У ІІ семестрі на уроках мистецтва в 9-му класі вивчається тема: «Екранні мистецтва. Форми поширення мистецтва».
На початку ХХ століття кінематограф активно розвивався. Фільми ставали довшими, колірна гамма різноманітніше, гра акторів виразніше. Разом з цим збільшувалася і кількість людей, задіяних у створенні кінокартин. Так з'явилося докорінно нове професійне спрямування, нерозривно пов'язане з кінематографом. Кіноіндустрія об'єднала людей різних спеціальностей, які мали на меті – створення красивих і захоплюючих кінофільмів.
На уроках № 23-24 учні знайомляться з кінопрофесіями, без яких неможливо уявити сьогоднішній кінематограф. Про деякі професії дітям відомо лише те, що можна побачити під час вручення кінопремій, тріумфу кінокартин. Але про важку, виснажливу, іноді небезпечну, працю творців кіношедеврів відомо мало.
Завдання вчителя в тому, щоб познайомити учнів із деякими основними кінопрофесіями, хоча їх налічується більше сорока. Потрібно розповісти дітям про їх особливості, зміст. Через перегляд відеороликів та трейлерів світових шедеврів кіномистецтва показати практичну сторону діяльності кінематографістів. З цією метою пропоную колегам ознайомитися з моїм творчим доробком. Даю дозвіл на вільне скачування запропонованого матеріалу.
Галкіна Лариса Василівна, вчитель мистецтва Білоцерківської спеціалізованої природничо-математичної школи І-ІІІ ступенів № 16
ім. М. О. Кириленка Білоцерківської міської ради Київської області
Топ самих невдячних професій в кіноіндустріїХудожник по спецэффектам (композер) використовують комп'ютерну технологію для очищення конкретних компонентів в кадрах анімації і у фільмах з елементами живої дії. Вони прибирають з кадру все зайве, наприклад троси, на які підвішували головних героїв у знятих сценах. Це дуже трудомісткий процес. Сотні разів вони вирізують, переміщують і вставляють потрібні елементи.
Топ самих невдячних професій в кіноіндустріїСкрипт-супервайзер Повинен стежити за відсутністю так званих кіноляпів. У наступному кадрі у провідного актора розстебнутий піджак не повинен, немов по чарівництву, застегнуться на всі гудзики, а лобове скло автомобіля після аварії не повинно чудесним чином відновитися. Але кожен відомий фільм в кінцевому підсумку при монтажі має свої помилки і недоліки.
Кінопродюсер. Професія з'явилася в Голлівуді 1910-х років. Шукає ідею для нового фільму. Знаходить джерела фінансування. Запрошує сценариста, режисера, акторів. Забезпечує рекламу і просування фільму в кінопрокаті.Існує дві моделі кінематографа: комерційна і бюджетна. Комерційний кінематограф орієнтується на отримання прибутку. Така модель діє в США. Бюджетна модель орієнтується на підтримку кінопроектів з бюджету. За бюджетним принципом значною мірою живе український кінематограф.
Кінопродюсер. Генеральний продюсер - зосереджений на залучення технічних засобів, укладання договорів з творчими працівниками (сценаристом, режисером, акторами тощо), дистриб'юторами. Визначає приблизний розмір бюджету фільму. Виконавчий продюсер - стежить за витрачанням коштів, укладає договори з персоналом, постачальниками матеріалів, устаткування та ін.
Кінорежисер. Керує постановкою фільму, відповідає за його художній рівень;обирає сценарій (найчастіше сам його пише або бере участь у написанні); визначає загальний художній стиль фільму; керує роботою художників (по костюмах, декораторів та ін); відбирає акторів; керує акторами, як з точки зору мізансцени, так і з точки зору манери гри і інших виразних засобів; керує роботою операторів, монтажем фільму.
Звукорежисер. Відповідає за звукове оформлення фільму, теле-, радіопередачі або шоу; відповідає за якість звукового ряду, працює над його драматургією, над створенням звукових образів, що відповідають сценарію і режисерському задуму; розробляє концепцію звуку, керує процесом мовленнєвого озвучення (актори біля мікрофона озвучують своїх героїв, вимовляють закадровий текст тощо);вибирає і записує шуми, які відповідають тому, що відбувається на екрані, обробляє їх;контролює синхронність звуку і зображення, керує монтажем звуку. записує елементи звукоряду в єдину фонограму.
Звукооператор. Не розробляє концепції звукового оформлення, лише записує або обробляє звук, контролюючи технічну якість фонограми; роблячи запис, стежить, щоб звуки були збалансовані і не заважали один одному (наприклад, музичний супровід у фільмі не повинеа заглушати мову актора);на телебаченні і на радіо може працювати і у прямому ефірі, також із живим звуком, забезпечуючи хорошу акустику на концертах.
Актор. Професія актора є однією з найдавніших. Ще шамани влаштовували вистави для всього племені. Як мистецтво, акторство зародилося в Стародавній Греції і вважалося дуже престижним. У Середньовічній Європі гру акторів вважали бісівської, а на Русі церква переслідувала лицедіїв, блазнів, скоморохів. Церковні служителі могли виконавців побити або посадити у в'язницю. В епоху Відродження ставлення до акторства змінилося. До початку XX ст. в грі акторів переважала шаблонність, одноплановость характерів типажів. Революцію в професії актора здійснив засновник МХАТу К. Станіславський (1863 – 1938). Він є творцем знаменитої акторської системи, метою якої є досягнення максимальної психологічної достовірності гри акторів. Станіславський закликав акторів відчувати те, що відчуває герой, відчувати справжні переживання для передачі достовірних емоцій на сцені. Висловлена ним фраза «Не вірю!» стала крилатою.
Актор. Професійний виконавець різнопланових ролей у виставах, кіно, рекламних роликах, відеокліпах. Основою акторської майстерності є принцип перевтілення. Це перевтілення може бути зовнішнім (грим, костюми, маски, виробляє інтонацію, міміку, жести) і внутрішнім (розкрити духовний світ свого героя, показати його характер, передати думки і переживання). Створює певний художній образ та вносить щось своє в героя. Головною метою є бажання впливати на глядачів, викликати у них відповідну реакцію, емоції, почуття.
Художник-постановник. Створює візуальне рішення фільму, яке допомагає розкрити задум режисера і дає потрібний емоційний настрій;переводить сценарій (літературну основу фільму) в образотворчий ряд; розробляє ескізи, креслення декорацій, меблів, підбирає реквізит, допомагає при складанні кошторису, у виборі місць для натурних зйомок, у виготовленні декорацій; бере участь у відборі дублів, у створенні графічного оформлення фільму (титри, заставка тощо); відповідає за декорації, реквізит, їх розташування на знімальному майданчику.
Художник-постановник. У групу художника-постановника входять декоратори, бутафоры, реквізитори, костюмери, художники-гримери; вважається чоловічою професією, тому що вимагає фізичної витривалості: доводиться працювати з важкими декораціями, їздити в знімальні експедиції, витримувати ненормований робочий день. Однак жінки в цій професії все ж є.
Локейшн-менеджер. Займається пошуком та підготовкою місць для зйомки фільму, отримавши від режисера або художника-постановника приблизний опис натури або об'єкта, необхідного для зйомок. Вибрані об'єкти він фотографує, щоб продемонструвати вибір режисеру. Складніше буває домовитися з власником або адміністрацією об'єкта, органами правопорядку (якщо знімати планується на вулицях міста) і т. п. Особливо якщо бюджет фільму невеликий і коштів на оренду мало.
Художник по костюмам Створює костюми для героїв, щоб виразити його приналежність до якоїсь професії, прошарку суспільства, видати його вік, розкрити індивідуальність. Малює ескізи одягу, обговорює свої ідеї з художником-постановником, продумує деталі, обирає тканини, контролює пошиття, стежить за точністю виконання свого задуму. Під час примірки він оцінює, наскільки цілісним виходить образ, якщо потрібно, вносить зміни. Розробляє костюми для віртуальних персонажів за допомогою комп'ютерів.
Гример (Гример-постижер)Враховує силует особи, характерні риси, особливості костюма, освітлення, яке планується застосувати на сцені або знімальному майданчику. Після закінчення зйомок, знімає з акторів грим, відклеює бороди (вони кріпляться спеціальним клеєм або мастикою), укладає їх у спеціальні коробки, перуки натягує на спеціальні болванки.
Кіномеханік. Демонструє кінофільми у кінотеатрі. Робота вимагає технічної грамотності, оскільки сучасні кінотеатри поступово переходять на цифрову техніку (3 D-формат). Стежить за обладнанням. При старій технології потрібно було синхронізувати звук із зображенням і уважно стежити за плівкою в проекторах, щоб, як тільки вона закінчиться в одному, тут же запустити другий, а потім і третій, щоб глядачі не помітили переходу з однієї частини на іншу.
У пошуках професіїПісля війни Волт вступає до Чиказького інституту мистецтв. Розчарувавшись у професії актора (йому дали роль у масовці, а потім і зовсім видалили епізод з фільму), Дісней знімає у свого дядечка гараж і на позикові гроші купує все необхідне для створення мультиків. В якості партнера чоловік бере свого брата Роя. Так вони створюють «Дісней Бразерз студіо».
Цікаві факти. Творець мишеня Міккі Мауса все життя боявся мишей. Під час Другої світової війни Дісней підтримував ідею антисемітизму і лояльно ставився до політики фашистів. Волт Дісней помер в 1966 році від раку легенів. З тих пір у фільмах і мультиках компанії «Disney» не показують курців.