Михайло Коцюбинський. Коротко про письменника. Жанрові та композиційні особливості твору «Дорогою ціною».

Про матеріал
Урок-дослідження, де здобувачі освіти досліджують життєвий і творчий шлях М. Коцюбинського; з’ясовують сюжет твору, особливості композиції; досліджують його жанрові особливості (риси пригодницького твору та романтично-психологічного); встановлюють причино-наслідкові зв’язки подій.
Перегляд файлу

 

Тема. Михайло Коцюбинський. Коротко про письменника. Жанрові  та композиційні особливості твору  «Дорогою ціною».

 

Цілі уроку:

ознайомити школярів із життєвим і творчим шляхом М. Коцюбинського;

з’ясувати сюжет твору, особливості композиції; дослідити його жанрові особливості (риси пригодницького твору та романтично-психологічного); розвивати навички  аналізувати художні засоби, встановлювати причино-наслідкові зв’язки,  культуру зв’язного мовлення , логічне мислення, пам’ять, спостережливість; виховувати естетичний смак, вміння бачити красу й досконалість художнього слова; інтерес до історичного минулого рідного краю.

 Тип уроку: урок-дослідження

Обладнання: підручник, портрет М. Коцюбинського,  дидактичний матеріал, роздатковий матеріал , фонозапис, відеоуривки,презентація.

 

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І.Організаційний момент

1. Привітання.

2.Емоційне налаштування на урок.

Афірмації – це позитивна думка.

Подумайте, що ви хочете отримати від афірмації. Я  хочу, щоб вона  мотивувала вас до досягнення мети й підвищила вашу впевненість у собі на сьогоднішньому уроці.

 

ІІ. Оголошення теми й завдань уроку

Сьогодні ми починаємо вивчення творчості надзвичайно цікавого  й популярного письменника. Упродовж десятиліть творчість М. Коцюбинського хвилювала й продовжує хвилювати читачів. У чому ж секрет популярності його творів? По-перше, у тому, що звертався він до своїх читачів зі зрозумілими для всіх проблемами.  Проходять десятиліття, а проблеми, розкриті письменником, залишаються актуальними й сьогодні. По-друге, цей письменник — неперевершений знавець людської душі і природи.

ІІІ. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань

1.Робота в зошитах

Тема. Михайло Коцюбинський. Коротко про письменника. Жанрові  та композиційні особливості твору  «Дорогою ціною».

2.Картки само оцінювання (пояснення, як за ними працювати)

3. Житєвий і творчий шлях письменника (повідомлення учнів)

- Домашнє завдання у вас було підготувати повідомлення про життя і творчість Михайла Коцюбинського, а також знайти вислови відомих людей про нього.

 Під час розповіді учнів, а також протягом уроку з інших джерел, я пропоную методом дослідження біографії, який називається «Просопографія», скласти портфоліо письменника.

 Джерельна база просопографії надзвичайно різноманітна. Це – практично всі джерела, що стосуються людської діяльності.

(Виступи учнів)

Вислови відомих людей  про М.М.Коцюбинського

...Після Шевченка, поруч з Іваном Франком,   Лесею Українкою,  Стефаником щодо краси й глибини своїх творів – іншого письменника  такого ми не знайдемо. ... великі світочі людства   давно вже розступилися, щоб дати місце і йому    в шерензі борців, мислителів і шукачів правди.

                               П. Тичина

Ти з нами будеш вічно жити,

Як сяйво сонця, як вечірній спів,

Ти так любив землі своєї квіти,

І так, як квіти, ти людей любив.

В. Сосюра.

Велике спасибі Вам за Ваш подарунок. Смакуючи, перечитував я його ... Які хороші малюнки і людей з їх горем та болем, і природи з її світовою красою, такою іноді німою і глухою до людського горя! Дуже мені сподобалось Ваше «Дорогою ціною».

                      Панас Мирний

Твори М. Коцюбинського надзвичайно поетичні. Недаремно М.В. Лисенко підкреслював, що у них « стільки поезії і мелодійності, що так і хочеться перекласти їх на музику».

 

4.Перегляд відеофільму «Музей Коцюбинського в Чернігові»

5. Робота з перифразами

Як же по-іншому називали Михайла Коцюбинського

Сонцепоклонник, бо дуже любив сонце і квіти. Михайло Михайлович дуже любив життя.  Любив у ньому те, що має красу і світло, радість і ласку. Любив сонце, весну, літо. Його називали Сонцепоклонником або Соняхом.

6. Повторення  теорії літератури.

Роди літератури, жанри та їх ознаки.

Приклади жанрів різних родів літератури.

- До якого роду літератури ми віднесемо твір М.Коцюбинського «Дорогою ціною»?

7.Літературне дослідження

Проблемне питання.

— Одні літературознавці визначають жанр твору «Дорогою ціною» як повість, інші — як оповідання. А як вважаєте ви? Доведіть свою думку.

Отже, ми виконаємо дослідження жанрових ознак та художніх особливостей твору.

8. Визначення  побудови  та сюжету твору М.Коцюбинського «Дорогою ціною»

Твір «Дорогою ціною» починається прологом.

Палке слово автора про героїчну історію народу, про його нескорений вільнолюбивий дух.

I частина — втеча Остапа й Соломії від пана.

II частина — переправа через Прут і поранення головного героя.

III частина — перебування Остапа у плавнях, пошуки Соломією порятунку. Поєдинок юнака з вовком.

IV частина — головні герої у циган, арешт Остапа.

V частина. Спроба Соломії визволити коханого з-під турецької варти.Загибель головної героїні.

Епілог — старий Остап живе самотою і чекає зустрічі у вічності з коханою.

 ( Робота учнів із літературознавчими словничками, запис визначення пролог, епілог).

Пролог – це слово, запозичене з грецької мови, де «prologos» позначає «вступ». Так називається вступна частина літературного чи музичного твору, в тому числі театральної п’єси або музично-сценічної постановки.

У пролозі можуть:

викладатися події, які передували основній сюжетній лінії твору.

Епілог – слово, також запозичене з грецького. «Epilogos» означає «післямова». Це завершальна частина твору, яка відокремлена від основного тексту і являє собою короткий опис подальшої долі дійових осіб.

Сюжет твору.

 

Пролог

Опис важкого життя українського народу за часів кріпацтва

Зав’язка

Втеча Остапа та Соломії від пана

Розвиток дії

Переправа через Прут, поранення Остапа

 

Переховування Остапа у плавнях

Пошуки порятунку Соломією

Сутичка Остапа з вовком

Перебування у циган

Арешт Остапа

План визволення

Кульмінація

Спроба визволити Остапа

Розв’язка

Смерть Соломії

Епілог

Старий Остап живе самотою і чекає зустрічі у вічності з коханою.

 

9.Перегляд буктрейлера до  твору «Дорогою ціною»

10. Визначення  сюжетних ліній , теми та основної думки твору.

Тема: Зображення героїчної боротьби українського народу проти кріпацтва, непереможного прагнення селян-кріпаків до вільного життя.

Сюжетні лінії:

Відтворення історичної епохи

Боротьба героїв за власне щастя й волю

Щире почуття кохання між Остапом та Соломією

Основна думка твору:  оспівування волелюбності українського трудового народу, утвердження непримиренності інтересів багатих і бідних, заклик здобувати волю, хоча б і дорогою ціною.

 

Повертаємося до проблемного питання: «Який же жанр твору «Дорогою ціною?»

Оповідання

Повість

Спільне

  • Зображується одна, зрідка кілька подій з життя головного героя;
  • Нетривалий час дії;
  • Стислість розповіді та опису;
  • Основних дійових осіб 3-4
  • Зображується кілька подій з життя 1-2 героїв;
  • Тривалий час дій;
  • Докладність розповіді про події, широкі описи;
  • Основних дійових осіб 4-6

Епічний твір

Прозова форма

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

11.Робота в групах

 (На слайді вибрати – І група - ознаки оповідання; ІІ група -  ознаки повісті, 

ІІІ група - спільні ознаки)  (Кола Вена)

Проблеми твору: людської свободи, волі, вірності, справжньої дружби.

12.Літературне дослідження.

- Ще у 1906 році Л. Старицька-Черняхівська назвала «Дорогою ціною» пригодницьким твором. І досі нема єдиної думки серед дослідників, як визначити жанр твору: перед нами пригодницький твір чи романтично-психологічний? А як вважаєте ви?  

-  Ми вже з вами знайомі з ознаками пригодницько-романтичних творів:

«Климко» Григора Тютюнника, «За сестрою» Андрія Чайковського.

Робота в групах

Одній групі вибрати ознаки пригодницького жанру, іншій-романтично-психологічні  риси.

Риси пригодницького жанру:

  1. Динамічність розгортання  великої кількість подій,  несподіваних поворотів сюжету.
  2. Мотиви викрадення, переслідування.
  3. Атмосфера таємничості, загадковості.
  4. Ідея випробувань (випробування почуттів, які, власне, і спонукають героїв до дії).
  5. Низка пригод головного героя, пов’язана з його перевдяганням і перевтіленням.
  6. Мотив ув’язнення.
  7. Наявність другорядних героїв, котрі самі собою зумовлюють пригодництво: ворожки, циганки, виписані в дусі народних уявлень.
  8. Використання автором прийому раптовості, появи «потрібної» людини (допомоги) у вирішальний момент.  

Риси романтично-психологічного твору:

1.  В основі сюжету яскраві, виняткові події; у них з найбільшою силою розкривається характер головного героя.

2. Предметом зображення є не стільки події самі по собі, скільки внутрішній світ героя, порухи його душі. 

3. Поєднання опису подій з роздумами й діалогами героїв.             

 (У скрутних умовах випробувань герої дбають один про одного, бо щиро кохають. Ідеалізція, певною мірою перебільшення почуттів є ознакою романтичного твору)

4. Зображення картин природи, що допомагають відтворенню переживань героїв.     

 

13. Узагальнення літературного дослідження

Жанр твору: повість із пригодницьким, романтичним сюжетом.

Прийом «Дерево рішень»  

   Висновок:   «Дорогою ціною» — пригодницький твір. Справді, повість має чимало елементів пригодницького твору. Ще із самого початку читач поринає в динамічне розгортання подій: втеча Остапа і Соломії із села, перевдягання героїні в хлопця, сповнена небезпек дорога, переправа через Дунай, втеча від переслідування, поранення Остапа, блукання Соломії в плавнях, загибель Івана Котигорошка і Соломії.

  Висновок: психологізм твору досягається ще й завдяки введення описів природи, які перебувають  у нерозривній єдності зі станом душі героїв. Якщо з ними все в порядку, то і в природі все спокійно, тихо, якось казково, романтично: «Човен плавно загойдався на воді, а далі тихо й рівно посунув по воді над зорями …» Ситуація напружується, коли читаємо про зорі знову «…тремтіли на дні блакитної безодні». Оте тремтіння насторожує нас, несе в собі віщування чогось недоброго, що неминуче може статися з героями.

 Тихо й безлюдно було на березі, коли Соломія з Остапом мали спустити пліт на річку, щоб переправитися в плавні, які в далині «непривітно шуміли». Цей непривітний шум навіює передчуття біди.

ІV. Узагальнення та систематизація знань учнів.

Виконати тестові завдання за кюар кодом.

 

V. Підсумок уроку

1.Слово  вчителя

Твір «Дорогою ціною» цікавий і цінний для нас, читачів, не лише своїм змістом, але і мистецькими якостями. Поетичністю мови, майстерністю пейзажів, образністю він заслужено посідає першорядне місце в українській прозі. Як і його автор, якому, за словами Павла Тичини, «в літературі українській ... належить одне з найпочесніших місць: після Шевченка, поруч з Франком, Лесею Українкою, Стефаником — щодо краси й глибини своїх творів іншого письменника такого ми не знайдемо»

2. Прийом «Незакінчене речення»

       Мене змусило задуматись...

       Мене вразило…

       Мені запам’яталось

       Мене здивувало…

 

VI. Домашнє завдання

Дібрати цитатну характеристику до образів Остапа, Соломії, Івана Котигорошка.

*Скласти щасливу кінцівку до повісті «Дорогою ціною».

 

 

Картка  самооцінювання

 

 

Критерії

Ваш бал

Бали

1

Портфоліо письменника

 

12

2

Повідомлення  «Життєвий і творчий шлях Михайла Коцюбинського»

 

12

3

Робота за текстом твору (композиція твору)

 

12

4

Робота в групах (жанр твору)

 

12

5

Робота в групах (особливості повісті)

 

12

6

Теорія літератури

 

12

7

Онлайн-тест на освітньому порталі  «На урок»

 

12

8

 Був (ла)  активною на уроці

 

12

 

 

Всього

 

 

 

 

 

     

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                              Портфоліо письменника

 

Персонаж:_____________________________________________________ 

 

Роки життя:__________________________________________________

 

Місце народження:________________________________________________

 

Місце проживання:____________________________________________

 

Освіта (де здобував):________________________________________________

_________________________________________________________________

 

Рід діяльності:_____________________________________________________

 

Жанр: _________________________________________________________

 

 Мова творів:  _____________________________________________________

 

Люди,з якими був знайомий:  ________________________________________

______________________________________________________________________

 

Зовнішній вигляд (манери, одяг, звички): ____________________________

 

   Захоплення:_______________________________________________________

 

Приватне життя (дружина, діти):__________________________________

_______________________________________________________________________

 

Самопочуття:___________________________________________________

 

Місце поховання:_______________________________________________________

 

1

 

docx
Додано
14 березня
Переглядів
190
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку