Методичний практикум Властивості тіл. Фізичні величини. Вимірювання. Засоби вимірювання. Точність вимірювання. Міжнародна система одиниць фізичних величин

Про матеріал
Модуль вивчення нового матеріалу Мета: Допомогти учням засвоїти факти та основні ідеї. Забезпечити якість вивчення нового матеріалу. Формувати вміння виділяти головне, актуалізувати, конспектувати, порівнювати, зіставляти. Забезпечити диференційований підхід. Встановити зв'язки між засвоєними та новими знаннями. Формувати групи компетентностей: соціально-трудову, інформаційну, загальнокультурну, соціально-трудову, уміння вчитися. Методи: пояснення, коментоване читання тексту підручника, проблемна лекція, семінар-практикум, фронтальна бесіда, дискусія, робота з книгою, посібниками, схемами, таблицями, рисунками, моделями, демонстрація презентацій. Прийоми: «Асоціації», «Мозкова атака», створення проблемної ситуації, використання яскравих афоризмів, порівнянь, образів, «Знаємо — бажаємо дізнатися — дізналися», «Моделі, що ожили», «Снігова грудка», «Ажурна пилка», «Акваріум», «Броунівський рух», «Два-чотири — всі разом», «Навчаючи — учусь», «Павучки», «Місткий кошик» тощо. Форми навчання: парна, групова, індивідуальна, колективна, фронтальна. Засоби: ТЗН, підручники, посібники, довідники, Іnternet, інформаційні таблички, роздавальний матеріал, таблиці, моделі тощо.
Зміст архіву
Перегляд файлу

Корецька А.В.

Модуль вивчення нового матеріалу

Мета:

Допомогти учням засвоїти факти та основні ідеї.

Забезпечити якість вивчення нового матеріалу.

Формувати вміння виділяти головне, актуалізувати, конспектувати, порівнювати, зіставляти.

Забезпечити диференційований підхід.

Встановити зв'язки між засвоєними та новими знаннями.

Формувати групи компетентностей: соціально-трудову, інформаційну, загальнокультурну, соціально-трудову, уміння вчитися.

Методи: пояснення, коментоване читання тексту підручника, проблемна лекція, семінар-практикум, фронтальна бесіда, дискусія, робота з книгою, посібниками, схемами, таблицями, рисунками, моделями, демонстрація презентацій.

Прийоми: «Асоціації», «Мозкова атака», створення проблемної ситуації, використання яскравих афоризмів, порівнянь, образів, «Знаємо — бажаємо дізнатися — дізналися», «Моделі, що ожили», «Снігова грудка», «Ажурна пилка», «Акваріум», «Броунівський рух», «Два-чотири — всі разом», «Навчаючи — учусь», «Павучки», «Місткий кошик» тощо.

Форми навчання: парна, групова, індивідуальна, колективна, фронтальна.

Засоби: ТЗН, підручники, посібники, довідники, Іnternet, інформаційні таблички, роздавальний матеріал, таблиці, моделі тощо.

 


ТЕМА: Властивості тіл. Фізичні величини. Вимірювання. Засоби вимірювання. Точність вимірювання. Міжнародна система одиниць фізичних величин

Мета уроку:

Сформувати поняття про фізичні величини та одиниці їх вимірювання. Розвивати вміння та навички визначати ціну поділки вимірювального приладу, похибки та й оцінювати точність вимірювань. Виховувати самостійність і наполегливість під час навчальних занять.

Формувати групи компетентностей:

соціально-трудову, інформаційну, загальнокультурну, уміння вчитися.

Методи:

 

пояснення, робота з книгою, таблицями, рисунками, демонстрація презентацій, засобів вимірювання, мір та вимірювальних приладів, показ відеофрагментів.

Прийоми:

створення проблемної ситуації, порівнянь, «Навчаючи — учусь»

Форми навчання:, групова індивідуальна, , фронтальна.

 

колективна, парна

Засоби:

 

лінійка, рулетка, мірний циліндр, годинник, мультимедійний проектор, комп’ютер ТЗН, підручники, посібники, довідники, інформаційні таблички, роздавальний матеріал.

 

Тип уроку:урок вивчення нового матеріалу.

Очікувані результати: будуть знати поняття «точність вимірювання», призначення засобів вимірювання, відмінність міри й вимірювального приладу, оцінювати значення міжнародної системи одиниць; навчаться визначати ціну поділки вимірювального приладу, записувати значення фізичної величини, використовуючи стандартну форму числа й префікса для утворення кратних і частинних одиниць; порівнювати значення фізичних одиниць.

План уроку:

I. Актуалізація знань учнів

II. Вивчення нового матеріалу.

III. Розв’язування задач.

IV. Типові запитання до уроку.

V. Домашнє завдання.


 

Хід уроку

II. Вивчення нового матеріалу

Проблемні питання

  • Як ви вважаєте, наскільки часто люди виконують вимірювання?
  •  Наскільки важливо вміти це робити правильно?
  • Яких наслідків слід очікувати, якщо результати вимірювань будуть хибними?

Щоб допомогти вам відповісти на ці запитання, нагадаємо кілька приладів, якими ви та ваша родина користуєтесь майже щоденно: годинник, ваги, термометр, спідометр, манометр.

1. Властивості тіл. Фізичні величини.

Люди здавна для описування яких-небудь явищ або властивостей тіл використовують їхні характеристики. Наприклад, порівнюючи різні фізичні тіла чи явища, ми можемо помітити, що вони завжди мають деякі відмінності: тіла можуть бути вищими чи нижчими, легкими чи важкими, витісняти при зануренні більше чи менше води із посудини. Явища можуть протікати швидше чи повільніше.

Зазначені відмінності тіл і явищ описують такі фізичні величини, як висота, вага, об’єм, час та ін.

Фізична величина– це кількісна характеристика фізичного тіла або явища.

Довжина, площа, об’єм, час, сила, температура — приклади різних фізичних величин. Наприклад, «довжина парти» — це фізична величина. Для того щоб виміряти цю величину, її порівнюють із однорідною їй фізичною величиною, прийнятою за одиницю.

Одиницею вимірювання фізичної величини є така ж фізична величина, прийнята за одиницю

У науці використовують одиниці фізичних величин, визначені Міжнародною системою одиниць, яку скорочено називають SI — від англійських слів System International, що означає «Міжнародна система».

Є всього сім основних одиниць фізичних величин — метр, секунда, кілограм, кельвін, ампер, кандела, моль, а всі інші можна утворити з них. Відеофрагменти «Одиниці вимірювання величин», «Система інтернаціональна», «Метр», «Секунда», «Кілограм».

Робота в групах. На картках роздані уривки відомих авторів вам потрібно перевести в сучасні одиниці виміру.

  1. «Через три дні я заржу,

Коней двійко породжу –

Гриванів, яких донині

Не стрічалося людині;

Ще й конятко-малюка,

Чверть аршина без вершка

На хребті з двома горбами

Ще й з предовгими ушами».                       (пер. М.Рильського)

  1. На столі там лежали: разок перлів сажнів на три завдовжки, флакон парфумів не менш так мірою, як на піввідра,…(Остап Вишня)

Представник групи, яка першою виконала завдання, доповідає усьому класові. Його, за потреби, доповнюють представники тих груп, що мали аналогічні картки. Пізніше виступає представник від груп, що опрацьовували завдання картки другого виду. Його доповнюють представники груп з аналогічними картками

2. З'ясовуємо, чим кратні одиниці відрізняються від частинних

Для зручності запису великих і малих значень фізичних величин використовують кратні та частинні одиниці.

Робота з підручником

Кратні одиниці — це одиниці, які більші за основні одиниці в 10, 100, 1000 і більше разів.

Частинні одиниці— це одиниці, які менші від основних одиниць у 10, 100, 1000 і більше разів.

Для запису кратних і частинних одиниць використовують префікси. Наприклад, кілометр (1000 м) — кратна одиниця довжини; сантиметр (0,01 м) — частинна одиниця довжини. У таблиці наведено найуживаніші префікси.(У кожного на парті)

Префікси для утворення кратних і частинних одиниць

Префікс

Значення в перекладі з грецької або латинської мови

Символ

Множник

 

тера

чудовисько

Т

1 000 000 000 000

1012

гіга

гігантський

Г

1 000 000 000

109

мега

великий

М

1 000 000

106

кіло

тисяча

к

1000

103

гекто

сто

г

100

102

дека

десять

да

10

101

санті

сто

с

0,01

102

мілі

тисяча

м

0,001

103

мікро

малий

мк

0,000001

106

нано

карлик

н

0,000000001

109

 

3. Вимірювання. Засоби вимірювання. Вимірювальні прилади

Виміряти яку-небудь величину — це означає порівняти її з однорідною величиною, прийнятою за одиницю.

Прилади, за допомогою яких вимірюють фізичні величини, називають вимірювальними.(лінійка, рулетка, секундомір, годинник, ваги, термометр, спідометр, динамометр, манометр)

Вимірювання бувають прямі й непрямі.

Пряме вимірювання - визначення значення фізичної величини безпосередньо за допомогою засобів вимірювання.

Щоб визначити площу прямокутника, можна виміряти його довжину та ширину, а потім перемножити. Це - приклад непрямого вимірювання.

Перегляд відео фрагменту «Засоби, міри та вимірювальні прилади»

Таблиця тих фізичних величин, які будуть нам потрібні на найближчих уроках.( у кожного на парті)

Назва фізичної величини

Позначення

Одиниці вимірювання

Прилад для вимірювання

Довжина

l

м

Лінійка

Ширина

b

м

Рулетка

Висота

H h,

м

Мірна стрічка

Температура

T t,

°C

Термометр

Об’єм

V

м3

Мензурка

Час

t

с

Годинник

Найпростішим і добре відомим вам вимірювальним приладом є лінійка з поділками. На її прикладі ви бачите, що у вимірювального приладу є шкала, на яку нанесено поділки, причому біля деяких поділок написано значення фізичної величини. Так, значення довжини в сантиметрах нанесено на лінійці біля кожної десятої поділки.

Шкала приладу являє собою сукупність штрихів, поділок і чисел.

Штрихи - це риски, нанесені на шкалі.

Поділки - це відстані між двома найближчими штрихами.

 Значення ж, що відповідають «проміжним» поділкам шкали, можна знайти за допомогою простого підрахунку.

Ціна поділки приладу – це значення найменшої поділки шкали цього приладу.

Її знаходять так: беруть найближчі поділки, біля яких написано значення величини, та ділять різницю цих значень на кількість проміжків між поділками, розташованими між ними. Наприклад, найближчі сантиметрові поділки на лінійці розділяють десять проміжків. Виходить, ціна поділки лінійки дорівнює 0,1 см = 1 мм.

Межі вимірювання — це найбільше і найменше значення фізичної величини, які можна виміряти певним приладом.

Робота з підручником погляньте на малюнок термометра -

Визначимо ціну поділки шкали медичного термометра. Для цього:

1) оберемо два значення температури, які наведені на шкалі, наприклад, 40 °С і 39 °С, і знайдемо їхню різницю: 40 °С -39 °С = 1 °С;

2) визначимо кількість поділок між рисками, біля яких вказані ці значення, — 10 поділок;

3) отриману різницю поділимо на кількість поділок:  .

Отже, ціна поділки шкали взятого термометра становить 0,1°С:

А тепер робота в парах. У вас на партах є зображення вимірювального приладу зі шкалою. Тому чия перша пара зробить правильно всі завдання відповідно і отримає 12 б, друга-11 б, третя-10б. Всі інші в кого виникли запитання можете звернутися до учнів, що вже впоралися із завданнями.

Точність вимірювань будемо вважати рівною половині ціни поділки шкали приладу. Чим ціна поділки менша, тим точність більша. Перегляд відео фрагменту «Точність вимірювання»

 

zip
Додано
29 липня 2019
Переглядів
762
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку