МИКОЛА КУЛІШ. САТИРИЧНА КОМЕДІЯ «МИНА МАЗАЙЛО». РОЗВІНЧАННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО НІГІЛІЗМУ, ДУХОВНОЇ ОБМЕЖЕНОСТІ НА МАТЕРІАЛІ УКРАЇНІЗАЦІЇ
Мета :поглибити знання учнів про українізацію та художнє відтворення її,
ознайомити учнів із життєвою основою драми;
розкрити зміст, проблематику твору, його жанрові особливості;
формувати навички активної самостійної діяльності;
розвивати критичне мислення , уміння аналізувати драматичний твір;
виховувати національну самосвідомість; , вміння відстоювати власну думку.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Теорія літератури: драматичний твір, сатирична комедія.
Міжпредметні зв'язки: історія України, українська мова, зарубіжна література.
Хід уроку
Епіграф
Нації вмирають не від інфаркту.
Спочатку їм відбирає мову
Л. Костенко
1. Як ви вважаєте, які ознаки має українець ?
2. Створіть асоціативний кущ.
Діти клеять стікери зі словами на дошці.
Добре, молодці.
Епіграфом до уроку я взяла слова Ліни Костенко.
Як ви розумієте ці слова?
Правильно, але чи не зміняться ваші думки до кінця уроку?
I . Мотивація навчальної діяльності.
Твір,який ми вивчатимемо на уроці і сьогодні не втратив своєї актуальності.
Але що ж це за твір, який і сьогодні сприймається не тільки очима, а й серцем?
Твір, який хочеться перечитувати й замислюватися над проблемами сьогодення, які корінням сягають у далеке минуле.
У критиків він викликав найрізноманітніші емоції : від схвалення і захоплення до відвертого неприйняття.
Рекламою цього твору можуть слугувати слова відомого представника Розстріляного відродження М. Хвильового: “тільки епохальні п’єси можуть викликати таку дискусію і що тільки обмежені люди не розуміють, що саме такі п’єси роблять у театрі епоху ” .
Тема нашого уроку така : Микола Куліш. Сатирична комедія “Мина Мазайло”. Розвінчання національного нігілізму, духовної обмеженості на матеріалі українізації.
Розгортаємо зошити, записуємо тему уроку.
У вас на партах таблиці, у яких сформульовані завдання сьогоднішнього уроку. Перегляньте, будь ласка, допишіть, що ви очікуєте від уроку .
Слово вчителя
Робота над цим твором мала свою передісторію. Зі спогадів дружини автора: Микола якось зайшов до ЗАГСу, і там натрапив на список змінених прізвищ. Там було прізвище Гімненко змінено на Алмазов. Це дуже розсмішило Куліша, і він вирішив про це написати у своєму творі. Отож, головний герой твору не вигадка, а реальна особа.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Літературний диктант чи Бліц-турнір.
Читаю твердження, якщо воно правильне, то робите відповідний жест, якщо ні – теж відповідний.
- Події, описані у творі відбувається в домі Мини Мазайла у м. Харкові, у тридцяті роки XX ст„ у період найбільшого поширення українізації)ТАК
- Мокій Мазайло дуже захоплюється українською мовою й хоче переробити своє прізвище на Мазайло-Квач Так
- Мина прагне покращити знання з української мови і наймає собі вчительку? НІ
- Килина вирішила написати листа до своєї сестри тьоті Моті в Курськ, щоб вона негайно приїхала й вмовила Мокія змінити погляди ТАК
- Знайомлячи Улю з Мокієм, Рина перероблює прізвище Улі Розсохина на Розсоху, щоб догодити братові ТАК
- Мазайло викликає свого брата з Києва, щоб той підтримав його НІ
- Мина та його син Мокій мають спільну мету – змінити плебейське прізвище НІ
- Головою сімейної дискусії, на якій обговорювалося рішення про зміну прізвища , було обрано тьотю Мотю ТАК
- На сімейній дискусії були присутні друзі Мокія – комсомольці.
- Про зміну прізвища Мазайло дізнається від учительки “правильних проізношеній” НІ
- Рина, Мазайлиха й тьотя Мотя божеволіли від радості : вони починають перевдягатися, уявляючи різні способи звучання свого нового прізвища: Мазєніни.
- Дядько Тарас під час дискусії також погоджується на зміну прізвища ТАК
- Після публікації у газеті про зміну прізвища Мину Мазайла за систематичний і зловмисний опір українізації звільнено з посади ? ТАК
Молодці, твір прочитали, продовжуємо працювати
Слово вчителя
Літературознавці та критики не мали єдиної думки у визначенні
жанру твору.
Ю.Лавріненко – політична комедія.
Лесь Танюк – філологічна комедія.
Сучасні літературознавці – трагікомедія.
- Жанр «Мина Мазайло» у шкільній програмі трактується як сатирична комедія.
Пригадайте визначення – драматичний твір і сатирична комедія.
За допомогою можете звернутися до “Літературного помічника”
(роздрукувати на парти учням )
Драматичний твір – твір, у якому дійсність зображено безпосередньо через висловлювання та дію самих персонажів.
Комедія – драматичний твір, у якому засобами гумору та сатири викрито негативні суспільні та побутові явища, розкрито смішне в навколишній дійсності чи людині.
Трагікомедія – вид драматичних творів, що має ознаки як трагедії, так і комедії.
Сатирична комедія – це твір , у якому за допомогою сатиричних засобів різко висміюються суттєві суспільні вади, зображуються смішні( комічні) події, персонажі.
Слово вчителя
Зараз будемо аналізувати твір, використовуючи алгоритми, які у вас є на партах. Кожен з пунктів окремо(самостійна робота )
Елементи сюжету ( композиція)
- Експозиція – розмова Рини з Улею про Мокія, який збожеволів від укрмови та Мину, який хоче змінити прізвище
- зав’язка – подача заяви до ЗАГСу
- розвиток дії – приїзд Тьоті Моті,дядька Тараса, лекції Баронової-Козино, дискусія у Мазайлів
- Кульмінація – публікація в газеті про зміну прізвища
Розвязка –звільнення через опір українізації
А що ж таке українізація?
Про це нам розкаже…
Розвінчання національного нігілізму, духовної обмеженості на матеріалі українізації (втілене в образах Мини, Мокія, дядька Тараса, тьоті Моті).
Сатиричне викриття бездуховності обивателів, що зрікаються своєї мови, культури, родового коріння.
Головна ідея: засудження міщанства, національної упередженості й зверхності.
Слово вчителя
Ці алгоритми ви зможете використати і на наступних уроках.
Зверніть увагу на дошку, які з визначень для вас знайомі.
Шовінізм - одна з різновидностей націоналізму, проповідь національної виключності одних націй і цькування інших, розпалювання ворожнечі між народами й країнами.(тьотя Мотя)
Нігілізм-– заперечення всіх норм, принципів, законів.(знецінення найвищих цінностей.
Націоналізм – відстоювання національної виключності однієї нації.(дядько Тарас)
Патріотизм- відданість своїй Вітчизні, народу.( Мокій, Уля - частково)
Манкурт- особа, що відмовляється від свого народу, національності. (Мина)
Питання вчителя
Які герої і з якими визначеннями у вас асоціюються? Чому?
Повернімося до асоціативного куща. Скажіть : у кого з героїв твору почуття патріотизму найбільш яскраво виражені? Хто залишається вірним своїм переконанням до кінця твору ?
Вправа “Займи позицію”. Мокій патріот чи ні? Поясни. .
Отже, автор сміється з нього, не схвалює його поведінку. Чому? (Його боротьба за українську мову - це не конкретні дії, а захоплення зовнішньою формою проблеми, а не змістом)
Отож, ми дійшли висновку, що твір без позитивного героя. Хоч кожен герой має звичайно деякі й позитивні риси характеру.
- Кого з героїв комедії можна вважати патріотом? Висловіть свою думку, аргументуйте її цитатами з п’єси. (тьотя Мотя – шовіністка; дядько Тарас – націоналіст; Мина Мазайло – манкурт).
Робота в групах (робота з текстом)
1гр. Досліджує проблему українізації, мови (шукають у тексті висловлювання про українізацію, мову)
2гр. проблему комунікації (відстоювання власної думки, відношення батьків до дітей і навпаки); (шукають діалоги між героями, де вони сперечаються)
3гр. Проблема ідентифікації(самоусвідомлення особистості ; (думки Мини про прізвище)
- Що означає прізвище Мини з мовної точки зору?
У прізвищі збережена внутрішня форма слова мазати, яка ніби застерігає, що його носій може “промазати”, тобто схибити, помилитися. Заповітні мрії і сподівання такого персонажа ніколи не даватимуть очікуваного результату, та й подібні до героя реальні люди не стільки рухаються до поставленої мети, “скільки стараються замазати все істинно близьке, зокрема й національне, від котрого відхреститися не тільки важко та й ганебно”. Ім’я Мина походить від грецького - меп - місяць (буквально: Мина - місячний). За давньою традицією ім’я визначало, продукувало характер і долю його носія. Вдача Мини - типово місячна, супутникова - вона однозначно вторинна і залеж - на. "Власного світла (гідності. самоповаги, самодостатності) Мина не має.
- Чи почувається Мина Мазайло самотнім, одиноким, чи має проблеми з сімейним статусом, посадою, яку займає? (Прізвище зовсім не завадило Мині створити сім’ю, жити в достатку, мати хорошу квартиру, зайняти пристойну державну посаду. Інша річ, що у психіці головного героя комедії глибоко вкоренилася думка: все українське - “третій сорт”, бути українцем у пореволюційому Харкові соромно й навіть небезпечно. Вроджена ущербність і статус столичного хохла наштовхують Мазайла на думку, що лише тоді, “як здобуде він право і змогу відмовитись від усього українського, від кореневої системи свого “мужицтва”, як він зречеться предківщини і, нагло змінивши личину, стане одного чудового дня Сірєнєвим. Розовим, Тюльпановим, на крайній випадок - Мазєніним”, нарешті зможе почуватися повністю захищеним і абсолютно невразливим. Мина не відчуває ні мук совісті, ні найменших вагань стосовно прийнятого рішення.
Яка розгадка Мазайлового постійного і яскраво вираженого невдоволення родовим іменем? (Проста: Мині потрібне прізвище, яке дало б змогу приховати козацьке походження, отримати давно омріяний шанс дорватися до влади й зайняти престижніше місце в державному апараті.)
Презентація роботи у групах. Дуже дякую, молодці.
Робота в парах( учні пишуть, що треба зробити, як поводитися, щоб розв’язати ці проблеми )
Слово вчителя
На вашому життєвому шляху зустрінуться тьоті моті, мини, рини, але не варто тихо погоджуватися з усім, ними сказаним. Треба вчитися не соромитися себе, передусім свого походження та родини
Не все українське — це "третій сорт". Тільки від нас залежить доля нашої мови та держави.
Питання вчителя
Літературні паралелі з твором М Куліша.
- Що є спільного в цих п'єсах? ("Мина Мазайло" М Куліша, "Міщанин Шляхтич" Мольєра, "Мартин Боруля"І. Карпенка –Карого)
Очікувана відповідь: Об'єктом висміювання є люди , які прагнуть відірватися від рідного ґрунту, стати на вищу, на їхню думку, суспільну сходинку.
Отже, це проблема не тільки українців.
Закріплення вивченого
Оцінювання учнів
Домашнє завдання
Чи змінився у вас настрій в кінці уроку, якщо змінився, то змініть положення вашої букви Ї. А чому саме ,буква Ї ? Хто знає?
Щиро дякую за співпрацю. Пропоную перегляд відеоролика