Методичний посібник "Особливості науково-дослідницької роботи в школі"

Про матеріал

У посібнику розкрито особливості науково-дослідницької роботи зі школярами 5-7 класів та запропоновано сценарій проведення науково-дослідницької конференції ”Крок до зірок”.

Перегляд файлу

Департамент освіти і науки

Полтавської обласної державної адміністрації

Відділ освіти Пирятинської міської ради Полтавської області

Пирятинський ліцей Пирятинської міської ради

Полтавської області

 

 

 

 

М.О.Філімонова

 

 

Особливості науково-дослідницької роботи в школі

 

(сценарій проведення науково-дослідницької

конференціїКрок до зірок)

 

 

yhrOOplQwYAyhrOOplQwYAC:\Users\БАТЯНЯ\Desktop\конференція\17361634_246858165776065_3537362661597595300_n.jpg

 

Пирятин – 2017

Сучасний розвиток освіти диктує нові підходи в організації діяльності учнів на уроках та в позаурочний час. Технологія класно-урочної системи протягом століть виявлялася найбільш ефективною для масової передачі знань, умінь та навичок молодому поколінню. Сьогодні акцент переноситься на виховання справді вільної особистості, на формування в учнів здатності самостійно мислити, здобувати і застосовувати знання, ретельно обмірковувати прийняті рішення і чітко планувати дії, ефективно співпрацювати в різноманітних за складом і профілем групах, бути відкритими для нових контактів і культурних зв'язків. Це вимагає широкого впровадження в освітній процес альтернативних форм і способів освітньої діяльності.

Цим і обумовлено введення в навчально-виховний процес методів та технологій, що ґрунтуються на дослідницькій діяльності учнів. Зупинимося докладніше на різних видах дослідницької діяльності школярів.

Науково-дослідницька діяльність учнів – це така форма організації роботи, яка пов'язана із розв’язанням творчого дослідницького завдання із заздалегідь невідомим результатом, і передбачає наявність основних етапів, характерних для дослідження в науковій сфері, тобто постановку проблеми, вивчення теорії, присвяченої даній проблематиці, підбір методик дослідження і

практичне оволодіння ними, збір власного матеріалу, його аналіз та узагальнення, науковий коментар, власні висновки. Будь-яке дослідження, неважливо, в якій області природничих або гуманітарних наук воно виконується, має подібну структуру. Такий ланцюжок є невід’ємним елементом дослідницької діяльності, нормою її проведення.

Проектна діяльність учнів – це спільна навчально-пізнавальна, творча або ігрова форма організації роботи школярів, що має спільну мету, узгоджені методи та способи діяльності і спрямована на досягнення загального результату. Неодмінною умовою проектної діяльності є наявність заздалегідь вироблених уявлень про кінцевий результат, етапи здійснення (вироблення концепції, визначення цілей та завдань проекту, доступних і оптимальних ресурсів) та реалізації проекту, включаючи його осмислення і рефлексію результатів діяльності.

Проектно-дослідницька діяльність – діяльність з проектування власного дослідження, що припускає виділення цілей і завдань, принципів відбору методик, планування ходу дослідження, визначення очікуваних результатів та необхідних ресурсів. Є організаційною рамкою дослідження.

Далі піде мова про організацію науково-дослідницької роботи школярів. Така діяльність має ряд своїх особливостей і займає значне місце в системі позаурочної роботи. Але для того, щоб досягти в цьому напрямку позитивних результатів, необхідним є виконання цілого ряду умов.

Головне – високий рівень викладання в школі і наявність педагогів, готових здійснювати цю роботу. Значну роль відіграє і сприятливий мікроклімат в колективі учнів, однак вирішальним є наявність школярів, здатних до даного виду діяльності.

У школі все частіше говорять про ведення дослідницької роботи учнями середнього і старшого шкільного віку, але досвiд керування написанням наукових робiт та врахування психологічних вікових особливостей школярів свiдчить про те, що дослідження є особливо вдалими і мають позитивні результати, коли вчитель починає працювати з учнем вже з 5-го класу. Така діяльність формує у школярів навички пошукової роботи, уміння обробляти отримані дані, узагальнювати і систематизувати, виховує самостійність, впевненість у собі, розкутість, уміння відстоювати власну точку зору. У подальшому робота вчителя зводиться до складання сумісно з учнями розширеного плану наукової роботи, який у процесі написання може уточнюватися та змінюватися, і контролю результату. Також корисно давати школярам додаткову літературу та настанови щодо пошуку інформації в інших джерелах (бібліотеці, Інтернеті тощо).

У першу чергу, вчителю необхідно чітко уявляти мету та завдання науково-дослідницької роботи учнів. Тільки тоді він зможе правильно організувати свою педагогічну діяльність і досягти бажаних результатів.

Головна мета науково-дослідницької роботи школярів – це поетапне здійснення пізнавального процесу шляхом безпосередньої участі в ньому учня. Усі етапи цієї роботи повинні здійснюватися школярем самостійно. Учитель в даному випадку виступає в ролі консультанта.

Особливим є те, що шкільне дослідження не ставить перед собою за мету встановити будь-які нові наукові істини і факти, хоча досвід показує, що учнівські відкриття бувають дуже цікавими і з точки зору професійних вчених.

Звідси випливають завдання науково-дослідницької діяльності школярів.

1. Розвиток самостійності. В основі лежить пошук нових знань, здійснюваний безпосередньо учнем. У цьому випадку відбувається розвиток самостійності, необхідної для правильної соціальної адаптації.

2. Самореалізація особистості учня. Науково-дослідницька робота допомагає знайти себе, об'єктивно оцінити свої здібності. Тут важливим стає правильне визначення можливостей кожної дитини, спрямування процесу в потрібне русло.

3. Розвиток комунікативних здібностей. Науково-дослідницька робота сприяє розвитку образного мислення, пам'яті, логіки, змушує вчитися чітко формулювати свою точку зору та наводити аргументи.

4. Розвиток комунікабельних здібностей. У процесі здійснення науково-дослідницької діяльності дитина стає відкритою, соціально активною, вчиться спілкуванню.

Педагогу, який вирішив зайнятися організацією дослідницької діяльності учнів, необхідно пам'ятати, що науковою діяльністю можуть займатися не всі. За даними досліджень тільки 16 % населення здатні по-справжньому здійснювати такого роду роботу. Тому вчителю важливо вміти визначати тих учнів, які мають схильність до наукової роботи. Варто враховувати, що загальний рівень успішності школяра не є показником його реальних здібностей до проведення повноцінного дослідження. І на допомогу вчителю може прийти цілий ряд методик, спрямованих на визначення нахилів до творчої або пошукової діяльності.

Запорукою успіху шкільного дослідження може стати зацікавленість учня, прагнення до пошуку і бажання щось відкрити. Зрозуміло, що дослідницька робота вимагає багато сил, часу, а значить, дитина повинна бути зацікавленою в результаті. Необхідно, щоб вчитель зміг захопити учня, так як не завжди школярі виявляють бажання займатися дослідженням, особливо на початку роботи. У цьому випадку педагогу необхідно зробити акцент на відповідальність учня і його виконавську дисципліну. Це важливо, тому що без зацікавленості не можна досягти високих результатів. Отже, перш ніж почати роботу, вчитель повинен пробудити інтерес і прагнення до творчої діяльності школяра.

Як же правильно організувати роботу з учнями? Перш за все, повинні бути створені необхідні умови в освітньому закладі:

  •   зацікавленість адміністрації;
  •   педагоги, які здатні бути керівниками досліджень школярів і мають намір ними бути;
  •   учні, яким цікава ця діяльність і які здатні її здійснювати.

Дослідження передбачає деякі традиційні моменти, які можуть бути представлені у вигляді наступного плану:

  1. Постановка проблеми або питання дослідження.
  2. Вивчення теорії, присвяченої даній проблемі.
  3. Підбір методів дослідження.
  4. Збір власного матеріалу (складання карток, виписок і т.п.).
  5. Основна частина роботи.
  6. Обробка і зіставлення даних.
  7. Аналіз і узагальнення, власні висновки.
  8. Представлення роботи.

Представлення своєї роботи – важливий етап дослідницької діяльності. Кожному досліднику завжди важливо почути думку колег, опонентів, простих слухачів або читачів. У школі можливостей для публічного виступу досить багато: виступ у класі, перед членами наукового товариства учнів, перед учителями, батьками, але особливе місце займають шкільні наукові конференції. Адже це необхідний елемент шкільного життя, особливо там, де на високому рівні здійснюється науково-дослідницька робота школярів.

Конференції виконують такі завдання:

1. Вчать виступати публічно і не боятися аудиторії.

2. Сприяють самореалізації та соціалізації особистості.

3. Вчать правильно вести дискусію, поважати чужу думку.

4. Дозволяють обмінюватися науковим досвідом, вчитися у інших.

Звичайно, тільки цими пунктами завдання конференції не обмежуються.

Проведення наукової конференції вимагає серйозної підготовки. Нижче містяться кілька рекомендацій, які необхідно врахувати при підготовці учнівської конференції в школі.

1. Конференцію не можна проводити спонтанно, вона повинна плануватися заздалегідь. Добре, якщо подібні конференції традиційно проводяться в школі у визначений час і всі учасники мають можливість ґрунтовно до них підготуватися.

2. Конференцію необхідно розбити на кілька етапів (пленарне засідання, вступне слово, доповіді, питання, перерва, круглий стіл).

3. Необхідно ретельно продумати всі етапи конференції, кожен учасник повинен знати, де він задіяний.

4. Час – один із найважливіших моментів для проведення конференції. Пам'ятайте, що діти не можуть нормально працювати, якщо конференція триває більше 2 годин. Тому рекомендується не влаштовувати велику кількість виступів і доповідей. Виступати має обмежена кількість осіб.

5. Заздалегідь потрібно розробити регламент виступів, дебатів і круглого столу. Учня потрібно відразу привчити до думки, що його виступ має тривати не більше визначеного проміжку часу (7 – 15 хвилин).

6. Перерву необхідно робити, якщо конференція триває більше двох годин.

7. Пам'ятайте, що ведення дискусії – обов'язковий етап. Постарайтеся, щоб учні задавали запитання один одному і дискутували.

8. Конференція передбачає особливу манеру спілкування, серйозність, строгість. Все це створює особливу атмосферу.

9. На конференцію не рекомендується збирати всіх учнів. Аудиторія повинна бути підібрана відповідним чином. Насильно залучати до участі в конференції не потрібно.

10. Важливо правильно обрати час для конференції. Бажано не залишати учнів надовго після уроків. Якщо конференція загальношкільна або проводиться для певної паралелі, можна цей день за погодженням з адміністрацією звільнити від занять або провести конференцію на канікулах.

11. Збирайте матеріали конференції. Конференція повинна залишитися в пам'яті дітей як значна подія.

12. Не проводьте конференції занадто часто (в деяких школах практика проведення конференцій зводиться до 1 разу на рік за різними напрямками діяльності).

13. Атмосфера, в якій проходить конференція, повинна бути відповідним чином продумана. Приміщення, освітлення, столи і стільці – все це важливо.

Пропоную сценарій проведення науково-практичної конференції Крок до зірок”.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сценарій науково-практичної конференції

 Крок до зірок

 

Мета:

  •   залучення школярів до проведення наукових і дослідницько-експериментальних досліджень;
  •   поглиблення теоретичної і науково-практичної підготовки учнів;
  •   створення умов для реалізації творчих здібностей школярів і стимулювання науково-дослідницької діяльності учнів і педагогів.

Завдання:

  •   підтримка обдарованих і талановитих дітей;
  •   формування відкритого розвиваючого середовища, що створює передумови до широкої суспільної дискусії та вільного обміну думками;
  •   активне включення учнів у процес самоосвіти і саморозвитку;
  •   організація науково-дослідницької діяльності школярів для удосконалення процесу навчання і профорієнтації;
  •   залучення учнів різних вікових категорій до дослідницької діяльності.

Навіщо?

• щоб по закінченні школи учні могли легко адаптуватися в соціумі;

• щоб допомогти дітям визначитися у виборі майбутнього профілю, а значить і  професії.

Що будемо розвивати?

• навички дослідницької роботи;

• навички проектної діяльності;

• навички комунікативної діяльності.

Технічне забезпечення: інтерактивна дошка, мультимедійний проектор, комп'ютер.

До участі запрошуються: учні 5 – 6 класів, гості

Місце проведення: конференц-зал

План проведення наукової конференції:

1. Відкриття конференції.

2. Захист науково-дослідницьких робіт, їх обговорення.

3. Підбиття підсумків конференції.

5. Нагородження

Регламент роботи конференції:

Доповіді учнів – до 7 хв. Відповіді на запитання – до 5 хв.

Хід конференції

Ведучий: Добрий день, шановні гості і учасники І науково-практичної конференції школярів Крок до зірок! Сьогодні в нашій школі знаменний день. День, коли народжуються нові відкриття, нові таланти, нові знання. Ми раді вітати в цьому залі юних дослідників і гостей конференції.

Панування Наук – це прекрасно! Ти прагнеш відкриттів, твоя душа страждає від незнання і сповнена передчуттів істини, і тут прямують до тебе наукові знання вчених всього світу і всіх віків! І ти розумієш, що пошук відповіді на запитання, що тебе турбує, безсонні ночі, суперечки з друзями, радість пізнання, почуття задоволення від вдало проведеного експерименту, здивування від отриманих результатів соцопитування, сумніви “а може все-таки Ньютон помилявся?” і почуття радості “Ні, Ньютон не помилявся!”. Все це і є Наука! І саме до неї ми сьогодні зробимо з вами один крок.

Для привітання учасників конференції слово надається директору нашої школи Хропко В.В. (Вітальне слово директора школи)

Дозвольте представити членів журі нашої конференції:

  1. Рябко Олена Михайлівна, заступник директора Пирятинського ліцею.
  2. Міщенко Дарина, учениця 11-А класу, трикратний призер ІІ етапу конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт при Малій Академії Наук.
  3. Петровська Софія, учениця 10-А класу, призер ІІ етапу конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт при Малій Академії Наук.

Робота Конференції буде проходити в наступному режимі:

• Виступи учасників конференції. Доповідь до 7 хв. Відповіді на запитання – до 5 хв.

• Підбиття підсумків

Сьогодні юні дослідники представлять на суд строгого журі свої наукові праці: дослідницькі роботи або проекти. Вони хвилюються, переживають, вони ще дуже маленькі і в декого це перший публічний виступ перед широкою аудиторією, але я впевнена, що вони справжні юні науковці, і вони покажуть себе лише з кращого боку.

Отож починаймо!

1. “Вони нічого не читають!” - Цю скаргу на сучасних дітей і підлітків можна почути і від педагогів, і від батьків. Але чи дійсно нинішні діти нічого не читають? Соціологи вважають, що відбувається не криза читання, а зміна його "моделі". Різноманітність книг, якого не було у мам і бабусь, призводить до того, що діти починають чітко розмежовувати книги для школи і книги для себе. Детальніше це питання висвітлить Дедяєва Софія.

2. Мед – це унікальний продукт, широко відомий і вживаний в їжу з давніх часів. Він володіє масою корисних властивостей, застосовується в кулінарії, використовується при лікуванні різних захворювань, славиться своїми протимікробними і антибактеріальними властивостями. Однак при неправильному застосуванні в їжу, мед може завдати відчутної шкоди здоров'ю дорослих і дітей. Як правильно обрати мед розкаже Гербіченко Євгенія

3. Корній Чуковський рядками Да здравствует,  мыло душыстое... закликав дітей до чистоти та гігієни, що на початку XX століття було особливо актуальним. Чи потрібно використовувати мило сьогодні, так чи безпечно вмиватися їм кожен день, яке мило краще і які основні функції має воно виконувати ми дізнаємося з доповіді Петренко Валерії.

4. Ремонт і математика. Що спільного між цими поняттями? Ремонт, як і математика, активно розвиває мізки, вчить знаходити оптимальні рішення в нестандартних ситуаціях: наприклад, при дуже обмеженому бюджеті здійснити всі задумані ідеї. До слова запрошується Божко Роман.

5. Вода є унікальним елементом земної поверхні, і саме через наявність великої кількості води нашу Землю також називають “блакитною планетою”. Однак кількість прісної води не така вже й велика, особливо сьогодні, коли значна кількість водних запасів забруднюється через відходи виробництва. Як економити воду розкаже Донник Вікторія

6.  Здоров'я – безцінне надбання кожної людини. Воно допомагає нам втілювати  плани, успішно вирішувати життєві завдання, долати труднощі, а якщо доведеться, то й значні перевантаження. Уже в дитячому садку кожна дитина мріє про те, як піде в перший клас, як за спиною у неї буде шкільний портфель з зошитами, підручниками, ручками. Від того, який у школяра портфель, багато в чому залежить його зовнішній вигляд, настрій і здоров'я. Як правильно обрати портфель ми дізнаємося  доповіді Оніщенко Валерії.

7. Сучасне покоління не уявляє своє життя без комп'ютера, інтернету, а чи замислювалися ви, що сидячи годинами за монітором, телевізором або телефоном ми провокуємо виникнення одного з найпоширеніших захворювань – викривлення хребта і сколіозу. Як уникнути цього в наступному виступі Опанасенко Дарини.

8. Чому ми так любимо проводити час за комп'ютером і в соціальних мережах, як це на нас впливає, чи зможемо ми сказати собі стоп? (чи зможемо ми зупинитися?) Це і багато іншого спробував з'ясувати у своїй роботі Тристан Данило.

9. Ми живемо в час небувалого злету інформаційних технологій. Завдяки технічному прогресу з'явилися нові засоби комунікації, тобто засоби спілкування, а разом з ними – нові цінності. І сьогодні ми не можемо не згадати про мобільні телефони: їхню користь і шкоду. Нині наявністю мобільних пристроїв складно кого-небудь здивувати. Наше життя заповнене мобільними телефонами, смартфонами, флеш-дисками, ноутбуками та ін. Ми звикли ставитися до мобільного телефону, як до цілком безпечної речі, тому й носимо його в кишені, сумочці чи на шиї. А чи так це безпечно, як здається на перший погляд? Запрошуємо зі своєю доповіддю Труса Богдана.

Для нагородження надається слово журі.

Слово журі (нагородження)

Ведучий: Закінчилася конференція. Підбито підсумки. Але ми з вами не прощаємось і сподіваємося, що наступного року також зустрінемося. І памятайте слова відомого математика Маркушевича Якщо ви хочете брати участь у великому житті, то наповнюйте свою голову математикою, поки є для цього можливість. Вона надасть вам потім величезну допомогу у всій вашій роботі”. До нових зустрічей! Успіху і нових відкриттів!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\БАТЯНЯ\Desktop\конференція\17265274_246856872442861_6056571335357377620_n.jpg

 

C:\Users\БАТЯНЯ\Desktop\конференція\IMG_7125.JPG

1

 

docx
Додано
10 липня 2018
Переглядів
5864
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку