Переглянуто
Заступник директора
з навчально-виховної роботи
___________________________
___________________________
Календарно – тематичне планування інтегрованого курсу « Пізнаємо природу» 5 клас
( 2 години на тиждень)
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Орієнтири для оцінювання |
Види діяльності |
Домашнє завдання |
РОЗДІЛ 1. ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ (6 год.) |
|||||
Тема 1. Знайомство з наукою (2 год.) |
|||||
1 |
|
Як наука змінює світ Наука. Природничі науки. Наукові терміни і факти. Значення науки і техніки. Модифікація: Знайомство з наукою Наука. Природничі науки. |
Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; пояснює на основі особистого досвіду, що природу можна пізнавати, досліджуючи її; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; Модифікація: розуміє термін - природа, наводить приклади: тіл живої і неживої природи; |
- Робота з різними джерелами інформації про природу, використання QR-кодів та цифрового контенту природничого змісту; - створення ментальної карти «Природничі науки» (цифрової або звичайної); написання есе про значення науки, про винаходи та відкриття (на вибір учителя); Модифікація: здійснює пошук з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах |
§1 |
2 |
|
Як зробити відкриття Патенти природи. Винаходи та відкриття. Учені-природодослідники. Модифікація: Як зробити відкриття Винаходи та відкриття. |
розуміє внесок учених-природознавців і винахідників у створення нових технологій та вдосконалення техніки; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення; вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; Модифікація: оперує термінами: експеримент, спостереження, наводить приклад: методів досліджень природи: спостереження, експеримент |
- пригадування наукових фактів (наукової інформації) про: 1) тварин; 2) рослини; 3) організм людини; 4) воду; 5) повітря; 6) ґрунт; - розв'язування тестових завдань; - робота з логічними таблицями та картками; Модифікація: пояснює на основі особистого досвіду, що природу можна пізнавати, досліджуючи її; |
§2 |
Тема 2. Науковий метод пізнання (1 год.) |
|||||
3 |
|
Як шукати відповіді на запитання? Роль органів чуття у вивченні природи. Спостереження. Гіпотеза. Моделювання. Експеримент. Науковий метод пізнання. Модифікація: Як шукати відповіді на запитання? Роль органів чуття у вивченні природи. |
ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки; виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; моделює з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти та явища; відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; Модифікація: оперує термінами: експеримент, спостереження, наводить приклад: методів досліджень природи: спостереження, експеримент |
- гра-тренінг «Вибираємо гіпотезу»; - створення моделей об’єктів (явищ природи); - пошук, систематизація та обробка інформації про обраний об’єкт (явище) з використанням цифрового контенту,обмін інформацією в групах; - складання інструкції до моделі (будова, принцип дії, з чого виготовлена, як її використовувати); - опис моделі (усний і письмовий) об’єкта (явища), з’ясування спільних та відмінних ознак; - презентація моделі; - дослідження: на яку відстань до предмета треба піднести лупу, щоб отримати чітке зображення; - спостереження за дрібними об’єктами (деталями) за допомогою лупи та їх зображення; - мозковий штурм (брейнстормінг) «Генеруємо гіпотези»; Модифікація: пояснює на основі особистого досвіду, що природу можна пізнавати, досліджуючи її; |
§3 |
Тема 3. Фізичні величини та їхнє вимірювання (3 год.) |
|||||
4 |
|
Що таке фізичні величини і як їх вимірювати Фізична величина. Одиниця фізичної величини. Вимірювальні прилади та інструменти (лінійка, вимірювальна стрічка, важільні терези, мензурка, мірний циліндр, термометр, секундомір, лупа, мікроскоп, телескоп, барометр). Ціна поділки. Модифікація: Фізична величина Фізична величина. Одиниця фізичної величини. |
пояснює призначення інструментів /створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах; узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; Модифікація: наводить приклади: вимірювання в побуті |
- виконання завдань на перетворення одиниць довжини, часу, маси; - вимірювання об’єму води за допомогою (мензурки); складання сенканів; - планування інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Розмаїття фізичних величин»; презентація та обмін інформацією; Модифікація: За допомогою вчителя обирає зображення приладів для вимірювання фізичних величин; вчиться міряти температуру повітря та води |
§4 |
5 |
|
Практична робота Вимірювання температури повітря і води. Модифікація: Як вимірювати температуру повітря в води |
складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; досліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; Модифікація: виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом |
- вимірювання температури води, повітря та проміжків часу; Модифікація: - відповідно до можливостей виконує елементи практичної роботи; |
§5 |
6 |
|
Урок узагальнення Модифікація: урок узагальнення |
узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; Модифікація: узагальнює з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; |
узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; Модифікація: узагальнює з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; |
|
РОЗДІЛ 2. ПІЗНАЄМО БУДОВУ РЕЧОВИН (14 год.) |
|||||
Тема 1. Тіла та речовини ( 2 год.) |
|||||
7 |
|
Що нас оточує. Тіла та їх характеристики. Речовини та їх властивості. Модифікація: Що нас оточує. Тіла та речовини. |
Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки; визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини; Модифікація: називає різні фізичні тіла наводить приклади: фізичних тіл у природі |
гра-тренінг «Запитуємо про тіла та речовини»; - гра «Впізнай речовину»; складання таблиці «Тіла та речовини»; -розпізнавання попереджувальних знаків (небезпечні речовини); - дослідження властивостей деяких речовин, фіксація результатів дослідження; Модифікація: розпізнавання попереджувальних знаків (небезпечні речовини); |
§7 |
8 |
|
З чого все складається Частинки речовини – атоми та молекули. Три стани речовин. Розташування, рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах. Модифікація: Що нас оточує. Три стани речовин. |
пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; Модифікація: Розрізняє три стани води; називає, за допомогою вчителя, їхні властивості |
створення моделей молекул з пластиліну; - графічне моделювання трьох станів речовини; - моделювання розташування частинок речовини у твердих тілах, рідинах і газах; - спостереження явищ, що підтверджують подільність речовини, рух та взаємодію частинок речовини; Модифікація: - спостереження явищ, що підтверджують подільність речовини, рух та взаємодію частинок речовини; |
§8 |
Тема 2. Три стани речовини (6 год.) |
|||||
9 |
|
Які властивості у твердих тіл Пояснення властивостей твердих тіл на основі знань про будову речовини. Механічні (твердість, пластичність, пружність, крихкість, міцність) та магнітні властивості твердих тіл. Застосування властивостей твердих тіл. Модифікація: Що таке тверде тіло Поняття твердого тіла. |
ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки; пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; Модифікація: називає, за допомогою вчителя тверді тіла |
- дослідження та порівняння механічних властивостей твердих тіл; - вимірювання об’єму тіл за допомогою мірного циліндра (мензурки); - спостереження взаємодії магнітів; Модифікація: - дослідження механічних властивостей твердих тіл;
|
§9 |
10 |
|
Які властивості у рідин Пояснення властивостей рідин на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити форму і об’єм рідини? Спостереження явища дифузії та взаємодії частинок речовини. Залежність швидкості дифузії від температури. Дифузія у природі і організмі людини. Модифікація: Що таке рідини Пояснення поняття рідини |
ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки; пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи /фактів / даних; створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; називає, за допомогою вчителя, рідини Модифікація: називає, за допомогою вчителя, рідини |
- дослідження властивостей рідин; - спостереження залежності явища дифузії від температури; дослідницька задача «Чи можна змінити форму і об’єм рідини?» Модифікація: - дослідження властивостей рідин;
|
§10 |
11 |
|
Чому вода – особлива речовина Вода в природі і організмі людини. Модифікація: Вода у природі Вода в природі |
допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки; пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; Модифікація: З допомогою вчителя чи інших осіб характеризує значення води у природі та для людини |
- робота з різними джерелами інформації про природу; - спостереження твердого та рідкого станів води; - моделювання особливостей агрегатних станів води; розв’язування тестових завдань; Модифікація: - спостереження твердого та рідкого станів води;
|
§11 |
12 |
|
Які властивості у газів Пояснення властивостей газів на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити об’єм газу? Дифузія в газах. Застосування властивостей газів. Повітря – природна суміш газів. Модифікація: Що таке гази? Повітря – природна суміш газів. |
ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки; пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи /фактів / даних; створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; Модифікація: Називає з допомогою вчителя гази, відносить до них повітря |
- робота з різними джерелами інформації про природу; - дослідження «Чи можна змінити об’єм газу?»; - розв’язування тестових завдань; Модифікація: - дослідження властивостей газів; |
§12 |
13 |
|
Практична робота «Вивчення явища випаровування води». Модифікація: Що таке випаровування? |
складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми; описує етапи дослідження; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження; фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв; формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описиоб’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; Модифікація: з допомогою вчителя чи інших осіб наводить приклади випаровування з власного досвіду |
-вивчення явища випаровування за наданою інструкцією; Модифікація: -вивчення явища випаровування |
§13 |
14 |
|
Як виміряти масу Маса. Еталон маси. Вимірювання маси. Як виготовити терези та важки. Модифікація: Як виміряти масу Маса. Вимірювання маси. |
використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу; пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження; Модифікація: з допомогою вчителя чи інших осіб формулює поняття маси |
- виготовлення важільних терезів та важок; - вимірювання маси; виконання завдань на перетворення одиниць маси; Модифікація: - вимірювання маси;
|
§14 |
Тема 3. Розчинні та нерозчинні речовини (4 год.) |
|||||
15 |
|
Що таке розчинні та нерозчинні речовини Розчинні та нерозчинні речовини. Розчини у природі, побуті та організмі людини. Модифікація: Поняття розчинних та нерозчинних речовин Розчинні та нерозчинні речовини. |
створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити; ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки; Модифікація: Вчиться розрізняти розчинні та нерозчинні речовини |
спостереження розчинності деяких речовин; - планування інформаційного пошуку, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Розчини у природі, побуті та організмі людини»; презентація результатів; Модифікація: спостереження розчинності деяких речовин;
|
§15 |
16 |
|
Як приготувати та розділити розчини Приготування розчинів. Модифікація: Що таке розчини Приготування розчинів. |
складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми; описує етапи дослідження; формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження Модифікація: З допомого вчителя називає розчини в побуті |
- приготування розчинів; - виготовлення фільтру; фільтрування; Модифікація: - спостерігає приготування розчинів;
|
§16 |
17 |
|
Практична робота. Розділення розчинних і нерозчинних речовин фільтруванням. Модифікація: Що означає фільтрувати? |
фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб; дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень; формулює самостійно або з допомогоювчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації; Модифікація: формулює з допомогою вчителя чи інших осіб поняття фільтрування; |
- приготування розчинів; - виготовлення фільтру; фільтрування; Модифікація: - спостерігає приготування розчинів, фільтрування; |
§16 - повторити |
18 |
|
Скільки є речовин. Модифікація: Скільки є речовин.
|
порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах; описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; Модифікація: порівнює з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, |
- складання сенканів, (віршів, загадок, приказок) про речовини; Модифікація: - слухання сенканів, (віршів, загадок, приказок) про речовини;
|
§17 |
19 |
|
Проект «Речовини навколо мене». Модифікація: Речовини навколо мене |
представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; Модифікація: називає з допомогою вчителя чи інших осіб речовини навколо себе |
Представлення проектів Модифікація: Слухання проектів
|
|
20 |
|
Урок узагальнення Модифікація: Урок узагальнення
|
узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту Модифікація: узагальнює з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту |
- здійснюють інформаційний пошук з використанням цифрового контенту, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Використання властивостей твердих тіл, рідин і газів людиною», складання таблиці «Порівняння властивостей твердих тіл, рідин і газів»; дослідження |
§18 Д/з (випереджуване) Підготувати інформацію про гіпотези і припущення виникнення Землі» |
РОЗДІЛ 3. ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ ЗЕМЛІ (21 год.) |
|||||
Тема 1. Як виникла наша планета (3 год.) |
|||||
21 |
|
Як виникла планета Земля Перші гіпотези і припущення виникнення Землі. Модифікація: Що таке Земля? |
пояснює різницю між одиницями вимірювання історичного часу та співвідносить їх (рік - століття -тисячоліття); установлює послідовність історичних подій за допомогою лінії часу; Модифікація: Формулює з допомогою вчителя поняття планети, називає її назву’; |
- Робота з науково-популярними текстами та представлення інформації в різних видах; дослідження «Як ми дізнаємося про минуле нашої планети?»; Модифікація: Слухання досліджень
|
§19 |
22 |
|
З чого складається Земля Будова і склад Землі. Модифікація: Будова Землі Будова і склад Землі. |
пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; Модифікація: пояснює з допомогою вчителя будову Землі |
- створення моделі внутрішньої будови Землі; Модифікація: - створення моделі внутрішньої будови Землі; |
§20 |
23 |
|
Як утворюються гірські породи. Практична робота: визначення основних фізичних властивостей гірських порід і мінералів шкільної колекції; Гірські породи і мінерали. Які бувають корисні копалини/ Метали і неметали Модифікація: Що таке гірські породи Корисні копалини. |
пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; Модифікація: пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення корисних копалин |
створення моделі руху магми; Модифікація: Состереження за створенням моделі руху магми;
|
§21 |
Тема 2. Земля на глобусі і фізичній карті. План місцевості (5 год.) |
|||||
24 |
|
Яку форму має Земля Зображення Землі на глобусі і географічній карті. Основні напрямки на глобусі та карті. Модифікація: Форма Землі |
виокремлює основні елементи карти та пояснює їхнє значення; Модифікація: З допомогою вчителя називає, яку форму має Земля; |
- визначення напрямів на глобусі й географічній карті; Модифікація: - визначення напрямів на глобусі й географічній карті;
|
§22 |
25 |
|
Як зображають Землю на глобусі і карті Хто склав сучасну карту. Модифікація: Що таке глобус? |
співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо); Модифікація: З допомогою вчителя впізнає Землю в зображенні на глобусі |
- позначення на контурній карті об’єктів, поданих у тексті; Модифікація: виокремлює основні елементи карти |
§23 |
26 |
|
Що означає поняття «читати карту» Умовні знаки фізичної карти Модифікація: Що таке карта?
|
розрізняє відносно сталі та змінні об’єкти карти; визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження визначає на карті положення географічних об’єктів; Модифікація: З допомогою вчителя впізнає Землю в зображенні на карті |
- описування місцевості за географічною картою України або світу; - географічний диктант «Читаємо умовні знаки»; Модифікація: розпізнає деякі умовні знаки |
§24 |
27 |
|
Який буває масштаб карти. Практична робота: Креслення простого плану місцевості. Види масштабів: іменований, числовий і лінійний масштаби. Креслення плану місцевості Модифікація: Що таке масштаб |
позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані; Модифікація: З допомогою вчителя формулює поняття масштабу |
Практична робота: Креслення простого плану місцевості. Модифікація: З допомогою вчителя розглядає розміщення об’єктів на карті, |
§25 |
28 |
|
Практична робота: Вимірювання відстаней на місцевості і карті. Модифікація: Як виміряти відстань на місцевості і каті |
визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження визначає на карті положення географічних об’єктів; позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані; демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі; Модифікація: З допомогою вчителя визначає на карті положення географічних об’єктів; |
Практична робота: вимірювання відстаней на місцевості і географічній карті за масштабом; Модифікація: Відповідно до можливостей виконує елементи практичної роботи |
§26 |
Тема 3. Суходіл на Землі (4 год.) |
|||||
29 |
|
Чим представлений суходіл Землі. Практична робота: позначення на контурній карті світу номенклатури, поданої в тексті Материки і частини світу. Острови, півострови і архіпелаги. Модифікація: Що таке суходіл? |
визначає на карті положення географічних об’єктів; Модифікація: З допомогою вчителя формулює поняття суходолу;
|
- практична робота: позначення на контурній карті світу номенклатури, поданої в тексті; Модифікація: З допомогою вчителя визначає на карті положення суходолу; |
§27 |
30 |
|
Які бувають форми поверхні суходолу Землі Модифікація: Суходіл на Землі |
визначає на карті положення географічних об’єктів; складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі; Модифікація: З допомогою вчителя розпізнає на зображеннях суходіл та воду. |
- створення моделі гороутворення; - порівняння форм рельєфу за висотою; Модифікація: - З допомогою вчителя визначає на карті положення суходолу та океанів; |
§28 |
31 |
|
Урок узагальнення Модифікація: Урок узагальнення |
узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту Модифікація: узагальнює з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту |
узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; Модифікація: узагальнює з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; |
|
Календарно – тематичне планування інтегрованого курсу « Пізнаємо природу» 5 клас
( 2 години на тиждень)
№ з/п |
Дата |
Тема уроку |
Орієнтири для оцінювання |
Види діяльності |
Домашнє завдання |
32 |
|
Які особливості рельєфу України. Практична робота: позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої тексті. Проєкт «Переваги та ризики проживання в гірській та на рівнинній місцевості». Рельєф земної поверхні України і своєї місцевості, його зображення на фізичній карті. Як змінюється поверхня Землі Модифікація: Що таке рельєф? Як змінюється поверхня Землі |
визначає на карті положення географічних об’єктів; розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки; використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб правила, способи й відповідні засоби для розв’язання навчальної / життєвої проблеми; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень; наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; Модифікація: учень, з допомогою вчителя, наводить приклади рельєфу |
- практична робота: позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої тексті; - опис за фізичною картою рельєфу України та своєї області; - створення моделі зсувів ґрунту; - проєкт «Переваги та ризики проживання в гірській та на рівнинній місцевості»; Модифікація: Учень, з допомогою вчителя, формує поняття рельєфу |
§29 |
Тема 4. Вода на Землі (4 год.) |
|||||
33 |
|
Розподіл води по поверхні Землі Колообіг води в природі Модифікація: Вода в природі Вода в природі
|
пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб»; Модифікація: учень, з допомогою вчителя, наводить приклади води в природі |
- опис явищ, що відбувалися впродовж року, у моделі колообігу води в природі; - створення моделі «Джерела прісної води на Землі»; - побудова діаграми «Прісна й морська вода; Модифікація: наводить приклади води в природі |
§30 |
34 |
|
Як досліджують океани Моря, затоки і протоки. Модифікація: Що таке моря?
|
визначає на карті положення географічних об’єктів; позначає розміщення об’єктів на карті, визначає відстані; Модифікація: визначає на карті моря |
нанесення на контурну карту об’єктів, зазначених в тексті; Модифікація: вчиться заходити на карті моря |
§31 |
35 |
|
Води суходолу Річки і озера світу і України. Як правильно долати водні перешкоди Модифікація: Що таке річки? |
наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі; Модифікація: формує поняття річки |
нанесення на контурну карту об’єктів, зазначених в тексті; дослідження «Як рослинний покрив захищає ґрунти від водної ерозії?»; - дослідження та з’ясування проблем найближчої водойми (вимірювання швидкості течії, визначення правих і лівих приток, визначення прозорості води); Модифікація: розпізнає річки на карті |
§32 |
36 |
|
Яке значення води на Землі Вода в ґрунті, її роль у житті рослин. Значення води для життя на Землі. Самоочищення води у природі. Модифікація: Значення води |
логічно структурує власне повідомлення; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми ; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень; оцінює за спільно розробленими критеріями з допомогою вчителя чи інших осіб власну діяльність й ефективність дій групи для досягнення результату; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального / безвідповідального використання здобутків науки й техніки; наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи; розраховує потрібну кількість матеріалів для виготовлення спроєктованого виробу; використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу; Модифікація: наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище |
- робота з науково-популярними джерелами інформації, підготовка презентації та короткого виступу на тему «Роль води на планеті Земля»; - спостереження та обговорення демонстраційного експерименту «Властивості глини, піску й торфу (або різних видів ґрунту) утримувати вологу»; - спостереження за станом рослин у різних умовах поливу; створення лепбука (буклета) «Які рослини та тварини очищають воду?»; Модифікація: наводить приклади використання води людиною |
§33 |
Тема 5. Тема 5. Повітряна оболонка Землі (4 год.) |
|||||
37 |
|
Які властивості має повітря Склад і властивості повітря Модифікація: Що таке повітря? |
розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення; Модифікація: формує поняття повітря |
проведення дослідів, формування висновків; Модифікація: наводить приклади використання і важливості повітря |
§34 |
38 |
|
Якою буває погода Повітря й погода. Види опадів. Прогноз погоди. Вплив погоди на життя, здоров’я та господарську діяльність людини. Модифікація: Що таке погода? |
створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень; використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; Модифікація: з допомого вчителя формує поняття погоди |
-демонстрування метеорологічних приладів та використання їх для вимірювань (температури повітря, напряму вітру, товщини снігового покриву, висоти Сонця тощо); - ведення та фіксування результатів спостереження за погодою впродовж тижня та порівняння з метеорологічними прогнозами; - прогнозування погоди за місцевими прикметами на найближчі дні; - довготривалі спостереження «Чи здійснюються прогнози метеорологів?»; - складання анкети та проведення опитування членів сім’ї та друзів про вплив погоди на стан здоров’я; - складання списку сфер людської діяльності, робота яких залежать від погоди; - написання есе за результатами дослідження «Погода та здоров’я людей»; Модифікація: вчиться спостерігати за погодою |
§35 |
39 |
|
Чим небезпечні природні явища. Проєкт «Як зберегти повітря чистим у моєму населеному пункті?» Ґрунтове повітря. Небезпечні природні явища: грози, урагани, смерчі. Значення та охорона повітря Модифікація: Що таке природні явища? |
пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального / безвідповідального використання здобутків науки та техніки; наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи; Модифікація: з допомогою вчителя наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище |
- дослідження чистоти повітря у своєму населеному пункті; моделювання руху повітря в атмосфері; - спостереження та опис явищ у повітряній оболонці Землі; проєкт «Як зберегти повітря чистим у моєму населеному пункті?» (робота в групах). Модифікація: вчиться розрізняти явища природи |
§36 |
40 |
|
Земля – унікальна планета Модифікація: Планета Земля |
пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; Модифікація: : з допомогою вчителя формує поняття планети |
- створення ментальної карти «Земля – унікальна планета» Модифікація: вчиться відрізняти Землю серед інших планет Сонячної системи |
§37 |
41 |
|
Урок узагальнення Модифікація: Урок узагальнення
|
|
- розв’язування проблемних запитань, завдань; - складання сенканів, (віршів, загадок, приказок); - інтелектуальні змагання Модифікація: з допомогою вчителя виконує завдання |
|
РОЗДІЛ 4. ПІЗНАЄМО РІЗНОМАНІТТЯ ОРГАНІЗМІВ (22 год.) |
|||||
Тема 1. Світ живих організмів (1 год.) |
|||||
42 |
|
Які особливості будови різних груп організмів Властивості організмів. Спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів. Рівні організації рослинного і тваринного організмів. Модифікація: Будова живих організмів
|
вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак ; групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіо інформацію, дані, у формі графічної, табличної інформації або інфографіки, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо; Модифікація: розрізняє представників різних груп живих організмів |
- складання таблиці про спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів; - створення схеми про рівні організації рослинного і тваринного організмів; Модифікація: з допомогою вчителя виділяє ознаки живих організмів |
§39 |
Тема 2. Клітина (1 год.) |
|||||
43 |
|
Як живуть і чим відрізняються клітини різних організмів. Лабораторне дослідження «Робота з мікроскопом та приготування тимчасового препарату» Будова, різноманітність та функціонування клітин (на прикладі клітин рослин, тварин, грибів, бактерій). Модифікація: Що таке клітина? |
групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження; досліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема цифрові; Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття клітини |
- моделювання рослинної і тваринної клітини з інтерпретацією результатів та формулювання висновків; - лабораторне дослідження «Робота з мікроскопом та приготування тимчасового препарату»; - розпізнавання загальних рис клітин рослин, тварин, грибів, бактерій на зображеннях, мікропрепаратах чи фотографіях мікропрепаратів; Модифікація: знайомиться з мікроскопом |
§40 |
Тема 3. Бактерії та віруси (2 год.) |
|||||
44 |
|
Хто такі бактерії та яке їхнє значення в природі і для людини Бактерії, поширення та особливості життєдіяльності. Хвороботворні бактерії. Корисні бактерії в організмі людини. Використання бактерій людиною. Модифікація: Що таке бактерії? |
ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; з допомогою вчителя чи інших осіб виконує спостереження, експерименти, фіксує одержані результати; визначає відповідність одержаних результатів очікуваним результатам і меті дослідження; пропонує способи практичного використання результатів досліджень представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття бактерій |
- виконання проєкту «Кисломолочні продукти»; - створення ментальної карти про використання бактерій людиною; Модифікація: наводить приклади корисних і шкідливих бактерій |
§41 |
45 |
|
Чим особливі віруси та де вони «живуть» Віруси, особливості їхньої будови, як взаємодіють з клітиною та розмножуються в ній. Роль вірусів. Профілактика вірусних захворювань людини. Модифікація: Що таке віруси? |
вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень; Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття вірусів |
- гра «Вірусні та бактеріальні захворювання людини»; - складання пам’ятки про профілактику вірусних та бактеріальних захворювань людини; Модифікація: з допомоою вчителя складання пам’ятки про профілактику вірусних та бактеріальних захворювань людини |
§42 |
Тема 4. Гриби. Лишайники (1 год.) |
|||||
46 |
|
Чим відрізняються гриби та лишайники від інших організмів. Проєкт: «Як виготовляють дріжджі» Особливості будови й життєдіяльності грибів та лишайників. Різноманітність грибів та лишайників, їхнє значення в природі і для людини. Модифікація: Що таке гриби? |
групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх, бере участь у прийнятті спільних рішень; виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі; визначає з допомогою вчителя чи інших осіб суперечності в запропонованій ситуації; виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації природничого змісту; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття грибів |
- спостереження за процесом бродіння, що здійснюється дріжджами; - рекомендована робота в групах над проєктом «Як виготовляють дріжджі» або екскурсія на підприємство; - дослідження цвілевих та шапинкових грибів; - створення буклета про отруйні гриби своєї місцевості; - пошук і систематизація інформації за двома і більше джерелами на теми за вибором: «Значення грибів у природі і для людини», «Значення лишайників у природі і для людини»; Модифікація: з допомогою вчителя розрізняє корисні і шкідливі гриби |
§47 |
Тема 5. Рослини та їхнє різноманіття (4 год.) |
|||||
47 |
|
Які органи у квіткової рослини Корінь, стебло, листки, брунька, квітка, плід, насінина. Роль органів квіткової рослини. Модифікація: Що таке рослини? |
вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки; Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття рослин |
- розпізнавання органів рослин на гербарних й живих зразках; - створення ментальної карти «Будова квіткової рослини»; Модифікація: з допомогою вчителя розпізнавання органів рослин на гербарних й живих зразках |
§43 |
48 |
|
Водорості та спорові рослини. Хто у воді, а хто на суходолі та як їх розрізнити Загальна характеристика, їхнє поширення та пристосування, представники, значення. Модифікація: Що таке водорості? |
наводить приклади об’єктів і явищ природи; визначає основну ознаку (ознаки), за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень; обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних; Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття рослин |
- робота в групах над створенням опорного конспекту по кожній групі рослин; Модифікація: вчиться розпізнавати водорості серед інших груп рослин |
§44 |
49 |
|
Що об’єднує і відрізняє голонасінні та покритонасінні рослини. Практична робота «Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові)» на основі загальних рис за гербарними й живими зразками Різноманітність голонасінних і квіткових рослин. Модифікація: Групи рослин |
групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; Модифікація: з допомогою вчителя розрізняє групи рослин
|
- робота в групах над створенням опорного конспекту; -практична робота «Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові)» на основі загальних рис за гербарними й живими зразками; Модифікація: : вчиться розпізнавати різні групи рослин |
§45 |
50 |
|
Хто з рослин є нашими сусідами. Проєкт (на вибір): «Цвітіння води», «Збереження різноманіття рослин», «Моя кімнатна рослина та догляд за нею», «Моя улюблена городня рослина». Рослини навколо нас, їхнє пристосування до умов середовища. Розпізнаємо рослини своєї місцевості. Догляд і розмноження квіткових та городніх рослин. Модифікація: Рослини - сусіди |
характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб властивості об’єктів дослідження, використовуючи відповідну наукову термінологію; демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних; Модифікація: : з допомогою вчителя розрізняє культурні рослин
|
- екскурсія «Рослини нашої місцевості»; - створення опису за зразком обраної учнями рослини своєї місцевості; - рекомендовано виконання на вибір проєктів «Цвітіння води», «Збереження різноманіття рослин», «Моя кімнатна рослина та догляд за нею», «Моя улюблена городня рослина»; Модифікація: : з допомогою вчителя створює опис рослини своєї місцевості
|
§46 |
Тема 6. Тварини та їхнє різноманіття (4 год.) |
|||||
51 |
|
Хто такі безхребетні тварини Від найпростіших до членистоногих. Особливості будови, поширення, представники, цікаві факти про життя безхребетних тварин. Модифікація: Хто такі тварини? |
наводить приклади об’єктів і явищ природи; вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак; пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень; представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень; Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття тварин |
- робота в групах над створенням опорних конспектів по кожній групі тварин; Модифікація: з допомогою вчителя вчиться розрізняти тварин |
§48 |
52 |
|
Які таємниці приховують хордові тварини. Практична робота «Визначення за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком тварини своєї місцевості» (обраної учнями); Риби. Земноводні. Плазуни. Птахи. Ссавці. Модифікація: Хто такі хордові тварини? |
визначає основну ознаку (ознаки), за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи; Модифікація: з допомогою вчителя розрізняє хордові тварини |
- практична робота «Визначення за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком тварини своєї місцевості» (обраної учнями); Модифікація: : з допомогою вчителя описує тварин |
§49 |
53 |
|
Як доглядати за домашніми тваринами Як обрати домашнього улюбленця, правильно годувати, дбати про здоров’я. Про типові помилки в догляді і відповідальність. Модифікація: Як доглядати за домашніми тваринами
|
групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; логічно структурує власне повідомлення ; поводиться безпечно під час спілкування, зокрема з тваринами; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; Модифікація: з допомогою вчителя вчиться доглядати за домашніми тваринами |
- екскурсія «Тварини нашої місцевості» або в місцевий зоопарк чи притулок тварин; - складання пам’ятки про догляд за домашнім улюбленцем; Модифікація: наводить приклади домашніх тварин і правила догляду за ними |
§50 |
54 |
|
Чим ми завдячуємо тваринам Роль тварин в природі та для людини, збереження різноманіття тваринного світу. Поведінка тварин. Модифікація: Чим ми завдячуємо тваринам
|
встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв; Модифікація: з допомогою вчителя визначає роль тварин у природі та для людини |
- робота в парах над створенням презентацій на теми «Роль тварин в природі», «Роль тварин для людини», «Поведінка тварин (на прикладі обраної учнем тварини)»; Модифікація: наводить приклади поведінки домашніх тварин, користі від них |
§51 |
55 |
|
Урок узагальнення Модифікація: Урок узагальнення |
|
|
§52 |
Тема 7. Таємниці організму людини (8 год.) |
|||||
56 |
|
Звідки наш організм бере енергію та будівельний матеріал Травна система людини. Модифікація: Звідки наш організм бере енергію? |
описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів; поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів); обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття травної системи людини |
- створення моделі внутрішньої будови людського організму (протягом всіх уроків теми); - читання етикеток продуктів харчування; Модифікація: : з допомогою вчителя виокремлює значення травної системи людини |
§53 |
57 |
|
Як рухається кисень та поживні речовини в нашому організмі. Практична робота «Як залежить частота серцевих скорочень від активності людини (у спокої, під час і після фізичного навантаження) Кровоносна та дихальна система людини. Модифікація: Рух речовин в організмі людини |
пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття кровоносної та дихальної систем людини |
- гра «Лабораторія: аналіз крові»; - практична робота «Як залежить частота серцевих скорочень від активності людини (у спокої, під час і після фізичного навантаження Модифікація: з допомогою вчителя розбирається як залежить частота серцевих скорочень від активності людини |
§54, 55 |
58 |
|
Що захищає наше тіло Шкіра та імунітет Модифікація: Що захищає наше тіло
|
описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття шкіри та імунітету людини |
- створення схеми про види імунітету людини; - дискусія «Догляд за шкірою і косметичні засоби»; Модифікація: : з допомогою вчителя вчиться доглядати за своєю шкірою |
§56 |
59 |
|
Як виділяються непотрібні речовини з організму людини Видільна система. Модифікація: Як виділяються непотрібні речовини з організму людини |
описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття видільної системи |
- робота з схемами і малюнками видільної системи; Модифікація: робота з малюнком видільної системи |
§57 |
60 |
|
Хто керує процесами в нашому тілі Нервова система. Гормони. Модифікація: Хто керує процесами в нашому тілі
|
здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття нервової системи |
- створення ментальної карти «Взаємозв’язок систем органів в організмі людини»; Модифікація: робота з малюнком нервової системи |
§58 |
61 |
|
Які загадки приховують органи чуття Різноманітність органів чуття людини, сприйняття і обробка інформації. Профілактика порушень. Модифікація: Що таке органи чуття? |
описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію; обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних; Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття органів чуттів |
- вікторина «Що ми знаємо про чуття людини»; - складання пам’ятки «Як запобігти порушенням зору і слуху»; Модифікація: з допомогою вчителя складання пам’ятки «Як запобігти порушенням зору і слуху» |
§59 |
62 |
|
Урок узагальнення Модифікація: Урок узагальнення
|
узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; Модифікація: узагальнює, з допомогою вчителя, опрацьовану інформацію природничого змісту |
- вправи на узагальнення; - пізнавальна гра; - тестові завдання; Модифікація: з допомогою вчителя виконує тестові завдання |
§60 |
РОЗДЛ 5. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ (6 год.) |
|||||
Тема 1. Ми і наше здоров’я (3 год.) |
|||||
63 |
|
Які навички сприяють збереженню здоров’я людини. Практична робота «Моя тарілка здорового харчування» Здорове харчування. Модифікація: Здорове харчування |
використовує наукові факти для формулювання власних суджень; пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень; пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації, що міститься в різних текстах; обирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять задоволення й користь для здоров’я, безпеки та добробуту; аналізує вибір свій та інших осіб з урахуванням користі й задоволення (радості) для здорового, безпечного життя; знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність; пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки й добробуту; Модифікація: з допомогою вчителя пояснює наслідки недотримання здорового способу |
- створення ментальної карти «Правила здорового способу життя»; - практична робота «Моя тарілка здорового харчування»; Модифікація: з допомогою вчителя створення картки «Правила здорового способу життя»; |
§61 |
64 |
|
Як ми рухаємось і чи достатньо Опорно-рухова Фізична активність. Модифікація: Як ми рухаємось |
пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень; Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття опорно – рухової системи |
- вивчення залежності постави й життєвої ємності легень; - складання порад щодо покращення фізичної активності; Модифікація: з допомогою вчителя складання порад щодо покращення фізичної активності |
§62 |
65 |
|
Чи важливі режим дня і сон для здоров’я людини. Що таке емоційний інтелект Про режим дня і сон, емоції і стрес та здоров’я. Модифікація: Режим дня |
знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність; пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки й добробуту; створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів); оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття режиму дня |
- складання наукових казок природничого змісту, віршів, написання музики, малювання картини (на вибір дітей, відповідно до здібностей); Модифікація: з допомогою вчителя складання правильного режиму дня |
§63 |
Тема 2. Ми та наше середовище життя (1 год.) |
|||||
66 |
|
Як діяльність людини впливає на довкілля Забруднення повітря, води, ґрунтів; застосування хімічних засобів захисту рослин і здоров’я людини. Модифікація: Як діяльність людини впливає на довкілля
|
відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; толерантно обстоює власну позицію, звертає увагу на спільні й різні думки учасників дискусії; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; проєктує власну поведінку в ситуаціях, подібних до тих, що зображено в тексті (зокрема художньому тексті, медіатексті); наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі та просторі, взаємодії людини та природи; з розумінням визначає цінність гігієнічних властивостей матеріалів натурального походження для здоров’я людини та покращення якості життя; Модифікація: з допомогою вчителя наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище |
- дискусії «Які матеріали/діяльність людини можуть спричинити забруднення повітря, зокрема й усередині приміщень, зміну якості води, ґрунтів та які можливі наслідки для здоров’я людини»; - робота в групах «Як можна зменшити забруднення довкілля»; - розв’язування ситуаційних завдань «Вжити заходів, щоб запобігти»; Модифікація: з допомогою вчителя розв’язування ситуаційних завдань |
|
Тема 3. Природні скарби України (1 год.) |
|||||
67 |
|
Чому біорізноманіття важливе. Проєкт на вибір «Збереження різноманіття рослин нашої місцевості», «Збереження різноманіття тварин нашої місцевості» Збереження біорізноманіття України. Інвазійні види та їхній вплив на біорізноманіття. Модифікація: Що таке біорізноманіття? |
відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля; пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального / безвідповідального використання здобутків науки та техніки; використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми; здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах; порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах; бере участь у прийнятті спільних рішень; наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі, взаємодії людини та природи; Модифікація: з допомогою вчителя наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище |
- мозковий штурм «Важливість біорізноманіття в природі й для людей»; - заняття на природі «Оцінка впливу людини, що загрожує біорізноманіттю на обраній території»; - виконання проєкту на вибір «Збереження різноманіття рослин нашої місцевості», «Збереження різноманіття тварин нашої місцевості»; Модифікація: з допомогою вчителя оцінює вплив людини на біорізноманіття |
§64 |
Тема 4. Природа надихає (1 год.) |
|||||
68 |
|
Зв’язок людини з природою Людина та природа у творчості українських та світових митців Модифікація: Зв’язок людини з природою |
встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами; наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі; створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід; оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності; регулює власні емоції під час презентації повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту), художньої декламації; висловлює в усній та/або письмовій формі власні почуття, враження, викликані прочитаним, своє ставлення до зображених у тексті (зокрема художньому тексті, медіатексті) людей, подій, ситуацій, явищ тощо; розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту); Модифікація: з допомогою вчителя встановлює певні закономірності в природі |
- складання наукових казок природничого змісту; - складання віршів, написання музики, малювання картини, виготовлення мистецько-ужиткових виробів (на вибір дітей, відповідно до їхніх здібностей); - написання есе «Чому я люблю природу?»; - участь у благодійному концерті для місцевої громади, батьків. Продаж власних виробів; - благодійна акція (передати кошти у притулок для тварин, витратити на озеленення шкільної території, облаштування мурашників і годівниць у лісі, очищення (зарибнення) водойми тощо). Модифікація: з допомогою вчителя наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи |
§65 |
69 |
|
Урок узагальнення Модифікація: Урок узагальнення |
узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту; Модифікація: з допомогою вчителя узагальнює опрацьовану інформацію природничого змісту |
- вправи на узагальнення; - пізнавальна гра; - тестові завдання; Модифікація: з допомогою вчителя виконує тестові завдання |
§66 |
70 |
|
Підсумковий урок за рік Модифікація: Підсумковий урок за рік
|
порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, Модифікація: з допомогою вчителя порівнює інформацію природничого змісту |
- вправи на узагальнення; - пізнавальна гра; Модифікація: з допомогою вчителя виконує вправи на узагальнення |
|