У даному посібнику пропонуються різноманітні ігри та вправи для створення позитивного настрою під час проведення ранкових зустрічей у початкових класах, застосовуючи які, педагоги без особливих зусиль зможуть налаштувати клас на продуктивну діяльність.
Для вчителів початкових класів, вихователів ГПД, студентів педагогічних закладів
Управління освіти, молоді та спорту Дунаєвецької ОТГ
Методичний кабінет
Рахнівський НВК «ЗОШ І-ІІІ ст., ДНЗ»
Тетяна Вужицька
Управління освіти, молоді та спорту Дунаєвецької ОТГ
Методичний кабінет
Рахнівський НВК «ЗОШ І-ІІІ ст., ДНЗ»
Тетяна Вужицька
Автор – упорядник Вужицька Тетяна Степанівна, вчитель початкових класів Рахнівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів, ДНЗ»
Вужицька Т.С. Ефективна команда, або Кожен на своєму місці.
Навчально-методичний посібник / Т.С. Вужицька. – 2018, - 68с.
Рецензенти:
В.М. Заторжинська, методист методичного кабінету управління освіти, молоді та спорту Дунаєвецької міської ОТГ.
Л.В.Зоріна, вчитель початкових класів вищої кваліфікаційної категорії, старший вчитель Рахнівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ст., ДНЗ».
Рекомендовано до друку науково-методичною радою МК
(протокол № 4 від 26.12.2017)
У даному посібнику автор пропонує різноманітні ігри та вправи для створення позитивного настрою під час проведення ранкових зустрічей у
початкових класах, застосовуючи які, педагоги без особливих зусиль зможуть налаштувати клас на продуктивну діяльність.
Для вчителів початкових класів, вихователів ГПД, студентів педагогічних закладів.
ЗМІСТ
Вступ ……………………………………………………………………………5
ня учнів………………………………………………………………….31
Використана література та джерела
ВСТУП
Усім відома істина – діти початкових класів люблять учитися добре! І тому, головним завданням вчителя є створення умов, що забезпечать дитині успіх у навчанні, відчуття радості від того, що "я знаю" і що "я вмію".
Швейцарський педагог А. Фар'єр написав легенду про те, як люди створили школу за нашіптуванням диявола.
«...І створили школу так, як велів їм диявол. Дитина любить природу, тому її замкнули в чотирьох стінах. Дитині подобається, що її робота має якийсь сенс, тому все побудували так, щоб її активність не приносила ніякої користі. Вона не може залишатись без руху - її примусили сидіти. Вона любить працювати руками, а її вчили теорій та ідей. Вона любить говорити - їй наказали мовчати. Вона прагне зрозуміти - її змусили вчити напам'ять. Вона хотіла б сама шукати знання - їх дають у готовому вигляді... І тоді діти навчились того, чого б ніколи не навчились в інших умовах. Вони навчились обманювати та лицемірити. Як і хотів того диявол, деякі люди зачахли, стали понурими та пасивними, утра-тили всякий інтерес до життя, зникли їхнє щастя та здоров'я. Зникли Любов і Доброта. Думки стали сухими та сірими, душі зачерствіли, серця озлобились...»
В певній мірі ця легенда залишається наразі актуальною. Сьогодні школа перестала відповідати сучасним потребам юних громадян країни, вона стала нецікавою і недостатньо ефективною.
Так як вчили нас дорослих, вчити сучасних дітей не вийде. Занадто велика прірва розрослася між тим, що на сьогодні може дати школа і тим, які вимоги до молодого покоління пред'являє Нова українська школа. Сьогодні необхідно не просто заповнити голови учнів знаннями, а сформувати в особистості ключові компетентності для успіху в житті, зробити випускника конкурентоспроможним в суспільстві. Така особистість зуміє правильно обрати свій шлях у житті зважаючи на власні можливості; буде ставити перед собою завдання самовдосконалення й саморозвитку, що стане запорукою успіху в різних сферах діяльності.
У світовій педагогічній практиці існує безліч рецептів справжнього навчання. Але всі вони так чи інакше стосуються одних постулатів, які нам добре відомі. Гордон Драйден із цього приводу сказав: «Ідея - це нова комбінація старих елементів. Немає нових елементів, є тільки нові комбінації».
Отже, як би не називалися нові технології, навчання мусить бути захоплюючим, наповненим, а ще воно має охоплювати релаксацію, дієвість, стимули, емоції.
Видатний педагог Песталоцці пропонував починати будь-яке спільне навчання людей з об’єднання їх "через настрій".
У працях відомого педагога К.Д.Ушинського знаходимо чимало цікавих висловлювань про особливості розвитку емоційних станів школярів. Привертає увагу думка педагога, що дитина розпізнає
серцем почуття, які вона викликає в дорослих: «Переживання, що промайнули на обличчі і в очах у дорослої людини, інстинктивно відбиваються в нервах дитини і впливають на її душевний стан».
Справедливо пише К.Д.Ушинський, що "діти не вміють приховувати своїх почуттів, та, коли їх переслідуватимуть за почуття, вони швидко навчаться таїти їх і тоді – вихователь блукатиме у темряві".
Свого часу, виступаючи з доповіддю в Інституті соціальної педагогіки, відомий психолог, педагог Януш Корчак продемонстрував у рентгенівському кабінеті серце хлопчика, який злякався в новій обстановці. Поставивши його на мить перед рентгенівським апаратом, педагог звернувся до слухачів: "Дивіться і пам’ятайте. Тоді, коли ви гніваєтесь і коли ви втомились, коли діти стають нестерпні і виводять вас із себе, коли ви сердитесь і галасуєте, коли в нападі гніву ви намагаєтеся покарати, згадайте, що так виглядає і так реагує серце дитини".
Англійський учений Стоуенс довів, що учні, які емоційно налаштовані на урок, досягають значно більших успіхів, ніж ті, яких не заохочували.
Отже, вплив учителя на психологічний клімат у класі дуже великий. У забезпеченні творчої співпраці важливу роль відіграє емоційне налаштування на роботу.
Напевно, ніхто не заперечуватиме, що ставлення та сприйняття впливає на навчання. Коли ми маємо позитивний настрій, потяг
до навчання зростає, якщо ж негативний, то навчання не має успіху.
Ми все життя поспішаємо, адже необхідно виконати програму і так хочеться кожному вчителеві, не витрачаючи даремно і хвилини, подати на уроці якомога більше матеріалу. Але при цьому ми забуваємо, що на навчання впливає два основних фактори: стан і стратегія. Третім, звичайно ж, є сам зміст навчання.
Стан – це правильний настрій, що налаштовує на навчання. Учень повинен «розкритися» ще до того, як приступить до навчання. Адже тільки «розкрившись» емоційно, він зможе досягти стану максимальної кмітливості.
Тому, щоб учні почували себе комфортно та безпечно, вчителі початкових класів Рахнівського НВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів» впроваджують «Ранкові зустрічі» у навчально-виховний процес школи. Адже відомо, що ранкова зустріч з дітьми дає педагогам можливість навчити дітей взаємній повазі та позитивному ставленню один до одного, сприяти формуванню цілісного колективу.
1.ЩО ТАКЕ РАНКОВА ЗУСТРІЧ ?
Практика ранкової зустрічі - один із перших методів, орієнтованих на учня, які застосовують учителі у своїх класах.
Ранкову зустріч легко провести, вона закладає підґрунтя для інших змін, які потребують більшого досвіду
Ранкова зустріч - це квінтесенція того, якими ми хочемо бачити наші класи, наші спільноти або наші суспільства.
Піклування один про одного, відчуття безпеки, якої вистачає для того, аби ділитись важливими ідеями та досвідом, готовність допомагати друзям - це саме ті якості, що віддзеркалюють ранкові зустрічі.
Ранкова зустріч - це зустріч на початку дня всього класу з учителем. Сидячи в колі один проти одного, кожна дитина вдумливо та поважно вітається з друзями та відвідувачами, після чого впродовж короткого часу ділиться власним досвідом зі своїми товаришами, які з повагою слухають і ставлять свої запитання, роблять зауваження. Після цього діти беруть участь у короткій, енергійній груповій вправі, насамперед для того, аби підсилити академічні навички, виховати почуття неконкурентної команди та відчуття єдності. Ранкова зустріч закінчується щоденними новинами, які зазвичай готує вчитель, щоби підкреслити навчальні завдання цього дня.
Ранкова зустріч - це запланований, структурований збір, який займає важливе місце в повсякденному розкладі діяльності групи, де панує атмосфера піклування та відповідальності. Учителі визнають особливу роль ранкової зустрічі в житті їхніх учнів і
присвячують 20-25 хвилин на початку дня, щоби створити позитивну атмосферу у групі на весь день перебування дітей у школі.
Ранкова зустріч складається з чотирьох основних компонентів.
Вітання - перший компонент.
Усі учні класу вітаються і починають розуміти, що вони є важливими членами групи. Діти збираються в коло разом зі своєю учителькою. Усі звертаються один до одного по імені, що допомагає створити атмосферу дружби та причетності. Вітання створює спокійний та розважливий настрій для такого елемента зустрічі, як обмін інформацією.
Обмін інформацією - другий
Діти висловлюють свої думки, обмінюються ідеями та пропонують важливі для них теми для обговорення. Учні класу мають змогу дізнатися щось один про одного. Обмін інформацією допомагає розвивати навички, які дають учасникам змогу навчатись упевнено говорити та слухати. Кожна дитина може ставити запитання чи коментувати, а той, хто говорить, у змозі реагувати, звертаючись безпосередньо до своїх ровесників.
Групове заняття - третій компонент.
Розпочинається після спокійного періоду обмірковування інформації. У групі створюється відчуття єдності, радості через виконання пісень, участі в іграх, коротких і швидших заняттях.
Позбавлені елементів суперництва ігри та заняття, кооперативні за суттю, враховують індивідуальний рівень розвитку певної
навички в учасників.
Такі групові заняття здебільшого пов'язані з навчальною програмою чи темою, яка в цей час вивчається у класі.
Щоденні новини - завершальний елемент ранкової зустрічі. Це оголошення письмової об'яви, яка щодня вивішується на відповідному стенді чи дошці. Письмове чи кероване вчителем оголошення налаштовує на те, що має вивчатися цього дня, а також дає можливість обміркувати події та навчання попередніх днів. Щоденні новини допомагають дітям тренувати навчальні навички, що сприяють розвитку математичних і мовленнєвих здібностей. Щоденні новини можуть містити різноманітні завдання (заповнення календаря, перегляд розкладу виконання робіт, створення графіка погоди), що активізують початок індивідуальної роботи або діяльність у центрах активності.
Такі заняття дають дітям змогу опанувати різноманітні соціальні та навчальні навички, об'єднуючи соціальне, емоційне та інтелектуальне навчання кожного члена групи. Повторення позитивного досвіду сприяє розвитку доброти, емпатії та включення. Повторення таких демократичних взаємодій та звичних занять дає надзвичайні результати як у класній спільноті, так і поза її межами. Учителі у класі відповідають за проведення ранкової зустрічі та моделювання демократичної поведінки.
Створення спільноти
У чому полягає важливість створення спільноти? Спільнота дає відчуття приналежності. Члени спільноти живуть у більшому суспільстві, але вони пов'язані один з одним спільними інтересами та цінностями. Люди, які відчувають себе частиною спільноти, виходять за межі свого безпосереднього інтересу заради користі групи. Вони піклуються один про одного. Коли вони почуваються частиною спільноти, то більше й довше працюють задля її інтересів. Вони знають сильні сторони особистостей у групі та можуть, за потреби, їх використовувати. В ідеальному випадку вони навчаються один від одного, розширюючи знання та досвід усіх членів. У процесі спільної роботи виникає певний рівень довіри між членами спільноти. Спільноти можуть самовдосконалюватись, отримуючи критичні зауваження від особи, з якою утворився певний зв'язок.
Створення класної спільноти потребує часу, уваги й терпіння. Дбайливий і демократичний клас (група) виходить із того, що кожен член спільноти має потребу належати до неї, а також відповідає за свій внесок. Спроможність класу ефективно функціонувати залежить від здатності її окремих індивідуумів відкривати щось один в одному, працювати разом, відчувати взаємодовіру. Коли група учнів, батьків і директорів збирається разом задля праці чи гри, вони створюють спільноту. Піклування, спілкування та особистісні зв'язки сприяють створенню спільноти
людей, які навчаються. Це забезпечує основу, на якій діти здобувають знання, коли виходять за межі класної кімнати.
Ранкова зустріч допомагає створювати взаємини, які формують відчуття спільноти в кожного з її членів. Створення класної спільноти стає ефективнішим, коли учитель бере на себе роль фасилітатора (людини, яка допомагає зробити так, щоби все відбувалось належним чином, але не намагається жорстко контролювати процес). Зустріч стає інтерактивною та невимушеною. Коли значна частка відповідальності за допомогу у проведенні ранкової зустрічі перекладається на учнів, учитель використовує свій час на заохочення ініціативи, надання позитивних відгуків, полегшення спілкування дітей, надання їм допомоги тощо. У центрі уваги ранкової зустрічі та її метою є співпраця, спільне навчання, а не конкуренція чи хизування власними надбаннями.
Розвиток навичок спілкування
Уміння говорити та слухати є найважливішою якістю, яка необхідна для демократичної культури. Навіть маленькі діти можуть висловлювати свою точку зору, чути відмінні думки інших людей та зауважувати їх. Ранкова зустріч дає учням змогу брати участь у групових обговореннях, а вчителям - моделювати й активно розвивати в дітей уміння та навички ефективного спілкування. Люди, які можуть ефективно спілкуватися:
Ці навички мають дуже важливе значення для успішного життя у класі, спільного навчання та розв'язання конфліктних ситуацій. Ранкова зустріч - ідеальна можливість для розвитку цих навичок.
Передбачається, що учні робитимуть свій внесок у роботу групи в навчальній, соціальній, емоційній, практичній сферах. Вони потрібні, від них залежать інші, їх цінують за особистий внесок.
Діти потребують практичного досвіду у висловленні власних думок, у кращому пізнанні один одного, у визнанні сильних сторін і талантів своїх ровесників. Такі звичні заняття, як ранкова зустріч, дають змогу постійно розвивати ці навички.
Розвиток соціальних навичок
Завдяки практиці ранкової зустрічі маленькі діти переходять від зосередження уваги на власній особистості до охоплення нею інших. Соціальні переваги цього підходу сприяють розвиткові емпатії, активному слуханню однолітків, навчають дітей розуміти позиції інших людей. Уміння сприйняти точку зору іншої людини руйнує упередженість, сприяє толерантності та визнанню відмінності. Такі соціальні компетентності допомагають людям жити у взаємній повазі, створюють умови для позитивного, відкритого спілкування між окремими членами суспільства. Це основні навички, необхідні для демократії.
Соціальні навички розвиваються не в ізоляції і не тоді, коли діяльність і моделі поведінки жорстко визначені. «Здатність ефективно говорити та слухати, робити вибір, а також залагоджувати конфлікти, коли вони виникають, - усе це має найважливіше значення для функціонування будь-якої спільноти».
Учні потребують спокійної та інклюзивної атмосфери. Їм потрібні «можливості експериментувати та різними способами розповідати, спілкуватися та отримувати задоволення від перебування в колі своїх ровесників».
Результати численних досліджень свідчать, що ефективні програми, спрямовані на виховання в дітей позитивних рис характеру та соціальних навичок, знижують імовірність виникнення низки негативних явищ у суспільстві (насильства, наркоманії, вагітності серед неповнолітніх), оскільки негативні моделі поведінки мають тенденцію проявлятись у комплексі. Діти, які демонструють один із цих типів поведінки, зазвичай демонструють й інші.
Вивчення дітей із різних шкіл підтверджує, що учні закладів, у яких використовується така соціальна навчальна програма, як ранкова зустріч, демонструють вищий рівень відчуття спільноти та ширший діапазон позитивних виявів (Центр з вивчення проблем розвитку):
Соціально-емоційне навчання інколи називають «відсутнім елементом», оскільки воно є частиною освіти, що поєднує академічні знання з конкретними навичками, важливими для досягнення успіху у школах, родинах, спільнотах, на роботі, і в цілому в житті.
Удосконалення академічних навичок
Результати сучасних досліджень свідчать, що програми, які сприяють розвитку соціальних навичок, підвищують і академічні досягнення. Соціальні навички - це «помічники академічних успіхів». Якщо соціальні навички не розвинені належним чином, учителям доводиться марнувати дорогоцінний час на підтримування порядку й надання вказівок. Такий важіль, як соціальні навички, дає вчителям змогу забезпечити якісне викладання і навчання.
Крім того, ранкова зустріч сприяє розвитку:
Створення у класі позитивного настрою
Повсякденні вправи, які практикуються в ранковій зустрічі, допомагають учням зблизитися зі своїми ровесниками, навчатися співпрацювати, утримуватись від критики інших, поважати інших як особистості. Позитивний настрій у класі створюється за рахунок:
Позитивна атмосфера створюється за рахунок практичного використання:
Заохочення демократичних відносин і поведінки
Хоча воно традиційно і не пов'язується з освітою дітей раннього віку, виховання демократичних відномин і поведінки притаманне практиці ранкової зустрічі. Ранкова зустріч ознайомлює дітей з величними демократичними ідеями в доступній їм формі.
Інклюзія. Незалежно від здібностей, соціальної, релігійної приналежності чи статі вчитель та діти сприймають внесок кожного з однаковою доброзичливістю та повагою.
Активна участь. Участь у зустрічі беруть усі діти. Вони вітаються один з одним, мають змогу обмінюватись інформацією, ставити запитання, коментувати, приєднуватись до групової роботи, а також робити свій внесок у щоденні новини.
Критичне мислення. Діти навчаються з повагою ставити запитання, піддавати сумніву й оцінювати ідеї, які можуть відрізнятись від їхніх власних або бути подібними.
Толерантність і прийняття. Оскільки не кожна дитина має погоджуватися з ідеями інших однокласників, ці питання розглядаються під час вільної дискусії. Протилежні ідеї вислуховуються й обговорюються, тому що серед однокласників існує взаємодовіра.
Самостійне мислення. Учнів заохочують до обміну своїм досвідом та ідеями.
Відкритість. Висловлюється та обговорюється низка ідей. У щоденних новинах повідомляється доступна для всіх інформація про те, що відбувається у класі (групі).
Власна та соціальна відповідальність. Діти встановлюють правила власної поведінки та поведінки групи. Під час ранкової зустрічі й упродовж усього дня вони уважно слухають, з повагою відповідають, а також практикують доброзичливість.
Перехід до зустрічі
Перед початком ранкової зустрічі діти мають підготуватись до зміни виду діяльності. Незалежно від того, чи ранкова зустріч розпочинається безпосередньо після приходу до закладу, чи після короткого періоду якоїсь діяльності, чи пізніше, упродовж дня, учні мають знати, коли саме це станеться. У той час як старші учні здатні стежити за часом і можуть потребувати лише короткого усного нагадування, молодші діти потребують конкретного нагадування, що вже час переходити до нової діяльності - ранкової зустрічі.
Коли учнів запрошують на ранкову зустріч, зазвичай панує галаслива атмосфера хвилювання та очікування. Діти знають з попереднього досвіду, що на них чекають знайомі заняття - вітання, обмін інформацією, групова робота, щоденні новини, а також несподіванки.
Перехід до ранкової зустрічі краще зробити невимушеним, оскільки в центрі уваги має бути її конкретний зміст. Це не потребує спеціальних матеріалів. Учителям необхідно ретельно добирати форму натяків, оскільки їх характер буде перенесено у вітання на початку ранкової зустрічі. Упродовж навчального року натяки на необхідність «припинити» попередню діяльністю доцільно змінювати.
Збори класної спільноти
У кожного вчителя є унікальне «запрошення» до ранкової зустрічі. Повідомити учням, що вже час збиратися, можна, загравши якусь певну мелодію, задзвонивши у дзвоник, увімкнувши чи вимкнувши світло, заспівавши пісню або просто повідомивши про це. Залежно від віку учнів упродовж навчального року можна використовувати один чи кілька сигналів, які легко розпізнати. Учителі можуть розглядати запрошення на ранкову зустріч як «класне завдання» і по черзі призначати учнів відповідальними за нього.
Вимоги до поведінки
На початку шкільного року вчителі мають сповістити учнів про правила поведінки під час переходу до ранкової зустрічі. Деякі вчителі вважають за доцільне сказати кілька простих слів: «Прийшов час ранкової зустрічі, будь ласка, приходьте з відкритими руками й відкритими серцями». Є сенс провести обговорення правил для цього етапу ранкової зустрічі.
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ
Директори
Повідомляють батьків і учнів про необхідність вчасно приходити до школи.
Учителі Складають розклад, у якому 20-30 хвилин на початку дня виділяється для ранкової зустрічі.
Створюють у класі місце, де всі члени спільноти можуть зібратись на килимі (молодші діти) або на стільцях (старші діти).
Створення такого місця може потребувати відповідного розташування меблів.
Визначають певну дію, яка сигналізуватиме, що вже час збиратись на ранкову зустріч.
Розробляють та оголошують вимоги до поведінки.
Забезпечують можливості для вираження та сприйняття індивідуальних відмінностей учнів.
Учні
Допомагають здійснювати перехід до ранкової зустрічі (прибирають, готують необхідні матеріали, допомагають розташувати меблі тощо).
Приходять на зустріч із «відкритими руками та відкритими серцями».
Беруть на себе відповідальність за свої дії.
Батьки
Забезпечують своєчасне прибуття учнів до школи.
Вітання
Діти шкільного віку хочуть, щоб їх любили, цінували однолітки, прагнуть почуватися часткою групи. Вітання адресується кожній дитині по черзі, вербально або невербально всіх запрошують до кімнати. Під час вітання кожна дитина з повагою звертається до інших на ім'я; у колі створюється доброзичливий настрій. Діти усвідомлюють усю важливість і допомагають іншим відчувати себе членами групи, яких цінують.
Практика щирого привітання інших є головною метою етапу вітання й важливим елементом демократичного класу, орієнтованого на дитину. Учитель чи вихователь або призначена людина розпочинає вітання, звертаючись до когось персонально, наприклад: «Доброго ранку, Богдане! Я рада, що ти тут». Процес привітання кожного учасника окремо зазвичай відбувається по колу, зліва направо. Кожна дитина після того, як її привітали, у свою чергу вітає іншу. Коло включення поширюється на всю групу, а потім і на більш широку шкільну спільноту.
Існує багато привітань, які можна використовувати після того, як учні опанують стандартні моделі та демонструватимуть початкове розуміння цілей вітання всіх членів спільноти.
Належна поведінка
Коли привітання передається від одного члена групи до іншого, діти повторюють поведінку, яку моделює вчитель. Знайомлячи з ідеєю вітання на початку року або змінюючи його формат, важливо чітко сформулювати вимоги до цього процесу. Належна поведінка передбачає вільну, але зібрану поставу, статечні рухи, спокійний та щирий голос, приязний вираз обличчя й погляд у вічі.
Учні починають розуміти, що їхня роль у демократичній класній спільноті активна, а не пасивна. Вони усвідомлюють, що поведінка справляє вплив на прийняття та передачу послання, що вони відповідають за підтримання власної поведінки та поведінки всієї групи.
Учні віком 10-12-ти років схильні до участі в ексклюзивних групах і компаніях як засобу утворення сильних і щирих зв'язків. Саме тому дуже важливо закласти підвалини для створення інклюзивного оточення. Учителі мають демонструвати моделі поведінки, що свідчать про включення, - погляд у вічі, усмішка, повсякденне вітання один одного на ім'я.
Змінюйте вітання
Учитель має використовувати різноманітні веселі та приємні форми привітання, які поважають та підтримують учнів. Вітання різними мовами, грайливі вигуки з використанням описових прикметників, офіційні знайомства, використання вербальних і невербальних засобів, кодів, пісень і мелодій - популярні та випробувані вчителями в усьому світі. Конкретні приклади наведені в «Повній кишені вітань». Використання кожного конкретного вітання має плануватися з урахуванням навчальної програми та навичок дітей.
«ПОВНА КИШЕНЯ ВІТАНЬ»
Прості вітання
Вітання й відповіді
Учні передають один одному якесь конкретне привітання і відповідь, наприклад: «Доброго ранку, Антоне!» - «Доброго ранку, Оленко!», доки звернення не обійде коло дітей. Вітання можна легко змінювати шляхом:
Рекомендації та вітання
Рекомендації та вітання можна включити в ранкову зустріч. Вони дають учням змогу пізнати інших.
Зробіть стос карток з іменами кожного учня класу. Кожна дитина вибирає картку й вітає того, чиє ім'я на ній написане. Якщо у класі присутні відвідувачі, зробіть картки з їхніми іменами, щоби була можливість привітати і їх.
Окремі члени групи можуть відрекомендовуватися в особливий або жартівливий спосіб. Наприклад, попросіть учнів додавати до привітання прикметники для опису себе («Доброго ранку, я розумний Влад»). Для учнів початкової школи буде своєрідною фонетичною вправою, коли необхідно вживати прикметники, що починаються з того ж звука, що і їхнє власне ім'я. Запропонуйте кожній дитині відрекомендувати особу, яка сидить поруч з нею, якимось особливим чином. Наприклад: «Анастасіє, я рада, що ти прийшла. У тебе такі чудові ідеї щодо експериментів».
Вітання з рекомендаціями може бути формальним або особистим: «Це моя однокласниця Ольга . Їй десять років. Ольга любить гратися м'ячем».
Коди
«Таємні» вітання - найпопулярніші серед учнів. Код є «таємним», оскільки він невідомий іншим учасникам, доки вони не матимуть власного досвіду. «Таємні» або «закодовані» вітання бувають простими чи складними (складність може зростати впродовж кількох днів або тижня). Приклад «таємного» коду: у понеділок - два моргання, у вівторок - два моргання й одне примружування ока, у середу - два моргання й примружування ока, легке смикання правого вуха. Цей сигнал по черзі передається кожній дитині, доки перший «відправник» не отримає зворотне послання.
Ігри
Передавання предмета - у той час як окремі діти вітають один одного, по колу передається м'яч, пряжа або нитка, камінь або якийсь інший предмет, що може мати особливе значення.
Створення спільної сітки - м'яч чи пряжу кидають хаотично один до одного, одночасно вітаючись. Коли нитка передається від одного учасника до іншого, кожен з них деякий час тримає її, перш ніж кинути в новому напрямку.
Абеткове вітання - учні вигукують свої імена в абетковій послідовності. Якщо хтось вигукне ім'я поза чергою, вітання має початися спочатку. З дорослішими учнями такі дії можна організувати у зворотній послідовності. Вітання також можна хронометрувати, для того щоб здійснювати моніторинг підвищення швидкості впродовж навчального року.
Математичні вітання - вітання починається з називання імені особи, яка сидить праворуч, після чого дається задача, наприклад: «Борис, 3 + 5 дорівнює...» Борис відповідає, називаючи ім'я особи, яка склала. Наприклад: «Олена, 8». Дитина, яка розв'язала математичний приклад, повертається до особи, яка сидить праворуч від неї, називає її ім'я та пропонує нову задачу. Це вітання йде по колу доти, доки кожний учасник не отримає вітання, вирішить приклад і у свою чергу привітається з іншим членом групи. Залежно від віку дітей, їхніх навичок і навчальної програми вчителі можуть установлювати певні обмеження, наприклад, використовувати лише додавання в межах 10 тощо.
Використання різноманітних стилів чи форматів вітання спонукає вчителів розмірковувати про унікальні особливості їхньої групи. Діти створюють чудові нові привітання для ранкової зустрічі. Така практика заохочує їх і додає впевненості в собі.
Коли запроваджувати вітання
Оскільки вітання є простим і природним, воно має стати першим компонентом ранкової зустрічі, з яким треба знайомити учнів. Коли ранкова зустріч проводиться вперше, учитель, створивши коло, дає приклад простого привітання, звучить пісенька і коротко обговорюється роль ранкової зустрічі у класі залежно від віку учнів та їхнього попереднього досвіду під час першого знайомства, і цією практикою вчителі можуть змінювати обсяг інформації.
ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ
Директори
Дають приклад поведінки, яку би вони хотіли бачити у своєму навчальному закладі.
Щоденно вітаються на ім'я з учнями, коли вони приходять до школи .
Дізнаються про імена батьків і вітаються з ними, коли вони приходять до школи.
Щоденно вітаються з учителями на ім'я.
Змінюють вітання на адресу батьків, персоналу й учнів.
Учні
Реагують на вітання відповідною поведінкою.
Вітаються з усіма однокласниками й учителями, входячи до класу.
Обмірковують нові виразні шляхи привітання.
Відповідають на всі вітання.
Батьки
Дають приклад поведінки, яку б вони хотіли бачити у своєму домі.
Щоденно вітаються зі своєю дитиною
Вітаються на ім'я з друзями своїх дітей
Вітаються з учителем, іншими дорослими у класі.
Вітаються з іншими батьками на ім'я.
Учителі
Дають приклад поведінки, яку би вони хотіли бачити у своєму класі (групі).
Щоденно вітаються з колегами-учителями на ім'я.
Створюють і ведуть активний список привітань, які використовують упродовж навчального року.
Використовують жести, які висловлюють почуття теплоти та доброзичливості.
Обов'язково вітаються з усіма присутніми.
Привертають увагу до імен учнів або дорослих, які відсутні на зустрічі.
Діляться з колегами успіхами та новими ідеями.
ГРУПОВІ ЗАНЯТТЯ
Мета групових занять полягає в об'єднанні групи. Кожний член групи приєднується до спільних розваг - співає, грається в ігри, бере участь у різних приємних заняттях.
Серед цих занять мають бути ігри, які не передбачають суперництва, а також завдання кооперативного характеру, де цінуються й ураховуються індивідуальний рівень навичок та інтереси. Ці заняття потребують від учнів використання навичок критичного мислення та сприяють самовираженню. Під час роботи з дорослішими учнями заняття можуть бути більш структуровані та містити завдання, пов'язані навчальною програмою. Інтелектуальні ігри та заняття, спрямовані на розвиток етичних і моральних почуттів, особливо цікавлять дітей молодшого шкільного віку. Їх можна використовувати в якості вступу до класної роботи та для обговорень.
Компонент групових занять у ранковій зустрічі сприяє розвитку демократичних цінностей у спільноті, доводячи важливість співпраці, включення й участі у спільній діяльності. Спільні ігри та заняття ґрунтуються на використанні сильних сторін кожного на користь усієї групи. Групові заняття заохочують розвиток виразного мовлення. Вони дають змогу забезпечити соціальний, академічний та фізичний розвиток, а також створюють можливості вчитись на помилках, виявляти наполегливість у сприятливому середовищі.
Розвиток групового ентузіазму
Головна мета ігор і занять полягає в тому, щоб отримувати задоволення, водночас створюючи відчуття спільноти. Учитель часто вважає за необхідне використовувати заняття, які:
Створення репертуару ігор і занять
Існує чимало можливостей отримувати задоволення від досліджень і навчання, які не потребують спеціальних матеріалів.
Плануючи групові заняття, учителі мають планувати різноманітні завдання, що передбачають:
Завдання мають ураховувати:
2.ІГРИ ТА ВПРАВИ НА ЗНАЙОМСТВО,
НА РОЗВИТОК КОЛЕКТИВУ
Вправа «Дзеркало»
Мета: розвиток уяви, орієнтації у просторі, вміння повторювати рухи дорослого.
Вік: з 6 років
Кількість учасників: без обмежень.
Матеріали: не потрібні.
Усі діти стають у коло або в одну лінію навпроти дорослого і видають себе за «маленькі дзеркала»: дорослий показує рух, а вони повторюють його.
Вправа "Це чудово!"
Мета: сприяти знайомству учасників.
Вік: з 6 років
Час: 5 хвилин
Кількість учасників: без обмежень.
Матеріали: не потрібні.
Особливі вимоги до приміщення - достатність простору для створення вільного півкола.
Процедура: учасники стоять півколом, достатньо великим, щоб промовцям було зручно виступати. Вчитель пропонує кожному по черзі вийти в центр півкола і розповісти про якусь свою якість, уміння чи талант (наприклад, "я люблю танцювати", "я вмію малювати"тощо). У відповідь на кожне таке висловлювання всі, хто стоїть у півколі, повинні хором відповісти: "Це чудово!" і одночасно підняти вгору великий палець.
Вік: з 6 років
Кількість учасників: без обмежень.
Матеріали: м’яч
Учні утворюють коло. Ведучий кидає м’яч одному з учасників, називаючи, при цьому, його ім'я. Гра триває доти, доки учасники не перестануть перепитувати один в одного імена й не почнуть швидко передавати м'яч.
Дана вправа не тільки спрямована на запам’ятовування імен всіх учасників групового процесу, а й вважається розминкою.
Вправа "Ми з тобою схожі тим, що..." (10 хв)
Вік: з 9 років
Кількість учасників: без обмежень.
Матеріали: не потрібні.
Учні утворюють 2 кола - внутрішнє і зовнішнє. Кількість учасників в обох колах повинна бути однаковою. Учасники зовнішнього кола говорять своїм партнерам фразу, що починається зі слів: "Ми з тобою схожі тим, що..." (наприклад: ми с тобою схожі тим, що живемо на планеті Земля, навчаємося в одній школі і т.п.).
Учасники внутрішнього кола відповідають: "Ми з тобою відрізняємося тим, що..." (наприклад: ми з тобою відрізняємося кольором очей, довжиною волосся й т.д.).
Потім по команді вчителя учасники внутрішнього кола пересуваються, змінюючи партнера. Процедура повторюється доти, доки кожний учасник внутрішнього кола не зустрінеться з кожним учасником зовнішнього кола.
Вправа «Чарівна паличка»
Мета: зняття емоційного напруження, позитивне налаштування на подальшу роботу.
Вік: з 6 років
Додаткові матеріали (ресурси): «чарівна паличка».
Опис: У вчителя в руках «чарівна паличка», яку він зі словами привітання і побажань передає будь-кому з учасників. Той у кого «чарівна паличка», передає її наступному учаснику із словами привітання і побажання. І так продовжується доти, доки всі учасники не привітаються між собою.
Обговорення:
Вправа «Мікрофон»
Мета: подальше знайомство учасників, розвиток комунікативних навичок, подолання труднощів виступати «перед публікою», зняття емоційного напруження, позитивне налаштування на заняття.
Вік: з 6 років.
Додаткові матеріали (ресурси): мікрофон, або предмет, який його замінить.
Опис: учасникам пропонується продовжити речення:
Обговорення: не вимагається.
Вправа «Малюнок на тему «Моє ім’я»
Мета: подальше знайомство учасників, зняття емоційного напруження, позитивне налаштування на заняття.
Вік: з 6 років.
Додаткові матеріали (ресурси): кольорові олівці, аркуші паперу.
Опис: учасникам пропонується подумати і намалювати своє ім’я, у вигляді символів, образів.
Обговорення:
Вправа «Посмішка»
Мета: Створення атмосфери єдності, підвищення позитивного настрою, розвиток уміння висловлювати свій емоційний стан.
Вік: з 6 років.
Додаткові матеріали (ресурси): не вимагається.
Опис: Учасники стають у коло, беруться за руки. Кожен по черзі дарує усмішку своїм сусідам ліворуч і праворуч, важливо при цьому дивитися один одному в очі.
Обговорення:
1) Що відчували?
2) Яке зараз настрій?
Вправа «Атоми і молекули»
Мета: Створення атмосфери єдності, підвищення позитивного настрою.
Вік: з 6 років.
Додаткові матеріали (ресурси): не вимагається.
Опис: інструкція учасникам: «Уявімо собі, що всі ми атоми. Атоми виглядають так (показати). Атоми постійно рухаються і об'єднуються в молекули. Число атомів у молекулі може бути різне, воно визначається тим, яке число я назву. Ми всі зараз почнемо швидко рухатися, і я буду говорити, наприклад, три. І тоді атоми повинні об'єднатися в молекули по три атома в кожен. Молекули виглядають так (показати).
Обговорення: пропонується поставити наступні запитання:
- Як ви себе почуваєте?
- Чи всі з'єдналися з тими, з ким хотіли?
Вправа «Повітряні замки»
Мета: Створення атмосфери єдності, підвищення позитивного настрою, вміння діяти в команді.
Вік: з 9 років.
Додаткові матеріали (ресурси): папір формату А4.
Опис: учасники об’єднуються у міні-групи по 3-6 осіб. У центрі кімнати кладеться папір та озвучується інструкція.
Інструкція: «Кожній команді необхідно за наступні 15 хвилин побудувати з цього паперу вежу. Нічого крім паперу використовувати не можна. Башта повинна бути вище одного метра у висоту. Перемагає команда, яка побудує найвищу вежу».
Обговорення:
Вправа «Прислів’я»
Мета: розвивати вміння діяти в команді, узгоджувати свої дії з діями інших дітей.
Вік: з 10 років.
Додаткові матеріали (ресурси): не вимагається
Опис: Група ділиться на підгрупи, в залежності від приналежності до тієї чи іншої культури (можна зберегти склад групи з минулого завдання).
Інструкція: «Зараз у кожної з двох підгруп буде час на самостійну роботу, протягом якого вам слід вибрати прислів'я або приказку іншої культури і придумати, як ви можете всі разом її зобразити. Зробити це треба без слів, невербально, можна використовувати дії. У зображенні повинні брати участь всі члени підгрупи. Після десятихвилинної підготовки одна група покаже те, що вона зробила, а інша буде дивитися і постарається зрозуміти, яка культура малася на увазі, що зображено, і навпаки».
Обговорення:
Вправа «Малюємо разом»
Мета: Ця вправа дає можливість брати участь всій групі. Вона допомагає досліджувати рольові взаємини в групі і вплив членів групи на індивідуальний досвід. Ближче познайомитися з цінностями інших культур; згуртування групи.
Вік: з 10 років.
Додаткові матеріали (ресурси): Папір, кольорові ручки або олівці.
Опис: Усі члени групи сідають у коло в середині кімнати. Перед кожним лежить аркуш паперу і кольорові ручки або олівці. Починайте малювати щось важливе для себе. За сигналом вчителя передайте свій лист учаснику, що сидить від вас зліва, і отримаєте розпочатий малюнок від учасника, що сидить праворуч. Працюйте над цим малюнком, змінюйте і додавайте до нього, що хочете. За сигналом передайте цей малюнок ліворуч і отримаєте малюнок справа. Продовжуйте так до тих пір, поки до вас не повернеться той малюнок, який ви почали. Усвідомте почуття, що виникають у вас при вигляді того, що інші зобразили на вашому аркуші. Змінюйте в малюнку все, що хочете. На закінчення обговоріть свої враження з групою.
Вправа «Компліменти»
Мета: надати можливість учасникам висловитися на адресу однокласників.
Час - 5 хвилин
Кількість учасників - без обмежень.
Матеріали - м'яч.
Особливі вимоги до приміщення - достатність простору для кидання м'яча в колі.
Процедура: учасники стоять у колі. Вчитель пропонує придумати компліменти учням Перший говорить комплімент і кидає м'яча учаснику, якому цей комплімент призначений. Цей учасник кидає м'яча іншому, якому хоче сказати свій комплімент, і так далі. Вчитель стежить, щоб комплімент отримав кожний учасник.
Вправа «Прядіння пряжі»
Мета: дати можливість учням ближче познайомитися в процесі виконання спільної справи.
Час - 5 хвилин
Кількість учасників – без обмежень.
Матеріали - клубок довгої мотузки, килим на підлогу.
Особливі вимоги до приміщення - достатність простору для розташування учасників по колу на підлозі.
Процедура: учасники групи сидять на підлозі на килимі за колом, у центрі якого лежить клубок мотузки. Вчитель пропонує уявити, що весь клас разом зараз прястиме пряжу. Перший учасник бере клубок, перебирає кінець мотузки пальцями, імітуючи прядіння, і одночасно розповідає про себе. За сигналом вчителя кінець мотузки передається сусіду, той розповідає щось про себе, і так далі, доки коло замкнеться.
Гра “ Вітер дує та здуває ”
Мета: зняття психофізичного навантаження, налаштування на заняття.
“ Діти, пам’ятаєте, як осінній вітерець легенько кружляє листочки у повітрі? … так і у нашій грі, легенький вітерець буде кружляти нас в середині нашого кола. Ведучий називатиме ознаку, говорячи: «Вітер дує та здуває всіх, хто …», а дітки, у кого ця ознака присутня, мають встати зі свого місця, покружляти в серединці кола і сісти на інший стільчик. Ведучий має сісти на будь-який стілець, що звільнився. Той, хто залишається без стільчика, стає ведучим.”
Гра “ Вчений ”
Вчитель вибирається на стільчик і оголошує себе вченим, а всіх дітей крапельками. Він просить дітей розосередитися по кімнаті.
“ Мені треба створити дуже важливу речовину і відправити її у космос. В колбу, яка у мене в руках, я буду крапати три різні рідини: жовту, зелену і червону. Після кожного вливання кольору крапельки (діти) починають рухатися і зливатися (братися за руки), поки я не промовлю: “ Достатньо!” і так декілька разів. ”
Крапельки під час експерименту зливаються по 2-3-6 і т.д. Дуже добре, якщо на третій раз діти утворюють одну велику краплю, але підштовхувати їх до цього не треба, слід терпляче чекати, поки це вийде.
Гра “ Будь уважний ”
“ Діти, зараз ми будемо крокувати під музику. Але коли я вимовлю слово “ зайчик ”, ви повинні почати стрибати як зайчики; коли вимовлю слово “ кінь ” – ніби вдаряти копитом об землю; на слово “ раки ” – задкувати; на слово “ птахи ” – бігати, розкинувши руки в сторони; на слово “ лелека ” – стояти на одній нозі ”.
Перед початком гри з’ясовуються знання дітей про цих тварин, і показуються відповідні картинки.
Вправа “ Ласкаве ім'я ”.
Вчитель пропонує кожній дитині назвати лагідно сусіда праворуч, який неодмінно має подякувати,і вголос сказати йому“Дякую» (вправа виконується по колу)
Вправа “ Усмішка по колу ”
“ Діти, а давайте подаруємо свою саму найкращу усмішку сусіду. А робити ми це будемо по колу, по черзі повертаючись до сусіда праворуч і всміхаючись йому і т.д. замикаючи коло “. (виконання вправи)
Вправа “ Добре тепло ”
“ Давайте зараз станемо у коло і ніжно візьмемося за руки. Від мене вправо піде “ тепло ”, я легенько потисну своєму сусідові справа руку, він – своєму сусіду, і так далі по колу. Давайте спробуємо… А тепер теж саме, але вже з заплющеними очима. Подивіться, відчуйте, як дружно у нас виходить ”.
Вправа “ Що я люблю робити?”.
“ Один з вас вибере щось, що він дуже любить робити, і почне без слів показувати це нам. А ми всі уважно будемо дивитися, що він хоче повідомити нам, але поки що будемо мовчати. А як тільки виступаючий завершить свою пантоміму, ми почнемо висказувати наші здогадки, і виконавець повідомить нам, хто ж правильно відгадав. Після обговорення виступає наступний. ” (Вчитель перший починає гру)
Вправа “ Стільчик любові ”
В центрі кола ставиться стільчик.
“ Діти, це стільчик не простий, це стільчик любові. Хто хоче першим посидіти на ньому і отримати від оточуючих ласку, тепло і любов?.. Сідай, (ім’я дитини), заплющ очі, і не відкривай, доки я не скажу. А ви, дітки, тихенько підійдіть і ніжно-ніжно погладьте її по плечах, спинці. А тепер тихесенько навшпиньки повертайтеся на свої місця… (ім’я дитини, яка сидить на стільчику в центрі кола), відкривай очі і розкажи нам, чи сподобався тобі “ Стільчик любові?” Хто ще хоче посидіти на цьому стільчику?”
Вправа “ Царівна Несміяна ”
В центрі кола також ставиться стільчик. На нього сідає дитина (це буде Царівна Несміяна). Для того, щоб розвеселити царівну, треба говорити їй добрі слова про те, яка вона гарна. Діти по черзі говорять їй про її гарні якості.
Вправа “ Берізка ”.
“ Діти, прийміть положення: встаньте прямо, ноги разом, руки вздовж тулуба. А тепер підніміть руки вгору, спина при цьому залишається прямою, підборіддя піднесено. Ноги, як корені дерев, вростають в землю, стопи ніг разом, прижаті до підлоги. Тягніться усім тілом вверх, наче ви сильне дерево, якому не страшна ніяка буря. Ваше тіло струнке, красиве, сильне… (за 10 секунд) руки плавно опустіть. Зробіть 2-3 спокійних вдиху і видиху і повторимо цю вправу. ”
Вправа “ Зірви яблуко ”.
“ Уявіть, що перед вами росте велика яблуня з чарівними великими яблуками. Яблука висять прямо над головою, але без труда достати їх не вдається. Подивіться на мене, я покажу, яким чином ви можете їх зірвати. Уявіть, що зверху справа висить велике яблуко. Потягніться правою рукою якомога вище, підніміться навшпиньки і зробіть різкий вдих. Тепер зривайте яблуко. Нагніться і покладіть його на траву. Тепер повільно видихніть. Теж саме робимо лівою рукою ”
Вправа “ Ні ”
Під тиху музику вчитель повільно і спокійно говорить: “ Сядьте зручно, розслабтеся. Закрийте очі. Дихайте рівно і повільно. Вдих – сила, видих – впевненість і спокій. Ці сили допоможуть вам завжди. Ваше тіло відчуває силу. Уявіть, що ваш голос говорить: “ Ні! ”. Всі сили, які вам потрібні, знаходяться у вас. Це ваша сила!.. Тепер поворухніть пальчиками, рукою, відкрийте очі і скажіть:“Я можу сказати “ Ні! ”, коли це буде потрібно!”
Діти, а коли потрібно говорити “ Ні! ” ???
Вправа “ Добра тваринка ”
Діти встають у коло і беруться за руки.
“ Діти, давайте пограємо у гру, яка називається “ Добра тваринка ”. Уявіть, що ми – одна велика добра тваринка. Давайте послухаємо, як вона дихає. І подихаємо разом. Вдих – робимо крок від середини кола. Видих – крок в середину кола. Наша тваринка дихає дуже рівно і спокійно… А тепер давайте зобразимо і послухаємо, як б’ється її велике серце. Стук – крок вперед, стук – крок назад. ”
Вправа “ Лагідні руки – добрий погляд – приємна посмішка ”.
Пропонується покласти свої руки зверху на руки сусіда ліворуч, подивитися йому у вічі і всміхнутися. І так по колу.
Вправа “ Естафета гарних новин ”.
“ Діти, я хочу, щоб кожен з вас розповів будь-що приємне, що трапилось з ним учора (або на цьому тижні). При чому, поки ви говорите, м’ячик знаходиться у вас в руках. Коли ви закінчите розповідати, передайте естафету гарних новин, тобто передайте м’ячик сусіду, і так по колу. ”
Вправа “ Опишіть один одного ”.
Дві дитини стоять або сидять спиною один до одного і по черзі описують зачіску, обличчя, одяг іншого. Потім з’ясовується, хто виявився точнішим при описуванні друга.
Вправа “ Корови – собаки – кішки ”
“ Діти, встаньте, будь ласка, широким колом. Я підійду до кожного з вас і тихенько скажу на вушко назву якої-небудь тварини. Добре запам’ятайте її, тому що потім вам треба буде «перетворитися» на цю тваринку. Нікому поки що не говоріть те, що я вам нашепотіла. ( Вчитель по черзі шепоче дітям на вушко назви тварин) “ Тепер закрийте очі. Забудьте на якийсь час людську мову. За хвилину попрошу вас “ заговорити ” так, як “ говорить ” ваша тваринка. Вам треба, не відкриваючи очей, об’єднатися у групи з усіма тими тваринками, які “ говорять ” так само, як і ви. Ви можете ходити по кімнаті і, почувши свою тваринку, рухатися їй назустріч. Потім, взявшись за руки, ви йдете вже вдвох і разом подаєте звук цієї тваринки, щоб знайти інших дітей, які “ говорять ” на вашій мові.
Готові? Всі закрили очі? Приготуйте вушка і слухайте звуки, які видають корова, собака і кішка. Почали!”
Вправа “ Три обличчя ”
“Я покажу вам три вирази обличчя. При цьому я хочу, щоб ви відгадали, який вираз обличчя я показую.
Показую перший раз (сумне). Який вираз обличчя я намагалася вам показати?.. Вірно, сумне обличчя. Які жести руками нам краще всього робити, щоб виразити сум? Нехай кожен із вас зробить сумне обличчя.
Показую другий раз (сердите). А тепер?.. Вірно, сердите обличчя. Давайте всі зведемо брови, оскалимо зуби і стиснемо кулаки – покажемо сердите обличчя.
А тепер третє обличчя (радісне, щасливе). Яке?.. Так, радісне. Для цього давайте всі широко всміхнемося і притиснемо руки до серця.
Давайте спробуємо ще раз: сумне, сердите, радісне.
Тепер об’єднайтеся у пари і встаньте один до одного спинами. Виберіть одне із трьох облич, яке ми показували. Коли я дорахую до трьох, вам треба буде швидко повернутися один до одного і показати обраний вами вираз обличчя. Завдання полягає в тому, щоб, не домовляючись заздалегідь, показати те саме обличчя, що і ваш партнер.
Готові? Раз, два, три, початок гри!”
Вправа “ Вогник дружби ”
“ Діти, встаньте у колі ближче один до одного. Опускаємось на коліна. Висуваємо вперед праву руку і кладемо на руку друзів. Потім теж саме робимо і з лівими руками.
Розгойдуючи руки вверх-вниз дружно вимовляємо слова: “ Один-два-три! Вогонь, гори!” Далі показуємо руками вогники пламені, які звиваються вгору.
Відчувши тепло, сідаємо на п’ятки, одночасно кладемо руки на плечі сусідів і, зустрічаючись очами один з одним, дружно дякуємо: “ Дякую!”
Вправа “ Квітка ”.
“ Діти, уявіть себе маленьким зернятком, яке посадили у землю (сідаємо навшпиньки). Весняне сонечко пригріло, і зернятко проросло і його тоненька стеблинка тягнеться до сонечка (руки над головою, плавно встаємо і розпрямляємось). І ось квітка виросла, розквітла, колихається, сонечку всміхається (рухаємось). Ввечері квітка засинає (сідаємо навшпиньки), а вранці знову тягнеться до сонечка. ”
Вправа “ Луна ”.
“ Діти, я зараз своєму сусідові праворуч скажу слово “ привіт ”, а він, як луна, має відповісти так само “ привіт ”. І так по колу. ”
Вправа “ Сліпий і поводир ” (старші діти)
Одному із дітей за бажанням зав’язують очі. Він “ сліпий ”. Другий буде тим, хто його водитиме – “ поводирем ”.
Як тільки зазвучить музика, “ поводир ” бережно поведе “ сліпого ”, надаючи йому можливість торкатися будь-яких речей – великих, маленьких, гладких, шорсткуватих, колючих, холодних тощо. Можна також підвести “ сліпого ” до місця, де предмети мають запахи. Тільки нічого не можна говорити при цьому.
Коли через деякий час (до 3хв) музика виключається, діти міняються ролями. А коли ще раз виключається музика (ще 3хв), вони повертаються у коло і говорять про те, що вони пережили під час прогулянки.
Гра “ Кого не вистачає?”
“ Діти, чи помічаєте ви, коли у групі когось із дітей не вистачає? Я хочу пограти з вами в таку гру: один з вас буде ховатися, а всі інші – відгадувати, хто саме заховався. Спочатку я попрошу усіх закрити очі і, поки ніхто не бачить, тихенько торкнуся до плеча одного з вас. Той, кого я оберу, має відкрити очі, тихо вийти на середину кола і сховатися під цим покривалом. Після того, як він сховається, я попрошу всіх відкрити очі і відгадати, кого не вистачає. А тепер закриваємо очі і починаємо гру… ”
Гра “ Нічний поїзд ”
“ Уявіть собі, що зовсім скоро Різдво і діти одного маленького містечка з нетерпінням чекають подарунків. Вони чули, що потяг з іграшками до святкового вечора повинен буде пробиратися вночі страшним, заметеним снігом лісом. І тільки у локомотива є фари, щоб освітлювати дорогу. Хто-небудь міг би сказати, які подарунки хотілося б отримати дітям цього маленького містечка?
Хто з вас хотів би стати Локомотивом і везти потяг з іграшками дітям? Шестеро дітей будуть Вагонами з подарунками. Хто хоче бути ними? Всі інші будуть Деревами у нічному лісі.
Дерева мають розташуватися так, щоб між ними було достатньо місця. Дерева не повинні рухатися, але вони можуть видавати тихесеньке “Шшш…” в момент, коли який-небудь Вагон потягу ризикує вдаритися об них.
Три дерева особливі – на них одягнуті капелюхи. Поїзд обов’язково має об’їхати ці Дерева, перш ніж він покине ліс. (позначається місце, де Потяг в’їжджає у ліс, і місце, де знаходиться маленьке містечко)
Тепер давайте побудуємо наш Потяг. Ставайте за Локомотивом і покладіть руки на плечі дитині, що стоїть попереду вас. Я зав’яжу очі кожному Вагону, тому що тільки у Локомотива є світло, і він може все бачити. Локомотив буде рухатися дуже повільно, щоб не загубити Вагони і щоб всі Вагони почували себе упевнено. Локомотив сам обирає шлях, яким поїде через ліс, але він обов’язково має пройти повз трьох особливих Дерев (у капелюхах).
Даємо Локомотиву « Старт!”
Бесіда “ Кольоровий опис настрою ” (до гри “ Фарби ”)
Вчитель розповідає дітям, що настрій може відповідати певному кольору:
- червоний колір – відповідає захопленню (захвату);
- оранжевий – висловлює радість, веселощі;
- жовтий – відповідає світлому, приємному настрою;
- зелений – спокійному стану;
- синій – сумному, невпевненому стану;
- фіолетовий – тривожному, напруженому стану;
- чорний – відповідає занепаду, зневірі;
- білий – страху.
Далі діти по черзі обирають собі кольорову пелюстку, а всі інші мають відгадати настрій, який відповідає цьому кольору.
Рольова гра “ Фарби ”
Вчитель роздає дітям ролі: Покупець, Продавець, а всі інші діти – фарби, яким пропонується за допомогою міміки зобразити заданий або обраний колір.
Наприклад:
– Продавець: “ Хто там?”
– “ Покупець ”
– “ Що ви бажаєте?”
– “ Фарбу ”
– “ Яку? ”
Продавець має за настроєм Фарби, яку за допомогою міміки дитина зображує, з’ясувати бажаний колір. Якщо Продавець відгадує невірно, то він стає “ Фарбою ”.
Перемагає той, хто відгадає більше фарб.
Вправа “ Облиш мене, у мене сьогодні поганий настрій ”
“ Діти, іноді у нас у всіх буває поганий настрій. Давайте спробуємо обіграти свій поганий настрій. А спробуємо це зробити у грі “ Облиш мене, у мене сьогодні поганий настрій ”. Для цього об’єднавшись у пари, притуліться долонями один до одного, насупіть брови, сердито скажіть один одному: “ Облиш мене, у мене сьогодні поганий настрій!”. Потім ідіть до іншої дівчинки чи хлопчика. ”
Вправа “ Скринька переживань ”.
“ Діти, я сьогодні принесла невеличку скриньку. Пропоную відправити її по колу, щоб зібрати наші неприємні переживання і турботи. Ви можете розповісти про це пошепки, але обов’язково у цю скриньку. Потім я її заклею і винесу, а разом з нею зникнуть і ваші неприємні переживання. ”
Вправа “ Чарівна подушка ”
“Сьогодні я принесла чарівну подушечку. Кожний по черзі може на ній посидіти і розповісти нам про будь-яке своє бажання. Той, хто сидить на подушечці, буде розпочинати свою розповідь словами: “Я хочу...” Всі інші будуть його уважно слухати. ”
Вправа “ Я сильний – я слабкий ”
“А зараз я пропоную вам перевірити, як слова та думки впливають на стан людини. З цією метою ми виконаємо наступну вправу.
Олександро, витягни, будь ласка, вперед руку. Я буду опускати твою руку вниз, нажимаючи на неї зверху. Ти маєш утримувати руку, говорячи при цьому голосно і рішуче: “ Я сильна! ”. Тепер робимо те саме, але ти маєш говорити: “ Я слабка ”, вимовляючи з відповідною інтонацією, тобто тихо, понуро…
Ось бачите діти, як слова підтримки можуть нам допомогти впоратися з труднощами і перемогти їх. ”
Обговорення життєвих ситуацій: сильний – слабкий, сміливий – боязкий, упевнений – сором’язливий тощо.
Вправа “ Подарунок ”
“ Уявіть, що ваш друг від’їжджає у далеку подорож. Він вже сідає у потяг. Вам хочеться зробити на прощання йому подарунок, але у вагон вже не пускають. Подарунок треба подарувати за допомогою міміки і жестів перед вікном вагону. ”
Вправа “ Зоопарк ”
Діти діляться на дві групи. Перша група – діти, які будуть зображувати тварин в зоопарку; інша група дітей – діти, які гуляють по зоопарку і відгадують. Яка тварина знаходиться перед ними.
Після того як всі тварини будуть відгадані, діти міняються ролями.
Вправа “ Нудно-нудно…”
“ Діти, сідаємо на стільчики, які стоять колом. Коли я буду говорити вірш:
Нудно-нудно так сидіти,
Один на одного глядіти,
Чи не час нам пробігтися ,
І місцями обмінятися?
Після цих слів треба всім піднятися і помінятися місцями, тобто пересісти на інший стільчик. Всім зрозуміло? Тоді - один, два, три, гру почали!”
Коли діти міняються місцями, вчитель прибирає один стільчик. Цю гру можна грати до тих пір, доки не залишиться сама спритна дитина. Діти, які вибувають з гри (не встигли зайняти місця і стільчика їм не вистачило), стають суддями: слідкують за дотриманням правил гри.
Гра «Знайди м`яч»
Обирається один ведучий. Діти сідають в ряд лицем до нього. За спинами передається невеликий м’ячик або інший предметПо виразу обличчя та пози ведучий повинен вгадати, у кого м’ячик. Передача м’яча припиняється після сигналу.
Гра «Чарівний мішечок»
Перед грою потрібно обговорити з дитиною який у неї настрій, що вона відчуває, може, ображена на когось. Далі дитині пропонують скласти у чарівний мішечк всі нега-тивні емоції: злість, образу, сум. Цей мішечок з усім поганим, що в ньому є, викидається. Можна запропонувати дитині самій викинути мішечок. Добре, якщо дорослий теж покладе в цей мішечок свої негативні емоції.
Можна використати ще один «чарівний» мішечок, з якого
дитина дістане ті позитивні емоції, які вона хоче.
Гра «Малюємо емоції пальцями»
Дитині пропонується намалювати свої емоції пальцями. Для цього потрібно використовувати баночки з гуашевою фар-бою. Можна намалювати свій настрій за допомогою пальців.
Гра «Різнокольорова вода»
Дитині пропонується розфарбувати воду в різні кольори. Запитайте в дитини, як зробити «сердиту воду», «добру», «веселу». Можна розфарбовувати воду в найрізноманітніші настрої. Покажіть дитині,як можна за допомогою однієї і тієї ж фарби отримати різні відтінки і як при цьому зміниться «настрій» води. Наприклад, чорна вода була «сердитою», а сіра стала вже «задумливою».
Гра «Крижинки»
Гра являється продовженням попередньої гри. Вона дуже швидкоплинна, але напрочуд гарна. Заморозьте в холодильнику розфарбовану дитиною воду, а потім розбийте різнокольорові крижинки на дрібні шматочки. Спробуйте викласти візерунок з крижаної мозаїки. Згадайте, який настрій був у розфарбованої води. А який став у отриманого візерунка?
Вправа «Подивимось один на одного»
Діти розбиваються на пари, беруться за руки. Ведучий пропонує: «Дивлячись тільки в очі і тримаючись за руки, спробуй мовчки передати різні емоції: «Я смутний, допоможи мені!», «Мені весело, пограймо!», «Я не хочу з тобою дружити!» Потім діти обговорюють, у якому випадку яка емоція передавалася і сприймалася.
Вправа «Скажи, як я»
Дітям пропонується прослухати уривки із знайомих віршів і
визначити їх тембровий відтінок, відповівши на питання: «Яким голосом я прочитала? Чому?». Потім виразно прочитати уривок, наслідуючи мову вихователя.
Ускладнення:
1.Підібрати піктограму,що відповідає емоційному забарвленню вірша
2. Передати емоції за допомогою міміки, пантоміміки, наслідуючи виразні рухи вихователя.
Вправа «Який (яка) я»
Дорослий пропонує дітям висловити свій емоційний стан, своє самопочуття за допомогою епітетів та порівнянь.
Наприклад: я веселий та грайливий, як літній дощик; я задоволена, як кішечка на сонечку.
Вправа «Чарівний обруч»
Дорослий пропонує дітям стати в коло, у центрі якого лежить обруч. Вихователь пояснює, що цей обруч чарівний і кожен, хто стане в нього перетворюється на веселого цуцика (злу пантеру, сумного зайчика, здивовану кізочку). Під відповідну музику діти почергово виконують ролі.
Ранкова зустріч у 1 класі «Знайомство»
Мета: вчити знайомитися дітей між собою, формувати навички групової взаємодії та ефективного спілкування.
Вчитель. Сьогодні ми з вами зібралися, щоб краще пізнати себе та своїх друзів, знайти нових приятелів і потоваришувати з ними. У цьому нам допоможуть цікаві вправи.
Усі учні сідають у коло, кожен по черзі називає своє ім'я і говорить фразу, що починається зі слів: «Я хочу...».
Ведучий звертається до учасників із запитанням «Для чого в нашому житті існують різні правила?». Після відповідей учасників він пропонує прийняти правила роботи групи:
Об'єднання учасників у 4 групи вербальним способом: мяу-мяу, кукуріку, гав-гав, му-му.
Вправа «Я люблю...»
Учасники працюють у групах. Один учасник тримає м'яку іграшку і продовжує фразу: «Я — ... (ім'я). Я люблю... А ти?», — і кидає іграшку одному з учасників. Потім учасники по черзі називають, що вони запам'ятали одне про одного.
Вчитель пропонує кожній дитині назвати лагідно сусіда праворуч, який неодмінно має подякувати,і вголос сказати йому“Дякую» (вправа виконується по колу)
(Вчитель 1 класу Майданюк Л.Л.)
Ранкова зустріч у 3 класі «Скоро зимові канікули»
І. Вітання –рекомендація
Учні додають до привітання прикметники для опису себе («Доброго ранку, я розумний Богдан»)
ІІ.Обмін інформацією
Припущення про канікули «Як я проведу зимові канікули»
(Вчитель 3 класу Вужицька Т.С.)
III. Групові заняття
1. Вчитель :
Так як ви йдете на зимові канікули, ми повторимо правила безпеки. У вас є малюнки, таблиці. Роздивіться їх, об'єднайтеся у групи, де будете говорити по одній темі.
У групах обговоріть ситуації. Підготуйтеся до повідомлення .
2. Презентація
IV. Новини
Сьогодні 29 грудня, п'ятниця
Першими прийшли Богданчик і Настуня.
Приємна новина: наш клас став переможцем у загальношкільному конкурсі «Краща новорічна класна кімната»
Завтра у вас розпочинаються канікули.
До школи прийдете 15 січня.
Подумайте про екскурсії на канікулах, про цікаві заняття, зустрічі з однокласниками і друзями. Доброго вам здоров'я!
Ранкова зустріч у 4 класі
«Як ми вчимося і відпочиваємо»
Збирання дітей дзвіночком
I. Вітання
Станьте, діти всі рівненько,
Посміхніться всі гарненько,
Посміхніться ви до мене,
Посміхнися сам до себе.
Привітайтесь: «Добрий день!
Здрастуй, здрастуй, новий друже!
Кожен з нас тут не байдужий .
Станем всі одна сім'я :
Будем друзі - ти і я .
Діти тиснуть руки один одному.
(Вчитель 4 класу Зоріна Л.В.)
Гра «Знайомство з новими друзями»
Представитися, сказати що ти любиш ...
- Мене звати Оксанка, я люблю складати вірші.
II. Обмін інформацією
1.Роздаються фішки: трикутники, квадрати, прямокутники, кружечки, відрізки.
- Сьогодні ті діти, у яких прямокутники, мають право задати виступаючому питання.
Гра «Крісло автора»
2. Вчитель:
Наші діти мало читають. Я пропоную створити клуби домашнього читання. У вихідний день діти збираються у когось і читають цікаві книги. Чи можливо це зробити вдома ( в школі)?
III. Групові заняття
В учнів початкових класів є проблема: по коридору не можна бігати, а на перервах потрібно рухатися і відпочивати. Я вважаю, що на ранкових зустрічах нам потрібно вивчати малорухливі ігри, а на перервах проводити ці ігри з іншими дітьми .
1. Гра «Повтори за мною»
За ведучим повторюються рухи за годинниковою стрілкою. Коли «хвиля» дійде до ведучого, рух змінюється на інший .
2. Гра «Слухай хлопки»
Діти йдуть по колу один за одним. Ведучий хлопає один раз - поза «лелеки» (стояти на одній нозі, два рази - поза «жабки» (присісти, руки на підлозі), три рази - діти йдуть по колу.
IV. Новини
Доброго ранку! Ми раді, що ви тут!
Сьогодні…, середа
Першими прийшли …….
Є гарна новина: наш клас їде на екскурсію у «Кришталеві печери».
Ранкова зустріч у 2 класі «ФАНТАЗЕРИ»
Раз - берізка, два - гайок,
Три - березовий лісок.
А чотири - рідний клас,
П 'ять - добром вітає нас.
Шість - це вчителька рідненька,
Мила, люба, наче ненька.
Сім - це діточки усі.
Вісім - мами, татусі.
Дев 'ять - рідна наша школа.
Десять - ми у дружнім колі.
Добрий день! Добрий день!
Ведучий запрошує бажаючого стати «фотографом». Усі інші учасники створюють «похмуру команду», яка має сфотографуватися. Завдання «фотографа» під час зйомки — розсмішити «похмуру команду», а завдання команди — не піддаватися на заохочення «фотографа» (звуки, слова, жести, міміка тощо).
Ведучий пропонує учасникам закінчити речення:
Робота у групах. Один учасник із групи витягує конверт із назвою тварини. Його завдання — заплющити очі й намалювати цю тварину так, щоб команда впізнала її.
Учасникам пропонуються незавершені малюнки. У групах вони мають обдумати і домалювати так, щоб малюнок вийшов гарним і цікавим.
Учасникам пропонуються картки зі словами. Упродовж 5 хвилин на місці крапок потрібно поставити склад, який буде закінченням першого і початком другого складу.
(Вчитель 2 класу Доротюк В.О.)
А) Спільна робота;
Б) Взаємодовіра;
В) Ранкова зустріч;
Г) Ранковий промінь.
А) створити умови для розвитку соціальних, психологічних, комунікативних, емоційних вмінь та навичок, формувати морально-етичні цінності;
Б) збір і переробка інформації про навколишній світ;
В) усвідомлення особистісного сенсу та соціальної значущості культурних цінностей і людського досвіду, процесів і явищ навколишньої дійсності;
Г) виховати кожного учня високоморальної, гармонійно розвиненою особистістю з науково-матеріалістичним світоглядом, гуманістичною спрямованістю, творчо активної й соціально зрілої.
А) на активну взаємодію вчителя та учня;
Б) на роботу вчителя, подолання ним особистісних проблем та перешкод у роботі з дітьми;
В) на якісне здійснення навчально-виховного процесу;
Г) на дитину, на її потреби та інтереси, можливості та вже набуті знання.
А) 5-10;
Б) 10-15;
В) 15-20;
Г) 20-25.
5. Ранкова зустріч розпочинається із :
А) привітання;
Б) запрошення;
В) бесіди;
Г) ранкової зарядки;
6. Із скількох основних компонентів складається ранкова зустріч:
А) двох;
Б) трьох;
В) чотирьох;
Г) п’ятьох.
7. Важливий компонент ранкової зустрічі, під час якого учні висловлюють свої власні ідеї, почуття, а також обмінюються важливою для них інформацією та досвідом, називається:
А) обмін інформацією;
Б) досвід школяра;
В) відкритий світ;
Г) інформаційна сітка.
8. Який компонент ранкової зустрічі передбачає можливості для кожного учня відчувати зацікавлене ставлення до себе, заохочення, увагу і повагу, розуміння успіхів і невдач, забезпечує психологічно повноцінні умови для його особистісного зростання:
А) вітання;
Б) обмін інформацією;
Г) групове заняття;
В) щоденні новини.
9. Метою групового заняття є:
А) соціалізація індивіда;
Б) виявлення лідерів групи;
В) об’єднання, згуртування групи;
Г) утвердження статусу вчителя у класі.
10. Щоденні новини не містять:
А) коротке повідомлення, складене вчителем (або під його керівництвом), яке вивішується таким чином, щоб всі могли його прочитати;
Б) особисту інформацію про вчителя та учнів класу;
В) короткі усні оголошення;
Г) різноманітні завдання, залежно від віку дітей.
11. Завершальний елемент ранкової зустрічі:
А) ранкова зарядка;
Б) обмін інформацією;
В) щоденні новини;
Г) групове заняття.
12. До групового заняття не відноситься:
А) спільні ігри;
Б) індивідуальна робота учня;
В) завдання кооперативного характеру;
Г) проблемна ситуація, на вирішення якої потрібно докласти зусиль кожному члену групи.
13. Групове заняття не передбачає:
А) заохочення до дії та рухів;
Б) розвиток мовлення;
В) використання музики, пісень;
Г) письмову перевірку знань учнів.
14. Метою щоденних новин є:
А) соціалізація учнів;
Б) об’єднання групи;
В) надання інформації;
Г) перевірка знань учнів.
15. У якій формі можуть бути щоденні новини:
А) у усній формі;
Б) у письмовій формі;
В) у мультимедійній формі;
Г) всі відповіді правильні.
ВИКОРИСТАНА ЛІТЕРАТУРА та ДЖЕРЕЛА
школярів // Початкова школа, 1991. —№12.-С. 18-20.
6. Іщук Н. Виховний проект «Ранкові зустрічі» як фундамент розвитку поваги та толерантності особистості молодшого школяра // Початкове навчання та виховання. – 2008. - № 19-21.
7.Особистісно орієнтоване навчання Вік 6-7 років. / Кейт Брук Уолш - Київ, 2000 р.
8.Сучасний урок "Інтерактивні технології навчання". /О. Пометун, Л. Пироженко. – Київ.: "Видавництво А.С.К.", 2004.
9.Ранкові зустрічі: що це і навіщо? // http://osvita.cv.ua/rankovi-zustrichi-shho-tse-i-navishho/
10. Тренінг для тренерів з питань впровадження проекту Державного стандарту початкової загальної освіти // http://nus.org.ua/irpintraining2017/