Тема: Міркування над моральними цінностями героїв «Слова про похід Ігорів» - давньоруської перлини ліро-епосу.
Мета: розвивати в учнів бачення справжніх моральних цінностей, зокрема в «Слові про похід Ігорів»; розвивати вміння визначати головне, істотне в художніх творах, шляхом пошуку ключових слів, добору цитат; виховувати в дітей інтерес до славного минулого рідного краю, почуття відповідальності щодо дорученої справи.
Хід уроку І. Актуалізація опорних знань Бесіда:
- Що вам відомо про заснування Києва? Яка про це є легенда?
- В яких творах художньої літератури описано минуле нашого народу? (А. Лотоцький «Михайло-семиліток»; Олександр Олесь «Княжна Україна», М. Вороний «Євшан-зілля»). Що вас найбільше вражало в цих творах?
- Що є для вас значущим у «Слові про похід Ігорів»?
- Які з проблем, розкритих у творі, актуальні й зараз?
ІІ. Формування нових знань і способів дії
- Сьогодні на уроці ми поміркуємо про важливість моральних цінностей людини, яка має владу. У нас буде змога пояснити бачення автора «Слова» цього питання, а також висловити свою думку. А для цього, працюючи з текстом п'єси, ви впишете в таблицю 1 основні слова (ключові), які б відображали мораль і світогляд героя. Одразу зробіть висновок щодо цих рис, записуючи його у другий стовпчик. Створіть логічний ланцюжок відповіді. Через декілька хвилин кожна група презентуватиме свою роботу.
ІІІ. Застосування засвоєних знань та вмінь
1.Постановка проблемного запитання
Як ж насправді головні герої «Слова про похід Ігорів»? Давайте оживемо їх і послухаємо. (Виходять і розповідають про себе князь Ігор Святославович, Буй-Тур Всеволод (брат Ігоря), дружина Ігорева княгиня Ярославна, князь Святослав).
Ігор: «Браття! Лучче згинути в поході, аніж завертатися собі на сором. (Ходімо аж до Дону, щоб шоломом води з нього зачерпнути, або копіє зломити і вмерти. І рушимо далі. Вдосвіта станемо над рікою Калою, що впадає до Озівського моря.»
Князь Святослав: «Бачив я тієї ночі страшний сон, що брати мої Ігор і Всеволод у велику біду потрапили. Взяли Ігоря, і Всеволода, і Володимира половецькі хани у неволю. Сумую я з приводу поразки цієї, яка завдасть багато горя усій Руській землі.»
Всеволод: «Мужаймося самі – славу минулу самі візьмемо і прийдешню ми самі поділимо! Один брат, один світ світлий – ти, Ігорю! Обидва ми Святославичі!»
Ярославна: «О Дніпре-Славутичу! Ти лєліяв єси на собі Святослава насади. Тому я зигзицею па Дунаєві полечу, смочу шовковий рукав у Каялі-ріці, утру князю кривавії його рани на дужому тілі. Вітре, чому мечеш ти ханські стріли на своїх легесеньких крильцях на моєї лади воїв?»
2. Укладання таблиці 1
Герої твору |
Ключові слова, що розкривають мораль героїв |
Висновок Головна моральна риса героїв |
Князь Ігор |
Хочу-бо списа приложити кінець поля Половецького; з вами, русичі, хочу голову свою положити або напитися шоломом з Дону!
|
Князеві самому захотілося розбити половців, розум поступився бажанню, бо Ігор молодий і гарячий, відважний, але |
|
|
необачний. |
Князь Всеволод |
Всеволод може Волгу веслами розкропити. Всеволодові воїни – куряни скачуть, як ті вовки в полі. |
Сміливий воїн, здатний постояти за рідну землю. Всеволод – билинний богатир, але, як і Ігор, необачний і егоїстичний. |
Князь Святослав |
Тоді великий Святослав ізронив злоте слово, із сльозами змішане. Він схопив у полон Кобяка із залізних половецьких полків, яко вихре. |
Князь – полководець, патріот, основний виразник загальноруської єдності: мудрий державний діяч, організатор ефективного захисту Вітчизни.
|
Ярославна |
Дніпре-Славуто, премилий, господине, мого ладо мені принеси, щоб я не слала йому сліз на море рано. О Сонце, чому, господине, простерло гарячі промені свої на лади воїв в полі був однім спрагою. |
Глибокий ліричний образ жінки, втілення подружньої вірності і моральної чистоти. Морально сильна історична особа, благородна, любляча. |
3. Що хотів показати автор «Слова» образами князів, наділивши їх такими рисами як егоїзм, необачність, самовпевненість, самозакоханість, але в той же час хоробрістю і благородством?
Отже, ми бачимо, що любов до Батьківщини врешті-решт перемагає і дозволяє князям здійснювати великі вчинки.
Висновок : для княгині Ярославни найвища цінність у житті – це її любов до Ігоря, пов'язана з любов'ю до рідної землі, у її образі велична духовна краса.
В образах Всеволода та Ігоря є спільні і відмінні риси. Назвіть їх. Кому довелося важче у бою? А може важче було Ярославні, яка чекала вістей у Путивлі і не могла допомогти воїнам власноруч? Мабуть, така її доля – після стількох страждань усе ж стати щасливою, дочекавшись чоловіка?
Отже, зараз прозвучали слова доля, щастя. А що таке доля людини? Що означає це слово? Всі ми прагнемо мати щасливу долю. А чи легко це? Це ті слова, що нас цікавлять. І над ними ми попрацюємо далі в групах.
4. Робота в групах
Група 1 отримує орієнтовні питання з теми «Доля»
Група 2 отримує орієнтовні питання з теми «Щастя»
Група 3 отримує орієнтовні питання з теми «Мораль»
Група 4 отримує орієнтовні питання з теми «Патріотизм»
Таблиця 2
|
У «Слові про похід…» |
Моє відчуття баченого |
Вагомість моральних цінностей у житті людини |
Доля |
|
|
|
Щастя |
|
|
|
Мораль |
|
|
|
Патріотизм |
|
|
|
Робота першої групи
Таблиця 3
|
У «Слові про похід…» |
Моє відчуття баченого |
Вагомість моральних цінностей у житті людини |
Доля |
Князь Ігор у 1185 |
Не сонячне |
Незважаючи на |
|
році виступає проти половців, незважаючи на затемнення сонця |
затемнення стало причиною поразки, а те, що князь поставив власні інтереси вище народних. Це принесло лихо землі руській. |
егоїстичні, безрозсудливі дії, князь високо благородна людина |
Доля
Бесіда:
- Яке значення має слово доля? З'ясуйте його за тлумачним словником.
- Як пояснити вислів «не судилося»? Може, так склалися обставини, що князь вимушений був вирушити сам у похід?
- Хто керує – людина долею, чи доля людиною?
Робота другої групи.
Таблиця 4
|
У «Слові про похід…» |
Моє відчуття баченого |
Вагомість моральних цінностей у житті людини |
Щастя |
Щастя для Ярославни – повернення князя з війни додому. Вона мріє про це і просить у Сонця та Вітру. |
Глибока віра, душевна щирість Ярославни винагороджується тим, що князь Ігор повернувся з полону. І мрія княгині про щастя здійснилася. |
Треба вірити у краще, наближати його своїми вчинками. |
Щастя
Бесіда:
- Що таке щастя?
- Кажуть, що щастя не потрібно шукати, воно поруч. Як ви це розумієте?
- А які ще вислови про щастя ви знаєте?
- Що було щастям для князя Святослава? А для князя Ігоря?
- У чому полягає жіноче щастя? А чоловіче?
Робота третьої групи
На початку уроку ми вже згадували про моральні риси героїв твору.
А яка ж саме мораль (народна чи біблійна) постає перед нами у творі?
Таблиця 5
|
У «Слові про похід…» |
Моє відчуття баченого |
Вагомість моральних цінностей у житті людини |
Мораль |
У творі розкрито думку про те, що розбрат йде тільки на користь ворогові, що для блага держави треба об'єднатись, а свої власні амбіції забути |
Найважливіші постулати для України сьогоднішнього дня і для сучасних політиків, які переслідують тільки власні цілі, а доля країни їх не цікавить. Їх девіз: «Після нас хоч потоп» |
Кожна людина, яка має владу, мусить пам'ятати про перевагу моральних цінностей над земними інтересами |
Мораль
Бесіда:
- Які високі моральні риси спільні для всіх героїв твору
(хоробрість, відважність, рішучість).
- Яким ви бачите сучасного політика?
- Назвіть риси, які б ви внесли у моральний кодекс сучасного керівника держави (патріотизм, вірність своєму народові, самовіддана праця на благо країни).
Отже, ми бачимо, що патріотично мусить бути налаштована людина, яка бажає долі, щастя своїй країні, своєму народові.
Робота четвертої групи
Таблиця 6
|
У «Слові про похід…» |
Моє відчуття баченого |
Вагомість моральних цінностей у житті людини |
Патріотизм |
Патріотично налаштовані всі герої твору. Вони люблять рідну землю і готові її захищати. |
Через патріотизм розкривається образи майже всіх князів, що брали участь у поході. Саме це почуття підштовхує героїв до дій. |
Патріотизм – це не атавізм для тих, кому мила земля, на якій ти народився і на якій живеш. |
Ця група отримала завдання написати монолог-послання князя Ігоря до нащадків. Послухаємо, що міг би сказати він нам?
ІV. Підбиття підсумків
На уроці ми з вами торкнулися важливих життєвих питань. А що підштовхнуло нас до цього?
Пам'ятка літератури невідомого автора ХІІ ст. Наскільки важливе для людей знання літератури? (Відповіді учнів).
V.Домашнє завдання
Написати монолог від імені будь-якого героя «Слова про похід
Ігорів…»