"Михайло Стельмах. Повість «Щедрий вечір» 7 НУШ

Про матеріал
М. Стельмах. Повість «Щедрий вечір» – енциклопедія народознавства. Образ Михайлика. Захист краси - краси людського серця, праці на землі, рідної природи, пісні й мрії народу, самої його неперебутної душі - така моральна, і філософська, і естетична концепція романіста. В. Дончик. Літа ніколи не повертаються до людини, а людина завжди повертається до своїх літ. М. Стельмах
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Михайло Стельмах. Повість «Щедрий вечір». Вчителька Юлія

Номер слайду 2

Відгадайте!

Номер слайду 3

Михайло Стельмах. Михайло Стельмах (1912 – 1983) – український письменник, драматург, педагог, фольклорист. Народився 24 травня 1912 року в селі Дяківцях (тепер Літинського району Вінницької області) у родині селянина, ветерана російсько-японської війни Панаса Стельмаха. Мати — білоруска. У дев’ять років, його віддали до школи. Михайла одразу прийняли до другого класу, оскільки добре читав. У післявоєнний період, з 1945 по 1954 рік, працює співробітником Інституту фольклору, етнографії та мистецтва Академії наук УРСР. Тоді ж почалася і тривала все життя основна робота письменника – творення шести великих прозових полотен – романів про життя українського села і селян ХХ століття. Михайло Стельмах неодноразово обирався депутатом Верховної Ради СРСР (6 – 10-го скликань), був заступником голови Ради Національностей, делегатом Асамблеї ООН від України, носив почесне звання академіка АН УРСР. Помер письменник 27 вересня 1983 року у Києві. Похований на Байковому цвинтарі.

Номер слайду 4

Теорія літератури: Повість — це великий розповідний прозовий твір, у якому широко змальовано життя одного чи кількох героїв протягом тривалого або важливого за подіями часу. Дилогія - два самостійних твори одного автора, що мають різні назви й власні сюжети, але пов'язні між собою єдиним ідейним задумом та головними персонажами. Автобіографічний твір — це твір, в основу якого автор поклав факти власного життя.

Номер слайду 5

Зображення дитинства головного героя, витоків формування його характеру, світу дитячих переживань. Аналіз твору: Тема Ідея Проблеми Утвердження думки про те, що саме в дитинстві формується людина, тому треба оточити дитину любов'ю і вчити її любити навколишній світ Добро і зло; сімейні цінності; дитяча дружба; відносини між батьками і дітьми; людська нечесність і підступність; ставлення до природи; реальне і казкове у світосприйнятті дитини

Номер слайду 6

Повість "Щедрий вечір" стала гармонійним продовженням першої частини "Гуси-лебеді летять". У "Щедрому вечорі" оповідь ведеться вже від імені Михайлика-учня. За своєю художньою структурою повість "Щедрий вечір" нагадує описову повість (розлогі описи, подієва основа, поступове висвітлення змісту зображуваного). У творі органічно поєднались ліризм з достовірністю, зображення життя у "формах самого життя" з романтичним його піднесенням, антитезним відтінюванням змагань добра зі злом, правди з кривдою. В центрі ліричної повісті є формування особистості головного героя – хлопчика Михайлика. Повість написана у формі спогадів про минуле, в яких важко відокремити документальне від художнього домислу. Композиція і сюжет повісті «Щедрий вечір»

Номер слайду 7

Михайлик. Люблять, піклуються дбають про освіту, про майбутнє, оберігають. Батько-мати. Люба. Дружить. Дідусь. Любить онука, відкриває йому світ, робить іграшки. Дядько Миколаповажає розум, гумор у хлопцевіМар'яна. Приязно ставиться

Номер слайду 8

Аналізуємо!Визначте, які твердження суперечать змісту повісті, а які – ні. Наведіть аргументи для спростування суперечливих тверджень. А Михайлика возили до бібліотеки по книжки, бо хлопець нічого не хотів читати. Б Люба мала гарний голос, багато часу вона проводила в лісі, любила й оберігала природу. В Діти збирали в лісі цвіт липи, щоб купити зошити. Г Батьки сварили Михайлика за те, що він пише п’єси, та хотіли бачити його гарним стельмахом чи лісником.

Номер слайду 9

Аналізуємо!Визначте, які твердження суперечать змісту повісті, а які – ні. Наведіть аргументи для спростування суперечливих тверджень. А Михайлика возили до бібліотеки по книжки, бо хлопець нічого не хотів читати. Б Люба мала гарний голос, багато часу вона проводила в лісі, любила й оберігала природу. В Діти збирали в лісі цвіт липи, щоб купити зошити. Г Батьки сварили Михайлика за те, що він пише п’єси, та хотіли бачити його гарним стельмахом чи лісником. ТАК чи НІ ?

Номер слайду 10

Що вам сподобалося в стосунках Михайлика й Люби? Чи хотіли б ви мати таких друзів? Чому, на вашу думку, сучасні підлітки значно менше придивляються до поведінки тварин, до явищ природи, аніж головні герої повісті «Щедрий вечір»? А чи любите ви спостерігати за природою? Чому повість М. Стельмаха «Щедрий вечір» називаємо автобіографічною? Що, на вашу думку, спільне між Михайликом та автором твору?Міркуємо!

Номер слайду 11

Автобіографія. У повісті «Щедрий вечір» Михайло Стельмах розповідає про своє дитинство, про батька й матір, про дружбу з дівчинкою Любою, про події в школі тощо. Головний герой твору Михайлик – це сам автор. Твори, у яких письменник / письменниця розповідає про своє життя, називають автобіографічними. Розповідь в автобіографічних творах ведуть від першої особи («Я»). Головним героєм є автор / авторка такого художнього тексту. Персонажами виступають реальні люди: родичі, сусіди, знайомі автора / авторки; місце розгортання дії – населені пункти, з якими повʼязано життя автора / авторки. Події в автобіографічному творі достеменні, тобто такі, що справді відбувалися.

Номер слайду 12

Образ Михайлика. Михайлик — росте в сім'ї Панаса Дем'яновича гарною, чемною, доброю дитиною. Хлопчик бачить світ крізь призму казок, які розповідала йому бабуся. Він любить природу в усьому її розмаїтті: зорі у високому небі, любить перепілку вжиті й стук дятла, запах жита. Дуже радіє хлопчик приходу весни, літа, бо допомагатиме батькам, пастиме Обмінну на паші в лісі. А жати жито справжнім серпом! По-дорослому! Автор передає почуття хлопчика при посвяченні батьками в женці як вікову хліборобську традицію. Михайлик старанно працює, не відчуваючи втоми, до найурочистішої хвилини, до першого снопа, який на свят-вечорі стоятиме на найпочеснішому місці в хаті — на покуті.

Номер слайду 13

Домашнє Завдання: Створіть асоціативне гроно до образу Михайлика або Люби

pptx
Додано
28 жовтня
Переглядів
309
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку