Методичний турнір педагогів "Краса мови залежить від нас"

Про матеріал
Активізувати професійні вміння та творчий потенціал педагогів, розвивати мовленнєву культуру, сприяти психологічній адаптації молодих педагогів до умов роботи в навчальному закладі, учити працювати в команді.
Перегляд файлу

[Введите название документа]

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методичний турнір педагогів

 

"Краса мови

залежить від нас"

 

 

Підготувала: КУЛЬЧИЦЬКА О.О.,

 вихователь-методист

ЗДО № 6 м. Чорткова

 

 

 

    

 

Добрий день усім, хто в залі,

Радо Вас вітаю.

Та до участі в турнірі

Щиро закликаю!

 

Серед багатьох важливих завдань виховання і навчання дітей дошкільного віку в дитячому садку є навчання рідної мови, розвиток мовлення  та збагачення їх словникового запасу.

«Хто не любить своєї рідної мови,

солодких святих звуків свого дитинства,

не заслуговує на ім’я людини»

Й.Г. Гердер

Мова – це неоцінений Божий дар, який даний людині. Його не виміряєш на вагу, не відчуєш в руках, не побачиш оком. Цей дар потрібно тільки відчути своєю власною сутністю. Тільки від кожного з нас залежить, чи дбати про свою мову, чи ставитися до неї байдуже, як до чогось незначного й неважливого, чи взагалі зректися того слова, яке називають рідним, материнським. 

Без мови не зможе існувати народ, не розвиватиметься його культура. Як приємно спілкуватися з людиною, яка правильно висловлює свої думки, користуючись усіма багатими відтінками рідної мови.

Ну що б, здавалося, слова…

Слова та голос – більш нічого…

А серце б’ється, ожива,

Як їх почує…

Т.Г. Шевченко

Опанування рідної мови, рідного слова починається з раннього дитинства в сім’ї, серед близьких і рідних дитині людей, а вдосконалення її триває у дошкільних закладах, школі та впродовж усього життя. Оволодіння рідною мовою є одним з найважливіших надбань дитини в дошкільному віці.

Діти, наслідуючи мову оточуючих, переймають усі тонкощі вимови, особливо тих людей, які безпосередньо пов’язані з ними. І провідна роль належить вихователю, який постійно контактує з дітьми й від якого діти переймають зразок культури мовлення. Вихователь і його мова відіграють одну з головних ролей у розвитку мовлення, поповнення словникового запасу дитини, оскільки більше часу в цей період свого життя дошкільник проводить саме з ним. Мова вихователя, при спілкуванні з дітьми є одним з основних джерел, з якого діти одержують зразок рідної мови. Вона повинна бути витримана в певному темпі, гучності, бути інтонаційно виразною, правильно граматично оформленою, зв’язною, доступною для розуміння. Тільки при такому зразку для наслідування, мова дитини буде розвиватися у правильному руслі.

Тому, тема сьогоднішнього турніру «Мовлення вихователя – один з основних чинників мовленнєвого розвитку дітей».

Мета методичного турніру: активізувати професійні вміння та творчий потенціал педагогів, розвивати мовленнєву культуру, сприяти психологічній адаптації молодих педагогів до умов роботи в навчальному закладі, учити працювати в команді.

 

Кожному із вас, напевно, відомий вислів: «Заговори, щоб я тебе побачив». Тому пропоную всім учасникам продемонструвати свої знання рідної мови, змістовність та виразність, уміння послідовно і логічно висловлювати думки, влучно добирати слова і словосполучення.

Отож, шановне панство, запрошую вас здійснити цікавий педагогічний круїз країнами світу. Він буде не зовсім звичний, бо ми будемо ділитися своїми традиціями, звичаями, своєю українською піснею, мовою і, звичайно, кухнею.

Чим більше країн ми відвідаємо, тим більше світ дізнається про нашу країну. 

Бажаю усім цікавої та захоплюючої подорожі. Сподіваюся, вона буде веселою, а головне – корисною.

 

Щоб подорож  нам вдалася, спробуймо зняти емоційне напруження і налаштуватися на позитив.

«Точковий масаж»

1. Масажуйте по 30 секунд точки, що знаходяться під носом, між бровами, під нижньою губою, в центрі долоні.

2. Щосили потерти долоні одну до одної, поки вони не стануть гарячими.

3. Гарненько розтерти вуха.

Всі ви отримали порцію гарного настрою. Тепер можна вирушати в дорогу. Прошу вас познайомитися з маршрутом поїздки

(на повітряних кульках зображено номер дороги маршруту)

Дорога під номером І1 – Італія,  Н 2 – Норвегія, А 3 – Англія,

Д 4 – Данія, К 5 – Китай, Б 6 – Бельгія, П 7 – Португалія,

С - А 8 – США,  Н 9 – Німеччина, П 10 – Польща.

 

Піца «Інновація»

Ми в країні, яка славиться своєю смачною піцою. Це – Італія. Але ми українці також готуємо свою смачну піцу, рецептом якої хочемо поділитися.

Отож, піца «Інновація». Вона містить у собі багато інгредієнтів, а яких саме, ми зараз дізнаємося. Тому, прошу взяти листочок, намалювати продукт, з яким асоціюється колега зліва, озвучити чому така асоціація.

 

Морозиво «Імідж»

Країна, де ми зараз перебуваємо – Норвегія. Тут ми поділимося рецептом морозива.

         Оволодіння рідною мовою визначає багатство, широту інтелектуальних та естетичних поглядів особистості. Пропонуємо таке завдання: до запозичених слів, які ми часто вживаємо, доберіть синоніми з української мови.

Чемпіон – переможець;

лідер – керівник;

афіша – оголошення;

мемуари – спогади;

протест – заперечення;

фініш – закінчення;

компетенція – обізнаність;

рекомендувати – радити;

еволюція – розвиток;

презент – подарунок.

 

Котлета «По-королівськи»

Ми зупинилися в країні, де керує королева. Я впевнена, що ви знаєте, назву цієї країни. Так, це Англія. Ми поділимося рецептом наших українських котлет «По-королівськи».

Прочитайте слова:

Г1а, пі2л, ві3ло, по3вожити, за3мка, пер6, мі100, 100рона, пі100лет, 100янка, 40а, 7я, ві3на, 3буна, 3мати, с3бати, ті100, пер6, 100ляр, 3ляж.

 

Десерт «Чорнослив із горішками»

Країна – Данія. Її жителям пропонуємо смачний десерт «Чорнослив іцз горішками». Кожна команда отримує картини, розглядає їх та складає запитання, які можна поставити дошкільнику.

 

«Панський фірмовий суп у паляниці»

Жителі цієї країни (Китай) славляться вишуканістю та різноманітністю у приготуванні супів. Ми їх спробуємо здивувати рецептом нашого панського супу.

Правда це було, чи "може, хто збрехав, хто ворогів не мав", не знаю, але я вам переповім цю історію. Колись у суперечці з італійцем, англійцем і німцем, щоб довести, що українська мова багата й милозвучна,  українець довго думав і нарешті промовив до співрозмовників:

 – Ви ж по суті нічого не сказали про багатство й можливості ваших мов. Чи могли б ви написати невелике оповідання, в якому б усі слова починалися з тої самої літери?

 – Ні. Ні, ні! Це ж неможливо, – відповіли англієць, німець та італієць.

– На ваших мовах неможливо, а нашою – просто. Назвіть якусь літеру, – звернувся він до німця.

 – Нехай буде П – сказав той.

 – Добре. Оповідання буде називатися.

 

ПЕРШИЙ ПОЦІЛУНОК

Популярному перемишлянському поетові Павлові Подільчаку прийшло поштою приємне повідомлення: Приїздіть, пане Павле, - писав поважний правитель повіту Полікарп Паскевич. –  погостюєте, повеселитесь. Пан Павло поспішив, прибувши першим потягом. Підгорецький палац Паскевічів привітно прийняв приїжджого поета. Потім під’їхали поважні персони – приятелі Паскевичів… Посадили пана Павла поряд панночки – премилої Поліни. Поговорили про політику, погоду. Пан Павло прочитав підібрані пречудові поезії. Поспівали пісень, потанцювали  польку. Прийшла пора пообідати. Поставили повні підноси пляшок: портвейну, пшеничної, підігрітого пуншу, пільзенське пиво. Принесли печені поросята, приправлені перцем, півники, пахучі паляниці, печінковий паштет, пухкі пампушки, пироги. Потім подали пресолодкі пряники, персикове повидло, помаранчі, повні порцелянові полумиски полуниць, порічок.

Почувши приємну повноту, пан Павло подумав про панночку. Панна Поліна попросила прогулятися по Підгорецькому парку, помилуватися природою, послухати пташині переспіви. Пропозиція повністю підійшла прихмелілому поетові. Походили, погуляли. …Порослий папороттю прадавній парк подарував приємну прохолоду. Повітря п’янило  принадними пахощами. Побродивши по парку, пара присіла. Посиділи, помріяли, позітхали, пошепталися, пригорнулися. Почувся перший поцілунок!

Пролунали оплески. Всі визнали: милозвучна, багата українська мова буде жити вічно поміж інших мов світу. Зазнайкуватий німець ніяк не міг визнати своєї поразки. – Ну а коли б я назвав іншу літеру? – заявив він. – Ну, наприклад, літеру С!

– Я на своїй мові можу скласти не лише оповідання, але й навіть вірш, де всі слова будуть починатися на С. Якщо Ваша ласка, прошу послухати.

 САМОТНІЙ САД

Стихли струни, стихли співи,

Срібні співи серенад,

Срібно стеляться сніжинки –

Спить самотній сад.

– Геніально! Незрівнянно! – вигукнули англієць й італієць. Потім усі замовкли.

Спробуймо й ми зробити те ж саме. Завдання трохи змінимо: складіть лише одне речення.

Напиток «Узвар»

Ми у Бельгії. Жителі цієї країни полюбляють частуватися вишуканим на смак напитком «Мохіто». Для нас українців є смачним і корисним  узвар. Приготуємо його.

Скласти віночок наших імен в алфавітному порядку. У словах на одну й ту ж саму букву брати до уваги наступні букви

(Зеня, Іванна, Інна, Лариса, Леся, Людмила, Марія, Надія, Наталія, Оксана, Олена, Ольга, Світлана, Христина, Юлія)

 «Вареники з шкварками»

У країні Португалія, де люди ніколи не смакували українські вареники, ми спробуємо переконати їх у смакоті цієї страви.

Туристи за допомогою рухів, жестів, міміки відображають зміст заклички та відомої казки, інші відгадують.

«Сонечко, сонечко,

Виглянь у віконечко,

Дітки гуляють,

Тебе виглядають!»

 

«Я, коза – дереза,півбока луплена.

За три копи куплена.

Тупу – тупу ногами,

Сколю тебе рогами..»

 

Музичний відпочинок

Український народ – співучий народ. Саме талантом пісні та співу наділив Господь Бог український народ. Коли різні країни отримували свої таланти, українська дівчина стояла у куточку. Боса, одягнена у вишиванку,  руса коса переплетена синьою стрічкою, на голові – вінок із червоної калини, стояла і плакала.

  • Хто ти? Чого плачеш? — запитав Господь.

Я – Україна, а плачу, бо стогне моя земля від пролитої крові й пожеж. Сини мої на чужині, на чужій роботі, вороги знущаються з удів та сиріт, у своїй хаті немає правди й волі.

  •    Чого ж ти не підійшла до мене раніше? Я всі таланти роздав. Як же допомогти тобі?

Дівчина хотіла вже йти, та Господь Бог, піднявши правицю, зупинив її.

— Є у мене неоціненний дар, який уславить тебе на цілий світ. Це — пісня.

Узяла дівчина – Україна дарунок i міцно притиснула його до серця. Поклонилася низенько Всевишньому i з ясним обличчям i вірою понесла пісню в народ.

Де б ми не знаходилися,ми завжди наспівуємо собі гарних веселих українських  пісень. Згадаймо їх! (караоке)

 

«Бізе»

Наступна наша зупинка у США. Це країна, яка живе у щоденній метушні, забуває про жарти та щоденні веселощі. Ми спробуємо поділитися рецептом бізе. Може він їм буде до вподоби.

Український народ дуже любить жартувати, переповідати смішні історії, розказувати анекдоти.. Яка б не була людина втомлена, але почувши влучний жарт – усміхається. Пригадайте щось цікаве та смішне з життя в садочку та поділіться настроєм з нами.

 

«Штрудель по-українськи з вишнями»

Смачним і ароматним штруделем ми поділимося із панами з Німеччини.

В Україні кажуть, що бабська зброя – віник та язик, бо українки славляться не тільки працею, гострим розумом, а й гострим язичком і за словом у кишеню не лізуть. Тому, обговоримо питання: «Чи корисно подорожувати різними країнами світу». (оптимісти, песимісти).

 

Млинці «Козацькі»

Багато різних страв готують наші сусіди поляки. Але такі смачні млинці їм і не снилися! Презентуємо!

Ви повинні промовити скоромовку, яка записана на  аркуші.

1. Карл украв у Клари корали, а Клара украла у Карла кларнет.

2. Наш полковник полковникував, поки не виполковникувався.

3. Не йди попри Прокопові ворота, попри Прокопишині.

4. Наш цебер виполуцебрився на маленькі полуцебренята.

Шановні туристи! Під час нашої подорожі,  я переконалася, що вирушили  в круїз люди ерудовані, виховані, талановиті, начитані, які гідно представили свій край, свою мову, мудрість, працьовитість.

«Енергетик від екскурсовода»

  Я хочу пригостити вас енергетичною вітамінкою.

Всім дає вона заряд –

Вершина всіх забав та свят.

Приймати по одній вітамінці вдень.

Як вже було сказано, що здатність розмовляти – це великий Божий дар. Як же користуватися даром мови, щоб перебувати в Божій любові? А так, як хотів цього Господь. «Нехай з ваших вуст не виходить жодне гниле слово, а лише добре, яке при потребі може зміцнити, принести пожиток слухачам».       Отож, спілкуючись з оточуючими рідною мовою, щодня потрібно дотримуватися  мудрих порад:

Щоб перше слово було добре,

Щоб друге слово було правдиве,

Щоб третє слово було справедливе,

Щоб четверте слово було щире,

Щоб п’яте слово було відважне,

Щоб шосте слово було делікатне,

Щоб сьоме слово несло втіху,

Щоб восьме слово було ласкавим,

Щоб дев’яте слово було сповнене поваги,

Щоб десяте слово було мудре.

Далі мовчи!

Ось і підійшов до завершення наш методичний турнір.

Сьогодні ми з вами були туристами,  подорожували по цілому світу та мали змогу переконатися в тому, що ми є щирі, щедрі, добрі, веселі, з почуттям гумору, добре знаємо рідну мову та шануємо рідне слово.

  Хтось із мудреців сказав: "Ми старалися дати душевне задоволення тим, хто захоче їх читати, легкість тим, хто волітиме затримати їх у пам'яті, а користь усім тим, кому потрапить в руки цей матеріал". Вважаю, що нам це вдалося. Пам’ятаймо, що єдина відома розкіш – це розкіш людського спілкування.

Не цурайтесь, люди, мови,

Не цурайтесь роду…

Як зачахне рідне слово,-

Не буде народу.

  Дякую всім, хто взяв участь у методичному турнірі!

 

docx
Додано
22 березня 2021
Переглядів
908
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку