Методичний посібник "Компетентнісно орієнтовані завдання для уроків основ здоров'я, ЗБД"

Про матеріал
У посібнику містяться укладені автором завдання-життєві ситуації. Вони систематизовані за класами й темами. Можуть бути використаними на уроках інтегрованого курсу "Здоров'я, безпека та добробут" у 5 класі НУШ, предмета "Основи здоров'я" у 6-9 класах.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

МЕТОДИЧНИЙ ПОСІБНИК 

«КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНІ ЗАВДАННЯ 

ДЛЯ УРОКІВ ОСНОВ ЗДОРОВ’Я, ЗБД»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВСТУП

Кожна людина найкраще робить те, для чого у неї є мотивація, стимул. Сподіваюся, цей збірник стане вашою мотивацією для успішної педагогічної діяльності.

Не всі діти стануть відомими математиками, філологами чи фізиками, але кожному з них доведеться розв’язувати реальні завдання та вирішувати життєві проблеми. Зазвичай, батьки беруть на себе вирішення проблем дітей до їх повноліття. То ж діти часто не готові до дорослого життя. Це спричиняє невміння брати на себе відповідальність та неспроможність розв’язати ту чи іншу життєву проблему. А це є причиною стресу, зневірення у власних силах, зниження мотивації на успіх. Життєві завдання потребують вияву креативності людини. Адже кожне проблемне і водночас нестандартне питання має стимулювати думку, створювати інтелектуальний емоційний стан, бажання розв’язати поставлену проблему. Відповідно до мети й завдань освіти в цілому будь-яка предметна компетентність визначається як здатність до застосування здобутих компетенцій, ціннісних установок та специфічного предметного мислення, сформованих на підґрунті здібностей і життєвого досвіду учнів, які необхідні для оптимальної діяльності та успішної самореалізації в соціумі, передбачення наслідків такої діяльності та розв'язання власних життєвих завдань і проблем, облаштування особистого життя, формуванням в учнів потреби у неперервній освіті. То ж завдання педагога – показати практичну значимість засвоєння навчального предмета для кожної конкретної дитини відповідно до її освітніх можливостей, здібностей, інтелекту. Будь який навчальний предмет повинен мати чітко виражену практичну спрямованість незалежно від того, до якого циклу він належить. І саме від учителя залежить те, як дитина сприйматиме матеріал, якою буде її мотивація, її рівень. А для вчителя найголовнішим повинно бути бажання навчити здобувача освіти. Справжнім є лише той педагог, що має таке бажання та постійно оптимізує свою діяльність саме для досягнення цієї мети. Можна постійно показувати, як багато різноманітних інноваційних технологій ти знаєш, впроваджувати їх по одній чи в поєднанні, але так і не забезпечити формування ключових компетентностей учнів. Тому, на мою думку,  саме компетентнісні завдання з будь-яких предметів готують здобувачів освіти до реального життя. Компетентнісно орієнтовані завдання, як на мене, забезпечують максимальну ефективність організації освітнього процесу, оскільки вони мають результативно-цільову спрямованість. Вони відображають нові навчальні програми, які розроблені таким чином, щоб основні компетентності пронизували увесь зміст освіти і робили його прикладним до життя, формуючи спільні для всіх компетентностей вміння: уміння висловлювати власну думку усно і письмово, критичне та системне мислення, здатність логічно обґрунтовувати позицію, творчість, ініціативність, вміння конструктивно керувати емоціями, оцінювати ризики, приймати рішення, розв'язувати проблеми, здатність співпрацювати з іншими людьми.

Вони є ефективним способом перевірки рівня сформованості предметних та загальних компетентностей, а також створення умов для вмотивованого засвоєння нового матеріалу. Але роллю контролю їхня функція не обмежується. Вони добре мотивують здобувачів освіти й на початку уроку. Адже проблемне завдання, що відображає чи передбачає їхнє життя, є тим поштовхом, що сприятиме активній роботі з новим матеріалом. Крім того, такі завдання можна використовувати під час організації групової роботи на етапі закріплення вивченого, створення навчальних проєктів, що сприятиме як вивченню нового матеріалу, так і закріпленню вивченого.

Як відомо, нашим життям керують наші бажання. Як же викликати в усіх учнів бажання виконувати, при чому якісно виконувати поставлені завдання? З досвіду знаю, що найкраще діти працюють над тими завданнями, які укладені спеціально для відповідного класного колективу, пов’язані зі звичками дітей, формами їх відпочинку, особливостями позакласного спілкування. Компетентнісно орієнтовані завдання можуть укладатися по різному. Але найефективнішими, на мою думку, є ті, що мають вигляд історії з життя чи з можливого майбутнього дитини, або навіть є фантастичними. Всі ми любимо читати життєві історії, уявляючи себе їх персонажами, продумуючи, як би ми діяли. Моя концепція полягає в тому, щоб подавати завдання саме таким чином – життєвими історіями, причому максимально наближеними до життя здобувачів освіти саме цього класного колективу. Бо ж коли дитина опрацьовує ситуацію, пов’язану з життям у великому місті, а сама мешкає в селі, то вона не так яскраво уявляє її , не завжди може поставити себе на місце учасників подій та, в результаті, знайти правильне рішення. То ж дуже важливо укладати завдання за спостереженнями за здобувачами освіти у закладі освіти та поза його межами. А це передбачає співпрацю з класним керівником та, за можливості, з батьками учнів.  

Знаючи особливості тих дітей, для яких призначене завдання, можна зачепити саме те, що цікаво цим здобувачам освіти. Це й буде мотивувати їх. 

Конкретна ситуація, що була чи можлива в їх житті. Звичайно, не вказуючи конкретні імена чи прізвища учасників подій, які відбулися, трішки завуальовано, але впізнавано. Саме така ситуація стане стимулом для успішного, результативного виконання, вирішення. Дитина, що прожила цю подію, подивиться на свої дії, дії учасників з іншого боку. Вона співставить те, що відбувалося тоді, з матеріалом, що опрацювала, знайде інший, можливо кращий вихід із ситуації та краще запам’ятає, як треба діяти, що говорити, на майбутнє. Таким чином, зіткнувшись удруге з такою ситуацією, здобувач освіти, маючи досвід та знання, зможе далі успішніше, правильніше вирішувати такі проблеми. Дитина, що мріє про втілення поданої ситуації в майбутньому, детально продумає, що і як треба зробити, щоб досягти успіху в цій ситуації, буде готова до її вирішення. Враховуючи те, що багато дітей люблять читати фантастичні історії, укладаю й такі. Сподіваюся, що запропоновані завдання не будуть скопійовані, а стануть поштовхом для укладання таких кожним педагогом.

 

КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНІ ЗАВДАННЯ, 5 КЛАС

Базові поняття

Здоров’я і здоровий спосіб життя

  1. Уважно прочитайте ситуацію та знайдіть помилки в поведінці Максимка. Складіть алгоритм, який би дозволив покращити здоров’я хлопчика. 

Прокинувшись уранці, Максимко відчув, що його болить голова та горло. Він вирішив не казати нічого про це мамі та піти до школи. Його друг Сеня мав завантажити на свій телефон нову версію гри. Друзі домовилися грати на перервах у неї по черзі. Максимко не міг це пропустити! Вже у школі хлопчику стало зовсім погано. Але Сеня запропонував йому випити таблетку, яка завалялася в його наплічнику. Через деякий час у Максимка дуже боліла голова, горло пекло так, що неможливо було говорити, слухати вчителя на уроці було важко. Хлопчик не хотів навіть грати у гру. До того ж дуже розболівся живіт.

 

  1. Уважно прочитайте ситуацію та дайте відповіді на питання після тексту.

Уяви собі, що ти з однокласниками та класним керівником поїхали на екскурсію до обласного центру. Дорогою цікаво було спостерігати за тим, що було за вікном. Та раптом ти відчув запах диму, а згодом і побачив, як він з’являється позаду тебе. 

  • Як ти діятимеш?
  • Що саме ти можеш зробити, щоб допомогти собі та іншим?
  • До кого звернешся за допомогою?
  • Які телефони рятувальних служб знадобляться в цій ситуації?

 

  1. Уважно прочитайте історію. 

Одного літнього дня Мишко та Сашко вирішили піти на прогулянку до лісу. Мишко трохи боявся вирушати без дорослих, але коли він сказав про це другові, той засміявся та сказав, що нічого поганого з ним не станеться. Переходячи з однієї лісової стежини на іншу, хлопчики раптом зрозуміли, що заблукали…

Які життєві навички знадобилися би хлопцям під час розмови про прогулянку? Складіть продовження історії, використавши якнайбільше життєвих навичок.

  1.               Уяви собі, що ти став дорослим. Жителі села обрали тебе старостою. Який проєкт із соціального підприємництва ти б хотів реалізувати першим? Прорахуй усі необхідні ресурси, ризики та труднощі.

 

Безпека на дорогах

 

  1. Прочитай уважно історію. Дай відповіді на питання. 

Одного разу я опинився у великому місті. Щоб відвідати ігрову кімнату мені треба було перейти через широку дорогу. Підійшовши до краю тротуару, я побачив на дорозі три смуги. Посередині була якась накреслена і заштрихована ділянка. Світлофора не було. Над дорогою був споруджений дивний місток, яким рухалися якісь люди. Я зовсім розгубився. Добре, що до мене підійшла мама і допомогла мені перейти дорогу.

  • Яка за кількістю смуг ця дорога?
  • Що означає намальована заштрихована ділянка? Як її можна використати?
  • Що це за дивний місток над дорогою?
  • Які маршрути безпечного переходу цієї дороги можна обрати?

 

  1. Уважно прочитай історію. Зміни її, виправивши помилки учасників подій.

Після закінчення навчального року вчителька запропонувала нам поїхати на екскурсію до дендропарку. І ось під’їхав шкільний автобус. Павлик швидко побіг до нього, підійшов зовсім близько до дверей, бо хотів першим зайти. Нарешті! Автобус повністю зупинився, водій відчинив двері. Павлик, розштовхуючи інших, застрибнув усередину та сів за водійським кріслом так, щоб бачити в лобове скло все навколо. Під час поїздки хлопчик стрибав та бігав по салоні, щоразу одержуючи зауваження від учительки. Раптом автобус дуже різко загальмував. Павлик вдарився чолом до металевої конструкції спереду. Автобус повільно перехилявся на бік. Павлик почав голосно плакати. Він не знав, що робити.

 

Уміння вчитися

 

  1. Уважно прочитай історію. Дай відповіді на питання після тексту.

Діанка навчається в 5 класі. Щодня вона ходить до школи, а після уроків майже весь час проводить за улюбленими заняттями. Ось і сьогодні дівчинка повернулася зі школи, пообідала та почала переглядати свої фото в телефоні. Треба зробити нові світлини-селфі! Обираючи щоразу нові ракурси, вона зробила кілька селфі. Мама попросила її почати виконувати домашні завдання. Але Діанка вирішила, що ще встигне це зробити. Вона пішла в свою кімнату і вирішила подивитися улюблений мультик. Дівчинка незчулася, як пролетіло дві години. Потім вона ще погралася в улюблену комп’ютерну гру. Знову зайшла мама і спитала, чи виконала вона домашні завдання. Діанка аж тоді згадала, що не починала їх виконувати. Пізно ввечері вона, втомлена, ледве закінчила цю роботу.

  • Які заняття забрали час дівчинки?
  • Які заняття могли би бути корисними?
  • Як можна продумати день дівчинки, щоб вистачало часу і на улюблені заняття, і на виконання домашніх завдань?

 

  1. Уважно прочитай історію. Зміни її, використавши вивчене на уроці.

Максимко прийшов зі школи і одразу вирішив виконати всі домашні завдання. Розсунув предмети, що йому заважали. Поправив лампу, що стояла на столі зліва. Бо ж він був лівшою (писав лівою рукою). Максимко розпочав з найлегшого уроку, бо подумав, що так швидше все зробить. Коли виконав домашні завдання з двох найлегших уроків, відчув, що його почала боліти голова. Але він хотів швидко все закінчити і йти гратися з друзями! Тому продовжив, не роблячи перерви. Хлопчик сердився все частіше, бо не міг запам’ятати те, що вчив. Тому доводилося перечитувати тексти знову і знову. Так він виконував домашні завдання до пізнього вечора.

 

Фізичне здоров’я

 

  1. Уважно прочитай текст. Дай відповіді на питання

Нарешті завтра настане субота. Не треба йти до школи. Можна відпочити з друзями. Ми зібралися обговорити, що будемо робити. Артем запропонував позмагатися в комп’ютерній грі. Степанко сказав, що краще було б поганяти на велосипедах. Йому заперечив Вася. Він сказав, що набагато цікавіше було б піти на прогулянку до лісу. А Мар’ян наполягав на тому, щоб піти до спортивної зали та покачати м’язи. Ми вирішили, що кожний варіант може бути. Тому вирішили діяти…

  • Які із запропонованих видів відпочинку є активними, а які – пасивними?
  • Чи є серед цих пропозицій небезпечні? Які? Чому?
  • Який із цих видів відпочинку обрали б ви? Чому?
  • Який би вид відпочинку ти міг запропонувати хлопцям?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНІ ЗАВДАННЯ, 6 КЛАС

Безпека і здоров’я людини

Попередження ризиків від вибухонебезпечних предметів

Проаналізуй ситуацію. Дай відповіді на питання.

Я кожного ранку гуляю зі своїм собакою в парку. Адже дуже люблю його. Мама довіряє мені вигулювати Джека. Ми вже мали повертатися додому, як я побачив на лавочці залишену кимось подарункову коробку. Напевно, там чийсь подарунок. Я вирішив обережно подивитися, що там всередині. Підійшов ближче і вже протягнув руку до коробки, як раптом мене покликала мама. Я змушений був піти. Розповівши мамі про те, що побачив, я почув у відповідь, що не можна було так чинити.

  • Чому мама так сказала?
  • Які ризики можливі в цій ситуації?
  • Який мав бути правильний алгоритм дій хлопчика?

Звички і здоров’я

 

Проаналізуй ситуацію. Дай відповіді на питання.

Андрійко та Сашко поверталися зі школи через парк. Там вони побачили старшокласників, які курили. Вони запропонували хлопчикам спробувати. Андрійко відмовився навідріз, бо добре знав про наслідки. А Сашко давно хотів спробувати. Був упевнений, що від однієї сигарети з ним нічого не станеться. Андрійко почав його відмовляти…

 

Соціальна складова здоров’я

Пожежна безпека оселі

 

  1. Проаналізуй ситуацію. Дай відповіді на питання.

Данилко прокинувся від їдкого диму, який не давав йому дихати. Відкривши очі, він побачив, що цей дим просочується з-під дверей кімнати. Він відчинив двері, і раптом його одяг загорівся.

  • Як діяти хлопчикові?
  • Що він зробив неправильно?
  • Як треба було правильно діяти спочатку?

 

  1.               Проаналізуй ситуацію. Дай відповіді на питання.

У будинку раптово виникла пожежа. У кімнаті Вадима було багато диму. Раптом на хлопчикові загорівся одяг. У сусідній кімнаті була його сестричка Оля, яка дивилися мультики по телевізору. Несподівано телевізор почав диміти, а пізніше і горіти. Їй було важко дихати від їдкого диму. Двері кімнати були заблоковані.

  • Яким міг би бути розвиток подій в обох випадках?
  • Як треба було діяти кожній дитині?

Складіть алгоритм дій у кожній ситуації. 

Безпека руху велосипедиста

Проаналізуй ситуацію та дай відповіді на питання.

Мені вже 12 років. То ж я вирішив покататися на велосипеді по дорозі. Перед виїздом я перевірив гальма у велосипеді. Одягнув на лікті захисне спорядження, адже пам'ятав, що це необхідно за правилами. Виїхавши на дорогу та проїхавши 100 м, я мав повернути направо, щоб заїхати до друга. Я підняв руку вгору, чим показав, що буду робити поворот. Заїхавши до друга, я ще взяв покататися його молодшого брата. Посадив його на раму боком, і ми поїхали. По дорозі ми з другом розмовляли і сміялися, адже їхали поряд один з одним. Добре було кататися по дорозі між автомобілями. Аж поки нас не зупинили співробітними дорожньої поліції. Ми не зрозуміли, чому нас зупинили. Адже ми нічого не порушили.

  • Які правила та норми порушили хлопці? 
  • Якою може бути відповідальність? 
  • Хто відповідатиме?

 

Критичне мислення та вміння приймати рішення

 

Проаналізуй ситуацію. Дай відповіді на питання.

Ваш клас – дуже дружний. Ви всі підтримуєте один одного, допомагаєте в усьому. Одного дня класний керівник зайшла до класу з хлопчиком та сказала, що це ваш новий однокласник. День за днем ви придивлялися до нього. Згодом почали з ним дружити. Разом проводили час і поза школою. Раптом дізналися, що він – ВІЛ-позитивний.

  • Якими будуть ваші дії?
  • Якими будуть ваші подальші відносини?

 

Соціальна складова здоров’я

Спілкування та здоров’я

 

  1. Проаналізуй ситуацію. Дай відповіді на питання.

Цього дня Олег почув багато головоломок. Уранці мама попросила його після уроків купити сосиски на вечерю. У школі однокласник сказав, що чекає на нього на східцях. Ввечері сестра попросила прочитати їй. Але Олег успішно розгадав усі ці головоломки.

  • Що допомогло хлопчику виконати завдання?
  • Спробуй розгадати ці головоломки, використавши знання про навички спілкування.

 

  1.               Проаналізуй ситуацію. Спрогнозуй поведінку героїні за кожного стилю спілкування.

 

Катя поверталася додому зі школи. Походячи повз групу дівчат, вона почула образливі слова на свою адресу.

 

  1.               Проаналізуй ситуацію. Дай відповіді на питання.

Інна – єдина дитина в сім’ї. Вона звикла, що всі її бажання, прохання та забаганки виконуються всіма домашніми одразу. Так вона спробувала робити і в класі. Однокласники неохоче з нею спілкувалися. Єдина подруга Марійка виконувала всі її бажання. Але згодом і вона перестала це робити. Інна залишилася сама. Вона ніяк не могла зрозуміти, чому з нею ніхто не хоче дружити.

  • Який стиль поведінки був у Інни?
  • Які я-повідомлення можна застосувати у спілкуванні з дівчинкою?
  • Які поради ти можеш дати Інні для покращення міжособистісних стосунків з однокласниками?

 

Стосунки з однолітками

 

Проаналізуй ситуацію. Дай відповіді на питання.

Володя переїхав з батьками до іншого міста та пішов до нової школи. У класі, де він почав навчатися, були різні хлопці. То ж він почав придивлятися до всіх. Хотів знайти надійного друга чи кількох друзів, бо йому було дуже самотньо. Та одного дня до нього підійшов один з однокласників Антон та запропонував дружити. Володя погодився. Хлопці прийшли до компанії Антона. Володя побачив, що Антона там не дуже поважають, іноді принижують. Є старший хлопець Василь, який певно є їх лідером. У Володі ж одразу запитали, чи є в нього гроші. Василь сказав, що потрібно здавати гроші в загальну «банку». Коли Володя запитав, навіщо це робити, Антон його сіпнув за рукав та наказав мовчати. Володя вирішив, що не хоче бути в цій компанії.

  • Чому Володя прийняв таке рішення?
  • Яка це компанія?
  • Які могли би бути наслідки товаришування з цими дітьми?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНІ ЗАВДАННЯ, 7 КЛАС

Безпека на дорогах

  1. Проаналізуй ситуацію. Дай відповіді на питання.

 

В один із вихідних днів мама запропонувала Тарасові поїхати в обласний центр купити дещо з одягу для нього. Вранці вони сіли в автобус та вирушили в дорогу. Раптом вони почули якийсь незрозумілий звук. Автобус похилився на один бік та зупинився. В автобусі почалася паніка.

  • Це екстремальна чи надзвичайна ситуація?
  • Який це вид ризику?
  • Який рівень ризику?
  • Які джерела цього ризику?
  • Для кого існує загроза?
  • Які можуть бути наслідки?

 

  1.               Проаналізуй ситуацію. Дай відповіді на питання.

 

Тато, мама, братик (йому вже аж 3 роки) та я поїхали на пікнік у ліс. У нас власний автомобіль, тому нам комфортно було їхати. Ми з братиком сиділи на задньому сидінні. Мама пристебнула мене та братика пасами безпеки. Тато сказав, що їм пристібатися не треба. Тато – вправний водій. Він упевнено вів машину. То ж сподівалися швидко доїхати до місця для пікніка. Ми співали, жартували. Було весело їхати…Раптом мама скрикнула: «Обережно! Їжак!» Автомобіль різко загальмував. Мама й тато вдарилися чолом до лобового скла.

  • Який це вид ДТП?
  • Які засоби безпеки були використані?
  • Які засоби безпеки не були використані?
  • Які захисні положення тіла мали би застосувати пасажири автомобіля?

 

Побутова безпека

 

Уважно прочитай історію. Виконай завдання.

 

Сестри Марія та Софія цілий день провели на шопінгу. Накупивши багато різних дрібничок, втомлені повернулися додому. Сутеніло. Батьків удома не було. Коли вони відчинили двері в будинок, Марія відчула незвичний запах…

Склади продовження історії, використавши алгоритм дій у такій ситуації.

 

Фізична складова здоров’я

 

Індивідуальний розвиток підлітка

 

Уважно прочитай історію. Дай відповіді на питання.

Останнім часом з Оксаною діялося щось незрозуміле. Щодня в неї змінювався настрій 100 разів на день. Молочні залози швидко збільшувалися. Стегна округлювалися. Дівчина помітила, що старший від неї на рік Ілля – дуже привабливий хлопець. Їй хотілося бути біля нього якомога частіше. Мама її не розуміла, вони стали віддалятися. З мамою неможливо було ні про що домовитися. Часто Оксана відчувала пригніченість та самотність. 

  • Який процес описано?
  • Які вторинні ознаки?
  • Що б ти порадила Оксані?

Косметичні проблеми підлітків

Проаналізуй ситуацію. Дай відповіді на питання.

 

Дві подруги Катя й Оля зустрілися, щоб поговорити про свої секрети. Катя сказала, що її дуже турбує те, що на обличчі почали з’являтися темні цятки. Через це вона не буде подобатися Олексі. А Оля зізналася, що під час розчісування волосся весь одяг на плечах покривається білими лусочками, як сніг. Дівчата довго гуглили ці проблеми, знайшли багато інформації, але так і не зрозуміли, що це за проблеми. Вони вирішили запитати 11-класниці Діани про це. Дівчина сказала, що це підліткові проблеми. Їх можна вирішити лише застосуванням дороговартісних косметичних засобів, які треба замовити в Інтернеті. Через це Катя й Оля дуже засмутилися. Адже в них не було можливості купувати такі засоби.

  • Які косметичні проблеми описані?
  • Які косметичні засоби, в тому числі й народні, можна використати для їх усунення?
  • З ким потрібно радитися, до кого звертатися в такій ситуації?

 

Психічний і духовний розвиток

 

1.Уважно прочитай історію. Дай відповіді на питання.

 

Олег жив у дуже заможній родині. Здавалося, у нього було все: великий сучасний будинок з прислугою, автомобіль спортивного класу. Він носив брендові речі, їв у найдорожчих ресторанах та вважав, що ніхто не має права йому заперечувати. Хлопець закінчив престижний факультет найкращого українського закладу вищої освіти. Але так і не пішов працювати. Адже татові гроші він теж має право витрачати. Вони ж не закінчуються! Тато ще заробить, у нього великий бізнес!

  • Чи щасливий Олег?
  • Які цінності є для нього головними?
  • Які загальнолюдські цінності хлопець ігнорує?
  • До яких наслідків призведе такий спосіб його життя?
  • Що би ти хотів сказати Олегу?

 

2.Проаналізуй ситуацію. Дай відповіді на питання.

Артем жив легко. Всі дорослі в сім’ї його дуже любили, то ж намагалися догодити йому в усьому. Якщо хлопчик щось не хотів робити, за нього це робили інші – мама, тато, бабуся чи дідусь. У школу він ходив, щоб зустрітися з друзями. Уроки він не любив, адже там треба було виконувати завдання, які він не хотів виконувати. Тому вчився він посередньо. З окремих предметів мав оцінки початкового рівня. Але Артем цим не переймався. «Жити легко!» - повторював він. З часом він виріс. Уже не було бабусі з дідусем, мама з татом постаріли. Треба було вирішувати багато проблем. Хлопець щоразу опинявся перед вибором: усунутися від проблеми та не вирішити її, чи зробити над собою зусилля і щось зробити для її вирішення. Йому було дуже важко. 

  • Чому Артем таким виріс?
  • Які риси характеру йому би знадобилися в дорослому житті?
  • Що би ти порадив рідним таких дітей?

 

Емоційне благополуччя

 

Проаналізуй ситуацію. Дай відповіді на питання.

 

Христя – дуже жвава дівчина. Вона може робити кілька справ одночасно, бере участь у танцювальному гуртку, займається спортом, є лідером у своїй компанії. Але вона часто ображає інших дітей, своїх однокласників, може обізвати, навіть штовхнути, якщо їй щось не сподобається. Сьогодні, до прикладу, штовхнула однокласницю, яка, на її думку, занадто повільно йшла перед нею. 

  • Яка основна проблема Христі?
  • Які наслідки це може мати в дорослому житті дівчини?
  • Які риси характеру треба виховувати їй?
  • Що би ти порадив Христі для покращення стосунків з іншими людьми?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНІ ЗАВДАННЯ, 8 КЛАС

Безпека і здоров’я людини

Ризики воєнного часу

Уважно прочитай ситуацію. Дай відповіді на питання.

Уявіть собі що війна вже закінчилася (це обов'язково відбудеться, що наші ЗСУ мають суперсилу!), і вас запросили зіграти кілька ролей у фільмі про цю війну

Використавши знання матеріалу попередніх уроків, напишіть у зошитах, яким би мав бути сценарій таких сцен фільму (що там мало би бути показано):

1. Будинок, у якому живе ваша родина, знаходиться в безпосередній близькості до лінії фронту. Вам треба швидко зібратися. Що покладете до тривожної валізи? Як вона має виглядати

2. Ваше село потрапило під обстріл. Вам терміново треба переміститися в безпечне місце. Що буде найбезпечнішим в умовах сільської місцевості? Запишіть інші можливі варіанти

3. Ви повертаєтеся в деокупований населений пункт. На що обов'язково треба звертати увагу при пересуванні та як треба пересуватися?  Як діяти, якщо виявили міну?

4. Ви перебуваєте під час обстрілу в своїй кімнаті. Раптом стеля обвалилася, і ви опинилися під завалами. Як будете діяти? Складіть алгоритм (що за чим будете робити)

5. Ви перебігаєте по вулиці в обстріляному населеному пункті. Раптом біля одного будинку бачите людину, що лежить. Треба визначити її стан та надати допомогу. Як ви це будете робити? Складіть алгоритм. (Ви бачите лише, що на її рукаві швидко утворюється пляма яскраво червоного кольору)

Уявіть ситуацію: вам дуже подобається людина протилежної статі. Він (вона) трохи старші від вас. Одного разу на вечірці з друзями він (вона) запропонували вам інтимні стосунки. Ви знаєте про наслідки таких стосунків. Напишіть, як ви відмовите коханому (коханій), все, від початку до кінця, що ви скажете.

 

Безпека харчування

 

Уважно прочитай ситуацію та дай відповіді на питання після тексту.

Оленка та Світланка – однокласниці та подруги. Вони дуже довіряють одна одній, тому не мають секретів. Одного разу Світланка зізналася подрузі, що дуже переймається через зайву вагу. Та заспокоїла її та порадила спробувати рисову дієту, про яку прочитала допис у Фейсбуці. Коли дівчинка розповіла про свої переживання мамі, та порадила їй їсти більше овочів та фруктів, а ще підвищити свою рухову активність. Подумавши, Світланка все ж  вирішила дослухатися до поради подруги.

  • Хто був правий і чому?
  • До яких наслідків, позитивних чи негативних, може призвести рішення дівчинки? Якими саме можуть бути ці наслідки?
  • Що б ти порадив Світланці?

 

Соціальне благополуччя

 

  1. Уявіть ситуацію: вам дуже подобається людина протилежної статі. Він (вона) трохи старші від вас. Одного разу на вечірці з друзями він (вона) запропонували вам інтимні стосунки. Ви знаєте про наслідки таких стосунків. Напишіть, як ви відмовите коханому (коханій), все, від початку до кінця, що ви скажете.

 

  1.               Уважно прочитай історію та дай відповіді на питання.

Микола та Олеся з дитинства були дуже хорошими друзями. Не дивлячись на різні статі, вони ділилися одне з одним усіма секретами, могли розмовляти, навіть сперечатися на різні теми. Коли одного разу йшлося про майбутні родини друзів, Микола сказав, що у нього буде дружина та двоє дітей. Дружина ніде не працюватиме, займатиметься домашнім господарством, виховуватиме дітей. А він працюватиме, щоб у сім’ї було все необхідне. Олеся у мріях бачила себе успішною бізнеследі, що керувала власним авто. Чоловік її теж мав працювати. Дітей у них не було б. Адже вони, на її думку, заважають будувати кар’єру. Ну, можливо, десь у років 35 вона й народить одну дитину. Микола не поділяв її думки про сім’ю, тому вони не змогли дійти згоди.

  • Хто з них правий і чому?
  • Які ознаки статей описані в історії?
  • Які ознаки гендеру є тут?
  • Які гендерні стереотипи зруйновано в цій історії?

 

  1.               Проаналізуй ситуацію. Дай відповіді на питання.

Уляна була дуже гарною, та водночас дуже скромною дівчиною. Вона дуже добре вчилася. Займалася в танцювальному гуртку, була старостою класу. Але одяг дівчини не був подібним до одягу її однокласниць. Тому ті часто підсміювались над нею. Одного дня дівчина повернулася зі школи та твердо вирішила, що змінить свій гардероб. Відтоді дівчина почала одягатися так, як її однолітки. Одного разу вона поверталася із заняття гуртка пізно ввечері, одягнена в коротку спідницю та майку на бретельках. Раптом їй назустріч вийшов нетверезий юнак почав до неї чіплятися, він відкрито робив їй непристойні пропозиції. Дівчина спочатку усміхалася, підтримувала розмову. Хлопець ставав усе агресивнішим. Уляна зрозуміла, що нічим добрим для неї це не закінчиться…

  •  Які віктимні речі та віктимна поведінка спричинили таку реакцію хлопця?
  • Яких помилок припустилася Уляна?
  • Напишіть закінчення цієї історії таким чином, щоб дівчина уникла сексуального насилля.

 

Косметичні проблеми підлітків

 

Уважно прочитай історію та дай відповіді на питання.

Наталя навчається у 8 класі. Ще донедавна вона дуже переймалася через свою зовнішність: на обличчі вугрі, статура якась незграбна! Така вона нікому не буде подобатися! Та згодом дівчина стала помічати позитивні зміни в статурі. Лише обличчя залишалося таким негарним! Дівчина знайшла в інтернеті зручний спосіб маскувати ці недоліки – тональний крем- і почала його використовувати щодня, доповнюючи свій майкап яскравим макіяжем. Наростила вії, постійно коригувала форму та колір брів. (Благо, батьки не заперечували, адже дуже її любили.) Так вона була справжньою красунею, та й здавалася оточуючим старшою за своїх однолітків. На Наталю почати задивлятися старші хлопці. ЇЇ це дуже тішило.

  • Чи правильно обрала дівчина засоби догляду за шкірою? Чому?
  • До яких наслідків може призвести використання косметики в її віці?
  • Якою є альтернатива цим засобам?
  • Що б ти порадив Наталі?

Уміння вчитися

Проаналізуй ситуацію. Дай відповіді на питання.

Костя вчився не надто добре, оцінки були посередні. При цьому він багато часу витрачав на підготовку до уроків. Часто не досипав через це. Його друг Іван вчився дуже добре. Він витрачав набагато менше часу на виконання домашніх завдань. Одного разу Костя попросив Івана допомогти йому в підготовці до уроків. Зайшовши до кімнати Кості, Іван побачив, що на столі був безлад, тому спочатку запропонував хлопцю підготувати місце для роботи. Костя увімкнув колонку, з якої лунала рок-музика. Він сказав, що завжди так робить. Коли були виконані всі письмові завдання, Іван запропонував зробити перерву, але Кості сказав, що немає часу для перерв. То ж хлопці взялися за виконання усних завдань. Костя почав читати вголос параграф з історії. Але виходило в нього не дуже добре. Швидкість та якість його читання бажала бути кращою. Тому хлопці вирішили, що краще це буде робити Іван. Так вони вчили всі уроки аж до вечора. Іван дуже втомленим пішов додому.

  • Які фактори заважали хлопцям зосередитися?
  • Як зробити навчання Кості ефективнішим?

 

Безпека в побуті й навколишньому середовищі 

Безпека на дорозі 

 

Проаналізуй ситуацію. Дай відповіді на питання.

 

Дорогою їхали мотоцикл та велосипед. Водію мотоцикла от-от мало виповнитися 16 років, а велосипедист був хлопцем 13-річного віку. Мотоцикліст мав 11- річну пасажирку. Її довге густе волосся розвівалося на вітрі під час руху. Вони з водієм жваво та голосно розмовляли під час руху, сміялися. Коли ці транспортні засоби доїхали до перехрестя, велосипедист та мотоциліст із пасажиркою зійшли з цих засобів та пішки перейшли на інший бік вулиці.

  • Яких помилок припустилися ці учасники дорожнього руху?
  • Напишіть цю ситуацію так, щоб усе було правильно.

 

Екологічна безпека

 

Уяви собі, що тебе обрали старостою села. На території сільської ради є цегельний завод, ставок, річка, ферма. Поміркуй та дай відповіді на питання.

  • Які екологічні небезпеки, негативні екологічні явища можуть бути в селі?
  • Яких заходів ти можеш ужити, щоб позбутися чи хоча би зменшити вплив негативних факторів?
  • З якими пропозиціями до інших органів можна вийти, щоб покращити екологічний стан населеного пункту?

 

Соціальна безпека

 

  1.   Проаналізуй ситуацію. Дай відповіді на питання.

Одного весняного дня в будинку суду сиділи четверо людей. Всі вони чекали на рішення щодо їх правопорушень. Секретарка Марія спізнилася на роботу. Працівник одного з підприємств Антон передав секретну інформацію іноземній розвідці. Водій автомобіля Степан перевищив швидкість. Студент Павло не повернув одногрупниці Оксані борг.

  • Чи можливо таке в житті?
  • Які правопорушення чи злочини скоїли ці люди?
  • Яка відповідальність передбачена за них?

 

  1.               Проаналізуй ситуацію. Дай відповіді на питання.

Той день був якийсь зовсім поганий, невдалий. Спочатку восьмикласник Назар посварився з однокласником і вирішив йому помститися за образу. Хлопець узяв стілець, на якому той сидить у класі та зламав в ньому ніжку. Пізніше Назар узяв в однокласника телефон, щоб зателефонувати. Він випадково впав і розбився.

  • Які правопорушення вчинив Назар?
  • Яка відповідальність передбачена за них?
  • Хто відповідатиме?

 

  1.               Проаналізуй ситуацію. Дай відповіді на питання.

Микола та Василь дружать з дитинства, бо живуть поруч. Миколина родина була заможною, дружною та доброзичливою. Микола дуже любив своїх рідних. Василь також любив своїх молодших братиків та сестричку. А от мама з татом лише лаяли дітей за всяку провину, могли навіть вдарити, коли були нетверезі. Василь часто приходив до школи з синяками. Дехто сміявся з нього. Але Микола заспокоював його, підтримував та допомагав. Василь якось прошепотів другові, що піде з дому. Одного разу Василь не прийшов до школи, хоч напередодні вони домовилися, що йтимуть разом. Микола чекав друга до вечора біля будинку. Наступного дня після уроків він зайшов до хлопця додому, щоб дізнатися про причину відсутності. Сестричка сказала, що його немає від учора.

  • Які фактори могли вплинути на рішення Василя?
  • Яке негативне явище характерне для його сім’ї?
  • Як потрібно вчинити Миколі в цій ситуації?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНІ ЗАВДАННЯ, 9 КЛАС

Психічна й духовна складові здоров’я

Самореалізація особистості

Проаналізуй ситуацію. Дай відповіді на питання.

Юля з дитинства любила допомагати батькам по господарству. Особливо їй подобалося доглядати за домашніми тваринами. Підрісши, Юля почала багато читати про особливості догляду за різними тваринами. Вона організувала волонтерський загін, що допомагав бездомним тваринам. Коли Юля пішла в 11 клас, то не могла визначитися з майбутньою професією.

  • Професії якого типу були б найкращими для дівчини?
  • Які саме це професії?
  • Обери топ 5 професій для дівчини з урахуванням прочитаного.

 

Самовиховання характеру

 

Уважно прочитай історію. Дай відповіді на питання.

Уяви собі, що ти виріс. Живеш окремо від батьків. Ти маєш сім’ю. У тебе достатній рівень прибутків, тому ти можеш собі дозволити всі речі, які захочеш. Щороку ти з рідними їздиш відпочивати до моря. 

  • Які риси характеру допомогли тобі досягти таких результатів? Напиши їх, розподіливши на категорії за ставленням.
  • Які цінності вплинули на це?
  • Які вищі цінності відображені в історії?

 

Уміння вчитися

 

Проаналізуй ситуацію. Дай відповіді на питання.

Юра та Олексій – однокласники. Після уроків вони вирішили виконати разом домашні завдання. Так веселіше! Юра швидко взявся до роботи. Він дуже поспішав, адже хотів якнайдовше поспілкуватися з другом. Не особливо задумуючись над змістом завдань, хлопець виконував їх одне за одним, щоразу відкладаючи зошити вбік. А те, що треба було вчити, вирішив не виконувати, бо ж на уроці все-таки щось запам’ятав. Олексій почав добре обдумувати, як виконати завдання, ніяк не розпочинаючи їх виконувати. Він по різному думав над вирішенням, пробував різні шляхи. Тому коли Юра виконав усі, Олексій – лише три. Так хлопці й не провели час разом.

  • Який стиль навчання Юри?
  • Який стиль навчання Олексія?
  • Які переваги цих стилів продемонстровані в ситуації?
  • Що би ти порадив кожному з хлопців для покращення результатів?

 

Соціальна складова здоров’я

 

Соціальна компетентність

 

Уважно прочитай історію. Дай відповіді на питання.

Ліці давно подобається Влад. Він старший від неї, красунчик. Тому коли він запропонував її піти разом додому, дівчина була «на сьомому небі» від щастя. Вони почали зустрічатися. Одного разу сталося так, що батьків Ліки не було вдома. Вони з Владом залишилися на самоті. Звичайно, Влад запропонував дівчині інтимну близькість. Дівчина погодилась, бо дуже хотіла бути разом з хлопцем… Батьки дівчини наполягли на одруженні молодих людей, бо дівчина завагітніла.

  • Які проблеми з’являться в молодого подружжя?
  • Чи продовжать вони навчання?
  • Чи буде цей шлюб міцним і довгим?

 

Соціальна компетентність

 

  1. Уважно прочитай історію. Дай відповіді на питання.

Одного весняного дня у поїзді, в одному купе, зустрілися двоє дівчат – Люда й Таня. Їх чекала довготривала подорож. Спочатку дівчата мовчали. Згодом почали розмовляти. Почала Таня. Вона запитала, куди їде Люда. Та відповіла і сказала, що за вікном чудові пейзажі. Йшов час, змінювалися станції. Люди виходили і заходили. А дівчата все більше й більше розмовляли. Дивлячись одна одній у вічі, уважно слухали одна одну, киваючи ствердно. Знайшлися спільні теми для обговорення. Вони розповіли одна одній про себе. Навіть деякі секрети розкрили.

  • Який рівень спілкування був у дівчат на початку поїздки?
  • Який рівень спілкування був у них у кінці?
  • Як ти думаєш, чи будуть далі дівчата спілкуватися? 
  • Чи можливо, що вони вийдуть на новий рівень спілкування? Чому?

 

  1.               Проаналізуй ситуацію. Дай відповіді на питання.

Олександр та Олександра дружили кілька років. Коли Олександру виповнилося 19, а Олександрі – 18, вони вирішили одружитися. Олександра навчалася у закладі вищої освіти, а Олександр працював на меблевій фабриці. Після весілля молодята жили з батьками Олександри. Потроху прибутки молодої сім’ї збільшувалися. То ж через деякий час вони переїхали до власного житла. Народилася донечка. Батьки дуже любили її. Намагалися навчити її усього, що знали та вміли самі. Тепло та затишок панували в їх оселі. Дівчинка зростала в любові обох батьків.

  • Чи реально це?
  • Чи були готові хлопець та дівчина до сімейного життя? Відповідь обгрунтуйте.
  • Які потреби дитини задовольняли батьки?
  • Які ознаки фізіологічної, психологічної та соціальної зрілості описані в історії?
  1.               Уважно прочитай історію. Дай відповіді на питання.

Назар навчається в 5 класі. У нього є старший брат Мишко та молодший – Дмитрик. Мишко вже дорослий, то ж не живе з ними та заробляє, допомагаючи людям села по господарству. Назар та Мишко живуть з мамою та вітчимом. Їм дуже подобається бути разом. Хлопчики граються в хованки, взимку збирають у лісі гілля, бо дуже добре вміють опалювати хату грубкою. Разом вони готують їжу, деколи прибирають у будинку. Та найбільше вони люблять ходити до школи, бо там добрі вчителі, тітонька в їдальні варить дуже смачну їжу, а ще у школі тепло і не треба сидіти в класі взимку в шапці та куртці.

  • Чи реально це?
  • Які, на твою думку, причини такого стану речей у цій сім’ї?
  • Які потреби дітей задовольняли батьки?
  • Які ознаки фізіологічної, психологічної та соціальної зрілості мами й вітчима описані в історії?
  • Як, на твою думку, складеться подальше життя молодших дітей в цій сім’ї, якщо нічого не зміниться?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1.Основи здоров’я. 6-9 класи.Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти, 2022. mon.gov.ua

2.Модельна навчальна програма «ЗДОРОВ’Я, БЕЗПЕКА ТА ДОБРОБУТ. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти, 2022. mon.gov.ua

3.Здоров’я, безпека та добробут. Підручник інтегрованого курсу для 5 класу закладів загальної середньої освіти – К.: Алатон, 2022 – 255 с.

4. Основи здоров’я: Підручник для 6 кл. загальноосв. навч. закл. / І. Д. Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко. — К.: Видавництво «Алатон», 2014. — 200 с.

5. Основи здоров’я: Підручник для 7 кл. загальноосв. навч. закл. / І. Д. Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко. — К.: Видавництво «Алатон», 2014. — 200 с.

6. Основи здоров’я: Підручник для 8-го кл. загальноосв. навч. закл. / І. Д. Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко. — К.: Видавництво «Алатон», 2016. — 184 с.

7. Основи здоров’я: Підруч ник для 9-го кл. загальноосв. навч. закл. / І. Д. Бех, Т. В. Воронцова, В. С. Пономаренко, С. В. Страшко. — К.: Видавництво «Ала тон», 2017. — 224 с.

 

1

 

docx
Додано
28 лютого 2023
Переглядів
2201
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку