розрізної азбуки.

 

Гра «Навантажте машину»

На таблиці по середині намальована буква «П», поряд з нею розташо­вано три машини.

Учні поділені на три групи. Учням першого ряду треба навантажити на машину овочі, другого — фрукти, третього — будівельні матеріали, у назвах яких є буква «П».

В учнів роздаткові картки лежать на парті, серед них є й зайві, що не мають цієї букви.

 

Гра «Склади слово з букв або складів»

Учасники гри одержують конверти з картками, на яких написано бук­ви або склади. Вчитель називає п'ять-сім слів, а учні складають їх з цих карток. Букви використовуються лише ті, які учні вже вивчили.

Виграє той, хто першим виконає завдання.

Під час гри можна скласти такі слова:

мама, сама, сом, оса, сам, соми; лом, мала, сон, син, носи, сало; ра­ма, рана, нора, Лара, рис, роса; сир, мир, Мура; Шура, Саша, шана, ши­ло, шина, миша, лоша, каша; мак, рак, кури, кома, рука, сук, коса, Лу­ка, кора; море, орел, село, мило, саме, сумне; мох, хор, сухе, сохне, хо­роше, муха, суха, лиха; пила, пилка, сапа, сапка, пес, купа, пара, поле; ліс, ніс, самі, руки, у милі, школа, у школі, липа; нота, тато, літо, соти, тік, кіт, кит, мати, тихо, тут.

 

 

. Гра «Відгадай слово»

 

У вчителя на картці написано слово. Учні мають відгадати це слово за характеристикою. Характеристика залежить від знань учнів, завдань гри. Так, у 1-ому класі вчитель використовує цю гру з тим, щоб діти змогли самостійно закріпити свої знання, наприклад, про голосні та приго­лосні, приголосні тверді та м'які, кількість складів у словах, про слова, які відповідають на питання хто? що? і т. д.

Учні називають слова за певною характеристикою. Так, коли вчитель каже, що слово має два склади, п'ять звуків, то діти можуть назвати будь-які слова на цю кількість складів і букв, тим самим самостійно відтворюючи вивчене.

Хто назве слово, написане на картці, одержує ії. Переможцем буде той, хто на кінець гри збере найбільше карток.

Зразок: слова, які можна використати для закріплення і повторення вивченого про вживання букв я, ю, є, і, ї, й, та їхня характеристика.


Характеристика

Слова

Буква я

Слово відповідає на питання що? Має два склади, одну букву я.

У слові три склади, одна буква я, відповідає на питання що?

Слово відповідає на питання хто? Має одну букву я, один м'який приголосний, два склади.

Слово відповідає на питання хто? Має два склади, два м'які приголосні, дві букви я.

 

Буква ю

Слово відповідає на питання що? Є буква ю та м'які приголосні.

Слово відповідає на питання що роблять?

 

Буква є

Слово відповідає на питання хто? Завжди пишеться з великої літери, має одну букву є.

Слово відповідає на питання яке? Має два склади, букву є.

Слово відповідає на питання що робить? Має три склади, букву є.

 

Буква і

Слово відповідає на питання хто? Завжди пишеться з великої літери, має два склади, одну бук­ву і.

Слово відповідає на питання що? Має два склади, одну букву і.

Слово відповідає на питання що? Має три склади, одну букву і.

Слово відповідає на питання який? Має два склади, є буква і.

 Слово відповідає на питання що робити? Має три склади, є буква і.

 

Буква ї

Слово відповідає на питання хто? Має два склади, є буква ї.

Слово відповідає на питання що? Має два склади, є буква ї.

Слово відповідає на питання який? Має три склади, є буква ї

 

Буква й

Слово відповідає на питання що? Має один склад, є буква й.

Слово відповідає на питання який? Має три склади, є буква й.

 

Рядок, рядно, зябра, праця, куля, ящик, язик, ясла, ячмінь, якір.

Солянка, суниця, троянда, ягода, яблуко.

 

Зяблик, теля, дитя.

 

Дядя, няня, Ляля.

 

 

 

Ключ, клюква, тюльпан, колючка.

 

Малюють, працюють, шиють, співають, грають, риють, читають, плавають, стрибають.

 

Євген, Євгенія, Єлизавета, Єфрем.

 

Синє, хатнє, ближнє, раннє, дальнє.

 

Працює, малює, читає, співає, ля­гає, гуляє, лякає, сміється, грається.

 

 

Ніна, Ліля, Ліда, Кіра, Інна, Іра, Іван, Ігор, Ілля.

Вікно, гілка, дірка, ліки, літо, літак, ніжка, пісок, пісня, сітка, ікра.

Літера, гітара, білизна, лілея, гілочка, діброва, підкова, щілина.

Білий, сірий, міцний, гіркий, зіркий, змінний, кінський, лівий.

Білити, бігати, ліпити, зітхати, змішати, лічити, сідати.

 

 

їжак, їдок, їздець.

 

Поїзд, їзда, їжа, приїзд, виїзд.

 

Їжачий, їздовий, їстівний, їздець­кий.

 

 

 

Край, гай, чай, рій.

 

Червоний, запашний, яскравий, рожевий,    квітковий, ледачий, охайний, великий

 

 

 

Лото «Склади слово»

 

Діти отримують картки, на яких по чотири-вісім різних слів. Учитель читає окремі склади чи букви. Діти знаходять їх у словах своєї картки і виставляють над ними склади або букви з розрізної азбуки.

Виграє той, хто першим виставить усі склади або букви над словами цієї картки.

Матеріал лото має відповідати знанням учнів. Так, на першому етапі букварного періоду лото складається зі слів, у яких є вивчені букви: а, у, м, о, с, и, н, л, р, ш, є, є, х, п та інш. На кожній картці пишеться чо­тири слова, наприклад: 1/ ау, сон, сир, лоша 2/ ку-ку, лом, миша, Па­нас; 3/ рана, лук, курка, морс; 4/ Лука, лин, сом, хор; 5/ сорока, муха, рак, сини; 6/ санки, Рома, лис, мох; 7/ лини, кури, рама, соми; 8/ Мама, уа, миска, мак.

Гра розвиває у дітей правописну зіркість.

 

Доміно «Склади слово»

 

Доміно складається з 28 карток, на яких написано слова або частини слів. Картки можна зробити з картону. Всі картки під час гри кладуть на стіл. У грі беруть участь від двох до семи чоловік. Кожен з них бере од­накову кількість карток.

Гру починає той, у кого є чиста картка. До неї підставляється інша картка, перша половина якої чиста, а друга з початком нового слова. Картка з закінченням цього слова підставляється по попередньої, щоб вийшло слово і т.д. Учасники гри ставлять свої картки одна за одною за годинниковою стрілкою. Той, хто не має потрібної картки, пропускає свій хід.

Виграє той учасник гри, який перший виставить усі свої картки.


Матеріал для гри

 

Гра «Включи машину і розфарбуй»

 

Гвинтик і Шпунтик винайшли машину. Вона може розфарбовувати малюнок в різні кольори. Для того щоб машина почала розфарбовуван­ня малюнка треба натиснути на ній кольорові кнопки. Знайдіть їх. (На індивідуальних картках для розфарбовування зображені кольорові кружечки із зображеними на них буквами). При включені кнопки А машина роз­фарбовує частину малюнка в зелений колір. Включимо кнопку Б. В який колір машина розфарбує частину малюнка? (В червоний). Покажіть ту частину малюнка, яку машина розфарбує при натисканні кнопки Ґг.

Включіть машину і розфарбуйте свій малюнок. Цей малюнок можна ви­користати для вивчення букв А, Б, В, Г, Г, Д.

 

Гра «З'єднай слово з картинкою»

 

Учень отримує картинку з чотирма малюнками, під якими стоять піписи, навмисне переплутані (відро, лялька, лось, качка). Учень прочи­тує слово і олівцем з'єднує з належним малюнком.

 

Гра «Говори навпаки»

 

ДОБРО

-

з

 

 

 

 

 

 

ПОВІЛЬНИЙ

-

ж

 

 

 

 

 

 

 

СЕРЙОЗНО

-

ж

 

 

 

 

 

 

 

ВІДГАДКА

-

з

 

 

 

 

 

 

 

ХВОРИЙ

-

з

 

 

 

 

 

 

 

СТОЯТИ

-

й

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Гра «Новорічна головоломка»

 

Починаючи від літери «З», на яку вказує годинникова стрілка, і відра­ховуючи по шість літер від кожної наступної, ви прочитаєте щось приємне для себе (рахувати за годинниковою стрілкою).

 

Гра «Динозавр»

 

Цю тварину не можна побачити ні в зоопарку, ні в лісі. її можна по­бачити лише у нас в класі. Для цього треба розгадати слова і вписати в клітинки:

  1. Любитель меду.
  2. Дика кішка з китичками на вухах.
  3. Гривастий сільський помічник.

  1. Приятель лисиці.
  2. Рогата, проте не корова.
  3. Рожевий птах.
  4. Цар звірів.
  5. Тварина з найдовшою шиєю.

Після того, як діти розгадали назви тварин, показуємо малюнок із зоб­раженням динозавра.

Гра «Екскурсія»

 

Спочатку створюємо таку ситуацію: учні на екскурсії. Звертаємося до дітей: «Сьогодні, діти, продовжимо екскурсію по нашому місту. Ми завітаємо до зоопарку».

Діти розповідають, що там можна побачити. Виготовляємо таблички («Вовк», «Лисичка», «Бегемот», «Слон», «Тигр» і так далі), учні читають і розповідають.

Такі екскурсії проводимо на природу, в аптеку, в магазин, по зупин­ках транспорту.

 

Гра «Склади прислів'я про маму»

 

Як мати рідненька,

Кожній матері

В кого ненька,

На світі все знайдеш,

крім рідної матері.

в того й голівка чистенька.

діточки свої милі.

то й сорочка біленька.

 

Такі ігри проводимо з прислів'ями які мають різну тематику. Запи­сую їх на індивідуальних картках, дошці та таблиць

 

Гра «Відгадай квітку за кольором»

 

На дошці пишу назви кольорів. По черзі вказую на кожен з них. Діти повинні назвати квіти, пелюстки яких мають такий колір.

Наприклад:      білий — конвалія, підсніжник,

жовтий — кульбаба, ...

Пропонуємо дітям інший варіант гри.

Пишемо   на  дошці  назви   квітів,   а  учні  піднімають  кружечки відповідного кольору.

 

Гра «Вкрадені слова»

 

Спочатку говоримо дітям, що в одного чарівника була дуже погана звичка. Він крав з цікавих віршів, оповідань і казок слова, які йому спо­добалися. Інколи залишав у тексті перші букви від цих слів, щоб читач міг здогадатися, якого слова бракує.

Дзвінок.

Дзвінко дзвенить

у школі д...

Ідуть ш...

На перший у...

Згодом гру ускладнюємо, пропонуємо дітям тексти без букв-підказок «вкрадених слів».

 

Гра «Що тут написано?»

 

Для гри використовуємо тексти загадок, прислів'їв та приказок, ре­чення з казок без інтервалів між словами.

Ось кілька таких завдань

Невогонь, аобпікає.     (Не вогонь, а обпікає). (Загадка)

 Олисичкосестричкозакричавбідолаха. (Казка)

Пташкакраснасвоїмпір'ям, алюдиназнаннями. (Прислів'я)

 

Гра «Знайди другу половинку слова»

 

На початку гри розповідаємо історію про те, як один ведмедик вчив­ся писати слова. Він любив писати їх на маленьких клаптиках паперу, таких маленьких, що на одному з них поміщалася лише половина кож­ного слова. Проте, не встиг він закінчити своє улюблене заняття, як на­летів вітер і змішав усі його клаптики. Пропонуємо дітям допомогти ведмедикові знайти початок і кінець кожного слова. Перша половинка слова з рисочкою, а друга — без неї.

 

 Гра «Слон мандрує до мами»

 

На малюнку зображений слон у човнику. Поряд з ним мала. Треба прокласти на малі правильний шлях від букви до букви, тоді слоненятко зможе привітати свою маму.

Що буде, коли до човна посадити Слона?

Куди довезе

Човен Слона:

До острова Ю

Чи до міста А?

Не знаю, як там човнами

Дістаються до островів

із містами.

Слон туди не дуже й хоче:

Ногами тупоче,

Вухами лопоче,

Ще й басом отак

Гримоче:

— Краще до мами!

Краще до мами!

 

Гра «Ералаш»

 


Рядки вірша розділені на дві частини. Перші слова кожного рядка на­писані зліва, а продовження — справа на окремих смужках. Смужки ці переплутані. Завдання — розкласти смужки правильно, щоб кожна була на своєму місці за змістом написаного.

Після перестановки.

Космонавт

Космонавт в ракету сів,

Двигуни гучні завів.

Та велить матуся з хати

Двигуни повимикати,

Бо він рано їх завів —

Манну кашу не доїв.

Наводимо другий варіант віршованого тексту для такої гри:

 

З'їм зеленої

водички

1

Вип'ю синьої

травички

2

А тоді приходьте, Молочко до мене

пити діти

3

4

Після перестановки.

Корова

Зїм зеленої травички,

Вип'ю синьої водички,

А тоді приходьте, діти.

Молочко до мене пити.

(Галина Джемула)

 

 

 

Гра «Буква за алфавітом»

Для цього треба виготовити індивідуальні картки із крапками. Біля кожної крапки стоїть буква. Завдання полягає в тому, щоб послідовно з'єднати крапки і визначити, який предмет зображено.

Перед дітьми можна покласти таблицю зі всіма буквами алфавіту і написом: «Знай рідну мову і вивчай, вона твоя й моя, та, перш за все, абетку знай».


Кросворд «Рік утік»

Усі так чекали на Новий рік, а він утік та ще й у слова заховався! Роз­гадай кросворд, щоб слова набули свого попереднього значення.


Цей у вагоні нас завжди стрічає,

Цей Рік на варті охороняє.

Цей свої хвилі несе і хлюпоче,

Цей у садочку зірвеш, якщо схочеш

Цей відділяє від стежки дорогу,

Цей — камінцями мощена дорога.

Цей у теляток завжди виростає.

Цей у театрі в трагедіях грає.

З цього ми борщик смачненький їмо,

Цей — у косу сестрину вплетемо.

 

 

р

 

 

І

 

 

 

к

 

 

р

 

І

 

 

 

к

Р

І

 

к

 

 

 

 

 

р

І

 

к

3

 

р

І

 

к

 

 

 

 

р

 

 

І

 

к

 

 

р

І

 

 

к

 

 

 

р

 

 

І

к

 

 

 

 

р

І

 

к

 

 

 

 

р

І

 

к

 

 

 


 

Кросворд «Б Н»

Перед тобою ряд слів, що починаються однаково й так само однако­во закінчуються.


Б

 

 

 

Н

Б

 

 

 

Н

 


Це назва квітки, яка не розпустилась.

Це надувна куля.


Б

 

 

 

Н

Б

 

 

 

Н

Б

 

 

 

Н

Б

 

 

 

Н

Б

 

 

 

Н

Це свійська тварина, в якої калачиком роги.

Це довгастий, із жовтою шкіркою заморський плід.

Пекарський виріб.

 

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Падалюк Юлія Олегівна
    дуже корисний посібник
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
4 березня 2018
Переглядів
2715
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку