для вихователів, практичних психологів ЗДО пропонується систематизована методика яка призначена для вивчення усвідомлення дітьми моральних норм. Дослідження проводять індивідуально. Інструкція до тесту: «Я буду тобі розповідати історії, а ти їх закінчи».
Методика призначена для вивчення
усвідомлення дітьми моральних норм.
Дослідження проводять індивідуально
.
Інструкція до тесту: «Я буду тобі розповідати історії, а ти їх закінчи».
Тестовий матеріал
Історія 1. Діти будували місто. Оля стояла і дивилася, як грають інші. До хлопців підійшла вихователька і сказала: «Ми зараз будемо вечеряти. Пора складати кубики в коробки. Попросіть Олю допомогти вам ». Тоді Оля відповіла ...
☺Що відповіла Оля?
Історія 2. Каті на день народження мама подарувала красиву ляльку. Катя стала з нею грати. Тут підійшла до неї її молодша сестра Віра і сказала: «Я теж хочу пограти з цією лялькою». Тоді Катя відповіла ...
☺Що відповіла Катя?
Історія 3. Люба і Саша малювали. Люба малювала червоним олівцем, а Саша зеленим. Раптом Любін олівець зламався. «Саша, - сказала Люба, - можна мені домалювати картинку твоїм олівцем?» Сашко відповів ...
☺Що відповів Саша?
Історія 4. Петя і Вова грали разом і зламали дорогу красиву іграшку. Прийшов тато і запитав: «Хто зламав іграшку?» Тоді Петро відповів ...
Обробка результатів тесту
Обробка запропонована Р.Р. Калініної.
0 балів - дитина не може оцінити вчинки дітей.
1 бал - дитина оцінює поведінку дітей як позитивне чи негативне (правильне або неправильне, добре чи погане), але оцінку не мотивує і моральну норму не формулює.
2 бали - дитина називає моральну норму, правильно оцінює поведінку дітей, але не мотивує свою оцінку.
3 бали - дитина називає моральну норму, правильно оцінює поведінку дітей і мотивує свою оцінку.
Методика «Закінчи історію» - Головей Л.А., Рибалко Є.Ф. Практикум з вікової психології
Методика «Закінчи речення»
Мета: методика призначена для виявлення у дошкільників ставлення до моральних норм.
Інструкція до тесту
На бланку тесту необхідно закінчити пропозицію одним чи кількома словами.
Тест
1. Якщо я знаю, що вчинив неправильно, то ...
2. Коли мені важко сам прийняти правильне рішення, то ...
3. Вибираючи між цікавим, але необов'язковим, і необхідним, але нудним заняттям, я зазвичай ...
4. Коли в моїй присутності кривдять людини, я ...
5. Коли брехня стає єдиним засобом збереження хороше го відношення до мене, я ...
6. Якщо б я був на місці вчителя, я ...
Обробка та інтерпретація результатів тесту
Для обробки результатів можна скористатися наступною орієнтовною шкалою:
балів - дитина не має чітких моральних орієнтирів. Ставлення до моральних норм нестійке. Неправильно пояснює вчинки (вони не відповідають тим якостям, які він називає), емоційні реакції неадекватні або відсутні.
1 бал - моральні орієнтири існують, але відповідати їм дитина не прагне чи вважає це недосяжною мрією. Адекватно оцінює вчинки, однак ставлення до моральних норм нестійке, пасивне. Емоційні реакції неадекватні.
2 бали - моральні орієнтири існують, оцінки вчинків і емоційні реакції адекватні, але ставлення до моральних норм ще недостатньо стійке.
3 бали - дитина обгрунтовує свій вибір моральними установками; емоційні реакції адекватні, ставлення до моральних норм активне і стійке.
Методика «Закінчи пропозиція» / Діагностика емоційно-морального розвитку. Ред. і сост. І.Б. Дерманова. - СПб., 2002. С.114
1