"Михайло Стельмах. Повість «Щедрий вечір» 7 НУШ

Про матеріал
М. Стельмах. Повість «Щедрий вечір» – енциклопедія народознавства. Образ Михайлика. Захист краси - краси людського серця, праці на землі, рідної природи, пісні й мрії народу, самої його неперебутної душі - така моральна, і філософська, і естетична концепція романіста. В. Дончик. Літа ніколи не повертаються до людини, а людина завжди повертається до своїх літ. М. Стельмах
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Михайло Стельмах. Повість «Щедрий вечір». Вчителька Юлія

Номер слайду 2

Відгадайте!

Номер слайду 3

Михайло Стельмах. Михайло Стельмах (1912 – 1983) – український письменник, драматург, педагог, фольклорист. Народився 24 травня 1912 року в селі Дяківцях (тепер Літинського району Вінницької області) у родині селянина, ветерана російсько-японської війни Панаса Стельмаха. Мати — білоруска. У дев’ять років, його віддали до школи. Михайла одразу прийняли до другого класу, оскільки добре читав. У післявоєнний період, з 1945 по 1954 рік, працює співробітником Інституту фольклору, етнографії та мистецтва Академії наук УРСР. Тоді ж почалася і тривала все життя основна робота письменника – творення шести великих прозових полотен – романів про життя українського села і селян ХХ століття. Михайло Стельмах неодноразово обирався депутатом Верховної Ради СРСР (6 – 10-го скликань), був заступником голови Ради Національностей, делегатом Асамблеї ООН від України, носив почесне звання академіка АН УРСР. Помер письменник 27 вересня 1983 року у Києві. Похований на Байковому цвинтарі.

Номер слайду 4

Теорія літератури: Повість — це великий розповідний прозовий твір, у якому широко змальовано життя одного чи кількох героїв протягом тривалого або важливого за подіями часу. Дилогія - два самостійних твори одного автора, що мають різні назви й власні сюжети, але пов'язні між собою єдиним ідейним задумом та головними персонажами. Автобіографічний твір — це твір, в основу якого автор поклав факти власного життя.

Номер слайду 5

Зображення дитинства головного героя, витоків формування його характеру, світу дитячих переживань. Аналіз твору: Тема Ідея Проблеми Утвердження думки про те, що саме в дитинстві формується людина, тому треба оточити дитину любов'ю і вчити її любити навколишній світ Добро і зло; сімейні цінності; дитяча дружба; відносини між батьками і дітьми; людська нечесність і підступність; ставлення до природи; реальне і казкове у світосприйнятті дитини

Номер слайду 6

Повість "Щедрий вечір" стала гармонійним продовженням першої частини "Гуси-лебеді летять". У "Щедрому вечорі" оповідь ведеться вже від імені Михайлика-учня. За своєю художньою структурою повість "Щедрий вечір" нагадує описову повість (розлогі описи, подієва основа, поступове висвітлення змісту зображуваного). У творі органічно поєднались ліризм з достовірністю, зображення життя у "формах самого життя" з романтичним його піднесенням, антитезним відтінюванням змагань добра зі злом, правди з кривдою. В центрі ліричної повісті є формування особистості головного героя – хлопчика Михайлика. Повість написана у формі спогадів про минуле, в яких важко відокремити документальне від художнього домислу. Композиція і сюжет повісті «Щедрий вечір»

Номер слайду 7

Михайлик. Люблять, піклуються дбають про освіту, про майбутнє, оберігають. Батько-мати. Люба. Дружить. Дідусь. Любить онука, відкриває йому світ, робить іграшки. Дядько Миколаповажає розум, гумор у хлопцевіМар'яна. Приязно ставиться

Номер слайду 8

Аналізуємо!Визначте, які твердження суперечать змісту повісті, а які – ні. Наведіть аргументи для спростування суперечливих тверджень. А Михайлика возили до бібліотеки по книжки, бо хлопець нічого не хотів читати. Б Люба мала гарний голос, багато часу вона проводила в лісі, любила й оберігала природу. В Діти збирали в лісі цвіт липи, щоб купити зошити. Г Батьки сварили Михайлика за те, що він пише п’єси, та хотіли бачити його гарним стельмахом чи лісником.

Номер слайду 9

Аналізуємо!Визначте, які твердження суперечать змісту повісті, а які – ні. Наведіть аргументи для спростування суперечливих тверджень. А Михайлика возили до бібліотеки по книжки, бо хлопець нічого не хотів читати. Б Люба мала гарний голос, багато часу вона проводила в лісі, любила й оберігала природу. В Діти збирали в лісі цвіт липи, щоб купити зошити. Г Батьки сварили Михайлика за те, що він пише п’єси, та хотіли бачити його гарним стельмахом чи лісником. ТАК чи НІ ?

Номер слайду 10

Що вам сподобалося в стосунках Михайлика й Люби? Чи хотіли б ви мати таких друзів? Чому, на вашу думку, сучасні підлітки значно менше придивляються до поведінки тварин, до явищ природи, аніж головні герої повісті «Щедрий вечір»? А чи любите ви спостерігати за природою? Чому повість М. Стельмаха «Щедрий вечір» називаємо автобіографічною? Що, на вашу думку, спільне між Михайликом та автором твору?Міркуємо!

Номер слайду 11

Автобіографія. У повісті «Щедрий вечір» Михайло Стельмах розповідає про своє дитинство, про батька й матір, про дружбу з дівчинкою Любою, про події в школі тощо. Головний герой твору Михайлик – це сам автор. Твори, у яких письменник / письменниця розповідає про своє життя, називають автобіографічними. Розповідь в автобіографічних творах ведуть від першої особи («Я»). Головним героєм є автор / авторка такого художнього тексту. Персонажами виступають реальні люди: родичі, сусіди, знайомі автора / авторки; місце розгортання дії – населені пункти, з якими повʼязано життя автора / авторки. Події в автобіографічному творі достеменні, тобто такі, що справді відбувалися.

Номер слайду 12

Образ Михайлика. Михайлик — росте в сім'ї Панаса Дем'яновича гарною, чемною, доброю дитиною. Хлопчик бачить світ крізь призму казок, які розповідала йому бабуся. Він любить природу в усьому її розмаїтті: зорі у високому небі, любить перепілку вжиті й стук дятла, запах жита. Дуже радіє хлопчик приходу весни, літа, бо допомагатиме батькам, пастиме Обмінну на паші в лісі. А жати жито справжнім серпом! По-дорослому! Автор передає почуття хлопчика при посвяченні батьками в женці як вікову хліборобську традицію. Михайлик старанно працює, не відчуваючи втоми, до найурочистішої хвилини, до першого снопа, який на свят-вечорі стоятиме на найпочеснішому місці в хаті — на покуті.

Номер слайду 13

Домашнє Завдання: Створіть асоціативне гроно до образу Михайлика або Люби

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лавренчук Володимир
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
pptx
Додано
28 жовтня
Переглядів
3877
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку