Посібник містить описи різних зон у класному середовищі, які сприяють розвитку творчих здібностей молодшого школяра. Цей матеріал стане в нагоді для вчителя під час уроків та в позакласний час. А також допоможе організувати цікаве дозвілля під час перерв.
Організація класного середовища для розвитку творчої особистості
Анотація
Методичний посібник містить описи різних зон у класному середовищі, які сприяють розвитку творчих здібностей молодшого школяра.
Зміст
Вступ ……………………………………………………… 4
Паростки творчості ……………………………………. 6
Лабораторія творчих дітей …………………………… 7
Театр мрій .………………………………………………. 7
Галявина роздумів ……………………………………… 10
Царство квітів ………………………………………..…. 12
Килимок миру ………………………………………..… 14
Вільний розвиток творчої особистості ….……….…. 15
Умій творчо вчити …………………………………..…. 17
Використана література ……………..….......……..…. 22
Вступ
Світ вступає в століття людини. Більше, ніж будь коли, ми зобов'язані думати зараз про те, що ми вкладаємо в душу дитини.
Василь Сухомлинський
Для нас, вчителів, навчання дітей - це відповідальна робота, а для дитини - це життя. А як хотілося мені зробити життя моїх дітлахів цікавим, насиченим, повноцінним, щоб кожного дня вони не просто насичувалися знаннями, а робили для себе якісь відкриття. Хотілося створити в класі атмосферу добра і краси, щоб діти відчували себе комфортно, з бажанням ішли до школи.
Я дуже старанно готувалася до уроків, обов'язково підбирала додатковий цікавий матеріал, писала розгорнуті конспекти уроків, відпрацьовувала методику проведення уроків. З великим натхненням шукала різні форми проведення нестандартних уроків. Хотілося відійти від традиційних програм та підручників, стандартних методик та планів уроку. Мої діти були і дикторами, і журналістами, і письменниками, і поетами, акторами просто самими собою.
Тому я сформувала своє власне кредо: «У творчого вчителя – творчі діти».
Поставила перед собою завдання:
• вірю в кожну дитину та її можливості;
• оцінюю і особистість, і дії, і вчинки;
• бачу цінність не лише результатів, а й самого процесу взаємодії з дитиною;
• виявляю постійну увагу до кожної дитини, відверто радію самостійним діям, заохочую їх; умію зайняти позицію дитини; розумію вікові особливості, не поспішаю з висновками;
• допомагаю кожній дитині в пошуку власного «Я», у становленні особистості, у збереженості індивідуальності, унікальності, неповторності.
На сьогоднішній день в суспільстві потреба в творчій особистості постає особливо гостро, бо на відміну від людини - виконавця творча особистість здатна самостійно мислити, генерувати власні ідеї, приймати нестандартні рішення, висловлювати здогадки, пропозиції. Непересічність людини як творчої особистості сьогодні виступає, як реальний потенціал розвитку будь - якої країни світу, своєрідна запорука її процвітання та могутності.
Тому я поставила перед собою конкретну мету:
«Кожна дитина, яку я навчаю – має бути творчою, не залежно від її початкових здібностей.»
Виховувати у дітей любов до всього живого, викликати бажання оберігати навколишній світ, пробудити в душах учнів почуття прекрасного, допитливість.
Кожен учень має право:
У нас не можна:
В результаті цього, я зрозуміла, що для розвитку творчого потенціалу дитини потрібно створити певні умови і середовище, які б якнайширше розкрили творчі можливості моїх учнів. Тому було створено лабораторію творчих дітей.
Лабораторія – це наш власний клас. У якому ми створюємо свої власні куточки. Вони допомагають нам на уроці, на перерві в поза урочний час. Там ми вчимося мислити, створюємо різні ситуації, виховуємося, пізнаємо, вчимося користуватися знаннями.
У природі немає дитини безталанної, ні на що не здатної. Кожному можна дати щастя творення, кожного треба вивести в люди.
Василь Сухомлинський
Найпершим куточком, який ми створили був театр мрій.
Процес пізнання лише тоді дає високі результати коли він бажаний і цікавий. Василь Сухомлинський стверджував: «Розумова діяльність буде цікавою тоді, коли є радість». В нашому театрі я є режисером, а мої учні грають залюбки. Участь дітей у виставах викликає у них радість і задоволення. Кожному хочеться одержати якомого більше ролей. Досвід проведення театралізації мініатюр на уроках показав необхідність використання цього методу, як одного з найефективніших у розвитку творчої особистості.
Тому я використовую театральні мініатюри на уроках читання, української мови, я і Україна; в позаурочний час.
Вважаю, що театральні вистави дають змогу дитині:
Здебільшого театральні мініатюри ставлю на узагальнюючих уроках та уроках позакласного читання. Найкращі з них пізніше показуємо батькам на святах та батьківських зборах. Великий успіх мають спектаклі, бо вони обов’язково супроводжуються піснями і танцями.
Разом з учнями підбираємо костюми та реквізити, дозволяю фантазувати, переробляти, переставляти, шити, запрошувати учнів з інших класів для розробки декорацій. Такі маленькі спектаклі розширюють знання дітей про оточуючий світ, дбайливо ставитися до рідної природи.
Обов’язковою частиною до підготовки спектаклю є виготовлення запрошень для учнів, батьків та педагогів. Кожен мій вихованець намагається написати правильно, грамотно, естетично, що мені і потрібно при розвитку правильного письма.
Постійна учать у театрі спонукає дітей до імпровізації. Так, казка «Коза – дереза» надихнула дітей до написання казок та п’єс. Адже вона (казка) викликалася «на біс» вісім разів.
«Казка є тим різцем…, який відточує найтонші риси індивідуального мислення дитини, … розкриває дитячі серця назустріч одне одному, творить тонкі інтелектуальні взаємини дитячого колективу».
Світ, що оточує дитину, - це передусім світ природи з безмежним багатством явищ, з невичерпною красою.
Тут, у природі, вічне джерело
дитячого розуму.
Василь Сухомлинський
Наступним нашим кроком було створення «Галявини роздумів»
«Учительська професія — це людинознавство,
— писав В. Сухомлинський. — Найголовніше у педагогічній прозі — це знати дитину, а щоб знати
— треба постійно бачити взаємодію дитини з навколишнім світом, з речами і явищами, з людьми і з силами природи».
За партами дітям важко розкритися перед учителем, тут можна побачити лише результат їхнього розумового розвитку і праці, а сам розумовий розвиток відбувається тоді, коли дитина опиняється віч-на-віч із лісом, струмком, метеликом над квіткою, тоді дитина напружує розумові зусилля, щоб пояснити незрозуміле явище, знайти відповідь на запитання: як? чому?
І цей живий контакт із природою, з навколишнім світом відбувається найчастіше на уроках із довкілля серед природи.
«Вийдіть з дітьми із задумливого класу в сад, на берег річки, сядьте з ними під столітнім дубом — і ви побачите, як змінюється обличчя дітей... Щоб знати дитину, треба зрозуміти, як дитина бачить навколишній світ».
Краса природи — це могутнє джерело енергії. Думки — це поштовх, що пробуджує й ліниву, й сонну, й інертну думку. Перед обличчям краси кожна дитина стає такою, якою вона є насправді, якою повинна бути.
Кожен учитель початкових класів знає, як важко втримати дітей біля себе, коли вивести їх із задушливого класу на зелену галявину, чи у шкільний сад. Вони так і рвуться на простір, кожний прагне знайти свою улюблену стихію. Не варто забороняти іти туди, куди хочеться кожному з них (звичайно, кожної хвилини вчитель мусить знати, де діти і що вони роблять). Коли дитина опиняється віч-на-віч із природою, коли перед нею відкривається світ дивних, цікавих речей — дуже важливо в цей час дати волю дитячим вчинкам. Саме через вчинки найкраще виявляється, як сприймає навколишній світ кожна дитина, шо вона бачить, про що думає.
«Почуття краси породжує поетичне слово, думка втілюється в яскраві образи...
Іноді вихід у природу був не можливим через не сприятливі погодні умови. Тому виникла нова ідея – часточку природи перенести в клас. Де ми могли б продовжувати милуватися природою (завдяки книгам, спеціально створених папках), продовжувати фантазувати. Часто на таких уроках, як читання, природознавство, малювання, трудове навчання діти без дозволу вчителя можуть із-за парти переходити до галявини роздумів і давати волю фантазії. В результаті цього в дітей підвищується інтерес до навчання, пізнання природи, музики. Народжуються перші вірші, цікаві вислови, малюнки.
Краса і жива думка так само органічно поєднані, як сонце і квіти…
Василь Сухомлинський
Продовженням нашої «Галявини роздумів» є «Царство квітів».
Мета такого куточку:
Перед дітьми стоять певні завдання, які вони виконують щодня, а також кожної весни та осені.
Дуже цікавим експериментом було створення штучного парника. Кожна дитина мала виготовити дерев’яні ящички, заготовити землю та зібрати насіння. Хтось збирав насіння помідорів, хтось насіння огірків, хтось насіння перцю, капусти і т.д. Це завдання потрібно було виконати влітку разом з батьками.
Моїй радості не було меж коли у вересні кожна дитина виконала це завдання. Всі з захопленням розповідали про свої успіхи і невдачі в цій справі.
До березня ми вивчали методику посіву парникових рослин. Кожного тижня проводили бесіди і дискусії по вирішенню різних питань. А вже в березні посіяли перше насіння. Кожна дитина засипала землю самостійно, зробила рядочки та посіяла насіння. Але на цьому діло не зупинилося, адже за посівом треба було старанно наглядати, поливати та підживлювати. Чим і займалися діти аж до самого травня. Звичайно під моїм наглядом. Розсаду, яку виростили частково висадили на шкільну клумбу, частково вдома.
Діти отримували велику радість під час догляду за рослинами, в той же час незамінний досвід.
Крім того діти щодня доглядають за кімнатними рослинами, яких у нас уже тридцять вазонів.
А у нашому садочку
квітнуть квіти в холодочку.
Радість в наш садочок лине
Ми ж бо діти України
Вмієм гарно працювати,
Вмієм гарно і відпочивати.
Веселі перерви, фізкультхвилинки теж намагаємося проводити творчо. Адже у нас в класі є килимок. Довго думали як його назвати. Щоб килимок був незвичайний, чарівний. І одного дня Валерія запропонувала назвати його «Килимком миру», адже на ньому весело не тільки творчо відпочивати, а й творчо миритися.
Дуже часто я пропоную мирилки сама:
Битися - не билися, Мирилка летіла,
Трохи посварилися, На плече сіла,
Потім посміялися, Сказала тихенько:
Друзями зосталися - Миріться швиденько!
А іноді діти мирилки складають самі.
Вліво, вправо повернулись,
До носочків доторкнулись,
Три рази підстрибнули,
Стрибунцем пострибали.
В класі маємо куточки для вільного розвитку творчої особистості.
Завдання таких куточків:
Я пізнаю світ
Думка, пробуджена книжкою – мов добре оброблене поле, на яке падає насіння знань, проростає, дає знання.
Василь Сухомлинський
«Мислення починається з питання та подиву»
Книга вчить, як на світі жити.
Календар природи
Будем ми пророді другом
Діти самостійно змінюють пори року, місяць, день інформаційні замітки, які ми використовуємо на уроках природознавства.
Ось одна із заміток, яку підготувала Валерія
Лютий - найкоротший місяць року, який має лише 28 днів та раз на чотири роки має 29 днів.
29 лютого відзначають день Касьяна.
Підступний і мінливий місяць. А все ж лютневі вітри і сніги весною пахнуть. Його називають «сніжень», «лютень», «крутень», «зимобор», «казибрід» - від «казитися - псувати погоду, дерева, дороги». Лютий ще в давнину так називали люди за суворий, неласкавий норов.
Народ стверджує:
• У лютому зима вперше з весною зустрічається.
• Лютий зиму на ніч замикає, а березень весну в гості припрошує.
• Лютий лютує та весні дорогу готує. Народ примічає:
• Горобці дружньо цвірінькають на відлигу.
• Голубки воркують - тепло віщують. Якщо сніг гне гілля, врожай буде рясний.
• Грім напровесні на голе дерево - погано вродять зернові.
Варто згадати слушну думку відомого дитячого письменника Джанні Родарі: щоб діти навчилися думати, вони насамперед повинні навчитися придумувати, тобто в них має бути вільна думка. Усе це зумовлює необхідність формувати в дитини вміння керувати процесом творчості: фантазуванням, розумінням закономірностей, розв’язанням проблемних ситуацій. Тому в нас існують такі принципи:
Принцип вільного вибору
У будь-якій навчальній чи керуючій дії, де тільки можливо, надавати учневі право вибору. З однією важливою умовою -право вибору завжди врівноважується усвідомленою відповідальністю за свій вибір!
Цінність будь-якої людини - свобода!
Принцип відкритості:
а) не лише давати знання - а ще й показувати їх межі. Ставити перед учнями проблеми, вирішення яких лежить за межами курсу, що вивчається;
б) використовувати в навчанні відкриті задачі
Принцип зворотного зв 'язку:
регулярно контролювати процес навчання за допомогою розвиненої системи прийомів зворотного зв'язку. Без нього вдалий «політ» дитини неможливий -тільки вчитель відстежує параметри уроку: настрій учня, ступінь зацікавленості, рівень розуміння
Принцип діяльності:
організовувати засвоєння учнями знань, умінь, навичок, сенсів переважно у формі діяльності, «працювати із знаннями» -застосовувати, шукати умови та межі застосування, перетворювати, поширювати і доповнювати, знаходити нові зв'язки, розглядати в різних моделях і контекстах
Урок-подорож до лісу.
Мета. Узагальнити знання дітей з теми «Зелене диво землі. Ліс. Рослини лісу», розширити знання дітей про різноманітність рослин, середовище їх існування. Виховувати бережне відношення до природи, бажання примножувати її багатство.
Обладнання. Картинки рослин лісу, «Лісовичок», плакати «Бережи ліс!», гербарій листя.
Урок проводиться на «Галявині роздумів»
Хід уроку
Рослини:-►волога—►повітря—►грунт —► сонце —►температура
Вчитель. Так, найбільше різних рослин ми можемо побачити у лісі. Зелен світ, зелений розмай — так ласкаво наш народ здавна називає чарівний дивосвіт рідної природи. Світ, в якому ліс як рідний дім, де кожен корінчик, стеблина, дерево, звірина та пташка слугували людям: ліс годував і лікував, давав наснагу, прохолоджував влітку, зігрівав взимку.
Багато лісу — не губи,
Мало лісу — бережи,
Немає лісу — посади.
Лісовичок. А хіба може бути ліс без кущів, трави, квітів? Діти, а що ще має бути в лісі? (Гриби, комахи, птахи, звірі).
3. Відгадування загадок.
— Білокура красуня сонцю посміхається, Сережки від вітру хитаються. (Береза).
— А яке дерево велетнем лісовим звуть? (Дуб).
Лісовичок. А з якої гілки ці дітки? Які дерева чи кущі з них виростуть? (Із каштана — каштан, із горобини— горобина, з жолудя — дуб, з шишки — сосна, з калини — калина).
Ялинка росте 10-15 років, дуже повільно, корінь у неї росте 10 років, потім відмирає, залишаються тільки бокові корені. У ялини м'яка деревина, з неї роблять музичні інструменти.
У сосни корінь дуже глибокий. В сосновому лісі краще ростуть трав'янисті рослини, бо в ньому світліше. В соснових лісах будують санаторії для хворих на туберкульоз. Деревина йде на будівництво, паливо.
7. Давайте, діти, зробимо висновок, яке ж значення має ліс?
VI. Підсумок уроку.
Використана література
1