Урок №6 з інтегрованого курсу "Мистецтво" 9кл.Це другий урок за даною темою. Учні ознайомлюються з представниками стилю імпресіонізм в скульптурі, музиці, живопису постімпресіоністів.
9клас Інтегрований курс «Мистецтво»
Iсеместр Урок 6
Тема: Мінливість вражень імпресіоністів. (урок 2 в структурі теми)
Мета: Продовжити знайомство з представниками імпресіонізму в різних видах мистецтва;
Розвивати уміння характеризувати твори імпресіоністів в живописі та музиці;
Виховувати інтерес до мистецтва художників-імпресіоністів;
Виховувати естетичні смаки та уподобання учнів;
Тип уроку: Комбінований.
Очікувані результати: після вивчення цієї теми учні зможуть назвати головні риси стилю, називати його представників в різних видах мистецтва;
Хід уроку
I.Організація пізнавальної діяльності.
II.Актуалізація опорних знань.
Технологія «Мозковий штурм» :
1.Коли і за яких обставин виник стиль імпресіонізм?
2. Що означає цей термін і яких представників цього стилю ви можете назвати?
3.Які особливості цього стилю у живопису?
4. Показ полотен імпресіоністів і характеристика їх учнями.
III.Мотивація навчальної діяльності.
Основні принципи імпресіонізму - передача миттєвого руху, плинність форми відобразилася і в мистецтві скульптури. Засновником напряму вважають французького скульптора Огюста Родена (1840-1917). Знаменитий
«Мислитель», мармурова скульптура «Поцілунок», композиція до 7-ми метрової «Брами пекла» (180фігур) надихнули угорського композитора Ф.Ліста на створення музичного твору.
Запитання до учнів: Охарактеризуйте особливості скульптури О.Родена .
Робота в парах: Учні обговорюють образи скульптури і характеризують їх.
(Виступи учнів 5хв)
Розповідь учителя: Імпресіонізм в українському мистецтві.
На зламі століть в їх творчості відбувається нашарування стилів. Це художники: М.Бурачек, М Глущенко, але їх творчість як і творчість О.Мурашко відноситься більше до постімпресіонізму (після імпресіонізму).
Ознайомлення з творчістю О.Мурашко.
У надрах імпресіонізму народжується постімпресіонізм та неоімпресіонізм.
Найвідомішими його представниками є Поль Сезанн, Вінсент Ван Гог,
Поль Гоген.
Учні одержують завдання в парах обговорити особливості картин, манеру написанняі висловлюють свої враження від картин: П.Сезанн «Стіл, серветка, фрукти»,
Цікавинка про картини Ван Гога «Соняшники»
Коли Вінсент Ван Гог писав свої Соняшники, в нього не було грошей на купівлю фарби, а через сто років його картина стане предметом однієї з небачених фінансових операцій у світі мистецтва. В 1987 році одне з полотен з соняшниками було продане за 22 мільйони фунтів стерлінгів. Вінсент писав брату Теодору: «Зараз я працюю над четвертою картиною з соняшниками. Вона являє собою букет з 14 квітів на жовтому фоні, що нагадує той натюрморт з айвою і лимонами, який я написав у свій час».
«У кожного художника є свої улюблені квіти — своя спеціальність», — вважав Вінсент. — «Для мене це — соняшники». Два натюрморти з соняшниками демонструвалися на виставці «Групи двадцяти», де вперше брав участь Ван Гог, а всього їх було написано біля дев'ятнадцяти. Композиційно деякі з них відрізняються лише в незначних деталях — наприклад, один і той же букет міг бути зображений у різних вазах.
Характеристика картини «Соняшники»
Розповідь учнів: «На цій картині я бачу…»
Чи можна назвати її «симфонією в жовтих кольорах?» Що таке симфонія?
Слово вчителя: представником імпресіонізму в музиці є Клод Дебюсі, який надавав перевагу програмним сюїтам, які перегукувалися з творчістю художників-портретистів: «Менестрелі», «Дівчина з волоссям кольору льону», пейзажу- «Вітрила», «Тумани»
Свого роду маніфестом музичного імпресіонізму вважають симфонічну прелюдію «Післяполудневий відпочинок фавна» (за С. Малларме), у якій проявилися характерні для музики К. Дебюссі примхливість вишуканої мелодики, колористичність гармонії, витонченість барвистої оркестровки. За музикою прелюдії було створено одноактний балет, хореографом і головним виконавцем у якому виступив відомий танцівник Вацлав Ніжинський.
Хто такий фавн? Фавн (лат. Faunus-сприяти, бути прихильним) — одне з найдавніших божеств у римській міфології; покровитель лісів, отар і пастухів.
У давні часи римляни ототожнювали Фавна з грецьким Паном. Традиційно цього бога зображали як чоловіка з козлиними ріжками і ногами.
Фавн шанувався римлянами як покровитель тваринництва, він сприяв зростанню стад, плодючості тварин. Фавну приписувалася здатність, за виконання спеціального ритуалу людьми, очищати поля і стада від лих. Часом здатність Фавна збільшувати потомство переносили і на світ людей. На честь Фавна у грудні справляли свято фавналії. Фавну приносили в жертву цапів, робили узливання молоком і вином.
Іноді Фавна сприймали як сільського бога взагалі. З плином часу сільських районів Римської держави ставало все більше, і в багатьох стали шанувати свого Фавна. Зрештою Фавн перестав бути одним божеством, його прирівнювали до грецьких сатирів, що служать головному Фавну.
Слухання музики: К.Дебюсі «Післяполудневий відпочинок фавна».
Схарактеризувати виразны засоби твору, його образність.
Порівняння музики з ескізами декорацій до одноіменного балету.
Ще один представник імпресіонізму в музиці-французький композитор Моріс Равель Послухайте самостійно його п’єсу «Гра води».
Підведення підсумків уроку: Імпресіонізм став рубіжним явищем в історії мистецтва між реалізмом та модернізмом з постійним оновленням художньої мови і техніки.
Оцінювання творчої діяльності учнів.
Рефлексія:
Сьогодні на уроці я дізнався про….
Представниками стилю в музиці є композитори….
Головні риси імпресіонізму - це…
Домашнє завдання: Підготувати розповідь про представників музичного імпресіонізму в французькій естрадній музиці: Едіт Паіф, Шарля Азнавура.
Урок завершується піснею Едіт Піаф.