Фрагмент уроку проведення досліджень: "Чому утворюється тінь?"
Обрана мною тема реалізується освітньою галуззю «Я досліджую світ», змістова лінія «Людина і природа». Реалізації програми «Я досліджую світ» передбачає включення учнів в практику виконання різноманітних завдань дослідницького характеру, як :
-дослідження-розпізнавання (Що це? Яке воно? Обстеження за допомогою органів чуття, опис, порівняння з іншими предметами, явищами; спільне – відмінне, до якого цілого воно належить);
-дослідження-спостереження (Як воно діє? Що з ним відбувається? Для чого призначене?);
˗дослідження-пошук (запитування, передбачення, встановлення часової і логічної послідовності явищ, подій; встановлення причинно – наслідкових зв’язків (Чому? Яким чином? Від чого залежить? З чим пов’язано?), догадка, висновок-узагальнення).
«Чому утворюється тінь?» - це дослідження-пошук, учні повинні відповісти на запитання «Від чого залежить тінь?», «З чим пов’язане виникнення тіні?».
Мета: встановити умови, за яких утворюється тінь; з’ясувати, які предмети пропускають світло чи не пропускають його, які об’єкти випромінюють світло. Розвивати вміння учнів висувати припущення, узагальнювати, робити висновки.
Завдання:
-самостійно досліджувати явище або об’єкт, змінюючи умови та використовуючи різні засоби дослідження;
-порівнювати об’єкти та явища, знаходити спільне та відмінне між ними;
-cтавити перед собою мету, шукати способи її досягнення;
-здійснювати аналіз досліджуваних процесів, робити висновки
- творчого використовувати засвоєну інформацію в житті.
Хід уроку
Осередок читання і письма
Відгадайте і запишіть слово відгадку у зошит.
-Зробіть звукобуквенний аналіз слова-відгадки
-Поділіть його для переносу.
Воно день на землі починає,
Ніжним промінням у вікно заглядає.
Своїм теплом усіх зігріває.( сонце )
- Діти, як ви здогадалися, що це Сонце?
- Чому ж, на Сонце скоса дивляться? (сонце дуже яскраве)
- Сонце випромінює яскраве сонячне світло. І воно любить, голубить усю Землю своїми променями.
-Подивіться на зображення. Яке сонце?
- Підніміть руку, хто любить сонячну погоду!
- Ви не одні такі! Тварини теж люблять сонячні дні!
Математичний осередок
- Зараз за моїми командами ми намалюємо тварину, з якою трапилася смішна пригода одного сонячного дня! (пишемо з дітьми графічний диктант «Зайчик».)
Відступи 4 клітинки зліва, 2 клітинки зверху, постав крапочку і починай малювати: 1 клітинка вправо, 3 клітинки вниз, 2 клітинки вправо, 2 клітинки вниз, 1 клітинка вліво, 2 клітинки вниз, 3 клітинки вправо, 3 клітинки вниз, 1 клітинка вліво, 1 клітинка вверх, 1 клітинка вліво, 2 клітинки вниз, 1 клітинка вправо, 2 клітинка вниз, 2 клітинки вправо, 1 клітинка вниз, 6 клітинок вліво, 1 клітинка вверх, 1 клітинка вліво, 1 клітинка вверх, 1 клітинка вправо, 12 клітинок вверх.
- Послухайте, яка пригода трапилася з маленьким Зайчиком. Одного сонячного ранку зайчик ішов по стежині . Ішов і позіхав. Але не тому позіхав, що не виспався, а просто від того що йому було дуже скучно .
"Погано бути самому, - думав Вухань. - От якби в мене був друг..." Вухань подивилося навколо себе і раптом помітив збоку якусь темну пляму, що рухалася вслід за ним.
Зайчик рушив далі - і пляма полинула поруч, ніби на мотузці.
Вухань дуже злякався! Таку велику пляму і так близько він бачив перший раз. Він почав бігти, сподіваючись, що просто втече від страшної плями. Але пляма все одно була поруч! Ще й така велика!
- Здогадались, що це за пляма переслідувала Зайчика? (його тінь)
- Скажіть чи варто боятися тіні? А свою тінь ви бачили?
- Що таке тінь? Як же вона виникає?
- На ці питання ми спробуємо сьогодні дати відповідь.
Дослідницький осередок
- Пригадайте, який був день, коли Зайчик побачив свою тінь? (сонячний)
- Світло необхідна умова утворення тіні.
- Сонце – джерело світла. Які інші джерела світла ви знаєте? (ліхтарик, вогонь, лампа )
На дошці з’являється світла пляма у формі кола.
- Діти, що бачите – світло чи тінь? (світло)
- Що треба зробити, щоб утворилася тінь? (діти здогадуються, що треба поставити якийсь предмет)
Дослід 1.
Візьмімо ввімкнений ліхтарик і закриємо його –книжкою,- шматочком картону,- дерев’яною дощечкою,-долонею.
-Чи проникає світло? ( ні ) Чому? ( дані тіла є світлонепроникні )
Дослід 2.
Закриємо ввімкнений ліхтарик - шматочком скла,- звичайною склянкою, - прозорим пластиком.
- Чи проникатиме світло? ( Так ) Чому? ( дані тіла світлопроникні )
Дослід 3.
Візьмімо пластмасову і дерев’яну лінійку.
- Яка лінійка непрозора?
Поставте лінійки на столі так, аби на них падали сонячні промені.
- Чи утворюється тінь від дерев’яної лінійки? А від пластмасової ?
- Які предмети утворюють тінь прозорі чи не прозорі?
- А скло утворює тінь? Чому?
- Чим скло відрізняється від тих, предметі, що ви пропонували? (воно прозоре)
- Зробіть висновок: які предмети утворюють тінь?
Учні роблять висновок, що тінь утворюють тільки непрозорі предмети. А скло прозоре, тому світло просто проходить повз нього.
- Зустрівши на шляху непрозорий предмет, вони не можуть крізь нього пройти і обійти його не можуть. І за цими предметами утворюється темна пляма – тобто тінь, це та частина простору за непрозорим предметом, куди не проникає світло.
- Так і Зайчик! Він просто не знав, що сонячні промені не можуть через нього пройти!
Осередок творчості
Створення сонячного годинника.
Для роботи нам потрібна паперова тарілка,маркер,лінійка,олівець.
https://www.youtube.com/watch?v=MZInHxw6sEk
Осередок відпочинку
1.Дидактична гра “Чия тінь” рослини https://www.youtube.com/watch?v=cykYGa2VcR0
Ігровий осередок
Зараз ми з вами спробуємо бути акторами ТЕАТРУ ТІНЕЙ