Методика загадок в роботі з дітьми
Методика використання загадок в роботі з дітьми
За змістом загадки повинні відповідати завданням всебічного розвитку, містити виховну думку, відповідати віковим і психологічним особливостям дітей, бути доступною.
Основа для відгадування загадок — достатньо повні уявлення про предмети і явища, тому необхідно враховувати досвід дітей, як колективний, так і індивідуальний.
Загадка повинна мати повну і точну характеристику предмета або явища, опис типових ознак. Вона повинна бути цікавою, грамотною, образною, мати ігровий характер.
Для дітей молодшої групи характерне емоційне сприймання. В молодшому віці активно розвиваються увага, пам'ять, яка стає наочно-образною, формується уява. Завдяки цьому на основі словесного опису діти можуть створити образ предмета.
Тематика загадок обмежена невеликим життєвим досвідом дітей. Це загадки про іграшки, свійських тварин, деякі предмети домашнього вжитку, продукти харчування. Загадки можуть мати підказку.
Голодна — мукає,
сита — жує,
Всім дітям молоко дає.
(Корова)
Хто нам пісеньку таку
Весь час співа: «Ку-ку-рі-ку!»?
(Півник)
Зубів не має, а кусає.
(Кропива)
Довгий, зелений,
Добрий солоний,
Добрий і сирий.
Хто він такий?
(Огірок)
Загадки для дітей молодшої групи повинні бути лаконічні, з яскравими характеристиками, конкретними образами, не повинні бути докладними.
У дітей молодшої групи ще малий життєвий досвід та не сформоване абстрактне мислення, тому часто вихователь сам дає відповідь на загадку. Бажано відгадку показати, використавши малюнки, іграшки тощо і обов'язково ще раз повторити текст загадки. Діти будуть запам'товувати загадку і наступного разу самі її відгадуватимуть.
Діти середнього дошкільного віку вміють виділяти в предметах різні якості і властивості(форму, колір, величину, матеріал, смак, запах, призначення та ін.), порівнювати предмети між собою.
Відповідно до програми виховання в дитячому садку, діти цього віку знайомляться з особливостями овочів, фруктів, характерними ознаками тварин, вчаться спостерігати явища природи, дізнаються про призначення предметів домашнього вжитку, транспорт.
Тематика загадок: свійські і дикі тварини, предмети домашнього вжитку, одяг, їжа, явища природи, засоби пересування.
Загадки можуть бути докладні, як розповідь про предмет. Можна добирати загадки з простими порівняннями і прозорими метафорами.