Методичний посібник "Використання інтерактивних технологій на уроках географії"

Про матеріал

Актуальність даної теми обумовлена модернізацією освіти, де одним із напрямків є якість знань та підвищення ефективності навчання з географії. Визначена система не забезпечує таку ефективність навчання, у результаті чого губиться інтерес до предмета, знижується рівень знань. Одним із шляхів вирішення цієї проблеми є використання інтерактивних методів навчання, спрямованих на розвиток учнів.

Перегляд файлу

1

 

Департамент освіти і науки

Київської обласної державної адміністрації

Відділ освіти Фастівської районної державної адміністрації

Районний методичний кабінет

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використання інтерактивних технологій на уроках географії

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Куделя Людмила Анатоліївна,

вчитель географії

Дорогинської ЗОШ І-ІІІ ступенів

Фастівського району

 

 

 

 

 

 

інформаційно-методичний посібник

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фастів

2016

 

 

Зміст

 

1. Вступ __________________________________________________3

 

2. Використання інтерактивних технологій на уроках географії

 

    2.1. Поняття інтерактивного навчання та інтерактивних методів___4

 

    2.2. Інтерактивне навчання в системі нових освітніх технологій____6

 

    2.3. Особливості застосування інтерактивних методів та технологій

            на уроках географії___________________________________10

 

3. Висновки_______________________________________________17

 

4. Бібліографія_____________________________________________19

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

    Актуальність даної теми обумовлена модернізацією освіти, де одним із напрямків є якість знань та підвищення ефективності навчання з географії. Визначена система не забезпечує таку ефективність навчання, у результаті чого губиться інтерес до предмета, знижується рівень знань. Одним із шляхів вирішення цієї проблеми є використання інтерактивних методів навчання, спрямованих на розвиток учнів. Найважливішим завданням сучасної школи є забезпечення у школярів глибини і міцності знань з географії. Формування гармонійно розвиненої, активної, творчої особистості, яка буде здатна навчатися протягом усього життя, вміти застосовувати знання в певних ситуаціях, на практиці є життєвою необхідністю людини. Сучасний період розвитку суспільства потребує якісно нового рівня освіти, який відповідав би міжнародним стандартам. Нова освітня філософія визначила головну стратегію педагогічної діяльності: спрямування навчально-виховного процесу на формування духовного світу особистості, утвердження загальнолюдських цінностей, розкриття потенційних можливостей та здібностей учнів.      Навчання географії має розвивати пізнавальний інтерес учнів, сприяти створенню цілісних географічних образів окремих об`єктів. Суспільство, в якому ми живемо, рішуче вимагає не покірних виконавців, не просто фахівців і навіть не слухняних відмінників, а творчих людей з широким кругозором. Вони мають уміти виходити за межі «фахового коридору», самостійно і неординарно мислити, не боятися порушити стереотипи, аналізувати явища у природному і суспільному середовищі. Розв'язання цих актуальних проблем можливо лише на основі широкого запровадження нових педагогічних технологій, спрямованих на всебічний розвиток учня. Найбільш ефективними є підходи, які направлені на те, щоб залучати учнів у активне, спільне і засноване на критичному аналізі навчання. Інтерактивні педагогічні форми і методи включають у себе спільну групову роботу, дебати, моделювання, рольові ігри, дискусії, індивідуальні й групові творчі роботи. Ці методи навчання не тільки підвищують інтерес учнів до предмету, але й забезпечують глибоке засвоєння змісту, вироблення навичок і відданість загальнолюдським цінностям.

2. Використання інтерактивних технологій на уроках географії

 2.1. Поняття інтерактивного навчання та інтерактивних методів

     Інтерактивне навчання - це специфічна форма організації пізнавальної діяльності, яка має передбачувану мету - створити комфортні умови навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність, інтелектуальну спроможність. Інтерактивний  – здатний до взаємодії, діалогу. Інтерактивне навчання реалізує конкретну мету – створити комфортні умови навчання та виховання, які забезпечать активну взаємодію всіх учнів. Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної, позитивної взаємодії всіх учнів. Відбувається колективне, групове, індивідуальне навчання у співпраці, коли вчитель і учні - рівноправні суб'єкти навчання. В результаті організації навчання діяльності за таких умов у класі створюється атмосфера взаємодії, співробітництва, що дає змогу вчителеві стати справжнім лідером дитячого колективу. Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, створення проблемних ситуацій. В різних країнах світу з успіхом застосовують елементи деяких інтерактивних методик:

- у роботі задіяні всі учні класу;

- учні вчаться працювати у групі (команді);

- формується позитивне ставлення до опонента; кожна дитина має можливість пропонувати свою думку;

- за короткий час опановується багато нового матеріалу;

- формуються навички толерантного спілкування, вміння аргументувати свою точку зору, знаходити альтернативне рішення проблеми.

   Під час інтерактивного навчання учні вчаться бути демократичними, спілкуватися з іншими людьми, конструктивно мислити, приймати продумані рішення. Це навчання, занурене у спілкування, діалогове навчання. Призначення такого навчання полягає в тому, щоб передати знання, усвідомити цінність інших людей.

Новітніми підходами до організації навчання у сучасній школі є застосування різноманітних інноваційних технологій. В результаті інтерактивного навчання розвиваються творчі здібності, що забезпечують успіх у будь-якій діяльності. Інтерактивні технології за формами навчання розподіляються на 4 групи: інтерактивні технології кооперативного навчання, інтерактивні технології колективно-групового навчання, технології ситуативного моделювання, технології опрацювання дискусійних питань.

Найчастіше використовують такі види інтерактивних технологій:

  • Робота в малих групах (дає змогу набути навички спілкування та співпраці).
  • Коло ідей (сприяє залученню всіх до обговорення певної проблеми).
  • Акваріум (допоможе вдосконалити навички роботи в малих групах).
  • Мозковий штурм (ефективний метод колективного обговорення, пошук рішень, що спонукає учнів проявляти свою уяву і творчість, який досягається шляхом вільного вираження думок всіх учасників і допомагає знаходити кілька рішень з даної теми).
  • Метод «Прес» (використовується у випадках, коли виникають суперечливі питання і потрібно зайняти й чітко аргументувати визначену позицію з проблеми, що обговорюється, і переконати інших у своїй правоті, метод дає можливість виражати і формувати свою думку і впливати на думку інших співрозмовників).
  • Займи позицію (метод допомагає з’ясувати, які позиції і думки можуть існувати щодо розглядуваного спірного питання, надає можливість висловлюватися кожному, продемонструвати різні думки, обґрунтувати свою позицію, висловлювати аргументи, порівнюючи їх з іншими, дозволяє змінити свою позицію, якщо вас переконали).
  • Навчаючи - учусь (спонукає учнів взяти активну участь і передати свої знання іншим).
  • Мікрофон (надає можливість кожному сказати щось швидко, але по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку чи пропозицію).
  • Рольова гра, імітація (імітує реальність шляхом «проживання ситуації» в ролі, яка дісталась учню, та надає можливість діяти «як насправді»).
  • Аналіз ситуації, випадку, думки. (для розбору певної ситуації необхідно звертати увагу на основні моменти: якими є факти? У чому проблема ситуації? Які аргументи? У чому полягає розв’язання ситуації?)
  • Ток-шоу (розвиває навички публічного виступу та дискутування).
  • Ажурна пилка дає можливість працювати разом, щоб вивчити значну кількість інформації за короткий час, а також заохочує допомагати один одному вчитися навчаючи).
  • Суд від свого імені (формує уявлення про спрощену процедуру винесення судового рішення та дозволяє провести рольову гру – судовий процес).

Досвід роботи в школі дозволяє вчителю на уроках географії створити свою систему навчання і тим самим розвивати допитливість учнів, їх природні здібності. Усі використані технології направлені на пізнавальну і творчу діяльність вихованців, вирішують головне завдання – формувати людину з новим рівнем свідомості.

Для того, щоб організувати пізнавальну і творчу діяльність учнів на уроках, застосовуються технології інтенсифікації навчання на основі схемних і знакових моделей навчального матеріалу, де використовуються сигнальні картки, які можуть привести до складання конспекту у вигляді знаків, схем, складання опорних схем – «шпаргалок».

2.2. Інтерактивне навчання в системі нових освітніх технології

   Розвиток науки і техніки сприяв появі нових форм навчальної комунікації, новітнім методам розв'язання освітніх завдань. З огляду на це  роль учителя як де роль вчителя, як авторитарного транслятора готових ідей, змінилася на коригування інтелектуального і творчого потенціалу учнів. Необхідно прагнути до зміни змісту, форм і методів навчання, яка спонукає до розробок і впровадження новітніх освітніх технологій. Серед них найперспективнішою видається інтерактивна технологія. Адже завдяки їй учень стає активним учасником процесу навчання.

    Сутність інтерактивного навчання полягає у тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної активної взаємодії всіх учнів. Це базується на співпраці, взаємонавчанні вчитель-учень, учень -учень. При цьому вчитель і учень - рівноправні рівнозначні суб'єкти навчання. Організація інтерактивного навчання на уроках передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне вирішення проблем на основі аналізу; відповідної навчальної ситуації. Отже, інтерактив сприяє формуванню атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу вчителю, стати справжнім лідером дитячого колективу. Інтерактивна взаємодія виключає домінування одного учасника навчального процесу над іншими, однієї думки над іншою. Під час такого навчання учні навчаються спілкуватися, критично мислити, приймати обґрунтовані рішення. Дослідження американських учених довели, що інтерактивне навчання сприяє засвоєнню матеріалу, оскільки впливає не лише на свідомість учня, а й на його почуття, волю. Науковці довели, що найменших результатів у навчанні можна досягти за умов пасивного навчання (лекція-5%, читання-10%), а найбільших- інтерактивного (дискусійні групи-50%, практика через дію-75%, навчання інших чи застосування знань -90%). Це не означає, що потрібно використовувати тільки інтерактивне навчання, адже для цього важливі всі форми і методи пізнання. Складовими різноманітних інтерактивних технологій обов'язково є так звані пасивні й активні методи навчання. Неможливо одній людині знати все, навіть у вузькій галузі, до того ж великий обсяг інформації запам'ятовують комп'ютери. Учні повинні мати інші навички: мислити, розуміти суть речей, осмислювати ідеї і концепції, шукати потрібну інформацію, інтерпретувати її і застосовувати в конкретних умовах. Саме цьому і сприяють інтерактивні технології. Використання інтерактивних форм навчання допомагає вчителю  співпрацювати з усім класом, з кожним учнем і учням між собою. Вже після низки тематичних уроків підготовлених стає відчутно, як змінилося ставлення учнів до вчителя та самих себе, а також сама атмосфера у класі, що служить додатковим стимулом до роботи з інтерактивними технологіями. Використання інтерактивних технологій навчання - це лише засіб для досягнення тієї атмосфери у класі, яка найкраще сприятиме співробітництву, порозумінню і доброзичливості, дасть змогу реалізовувати особистісно орієнтоване навчання.

Цікавим є той факт, що інтерактивні підходи до навчання не нові для української школи. Вони використовувалися ще в перші десятиліття минулого століття й були поширені в педагогіці та практиці української школи.

Для інтерактивного навчання характерне досягнення навчальних досягнень шляхом упровадження інноваційних технологій, пошуку відповіді на запитання: «Як навчити?», «Як створити умови?».

Використані на уроці інтерактивні методи навчання передбачають застосування методів, які стимулюють пізнавальну активність і самостійність учнів. Учень виступає «суб’єктом» навчання, виконує творчі завдання, вступає в діалог з учителем.

Основними методами навчання, які необхідно використовувати на уроках є: самостійна робота, проблемні й творчі завдання, що розвивають творче мислення, питання учня до вчителя, до інших учнів, питання вчителя до учня.

Недоліком інтерактивного навчання є те, що за великий проміжок часу розглядається невеликий обсяг інформації.

Коли на уроці розглядається великий обсяг інформації, необхідно застосувувати методи пасивного навчання, хоча на етапі перевірки раніше вивченого матеріалу можна використати і інтерактивні методи. Якщо порівняти глибину вивчення навчального змісту, то при інтерактивному навчанні учні засвоюють усі рівні пізнання (знання, розуміння, застосування, аналіз, синтез, оцінку), відсоток засвоєння матеріалу високий. При активному навчанні учитель виступає організатором, та й учні краще розкриваються перед учителем. В процесі навчання, коли застосовуються інтерактивні методи, учні активно приймають важливі рішення стосовно процесу навчання і це виховує в них почуття відповідальності і значимості власних дій. Учні самі мотивують, оцінюють свою діяльність.

У сучасному світі неможливо одній людині знати все навіть в окремій галузі знання. Учням потрібні нові навички: думати, розуміти сутність речей, осмислювати ідеї й концепції і вміти шукати потрібну інформацію, тлумачити її і застосовувати за конкретних умов. Саме цьому сприяють інтерактивні технології. Інтерактивне навчання дає можливість збільшити відсоток засвоєння матеріалу, впливає не лише на свідомість учня, а й на його почуття, волю .

Застосування інтерактивних технологій вимагає старанної підготовки вчителя й учнів. Вони повинні навчитися успішно спілкуватися, використовувати навички активного слухання, висловлювати власні думки, переконувати й бути переконливими й толерантними, розуміти інших, ставити запитання й відповідати на них.

Сучасний урок – це продуктивний урок, на якому учень відтворює набуті раніше знання під час опанування нового змісту предмета. Засвоює практичні дії, формує світогляд, самостійність, активність, творче мислення.

На уроках географії застосовуються різноманітні форми й методи навчання, необхідно, щоб кожний учень був активним його учасником. Викладання повинно спрямовуватися не тільки на розширення обсягу знань з предмета, його структурування, інтегрування, узагальнення, а також на постійне перетворення набутого кожним учнем суб’єктивного досвіду.

Для організації навчання в малих групах учнів використовую групову навчальну діяльність, під час якої стосунки між учителем та учнями набувають характеру співпраці, оскільки педагог безпосередньо втручається в роботу групи тільки в тому разі, якщо в учнів виникають запитання і вони самі звертаються за допомогою до нього. Групова навчальна діяльність, на відміну від фронтальної та індивідуальної, не ізолює учнів один від одного, а навпаки, дозволяє реалізувати природне прагнення до спілкування, взаємодопомоги і співпраці.

Отже, групова форма навчальної діяльності має кілька значних переваг:

  • за той самий проміжок праці обсяг виконаної роботи набагато більший;
  • висока результативність у засвоєнні знань і формуванні вмінь;
  • формується вміння співпрацювати;
  • формуються мотиви навчання, розвиваються гуманні стосунки між дітьми;
  • розвивається навчальна діяльність.

Групова навчальна діяльність не потребує додаткового часу, а навпаки, заощаджує його. Так, для вивчення економічної та соціальної географії світу в 10 класі відводиться півтори години на тиждень, а обсяг навчального матеріалу досить значний. У таких умовах організація навчальної діяльності в малих групах є своєрідним виходом із ситуації.

Звичайно, кожний урок – це складна організаційно-методична схема, всі компоненти якої взаємопов’язані і взаємозумовлені. Водночас урок – це завершений, самостійний фрагмент освіти зі своїми задачами і результатами. І кожен урок дає змогу зробити висновки про стиль роботи вчителя, розкриває його методичний почерк. Адже вчитель – це творець уроку, а учні в класі – його асистенти, без яких не відбувається навчальне дійство.

2.3. Особливості застосування інтерактивних методів та технологій на уроках географії.

   Урок був, і залишається надалі основною формою організації навчання в школі. І, незважаючи на те, що він займає досить незначний проміжок часу — це найвідповідальніший і, мабуть, найскладніший етап навчального процесу. Адже від успішності кожного окремого уроку залежить якість шкільної освіти в цілому. Ось чому основні зусилля вчителя спрямовані на вдосконалення саме цього виду занять, на пошук нових форм, методів та прийомів — цікавих, нестандартних та ефективних. Ключовими у розумінні психологічної основи ін­терактивних методів є поняття інтеракції, більш відомого в українській психологічній літературі як міжособистісна чи соціальна взаємодія. Теоретичні проблеми міжособистісної взаємодії розглянуті в працях Л.С.Виготського, В.М.Місяцева, О.М.Леонтьєва, Б.Ф.Ломова, О.О.Бодальова, М.М.Обозова та ін. Соціальна взаємодія вважається складовою частиною спілкування та спільної діяльності, які утворюють нерозривну єдність. За допомогою спілкування діяльність організовується і збагачується. В  спільній діяльності формується потреба в спілкуванні. Одна людина здатна своєю дією вносити зміни у поведінку і діяльність іншої та водночас і сама змінюється внаслідок дій свого партнера.

   Головна риса інтерактивного навчання — використання власного досвіду учнями під час розв'язання проблемних питань, їм надається максимальна свобода розумової діяльності при побудові логічних ланцюгів.

Інтерактивні методи застосовуються із аудіовізуальними засобами навчання. Комплексно застосовувати інтерактивні й аудіовізуальні засоби навчання на уроках географії можна у наступних напрямках: використання демонстраційного комплексу "Комп'ютер-відеомагнітофон - проекційний пристрій" на уроках вивчення нового матеріалу і закріплення пройденого при ілюстрації закономірностей розвитку природи і суспільства на конкретному матеріалі регіонального змісту. При цьому  гармонійно сполучають інтерактивний і аудіовізуальний способи подачі інформації, не захоплюючись якимсь одним. Аудіовізуальні засоби можуть обрушити на учня могутній потік односпрямованої інформації, що складно осмислити за достатній обмежений час на уроці, переглянувши тільки один раз. При цьому з їх допомогою можна демонструвати яскраві географічні об'єкти і явища, використовуючи досить дешеві носії інформації. Інтерактивні засоби дозволяють керувати потоком інформації, акцентуючи увагу на найбільш цікавих чи складних моментах досліджуваного матеріалу.

Нові можливості мультимедійних додатків по комплексному впливу практично на всі органи сприйняття людини використовуються у викладанні географії, у змісті якої крім абстрактних закономірностей велике місце приділяється регіональному матеріалу, що ілюструє ці теоретичні висновки.

Використання мультимедійних інтерактивних засобів у сполученні з аудіовізуальними при висновку зображення на великий екран підвищує наочність навчання і підвищує мотивацію до нього. Комп'ютерні анімації дозволяють наочно й у динаміку розглядати багато географічних об'єктів і явищ. На великому екрані ніби "оживають" схеми і взаємозв'язки між об'єктами і явищами. При цьому проводиться навчання з безумовним дотриманням санітарних норм використання комп'ютерної техніки, оскільки цілком відсутній її шкідливий вплив на учнів.

Досить перспективним є використання навчальних геоінформаційних систем - особливих інтерактивних систем, здатних на новому технічному рівні реалізувати збір, систематизацію, збереження, обробку, оцінку, відображення і поширення даних і як засіб одержання учнями на їхній основі нової навчальної інформації і знань про просторово-тимчасові явища. Ефективним є використання навчальних ГІС при зіставленні тематичних карт різного змісту на ту саму територію. Тоді засвоєння знань про взаємозв'язки стане більш цікавим і захоплюючим.

   Навчальні ГІС можуть розроблятися вчителем за участю учнів при вивченні своєї місцевості на навчальному географічному полігоні. Найбільш ефективна форма навчальної роботи на полігоні - це шкільний географічний практикум - сукупність взаємозалежних і об'єднаних загальною метою практичних робіт на місцевості.

 Загальною метою таких практикумів в Дорогинській школі Фастівського району є комплексне вивчення місцевих природних комплексів і їхніх взаємозв'язків з діяльністю людини. Тематична інформація, що збирається регулярно в ході шкільних практикумів, може бути оброблена на комп'ютері і систематизована й узагальнена. При роботі з навчальною ГІС учні самостійно добувають нові знання, одночасно засвоюючи нові прийоми навчальної роботи. ГІС істотно полегшує обробку зібраної інформації, сприяє сприйняттю досліджуваних природних комплексів як складних природних систем, що неоднозначно реагують на антропогенні впливи.

Ефективність впровадження інтерактивного навчання забезпечується спеціальною організацією навчального процесу, яка складається з кількох етапів.

На підготовчому етапі  формуюються мікрогрупи. При цьому враховується позитивний емоційний стан мікрогрупи, готовність учасників до співпраці під час вирішення навчальної проблеми, яка повинна спонукати учнів до пошукової діяльності, обміну власним досвідом, думками, розвивати вміння та навички самостійно працювати. Далі в процесі спілкування учні виявляють не тільки знання предмета, а й уміння узагальнювати, робити логічні висновки, у них формуються комунікативні уміння — у процесі обговорення свою думку необхідно висловлювати стисло і не відхилятися від теми; демонструвати вміння не тільки говорити, а й слухати.

Наступний етап — презентація групових рішень - організовується по-різному, залежно від характеру взаємодії учасників груп (спільно-індивіду­альна, спільно-послідовна, спільно-взаємодіюча). Спільно-індивідуальна форма передбачає представлення результатів власної діяльності кожного учасника, обговорення та вибір доцільного варіанта. При спільно-послідовній - результат діяльності кожної групи є фрагментом, необхідним для побудови загальної відповіді. Спільно-взаємодіюча форма обумовлює вибір певних аспектів групових рішень, на основі яких приймається колективне.

На підсумковому етапі учні оцінюють, наскільки вдалося створити атмосферу співробітництва у групі, підбивають підсумки виконаної роботи.

Не менш важливим є висновок дослідників О.Пометун та Л.Пироженко про те, що інтерактивне навчання є сукупністю технологій. Автори розподіляють інтерактивні технології на чотири групи, залежно від мети уроку та форм організації навчальної діяльності учнів:

- інтерактивні технології кооперативного навчання (організація навчання у малих групах учнів, об'єднаних спільною навчальною метою: робота в парах, один-два-чотири - усі разом, змінні трійки, карусель, робота в малих групах, акваріум тощо);

- інтерактивні технології колективно-групового навчання - технології, що передбачають одночасну спільну (фронтальну) роботу всього класу;

- технології ситуативного моделювання - побудова навчального процесу за допомогою залучення учня до гри, передусім, ігрове моделювання явищ, що вивчаються;

- технології опрацювання дискусійних питань — широке публічне обговорення якогось суперечливого питання.

Цікаво використовувати на уроках такий метод як «мікрофон». Дати  учням мікрофон або якийсь предмет (ручку, олівець), який є уявним мікрофоном, пропонувати почергово стисло і швидко висловити свою думку. Говорити може тільки той, хто одержав мікрофон. Відповіді учнів записуються на дошці. Після цього переходити до викладу нової теми.

Не слід думати, що інтерактивна вправа одразу вийде. Не всі учні з першого разу беруть "мікрофон". Тому допускається повторити вже сказане або сказати щось від себе, адже відповіді не коментуються і не оцінюються.

Мозковий штурм — ефективний метод колективного обговорення проблеми чи завдання, пошук рішень який спонукає учасників виявляти свою уяву та творчість. Він передбачає вільне висловлення думок усіх учасників і допомагає знаходити багато ідей та рішень. На  уроці називається тема «мозкового штурму»: "Що ви знаєте про ріки України?" При цьому "мозковий штурм" організовується за такими правилами:

1. Усі учасники "штурму" пропонують ідеї щодо географічних назв (ідеї можуть бути різними, навіть фантастичними).

2.  Один учень ("секретар") записує на дошці запропоновані ідеї. Коли група вважає кількість запропонованих ідей достатньою, переходять до наступного етап;

3. Ідеї систематизують, аналізують, розвиваються групою.

4. Обирають найкращі рішення. На дошці записують:

— назви рік України.

— яка річка найбільша?

— яка річка протікає через наше місто?

— в яку річку, більшу за розміром, впадає та чі інша річка?

— в яке море впадають ці ріки?

  Як пишуть географічні назви?

Правила поведінки під час "мозкового штурму":

1. Намагатися висунути якомога більше ідей.

2. Включити свою уяву: не відкидати ніякої ідеї тільки тому, що вона суперечить загальній думці.

3. Можна розвивати ідеї інших учасників.

4. Не можна критикувати висловлювання інших та давати оцінку запропонованим ідеям.

Робота в групах дає можливість учням висловлюватись, обмінюватися ідеями з партнерами в групі і лише потім озвучувати свої думки перед класом.

Учні об»єднуються у групи, пропонуються завдання, дається декілька хвилин для спільного обговорення. Наступним етапом є представлення результатів роботи кожної групи, обмін своїми ідеями та аргументами з усім класом.

Отже, використання інтерактивних методів та форм надає можливості для організації ділової співпраці з метою вирішення поставленої в класі навчальної проблеми.

Вільне спілкування на уроці, висловлювання власної думки, повага до думки оточуючих — необхідні умови, що забезпечують ефективність нових технологій.

Оптимізація підбора учбово-демонстраційного матеріалу до уроків, на яких застосовується комплекс інтерактивних і аудіовізуальних засобів, здійснюється за допомогою навчально-методичного посібника для вчителя, що містить:

- зразкове поурочне планування по курсам, у якому дані поурочні організаційні і методичні рекомендації з підбора і використання інтерактивних мультимедійних комп'ютерних програм і відеопрограм на уроках;

- методичні рекомендації з комплексного використання інтерактивних і аудіовізуальних засобів на різних типах уроків географії;

- варіант класифікації, у цілому, нових для вчителя інтерактивних засобів навчання;

- докладні анотації широко розповсюджених відеоматеріалів, по яких учитель може самостійно підібрати відеофрагменти до уроку, якщо його не влаштовують запропоновані рекомендації в тексті планування.

   Рекомендації дозволяють  використовувати електронний підручник при організації різних форм роботи з учнями систематично на кожнім уроці.

Уроки планування містять у собі:

  • теми;
  • мети уроку;
  • основний зміст навчального матеріалу, що повинний бути розібране на уроці;
  • ведучі поняття уроку;
  • методичні рекомендації з використання електронного підручника:
  • при вивченні нового матеріалу;
  • при первинному закріпленні отриманих на уроці знань і умінь;
  • при проведенні практичних робіт;
  • при тематичному контролі і корекції знань.
  • обов'язкову для засвоєння географічну номенклатуру;
  • устаткування (якщо необхідно);
  • програмні практичні роботи;
  • роботи в контурних картах;
  • посилання на текст підручника.

Як показує досвід комплексного застосування інтерактивних, аудіовізуальних і екранно-звукових засобів навчання в школі оптимальною формою використання навчальних електронних видань у викладанні природничих дисциплін є висновок навчально-демонстраційної інформації на великий екран. При цьому досягається масштабне наочне уявлення навчальної інформації при безумовному дотриманні санітарних правил і норм у частині використання комп'ютера учнями.

При такій формі організації роботи максимально реалізуються можливості мультимедіа-курса й ілюстративного матеріалу в словнику і текстовій частині підручника. Текст у розділах мультимедіа-курсу корисний як учням на уроці при поясненні нового, так і вчителю в процесі підготовки до уроку і роботи безпосередньо на уроці.

Працюючи з текстом підручника, учні складають характеристику групи країн і діляться інформацією з однокласниками. Такий спосіб навчання сприяє формуванню навичок роботи з джерелами інформації, вчить учнів самостійно здобувати знання. Вивчаючи економіку певної країни, пропонується групам складання структурно-логічних схем. В умовах застосування різних форм групової роботи використовуються листи оцінювання навчальних досягнень учнів. Їхня особливість полягає в тому, що діти мають можливість самостійно дати оцінку рівню засвоєння нових знань, домашньої підготовки, активності на занятті, ініціативності, творчості.

Проектна робота як метод інтерактивного навчання в географії надзвичайно актуальна, тому досить часто використовується у навчальній діяльності.

Проектна робота ставить завдання – розробка власної моделі, процедури, схеми, під час виконання якої учні набувають корисних дослідницьких навичок. Проекти можуть бути довготривалими, на виконання яких виділяється декілька уроків, частина декількох уроків, і короткочасними, які можна розробити упродовж одного уроку або навіть певної його частини. Підготовка, виконання і презентація проекту займає значно більше часу, ніж виконання традиційних завдань.

Використання нових інформаційних технологій змушує переглядати зміст навчального предмета "географія". Від вивчення великого обсягу фактичного матеріалу поступово має сенс переходити до навчання прийомам його самостійного пошуку, узагальнення і систематизації, оскільки сучасні технічні засоби дозволяють з постійно зростаючою швидкістю обробляти і надавати доступ до великого обсягу людських знань.

 

Висновки

   Інтерактивне навчання – це насамперед діалогове спілкування між вчителем і учнем. Тому необхідно організовувати навчальний процес таким чином, щоб практично всі учні виявлялися залученими в процес пізнання.

   Спільна діяльність учнів  у процесі освоєння навчального матеріалу означає, що кожний вносить свій внесок, йде обмін знаннями, ідеями, способами діяльності. В умовах доброзичливості, взаємної підтримки учні одержують не тільки знання, але йде і розвиток пізнавальної діяльності, що переводить її на більш високі форми кооперації і співробітництва.

   У ході діалогового навчання учні вчаться критично мислити, вирішувати складні проблеми на основі аналізу обставин і відповідної інформації, брати участь у дискусіях, спілкуватися з іншими людьми.

   З метою підтримки інтересу до предмета необхідно впроваджувати  науково- пошукові дослідницькі уроки.

   Серед форм і методів, які включає у себе інтерактивне навчання на уроках географії переважають наступні:

 Форми: традиційні і нетрадиційні творчі, самостійні роботи, уроки-семінари , ділові ігри, конференції, подорожі.

Методи: інтерактивні, метод дискусій, метод проектів, метод проблемного викладення матеріалу.

 

   Під  час інтерактивного навчання учні реалізують свої інтелектуальні можливості, добре сприймають, засвоюють і відтворюють пройдений навчальний матеріал, демонструють глибокі та міцні знання теорії, здатні включитися у самостійний пізнавальний пошук.

   Широке впровадження інформаційних технологій, нестандартних уроків, дає можливість досягнення дидактичної мети, отримання додаткових можливостей для підтримки та спрямування розвитку особистості учня, творчого пошуку й організації спільної роботи вчителя та учня.

   Такі уроки покращують інтерес до навчання, викликають у дітей зацікавлення, підвищують результативність навчальної роботи, розвивають здатність творити, працювати в команді, а не осміювати тих, хто висловлює свою думку. Застосування інтерактивних технологій, використання різних форм і методів навчання сприяє вихованню вільних, творчих людей, які не бояться працювати.

На сучасному етапі розвитку українського суспільства перед школою постає проблема формування творчої особистості.

Для кожного вчителя дуже важливо оволодіти цією сукупністю прийомів та засобів, за допомогою яких у школярів у процесі навчання розвивають комунікативні вміння, виховується воля, виробляється зосередженість, виникає бажання вчитися, долати труднощі.

Інтерактивні технології навчання базуються на використанні методологічної системи, основу якої становлять активні методи навчання, що забезпечують формування особистісно, професійно та соціально значущих якостей учнів через інтерактивізацію учасників за рахунок спеціально створених умов навчального середовища. Інтерактивні технології навчання застосовуються не  тільки для глибшого розуміння і засвоєння інформації, а й її використання, що дозволяє сформувати систему знань з даної дисципліни та включити її до власних надбань учня.

Завдання вчителя – виховувати творчу особистість, обумовлює перед школою необхідність залучення учнів до таких видів діяльності, в яких би мали проявлятися творчі здібності дитини. Кожен урок має бути творчим актом, в якому і педагог, і учень з однаковим задоволенням пориваються на пошуки істини.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Бібліографія

1. Вітенко І., Марцинишин В. Практичні роботи з географії України. – Тернопіль, 1999.

2.  Довгань Г.Д. Інтерактивні технології на уроках географії: [Навч.- метод. посіб.]/ Г.Д. Довгань. - Х.: Вид. група"Основа", 2005. - 126 с. - (Б-ка журн. "Географія"; Вип.5(17)).

2. Врублевська, Марія Олексіївна. Секрети успішного уроку географії: [Навч. -метод. посіб.]/ М.О. Врублевська. - Х.: Вид. група"Основа", 2005. - 141 с. - (Б-ка журн."Географія"; Сер. "Урок від А до Я" Вип.8(20)). - ISBN 966-333-207-7: 5.00грн.

3.  Географія та основи економіки в школі. – 2002. – №6.- С. 2-3;2001.- №4.- С. 33-35; 2003. – №6. – С. 23-25; 1997. – №4. – С. 20-22.

4. Малая О. І. Інтерактивні та ігрові форми навчання на уроках  географії // Географія, краєзнавство, туризм. – 2002. – №3.

6. Масляк П., Тищенко П. Географія України. – К.: Зодіак – Еко, 2000.

7. Пометун О., Пироженко Л.Сучасний урок. – К., 2004. – С. 64-66.

8. Яськова А.О. Використання інтерактивних методів у викладанні географії/ А.О. Яськова //Географія. -2006. -Лют. (№ 3). - (Дод.). - С. 1-8.

docx
Додав(-ла)
Куделя Людмила
Пов’язані теми
Географія, Інші матеріали
Додано
2 квітня 2018
Переглядів
12320
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку