Методика використання онлайн ресурсів на уроках української мови та літератури під час дистанційного навчання

Про матеріал

Опис досвіду щодо використання онлайн ресурсів на уроках української мови та літератури під час дистанційного навчання

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Методика використання онлайн ресурсів при вивченні української мови та літератури в умовах дистанційного та змішаного навчання

 

 

 

DSCF3706.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

Адреса досвіду: 74231 Херсонська обл. Нововоронцовський р-н, пров. Шкільний, 6 Новоолександрівська ЗОШ-дитсадок І-ІІІ ст..

Автор досвіду: Швиденко Оксана Миколаївна, учитель української мови та літератури

Дата і місце народження: 13.01.1974 с. Новоолександрівка Нововоронцовського  району Херсонської області

Освіта, назва навчального закладу, рік закінчення, спеціальність за дипломом: вища, Херсонський державний педагогічний університет 1998 р., спеціальність  «Українська мова та література», кваліфікація вчителя української мови та літератури, зарубіжної літератури

Стаж роботи: загальний: 27рік у тому числі педагогічний 26 років

Кваліфікаційна категорія: спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії

Державні нагороди, відзнаки    Грамота Нововоронцовської районної державної адміністрації та районної ради 2006 р., Грамота відділу освіти Нововоронцовської районної державної адміністрації 2008 р.,

Класи, в яких викладаєте : 5, 7, 9 класи

Мова викладання: українська

Тема досвіду: Методика використання онлайн ресурсів при вивченні української мови та літератури в умовах дистанційного та змішаного навчання

 «Можна помітити подібність людської творчості і дерев: і те, і інше має особливі властивості і здатне принести плоди, притаманні лише йому».

(Ф. Ларошфуко)

 

 

 

Розвиток сучасної освіти нерозривно пов’язаний з інформатизацією суспільства, а інформаційно-комунікаційна компетентність розглядається як пріоритетна. Кожен учитель у своїй роботі шукає такі засоби навчання, які дозволяють найбільш ефективно сформувати пізнавальний інтерес учнів, активізувати їх діяльність, мотивувати до навчання. 

Дистанційне навчання – виклик для системи освіти в умовах сьогодення. Воно вимагає нових знань та вмінь, швидкого реагування, обрання дієвих онлайн-інструментів, участь у вебінарах, тренінгах, навчання за програмою підвищення кваліфікації, участь у тренінгах, конференціях:

03.12.2018 рік – навчання за програмою підвищення кваліфікації заступників директорів закладів загальної середньої освіти з навчально-виховної роботи у початкових класах відповідно до Концепції «Нова українська школа» (60 академічних годин/2 кредити ЄКТС) у КВНЗ «ХАНО»;

19-21.08.2020 рік – навчання за програмою підвищення кваліфікації для директорів закладів загальної середньої освіти. Заступників директорів в рамках І Літнього освітнього фестивалю SummerEndFest-2020  обсягом 20 годин ( 0,7 кредиту ECTS)за напрямами: інноваційність, управління освітнім процесом з використанням технологій дистанційного навчання, навчання впродовж життя. використання інформаційно-комунікаційних та цифрових технологій в освітньому процесі;

05.10.2020 рік – онлайн-курс «Про дистанційний та змішаний формати навчання» для педагогів та керівників шкіл (5 годин);

22.01.2021 рік – участь у вебінарі «Дистанційні та змішані форми навчання в курсі викладання української мови середньої та старшої школи» (1,5 год);

05-06.02.2021 року - участь у Всеукраїнській практичній онлайн конференції «Педагог на часі змін. Професійні навички НУШ», «Професійний розвиток вчителів. Новітні методики викладання» за темою «Уроки  української мови та літератури дистанційно. ZOOM-вчити по-новому» ( 15 годин / 0,5 кредиту (ЄКТС);

16.02.2021 рік – участь у вебінарі «Продуктивна дистанційка: експериментуємо під час уроків української» (2 години/0,06 кредиту ЄКТС );

22.02.-26.02.2021 рік-курс «Сучасна методика викладання української мови та літератури»  (1 кредит ECTS/ 30 годин);

28.02-01.03.2021 року - участь у Всеукраїнській практичній онлайн конференції «Сучасна освіта. Як зменшити дистанцію між учителем і учнем» за темою «Інструменти налагодження ефективної комунікації вчителів. Корпоративна культура» ( 15 годин / 0,5 кредиту (ЄКТС)

Існує чимало способів організації дистанційного навчання української мови і літератури для учнів під час карантину.  

По-перше, потрібно скласти тематичне планування на цей період, де врахувати, які теми можуть бути винесені на самостійне вивчення й рекомендувати учням їх опрацювати, а які теми потребують роз’яснення вчителя.

По-друге, не забуваймо про існування шкільного підручника з української мови і української літератури. Завдання для роботи з підручником має бути обов’язковим для всіх здобувачі освіти, оскільки підручники є загальнодоступними. Складні для самостійного опрацювання теми не варто пропонувати учням. Список завдань має містити чітко зазначені параграфи, сторінки та перелік вправ чи інших видів роботи.   Дистанційне навчання може проводитись у двох формах: онлайн і офлайн. Уроки онлайн – обмін інформацією в режимі прямої трансляції (вебінар). Перша умова проведення: учні та вчитель повинні бути забезпечені відповідним технічним обладнанням (ноутбук, планшет або комп’ютер з веб-камерою), мати підключення до мережі Інтернет. Друга умова: усі учні, роз’єднані територіально, повинні в призначений час приступити до роботи. Форми навчання у такому випадку використовують традиційні, але дещо модифіковані. При цьому між учителем та учнівською аудиторією існує безпосередній зв’язок: пряма відео трансляція, демонстрування презентації (зокрема колективний перегляд відео); обмін документами Microsoft Office; демонстрування робочого столу або активних програмних додатків із комп’ютера вчителя. При використанні офлайн технологій матеріали уроку зберігаються на платформі для проведення дистанційного навчання, учні можуть опрацювати їх у будь-який час. Якщо відповідної платформи немає, або далеко не всі учні мають доступ до якісного сигналу мережі Інтернет, радимо скористатися іншими соціальними мережами: вайбер, інстаграм, телеграм канал та ін.  Під час карантину вчитель у групу викладає завдання, оговорює терміни виконання, критерії оцінювання, учні своєю чергою надсилають вчителеві виконані завдання на особистий номер (без загального доступу). Не забуваймо про правила спілкування в групі, які радимо створювати разом з учнями, оскільки це буде стимулювати їх до неухильного дотримання цих правил. Пам’ятаймо про індивідуальний підхід до учнів. Тому завдання мають бути диференційовані (комусь достатньо виконати тести, а хтось може написати творче завдання).   Існує багато електронних ресурсів, які стануть у пригоді вчителеві української мови і літератури. Їх можна використовувати як під час звичного освітнього процесу – на уроках, – так і під час дистанційного навчання.  

  Експрес-уроки української мови від Олександра Авраменка вчитель може рекомендувати учням з метою ознайомлення конкретного слововживання з подальшим обговоренням.    

Створення відеоматеріалів: - одним із зручних сервісів для створення відео є додаток YouTube. Створивши власний канал, можна здійснювати запис відео, організовувати   пряму трансляцію уроку з комп’ютера, ноутбука чи мобільного телефона. Усі записи автоматично розміщуються на YouTube каналі (https://www.youtube.com/watch?v=0jW5rBkhBnU&t=3s)  вчитель може самостійно встановлювати рівень доступу до них - залишити відео приватним, надати доступ для всіх чи певним особам за акаунтами Google.  

 Ресурси для створення інтерактивних вправ та робочих аркушів: - https://learningapps.org/ - онлайновий сервіс, який є конструктором для розробки інтерактивних вправ.    Конструктор LearningApps призначений для розробки та зберігання дидактичних мультимедійних інтерактивних завдань з української мови та літератури, за допомогою яких учні можуть перевірити та закріпити свої знання в ігровій формі, що сприяє формуванню їх пізнавального інтересу, мотивації до навчання. За допомогою сервісу LearningApps.org впродовж незначного проміжку часу можна створювати власні завдання різного типу (ігри на розвиток пам’яті, кросворди, вікторини з вибором правильної відповіді, тести, кросворди. Сервіс  надає можливість отримання коду для того, щоб інтерактивні завдання були розміщені на сторінках сайтів або у блогах учителів.  

 

 

 
 Під час організації дистанційного навчання з української літератури доцільно працювати через онлайн-платформи, використовувати методики «Переверненого класу» чи іншого типу змішаного навчання, методика навчання яких передбачає самостійне прочитання здобувачами освіти літературного твору,  а практичні завдання закріплюються в класі чи під час групових робіт.  Цю методику використовують при традиційному  (класному) навчанні, вона буде ефективною й під час карантину, якщо роботи учнів перевіряти дистанційно.
Окрім чіткого переліку літературних творів, запланованих для вивчення під час карантину, важливо також надати покрокові інструкції батькам і дітям, як організувати самостійну роботу вдома. Наприклад: прочитайте літературний твір, перегляньте відеоурок, створіть ментальну карту, виконайте інтерактивну вправу, скриншот виконаного завдання надішліть на електронну пошту вчителя тощо.

 

Один з найпопулярніших месенджерів на сьогодні - Telegram. Він припав до душі багатьом підліткам та дорослим за свій простий функціонал, можливість зручного спілкування, за інформаційні канали і за чат-боти! Немає нічого більш зручного, ніж регулярно отримувати повідомлення з важливими новинами зі світу музики, кінематографа, науки чи культури. У Телеграмі є ряд корисних ботів для тінейджерів, які будуть корисні для вивчення мов, підготовки до ЗНО, для формування широкого кругозору.  

 

 

Підя час дистанційного та змішаного навчання використовуємо на уроках української мови в 5-9 класах інтерактивні тестові завдання 

                                         

 

 

 

Зручний інструмент для занять з української літератури та літератури  хмари слів.   Цей сервіс використовується для візуального відтворення списку слів, категорій, міток чи ярликів на спільному зображенні. А це сприяє швидкому запам’ятовуванню інформації. Такий формат роботи можна використати на початку уроку, а можна додати у якості завдання до квесту.

Варіанти роботи з хмарою слів:

  1. У хмарі можна зашифрувати вірш, запропонувати учням відгадати його та назвати автора. 
  2. Зашифрований у хмарі вірш можна використати на уроках з української мови: запропонувати учням зробити морфологічний розбір найбільш вживаних слів. 
  3. Можна створити хмару із лексемами з нового правопису, на які варто звернути увагу (невідмінювані іменники іншомовного походження, винятки з правил тощо). 

Для створення хмар слів варто спробувати використовувати сервіс Word It Out.

 

Його ключовими перевагами є: 

  • безкоштовність; 
  • наявність кириличних шрифтів; 
  • можливість обрати на власний смак два кольори, у яких буде показано текст та фон; 
  • наявність функції вибору орієнтації сторінки та співвідношення сторін зображення; 
  • можливість виключати короткі слова з хмари; 
  • наявність кнопки випадкових налаштувань, завдяки якій можна генерувати різні варіанти відображення тексту;
  • вільний доступ до скачування власноруч створеної хмари чи її поширення за допомогою посилання.

Також педагоги можуть використовувати під час занять з української мови та літератури мапи думок, адже за допомогою цієї технології, можна навчитися мислити абсолютно по-новому, використовуючи потенціал обох півкуль мозку. Це цікавий інтерактивний спосіб організації інформації для кращого запам’ятовування та аналізу певної теми. 

 

 

«Покоління Z» найкраще сприймає візуальну  інформацію, краще розуміє образи, ніж слова. Інструкції в картинках або у формі відеороликів – ось що потребують сучасні діти.

   Навчання має бути прив’язаним до життєвих потреб і реалій, у яких дитина існує. Прогресивні методики, ідеї допоможуть нам, учителям, мотивувати здобувачів освіти до дій, бажаного успіху. Використанням смартфона підлітками здійснюється  постійно: спілкування у соціальних мережах, переглядання фільмів, розваги, пошук потрібної інформації, прослуховування музики тощо. Тому залучення технологій з використанням мобільного телефону на уроках додатково заохотить школярів до вивчення  української мови та літератури. 

 

 

 

 

 

 


ДОДАТКИ

Конспект   уроку  української мови

з використанням хмарних технологій

 5 клас                                                 Швиденко  О.М.

Тема: Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина

Мета: закріпити знання, уміння, навички учнів про другорядні члени речення, навчити учнів розрізняти і визначати другорядні члени речення, розвивати навички використання другорядних членів речення у реченнях, орфографічну пам’ять, мовленнєві навички, виховувати любов до мови,  за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу виховувати почуття любові до рідного краю.

Тип уроку: узагальнення і систематизація вивченого матеріалу

Обладнання: інтерактивна дошка, проектор, дидактичний матеріал,  тести у форматі Google-форма.

Хід уроку


Верба похила над водою
Зелені коси розплела.
Я знову тихою ходою
Бреду до рідного села.

Місток. Човни і перші хати,
Стежина, граючись, веде.
Мені не треба поспішати,
Давно мене ніхто не жде.

Отут стояла наша хата,
Де верби стали молоді.
Мої маленькі ноженята
Тут часто бігали тоді...

Я тут родивсь. Оці тополі
Мене любили тут малим.
Я тут зростав на вільнім полі,
Зігрітий сонцем золотим.

Частенько тут блукав у житі,
Пташині слухав голоси.
Моєю мрією повиті,
Синіли там мої ліси.

Тут все моє. Мій гай замрійний,
І ця ріка, і ці сади.
І я, бурлака неспокійний,
Іще не раз прийду сюди.

Тут все моє. І тут я вдома,
Стежину кожну я впізнав,
Зростає радість, гасне втома,
Тут все моє. Я тут зростав.

Іван Коваленко

 

 


  1. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.

На початку уроку учні діляться на 3 групи: червоні, сині, зелені.

     ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ І ЗАВДАНЬ УРОКУ

(Склавши пазл https://www.jigsawplanet.com/?rc=play&pid=2897c4566440 учні дізнаються про тему уроку і записують її у зошити)

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
    1. Лінгвістичний експеримент

https://www.youtube.com/watch?v=fTm-bc5E5zE

Слово вчителя. Перегляньте, будь ласка, відеосюжет про наше село. Спробуйте розповісти про побачене непоширеними реченнями.

Село Новоолександрівка-справжня перлина таврійського краю. Не випадково саме тут на межі 19-20 століть родиною Фальц-Фейнів  був побудований величний маєток. Його залишки знаходяться сьогодні на березі Каховського водосховища. Нинішній стан будівлі-повчальний урок для сучасного покоління: як треба ставитися до історичної спадщини.

  • Який висновок можемо з вами зробити? (Отже, другорядні члени речення роблять мовлення більш виразним, образним, яскравим, емоційно забарвленим, влучним, конкретним.)

2.2. інтерактивна вправа «так» чи «ні»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.3.Робота з кластером або картою знань «Другорядні члени речення», використовуючи інтерактивну таблицю

 

  1. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
    1. Дослідження - конструювання

Замінити іменник-іменник на іменник-прикметник

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.   Кольорова вправа. (Робота в групах)  

     У 1922 на землях помістя Кам’яне виникло село Кузьмопавлівка. А пізніше його перейменували на Новоолександрівку. Наше село розташоване в мальовничому місці на узбережжі Каховського водосховища.     Новоолександрівка – наша гордість! Бо живуть тут справжні працелюби – трактористи, водії, вчителі, медики, всі як один закохані у свою справу, а ще - у природу рідного краю. Бо наш степ, пшеничні поля, придніпровські кручі, затока, ставок, різноманітні вибалки з чудовою рослинністю, з чарівним тваринним світом, просто не можна не любити.

      Людська доля щедро наділила жителів мудрістю і талантом бути господарями на своїй землі.

  1. Плутанина (інтерактивні дошка)

Скласти із поданих слів прислів’я, обравши інструмент інтерактивної дошки ПЕРО, підкреслити усі члени речення

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Батьківшина-мати, умій за неї постояти.

Без людини немає Батьківщини.

Без калини немає України.

Бережи, як око Вітчизну, і вона завжди берегтиме тебе.

  1.   Інтерактивна гра (QR- код: зіскануйте цей код мобільним пристроєм і перейдіть до вправи на LearningApps або перейдіть за посиланням https://learningapps.org/watch?v=piuf7qijj16  )

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.   Лінгвістична гра «Склади схему» (Робота в групах)

4.ПІДСУМОК УРОКУ

  1. Які другорядні члени речення повторили на уроці?
  2. На які питання вони відповідають?
  3. Як підкреслюються у реченні?

5. ОЦІНЮВАННЯ

6. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1.Написати коротку розповідь про своє рідне село  (5-6 речень). Підкреслити у реченнях головні та другорядні члени речення.

2. Створити мотиватор "Люби свій край" або фотоколаж "Рідні стежини."

7. ЗАКЛЮЧНЕ СЛОВО ВЧИТЕЛЯ

Сьогодні ми з вами переконалися, якою багатою, милозвучною і барвистою є наша рідна українська мова. Усі ми живемо в Україні, пишаємося нею і сподіваємося на щасливе майбутнє. Де б ми не подорожували, але завжди повертаємося  додому, у рідну Україну.

(перегляд відеокліпу «Новоолександрівка – перлина таврійського краю»)  https://www.youtube.com/watch?v=hTpewV9OnMg&t=68s

 

 

doc
Додано
28 лютого 2023
Переглядів
3025
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку