«Мій рідний край – Бердичівська земля»

Про матеріал
Цей урок створений на основі краєзнавчого матеріалу конкретного села. Він послугує зразком для інших вчителів початкових класів з метою створення і використання вправ з української мови на краєзнавчій основі. На жаль краєзнавчому матеріалу у підручниках мовно-літературної галузі неможливо приділити достатньої уваги. А знати історію свого рідного краю, свого міста чи села, походження, географічні та краєзнавчі об’єкти (їх правопис), свій родовід – це не просто допитливість окремих, це священний обов’язок кожного громадянина.
Перегляд файлу

1

 

Авторський

план-конспект уроку

розроблений

на основі використання посібника

«Мій рідний край – Бердичівська земля»

2 клас

Тема: Велика буква в назвах міст, сіл, вулиць, річок, озер

Тема: Велика буква в назвах міст, сіл, вулиць, річок, озер.

Мета: Формувати вміння учнів уживати велику букву в географічних назвах, орієнтуватися в навколишньому середовищі; ознайомити з правописом нових слів та їх лексичним значенням; розвивати вміння виділяти під час читання та слухання важливі за змістом слова; виконувати логічне групування об’єктів;  виховувати любов до рідного краю, бажання знати і вивчати його історію; формувати патріотичну особистість.

Обладнання: Демонстраційна таблиця «Велика буква в назвах міс, сіл, вулиць, річок», малюнки та фотографії краєвидів села Скраглівки, роздатковий матеріал, географічна карта України, посібник «Мій рідний край-Бердичівська земля».

Тип уроку: Засвоєння нового матеріалу

Хід уроку

I. Вступна частина

1.Організація класу. Емоційне налаштування.

- Ви сьогодні вже проснулись?

-Добрий день.

-Мамі зранку посміхнулись?

- Добрий день.

-Клас наш радо всіх вітає.

-Добрий день.

-Настрій кожен гарний має.

 -Добрий день.

2. Хвилинка ввічливого спілкування.

Розпочинається урок із хвилинки ввічливого спілкування.

Сьогодні у нас незвичайне заняття,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну чудову, рідну, сільську,

Що так нас чекає й збагачує мову.

Тож сядьте рівненько, будьте уважні,

Щоб працювати нам було неважко.

3.Організація роботи на етапі перевірки домашнього завдання.

Назвати кличку свого улюбленця і розказати про правопис цієї клички.

4.Підведення до вивчення нової теми

У цих літерах «заховалась» назва села, постарайтесь її знайти. Для цього потрібно закреслити літери о, п, н, ф.

Сопкраннфгнолфіонвфокна

-  А як по іншому ви можете сказати про цю назву? (моє село, моя маленька Батьківщина)

-  А зараз давайте складемо асоціативний кущ доданого слова.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.Повідомлення теми і мети уроку

-  Діти,ви наблизились до теми сьогоднішнього уроку. Ми будемо сьогодні вчитися правильно писати назви міст, сіл, вулиць, річок. А навчимося ми це робити на назвах близьких кожному із вас, бо ви скраглівчани і патріоти своєї землі.

II.  Вивчення нового матеріалу

  1. Робота над легендою.

-  Розповідь легенди про Скраглівку (розповідає учень-доповідач) с. 37 посібника «Мій рідний край – Бердичівська земля».

- Чому наше село має таку назву?

Відшукайте у легенді слово Скраглівка. Як воно пишеться? Зробіть висновок про правопис назв сіл.( учні роблять висновок: назви сіл пишуться з великої букви).

Щоб краще запам’ятати давайте проведемо хвилинку каліграфії за поданим зразком.

  1. Каліграфічна хвілинка.

Ск  аг  ів  р  Скраглівка – моя маленька Батьківщина.

-  Діти, коли ви складали асоціативний кущ, то стверджували, що Скраглівка – це річки, озера, вулиці та самі скраглівчани. Давайте проведемо уявну подорож вулицями нашого села.

3.Завдання. Продовж речення.

Я живу в селі Скраглівка на вулиці   .  (Діти ланцюжком промовляють речення, підставляючи назву своєї вулиці)

-  А можливо хтось здогадався як ми будемо писати назву вулиць?

 (Робота з демонстраційною таблицею). Учні самостійно роблять висновок.

А зараз давайте запишемо речення, яке ви продовжували, самостійно підставляючи назву вулиці на якій ви проживаєте.

 

 

  1. Робота в парах

Робота над вправою. Прочитати діалог в особах і продовжити, назвавши своє село, вулицю, номер будинку, тобто адресу.

  1. Завдання

У вас  є рядки з вірша потрібно їх розмістити у правильному порядку і виразно прочитати.

1 За селом у нас криничка,

3 Клен шумить над нею листом

2 неглибока, невеличка

4 в ній вода холодна й чиста.

-  А чи є у нас в Скраглівці така криничка?

6.Стислий переказ розповіді «Холодна криничка» с. 37-38 посібник «Мій рідний край – Бердичівська земля». Списати останнє речення

та довести правильність написання виділених слів.

Влітку під час польових робіт скраглівчани йдуть до Холодної кринички по воду.

7. Словникова робота.

- Хто такі скраглівчани?

- Який висновок ви можете зробити про правопис виділених слів?

8.Фізкультхвилинка

9. Гра «Ерудит»

Із букв з яких складається назва Скраглівка утворити якомога більше слів ( рів, сік, сварка, рак,…)

Подивіться на тему уроку, чи про все ми дізналися?

-  Ми повинні ще дізнатися про правопис назв річок, озер.

10. Розповідь вчителя за текстом « Іменні та безіменні водойми» с.39-40 посібник «Мій рідний край – Бердичівська земля».

Які назви водойм ви почули у розповіді?

Отже, ви дізналися про історію нашого рідного краю та походження назв річок та озер . Зверніть увагу на правопис цих назв.

11. Робота над правилом с. 119 у підручнику

12.Завдання  Списати, замінити кожну групу слів узагальнюючим словом .

Кирейове, Трохимове, Духове - …

Гнилоп’ять, Тетерів, Дніпро -…

Слободище, Мирославка, Скраглівка - …

Бердичів, Житомир, Київ -…

Висновок  Назви міст, сіл, вулиць, річок пишуться з великої букви.

III. Заключна частина.

1. Рефлексія (зробити вправи для очей).

2. Гра «Знайди зайвого»

Знайти зайве слово, довести, що міркуєте правильно.

Кирейове, Гнилоп’ять, Духове, Трохимове.

Скласти звукову модель слова Гнилоп’ять.

  1. Узагальнення й систематизація знань

Групова робота

Скласти рекламу за тематикою уроку . В текст потрібно  вставити слова із довідки і прорекламувати. Звернути увагу на правопис даних слів.

Якщо ви будете на …  , не оминайте мальовниче село    … . Тут вас зустрінуть гостинні люди. Ви зможете втамувати спрагу водою    . Зможете покупатись у чистих озерах та порибалити у повноводній     . З’явиться можливість помандрувати мальовничими вулицями …, …, …   та полюбуватися привабливими краєвидами.

  1. Слова для довідок: Бердичівщині, Скраглівку, Холодної кринички, Гнилоп’яті, Миру, Кам’янкою, Чуднівською.
  2. Домашнє завдання Вивчити правило на с. 119, виконати вправу 317 за завданнями в підручнику
  3. Підсумок уроку

За допомогою смайликів учні оцінюють емоційний стан.

На шкалі ставлять наліпку іншого кольору і аналізують чи змінився їхній об’єм знань після уроку, тобто проводять самооцінювання.

docx
Додано
23 січня
Переглядів
115
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку