Радивилів НВК «Школа №1-гімназія»
Щоб урок був ефективним
(методичні рекомендації)
Автор:
заступник директора з НВР
спеціаліст вищої категорії
Савицька
Віта Володимирівна
Радивилів – 2019
На основі аналізу науково-методичної літератури та узагальнення існуючого перспективного педагогічного досвіду щодо організації проведення уроку у збірнику пропонуються методичні рекомендації, які допоможуть грамотно і правильно організувати роботу, нададуть практичну допомогу учителям в організації навчального заняття.
Рекомендується вчителям , вихователям ГПД
ЗМІСТ
ВСТУП
Навчальний рік, навчальний день, розклад уроків, навчальні канікули, перерви між уроками – атрибути класно-урочної системи. Сучасному навчально-виховному процесу притаманні переважання вербальних методів навчання та виховання, недооцінка значення спілкування школярів для розв’язання завдань, відсутність цікавих для учнів форм та методів організації навчальної діяльності. Тому кожен вчитель ,готуючись до уроків повинен впроваджувати нові форми та методи навчання та виховання, що забезпечують розвиток особистості кожного школяра. Поданий у збірці матеріал допоможе педагогові зробити свій урок ефективнішим, використовуючи такі технології, які сприяють інтелектуальному,соціальному і духовному розвитку школяра.
Для учителя також актуально та важливо мати рекомендації, які чітко орієнтують і пояснюють, як належно забезпечити реалізацію завдань, передбачених відповідними нормативними документами. Серед об’єктів контролю,які постійно в полі зору керівників-учнівські письмові роботи,які ведуть учні в зошиті. Раціональне використання зошитів у навчально-виховному процесі, їх перевірка і контроль має важливе значення для успішного навчання школяра. Відповідно до того, наскільки учитель грамотно здійснює перевірку зошитів, настільки він компетентний у вимогах щодо виконання письмових робіт учнями-великою мірою залежить і чіткість та організованість самого процесу навчання учнів конкретного класу. У збірнику пропонуються методичні рекомендації, які допоможуть грамотно і правильно організувати цю роботу, нададуть практичну допомогу учителям в організації даної ділянки роботи.
ЩОБ УРОК БУВ ЕФЕКТИВНИМ
Для того, щоб кожен урок досягав своєї мети та був ефективним, на нашу думку, педагогам будуть корисні наступні поради.
Пам'ятайте:
♦ На помилках вчаться. Помилки навіть потрібні для навчального про-цесу. Діти не повинні боятися зробити помилку.
♦ Давайте дітям можливість максимально проявити свою ініціативу. Вчіть учнів самостійно думати і працювати.
♦ Творче ставлення до роботи і навчання - запорука ефективного уроку.
♦ Будь-які вміння відшліфовуються тренуванням і повторенням.
♦ Не у всіх дітей вистарчає терпіння та наполегливості поступово пере-ходити від простого до складного. Вчіть учнів завжди вірити у свої сили.
♦ Якщо Ваш голос видає роздратування, розчарування та зневіру, то ді-ти запам'ятають саме ці емоції, а не мудрість, яку Ви намагалися їм передати.
♦ Кажуть, що мозок ніколи не втомлюється, йому просто час від часу набридає те, чим його „годують".
♦ Ні в чому немає однаковості й стандарту. І в сприйманні матеріалу теж. Орієнтуйтеся на кожного окремого учня.
♦ Найкращий той діалог, у процесі якого діти відгукуються не на слова, а на думки.
♦ Добрій пам'яті передує пильна увага.
♦ Думки учнів у мільйон разів продуктивніші за думки вчителя.
♦ Чогось навчити можна тільки практикою.
♦ Повторювати вивчений матеріал потрібно з інтервалами. Так економніше та ефективніше.
♦ Діти (і не тільки) люблять бавитися. Перетворіть заняття на гру.
♦ Заохочуйте дітей до нестандартного мислення. Тут важливий лише кінцевий результат. Шлях, яким його досягнуто, великого значення не має.
♦ Створюйте проблемні ситуації на уроках. Там, де немає вибору, нема й мислення.
♦ Якщо дитина дивується - вона починає мислити. Нові ідеї - продукт творчої уяви.
♦ Спостережливість можна (і потрібно) розвивати й тренувати.
♦ Цікавість - найсильніша мотивація для навчання.
РОЗГОРНУТА СТРУКТУРА КОМБІНОВАНОГО УРОКУ
УРОК У ТЕХНОЛОГІЇ РОЗВИВАЛЬНОГО НАВЧАННЯ
УРОК У ТЕХНОЛОГІЇ ПРОБЛЕМНОГО НАВЧАННЯ
УРОК ІЗ ЗАСТОСУВАННЯМ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ТА ІГРОВИХ ПРИЙОМІВ НА РІЗНИХ ЕТАПАХ УРОКУ
Етапи уроку |
|
|
|
Інтерактивні технології |
|
|
|
||
Мотивація |
Крос- |
Асоціації |
«Моз- |
Реклама » |
Диспут |
Інтер- |
|
|
|
навчальної ді- |
ворди |
на дошці |
ковий |
|
|
в'ю |
|
|
|
діяльності |
|
|
штурм» |
|
|
|
|
|
|
Актуалізація |
«Кару- |
Інтелек- |
«Так — |
«Знайди |
Тихе |
«Лан- |
Теоре- |
Змаган- |
|
опорних знань, |
сель» |
туальна розминка |
ні» |
помил- ку» |
опиту- вання |
цю- жок» |
тичний тест |
ня |
|
перевірка |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
домашнього |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
завдання |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Сприйняття і |
Робота |
«Ажурна |
«Бро- |
«Моз- |
«Слабка |
Крос- |
« Кару- |
«Мор- |
«Зиґ- |
засвоєння но- |
в парах |
пилка» |
унів- |
ковий |
ланка» |
ворди |
сель» |
ський |
заґ» |
вого матеріалу |
|
|
ськии рух» |
штурм» |
|
|
|
бій» |
|
Закріплення |
Робота |
«Коло |
«Аква- |
«Моз- |
Лото |
Доміно |
«Аукці- |
«Дерево |
Рольові |
знань, умінь, |
в парах |
ідей» |
ріум» |
ковий |
|
|
он» |
розв'я- |
ігри |
навичок учнів |
|
|
|
штурм» |
|
|
|
зань» |
|
Рефлексія |
«Мікро- |
«Неза- |
«Рюк- |
«Дельта- |
«Світ- |
|
|
|
|
|
фон» |
кінчене речення» |
зак» |
плюс» |
лофор» |
|
|
|
|
Домашнє |
|
«Вибери |
Творчі |
|
|
|
|
|
|
завдання |
|
завдання сам» |
завдання |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ПАМ'ЯТКИ ДЛЯ САМОАНАЛІЗУ УРОКУ ВЧИТЕЛЕМ
Пам'ятка 1
Здійснюючи самоаналіз уроку, доцільно відповісти на такі запитання:
Пам'ятка 2
ЄДИНИЙ ОРФОГРАФІЧНИЙ РЕЖИМ
В ОСНОВНІЙ ТА СТАРШІЙ ШКОЛІ
Єдиний орфографічний режим (або єдиний мовний режим) - це сукупність єдиних організаційних і методичних вимог, виконання яких учителями та учнями сприяє зміцненню й розвитку навичок грамотного письма та культури мови школярів.
Учитель повинен розуміти сам і пояснити батькам та учням, що дотримання визначених правил і рекомендацій щодо ведення учнівських зошитів, - необхідна умова забезпечення високої грамотності і загальної культури школярів. Тому учні зобов'язані: бережливо використовувати зошит, не починати новий зошит, доки не списано попередній, користуватися обгортками (бажано поліетиленовими), не бруднити сторінок, не виривати листків.
Функції учнівських зошитів різноманітні. Виконання письмових
завдань, зокрема списування, вправ відтворювального і творчого характеру тощо сприяє когнітивному розвитку учня, пізнанню закономірностей певної галузі, засвоєнню програмового матеріалу.
Правильне, грамотне й охайне виконання письмових завдань привчає учня до систематичної праці, формує повагу до неї, звичку до чистоти, охайності та порядку.
Зошит відображає не лише знання та вміння учнів, а й працю вчителя. Усі записи в зошитах учні виконують з дотриманням таких вимог:
• Вказувати дату виконання роботи: число і місяць прописом.
Десяте вересня
• Вказувати, де виконується робота (класна чи домашня). Позначати
номер вправи, задачі.
Десяте вересня
Класна роботи
Підрядне з'ясувальне речення
Вправа 126 (Задача 237)
• У зошитах для контрольних робіт в усіх класах записується лише дата й тема, у межах якої виконується контрольна робота:
Перше жовтня
Квадратні корені
Зошит
для робіт з математики (алгебри, алгебри та початків аналізу, геометрії)
учня (учениці) класу
Радивилівського НВК «Школа №1-гімназія»
Прізвище та ім'я (в родовому відмінку)
Зошит
для контрольних робіт з української мови
учня (учениці) класу
Радивилівського НВК «Школа №1-гімназія»
Прізвище та ім'я (в родовому відмінку)
Для запобігання перевантаження учнів час проведення тематичних (контрольних) робіт визначається загальношкільним графіком, складеним заступником директора навчального закладу за погодженням з вчителями.
Упродовж одного робочого дня учні можуть виконувати письмову тематичну (контрольну) роботу тільки з однієї дисципліни, а протягом тижня — не більше ніж з трьох. Під час планування тематичних робіт у кожному класі необхідно передбачити їх рівномірний розподіл протягом усього семестру, не допускаючи накопичення письмових (контрольних) робіт наприкінці семестру, навчального року.
Українська мова
Перелік головних вимог щодо виконання робіт і перевірки зошитів з української мови та літератури, кількість, призначення та особливості оформлення зошитів подається відповідно до методичних листів Міністерства від 18.05.2009 № 1/9-342, від 21.08.2010 № 1/9-580.
Види письмових робіт з української мови
Основними видами класних і домашніх письмових робіт з української мови є:
Контрольна перевірка з української мови здійснюється фронтально та індивідуально.
Фронтально оцінюються: аудіювання, читання мовчки, диктант, письмовий переказ і письмовий твір, мовні знання й уміння.
Індивідуально оцінюються: говоріння (діалог, усний переказ, усний твір) і читання вголос. Для цих видів діяльності окремого уроку не відводять.
У І семестрі пропонуємо провести оцінювання двох видів мовленнєвої діяльності (усний твір, діалог), результати оцінювання виставити в колонку без дати і врахувати в найближчу тематичну оцінку.
У II семестрі провести оцінювання таких видів мовленнєвої діяльності, як усний переказ і читання вголос.
Повторного оцінювання всіх видів мовленнєвої діяльності не проводять.
Основними видами контрольних письмових робіт з української мови є:
• Контрольні диктанти (в усіх класах проводиться не менше двох диктантів на семестр)
Обсяг диктанту по класах
Клас |
Кількість слів у тексті |
5-й |
90-100 |
6-й |
100-110 |
7-й |
110-120 |
8-й |
120-140 |
9-й |
140-160 |
10-й |
170-180 |
11-й |
180-190 |
Примітка. Визначаючи кількість слів у диктанті, враховують як самостійні, так і службові слова.
Для контрольних диктантів використовуються тексти, у яких кожне з опрацьованих впродовж семестру правил орфографії та/чи пунктуації представлене 3-5 прикладами. Текст учні записують із голосу вчителя.
Диктант оцінюється однією оцінкою на основі таких вимог:
• орфографічні та пунктуаційні помилки оцінюються однаково; виправляються, але не враховуються такі орфографічні й пунктуаційні помилки:
3) у словах із написаннями, що не перевіряються, над якими не проводилася спеціальна робота;
4) у передачі так званої авторської пунктуації;
Нормативи оцінювання диктанту в балах
Бали |
Кількість помилок |
1 |
15-16 і більше |
2 |
13-14 |
3 |
11-12 |
4 |
9-10 |
5 |
7-8 |
6 |
5-6 |
7 |
4 |
8 |
3 |
9 |
1+1 (негруба) |
10 |
1 |
11 |
1 (негруба) |
12 |
- |
Контрольні перекази (в усіх класах - два перекази на рік)
Орієнтовний обсяг тексту для переказу
Клас |
Кількість слів |
5-й |
100-150 |
6-й |
150-200 |
7-й |
200-250 |
8-й |
250-300 |
9-й |
300-350 |
10-й |
350-400 |
11-й |
400-450 |
Обсяг тексту для стислого чи вибіркового переказу має бути в 1,5-2 рази більшим за обсяг тексту для докладного переказу.
Якщо для контрольної роботи використовуються інші джерела, то матеріал добирається так, щоб обсяг тексту для переказу міг бути в межах, пропонованих для певного класу норм. Тривалість звучання цього тексту -3-5 хвилин.
Обсяг творчого завдання до письмового переказу
Клас |
Кількість сторінок |
5-й |
0,3-0,5 |
6-й |
|
7-й |
0,5-0,75 |
8-й |
|
9-й |
0,75-1,0 |
10-й |
|
11-й |
1,0-1,5 |
• Контрольні твори
Орієнтовний обсяг учнівського письмового твору
Клас |
Кількість сторінок |
5-й |
0,5-1,0 |
6-й |
1,0-1,5 |
7-й |
1,5-2,0 |
8-й |
2,0-2,5 |
9-й |
2,5-3,0 |
10-й |
3,0-3,5 |
11-й |
3,5-4,0 |
У письмових висловленнях враховують наявність помилок:
За письмове мовлення виставляють також одну оцінку: на основі підрахунку допущених змістових огріхів і помилок у мовному оформленні, ураховуючи їхнє співвідношення.
Єдину оцінку за письмову роботу виводять так: до кількості балів, набраних за зміст переказу чи твору, додають кількість балів за мовне оформлення і суму ділять на два. При цьому якщо частка не є цілим числом, то враховується динаміка навчальних досягнень учнів (на користь дитини).
Зразок запису: 3 (зміст)*: 10(бал)
МО (мовленнєве оформлення): І, V — 3 (помилки) — 8 (бал)
Л, Г, С — 3 (помилки) — 10 (бал)
*Слова в дужках не записуються.
Вимоги до оцінювання монологічного мовлення (переказ, твір)
Рівень |
Бали |
Критерії оцінювання змісту
|
Грамотність |
|
|
|
висловлення |
Припустима кількість орфографічних і |
Припустима кількість лексичних, граматичних |
|
|
|
пунктуаційних помилок |
і стилістичних помилок |
|
|
Побудованому учнем тексту бракує зв'язності й цілісності, |
15-16 |
|
|
1 |
урізноманітнення потребує лексичне та граматичне оформлення роботи. |
і більше |
|
|
|
Побудований учнем текст |
|
|
Початковий |
2 |
(висловлення) хибує на фрагментарність, думки викладаються на елементарному рівні; лексика і граматична будова мовлення потребують збагачення й урізноманітнення. |
13-14 |
9-10 |
|
|
Висловлення не є завершеним |
|
|
|
|
текстом; роботі бракує |
|
|
|
|
послідовності и чіткості у викладенні власних думок; недостатньо сформовані вміння |
|
|
|
3 |
додержувати змістової и стилістичної єдності; лексика і граматична будова висловлення потребують збагачення та урізноманітнення |
11-12 |
|
|
|
Висловлення учня за обсягом становить трохи більш як половину від норми й характеризується певною |
|
|
|
4 |
завершеністю, зв'язністю; проте тема має бути розкрита повніше, грунтовніше й послідовніше; чіткіше мають розрізнюватися основна і другорядна інформація; потребує урізноманітнення словник, більше має використовуватися |
9-10 |
|
|
|
авторська лексика |
|
|
|
|
За обсягом робота учня наближається до норми, |
|
|
Середній
|
5 |
загалом є завершеною; тему значною мірою розкрито, проте вона потребує глибшого висвітлення; має бути |
7-8 |
7-8 |
|
|
увиразнена основна думка, посилена єдність стилю, різноманітне не мовне оформлення. |
|
|
|
|
За обсягом висловлення учня |
|
|
|
|
сягає норми, його тема розкрита, виклад загалом зв'язний, але вміння самостійно формулювати |
|
|
|
6 |
судження, належно аргументувати їх, точніше добирати слова і правильно будувати синтаксичні конструкції потребує вдосконалення. |
5-6 |
|
|
|
Учень самостійно створює зв'язний, з елементами |
|
|
|
7 |
самостійних суджень текст (з урахуванням виду переказу), вдало добирає лексичні засоби (використовує авторські засоби виразності, образності мовлення), але вміння чітко висвітлювати тему, послідовно її викладати, належно аргументувати основну думку потребує вдосконалення. |
4 |
5-6 |
|
|
Учень самостійно будує повне |
|
|
|
|
(з урахуванням виду переказу), осмислене висловлення; |
|
|
Достатній |
8 |
загалом грунтовно висвітлює тему, добирає переконливі аргументи на користь власної позиції, однак словник, |
3 |
|
|
|
граматичне і стилістичне оформлення роботи потребують урізноманітнення. |
|
|
|
|
Учень самостійно будує |
|
|
|
|
послідовний, повний, логічно викладений текст (з урахуванням виду переказу); загалом розкриває тему, висловлює основну думку |
|
|
|
9 |
(авторську позицію); вдало добирає лексичні засоби (використовує авторські засоби виразності, образності мовлення), однак уміння чітко висловлювати особистісну позицію й належно її аргументувати потребує вдосконалення. |
1+1 (негруба) |
|
|
|
Учень самостійно будує послідовний, повний (з урахуванням виду переказу) текст, ураховує комунікативне завдання, висловлює власну думку, певним чином |
|
|
|
10 |
аргументує різні погляди на проблему (зіставляє свою позицію з авторською); робота відзначається багатством словника, граматичною правильністю, дотриманням стильової єдності й виразності тексту. |
1 |
3 |
|
|
Учень самостійно будує |
|
|
|
|
послідовний, повний текст (зурахуванням виду переказу); |
|
|
Високий |
11 |
дотримується комунікативного завдання; аргументовано й чітко висловлює власну думку (бере до уваги авторську позицію); робота відзначається багатством словника, точністю |
1 (негруба) |
2 |
|
|
слововживання, стилістичною єдністю, граматичною різноманітністю. |
|
|
|
|
Учень самостійно створює |
|
|
|
|
яскравий, оригінальний за думкою та оформленням текст (зурахуванням виду переказу); вичерпно висвітлює тему, аналізує різні погляди на той самий предмет, добирає |
|
|
|
12 |
переконливі аргументи на користь тієї чи іншої позиції, використовує здобуту з різних джерел інформацію для розв'язання певних життєвих проблем; робота відзначається багатством словника, точністю слововживання, граматичною правильністю й різноманітністю, стилістичною довершеністю. |
|
1 |
Виявлені помилки позначають так:
орфографічні, пунктуаційні та граматичні помилки на вивчені вже правила підкреслюють горизонтальною рискою або виправляють, а на березі в цьому ж рядку вказують тип помилки
• Контрольне аудіювання (слухання - розуміння)
Перевірка вмінь учнів з аудіювання здійснюється фронтально за допомогою тестових завдань. Перевіряється здатність учня сприймати на слух незнайоме за змістом висловлення з одного прослуховування, а саме:
а)розуміти мету висловлення, фактичний зміст, причиново-наслідкові зв'язки, тему й основну думку висловлення, виражально-зображувальні засоби прослуханого тексту;
б)давати оцінку прослуханому.
Щоб результати тестування були вірогідні, на кожне тестове завдання має бути щонайменше чотири варіанти відповідей. Запитання мають стосуватися всіх зазначених вище характеристик висловлення й розташовуватися в порядку наростання складності.
У 5 класі учням пропонуються шість запитань з чотирма варіантами відповідей, у 6-9 класах - 12 запитань з чотирма варіантами відповідей.
Матеріалом для контрольного завдання є зв'язне висловлення (текст), що добирається відповідно до вимог програми для кожного класу.
Орієнтовний обсяг тексту для аудіювання
Клас |
Текст |
|
|||
художнього стилю |
|
інших стилів |
|||
5-й |
400-500 слів |
|
300-400 слів |
||
6-й |
500-600 |
|
400-500 |
||
7-й |
600-700 |
500-600 |
|||
8-й |
700-800 |
600-700 |
|||
9-й |
800-900 |
700-800 |
|||
10-й |
900-1000 |
800-900 |
|||
11-й |
1000-1100 |
900-1000 |
|||
Правильна відповідь на кожне з шести запитань оцінюється двома балами, на кожне із 12 запитань - одним балом. Треба мати на увазі, що за цей вид діяльності учень може одержати від 1 бала (за роботу, яка ще не дала належного результату) до 12 балів (за бездоганно виконану роботу).
• Контрольне читання мовчки
Перевірка вміння читати мовчки здійснюється фронтально за допомогою тестових завдань. У 5 класі учням пропонують 6 запитань за текстом із чотирма варіантами відповідей, у 6-І І класах - 12 запитань із чотирма варіантами відповідей.
Запитання мають стосуватися фактичного змісту тексту, його причиново-наслідкових зв'язків, окремих мовних особливостей (переносне значення слова, виражальні засоби мови тощо), виведених у тексті образів (якщо є), висловлювання оцінки прочитаного.
Матеріалом для контрольного завдання є незнайомі учням тексти різних стилів, типів і жанрів мовлення, що містять монологічне й діалогічне мовлення (відповідно до вимог програми для кожного класу). Текст добирається таким чином, щоб учні, які мають порівняно високу швидкість читання, витрачали на нього не менш як 1-2 хвилини часу й були нормально завантажені роботою.
Обсяг текстів для контрольного завдання
Клас |
Текст |
|
художнього стилю |
інших стилів |
|
5-й |
360-450 слів |
300-360 слів |
6-й |
450-540 |
360-420 |
7-й |
540-630 |
420-480 |
8-й |
630-720 |
480-540 |
9-й |
720-810 |
540-600 |
10-й |
810-900 |
600-660 |
11-й |
900-990 |
660-720 |
Читання мовчки оцінюють за двома параметрами: розуміння прочитаного і швидкість читання. Розуміння прочитаного визначають за допомогою тестової перевірки: за правильну відповідь на кожне із 6 запитань виставляють два бали, а на кожне із 12 запитань - один бал (тобто вибір правильних відповідей на 12 запитань дає 12 балів).
Швидкість читання мовчки оцінюється з урахуванням норм, зазначених у державних вимогах до рівня мовленнєвої компетентності у мовленнєвій змістовій лінії програми з української мови для шкіл з українською мовою навчання для кожного класу.
Швидкість читання під час виведення бала за цей вид мовленнєвої діяльності враховується таким чином: бали 7-12 може одержати лише той учень, швидкість читання якого не нижча, ніж мінімальний показник у нормативах для відповідного класу. Той, хто не виконує зазначених норм, одержує на два бали менше. Наприклад: за вибір 10 правильних відповідей учень 7 класу повинен одержати 10 балів; але якщо він читає зі швидкістю, меншою від 120 слів за хвилину, то йому виставляється не 10, а 8 балів.
Загалом оцінювання здійснюється з урахуванням того, що за цей вид мовленнєвої діяльності учень може одержати від 1 бала (за роботу, яка ще не дала задовільного результату) до 12 балів (за правильні відповіді на запитання тестового характеру й належну швидкість читання).
Швидкість читання мовчки в кожному класі оцінюється з урахуванням таких норм:
Клас |
Швидкість читання мовчки (слів за хвилину) |
5-й |
100-150 |
6-й |
110-180 |
7-й |
120-210 |
8-й |
130-240 |
9-й |
140-270 |
10-й |
150-300 |
11-й |
160-330 |
|
|
• Контрольна перевірка мовної теми
у 10-11 профільних класах - 3 контрольні роботи у І семестрі, З контрольні роботи у II семестрі;
Для контрольної перевірки мовних знань і вмінь використовуються завдання у тестовій формі, складені на матеріалі слова, сполучення слів, речення, груп пов'язаних між собою речень. Одиниця контролю - вибрані учнями правильні варіанти виконання завдань тестового характеру й самостійно дібрані приклади.
Оцінювання здійснюється таким чином, щоб учень міг одержати від 1 бала (за роботу, яка не дала задовільного результату) до 12 балів (за бездоганно виконану роботу).
Також для контрольної перевірки мовних знань і вмінь учнів учитель може запропонувати комбіновану контрольну роботу, яка складається з тестів (наприклад, відповідь на 6 тестів оцінюється шістьма балами), практичного завдання (наприклад, зробити синтаксичний розбір речення - чотири бали), словникової роботи (наприклад, вставити пропущені орфограми у словах - два бали). У кінцевому результаті за бездоганно виконану роботу учень одержує 12 балів.
Аналіз контрольних робіт
Аналіз контрольних письмових творів і переказів, а також контрольних диктантів виконують у робочому зошиті.
Види оцінювання навчальних досягнень учнів з української мови:
Кількість і призначення учнівських зошитів
Кількість робочих зошитів з української мови визначається за класами:
Для контрольних робіт з української мови в усіх класах використовують по одному зошиту (учні виконують як контрольні, так і контрольні творчі роботи).
Для навчальних і письмових видів робіт використовують зошити в лінію (з позначеним берегом) на 18 або 24 сторінки (у 10-11 класах зошит для навчальних робіт може бути більшим за обсягом).
Зошити для контрольних робіт мають зберігатися в школі упродовж навчального року.
Порядок перевірки письмових робіт
Зошити для навчальних класних і домашніх робіт з української мови перевіряють:
Оцінку за ведення зошитів з української мови виставляють один раз на місяць у кожному класі окремою колонкою в журналі під записом «Зошит» і враховують як поточну до найближчої тематичної.
Виставляючи оцінку за ведення зошита, слід брати до уваги:
• наявність різних видів робіт;
Учитель обов'язково перевіряє кілька робіт для виставлення аргументованої, об'єктивної оцінки, кількість цих робіт визначає на власний розсуд (але не менш як дві на місяць).
Оплата за перевірку зошитів для навчальних класних і домашніх робіт з української мови має здійснюватися відповідно до п. 37 «Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти», що затверджена наказом Міністерства освіти України від 15.04.1993 р. N0 102, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України від 27.05.1993 р. за № 56.
Українська література. Світова література
Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів із світової літератури, української літератури розроблено на підставі листа МОН від 21.08.2010 р. № 1/9-580 «Методичні рекомендації щодо вивчення світової літератури в загальноосвітніх навчальних закладах у 2010-2011 навчальному році».
1. Види робіт з української літератури, світової літератури
1.1 .Основними видами класних і домашніх письмових робіт з української, світової літератури є:
1.2.0сновними видами класних і домашніх усних робіт з української літератури, світової літератури є:
2. Види та кількість контрольних робіт
2.1. Кількість та зміст контрольних робіт з української, світової літератури визначається вчителем відповідно до програм з української, світової літератури та календарно-тематичних планів, але не може бути менше у 5-9 кл. п'яти (у 5 класі) - шести на рік; у 10-11 кл. - не менше чотирьох (рівень стандарту) або шести (академічний рівень), восьми (профільний рівень) на рік.
Контрольні роботи виконуються у формі контрольного класного твору:
у 5 класі як з української, так і зі світової літератури твір пишуть у II семестрі; у 6-11 класах зі світової літератури учні пишуть по два класні твори на рік;
з української літератури у 6-8, 10-11 класах учні пишуть по два класні твори на рік; у 9 класі - чотири класні твори на рік.
у формі тестів, відповідей на запитання, тощо:
у 5-11 класах з української, світової літератури - 4 контрольні роботи на рік ( по дві у семестр).
Звертаємо увагу на те, що домашній контрольний твір не є
обов'язковою формою контролю з української, світової літератури. З огляду на розвиток інформаційних технологій і рівень опанування їх сучасними учнями, написання домашнього контрольного твору, який потім має перевірити вчитель, перетворюється на формальність і не дає змоги об'єктивно визначити знання учнів із певної теми.
2.2. Основними видами контрольних робіт з української, світової літератури є:
3.Аналіз контрольних творів
Аналіз контрольних творів виконують у робочому зошиті.
4.Кількість і призначення учнівських зошитів
4.1 Кількість робочих зошитів з української, світової літератури - по одному в кожному класі (у них учні виконують роботи, зазначені в пункті 1.1.).
4.2 Для контрольних робіт з української, світової літератури в усіх класах використовують по одному зошиту (у них учні виконують роботи, зазначені в пункті 2.2.).
4.3.Зошити для контрольних робіт мають зберігатися в школі
впродовж усього навчального року.
5. Порядок перевірки письмових робіт
5.1. Зошити для навчальних класних і домашніх робіт з української, світової літератури перевіряють раз на місяць у кожному класі. Оплата за перевірку зошитів для навчальних класних і домашніх робіт з української, світової літератури має здійснюватися відповідно до п. 37 «Інструкції про порядок обчислення заробітної плати працівників освіти», що затверджена наказом Міністерства освіти України від 15.04.1993 р. № 102, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 27.05.1993 р. за № 56.
- уміння правильно оформляти роботи (дотримання вимог орфографічного режиму).
Виставляючи оцінку за ведення зошита з літератури, учитель обов'язково перевіряє кілька робіт з метою виставлення аргументованої, об'єктивної оцінки, але кількість цих робіт визначає на власний розсуд (але не менше двох на місяць).
6. Правила перевірки контрольних письмових творів з української, світової літератури
6.1.Усі виправлення, помітки й записи в учнівських роботах слід виконувати ручкою з червоним чорнилом.
6.2 Вимоги щодо оцінювання учнівських творів з української, світової
літератури подано у рекомендаціях з української мови.
Іноземні мови
Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів з іноземних мов у 5-11 класах розроблено на підставі листа «Методичні рекомендації щодо вивчення іноземних мов у 2009/10 навчальному році», «Інформаційний збірник» №14-15, травень, 2009 р., листа Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України № 1/9-426 від 01.06.2012 «Щодо інструктивно-методичних рекомендацій із базових дисциплін», інформаційний збірник та коментарі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України, № 17-21, 2012 р.
1. Види робіт з іноземної мови
- усна відповідь;
- тестові завдання;
- диктанти;
2. Види та кількість контролю
Основними видами оцінювання з іноземної мови є поточне, тематичне, семестрове, річне оцінювання та підсумкова державна атестація. Тематичне оцінювання проводиться на основі поточного оцінювання. Окремого оцінювання для виставлення тематичних оцінок не передбачено. Під час виставлення тематичної оцінки результати перевірки робочих зошитів не враховуються.
Один раз наприкінці семестру проводиться контроль за чотирма видами мовленнєвої діяльності (аудіювання, говоріння, читання, письмо). Звертаємо увагу, що «Контроль» не є контрольною роботою і може бути комплексним та проводитись у формі тестування. Оцінки за чотири види мовленнєвої діяльності не перездаються і не коригуються.
Оцінка за семестр виставляється на основі тематичного оцінювання та оцінок контролю з чотирьох видів мовленнєвої діяльності.
3. Аналіз контролю
Аналіз контролю з чотирьох видів мовленнєвої діяльності учні виконують у робочих зошитах.
4.Кількість і призначення учнівських зошитів
Для виконання всіх видів навчальних робіт з іноземної мови учням рекомендується мати зошити:
з першого року навчання (1 клас) - 2 зошити, один з яких може бути на друкованій основі.
У 5 - 8 класах — по два робочих зошити;
У 9-11 класах — по одному робочому зошиту;
Для виконання чотирьох видів контролю (2-11 класи) рекомендовано заводити окремі зошити.
5.Порядок перевірки письмових робіт
При перевірці робіт з іноземної мови у початковій школі (1-4 класи) вчитель виправляє помилки і пише зверху правильний варіант слова, виразу тощо. Зошити у яких виконуються навчальні класні та домашні роботи перевіряються після кожного уроку у всіх учнів з виставленням оцінок.
В 5-9 класах зошити перевіряються один раз на тиждень.
В 10-11 класах у зошитах перевіряються найбільш значимі роботи але з таким розрахунком щоб один раз в місяць перевірялись роботи всіх учнів.
Словники перевіряються один раз в семестр. Учитель виправляє помилки і ставить підпис та дату перевірки.
Відповідно до загальних вимог до ведення класного журналу «Записи в журналі ведуться державною мовою. З іноземних мов частково допускається запис змісту уроку та завдання додому мовою вивчення предмета».
Усі записи в зошитах учні повинні проводити з урахуванням наступних вимог: писати акуратно та розбірливо; записувати дату виконання роботи (число та місяць). Дата в зошитах з іноземних мов записується так, як це прийнято у країні, мова котрої вивчається.
Після дати необхідно вказати, де виконується робота (класна чи домашня робота);
- вказати номер вправи, або вид роботи, що виконується;
- словники, зошити з іноземної мови підписувати мовою, що вивчається.
6. Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з іноземних мов
Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів з іноземних мов здійснюються відповідно до «Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів з іноземних мов у системі загальної середньої освіти». Наказ МОН України від 05.05.2008 р. № 371, журнал «Іноземні мови в навчальних закладах», №3, 2008 р.
Оцінювання навчальних досягнень учнів 1-го класу здійснюється вербально, у 3-4 класах за 12-бальною шкалою.
У 2 - му класі за рішенням педагогічної ради навчальні досягнення учнів оцінюють в балах. Домашні завдання учням першого класу не задаються.
Суспільствознавчі дисципліни
Відповідно до листа Міністерства від 01.06.2012 року № 1/9-426 «Щодо інструктивно-методичних рекомендацій із базових дисциплін» (Інформаційний збірник та коментарі Міністерства освіти і науки, молоді та спорту України №17-22, 2012 р.) учнівські зошити з суспільствознавчих предметів учителі перевіряють один раз на семестр, виставляючи або не виставляючи (на власний розсуд) бал за ведення зошита в журнал. Виставляючи тематичні оцінки, учитель може враховувати чи не враховувати оцінку за ведення зошита.
Предмети природничого циклу
Відповідно до листа Міністерства освіти і науки України від 27.12.2000 року № 1/9—529 «Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів з природничо-математичних дисциплін у 5-11 класах» передбачено:
Види письмових робіт
Основними видами класних і домашніх письмових робіт з природничо-математичних дисциплін є:
розв'язування задач і вправ з фізики, хімії, біології, географії;
оформлення результатів виконання лабораторних, практичних робіт (відповідно до навчальних програм);
складання таблиць, схем, написання рефератів тощо;
записи результатів спостережень за природними явищами що здійснюються у процесі вивчення природознавства, біології географії, фізики;
самостійні та контрольні роботи.
Кількість тематичних контрольних робіт
Тематичне оцінювання з фізики, хімії, біології, географії проводиться у різних формах по завершенню вивчення навчальної теми або її частин, згідно з переліком тем для тематичного оцінювання навчальних досягнень учнів. При цьому одна письмова тематична контрольна робота на семестр є обов'язковою.
Кількість і призначення учнівських зошитів
Для виконання усіх видів письмових робіт потрібно мати таку кількість зошитів:
з природознавства, біології та географії - по одному робочому зошиту для виконання лабораторних, практичних робіт та інших видів робіт;
з фізики та хімії - по два зошити; один для класних і домашніх робіт, другий - для лабораторних і практичних робіт, практикуму (останній зберігається у кабінеті протягом року);
для контрольного тематичного оцінювання з усіх дисциплін передбачаються окремі зошити чи аркуші, які зберігаються протягом навчального року в загальноосвітньому навчальному закладі.
Учитель може використовувати в своїй роботі для перевірки знань і умінь учнів, проведення лабораторних та практичних робіт зошити з друкованою основою, яким надано гриф Міністерства освіти і науки України.
Порядок перевірки письмових робіт
Оцінка за ведення зошитів з фізики, хімії, біології та географії не виставляється.
Математичні дисципліни
Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів з з математичних дисциплін у 5-11 класах розроблено на підставі листа МОН України №1/9-529 від 27.12.2000р «Орієнтовні вимоги до виконання письмових робіт і перевірки зошитів з природничо-математичних дисциплін у 5-11 класах», лист Міністерства освіти і науки України від 29.10.07 № 1/9-651 «Про обсяг і характер домашніх завдань учнів загальноосвітніх навчальних закладів та та наказу МОН України №371 від 05.05.2008р. «Про затвердження критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти».
Кількість і призначення учнівських зошитів
Ведення зошитів з математики учнями навчальних закладів з 5-го по 11-й клас є обов'язковим. Для виконання класних і домашних робіт учні повинні мати таку кількість зошитів:
у 5-6 класах - 1 зошит для контрольних робіт з математики;
у 7-11 класах - 2 зошити, з них один для контрольних робіт з алгебри (алгебри та початків аналізу) і один для контрольних робіт з геометрії.
У разі використання зошитів з друкованою основою для
перевірки навчальних досягнень учнів або окремих аркушів , вчитель
повинен зберігати використані, перевірені варіанти протягом навчального року.
Звертаємо увагу на необхідність дотримання вимог Державних санітарних правил. При визначенні обсягів домашніх завдань необхідним є врахування темпу) і ритму роботи учнів, навантаження їх навчальною роботою цього та наступного днів, стану їхнього здоров'я.
Порядок перевірки письмових робіт
Зошити, у яких виконуються навчальні класні і домашні роботи, перевіряються:
у 5—6-х класах — з математики — один раз на тиждень;
у 7—9-х класах з алгебри та геометрії — один раз на два тижні;
у 10—11-х класах з математики — двічі на місяць.
Учителі не повинні обмежуватись лише власною перевіркою виконання учнівських робіт, а й мають практикувати самоперевірку, взаємоперевірку, формуючи тим самим в учнів потребу здійснювати самоконтроль.
Учитель також може перевіряти й оцінювати частину письмової роботи (задачу, вправу, побудову графіка тощо).
Оцінка за ведення зошитів з математики виставляється в класний журнал наприкінці вивчення кожної теми, краще виставляти оцінку перед тематичним оцінюванням, але не менш ніж один раз на місяць. При виставленні оцінки за зошит до уваги береться наявність і правильність виконання класних і домашніх робіт, оцінки за поточну перевірку зошитів. Оцінка за зошит впливає на оцінку за тему.
Недопустимою є формальна перевірка зошитів: коли в журналі оцінки за ведення зошитів відсутні або не відповідають тим, що виставлені у зошитах. Недопустиме безпідставне виставлення оцінок, тобто коли оцінка за ведення зошита виставлена, але жодної помітки від учителя в зошиті немає або відмітка вчителя «див.» замість оцінки.
За самостійні поточні письмові роботи оцінка може виставлятися
до журналу не всім учням. Зміст та кількість самостійних робіт та
час, відведений на їх проведення, визначається вчителем з урахуванням складності матеріалу, кількості годин на його вивчення, а також здібностей учнів класу. Для проведення поточних самостійних робіт, контрольних робіт учитель може використовувати цілий урок або його частину. Підсумкові контрольні роботи проводяться в кінці семестру, року.
Для контрольних робіт з математики передбачаються окремі зошити, які зберігаються в навчальному закладі протягом навчального року. В цих зошитах виконуються контрольні роботи та аналіз контрольної роботи.
Трудове навчання
З трудового навчання на уроках рекомендовано використовувати зошити у клітинку (12, 24 аркуші).
У Пояснювальній записці до навчальної програми (наказ МОН України від 06.06.2012 р. № 664) сказано, що вся проектна документація по вивченню варіативних модулів (зображення виробу, розрахунок матеріалів, послідовність виготовлення тощо) учнями 5-8 класів виконується в робочих зошитах.
Доцільність перевірки зошитів - на розсуд учителя. Оцінки за зошити не враховуються при виставленні оцінок за тему.
Предмети художньо-естетичного циклу
Ведення учнівських зошитів з предметів художньо-естетичного циклу не передбачено чинними нормативними документами.
Основи здоров'я
Види основних письмових робіт та порядок їх перевірки
Основними видами письмових робіт є:
Оцінювання двох практичних робіт на семестр є обов'язковим для кожного учня.
Передбачаються 2 контрольні роботи в семестр в 5-7 класах та 1 - у-8-9 класах.
Кількість і призначення учнівських зошитів, їх перевірка
Робочих зошитів - 1. Оцінювання не обов'язкове.
Економіка
Основними видами письмових робіт є:
Згідно з програмою проводяться сім практичних робіт, з яких 4 є обов'язковими для оцінювання на рік (по 2 практичні в кожному семестрі):
Оцінюються на розсуд учителя, вибірково.
Контрольні роботи з економіки не передбачаються.
Кількість і призначення учнівських зошитів, їх перевірка
Робочих зошитів - 1
Доцільність і частота перевірки робочих зошитів - на розсуд учителя.
Оцінка за зошит не виставляється.
Інформатика
На уроках інформатики рекомендовано використовувати один робочий зошити у клітинку (12 - 24 аркуші) для ведення учнями конспективних записів: поняття, терміни, схеми, інструкції до практичних робіт тощо.
Доцільність перевірки робочих зошитів - на розсуд учителя. Оцінки за зошити не враховуються при виставленні оцінок за тему.
Потребу у веденні зошита для контрольних та самостійних робіт визначає учитель, виходячи з кількості таких робіт, передбачених календарно-тематичним плануванням на рік.
ПАМ'ЯТКА З ПЕРЕВІРКИ ВЕДЕННЯ ЗОШИТІВ
№ |
Зміст роботи |
|
1 |
Назва предмета |
|
клас |
|
|
Кількість зошитів |
|
|
Кількість учнів у класі |
|
|
2 |
Дотримання орфографічного режиму: |
|
Підпис зошитів |
|
|
Зовнішній вигляд |
|
|
Культура ведення (дотримання берегів, назва робіт, дата, вид робіт, пропуски відповідної кількості лінійок/клітинок, чистота малюнків, графіків) |
|
|
Наявність робочих зошитів, зошита для контрольних робіт |
|
|
|
Зміст робіт, відповідність їх вимогам програми |
|
Різноманітність видів робіт |
|
|
Рівень складності |
|
|
Диференціація діяльності на уроці |
|
4 |
Обсяг і характер робіт: |
|
Співвідношення обсягу класної і домашньої роботи |
|
|
Роботи за зразком (класні і домашні) |
|
|
Кількість творчих робіт (класних і домашніх) |
|
|
Кількість самостійних робіт (класних і домашніх) |
|
|
5 |
Система письмових робіт (класних і домашніх): |
|
Усього робіт |
|
|
Співвідношення за обсягом між домашніми і класними роботами |
|
|
Систематичність ведення письмових робіт (на уроках і вдома) |
|
|
6 |
Наявність диференційованого та індивідуального підходів |
|
7 |
Система роботи над помилками, грамотність |
|
8 |
Оцінювання письмових робіт, відповідність оцінок нормам |
|
9 |
Робота учителя з зошитами (система перевірки, якість перевірки, методи виправлення помилок) |
|
10 |
Виставка зошитів |
|
11 |
Дозування домашніх завдань, їх диференціація |
|
12 |
Відповідність оцінювання робіт оцінці у класному журналі |
|
13 |
Висновки і пропозиції |
|
Результати контролю можна фіксувати у протоколі експертизи.
СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ
ДЛЯ НОТАТОК
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
ДЛЯ НОТАТОК
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
1