Тема. САМОБУТНЯ ПОСТАТЬ ПОЕТА ВАСИЛЯ ГОЛОБОРОДЬКА В УКРАЇНСЬКІЙ ЛІТЕРАТУРІ. ОРИГІНАЛЬНІСТЬ, ПРОСТОТА ВИСЛОВЛЕННЯ ГЛИБОКИХ ПОЧУТТІВ, ВАЖЛИВИХ ДУМОК У ПОЕЗІЇ «З дитинства: дощ» (Я уплетений)
Завдання уроку: ознайомити учнів із основними фактами життя та творчості Василя Голобородька, його поезією «З дитинства: дощ»; розкрити ідейний зміст твору та своєрідність поетичної форми (вільний вірш), пояснити роль ужитих художніх засобів, власне розуміння образного змісту; розкрити значення образів поезії; розвивати навички виразного читання поезії, формувати життєствердні, оптимістичні настрої; виховувати любов до навколишнього світу, Батьківщини, рідного дому.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: підручник, портрет Василя Голобородька, аудіозапис дощу, аудіозапис Л. ван Бетховена «Музика дощу», мультимедійний проєктор.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І.Організаційний момент
1. Привітання.
2.Емоційне налаштування на урок.
Афірмації – це позитивна думка.
Подумайте, що ви хочете отримати від афірмації. Я хочу, щоб вона мотивувала вас до досягнення мети й підвищила вашу впевненість у собі на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Оголошення теми й завдань уроку
1. Слово вчителя
Говорити ми сьогодні ми будемо про незвичайного поета, нашого сучасника, майстра вільного вірша, дослідника українського фольклору та міфології – Василя Івановича Голобородька. Доля цієї людини незвичайна, а сила духу, цілеспрямованість і талант, віра в народну мудрість — безмежні.
2.Робота в зошит
Тема уроку. Самобутня постать поета Василя Голобородька в українській літературі. ОРИГІНАЛЬНІСТЬ, ПРОСТОТА ВИСЛОВЛЕННЯ ГЛИБОКИХ ПОЧУТТІВ, ВАЖЛИВИХ ДУМОК У ПОЕЗІЇ “З дитинства: дощ” (Я уплетений)
ІІІ. Засвоєння навчального матеріалу в процесі виконання практичних завдань
1. Робота з епіграфом
Пропоную епіграфом до нашого уроку взяти слова Ліни Костенко
Поезія – це завжди неповторність…
Л. Костенко
- Які думки у вас виникли, коли ви прочитали цей епіграф.
Поетичне слово здатне проникати в таємниці людської душі, розвиває уяву, викликає найрізноманітніші емоції, вчить людину мислити, дає змогу побачити навколишній світ свіжим поглядом, допомагає розібратися в своїх переживаннях.
Поезія – це емоції, одягнені в слова.
Вона втамовує душевну спрагу, пробуджує в людині радість життя, любов до краси, входить в наше життя з дитинства і залишається з нами до кінця. Кожний знаходить в ній щось своє, близьке і зрозуміле.
Не поет, у кого думки не літають вільно в світі, А заплутались навіки в золотії тонкі сіті.
Леся Українка
Прийнято говорити, що поезія - це загущеність думки й почуття….. Іван Франко назвав поезію «кристалізацією» життя;
Поезія – це музика душі.
Поезія – це найвеличніша форма, в яку може втілитися людська думка.
Альфонс де Ламартін (Французький письменник і політичний діяч)
2.Картки самооцінювання (пояснення)
3. Асоціативний диктант ( в зошиті)
Домашнє завдання у вас було знайти цікаві факти про життя та творчість Василя Івановича Голобородька. ( відповіді учнів).
4.Представники Націона́льної пре́мії Украї́ни і́мені Тара́са Шевче́нка.
Націона́льна пре́мія Украї́ни і́мені Тара́са Шевче́нка часто згадується просто як Шевченківська премія — державна нагорода України, найвища в Україні творча відзнака за вагомий внесок у розвиток культури й мистецтва. Заснована 1961 року.
Павло Тичина, Володимир Сосюра, Андрій Малишко, Василь Симоненко, Ліна Костенко, Григір Тютюнник.
Першими лауреатами премії у 1962 році стали Павло Тичина, Олесь Гончар та Платон Майборода.
5.Хвилинка орфографії
Хочу звернути вашу увагу на правопис слова лауреат , відповідно до нової редакції Українського правопису 22 травня 2019 року Кабмін ухвалив. допускається правопису двох варіантах з аудиторія і авдиторія, лауреат і лавреат, пауза і павза, фауна і фавна.
6.Перегляд відеосюжету
Пропоную переглянути як зараз живе поет сучасності , хоча твори цієї талановитої людини перекладені 15 мовами світу, переважно зусиллями української діаспори.
7. Літературне дослідження
«Поет, достойний Нобелівської премії»
Оксана Забужко
- Я пропоную вам попрацювати сьогодні на уроці над таким проблемним питанням: «У чому феноменальність поезій В. Голобородька ?»
Ми живемо серед природи, і ми – теж частина цієї природи. І світ, який нас оточує, мінливий, різнобарвний. Такими є і наші почуття. Коли я бачу сніг – радію. А коли дощ - …? У мене почуття різні. Чому так? Яким буває дощ? ( відповіді учнів)
Так, дощ буває різним, тому і почуття різні. І складено про нього так багато поезій! І у В. Голобородька теж є вірш “З дитинства: дощ” (“Я уплетений...”), з яким ми сьогодні і познайомимось.
7.Створи емоцію до твору. Відтворити поезію В.Голобородька
https://www.youtube.com/watch?v=NI0CtDxaxYM
8. Створення кластера «Дощ»
(Робота в групах )
- Правила роботи в групі:
- Уважно слухай того, хто говорить.
- Не критикуй! Не принижуй!
- Право промовчати.
- Взаємна повага.
- Дотримуйтесь визначеного часу.
9. Представлення кластерів.
- Чи має дощ запах?
10. Відеоматеріал «Запах дощу»
- - Що нового ви почули про дощ ? ( Дощ має запах ).
- - А як називаються ці запахи? ( Геосмін)
- Це була біологія, а зараз поринемо у світ слова.
ІV. Ідейно-художній аналіз поезії “З дитинства: дощ” (“Я уплетений...”).
1.Робота з підручником.
Самостійне читання поезії «З дитинства:дощ»
- Зверніть увагу на особливість поезії .
( у ньому немає віршованої форми тобто немає рими, але вірш має свій власний ритм. Такі ознаки наближають вірш до прози).
- Що таке рима?
- Що відсутнє ще?
Чергування наголошених та ненаголошених складів. Відсутній віршовий розмір, не застосована силабо-тонічна система віршування.
2. Теорія літератури.
віршові розміри: ямб, хорей – двоскладова стопа. Анапест, амфібрахій , дактиль – трискладова стопа.
Вірш не має рими. Це вільний вірш, або верлібр.
Верлі́бр (фр. vers libre — вільний вірш) — неримований, нерівнонаголошений віршорядок (і вірш як жанр). Верлібр є одночасно і ліричним жанром.
Вільний вірш, як і дощ, може бути різним, і прочитання його теж є різним, адже кожен сам вирішує, де зробити паузу, логічний наголос. Його читають по - різному, так, як відчувають.
(Записують в зошит визначення)
3. Словникова робота.
- Чи є в поезії незнайомі слова? ( Тирло – місце відпочинку тварин ).
4. Опрацювання змісту твору. Бесіда за питаннями:
-Як же оспівується дощ у Голобородька ?
Поет створює панорамний пейзаж.
- На скільки частин можна поділити текст?
- Чиї ви ще знаєте вірші про дощ?
Ліна Костенко «Дощ полив, і дощ такий полив’яний», «Дощ» Павло Тичина,
Андрій Малишко «Дощик», Дмитро Павличко «Дядько дощ», Максим Рильський «Дощ» (Благодатний, довгожданий).
Ми побачили, що дощ як явище природи оспівується у вршах поетів по-різному.
5. Паспорт твору “З дитинства: дощ” (“Я уплетений...”).
1.Рід: лірика
2.Жанр: пейзажна поезія.
3. Тема: дитячі спогади ліричного героя про літній дощ.
4. Ідея: утвердження любові до рідного краю, захоплення гармонією людини і природи.
5.Робота з термінологічною карткою.
( Робота в парах)
- У вас на парті є термінологічна картка до поезії. Впишіть у неї художні засоби з тексту (5 хвилин)
( Звучить музика Лодвіга ван Бетховен « Музика дощу»).
Термінологічна картка
Епітети |
|
Порівняння |
|
Анафора |
|
Метафора |
|
Повтори |
|
Символи |
|
|
|
Зачитування відповідей.
6. Проблемне запитання.
- У чому полягає феноменальність поезій В. Голобородька ?
( За допомогою білого вірша автор зміг передати настрій і ритм дощу ).
Навіть якщо перше прочитання не дозволяє скласти чіткого враження, нас усе одно заворожує загальний позитивний настрій, захоплюють незвичні зорові образи та яскрава кольорова палітра твору. Дивним здається цей дощ із зеленим волоссям, у яке вплітається все навкруги — неначе в казці, немов у чарівному світі дитинства...
- Чи є життєстверджувальною ця поезія ? ( Так, вона надихає жити, творити).
- Послухаємо що про це говорить сам автор.
7.Перегляд відеоматеріалів (інтерв’ю з поетом).
V.Закріплення опрацьованого матеріалу
1. Виконання тестів на онлайн-платформі «На Урок» за посиланням.
VІ. Підсумок уроку
1.Слово вчителя
- Отже, на останок хочу вам сказати, що саме у дитинстві все переповнене світлом, радістю, навіть бешкетними вибриками. Мабуть, доросла людина не буде настільки щасливою, спостерігаючи, як падає дощ, напевно, це можливо тільки у дитинстві. Тож будьте життєрадісними, спостережливими, фантазуйте, мрійте разом із автором.
2. Прийом «Незакінчене речення»
Мене змусило задуматись...
Мене вразило…
Мені запам’яталось
Мене здивувало…
VІІ. Домашнє завдання
Повторити біографію В. Голобородька, опрацювати поняття з теорії літератури, опрацювати матеріал за підручником с.90- 93; * написати есе « Я серед природи ».
Картка самооцінювання
|
Критерії |
Ваш бал |
Бали |
1 |
Асоціативний диктант |
|
12 |
2 |
Передай емоцію. Умію виразно читати поезію, маю досконале мовлення. |
|
12 |
3 |
Домашнє завдання |
|
12 |
4 |
Робота в групі. Кластер |
|
12 |
5 |
Ідейно-художній аналіз поезії |
|
12 |
6 |
Робота в парах. Художні засоби |
|
12 |
7 |
Онлайн-тест на освітньому порталі «На урок» |
|
12 |
8 |
Був (ла) активною на уроці |
|
12 |
|
|
Всього |
|