Методичний посібник "Інтернет-технології у професійній діяльності вчителя біології"

Про матеріал
Методичний посібник про застосування у професійній діяльності сучасного вчителя біології освітніх Інтернет-технологій. У посібнику висвітлено 10 найпоширеніших Інтернет-технологій у діяльності вчителя, подано 60 посилань на безкоштовні і доступні веб-ресурси та інструктивно-методичні матеріали до них. Подана інформація про створення веб-портфоліо вчителя, використання на уроках он-лайн тестування, вікторин, відеозв’язку, застосовування хмарних сервісів. Висвітлено, як редагувати та розміщувати в мережі навчальне мультимедіа, користуватись Google Класом, створювати онлайн скрайб-презентації та ментальні карти. Описано використання вчителем інтерактивних та інформаційних сервісів з біології. Рекомендований лля педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів, студентів педагогічних вищих навчальних закладів.
Перегляд файлу

  

Опорний заклад «Чутівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Чутівської районної ради Полтавської області»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Чутове, 2020

 

 

 

 

 

 

 

    Автор: Соколов Ігор Володимирович, вчитель біології опорного закладу «Чутівська ЗОШ І-ІІІ ступенів» Чутівської районної ради Полтавської області.

    Вища категорія, звання «Вчитель-методист», педагогічний стаж 24 роки. Лауреат Полтавського обласного етапу

Всеукраїнського конкурсу «Учитель року 2017» у номінації

«Біологія». 

 

      

     Методичний посібник про застосування у професійній діяльності сучасного вчителя біології освітніх Інтернет-технологій. У посібнику висвітлено 10 найпоширеніших Інтернет-технологій у діяльності вчителя, подано 60 посилань на безкоштовні і доступні веб-ресурси та інструктивно-методичні матеріали до них. Подана інформація про створення веб-портфоліо вчителя, використання на уроках онлайн тестування, вікторин, відеозв’язку, застосовування хмарних сервісів. Висвітлено, як редагувати та розміщувати в мережі навчальне мультимедіа, користуватись Google Класом, створювати онлайн скрайб-презентації та ментальні карти. Описано використання вчителем  інтерактивних та інформаційних сервісів з біології.  

     Рекомендований лля педагогічних працівників загальноосвітніх навчальних закладів, студентів педагогічних вищих навчальних закладів.

 

ЗМІСТ

       Передмова………………………………………………………………………………………….2

1.      Створення веб-портфоліо, як сучасного інструменту відображення професійної компетентності вчителя біології…………………………………………………….........2

2.      Професійна папка вчителя біології онлайн……............................................................6

3.      Он-лайн тестування навчальних досягнень учнів……………………………………..7

4.      Використання он-лайн відеозв’язку на уроках…………………………………………10

5.      Хмарні сервіси для роботи вчителя..................................................................................12

6.      Хостинги для відео та презентацій вчителя……............................................................12

7.      Створення та обробка навчального мультимедіа онлайн……………………………13

8.      Використання Google Клас вчителем біології…………………………………………..15 9. Інтерактивні вправи та матеріали з біології онлайн…………………………………..16

10.  Електронні посібники, інформаційні ресурси з біології онлайн……………………17

ПЕРЕДМОВА

 

     Комп’ютеризація суспільства, розвиток ефективних інформаційних технологій, стрімке зростання ролі та значення інформації в сучасному світі спричинили зміни інформаційної складової розвитку освіти, науки, соціального життя, сфер виробництва. Перехід суспільства до інформаційної епохи свого розвитку висуває в якості однієї з основних задач, що стоять перед системою шкільної освіти, задачу формування основ інформаційної культури майбутнього фахівця. У сучасних умовах потрібно підготувати школяра до швидкого сприйняття й обробки інформації, яка надходить, успішно її відображати і використовувати.

    Біологія – це один із тих навчальних предметів, у вивчені якого надзвичайно важливу роль відіграє комп’ютерна підтримка, застосування мультимедійних технологій та мережі Інтернет, що забезпечує ефективне формування в учнів цілісного уявлення сучасної природничо-наукової картини світу, роль і місце людини в природі, вироблення у школярів ключових компетенцій, яких потребує сучасне життя. Використання нових Інтернет технологій у навчально-виховному процесі дозволяє вчителю біології, реалізувати свої педагогічні ідеї, представити їх увазі колег,  підвищити рівень зацікавленості в учнів до предмету, та ефективність викладання уроків біології.

       Зручність і гнучкість гіпертекстового представлення матеріалу, оперативний доступ до інформації, незалежно від місця перебування вчителя чи учня, загальна доступність до багатьох освітніх ресурсів та інші переваги педагогічних Інтернет-технологій дозволяють швидко поширювати їх у навчальному середовищі.

 

1. Створення веб-портфоліо, як сучасного інструменту відображення професійної компетентності вчителя біології.

 Сьогодні серед прогресивних вчителів портфоліо завоювало значну популярність, і стає необхідним та обов’язковим, як засіб систематизації напрацювань та підтвердження свого професійного рівня.

     Яка ціль створення портфоліо? У вчителя має бути  "досьє успіхів", в якому відбивається все цікаве, що відбувається в його професійному житті. Головне призначення портфоліо -

продемонструвати найбільш значущі результати практичної діяльності для оцінки своєї професійної компетенції: реалізовані проекти, участі в олімпіадах і конкурсах, проведені педагогом заходи, уроки, дослідження.   Портфоліо дозволяє педагогу проаналізувати, узагальнити і систематизувати результати своєї роботи, об'єктивно оцінити свої можливості і спланувати дії з подолання труднощів і досягненню більш високих результатів. Друге важливе призначення портфоліо вчителя – це одна з форм оцінки професіоналізму та результативності роботи педагога при проведенні експертизи на відповідність заявленої кваліфікаційної категорії під час атестації чи сертифікації.

    На даний час існує кілька форм подання портфоліо:

     паперове портфоліо – традиційна форма подачі матеріалу: друковані теки з документами, упорядкованими певним чином.

     електронне портфоліо – теки з документам у електронному вигляді, зібрані на електронних носіях (дисках, флеш-накопичувачах чи комп’ютері). 

     веб-портфоліо – сторінка опублікована в Інтернеті, де документи, мультимедіа об’єднані за допомогою гіперпосилань. 

     Найбільш зручним і прогресивнішим на сьогодні є веб-портфоліо. Таке портфоліо може бути розміщене, як на відповідному освітньому веб-ресурсі, так і на особистому сайті чи блозі вчителя. Гіпертекстова технологія побудови веб-ресурсу дозволяє легко і швидко переміщатися по портфоліо та ознайомлюватись з інформацією. Але якщо вебпортфоліо є загальнодоступним проектом, то повинні існувати певні вимоги до структури та наповнення цих ресурсів. 

     Рекомендується створювати слідуючі розділи веб-портфоліо.

     Загальні відомості про вчителя. 

      Цей розділ повинен містити загальну інформацію про педагога: прізвище ім'я та по батькові,  рік народження, фото, слоган (кредо). Після того, як користувачі бачать, хто є власником сайту, вони хочуть знати, чим саме він займається. Цей розділ може містити короткий самоаналіз навчальної діяльності (місія вчителя, цілі педагогічної діяльності, завдання педагогічної діяльності, особистісні якості, що визначають професійну діяльність). 

     Кваліфікація. 

    В цьому розділі потрібно вказати свою основну спеціальність і кваліфікацію за дипломом, сертифікати про проходження навчання, курсів, тренінгів. Для наглядності та збереження інформації можна викласти сканфото дипломів, сертифікатів, свідоцтв.

     Відзнаки. 

      Цей розділ дозволяє судити про процес індивідуального розвитку педагога. Тут необхідно розміщувати нагороди, грамоти та листи подяки. Характеристика

   Слід розмістити атестаційну характеристику, яка більш повно дасть уявлення про педагогічну діяльність вчителя.

     Результативність.

 В цьому розділі повинні бути зібрані матеріали, що демонструють результати освоєння учнями освітніх програм і сформованості у них ключових компетентностей; порівняльний аналіз діяльності педагогічного працівника за 5 роки на підставі річних оцінок, участі вихованців в шкільних та інших олімпіадах, конкурсах.

     Досвід.

 В цьому розділі висвітлюються методичні матеріали, що свідчать про професіоналізм педагога: назва науково-методичної теми над якою працює педагог, концепція, засоби та методи реалізації методичної проблеми, а також стислий опис досвіду роботи вчителя по даній проблемі.            Розробки.

    Тут розмущуються посилання на файли розробок, напрацювань вчителя. Також можна розмістити посилання на власні статті в друкованих та Інтернет-виданнях.

     Кабінет – творча лабораторія вчителя. 

  В цьому розділі відображається інформація про кабінет біології:

-        фото кабінету;

-        виписка з паспорта навчального кабінету (при його наявності), з переліком обладнання; 

-        документація кабінету.

                      Контакти. 

   Це один із найважливіших елементів веб-портфоліо. Ваша контактна інформація повинна бути на видному місці і до неї має бути вільний доступ для забезпечення комунікації. 

   Якщо у вас є інші сайти, сторінки у соцмережах, то обов’язково треба розмістити посилання на них.

   Одним з прикладів є веб-портфоліо вчителя біології опорного закладу «Чутівська ЗОШ І-ІІІ ступенів», автора даної методички Соколова І.В.: http://sokolovigor.blogspot.com

     Для створення веб-портфоліо в мережі Інтернет існує кілька безкоштовних, зручних он-лайн сервісів на українській мові, з допомогою яких вчитель самостійно може створити та поширити власний

проект.

https://www.ucoz.ua - конструктор сайтів uCoz. 

Найпопулярніший сервіс серед освітян для створення потужних та багатофункціональних індивідуальних, методичних та шкільних сайтів. Безкоштовний, але за це власники ставлять на ресурс свою рекламу, яку можна зняти, оплативши пакет послуг. Для соціальних, освітянських

проектів реклама знімається безкоштовно після звернення у службу підтримки з відповідним листом.

    https://www.blogger.com - конструктор блогів від Google. 

Досить функціональний, але разом з цим простий та зручний онлайн-сервіс для створення особистих веб-сторінок, які можуть містити публікації (блог новин), сторінки з файлами, статистику, календарі, тощо. Дуже зручний вибір макету веб-сторінки, та

готового шаблону. Робота з конструктором блогів не потребує особливих знань у програмуванні. Кращий сервіс для створення блогу вчителя біології.

    https://uk.wordpress.org – конструктор від Wordpress. Сучасне он-лайн програмне забезпечення для створення красивого сайту чи блогу. Багато функцій та можливостей реалізувати свої ідеї. Є безкоштовний пакет та платні послуги.

 

  http://www.schoolchampion.in.ua  - конструктор Schoolchampion.

Розробка українських спеціалістів виключно для освітян. Сервіс для створення робочих веб-просторів шкіл, окремих вчителів із багатофункціональними можливостями, включаючи онлайн-

тестування, кабінету вчителя, робота з батьками та учнями.

      https://uk.wix.com – конструктор сайтів WIX.

             Можливість розробки самостійно якісного професійного сайту-візитки чи блогу. Зручний редактор, багато шаблонів та сервісів. Невелика плата за пакет послуг.

https://www.webnode.com.ua - конструктор сайтів Webnode. 

Дозволяє створити безкоштовний і простий веб-сайт. Тут ви можете писати статті, додавати форуми, публікувати огляди та документи, фото та відео. 

 

 

 

 

 

3. Професіна папка вчителя біології он-лайн.

    Професійна папка (професійний кейс) – це робочий інструмент, в якому накопичено матеріали, які необхідні для повсякденної роботи вчителя біології. Для багатьох навчальних закладів розробка, наповнення професійної папка педагогами на початку навчального року є обов’язковим.

    Традиційно професійна папка виготовляється у друкованому вигляді, що потребує значних трудових та грошових затрат. Набагато зручніше її створити у вигляді Інтернет-ресурсу та розмістити у ній розділи, документи у вигляді гіперпосилань, що дозволить швидко переходити між сторінками. Документи, які є діючими на наступний навчальний рік, можна не змінювати, а тільки додавти нові. Це зберігає час вчителя. Крім цього, така папка завжди під рукою у будь-якому місці де є інтернет, смартфон чи комп’ютер. Немає потреби носити на уроки товсту друковану папку – лише планшет чи смартфон.

   Створити професійну папку в мережі Інтернет можна на будь-якому вищепереліченому конструкторі, але найзручнішим для цього є конструктор Google Сайти https://sites.google.com. Він надзвичайно простий та пов’язаний з іншими сервісами від Google, зокрема Google Диск, що дозволяє легко завантажувати та зберігати у хмарі файли. 

     Які ж розділи рекомедується створити у професійній папці? 

     Головна сторінка. На ній розміщується візитка вчителя – фото, посада, стаж, категорії, звання.

     Розклад уроків. Розміщується тижневий розклад уроків вчителя.

     Планування. Тут розташовані файли календарних планів, виховних планів класного керівника, а за бажанням і поурочні плани в електронному вигляді.

     Програми. У розділі розміщується діючі програми з біології, затверджені МОН України та погоджені педагогічною радою школи для використання у навчальному році.

     Законодавство. На сторінці розміщуються файли нормативних документів, якими керується вчитель у своїй діяльності: концепція нової української школи, закон України «Про освіту», закон України «Про загальну середню освіту», Державний стандарт базової і повної загальної середньої освіти, критерії оцінювання учнів, положення про атестацію педагогічних працівників, положення про олімпіади та МАН,  положення про державну підсумкову атестацію, тощо.

     Методичні рекомендації. Розташовуються методичні рекомендації МОН, інституту післядипломної освіти по викладанню біології у навчальному році, щодо національно-патріотичного виховання, тощо.

     Перелік посібників. Розміщується посилання на файл переліку програм, посібників з біології, рекомендованих МОН у навчальному році.

     Безпека життєдіяльності. На сторінці розташовані рекомендації по БЖ у кабінеті біології, правила безпеки, інструкції з безпеки життєдіяльності під час проведення занять у кабінеті біології. положення про розслідування нещасних випадків з вихованцями, положення про куточок живої природи, план евакуації з кабінету, перелік медикаментів аптечки кабінету, тощо.

     Кабінет. У цьому розділі розміщується положення про кабінети математичноприродничих дисциплін, перелік засобів навчання, обладнання, положення про навчально-дослідні ділянки, тощо.

 

    Для прикладу можна ознайомитись з професійною папкою вчителя біології опорного закладу «Чутівська ЗОШ І-ІІІ ступенів» Соколова І.В.:

https://sites.google.com/view/profpapka

 

 

 

 

3. Он-лайн тестування навчальних досягнень учнів.

 

    Тестування - це спосіб визначення рівня знань і вмінь учня за допомогою спеціальних тестових завдань, як правило, у вигляді запитань, або задач. Комп'ютерне тестування здійснюється у формі самостійного діалогу учня з комп'ютером у присутності вчителя, або без нього, з можливістю запам'ятовування результатів тестування. 

      За своїм статусом тестування може бути поточним, підсумковим та контрольним. Поточні тестування проводяться вчителями у відповідності з врахуванням навчального процесу окремо з кожної навчального предмета. 

      Підсумкове тестування організовується по закінченню теми, або іншого чітко визначеного фрагменту навчального етапу, наприклад, семестру, модулю, або по закінченні навчального року. Контрольні тестування повинні проводитися тільки у відповідності з графіком тематичного контролю навчальних досягнень учнів школи, який затверджується адміністрацією відповідного навчального закладу. Результати поточного тестування можуть використовуватися вчителем при оцінюванні знань і вмінь учнів згідно з загальною методикою оцінки знань і вмінь з біології. Позитивні результати тестування є підставою для отримання учнем підсумкової, або поточної оцінки з певної теми. Результати контрольного тестування можуть використуватися адміністрацією школи для аналізу якості викладання біології (директорські тести). Корисним є порівняння результатів директорського тестування з результатами у класних журналах.

       Для організації тестування існує велика кількість різноманітного програмного забезпечення. Але переважна більшість тестових програм передбачають оцінювання учнів «oф-лайн», тобто тестування відбувається на комп’ютері, на якому встановлений засіб тестування. Такий спосіб організації комп’ютерного оцінювання не завжди є зручним. Для проведення дистанційного навчання, он-лайн олімпіад, диференціації домашніх завдань, здачі окремих тем невстигаючими учнями, доцільно застосовувати більш прогресивний метод тестування – «он-лайн». Цей метод не передбачає встановлення програмного забезпечення на комп’ютерах. Весь процес створення, налаштування тестів та проведення тестування відбувається у мережі Інтернет.

      Під час підготовки вчителем тестів він може використовувати готові тести з різних джерел, або створювати їх самостійно. Кращим випадком є самостійне створення тестів самим учителем біології, який підлаштовує їх під своє календарне планування, вивчені теми, практичні, лабораторні роботи, тощо. Під час розробки цього виду діяльності з учнями педагог повинен знати обов’язкові правила розробки тестів.

Рекомендовані правила розробки тестів.

  Тестове завдання повинне бути сформульоване ясно й чітко, не допускати двозначного тлумачення й сприяти формулюванню правильної відповіді.

  Кожне завдання тесту повинне бути функціонально завершеним, тобто перевіряти конкретне знання, уміння або навичку. 

  Відповіді повинні містити не більше 2-3 ключових слів за умовою питання. Бажано будувати відповіді однакової форми й довжини.

  Необхідно виключити можливість вибору правильної (або неправильної) відповіді інтуїтивно, або асоціативно.

  Відповіді повинні бути незалежні, однаково привабливі для вибору, а вплив ймовірності вгадування правильної відповіді на загальний результат тестування повинен бути якнайменшим.

  Кількість тестових завдань у тесті (довжина тесту) повинна складати 15-50, але найоптимальнішою для аналізу навченості учня та ефективного використання робочого часу на уроці – є кількість - до 20 питань.

  Середній час проходження усього тесту повинен становити 10-15 хвилин, середній час тестування – до 1 хвилини на кожне питання. 

  Тест повинен складатися з мінімальної кількості завдань, достатніх для повного визначення рівня навчання.

  Завдання в тесті повинні бути впорядковані щодо зростання рівня складності.

  Оцінку результатів тестування краще робити балами. Будь-яке тестування повинне закінчуватись не тільки виставлянням оцінок (балів), але й аналізом результатів тестування, виявленням рівня навчання і якості тестування.

  Списування можна виключити наступними методами: підготовкою достатнього числа рівноцінних тестів, «перемішуванням» того самого набору завдань усередині групи, чітким виміром витрат часу й обмеженням у часі.

  При визначенні структури тесту важливо використати статистичні методи визначення граничних значень. Наприклад, нижнє граничне значення може відповідати кількості легких завдань, які повинні бути обов'язково виконані всіма учнями, що тестуються, а верхнє граничне значення - кількості складних завдань, які можуть бути не виконані. ● Тільки грамотні, цікаві питання й ситуації можуть викликати в учня прагнення відповісти, а не підібрати відповідь.

     На жаль, перерахованим вище вимогам відповідають не всі тести, які розробляються вчителями. Тест вважається робочим, якщо він відповідає рекомендованим правилам.       В мережі Інтернет існує кілька україномовних тестових ресурсів, які можна використати для тестування на на уроках біології.

   Тесторіум  https://www.testorium.net

    Це одна з найкращих, безкоштовних онлайн систем по створенню тестів та проведення тестування, призначена для вчителів  і учнів будь-яких навчальних закладів. Розроблена харківськими спеціалістами.

    Основна мета створення цієї системи - полегшити роботу

вчителя та надати учням можливість самостійно перевірити свої знання, в тому числі і готовність до ЗНО, в онлайн режимі.

    Обов’язковую умовою реєстрації вчителів та учнів є наявність особистої електроної поштової скриньки.

    Зареєструвавшись як учитель, стає можливим:

      самостійно створювати тести зі свого предмета, використовуючи п'ять типів тестових завдань;

      налаштовувати доступ до тестів певній групі користувачів;

      бачити результати тестування кожного зі своїх учнів за умови їх реєстрації в системі при вході;

      отримувати статистичні дані за результатами тестування певної групи за певний час;

      зекономити свій час на перевірку знань учнів;

      коригувати процес навчання, спираючись на результати тестування.

   Зареєструвавшись, як учень, можна:

      проходити тестування, як зареєстрований, або, як анонімний користувач;

      проходити тестування на запропонованих учителем, або відкритих для всіх тестах;

      після закінчення тестування бачити свої результати і визначити свій рівень серед решти результатів;

      проходити тестування за обраним тестом тільки один раз, якщо цей режим передбачений учителем.

    Гугл Форми    https://www.google.com/intl/uk_ua/forms/about/

     Частина хмарного офісного інструментарію Google Drive. Мабуть, це один з найшвидших і простих способів створити своє опитування, або тест: пишемо завдання, вибираємо тип відповіді (вибір з кількох варіантів, написання власного) і тест створено. Одержаний тест можна відправити студентам

електронною поштою, або вбудувати на свій сайт за допомогою спеціального коду.    Майстер-тест   http://master-test.net/uk

   Майстер-Тест - це безкоштовний Інтернет-сервіс, що дозволяє створювати тести. Вчитель можете створювати як онлайн тести так і скачати і проходити тест без підключення до Інтернету. Сервіс простенький, давно не поновлювався, але робочий і може використовуватись на

уроках біології.

   Online Test Pad  https://onlinetestpad.com/ua/tests/biology.

    Простий   і           зручний        сервіс             для      он-лайн         тестування, опитування, використання логічних ігор. Російська розробка, але є переклад на українську мову. Вбудований конструктор дозволяє створювати самостійно завдання. Багато готових

тестів.

   На Урок  https://naurok.com.ua/test/biologiya.

   Он-лайн тести з біології освітнього проекту «На Урок». Є можливість самостійного створення тестів на порталі. Існує каталог готових тестів.

 

   Український ерудит  https://ukrerudyt.com/biology.php

   Тести і вікторини на українській мові, систематизовані по темам і класам. Стануть у нагоді, як для простої перевірки знань з біології, так і для підготовки до зовнішнього незалежного оцінювання. Відсутня можливість створювати тести самостійно. 

   Опитування за допомогою програми Plickers. Plickers https://get.plickers.com  

дозволяє проводити на уроках біології мобільні голосування і фронтальні      опитування під      час      навчального     заняття з вивченого матеріалу у тестовій формі. Додаток встановлюється на комп’ютері та смартфоні вчителя. У мережі Інтернет присутня тільки англомовна версія, але програма проста для розуміння та має багато інструкцій в Інтернеті на українській чи російській мовах. До того ж, якщо користуватись браузером Chrome, то відбуватиметься автоматичний переклад сторінки.

    Робота з мобільним додатком забирає не більше кількох хвилин. Отримання результатів опитування відбувається на занятті без тривалої перевірки та миттєво виводиться на екран комп’ютера (проектора), під’єднаного до Інтернету. Наявність смартфонів або комп’ютерів в учнів не потрібна: потрібен тільки смартфон учителя з доступом до Інтернету.

   Наприклад вчитель         проводить    біологічний диктант. Вчитель у смартфоні вибирає питання, які відображаються    на        екрані            проектора,   учні фронтально    відповідають           на        них,    піднявши спеціально роздруковані картки з індивідуальними QR-кодами одним боком уверх. Чотири боки картки – це чотири варіанти відповіді (а, б, в, г). При обертанні     картки           змінюється   форма           QR-коду. Вчитель фіксує камерою смартфону всі картки учнів одночасно, при     цьому    програма      автоматично

перетворює коди на варіанти відповідей учнів та передає дані через Інтернет на комп’ютер з проектором. Список учнів та їх відповідей відображається на екрані проектора. Вчитель після роботи може прокоментувати результати учнів та виставити оцінки. Уроки біології з використанням Plickers значно активізують пізнавальну діяльність учнів та зацікавлюють їх до навчання.

   Triventy  http://www.triventy.com

   Triventy є ігровою платформою, яка дозволяє писати, запускати і проводити біологічні вікторини у класі. Учні будуть брати участь у вікторині, використовуючи свої смартфони, без будь-якої попередньої установки, в той час, як вчитель запустить гру на екрані проектора.

   Вчитель складає свої питання, чи налаштовує будь-яку

вікторину з бібліотеки Triventy. Він може відзначити вік-торину, як публічну і запросити інших додати питання. 

   Користуватись даним сервісом просто. На уроці вчитель відкриває свою вікторину на екрані проектора. Учні будуть бачити дуже короткий код, наприклад, «triv.in/123» на екрані. Використовуючи це посилання, вони зможуть підключитись до вікторини використовуючи особистий смартфон підключений до Інтетрнету. Після того, як учні приєдналися, педагог запускає вікторину.

   Гра синхронізується між головним екраном і смартфо-на-ми учнів. Всі бачать результати вікторини на велико-му екран і на смартфонах.

 

4. Використання он-лайн відеозв’язку на уроках.

    Ще не давно засоби відеозв’язку через Інтернет були чимось фантастичним, але зараз у всьому світі вони широко використовуються для дзвінків з родичами чи друзями закордон, проведення відеоконференцій чи ділових зустрічей на відстані, організації дистанційного навчання.

   Для підготовки і проведення уроку біології, дистанційного заняття під час карантину існує кілька зручних програм для он-лайн відеозвязку. 

Google+ Hangouts https://hangouts.google.com/?hl=uk

Приємний у використанні відеочат від Google. Активним користувачам сервісів від Google буде звично і комфортно працювати з цим сервісом. 

    Для початку роботи вам потрібно завантажити плагін Hangouts в браузер (або просто зайти на сайт сервісу), відкрити. Потім вибрати контакт співрозмовника, натиснути на ім'я потрібної користувача і на значок відео, щоб почати розмову. Попередньо учням необхідно створити акаунти Google.

   Учневі на gmail прийде повідомлення із запрошенням на відеодзвінок, якщо в нього вже було відкрито вікно пошти, то відеодзвінок з'явиться автоматично, користувачеві потрібно прийняти дзвінок. Щоб організувати групову зустріч, необхідно встановіти прапорці поруч з іменами користувачів. Все досить зрозуміло і зручно.

   Учасники можуть підключатися по ходу бесіди, обмінюватися файлами з Google Drive, спільно працювати над нотатками і документами і зберігати файли на загальному віртуальному диску. Сервіс інтегрований з календарем Google, так що ви і ваші учні можете призначати зустрічі один одному, а під час відеодзвінка ділитися планами на тиждень.

   Плюс в тому, що чати синхронізуються між вашими пристроями. Можна почати спілкування на комп'ютері, а продовжити на смартфоні. До речі, при повільному з'єднанні відеодзвінки працюють значно краще, ніж в Skype.

У відеочаті можуть брати участь до 25 осіб, її тривалість не обмежена. Є функція «Hangouts в прямому ефірі» дозволяє транслювати заходи будь-якої кількості глядачів.

    Skype  http://www.skype.com/. 

Основною перевагою цієї програми є безкоштовність та простота у використанні, що зробили її найпопулярнішою у світі. Програма швидко і легко встановлюється та налаштовується. За її допомогою можна не тільки спілкуватись, але й надсилати фотографії,

відеофайли, переписуватись з співбесідниками в режимі реального часу. Програма доступна як на комп’ютері так і на смартфоні.

   Для колективного використання Skype у класі з проектуванням зображення на мультимедійний екран чи дошку, бажано мати спрямовану на учнів високоякісну камеру з автофокусом та вбудованим мікрофоном. Для відтворення звуку необхідно застосовувати звукові колонки. Для індивідуального спілкування найкраще підходить ноутбук чи планшет, де всі засоби для відозв’язку вже вбудовані.

   Найширше технологія Skype використовується під час дистанційного навчання та роботи репетиторів. Інколи деякі вчителі впроваджують на своєму уроці міжпредметні зв’язки, використовуючи відеозв’язок з колегами інших предметів, причому на уроці може бути задіяно кілька вчителів, які мають змогу спілкуватись з аудиторією, задавати проблемні питання, вислуховувати відповіді. 

      Відеочат месенджера Facebook

Відеочат працює через додаток Facebook Messenger на смартфоні, або вкладці «Повідомлення» на сторінці Facebook комп’ютера. До групового відеодзвінка можуть приєднатися до 50 осіб, але одночасно можна побачити тільки шість чоловік. Решта учасників можуть слухати, відповідати

текстом, стікерами або анімованими GIF. Є можливість зателефонувати тільки кільком обраним користувачам із групи, або всієї групи відразу.

   Для того, щоб здійснити відеодзвінок, вам потрібно мати останню версію програми Messenger. Для початку необхідно створити групу для чату, дати їй назву, а потім натиснути на «дзвінок». Після цього кожному учаснику прийде повідомленнязапрошення до відеочату і він зможе підключитися. Плюс в тому, що учасники можуть відповісти і зі свого ПК. Паралельно можна листуватися.

    

5. Хмарні сервіси для роботи вчителя.

 

    Хмарні сервіси передбачають віддалене зберігання, обробку та використання інформації на зовнішніх серверах       постачальників       послуг           через мережу

Інтернет. 

    Необхідність у використанні хмарних технологій вчителем біології виникає у наступних випадках: у вчителя наявні кілька пристроїв на роботі,

вдома: ноутбук, планшет, смартфон. Між ними доводиться постійно переносити файли, відкривати і редагувати документи «на ходу» на різних пристроях;

      вчитель бажає надати доступ до файлу учням для перегляду та виконання, наприклад відео чи інтерактивна вправа на інших ресурсах;

      необхідність працювати над одним документом кільком користувачам, наприклад методичному об’єднанню вчителів чи групі учнів над спільним проектом. 

    Google Диск  https://drive.google.com/

    Найбільш популярний серед освітян сервіс хмарного зберігання даних від Google. На сервісі Google Диск можна зберігати,  переглядати та вбудовувати у свої блоги чи сайти файли різного формату, складати документи, таблиці, презентації, створювати

тести, опитування, тощо. Безкоштовно надається 15 Гб пам’яті в хмарі. Сервіс синхронізується з усіма гаджетами вчителя. Для роботи необхідний акуант Google.      Microsoft OneDrive 

     https://onedrive.live.com/about/uk-ua/

     У гіганта сфери програмного забезпечення теж є власний сервіс для зберігання даних в хмарі, відомий під ім'ям Microsoft OneDrive. Сервіс надає безкоштовно 5 Гб простору в хмарі для зберігання призначених для користувача файлів в упорядкованому за

допомогою стандартних папок вигляді. Після завантаження на комп’ютер сервіс синхронізується з операційною системою та автоматично завантажує у хмару файли поміщені у папки OneDrive на комп’ютері, що є дуже зручно. Для роботи необхідно мати акаунт Microsoft.

 

   6. Хостинги для відео та презентацій вчителя.

   Сучасний урок все більше переходить у площину візуалізації. Діти краще сприймають матеріал у вигляді відео, презентацій, фото чи інфографіки. Тому робота з мультимедійними файлами є необхідністю в роботі сучасного вчителя біології

    Інколи педагогу необхідно розмістити своє відео чи презентацію в мережі, щоб надати учням посилання на цей медіа файл для перегляду вдома. Також буває потреба вставити відео чи презентацію на свій сайт чи блог. Для цих цілей існує, так званий, відеохостинг та слайдхостинг. 

    Монополістом серед відеохостингів в мережі Інтернет є сервіс, від Google – YouTube    https://www.youtube.com.

    Користувачі YouTubeможуть додавати, продивлятись і коментувати ті чи інші відеозаписи. Завдяки простоті та зручності використання, YouTube став одним із найпопулярніших місць для розміщення відеофайлів. Служба

містить, як професійні, так і аматорські відеозаписи, включаючи відеоблоги.

   Вчитель біології може створити власний канал на YouTube, куди буде завантажувати свої відео з можливістю їх редагування. А також можна підписатись на освітні канали де публікуються навчальні відео, які можна використати на уроці.

   Відеофайли можна вбудовувати на свій сайт чи блог у вигляді плеєра, використавши спеціальний скрипт. Щоб скачати відео з YouTube на комп’ютер, необхідно встановити один з плагінів-помічників в браузер, наприклад SaveFrom https://uk.savefrom.net.     Найпопулярніші хостинги для презентацій:

      MyShared  http://www.myshared.ru

      PPt4web  https://ppt4web.ru

      SlideShare  https://www.slideshare.net

      Uslide   https://uslide.ru

     На цих ресурсах вчитель може завантажити свою презентацію, а також переглянути чи скачати готову презентацію на урок. Також є можливість вбудувати вибрану презентацію на свій сайт чи блог у вигляді плеєра слайдів.  Сервіси переважно безкоштовні.

 

7. Створення та обробка навчального мультимедіа онлайн.

    Багато вчителів біології зараз самостійно знімають власні відео, фото про природу, тварин, рослини, які публікують у соцмережах на своїх сайтах чи блогах, демонструють їх на своїх уроках. Тим більше, що обладнання для цього стає все доступнішим. Навіть смартфони мають різноманітні функції для зйомки пристойних відеороликів чи фотографій. Але перед розміщенням у Інтернеті ці мультимедійні файли необхідно обробити: покращити, змонтувати відео, щоб у користувачів склались тільки приємні враження. Більшість професійних програм існують у декстоповській версії – для роботи на комп’ютері. Але зараз з’являються багато онлайн сервісів для роботи з мультимедійними файлами.

   Kizoa                           https://www.kizoa.ru.      Безкоштовний        відеоредактор         для           монтажу        відео, фотоколажів з додаванням тексту, музики та публікації їх у соцмережах чи запису у файл. Також вбудований редактор фото з можливістю корекції, ретушування. Можливе хмарне збереження створених проектів. Даний сервіс доступний також у мобільній версії для смартфонів. Є безкоштовний пакет послуг.

   Відеоредактор  https://videoredaktor.ru. Безкоштовний он-лайн відео-, фото-, аудіоредактор. Не потрібна реєстрація. Можливість нарізання, склеювання відео, музики, накладення ефектів, корекція фото. 

   Сlipchamp  https://clipchamp.com/ru/. Все що потрібно для роботи з відео в одному онлайн сервісі: відеоредактор, конвертер, стиснення файлів. Є безкоштовний пакет послуг.

   Фотошоп онлайн   https://online-fotoshop.ru. Повноцінний редактор фотографій. Ретушування, обрізка, зміна фону, ефекти – все що потрібно для покращення зображень. 

   PhotoFacefun    http://ru.photofacefun.com . Онлайн фоторедактор, який дозволяє відредагувати фото, додати рамки, фільтри, вставити об’єкти, зробити фотоколажі.

   MyCollages   https://mycollages.ru. Онлайн програма для фотоколажа. Даний сервіс дозволить легко і швидко створювати неймовірні колажі, абсолютно безкоштовно - це фотографії, текстури, написи, фоторамки.

   Canva    https://www.canva.com/uk_ua/. Створення онлайн дивовижних сучасних дизайнів: заставок і дописів для блогів і соцмереж, планів уроків, альбомів, плакатів, дошок візуалізації, публікацій, візиток, резюме, інфографіки, діаграм. Величезна кількість платних та безкоштовних шаблонів, шрифтів, самостійне конструювання           дизайну.       Надзвичайно           потужний     та цікавийсервіс.

    Popplet   https://popplet.com. Англомовний ресурс для створення ментальних карт. На перший погляд, Popplet здається дуже простим інструментом, але насправді      тут      є          ряд     цікавих          можливостей,          які дозволяють створювати красиві мультимедійні інтелект-карти.

   Карти Popplet можуть складатися з безлічі елементів, що містять текст, завантажені зображення, малюнки або відео. Елементи можна виділяти різними кольорами, змінювати їх розмір і переміщати. Можна наблизити той чи інший елемент, щоб розглянути його в деталях, або зменшити масштаб, щоб побачити всю карту цілком.    Над картою можна працювати спільно з іншими користувачами, які як можуть додавати коментарі до елементів карти, так і створювати власні елементи. Готову карту можна роздрукувати, поділиться нею у соцмережах чи на сайті, експортувати в форматі PDF або PNG. Інтерфейс англомовний. Але в мережі Інтернет існують російськомовні інструкції по роботі з серавісом. Є онлайн-версія і додатки для смартфонів. Безкоштовно можна створити не більше 5 карт. За 3 $ в місяць можна створювати необмежену кількість карт. Передбачені групові знижки для шкіл.

    WikiWall   http://wikiwall.ru. Вікі-стіна - це сервіс, що дозволяє створити сторінку і зробити її доступною групі користувачів. Учасники можуть набирати текст, розміщувати свої замітки, картинки, відео. Сервіс     не        вимагає         реєстрації.                    Цей    ресурс            зручно використовувати для      створення,    наприклад,    біологічної стінгазети. Інші користувачі можуть отримати доступ до редагування    стінгазети,    всього            лише пройшовши             за посиланням на сторінку. Цим посиланням можна поділитися - наприклад, по електронній пошті всім учасникам і глядачам. Відразу відображаються всі зміни, які зі сторінкою відбуваються.

   Padlet    https://padlet.com. Зручний, легкий у роботі сервіс, завдяки чому є можливість оформити         віртуальну   дошку            й наповнити            її      даними, організувати спільний доступ користувачів до неї, експортувати її в різні формати, розмістити в соціальних мережах. На віртуальну дошку можна додавати графічні, текстові та мультимедійні (відео, або презентації) файли, посилання на

веб-сторінки, нотатки, знімки з веб-камери.

    Це може бути індивідуальна дошка, модерована дошка з кількома учасниками, які будуть заповнювати її інформацією, або доступний для читання й редагування будьяким користувачем майданчик для обміну інформацією. Сервіс не обмежує користувача в кількості створюваних сторінок. Рadlet працює на всіх пристроях: мобільних, планшетах, нетбуках. Дошку можна розмістити на сайті, блозі чи у соцмережі.

    Існує україномовний інтерфейс. Є обмежений безкоштовний пакет послуг, але програма платна.

    Powtoon   https://www.powtoon.com

    PowToon — це    безкоштовний         англомовний,          але      дуже зрозумілий            онлайн-сервіс          для      створення     анімованих скрайбінг презентацій. Система просить користувача вибрати один пункт із вищезгаданого списку: особисті, професійні та навчальні цілі — щоб розпочати роботу. Від вибору залежить функціонал сервісу та стиль шаблонів, що пропонуються. По

принципу роботи програма для презентацій PowToon схожа на PowerPoint: також видає декілька шаблонів, після чого пропонує по черзі оформляти слайди.

На слайдах можна розміщувати текст, звук, анімовані фігури і графіку. Для всіх слайдів чи елементів можна додати динамічну анімацію. Створену відеопрезентацію можна відразу експортувати на YouTube.

     Хоча сервіс і безкоштовний, він дозволяє користувачеві розширити функціонал за гроші. Наприклад, в безкоштовній версії доступні не всі шаблони, а відео скачати не можна – воно завантажується тільки на YouTube в якості не вище 480р. До того ж існує логотип PowToon у нижньому кутку при перегляді відео презентації, але це не дуже заважає.

 

8. Використання Google Клас вчителем біології.

    Google Клас https://classroom.google.com - cервіс від компанії Google, який робить навчання більш продуктивним: він дозволяє зручно публікувати      і           оцінювати    біологічні     завдання, організувати спільну роботу і ефективну взаємодію всіх учасників          процесу.        Створювати класи,      роздавати завдання і коментувати роботи учнів - все це можна

робити в одному сервісі. Крім того, Клас інтегрований з іншими інструментами Google, такими як Документи і Диск.

    Клас доступний навчальним закладам і некомерційним організаціям як основний сервіс в безкоштовних пакетах G Suite for Education і G Suite for Nonprofits. Вчитель та учні, які мають акаунти Google можуть працювати з Класом безкоштовно. 

    Які ж переваги Google Клас для вчителя?

Проста настройка. Будь-який вчитель, який має акаунт  Google  може легко організовувати он-лайн навчання, створювати віртуальні класи, запрошувати учнів, а також ділитися з ними інформацією на сторінці "Завдання": розміщувати завдання, питання і матеріали.

Доступність. Сервіс може використовуватись у декстоповській та мобільній версії (необхідно скачати додаток). Тобто вчитель чи учні можуть комунікувати в будь-якому місці та не залежно від часу.

Економія часу та паперу. Планувати навчальний процес, створювати класи, роздавати завдання і спілкуватися з учнями - все це можна робити в одному сервісі без друкованих джерел інформації.

Зручність. Учні можуть переглядати завдання в стрічці, календарі класу, або на сторінці "Список справ". Всі матеріали автоматично додаються в папки на Google Диску в акаунті.

Продуктивна комунікація. У Класі вчитель може публікувати завдання, розсилати оголошення і починати обговорення, а учні - обмінюватися матеріалами, додавати коментарі в стрічці курсу і спілкуватися між собою і вчителем. Інформація про зданих роботах постійно оновлюється, що дозволяє вчителю оперативно перевіряти завдання, ставити оцінки і додавати коментарі.

Інтеграція з популярними сервісами. У Класі можна працювати з Google Диском, Документами, Календарем, Формами і Gmail.

Доступність і безпека. Клас доступний безкоштовно для навчальних закладів, некомерційних організацій і приватних осіб. У цьому сервісі немає реклами, а матеріали і дані учнів та вчителя не використовуються в маркетингових цілях.

  Можливості використання Google Клас вчителем біології:

      створення віртуальних класів – вчитель легко створює класи, з якими бажає організувати дану роботу;

      створення завдань з біології, які потребують самостійної роботи учнів з додаванням посилань на відеофайли, текстові файли, тести, інтерактивні завдання, що є неможливим для запису у щоденник учнів;

      отримання від учнів виконаних завдань до вказаної дати, їх перевірка, повернення на доопрацювання, оцінка та коментарі вчителем;

      спільна робота учнів над проектом, заповнення он-лайн картки практичної чи лабораторної роботи з біології.

Інструкція      по       роботі            із         Google           Клас               розміщена    за   адресою: https://support.google.com/edu/classroom.

 

9. Інтерактивні вправи та матеріали з біології онлайн.

    Існує велика кількість інтернет-ресурсів для створення інтерактивних вправ. Вони можуть бути схожими за своїми функціональними можливостями, а можуть відрізнятися між собою як функціоналом, так і інтерфейсом. Якісь із сервісів можна освоїти дуже швидко, а над деякими доводиться неабияк потрудитися, щоб навчитися в них працювати.

LearningApps.org   https://learningapps.org

    LearningApps.org          є          сервісом        для      підтримки    процесів навчання            та        викладання за        допомогою   невеликих інтерактивних модулів. Ці вправи можуть використовуватись безпосередньо, як навчальні ресурси для вбудовування у сайти, блоги, або для самостійної роботи на уроках біології з

демонстрацією на комп’ютерах чи проекторі. 

    Метою розробників є створити безкоштовну загальнодоступну бібліотеку незалежних блоків, придатних для повторного використання та змін. Вправи можна створювати самостійно, для цього представлені кілька шаблонів, а також використати готові завдання з бібліотеки. Сервіс абсолютно безкоштовний.

   Mozaik education  https://ua.mozaweb.com

Надзвичайно наглядний, потужний сервіс для навчальної демонстрації по біології цифрових уроків, захоплюючих 3-D

анімацій, відео, зображень, аудіо. Також представлені електронні підручники. Платний сервіс, але є безкоштовні функції. Доступний також в мобільній версії.

 Phet interactive simulations https://phet.colorado.edu/uk/simulations/category/biology Розробка університету штату Колорадо (США). Безкоштовна версія онлайн симуляторів з природничих дисциплін з

переладом на українську мову. Можливість завантаження, або вставки в блог, сайт.

 

 

10. Електронні посібники, інформаційні ресурси з біології онлайн.

    Електронні інформаційні ресурси на сьогодні істотно конкурують з друкованими виданнями, виникає проблема взаємодії традиційного підручника та засобів інформаційно-комунікаційних технологій, які можна отримати онлайн.

   Появу в Інтернеті навчальних посібників можна сприймати як якісно новий щабель інформатизації освіти. За допомогою електронних інформаційних ресурсів можна не тільки повідомляти фактичну інформацію, забезпечену ілюстративним матеріалом, а й наочно демонструвати ті чи інші процеси, які неможливо показати при використанні стандартних методів навчання. Віртуальні електронні навчальні посібники є перспективним напрямом інформатизації освіти і вагомим елементом сучасного освітнього інформаційного простору. 

    В мережі існує велика кількість інформаційних ресурсів з біології, які можуть значно підвищити рівень викладання вчителя біології чи допомогти учням у підготовці до уроків чи олімпіад. Переважна більшість з них російськомовних, але останням часом на теренах українського Інтернету з’являються гарні та інформативні ресурси. 

   Перелік популярних сервісів.

      Український біологічний сайт   http://www.biology.org.ua. Біологічні конкурси, турніри. Бібліотека електронних книг по біології.

      Сайт національного ботанічного саду http://www.nbg.kiev.ua. Віртуальні екскурсії, фото рідкісних рослин.

      Сайт національного природничого музею НАН України   http://museumkiev.org. Віртуальні екскурсії, 3-D зображення експонатів.

      На Урок  https://naurok.com.ua/biblioteka/biologiya. Український сервіс методичних розробок для вчителів. Багато матеріалів по біології: конспектів уроків, презентацій. Можливість публікації своїх матеріалів.

      Инфоурок   https://infourok.ru/videouroki/biologija. Безкоштовні професійні відео уроки по біології на російській мові. Представлено більше 300 відеоуроків.

      EdEra Books   https://www.ed-era.com/books/biology/. Сервіс інтерактивної освітньої літератури з біології. Видання «Біологія. Рослини, гриби та лишайники» - близько 90 сторінок, 70 візуалізацій.

      Всеосвіта   https://naurok.com.ua/library/biologia. Методичні матеріали вчителю біології. Український ресурс.

      Биология онлайн   http://biology-online.ru. Колекція уроків, відео по біології для вчителя. На російській мові.

      Metod-Kopilka   https://www.metod-kopilka.ru/biologija.html. Зібрані матеріали по біології для вчителів: презентації, конспекти уроків. На російській мові.

      N+1   https://nplus1.ru/rubric/biology. Новини світової біологічної науки, постійно оновлюються. Російські розробники інформаційного сервісу.

      Копилка уроков https://kopilkaurokov.ru/biologiya. Методичні матеріали для вчителів біології, великий вибір конспектів, тестів, презентацій.

      Multiring.ru   https://multiring.ru/learning. Безкоштовні ефектронні підручники з біології на російській мові.

      Globallab    https://globallab.org. Середовище для проведення спільних онлайн досліджень та спільних проектів.  

      LoveRead.es             http://loveread.me/genre.php?genre=87.            Онлайн             книги             жанру

«Біологія».

      Фоксфорд   http: //foxford.ru/wiki/biologiya/. Електронний підручник по біології онлайн. 

 

 

 

 

Копіювання, друк, публікація даного посібника заборонено без дозволу автора. 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Нагорна Людмила Ярославівна
    Дуже грунтовна робота. І дуже актуальна. Чула про десяток різних технологій, використовую декілька. А є стільки всього цікавого!!! Дякую! Успіхів вам.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Мороз Ольга Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pdf
Додано
26 лютого 2020
Переглядів
5476
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку