Системне інтегроване опрацювання української народної казки "Колосок". Робота сучасного педагога соціального з «особливими» дітьми носить комплексний характер і включає в себе уміння працювати з використанням нових методів та форм роботи, до яких можемо віднести і метод казкотерапії для успішної соціальної адаптації дітей з інвалідністю.
Розроблена методика системного інтегрованого опрацювання української народної казки спирається на усталених у сучасній науці критеріях :
– концептуальність (опора на певні наукові концепції, що містять психологічні, дидактичні, соціально-педагогічні обґрунтування щодо досягнення виховних цілей);
– системність (наявність ознак системи, взаємозв’язок усіх частин процесу, цілісність);
– послідовність і ефективність ( за принципом від простого – до складного);
– керованість (можливість планування цілей, проектування процесу навчання, варіювання методами і засобами з метою корекції результатів);
– відтворюваність (можливість повторення, реалізації іншими однотипними установами, іншими суб’єктами);
– єдність змістовної і процесуальної частин.
Планування роботи над казкою найкраще здійснювати за тематичним плануванням. За зразок ми взяли рекомендації по плануванню роботи на засадах інтеграції Н. Гавриш, яке побудовано з урахуванням принципу групування навчального матеріалу, активну участь дітей в його систематизації та спрямовано на формування в дітей основ діалектичного світогляду, розкриття їх творчого потенціалу, розвиток здібностей та вміння самостійно, активно пізнавати довкілля. Завдання педагогів ― допомогти дітям усвідомити системність, цілісність реального мінливого світу у розмаїтті проявів, через формування уявлень про тваринний, рослинний, предметний світ.
Кожна із казок містить загальну систему опрацювання (тобто план) і варіації, що розбиті за блоками. Кожен блок має свої навчально-виховні цілі та змістовну частину подану в Рекомендованій діяльності педагога з дітьми. Звичайно ж наповнюваність його значно більша за необхідну для одного заняття. За одним блоком занять може бути декілька, в залежності від наявних чи вже сформованих знань дітей. Але для «особливої» дитини повторення навіть знайомого матеріалу корисне. Зміст Рекомендованої діяльності може бути використаний творчо педагогами, незмінним залишається сама концепція блочного розподілу матеріалу, що відповідає навчально-виховним цілям заняття. Кількість самих же блоків може бути або збільшена або зменшена за творчим підходом педагога і активності самих дітей. Результатом цієї комплексної роботи має стати розуміння всіма дітьми групи моралі казки, оцінка вчинків головних героїв, висловлювання моральних суджень та проекція у власне життя, що сприятиме більш успішній соціалізації дитини, збільшення її адаптаційного потенціалу.
Отже, у казках завжди перемагає добро - це дуже важливо у вихованні дітей на казках. Тоді дитині легше буде справлятися з життєвими труднощами. Життя внесе свої корективи, але в підсвідомості нічого не пропадає. Тож роль дитячих казок у вихованні дітей не може бути недооціненою. Потрібно навчити дітей судити про основні якості персонажів, оцінювати героя не тільки за вчинками, але і за мотивами. Слід зазначити, що робота сучасного педагога соціального з «особливими» дітьми носить комплексний характер і включає в себе уміння працювати з використанням нових методів та форм роботи, до яких можемо віднести і метод казкотерапії для успішної соціальної адаптації дітей з інвалідністю.
Системне інтегроване опрацювання української
народної казки «Колосок»
Мета:
Блок 2
1. КАЗКОТЕРАПІЯ ЯК ТЕХНОЛОГІЯ СОЦІАЛЬНОЇ АДАПТАЦІЇ ДІТЕЙ З ІНВАЛІДНІСТЮ
2. Методика системного інтегрованого опрацювання української народної казки