Мінерали й гірські породи – складники земної кори

Про матеріал

Даний урок-гра дозволить сформувати в учнів поняття “мінерали” і “гірські породи”, навчити розрізняти гірські породи за їхнім зовнішнім виглядом; сформувати навички соціальної, комунікативної й інформаційної компетентностей; виробити вміння виділяти головне в матеріалі уроку, висловлювати свої думки від побаченого або почутого, розвивати допитливість; прищепити дбайливе ставлення до багатств надр Землі.

Перегляд файлу

 

 

Тема: Мінерали й гірські породи – складники земної кори

Мета:

1) навчальна: сформувати в учнів поняття “мінерали” і “гірські породи”, навчити розрізняти гірські породи за їхнім зовнішнім виглядом;

2) розвивальна: сформувати навики соціальної, комунікативної й інформаційної компетентностей; виробити вміння виділяти головне в матеріалі уроку, висловлювати свої думки від побаченого або почутого, розвивати допитливість;

3) виховна: прищеплювати дбайливе ставлення до багатств надр Землі.

Тип уроку: урок-гра

Обладнання: колекція мінералів і гірських порід магматичного, осадового й метаморфічного походження; мапа Донецької області; слайди печер, гірських порід, схем, ребусів, загадок; ватман з написом “Установіть відповідність”; твір Е. Грига “У печері гірського короля”; мультимедійна установка.

Кабінет оформлено у вигляді печери.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент.

Вступне слово вчителя (тихо лунає музика, на мультимедійну дошку спроектовано слайди печер)

Озирніться навкруги. Наш клас вам нічого не нагадує? Сьогодні в нас незвичайний урок: ми вирушаємо в геологічну експедицію кількома геологічними групами, кожна з яких має своє експедиційне завдання.

Чуєте, пройшов горами дощ. Цівки води просочилися в розколини каменю, попливли вниз до підземного струмка. І ось нарешті, подолавши довгу путь, повисне краплинка на стелі печери (слайд). Потім упаде, але залишиться на її місці камінна непомітна оку плівочка. Як слід від багатьох краплинок протягом років виросте на цьому місці бурулька – сталактит (слайд), а під нею з’явиться стовпчик – сталогмит (слайд).

Краса підземного царства дивує й зачаровує: ось засніжений ліс (слайд), ось медуза, що тягне щупальці вниз (слайд), а ось крижане царство Снігової королеви (слайд). Казково красиво! А в казках – під землею живуть гноми – сумлінні вартові скарбів  печер (слайд).

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Входять гноми. У них у руках ребуси, коробки з гірськими породами, на яких наклеїно аркуші паперу зі знаками питання.

Ви, безперечно, усі впізнали підземних жителів. В їхніх руках те, що нам з вами сьогодні слід буде вивчити. Як ви гадаєте, чому вони тут? (гноми підходять кожний до своєї групи). Підземне царство оповите таємницями, і хто краще за них усі їх знає?! Гноми будуть провідниками-консультантами в нашій експедиції й мені допоможуть оцінити вашу роботу. Результатом експедиції стане звіт, який кожна група має подати в кінці уроку.

          Гноми хочуть дізнатися, що вам відомо про внутрішню будову Землі (на фоні внутрішньої будови Землі слайд “Інтелектуальна розминка – “Світлофор”; гноми один за одним читають питання, учні піднімають картки, і вони викликають когось із своєї групи).

Чи знаєте ви, що?

  • Скільки основних частин у будові нашої планети? (3)
  • Яка внутрішня частина Землі є найважчою? (ядро)
  • Що є найбільшою за обсягом частиною планети? (мантія)
  • Як називається в’язкий шар, що лежить на глибині близько 150–200 км від поверхні Землі? (астеносфера)
  • Як називається верхня тверда оболонка Землі товщиною під океанами 5–10 км, у горах на суші – 70–80 км? (земна кора)
  • Що утворює земна кора з верхньою частиною мантії до шару астеносфери? (літосфера)

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності.

Більшість учених, ризикуючи життям, вирушають у експедиції, щоб пізнати непізнане. Що ними керує: лише цікавість чи певна мета? Очевидно, і те, і інше. Ось і ми, допитливі дослідники, сьогодні привідкриємо завісу таємниць підземного царства. А допоможуть нам у цьому гноми.

ІV. Вивчення нового матеріалу.

1. Визначення теми й складання плану уроку.

Учитель

Вирушаючи в експедицію (не слід забувати, що час обмежено), треба чітко знати її мету й завдання, отже, ми маємо визначити тему уроку й накреслити план роботи.

Що в перекладі означає слово літосфера? (камінна оболонка). А як по-іншому можна назвати камені, дізнаємося, розгадавши ребуси, які принесли нам гноми (слайд з ребусами).

(поки діти розгадують ребуси, учитель кріпить на дошку аркуші з написами Граніт,Кварц,Слюда,Польовий шпат”)

Розгадавши ребуси, ми знайшли відповідь на питання, яке поставили нам гноми (слайд Гірські породи й мінерали)

(запис теми уроку в робочі зошити)

Прийом “Відстрочена відгадка

Як ви гадаєте, що спільне між поняттями граніт, кварц, слюда, польовий шпат? Зараз важко відповісти, чи не так? Отже, що б ви насамперед хотіли дізнатися, вирушаючи в експедицію? (спільне складання плану; заздалегідь підготовлений план на окремих аркушах одержує кожна група після його спільного усного складання) (слайд)

Тема: Гірські породи й мінерали

План роботи

1. Визначення понять гірські породи,мінерали

2. Назва

3. Склад

4. Утворення

5. Використання

Учитель

Гадаєте, камені мовчать? Це не зовсім так. Ми вчитимемося слухати й розуміти те, що вони нам можуть розповісти. У природі існує декілька тисяч мінералів і гірських порід. Що ж це за природні тіла? (слайд)

МІНЕРАЛИ – ЦЕ ПРИРОДНІ ТІЛА, ЩО СКЛАДАЮТЬСЯ З ОДНІЄЇ РЕЧОВИНИ.

Які агрегатні стани речовини вам відомо? Так само й мінерали можуть бути рідкими, твердими й газоподібними. (слайд)

МІНЕРАЛИ

 

 

РІДКІ

ТВЕРДІ

ГАЗОПОДІБНІ

2. Робота з підручником.

Учитель

Використовуючи текст підручника, розподіліть мінерали по групах. (слайд)

МІНЕРАЛИ

 

 

РІДКІ

ТВЕРДІ

ГАЗОПОДІБНІ

вода

золото

вода

 

кварц

 

 

польовий шпат

 

 

слюда

алмаз

 

Зверніть увагу: і кварц, і польовий шпат, і слюда – це мінерали. Але в чистому вигляді мінерали трапляються порівняно рідко. Переважно вони утворюють різні сполучення – гірські породи. (слайд)

ГІРСЬКІ ПОРОДИ – ЦЕ ПОЄДНАННЯ КІЛЬКОХ МІНЕРАЛІВ АБО СКЛА́ДЕННЯ ОДНОГО У ВЕЛИКІЙ КІЛЬКОСТІ.

Повернімося  до поставленого питання (в руках у вчителя граніт і його складники): що спільне між цими природними тілами? (слайд)

ГРАНІТ = КВАРЦ + ПОЛЬОВИЙ ШПАТ + СЛЮДА

3. Робота в групах.

Учитель

Слово граніт – запозичене, у перекладі з італійської мови воно означає “зернистий”: граніт складається з чорних (слюди), білих блискучих (кварцу) і сірих або червоних (польового шпату) кристалів.

Як же формуються гірські породи? Щоб відповісти на це питання, разом зі своїми провідниками гномами вирушаємо в геологічну експедицію. Перша група – до печери Магматичної, друга – доПечери осадо́вих порід, третя – до печери Метаморфічної (гноми роздають завдання). Що вони держать в таємниці – спробуємо з вами розгадати. Кожна група за підсумками експедиції готує звіт, який разом з дорожніми нотатками (випереджувальне завдання) здає вчителеві. Не слід забувати, що час обмежено, тому необхідно чітко розподілити обов’язки. Не забудьте принести й показати нам зразки (3–4 учні від кожної групи відповідають, під час учнівських відповідей з’являються слайди із зображенням магматичних, метаморфічних і осадових гірських порід).

4. Закріплення вивченого матеріалу за узагальнювальною схемою (слайд*).

ЗЕМНА КОРА

 

            МІНЕРАЛИ                                                      ГІРСЬКІ ПОРОДИ

 

 

МАГМАТИЧНІ                                   ОСАДО́ВІ         МЕТАМОРФІЧНІ

 

     ПОВЕРХНЕВІ                   ВІДЛАМКОВІ                     граніт – гнейс

базальт                                      глина                        

туф                                             пісок                        вапнякмармур

пемза                                         галька

     ГЛИБИННІ                                 ХІМІЧНІ пісковик – кварцит

лабрадорит                                 сіль 

граніт                                        вапняк                       вугілляграфіт

габро                                 ОРГАНІЧНІ                    

                                                   крейда

                                            кам’яне вугілля

                                         вапняк-черепашник

Учитель

Гірські породи утворюються за різних умов: 1) при застиганні магми в земній корі, 2) при відкладенні речовин на дні океану, 3) при руйнуванні інших порід, 4) із залишків організмів, 5) на великій глибині за високих температур і тиску (після учнівських відповідей з’являється слайд*).

V.Ігрове закріплення матеріалу.

Учитель

Під час експедиції всі її учасники мають бути дуже уважними, адже тільки так можна досягти мети, поставленої на початку уроку. Наскільки уважними ви були, зараз з’ясуємо. Оголошую конкурс загадок (один учень у цей час працює біля дошки: виконує завдання встановлення відповідності між типами й видами гірських порід*):

* Установіть відповідність:

А магматична гірська порода

1 крейда

Б осадова (відламкового походження)

2 граніт

В метаморфічна гірська порода

3 кухонна сіль

Г осадова (хімічного походження)

4 пісок

 

5 гнейс

 (слайд)

Белый камешек растаял,

На доске он след оставил. (мел)

Он очень нужен детворе,

Он на дорожках во дворе,

Он и на стройке, и на пляже,

Он и в стекле расплавлен даже. (песок)

Используют в строительстве

Для производства извести. (известняк)

Что за горная порода

Изменялась год от года.

На вопрос ответить ваш

Нам поможет карандаш. (графит)

В воде родится,

А воды боится. (соль)

Из трёх частей он состоит

И называется гранит.

Условия меняются.

Во что он превращается? (гнейс)

Он несёт в дома тепло.

От него в домах светло.

Помогает плавить сталь,

Делать краски и эмаль. (уголь)

(перевірка й оцінювання роботи учня біля дошки)

VI. Узагальнення й систематизація матеріалу.

Наша експедиція з вивчення гірських порід і мінералів добігає кінця. Підведемо підсумки: що нового ви дізналися сьогодні на уроці, чи досягли ми поставленої мети? Повернімося до плану уроку й дамо відповідь на питання: 1) що таке мінерали й гірські породи, яке з цих двох понять ширше за інше; 2) яка гірська порода складається з трьох мінералів; 3) які групи гірських порід за їхнім походженням можна виокремити, наведіть приклади; 4) як людина використовує гірські породи й мінерали.

Ви маєте пам’ятати: щоб сформувалися гірські породи й мінерали, необхідно тривалий час, тому Закон про охорону природи вимагає дбайливого ставлення людей до надр Землі, а також раціонального їх використання.

VII. Домашнє завдання.

Вивчити § 15 підручника, скласти кросворди, ребуси, дібрати загадки про мінерали й гірські породи.

VIII. Підведення підсумків і виставлення оцінок.

За результатами складених звітів і за допомоги експертів-гномів буде оцінено роботу кожного учня на уроці. Чиї знання, на вашу думку, заслуговують найвищих балів?

Резервний матеріал лайд)

Корисні копалини – це мінерали й гірські породи, використовувані людиною в її господарській діяльності.

КОРИСНІ КОПАЛИНИ

 

 

ПАЛИВНІ

РУДНІ

(металеві)

НЕРУДНІ

(неметалеві)

Робота за малюнком у підручнику.

Учитель

Прийом оживлення мапи

Головне багатство Донецької області – вугілля, що утворилося з прадавніх рослин. Його видобувають у Донецьку, Єнакієвому, Шахтарську, Красноармійську. З вугілля одержують кокс, газ, лікарські засоби, нафталін, пасту для ручок, барвники. Також його застосовують як паливо. Багатий наш край і на кухонну сіль. Її видобувають у Слов’янську й Артемівську. Кухонну сіль використовують не лише в їжу, але й для виробництва соди, соляної кислоти, хлору. У Нікітівці добувають ртутну руду – кіновар, залізну руду – у Приазов’ї. Значні в Донецькій області запаси мергелю, крейди, вапняку, піску. Але про все це більш детально ми будемо говорити, коли вивчатимемо економічну географію України.

Додатки

Завдання групам

І група

Звіт

Магматичні гірські породи

1. Умови формування.

2. Групи, на які поділяються.

3. Відмінність в будові.

4. Приклади гірських порід (продемонструвати зразки).

5. Застосування в господарстві.

ІІ група

Звіт

Осадові гірські породи

1. Чинники утворення.

2. Групи, на які поділяються.

3. Коротка характеристика кожного типу.

4. Приклади гірських порід (продемонструвати зразки).

5. Господарське використання.

ІІІ група

Звіт

Метаморфічні гірські породи

1. Що таке метаморфоз?

2. Під дією чого відбуваються перетворення?

3. Які породи можуть перетворюватися на метаморфічні?

4. Навести приклади метаморфізації (продемонструвати зразки).

5. Застосування в господарстві.

doc
Додано
26 квітня 2018
Переглядів
2746
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку