Модель
військово-патріотичного виховання
«Я – громадянин. Я – патріот»
КЗ «Пеньківський ліцей
Вінницького району
Вінницької області»
Керівник моделі :
Заступник директора
з виховної роботи
Дарченко Т.В.
2021
Зміст
1. Структура військово-патріотичного виховання………… …………….. 3
2. Напрямки та шляхи військово-патріотичного виховання………………5
3. Зв'язок з ветеранами Великої Вітчизняної війни……………………..…8
4. Куточок бойової слави ……………………………………………………29
Структура військово-патріотичного виховання
КЗ «Пеньківський ліцей Вінницького району Вінницької області»
Патріотизм – основа духовного становлення громадянина
Патріотизм – серцевина людини, основа її активної позиції.
В. О. Сухомлинський
Становлення і розвиток незалежної України, формування нових соціально-політичних відносин можливе лише за умови усвідомлення молодим поколінням особистої відповідальності за долю своєї країни. Відтак, патріотичне виховання учнівської молоді стає важливою складовою частиною процесу формування зрілої особистості – громадянина, справжнього спадкоємця і продовжувача національних традицій з активною громадянською позицією. Адже патріотизм – одне з найглобальніших людських почуттів, закріплених віками і тисячоліттями, що поєднує в собі любов до своєї Вітчизни, рідної землі, свого народу, своєї матері, бажання зберегти історично-культурну спадщину і готовність до їх захисту.
Патріотизм є головною складовою частиною національного світогляду і поведінки людини у її ставленні до рідного народу, до інших націй і народностей. Патріотизм учнівської молоді має ґрунтуватись на історико – культурних традиціях народу, знанні героїчного минулого воїнів Київської Русі, Українського козацтва, Січових стрільців, борців з німецьким фашизмом. Найсуттєвішим у військово – патріотичному вихованні є пробудження духовності на національних, загальнокультурних засадах. У розвиток ст..17 Конституції України, де передбачено, що «захист суверенітету і територіальної цілісності України, забезпечення її економічної та інформаційної безпеки є найважливішими функціями держави, справою всього українського народу», та ст..65, де «захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов’язком громадян України» уряд серед головних положень затвердив Концепцію національно – патріотичного виховання молоді. Метою Концепції є формування у молоді в процесі навчання високої патріотичної свідомості, національної гідності, готовності до виконання громадянського і конституційного обов’язку щодо захисту національних інтересівУкраїни.
Враховуючи дані аспекти та можливості, була розроблена власна модель військово-патріотичного виховання в школі «Я – громадянин. Я – патріот».
Для педагогічного колективу нашої школи патріотичний напрямок роботи був і залишається пріоритетним. Формування громадянина - патріота України, підготовленого до життя, з високою національною свідомістю, виховання громадян, які здатні побудувати громадянське суспільство, в основу якого були б закладені та постійно втілювалися демократія, толерантність та повага до прав що в моєму класі, школі, селі, країні все мене стосується все залежить від мене.
Патріотизм у сучасному розумінні – це відчуття того, що набуває сьогодні особливого значення. Головною запорукою процвітання держави є національно-патріотичне виховання молоді, частина якої щороку поповнює лави державних службовців, готової до трудового та героїчного подвигу в ім’я процвітання української держави.
Завданнями військово-патріотичного виховання є:
Напрямки військово-патріотичного виховання:
Методами військово – патріотичного виховання є:
Військово – патріотичне виховання учнів нашої школи здійснюється у формі лекцій, бесід, розповідей, екскурсій до музеїв Другої світової війни, зустрічей із ветеранами війни, походів місцями бойової слави, військово-патріотичного гуртка.
З огляду на ці обставини в школі планується військово – патріотичне виховання молоді в річному плані роботи школи.
Військово – патріотичне виховання починатися з першого класу. І тільки налагоджена спільна робота заступника директора школи з виховної роботи, педагога – організатора, бібліотекаря школи, класних керівників, всього педагогічного колективу, вчителя предмета «Захист Вітчизни», дає позитивні результати з питань військово – патріотичного виховання учнів.
В даний час надзвичайно зростає роль предмета «Захист Вітчизни» як складової частини військо-патріотичного виховання, спрямованої на підготовку юнаків у теоретичному, практичному, фізичному і психологічному плані до майбутньої військової діяльності. Керуючись завданнями військово – патріотичного виховання молоді, дирекція школи, класні керівники, вчителі об’єднують зусилля щодо створення сприятливих умов для розвитку творчої ініціативи учнів.
Військово – патріотичне виховання здійснюється насамперед у процесі навчання, де в учнів закладається фундамент глибоких знань, формується світогляд, національна самосвідомість. Уже в молодших класах учні усвідомлюють такі поняття, як «Батьківщина», «подвиг», «патріот», вчаться шанувати землю батьків, вивчають свій родовід. Класні керівники проводять екскурсії по рідному селу, відвідують краєзнавчий музей, разом з дітьми оформляють альбоми «Моє рідне село», «Україна – моя країна», А також працюють над проектом «Вулиці мого села». Дітям у різних аспектах дається уявлення, що кожний має свою Батьківщину, свої національні традиції. Учні знайомляться з національними символами та українськими народними обрядами, традиціями, проводяться святкові ранки: «Вечорниці», «День Святого Миколая», «Стрітення», свята на патріотичну тематику: «Без верби й калини нема України», «Козацькому роду нема переводу», «Державні і народні символи України». Дітей знайомлять з петриківським розписом, народною мудрістю, що передається з покоління в покоління. На уроках образотворчого мистецтва, починаючи з 1-го класу, введено теми, покликані привернути увагу до свого рідного краю, до його найкращих і мальовничих куточків. Виховується здатність знаходити прекрасне у повсякденних речах, явищах, по-своєму бачити звичне.
Важко переоцінити значення предметів гуманітарного циклу щодо морально – політичної та психологічної підготовки майбутніх захисників Батьківщини. Уроки історії України озброюють учнів знаннями законів суспільного розвитку, допомагають засвоїти основні відомості про війну та армію. Школярі вивчають героїчні бойові та трудові традиції українського народу і його Збройних Сил. Велика увага приділяється вивченню учнями бойового шляху, що пройшов український народ за роки Другої світової війни, пропаганді безсмертних подвигів воїнів. З метою поглиблення історичних знань щодо вивчення перемоги у Другої світової війни та усвідомлення учнями історичного значення Дня Перемоги та примирення старшокласники готують реферати і проекти: «Герої Радянського Союзу Літинщини», «Герої не вмирають», «Подвиг не має забуття», «Визволення Пеньківки», «Доля дітей в роки війни», « Геноцид проти євреїв» та інші…
На уроках української літератури формуються моральні ідеали молоді на прикладах позитивних героїв художніх творів, встановлюється зв’язок далекого минулого із сучасністю, виховується почуття гордості за свою Батьківщину, свій народ. На уроках української мови при вивченні різних тем використовуються тексти патріотичного змісту, уривки з творів українських письменників.
Програма з англійської мови передбачає знайомство й засвоєння лексичного матеріалу з тем: «Англомовні країни», «Україна», тому вивченню культури, традицій, історії батьківщини, рідного краю приділяється багато уроків. Діти намагаються на уроках висловити свою думку про майбутнє свого села, міркують про те, що вони могли або хотіли б зробити для благоустрою Пеньківки. Старшокласники готують повідомлення про столицю України – Київ, стурбовано говорять про проблеми охорони навколишнього середовища в Україні, про можливі шляхи вирішення цієї проблеми.
На уроках математики, фізики, хімії, біології учні отримують основи знань, без яких неможливо оволодіти сучасною військовою технікою і зброєю, засобами захисту від зброї масового ураження. В процесі вивчення цих предметів учні знайомляться з впливом науково – технічної революції на розвиток військової техніки, розв’язують завдання, у змісті яких відображено військову тематику.
Велику роль у фізичній підготовці юнаків до військової служби мають уроки фізичної культури: висока працездатність, витривалість, чітка координація і точність рухів. Під час занять із допризовної підготовки учні знайомляться із специфікою військової праці, готуються до виконання обов’язків солдата. Дізнаються про особливості служби в Збройних Силах України, виховують в собі якості, необхідні майбутньому воїну. На заняттях з вогневої підготовки надається можливість показати переваги нашої стрілецької зброї. Вивчення військової присяги дозволяє розкрити важливі вимоги до морально – бойових якостей воїнів, формує почуття національної гордості за Збройні Сили, за свою Батьківщину.
Однією з ефективних форм військово – патріотичного виховання в школі є позакласна робота, що включає пошукову роботу, волонтерський рух (тимурівська робота), відзначення пам’ятних дат з історії української державності. До Дня визволення України від фашистських загарбників, Дня захисника України, Дня Збройних сил України, Дня вшанування учасників бойових дій на території інших держав та виведення військ колишнього СРСР з Республіки Афганістан, Дня Перемоги проводяться тижні патріотичної роботи, які передбачають проведення уроків Мужності, лінійки, вечори пам’яті, відвідування ветеранів Другої світової війни, виховні години, бесіди, традиційні лінійки Слави, виставки в шкільній бібліотеці, покладання квітів до пам’ятників загиблим у Другій світовій війні та жертвам голодомору
Щороку в школі святково проходить тиждень козацької слави. Козацька естафета, козацькі забави, вікторини, змагання, конкурси, покликані сприяти вивченню молоддю історії українського козацтва, воєнного мистецтва козаків, участі школярів у Всеукраїнській дитячо – юнацькій грі «Сокіл».
Лінійки Пам’яті до дня загибелі українських студентів під Крутами та дня виведення військ з Афганістану завжди супроводжуються піснями, що були популярні серед молоді тих часів.
Щорічно 29 вересня в школі проводить загальношкільна лінійка, присвячена трагедії Бабиного яру
З нагоди Дня Збройних Сил України та з метою вшанування бойового подвигу, самовідданості громадян, які присвятили своє життя служінню українському народу в школі з 14.11 по 29.11 2016 р. пройшла акція "Напиши листа захиснику України", в якій охоче прийняли участь учні 1-11 кл. на чолі з класними керівниками. Діти із задоволенням писали листи, в яких , бажали найшвидшого повернення додому.
Виготовлення оберегів "Разом переможемо"
Мета: формувати практичні навички художньо–творчої діяльності, поглибити знайомство учнів з народним декоративно-ужитковим мистецтвом, його символікою, оберегами; засвоїти прийоми виготовлення оберегів; розвити почуття прекрасного, художнього смаку; інтерес до історичної культури нашого народу, до перлин народної творчості; виховувати шанобливе ставлення до матеріальних і духовних цінностей українського народу та інших народів,що живуть в Україні.
Найурочистішим святом в школі і селі є День пам’яті та примирення. Окрім волонтерської роботи, проводиться робота по впорядкуванню братської могили, учні готують ветеранам вітальні листівки, проводять виставки малюнків на воєнну тематику, запрошують ветеранів на фестиваль воєнної пісні.
Урочиста лінійка в школі та святковий мітинг біля пам’ятника який проходить під девізом: "Пам’ятаємо! Перемагаємо!» біля могили воїнам, що загинули визволяючи наше село, учні, учителі, батьки, жителі села і, звичайно, найпочесніші гості – ветерани, яких, на жаль, з кожним роком стає все менше і менше урочисто крокують колоною з прапорами, квітами до Меморіалу Слави. Для ветеранів проходить святковий концерт.
У сучасних умовах поряд із зростанням виховної функції школи підвищується роль сім’ї у вихованні дітей, підсилюється значення суспільного виховання. Школа є центром виховної роботи і широко використовує допомогу батьків у роботі з військово – патріотичного виховання учнів. Робота з батьківським активом проводиться за напрямами:
( консультації класного керівника та психолога).
Батькам рекомендуються такі форми і методи військово – патріотичного виховання дітей у сім’ї:
Для виховання національно свідомих громадян, патріотів, молодь повинна отримати знання й навички, досвід свідчить, що патріотичне виховання необхідно проводити систематично, цілеспрямовано і наполегливо.
Одним з напрямів патріотичного виховання учнів є виховання на героїчних вчинках воїнів – визволителів під час Другої світової війни та війни, яка відбувається сьогодні. З метою формування високих духовно – моральних принципів і громадянської відповідальності, відданості своїй Вітчизні, військово – патріотичних якостей молоді систематично проводиться цілеспрямована робота з ветеранами та учасниками війни. З метою виховання у молоді турботливого, бережливого ставлення до старшого покоління, бажання надати йому необхідну допомогу і підтримку в школі працюють тимурівські загони для надання допомоги ветеранам.
«Ніхто не забутий, ніщо не забуто!» - ці слова ми пам'ятаємо щодня. Тому учні школи доглядають за могилою мертвів голодомору, упорядковують територію біля пам’ятника .
Діти прикладають максимум зусиль для того, щоб познайомитись з подіями, що відбувалися на території нашого району в період війни; це сприяє вихованню в школярів шанобливого ставлення до воїнів визволителів, захоплення їхнім подвигом, вдячності тим, хто ціною свого життя відстояв свободу рідної землі.
Не менш актуальною складовою виховання справжнього патріота є знайомство з національними святами та традиціями, культурною спадщиною та історією нашої Батьківщини. В рамках військово-патріотичного виховання були проведенні наступні заходи:
24 листопада в актовому залі школи відбувся урок скорботи і пам'яті "Схилімо голови в скорботі" , присвячений жертвам годомору 1932-1933 років для учнів 5-11 класів. Розпочав урок вчитель історії Коломієць І.М. з історичних даних про одну з найтрагічніших сторінок нашої історії, продовжили урок учениці старших класів з літературно-художньою композицією "Запалимо свічку пам'яті"
Завершили спільною молитвою, духовним гімном України «Боже, великий, єдиний» М. Лисенка, слова О. Кониського
Загальношкільна лінійка присвячена Дню Гідності і Свободи
Загальношкільна лінійка до Дня української мови та писемності
Проведена благодійна ярмарка «З вірою в серці» отримані кошти були передані волонтерам
Флешмоб присвячений Міжнародному Дню миру "Голуб миру"
Флешмоб "З Україною в серці"
Лінійка – ревієм , присвячена 30-річчю з Дня Чорнобильської трагедії.
Розпочалася лінійка з виконання державного гімну, потім учні старших класів з щирим болем і співчуттям розповіли про трагічні події,що сталися на ЧАЕС 30 років.
Вшанували хвилиною мовчання загиблих у цій катастрофі людей.
На завершення прозвучала зворушлива пісня про Чорнобильську біду.
На протязі дня учні молодших класів, і середньої школи мали змогу переглянути такі фільми: "Чорнобиль: до і після", "Чорнобиль. Як це було", "30 років потому"
"Секунди до катастрофи"
Учні нашої школи взяли участь у конкурсі колажів «Патріотичні мотиви нашого краю» та здобули призові місця
Щорічно в школі проходить лінійка до дня народження та смерті Тараса Григоровича Шевченка
Проведена Урочиста лінійка присвячена Дню народження Лесі Українки
У сучасних суспільно-політичних умовах, коли Україна ціною життя Героїв Небесної Сотні, зусиллями українських військових, добровольців, волонтерів відстоює свободу і територіальну цілісність, військово-патріотичне виховання дітей та учнівської молоді набуває пріоритетного значення. Тому доцільно було добирати і поєднувати різноманітні методи і форми військово-патріотичного виховання, насичувати їх патріотичними емоціями та переживаннями, активно використовувати приклади мужності й звитяги захисників України не лише з історичного минулого, а й нинішніх воїнів-героїв, які боронять нашу державу від російської агресії. Учні активно береть участь в організації та проведенні благодійної ярмарки, кошти з якої були відправлені для допомоги героям АТО; в акції «Обігрій захисника», «Лист захиснику України», «Назустріч мрії», активно включились в акцію «Протягни руку допомоги», в ході якої зібрали велику кількість продуктів харчування.
П’ятниця 17 лютого була сповнена у нашій школі скорботою і сумом за Героями Небесної Сотні - тими,хто віддав своє життя за правду і волю.
Ранок почався з майстер-класу по виготовленню квітки маку - символу загиблих воїнів,символу смутку. По завершенню роботи учні поклали квіти та запалили свічки біля стенду із написом "Лінійка - реквієм "День пам’яті Героїв Небесної Сотні. Герої не вмирають" розташованого у фойє школи.
Ефективним осередком виховання патріотичних почуттів у молоді є куточок бойової слави «Герої не вмирають! Слава героям!», « Ми пам’ятаємо! Афганістан ти біль в моїй душі…»
В куточку розміщені експозиції «Село після Другої світової війни»
«Герої Радянського Союзу Літинщини»
Стенд «Герої не вмирають!!!»
Стенд «Військово – патріотичне виховання учнівської молоді»
Стенд «Відлуння Чорнобиля»
1