Методика навчання інформатичної освітньої галузі. Лабораторна робота №3 (Дудар Ольги, ПО-31)

Про матеріал
Лабораторна робота № 3. Тема: Методика ознайомлення учнів з пристроями комп’ютера та їх призначенням. План: 1. Основні поняття про пристрої комп’ютера, що виносяться на опрацювання у початковій школі. 2. Основні та додаткові програмні засоби з теми. 3. Завдання: описати та показати на комп’ютері методику ознайомлення учнів із складовими комп’ютера. 4. Складання плану-конспекту уроку з тем змістової лінії "Комп'ютер та його складові" за будь-яким підручником на ваш вибір (див.табл.). Комп’ютер та його складові 2 клас Комп’ютер, основні складові комп’ютера та їх застосування (2 студенти) 3 клас Інформаційні процеси і комп’ютер (2 студенти) 4 клас Операції з файлами та папками (2 студенти)
Перегляд файлу

Лабораторна робота № 3

Тема: Методика ознайомлення учнів з пристроями комп’ютера та їх призначенням.

План

1. Основні поняття про пристрої комп’ютера, що виносяться на опрацювання у початковій школі.

2. Основні та додаткові програмні засоби з теми.

3. Завдання: описати та показати на комп’ютері методику ознайомлення учнів із складовими комп’ютера.

4. Складання плану-конспекту уроку з тем змістової лінії "Комп'ютер та його складові" за будь-яким підручником на ваш вибір (див.табл.).

Комп’ютер та його складові

2 клас

Комп’ютер, основні складові комп’ютера та їх застосування (2 студенти)

3 клас

Інформаційні процеси і комп’ютер (2 студенти)

4 клас

Операції з файлами та папками (2 студенти)

 Структура уроку:

Розробка плану уроку з теми

Місце уроку в навчальній програмі

Мета уроку

Обладнання до уроку (підручники, робочі зошити, дидактичні матеріали)

Тип уроку, структурні елементи уроку

Дотримання правил безпеки життєдіяльності (повторення правил поведінки в класі, фізкультхвилинка, повторення правил поведінки при роботі з комп'ютером, гімнастика для очей та пальців)

Інструктаж до етапу роботи з комп'ютером.

5. Створити методичну скриньку для  заняття.

У скриньку підготувати дидактичний матеріал до теми уроку (інтерактивні технології, загадки, ребуси, кросворди, ігрові ситуації, та ін.).

  1. На уроках інформатики у початковій школі учні отримують уявлення про пристрої комп'ютера, їх призначення та взаємодію. Основні поняття про пристрої комп'ютера, що виносяться на опрацювання, такі:
  • Призначення комп'ютера. Комп'ютер - це електронна машина, яка обробляє інформацію. Він може виконувати різні завдання:
    • обробляти текст,
    • створювати і редагувати зображення,
    • створювати і програвати музику,
    • запускати ігри,
    • навчатися.
  • Складові частини комп'ютера. Комп'ютер складається з таких основних частин:
    • Системний блок - це головна частина комп'ютера. У ньому знаходяться основні пристрої, які забезпечують роботу комп'ютера: процесор, оперативна пам'ять, накопичувачі інформації.
    • Клавіатура - це пристрій, за допомогою якого користувач вводить інформацію в комп'ютер.
    • Миша - це пристрій, за допомогою якого користувач управляє курсором на екрані монітора.
    • Монітор - це пристрій, на якому відображається інформація, яку обробляє комп'ютер.
    • Принтер - це пристрій, який друкує інформацію, створену на комп'ютері.
    • Сканер - це пристрій, який перетворює зображення або текст у цифровий формат.
  • Розділення пристроїв комп'ютера на групи. Пристрої комп'ютера можна розділити на дві групи:
    • Пристрої введення - це пристрої, за допомогою яких користувач вводить інформацію в комп'ютер. До них належать клавіатура, миша, сканер.
    • Пристрої виведення - це пристрої, за допомогою яких комп'ютер виводить інформацію назовні. До них належать монітор, принтер, акустична система.

На початковому етапі навчання учні отримують лише загальні уявлення про пристрої комп'ютера. У 3-4 класах учні поглиблюють свої знання про призначення та взаємодію пристроїв комп'ютера.

Для опрацювання основних понять про пристрої комп'ютера у початковій школі можна використовувати такі методи та прийоми:

  • Наочні методи. Для того, щоб учні краще зрозуміли призначення та взаємодію пристроїв комп'ютера, можна використовувати такі методи та прийоми:
    • демонстрація реальних пристроїв комп'ютера;
    • використання комп'ютерних презентацій та відео;
    • створення моделей пристроїв комп'ютера з підручних матеріалів.
  • Практичні методи. Для того, щоб учні могли самостійно ознайомитися з пристроями комп'ютера, можна використовувати такі методи та прийоми:
    • лабораторні роботи;
    • практичні завдання;
    • ігри та конкурси.

Опрацювання основних понять про пристрої комп'ютера у початковій школі є важливим етапом у формуванні у школярів інформаційної компетентності.

  1. Основні програмні засоби для ознайомлення учнів з пристроями комп'ютера та їх призначенням:
  • Комп'ютерна презентація. Комп'ютерна презентація - це наочний матеріал, який можна використовувати для демонстрації пристроїв комп'ютера та їх призначення. Презентація може містити фотографії, ілюстрації, відео, а також текстові пояснення.
  • Відеофільм. Відеофільм - це більш інформативний спосіб ознайомити учнів з пристроями комп'ютера. Відеофільм може бути навчальним, розважальним або ігровим.
  • Лабораторні роботи. Лабораторні роботи дозволяють учням самостійно ознайомитися з пристроями комп'ютера. У процесі лабораторних робіт учні можуть розібрати комп'ютер, вивчити його внутрішні частини та дізнатися про їх призначення.
  • Практичні завдання. Практичні завдання допомагають учням закріпити отримані знання про пристрої комп'ютера. Практичні завдання можуть бути такими:
    • скласти модель пристрою комп'ютера з підручних матеріалів;
    • намалювати схему пристрою комп'ютера;
    • написати реферат про пристрій комп'ютера.
  • Ігри та конкурси. Ігри та конкурси допомагають учням у цікавій формі ознайомитися з пристроями комп'ютера. Ігри та конкурси можуть бути такими:
    • вікторини;
    • пазли;
    • ребуси;
    • пошук помилок.
  1. Додаткові програмні засоби для ознайомлення учнів з пристроями комп'ютера та їх призначенням
  • Дидактичні ігри. Дидактичні ігри - це інтерактивні програми, які допомагають учням у цікавій формі ознайомитися з пристроями комп'ютера. Дидактичні ігри можуть бути такими:
    • "Знайди пристрій";
    • "Розбери комп'ютер";
    • "Збери комп'ютер";
    • "Навіщо це?".
  • Навчальні програмні засоби. Навчальні програмні засоби - це програми, які дозволяють учням самостійно вивчати пристрої комп'ютера. Навчальні програми можуть бути такими:
    • "Комп'ютер для початківців";
    • "Пристрої комп'ютера";
    • "Як працює комп'ютер".
  • Електронні підручники. Електронні підручники - це електронні версії традиційних підручників. Електронні підручники можуть містити додаткову інформацію про пристрої комп'ютера, а також інтерактивні завдання та тести.

Вибір програмних засобів для ознайомлення учнів з пристроями комп'ютера та їх призначенням залежить від таких факторів:

  • Вік учнів. Для учнів початкових класів краще використовувати наочні та інтерактивні програмні засоби.
  • Цілі навчання. Якщо мета навчання - ознайомити учнів з основними поняттями про пристрої комп'ютера, то можна використовувати основні програмні засоби. Якщо мета навчання - поглибити знання учнів про пристрої комп'ютера, то можна використовувати додаткові програмні засоби.
  • Наявність обладнання. Не всі програмні засоби можуть бути доступні для використання в навчальному закладі.

Використання програмних засобів у навчанні дозволяє зробити процес ознайомлення учнів з пристроями комп'ютера більш цікавим і ефективним.

Методика ознайомлення учнів із складовими комп'ютера

Ознайомлення учнів із складовими комп'ютера є важливим етапом у формуванні у них інформаційної компетентності. Для того, щоб учні могли правильно використовувати комп'ютер, вони повинні розуміти, з чого він складається і як працює.

Мета ознайомлення учнів із складовими комп'ютера:

  • формування уявлень про пристрої комп'ютера, їх призначення та взаємодію;
  • розвиток пізнавальних інтересів учнів;
  • формування навичок самостійного опрацювання інформації.

Завдання ознайомлення учнів із складовими комп'ютера:

  • ознайомити учнів із основними поняттями про пристрої комп'ютера;
  • показати призначення та взаємодію пристроїв комп'ютера;
  • навчити учнів розпізнавати пристрої комп'ютера;
  • закріпити знання учнів про пристрої комп'ютера за допомогою практичних завдань.

Методи та прийоми ознайомлення учнів із складовими комп'ютера:

  • Наочні методи:
    • демонстрація реальних пристроїв комп'ютера;
    • використання комп'ютерних презентацій та відео;
    • створення моделей пристроїв комп'ютера з підручних матеріалів.
  • Практичні методи:
    • лабораторні роботи;
    • практичні завдання;
    • ігри та конкурси.

Етапи ознайомлення учнів із складовими комп'ютера:

  1. Вступний етап.

На цьому етапі учитель формує у учнів уявлення про комп'ютер як про електронну машину, яка обробляє інформацію. Учитель розповідає про основні пристрої комп'ютера, їх призначення та взаємодію.

  1. Основний етап.

На цьому етапі учитель уточнює знання учнів про пристрої комп'ютера. Учитель демонструє реальні пристрої комп'ютера, використовує комп'ютерні презентації та відео, створює моделі пристроїв комп'ютера з підручних матеріалів. Учні виконують лабораторні роботи, практичні завдання та ігри, що допомагають їм краще зрозуміти призначення та взаємодію пристроїв комп'ютера.

  1. Заключний етап.

На цьому етапі учні закріплюють знання про пристрої комп'ютера. Учитель проводить контрольні роботи, вікторини, конкурси.

Рекомендації щодо організації ознайомлення учнів із складовими комп'ютера:

  • Ознайомлення учнів із складовими комп'ютера слід проводити поетапно, починаючи з основних понять і поступово переходячи до більш складних.
  • Для ознайомлення учнів із пристроями комп'ютера можна використовувати різні методи та прийоми, щоб зробити процес навчання цікавим та ефективним.
  • Учні повинні мати можливість самостійно ознайомитися з пристроями комп'ютера, виконувати практичні завдання та ігри.

Приклади завдань для ознайомлення учнів із складовими комп'ютера:

  • Назви пристрої комп'ютера, які наведені на малюнку.
  • Покажи, які пристрої комп'ютера входять до групи пристроїв введення.
  • Поясни, як взаємодіють пристрої комп'ютера.
  • Розбери комп'ютер і склади його знову.
  • Напиши реферат про один із пристроїв комп'ютера.

Висновок:

Ознайомлення учнів із складовими комп'ютера є важливим етапом у формуванні у них інформаційної компетентності. Для того, щоб учні могли правильно використовувати комп'ютер, вони повинні розуміти, з чого він складається і як працює.

  1. Тема: Комп'ютер, основні складові комп'ютера та їх застосування

Клас: 2

Мета:

  • Ознайомити учнів із основними складовими комп'ютера, їх призначенням та взаємодією.
  • Розвивати пізнавальні інтереси учнів.
  • Виховувати бережливе ставлення до комп'ютерної техніки.

Обладнання:

  • Комп'ютер, проектор, екран;
  • Презентація "Комп'ютер та його складові";
  • Модель системного блоку;
  • Картки із зображеннями пристроїв комп'ютера.

Хід уроку:

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

  • Бесіда про призначення комп'ютера.
  • Гра "Я знаю".

III. Вивчення нового матеріалу.

  1. Поняття про комп'ютер.
  • Розповідь учителя про комп'ютер як про електронну машину, яка обробляє інформацію.
  • Показ презентації "Комп'ютер та його складові".
  1. Основні складові комп'ютера.
  • Ознайомлення учнів із основними складовими комп'ютера: системним блоком, монітором, клавіатурою, мишею.
  • Показ та пояснення призначення кожного пристрою.
  • Робота з картками із зображеннями пристроїв комп'ютера.
  1. Взаємодія пристроїв комп'ютера.
  • Розповідь учителя про те, як взаємодіють пристрої комп'ютера, щоб виконати завдання.
  • Гра "Збери комп'ютер".

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

  • Виконання практичного завдання "Назви пристрої комп'ютера".
  • Виконання тестового завдання.

V. Підсумок уроку.

  • Бесіда про значення комп'ютера в житті людини.
  • Гра "Знайди помилку".

VI. Рефлексія.

  • Що нового ви дізналися на уроці?
  • Що було найцікавіше?

VII. Домашнє завдання.

  • Намалювати малюнок на тему "Мій комп'ютер".

Оцінювання.

  • За активну участь у роботі на уроці.
  • За виконання практичних завдань.
  • За відповіді на запитання.

Додаткові матеріали.

  • Дидактичні матеріали з інформатики для 2 класу.
  • Комп'ютерні програми для ознайомлення учнів із пристроями комп'ютера.

Інформаційні джерела.

  • Підручник "Інформатика. 2 клас" Н. В. Морзе.
  • Методичні рекомендації з інформатики для 2 класу.

Тема: Інформаційні процеси і комп'ютер

Клас: 3

Мета:

  • Ознайомити учнів із поняттями "інформаційний процес" та "комп'ютер";
  • Розкрити взаємозв'язок між інформаційними процесами та комп'ютером;
  • Розвивати пізнавальні інтереси учнів;
  • Виховувати бережливе ставлення до комп'ютерної техніки.

Обладнання:

  • Комп'ютер, проектор, екран;
  • Презентація "Інформаційні процеси та комп'ютер";
  • Набір карток із зображеннями інформаційних процесів;
  • Модель комп'ютера.

Хід уроку:

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

  • Бесіда про призначення комп'ютера.
  • Гра "Я знаю".

III. Вивчення нового матеріалу.

  1. Поняття про інформаційні процеси.
  • Розповідь учителя про інформаційні процеси.
  • Показ презентації "Інформаційні процеси та комп'ютер".
  1. Види інформаційних процесів.
  • Ознайомлення учнів із видами інформаційних процесів: збирання, зберігання, обробка, передача, використання.
  • Робота з набором карток із зображеннями інформаційних процесів.
  1. Комп'ютер як пристрій для автоматизації інформаційних процесів.
  • Розповідь учителя про комп'ютер як пристрій для автоматизації інформаційних процесів.
  • Демонстрація моделі комп'ютера.

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

  • Виконання практичного завдання "Розташуй інформаційні процеси у правильному порядку".
  • Виконання тестового завдання.

V. Підсумок уроку.

  • Бесіда про значення інформаційних процесів у житті людини.
  • Гра "Знайди помилку".

VI. Рефлексія.

  • Що нового ви дізналися на уроці?
  • Що було найцікавіше?

VII. Домашнє завдання.

  • Написати невеликий твір на тему "Як комп'ютер допомагає мені в навчанні".

Оцінювання.

  • За активну участь у роботі на уроці.
  • За виконання практичних завдань.
  • За відповіді на запитання.

Додаткові матеріали.

  • Дидактичні матеріали з інформатики для 3 класу.
  • Комп'ютерні програми для вивчення інформаційних процесів та комп'ютерів.

Інформаційні джерела

  • Підручник "Інформатика. 3 клас" Н. В. Морзе.
  • Методичні рекомендації з інформатики для 3 класу.

Методи та прийоми:

  • Бесіда;
  • Презентація;
  • Робота з картками;
  • Демонстрація моделі;
  • Виконання практичних завдань;
  • Гра.

Тема: Операції з файлами та папками

Клас: 4

Мета:

  • Ознайомити учнів із поняттями "файл" і "папка", їх призначенням та взаємодією.
  • Навчити учнів виконувати основні операції з файлами та папками.
  • Розвивати логічне мислення учнів.
  • Виховувати бережливе ставлення до комп'ютерної техніки.

Обладнання:

  • Комп'ютер, проектор, екран;
  • Презентація "Файли та папки";
  • Практичне завдання.

Хід уроку:

I. Організаційний момент.

II. Актуалізація опорних знань.

  • Бесіда про призначення комп'ютера.
  • Гра "Я знаю".

III. Вивчення нового матеріалу.

  1. Поняття про файл і папку.
  • Розповідь учителя про файли та папки.
  • Показ презентації "Файли та папки".
  1. Основні операції з файлами та папками.
  • Ознайомлення учнів із основними операціями з файлами та папками: створення, перейменування, копіювання, переміщення, видалення.
  • Пояснення призначення кожної операції.
  1. Взаємодія файлів та папок.
  • Розповідь учителя про те, як файли та папки взаємодіють між собою.
  • Гра "Знайди помилку".

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

  • Виконання практичного завдання.

V. Підсумок уроку.

  • Бесіда про значення файлів та папок.
  • Гра "Хто швидше?".

VI. Рефлексія.

  • Що нового ви дізналися на уроці?
  • Що було найцікавіше?

VII. Домашнє завдання.

  • Вивчити § 6 підручника.

Оцінювання.

  • За активну участь у роботі на уроці.
  • За виконання практичного завдання.
  • За відповіді на запитання.

Додаткові матеріали.

  • Дидактичні матеріали з інформатики для 4 класу.
  • Комп'ютерні програми для роботи з файлами та папками.

Інформаційні джерела.

  • Підручник "Інформатика. 4 клас" Н. В. Морзе.
  • Методичні рекомендації з інформатики для 4 класу.

Практичне завдання.

Створити папку на робочому столі. У цій папці створити три файли з будь-яким вмістом. Перейменуйте файли. Скопіювати файли в іншу папку. Перемістіть файли назад у першу папку. Видаліть папку та її вміст.

Методичні рекомендації.

На початку уроку вчитель актуалізує опорні знання учнів про призначення комп'ютера. Для цього можна провести бесіду або гру "Я знаю".

У процесі вивчення нового матеріалу вчитель пояснює поняття "файл" і "папка", їх призначення та взаємодію. Для цього можна використовувати презентацію "Файли та папки".

Ознайомлення учнів із основними операціями з файлами та папками можна провести в формі гри. Наприклад, можна провести гру "Знайди помилку". Учні отримують завдання знайти помилку в послідовності дій з файлами та папками.

Для закріплення вивченого матеріалу можна запропонувати учням виконати практичне завдання.

Під час підсумку уроку вчитель проводить бесіду про значення файлів та папок. Для цього можна запропонувати учням подумати, як вони могли б використовувати файли та папки в своїй роботі.

На завершення уроку вчитель проводить рефлексію. Учні відповідають на запитання:

  • Що нового ви дізналися на уроці?
  • Що було найцікавіше?

При оцінюванні учнів вчитель враховує їх активну участь у роботі на уроці, виконання практичного завдання та відповіді на запитання.

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Дудар Оля
Додано
18 жовтня 2023
Переглядів
155
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку