МИКОЛА КУЛІШ. САТИРИЧНА КОМЕДІЯ «МИНА МАЗАЙЛО». РОЗВІНЧАННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО НІГІЛІЗМУ, ДУХОВНОЇ ОБМЕЖЕНОСТІ НА МАТЕРІАЛІ УКРАЇНІЗАЦІЇ

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань за творчістю Миколи Куліша(сатирична комедія "Мина Мазайло")
Перегляд файлу

МИКОЛА КУЛІШ. САТИРИЧНА КОМЕДІЯ «МИНА МАЗАЙЛО». РОЗВІНЧАННЯ НАЦІОНАЛЬНОГО НІГІЛІЗМУ, ДУХОВНОЇ ОБМЕЖЕНОСТІ  НА МАТЕРІАЛІ  УКРАЇНІЗАЦІЇ

 

Мета :поглибити знання учнів про українізацію та художнє відтворення її,
ознайомити учнів із життєвою основою драми;
розкрити зміст, проблематику твору, його жанрові особливості;
формувати навички активної самостійної діяльності;
розвивати критичне мислення , уміння аналізувати драматичний твір;
виховувати національну самосвідомість; , вміння відстоювати власну думку.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Теорія літератури: драматичний твір, сатирична комедія.
Міжпредметні зв'язки: історія України, українська мова, зарубіжна література.

 

Хід уроку

 

Епіграф

                                                    Нації вмирають не від інфаркту.

                                                    Спочатку їм  відбирає мову

                                                                                                           Л. Костенко

1. Як ви вважаєте, які ознаки має українець ?

2. Створіть асоціативний кущ.

Діти клеять стікери зі словами на дошці.

Добре, молодці.

Епіграфом до уроку я взяла слова Ліни Костенко.

Як ви розумієте ці слова?

Правильно, але  чи не зміняться ваші думки до кінця уроку?

I . Мотивація навчальної діяльності.

Твір,який ми вивчатимемо на уроці  і сьогодні не втратив своєї актуальності.

Але що ж це за твір, який і сьогодні сприймається не тільки очима, а й серцем?

Твір, який хочеться перечитувати й замислюватися над проблемами сьогодення, які корінням сягають у далеке минуле.

У критиків він викликав найрізноманітніші емоції : від схвалення і захоплення до відвертого неприйняття.

Рекламою цього твору можуть слугувати слова відомого представника Розстріляного відродження  М. Хвильового: “тільки епохальні п’єси можуть викликати таку дискусію і що тільки обмежені люди не розуміють, що саме такі п’єси роблять у театрі епоху ” .

 Тема нашого уроку така : Микола Куліш. Сатирична комедія “Мина Мазайло”. Розвінчання національного нігілізму, духовної обмеженості на матеріалі українізації.

Розгортаємо зошити, записуємо тему уроку.

У вас на партах таблиці, у яких сформульовані завдання сьогоднішнього уроку. Перегляньте, будь ласка, допишіть, що ви очікуєте від уроку .

 

Слово вчителя

 

Робота над цим твором мала свою передісторію. Зі спогадів дружини автора:  Микола якось зайшов до ЗАГСу, і там натрапив на список змінених прізвищ. Там було прізвище Гімненко змінено на Алмазов. Це дуже розсмішило Куліша, і він вирішив про це написати у своєму творі. Отож, головний герой твору не вигадка, а реальна особа.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Літературний диктант чи Бліц-турнір.

Читаю твердження, якщо воно правильне, то робите відповідний жест, якщо ні – теж відповідний.

          - Події, описані у творі відбувається в домі Мини Мазайла у м. Харкові, у         тридцяті роки XX ст„ у період найбільшого поширення українізації)ТАК

- Мокій Мазайло дуже захоплюється україн­ською мовою й хоче переробити своє прізвище на Мазайло-Квач Так

- Мина прагне покращити знання з української  мови і наймає собі вчительку? НІ

- Килина вирішила написати листа до своєї сестри  тьоті Моті в Курськ, щоб вона негайно приїхала й вмовила Мокія змі­нити погляди ТАК

- Знайомлячи Улю з Мокієм, Рина перероблює прізвище Улі Розсохина на Розсоху, щоб догодити братові ТАК

- Мазайло викликає свого брата з Києва, щоб той підтримав його НІ

- Мина та його син Мокій мають спільну мету – змінити плебейське прізвище  НІ

- Головою сімейної дискусії, на якій обговорювалося рішення про зміну прізвища , було обрано тьотю Мотю ТАК

- На сімейній дискусії були присутні друзі Мокія – комсомольці.

- Про зміну прізвища Мазайло дізнається від учительки “правильних проізношеній” НІ

        -  Рина, Мазайлиха й тьотя Мотя божеволіли від радості : вони починають перевдягатися, уявляючи різні способи звучання свого нового прізвища: Мазєніни.

-  Дядько  Тарас під час дискусії також погоджується на зміну прізвища  ТАК

        - Після публікації у газеті про зміну прізвища Мину Мазайла за систематичний і зло­вмисний опір українізації  звільнено з посади ? ТАК

Молодці, твір прочитали, продовжуємо працювати

Слово вчителя

Літературознавці та критики не мали єдиної думки у визначенні

 жанру твору.
Ю.Лавріненко – політична комедія.
Лесь Танюк – філологічна комедія.
Сучасні літературознавці – трагікомедія.

- Жанр «Мина Мазайло» у шкільній програмі трактується як сатирична комедія.

Пригадайте  визначення – драматичний твір і сатирична комедія.

 За допомогою можете звернутися до “Літературного помічника”

 (роздрукувати на парти учням )

Драматичний твір – твір, у якому дійсність зображено безпосередньо через висловлювання та дію самих персонажів.

Комедія – драматичний твір, у якому засобами гумору та сатири викрито негативні суспільні та побутові явища, розкрито смішне в навколишній дійсності чи людині.

Трагікомедія – вид драматичних творів, що має ознаки як трагедії, так і комедії.

Сатирична комедія – це твір , у якому за допомогою сатиричних засобів різко висміюються суттєві суспільні вади, зображуються смішні( комічні) події, персонажі.

Слово вчителя

Зараз будемо  аналізувати твір, використовуючи алгоритми, які у вас є на партах. Кожен з пунктів окремо(самостійна робота )

 

  1. Структура твору.( 4 дії, ремарки, репліки героїв АЛЕ немає переліку дійових осіб на початку твору)
  2. Особливості сюжету. Сюжетні лінії.(центральна – лінія Мини, Лини, Рини, Мокій – Уля, тьотя Мотя – дядько Тарас)
  3. Композиція у вигляді графіка  ( учні вписують композиційні елементи, вказуючи на графіку )

Елементи сюжету ( композиція)

- Експозиція – розмова Рини з Улею про Мокія, який збожеволів від укрмови та Мину, який хоче змінити прізвище

- зав’язка – подача заяви до ЗАГСу

- розвиток дії – приїзд Тьоті Моті,дядька Тараса, лекції Баронової-Козино, дискусія у Мазайлів

- Кульмінація – публікація в газеті про зміну прізвища

Розвязка –звільнення через опір українізації

  1. Тема твору- Визначте тему твору (зображення українізації й міщанства в Україні у 20-і роки XX ст., показ селянина-перевертня, який прагне змінити прізвище)

А що ж  таке українізація?

Про це нам розкаже…

  1. Ідея  Орієнтовна відповідь

Розвінчання національного нігілізму, духовної обмеженості на матеріалі українізації (втілене в образах Мини, Мокія, дядька Тараса, тьоті Моті).

Сатиричне викриття бездуховності обивателів, що зрікаються своєї мови, культури, родового коріння.

Головна ідея: засудження міщанства, національної упередженості й зверхності.

Слово вчителя

Ці алгоритми ви зможете використати і на наступних уроках.

 Зверніть увагу на дошку, які з визначень для вас знайомі.

Шовінізм - одна з різновидностей націоналізму, проповідь національної виключності одних націй і цькування інших, розпалювання ворожнечі між народами й країнами.(тьотя Мотя)

  Нігілізм-– заперечення всіх норм, принципів, законів.(знецінення найвищих цінностей.

Націоналізм – відстоювання національної виключності однієї нації.(дядько Тарас)

Патріотизм-  відданість своїй Вітчизні, народу.( Мокій, Уля - частково)

Манкурт-  особа, що відмовляється від свого народу, національності. (Мина)

Питання вчителя

Які герої і з якими визначеннями у вас асоціюються? Чому?

 Повернімося до асоціативного куща. Скажіть : у кого з героїв твору почуття патріотизму найбільш яскраво виражені? Хто залишається вірним своїм переконанням до кінця твору ?

 Вправа “Займи позицію”.  Мокій патріот чи ні? Поясни. .

Отже, автор сміється з нього, не схвалює його поведінку. Чому? (Його боротьба за українську мову - це не конкретні дії, а захоплення зовнішньою формою проблеми, а не змістом)

Отож, ми дійшли висновку, що твір без позитивного героя. Хоч кожен герой має звичайно деякі й позитивні риси характеру.

-         Кого з героїв комедії можна вважати патріотом? Висловіть свою думку, аргументуйте її цитатами з п’єси. (тьотя Мотя – шовіністка; дядько Тарас – націоналіст; Мина Мазайло – манкурт).

 Робота в групах (робота з текстом)

1гр.  Досліджує  проблему українізації, мови (шукають у тексті висловлювання про українізацію, мову)

2гр. проблему комунікації (відстоювання власної думки, відношення батьків до дітей і навпаки); (шукають діалоги між героями, де вони  сперечаються)

                    3гр. Проблема ідентифікації(самоусвідомлення особистості ; (думки                          Мини про прізвище)

- Що означає прізвище Мини з мовної точки зору?

У прі­звищі збережена внутрішня форма слова мазати, яка ніби застерігає, що його носій може “промаза­ти”, тобто схибити, помилитися. Заповітні мрії і сподівання такого персонажа ніколи не давати­муть очікуваного результату, та й подібні до героя реальні люди не стільки рухаються до поставленої мети, “скільки стараються замазати все істинно близьке, зокрема й національне, від котрого від­хреститися не тільки важко та й ганебно”. Ім’я Мина походить від грецького - меп - місяць (буквально: Мина - місячний). За давньою традицією ім’я визначало, продукувало характер і долю його носія. Вдача Мини - типово місячна, супутникова - вона однозначно вторинна і залеж - на. "Власного світла (гідності. самоповаги, самодостатності) Мина не має.

- Чи почувається Мина Мазайло самотнім, одиноким, чи має проблеми з сімейним статусом, посадою, яку займає? (Прізвище зовсім не завадило Мині створити сім’ю, жити в достатку, мати хорошу квартиру, зайняти пристойну державну посаду. Інша річ, що у психіці головного героя комедії глибоко вкоренилася думка: все українське - “третій сорт”, бути українцем у пореволюційому Харкові соромно й навіть небезпечно. Вроджена ущербність і статус столичного хохла наштовхують Мазайла на думку, що лише тоді, “як здобуде він право і змогу відмовитись від усього українського, від кореневої системи свого “мужицтва”, як він зречеться предківщини і, нагло змінивши личину, стане од­ного чудового дня Сірєнєвим. Розовим, Тюльпа­новим, на крайній випадок - Мазєніним”, нарешті зможе почуватися повністю захищеним і абсолютно невразливим. Мина не відчуває ні мук совісті, ні найменших вагань стосовно прийнятого рішення.

Яка розгадка Мазайлового постійного і яскраво вираженого невдоволення родовим іме­нем? (Проста: Мині потрібне прізвище, яке дало б змогу приховати козацьке походження, отримати давно омріяний шанс дорватися до влади й зайняти престижніше місце в державному апараті.)

Презентація роботи у групах. Дуже дякую, молодці.

 Робота в парах( учні пишуть, що треба зробити, як поводитися, щоб розв’язати ці проблеми )

  1. Чи можлива поразка таких людей, як Мина, в реальному житті?
  2. Чи може прізвище вплинути на долю людини?
  3. Чи актуальними є ці проблеми сьогодні ?
  4.  Що б ви відповіли на питання (Чия мова краща?)? (“Краща” для кожного рідна мова).

Слово вчителя

На  вашому життєвому шляху зустрінуться тьоті моті, мини, рини, але не варто тихо погоджуватися з усім, ними сказаним. Треба вчитися не соромитися себе, передусім свого походження та родини

Не все українське — це "третій сорт". Тільки від нас залежить доля нашої мови та держави.

Питання вчителя

  1.  Подумайте і скажіть: чи звертався ще хтось з українських письменників, чи навіть зарубіжних до цієї теми ?

Літературні паралелі з твором М Куліша.

-         Що є спільного в цих п'єсах? ("Мина Мазайло" М Куліша, "Міщанин Шляхтич" Мольєра, "Мартин Боруля"І. Карпенка –Карого)
Очікувана відповідь: Об'єктом висміювання є люди , які прагнуть відірватися від рідного ґрунту, стати на вищу, на їхню думку, суспільну сходинку.

Отже, це проблема не тільки українців.

Закріплення вивченого

  1. Повернімося до епіграфа уроку, чи погоджуєтеся ви зі словами Ліни Костенко?
  2.  Скдадіть коротке повідомлення – заклик, яке б надрукували в газеті Сільські новини  9 листопада
  3. Проаналізуйте таблиці із завданнями уроків, поставте плюси.
  4. Чи всі очікування справдилися?

Оцінювання учнів

Домашнє завдання

  1. Скласти порівняльну Характеристику Мокія – Мини, тьоті Моті - дядька Тараса, Рини – Улі.
  2. Написати есе “Чи може вплинути прізвище на долю людини?”

Чи змінився у вас настрій в кінці уроку, якщо змінився, то змініть положення вашої  букви Ї. А чому саме ,буква Ї ? Хто знає?

 

Щиро дякую за співпрацю. Пропоную перегляд відеоролика

docx
Додано
25 лютого
Переглядів
164
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку