Мистецтво
Тема. Первоцвіти
Мета: навчати учнів малювати (розфарбовувати) первоцвіти (квіти і листя), самостійно обирати необхідні кольори та їх відтінки; закріплювати вміння користуватися фарбами; продовжувати формувати уміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати; навчати міркувати; розвивати естетичне сприйняття навколишнього світу; стимулювати розвиток допитливості;виховувати почуття прекрасного, бережливе ставлення до первоцвітів.
Оснащення. Зоровий ряд: навчальні плакати; матеріали для демонстрування послідовності та техніки виконання роботи.
Обладнання: альбом для малювання, гуашеві фарби, вушні палички; магнітофон, запис звуків живої природи, пазл для складання слова «підсніжник».
Тип уроку: інтегрований.
Хід уроку
І. Організація уваги учнів
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Випереджальне завдання
Учитель пропонує розглянути ілюстрації із зображеннями квітів. Учні повинні назвати їх та визначити, які з них розквітають навесні.
Пробрався з-під снігу
Підсніжник маленький.
В зелених листочках Такий чепурненький!
Голівоньку клонить, Вітає мене…
Коли вже ця довга Зима промине?!
Розповідь учителя (під музичний супровід)
«Зима завершується, уже яскравіше світить сонечко, уже синички добирають нотки для своєї першої весняної пісеньки, а в лісі під товстою сніговою ковдрою вже прокинулися перші весняні квіти — проліски. Надворі ще дуже холодно, уночі мороз ще сковує поодинокі калюжі скоринкою льоду, а маленькому Проліску не сидиться в темряві:
— На волю! На сонечко!
— Куди ти квапишся? — пробуркотіла крізь сон Личинка хруща.— Сиди собі в теплі і чекай Весни.
— Ні-ні! Швидше! Швидше!
Прислухається Пролісок до несміливої пісеньки Синички і підростає. Не проста це справа — пробратися крізь сплетіння коренів у мерзлій землі, пробитися крізь товстий шар снігу, просвердлити скоринку насту і вирватися на повітря до сонечка. Озирнувся Пролісок довкола. Сніг лежить, тільки вже не білий — посірів на весняному сонечку. Дерева стоять темні, голі, ані листочка, ані квіточки навколо. Зажурився пролісок: «Мабуть, і справді рано я прокинувся». Підняв свою білу голівку і подивився вгору, туди, звідки лунала пісня Синички. Побачило Сонечко Пролісок і зраділо. Зачерпнуло воно блакиті весняного неба і напоїло нею Пролісок. Стрепенувся Пролісок, розправив тонкі ручки-листочки, і його маленька голівка-дзвіночок наповнилася
небесною блакиттю. Озирнувся він, а навколо один за одним вибираються з-під снігу його брати-проліски. Багато їх на лісовій галявинці, немов клаптик неба спочиває між деревами.
Побачила Зима блакитний килим у лісі, і пригадалися їй блакитні крижини далекої Арктики. Затужила Зима за домівкою, заспішила. А їй на зміну вже Весна йде. Багато в неї роботи: слід небо від сірих хмар відмити, на березах сережки розвісити, перелітних птахів із вирію зустріти, а поля і луки ніжною зеленню вкрити...
Але якби не маленький Пролісок, хто знає, скільки б ще Зима на землі господарювала!»
ІV. Викладення нового навчального матеріалу
1.Бесіда
- Що розбудило маленький Пролісок?
- Як квіточка дізналася, що прийшла Весна?
- Якого кольору Пролісок, і хто подарував йому колір?
- Що відчувають люди, коли приносять додому перші весняні квіти?
- Чи звертали ви увагу на те, скільки дзвіночків виростає з однієї цибулинки проліска?
Якщо квітку зривають, то наступного року вона зможе випустити лише один пуп’янок або навіть не зацвісти зовсім. Але якщо квітку не тривожити, то щороку з цибулинки виростає на один пуп’янок більше. Якщо пощастить, можна побачити пролісок із десятьма-дванадцятьма блакитними дзвіночками. Проліски — рідкісні квіти. Вони занесені до спеціальної охоронної книги разом з іншими видами тварин і рослин, які можуть зникнути. Книгу цю називають Червоною книгою. Поміркуйте, чому вона так називається.
Пролісок — лісова квітка. Якщо його зірвати, то у воді він швидко відцвітає і в’яне. Щорічно в Україні під час весняних свят знищується близько 8 млн. рідкісних квітів – первоцвітів. Деякі з них ростуть тільки в одній кримській долині, більшість – як-от підсніжники, занесені до Червоної книги рослин, тому що їх залишилось дуже мало. Для того, щоб зберегти красу цих квітів надовго, намалюймо первоцвіт. Який саме, вам допоможе відгадати складений пазл (підсніжник).
2.Складання пазлу.
3.Організація сприйняття
Учитель пропонує розглянути фото та малюнки, на яких зображено перші весняні квіти.
V. Інструктаж (візуальний)
«Перші квіти». Учитель демонструє на дошці послідовність виконання роботи технікою розфарбовування малюнка за допомогою вушної палички гуашевими фарбами.
VI. Практична діяльність учнів
Учні виконують індивідуальну роботу.
VII. Аналіз та оцінка робіт
Демонстрація дитячих робіт.