ТЕМА: ТИПИ ЗЕМНОЇ КОРИ. МІНЕРАЛИ ТА ГІРСЬКІ ПОРОДИ.
МЕТА: розширити знання учнів про мінерали та гірські породи, з яких складається земна кора; проаналізувати типи земної кори; розкрити практичне значення корисних копалин; формувати вміння працювати із колекціями;розвивати інтерес до географічних знань; виховувати любов до природи Землі, почуття господаря своєї планети.
ТИП УРОКУ: комбінований
ОБЛАДНАННЯ: колекції гірських породів та мінералів, атласи, умовні знаки корисних копалин.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Психологічне налаштування на урок / прийом «Збуди енергію»/
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок
Бесіда
- Яка внутрішня будова Землі?
- З яких шарів складається земна кора?
- Яка особливість кожного шару?
- Які результати розв»язування домашньої задачі?
ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності
Проблемне запитання: «З чого складається земна кора?», «Чим різняться між собою гірські породи і мінерали?
/ діти формують тему уроку /
ІV. Вивчення нового матеріалу
Земна кора складається з майже 3 тис. мінералів та більш як 1,5 гірських порід. За станом вони бувають твердими, рідкими, газоподібними. За походженням вони бувають магматичними, осадовими та метаморфічними. А вивчає світ мінералів та гірських порід наука – мінералогія.
Словникова робота / учні записують визначення у зошит /
Мінерали – природні тіла, однорідні за фізичними та хімічними властивостями.
Гірські породи – сполучення одного або кількох мінералів, які утворилися в результаті геологічних процесів.
Робота у групах / вчитель формує 3 групи, дає завдання кожній із них, нагадує правила роботи у команді /.
1 група – Характеристика магматичних порід.
2 група – Характеристика осадових порід.
3 група – Характеристика метаморфічних порід.
/ діти презентують результати роботи /
Робота з підручником / аналіз мал. 67 /
- З яких шарів складається земна кора?
- Які типи земної кори ми можемо виділити?
- Яка різниця між океанічною та материковою земною корою?
Словникова робота / записують визначення у зошит /
Усі мінерали та гірські породи, які використовуються людиною у господарській діяльності, називаються корисними копалинами.
Проблемне запитання.
- Скажіть, чи можна назвати всі гірські породи корисними копалинами?
- До яких груп за походженням належать паливні, рудні, нерудні? / паливні – осадове, рудні – магматичне та метаморфічне, нерудні – метаморфічне та осадове /
/ робота з підручником – аналіз мал. 68, робота з колекцією «Корисні копалини», умовними знаками корисних копалин та картою /.
V. Закріплення нових знань, умінь та навичок
Робота з картою, бесіда.
- За фізичною картою України визначити, якою сировиною забезпечена Україна?
- Які корисні копалини є на Волині?
- Які корисні копалини є в надрах Локачинського району?
Робота в зошитах – словниковий диктант / породи магматичного походження запишіть в першу колонку, осадові – в другу, метаморфічні – в третю /.
Граніт Пісок Мармур
Пемза Глина Кварцит
Базальт Кам»яне вугілля Гнейс
VІ. Підсумок уроку
- Чим вам сподобався наш урок?
- Що нового ви дізналися?
VІІ. Домашнє завдання
Підготувати цікаву інформацію про мінерали та гірські породи.
Оцінювання роботи учнів