Модифіковане КТП з інтегрованого курсу Пізнаємо природу у 5 класі

Про матеріал
Модифіковане календарно - тематичне планування з інтегрованого курсу пізнаємо природу в 5 класі за відповідно до модельної навчальної програми «Пізнаємо природу». 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (авторки: Біда Д.Д., Гільберг Т.Г., Колісник Я.І.)
Перегляд файлу

Переглянуто

Заступник директора

з навчально-виховної роботи

___________________________

___________________________

Календарно – тематичне планування інтегрованого курсу « Пізнаємо природу» 5 клас

( 2 години на тиждень)

№ з/п

Дата

Тема уроку

Орієнтири для оцінювання

Види діяльності

Домашнє завдання

 РОЗДІЛ 1. ПІЗНАЄМО СВІТ НАУКИ (6 год.) 

Тема 1. Знайомство з наукою (2 год.)

1

 

Як наука змінює світ

Наука. Природничі науки. Наукові терміни і факти. Значення науки і техніки.

Модифікація: Знайомство з наукою

Наука. Природничі науки.

Здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах;

пояснює на основі особистого досвіду,

що природу можна пізнавати,

досліджуючи її;

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

Модифікація:

розуміє термін - природа,

наводить приклади: тіл живої і неживої природи;

- Робота з різними джерелами інформації про природу, використання QR-кодів та цифрового контенту природничого змісту;

- створення ментальної карти «Природничі науки» (цифрової або звичайної);

написання есе про значення науки, про винаходи та відкриття (на вибір учителя);

Модифікація: здійснює пошук з допомогою

вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах

§1

2

 

Як зробити відкриття

Патенти природи. Винаходи та відкриття. Учені-природодослідники.

Модифікація: Як зробити відкриття

Винаходи та відкриття.

розуміє внесок учених-природознавців і винахідників у створення нових технологій та вдосконалення техніки;

розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення;

вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити;

Модифікація: оперує термінами: експеримент, спостереження,

наводить приклад:  методів досліджень природи: спостереження, експеримент

- пригадування наукових фактів (наукової інформації) про: 1) тварин; 2) рослини; 3) організм людини; 4) воду; 5) повітря; 6) ґрунт;

- розв'язування тестових завдань;

- робота з логічними таблицями та картками;

Модифікація: пояснює на основі особистого досвіду, що природу можна пізнавати,

досліджуючи її;

§2

Тема 2. Науковий метод пізнання (1 год.)

3

 

Як шукати відповіді на запитання?

Роль органів чуття у вивченні природи. Спостереження. Гіпотеза. Моделювання. Експеримент. Науковий метод пізнання.

Модифікація: Як шукати відповіді на запитання?

Роль органів чуття у вивченні природи.

ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки;

виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження;

оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності;

моделює з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти та явища;

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

Модифікація: оперує термінами: експеримент, спостереження,

наводить приклад:  методів досліджень природи: спостереження, експеримент

- гра-тренінг «Вибираємо гіпотезу»;

- створення моделей об’єктів (явищ природи);

- пошук, систематизація та обробка інформації про обраний об’єкт (явище) з використанням цифрового контенту,обмін інформацією в групах;

- складання інструкції до моделі (будова, принцип дії, з чого виготовлена, як її використовувати);

- опис моделі (усний і письмовий) об’єкта (явища), з’ясування спільних та відмінних ознак;

- презентація моделі;

- дослідження: на яку відстань до предмета треба піднести лупу, щоб отримати чітке зображення;

- спостереження за дрібними об’єктами (деталями) за допомогою лупи та їх зображення;

- мозковий штурм (брейнстормінг) «Генеруємо гіпотези»;

Модифікація: пояснює на основі особистого досвіду, що природу можна пізнавати,

досліджуючи її;

§3

Тема 3. Фізичні величини та їхнє вимірювання (3 год.)

4

 

Що таке фізичні величини і як їх вимірювати

Фізична величина. Одиниця фізичної величини. Вимірювальні прилади та інструменти (лінійка, вимірювальна стрічка, важільні терези, мензурка, мірний циліндр, термометр, секундомір, лупа, мікроскоп, телескоп, барометр). Ціна поділки.

Модифікація: Фізична величина

Фізична величина. Одиниця фізичної величини.

пояснює призначення інструментів /створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах;

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід;

Модифікація: наводить приклади: вимірювання в побуті

- виконання завдань на перетворення одиниць довжини, часу, маси;

- вимірювання об’єму води за допомогою (мензурки);

складання сенканів;

- планування інформаційного пошуку з використанням цифрового контенту, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Розмаїття фізичних величин»; презентація та обмін інформацією;

Модифікація: За допомогою вчителя обирає зображення приладів для вимірювання фізичних величин; вчиться міряти температуру повітря та води

§4

5

 

Практична робота  Вимірювання температури повітря і води.

Модифікація: Як вимірювати температуру повітря в води

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;

досліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень;

Модифікація: виконує з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом

- вимірювання температури води, повітря та проміжків часу;

Модифікація: - відповідно до можливостей виконує елементи практичної роботи;

§5

6

 

Урок узагальнення

Модифікація: урок узагальнення

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

Модифікація: узагальнює з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

Модифікація: узагальнює з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

 

РОЗДІЛ 2. ПІЗНАЄМО БУДОВУ РЕЧОВИН (14 год.)

Тема 1. Тіла та речовини ( 2 год.)

7

 

Що нас оточує.

Тіла та їх характеристики. Речовини та їх властивості.

Модифікація: Що нас оточує.

Тіла та речовини.

Ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки;

визначає потенційні небезпеки навколишнього середовища для здоров’я і безпеки людини;

Модифікація: називає різні фізичні тіла

наводить приклади: фізичних тіл у природі

гра-тренінг «Запитуємо про тіла та речовини»;

- гра «Впізнай речовину»;

складання таблиці «Тіла та речовини»;

-розпізнавання попереджувальних знаків (небезпечні речовини);

- дослідження властивостей деяких речовин, фіксація результатів дослідження;

Модифікація: розпізнавання попереджувальних знаків (небезпечні речовини);

§7

8

 

З чого все складається Частинки речовини – атоми та молекули. Три стани речовин. Розташування, рух та взаємодія частинок у твердих тілах, рідинах і газах.

Модифікація: Що нас оточує.

Три стани речовин.

пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;

ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки;

представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

Модифікація: Розрізняє три стани води; називає, за допомогою вчителя, їхні властивості

створення моделей молекул з пластиліну;

- графічне моделювання трьох станів речовини;

- моделювання розташування частинок речовини у твердих тілах, рідинах і газах;

- спостереження явищ, що підтверджують подільність речовини, рух та взаємодію частинок речовини;

Модифікація: - спостереження явищ, що підтверджують подільність речовини, рух та взаємодію частинок речовини;

§8

Тема 2. Три стани речовини (6 год.)

9

 

Які властивості у твердих тіл

Пояснення властивостей твердих тіл на основі знань про будову речовини. Механічні (твердість, пластичність, пружність, крихкість, міцність) та магнітні властивості твердих тіл. Застосування властивостей твердих тіл.

Модифікація: Що таке тверде тіло

Поняття твердого тіла.

ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки;

пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження;

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв;

Модифікація: називає, за допомогою вчителя тверді тіла

- дослідження та порівняння механічних властивостей твердих тіл;

- вимірювання об’єму тіл за допомогою мірного циліндра (мензурки);

- спостереження взаємодії магнітів;

Модифікація: - дослідження механічних властивостей твердих тіл;

 

§9

10

 

Які властивості у рідин

Пояснення властивостей рідин на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити форму і об’єм рідини? Спостереження явища дифузії та взаємодії частинок речовини. Залежність швидкості дифузії від температури. Дифузія у природі і організмі людини.

Модифікація: Що таке рідини

Пояснення поняття рідини

ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки;

пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження;

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи /фактів / даних;

створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв;

називає, за допомогою вчителя, рідини

Модифікація: називає, за допомогою вчителя, рідини

- дослідження властивостей рідин;

- спостереження залежності явища дифузії від температури;

дослідницька задача «Чи можна змінити форму і об’єм рідини?»

Модифікація: - дослідження властивостей рідин;

 

§10

11

 

Чому вода – особлива речовина

Вода в природі і організмі людини.

Модифікація: Вода у природі

Вода в природі

допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки;

пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

Модифікація: З допомогою вчителя чи інших осіб характеризує значення води у природі та для людини

- робота з різними джерелами інформації про природу;

- спостереження твердого та рідкого станів води;

- моделювання особливостей агрегатних станів води;

розв’язування тестових завдань;

Модифікація: - спостереження твердого та рідкого станів води;

 

§11

12

 

Які властивості у газів

Пояснення властивостей газів на основі знань про будову речовини. Чи можна змінити об’єм газу? Дифузія в газах. Застосування властивостей газів. Повітря – природна суміш газів.

Модифікація: Що таке гази?

Повітря – природна суміш газів.

ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки;

пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження;

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи /фактів / даних;

створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв;

Модифікація: Називає з допомогою вчителя гази, відносить до них повітря

- робота з різними джерелами інформації про природу;

- дослідження «Чи можна змінити об’єм газу?»;

- розв’язування тестових завдань;

Модифікація: -  дослідження властивостей газів;

§12

13

 

Практична робота  «Вивчення явища випаровування води».

Модифікація: Що таке випаровування?

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми;

описує етапи дослідження;

формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження;

фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб;

дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень;

представляє результати дослідження у запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових пристроїв;

формулює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб словесні описиоб’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації;

дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень;

Модифікація: з допомогою вчителя чи інших осіб наводить приклади випаровування з власного досвіду

-вивчення явища випаровування за наданою інструкцією;

Модифікація: -вивчення явища випаровування

§13

14

 

Як виміряти масу

Маса. Еталон маси. Вимірювання маси. Як виготовити терези та важки.

Модифікація: Як виміряти масу

Маса. Вимірювання маси.

використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу;

пояснює призначення створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

формулює з допомогою вчителя чи інших осіб висновки за результатами дослідження;

Модифікація: з допомогою вчителя чи інших осіб формулює поняття маси

- виготовлення важільних терезів та важок;

- вимірювання маси;

виконання завдань на перетворення одиниць маси;

Модифікація: - вимірювання маси;

 

§14

Тема 3. Розчинні та нерозчинні речовини (4 год.)

15

 

Що таке розчинні та нерозчинні речовини

Розчинні та нерозчинні речовини. Розчини у природі, побуті та організмі людини.

Модифікація: Поняття розчинних та нерозчинних речовин

Розчинні та нерозчинні речовини.

створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв;

вибирає самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб окремі об’єкти / явища, властивості об’єктів / явищ, які можна дослідити;

ставить запитання про будову і властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їх ознаки;

Модифікація: Вчиться розрізняти розчинні та нерозчинні речовини

спостереження розчинності деяких речовин;

- планування інформаційного пошуку, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Розчини у природі, побуті та організмі людини»;

презентація результатів;

Модифікація: спостереження розчинності деяких речовин;

 

§15

16

 

Як приготувати та розділити розчини Приготування розчинів.

Модифікація: Що таке розчини

 Приготування розчинів. 

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план дослідження;

визначає з допомогою вчителя чи інших осіб мету і завдання дослідження відповідно до сформульованої проблеми;

описує етапи дослідження;

формулює з допомогою вчителя чи інших осіб очікувані результати дослідження

Модифікація: З допомого вчителя називає розчини в побуті

- приготування розчинів;

- виготовлення фільтру;

фільтрування;

Модифікація: - спостерігає приготування розчинів;

 

§16

17

 

Практична робота. Розділення розчинних і нерозчинних речовин фільтруванням.

Модифікація: Що означає фільтрувати?

фіксує результати етапів дослідження у запропонований спосіб;

дотримується правил безпеки життєдіяльності під час досліджень;

формулює самостійно або з допомогоювчителя чи інших осіб словесні описи об’єктів, явищ і процесів на основі нетекстової інформації;

Модифікація: формулює з допомогою вчителя чи інших осіб поняття фільтрування;

- приготування розчинів;

- виготовлення фільтру;

фільтрування;

Модифікація: - спостерігає приготування розчинів,

фільтрування;

§16 - повторити

18

 

Скільки є речовин.

Модифікація: Скільки є речовин.

 

 

порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах;

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища і процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

Модифікація: порівнює з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту,

- складання сенканів, (віршів, загадок, приказок) про речовини;

Модифікація: - слухання сенканів, (віршів, загадок, приказок) про речовини;

 

 

§17

19

 

Проект «Речовини навколо мене».

Модифікація: Речовини навколо мене

представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію/ аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

Модифікація: називає з допомогою вчителя чи інших осіб речовини навколо себе

Представлення проектів

Модифікація: Слухання  проектів

 

 

20

 

Урок узагальнення

Модифікація: Урок узагальнення

 

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту

Модифікація: узагальнює з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту

- здійснюють інформаційний пошук з використанням цифрового контенту, обробка і систематизація інформації за двома і більше джерелами на тему «Використання властивостей твердих тіл, рідин і газів людиною»,

складання таблиці «Порівняння властивостей твердих тіл, рідин і газів»;

дослідження

§18

Д/з (випереджуване) Підготувати інформацію про гіпотези і припущення виникнення Землі»

РОЗДІЛ 3. ПІЗНАЄМО ПРИРОДУ ЗЕМЛІ (21 год.)

Тема 1. Як виникла наша планета (3 год.)

21

 

Як виникла планета Земля

Перші гіпотези і припущення виникнення Землі.

Модифікація: Що таке Земля?

пояснює різницю між одиницями вимірювання історичного часу та співвідносить їх (рік - століття -тисячоліття);

установлює послідовність історичних подій за допомогою лінії часу;

Модифікація: Формулює з допомогою вчителя поняття планети, називає її назву’;

- Робота з науково-популярними текстами та представлення інформації в різних видах;

дослідження «Як ми дізнаємося про минуле нашої планети?»;

Модифікація: Слухання  досліджень

 

§19

22

 

З чого складається Земля

Будова і склад Землі.

Модифікація: Будова Землі

Будова і склад Землі.

пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

Модифікація: пояснює з допомогою вчителя будову Землі

- створення моделі внутрішньої будови Землі;

Модифікація: - створення моделі внутрішньої будови Землі;

§20

23

 

Як утворюються гірські породи. Практична робота: визначення основних фізичних властивостей гірських порід і мінералів шкільної колекції;

Гірські породи і мінерали.

Які бувають корисні копалини/ Метали і неметали

Модифікація: Що таке гірські породи

Корисні копалини.

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

Модифікація: пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення корисних копалин

створення моделі руху магми;

Модифікація: Состереження за створенням моделі руху магми;

 

 

§21

Тема 2. Земля на глобусі і фізичній карті. План місцевості (5 год.)

24

 

Яку форму має Земля

Зображення Землі на глобусі і географічній карті. Основні напрямки на глобусі та карті.

Модифікація: Форма Землі

виокремлює основні елементи карти та пояснює їхнє значення;

Модифікація: З допомогою вчителя називає, яку форму має Земля;

- визначення напрямів на глобусі й географічній карті;

Модифікація: - визначення напрямів на глобусі й географічній карті;

 

§22

25

 

Як зображають Землю на глобусі і карті

Хто склав сучасну карту.

Модифікація: Що таке глобус?

співвідносить дані карти з іншими джерелами інформації (розповідь учителя, текст книжки тощо);

Модифікація: З допомогою вчителя впізнає Землю в зображенні на глобусі

- позначення на контурній карті об’єктів, поданих у тексті;

Модифікація: виокремлює основні елементи карти

§23

26

 

Що означає поняття «читати карту»

Умовні знаки фізичної карти

Модифікація: Що таке карта?

 

розрізняє відносно сталі та змінні об’єкти карти;

визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження визначає на карті положення географічних об’єктів;

Модифікація: З допомогою вчителя впізнає Землю в зображенні на карті

- описування місцевості за географічною картою України або світу;

- географічний диктант «Читаємо умовні знаки»;

Модифікація: розпізнає деякі умовні знаки

§24

27

 

Який буває масштаб карти.  Практична робота: Креслення простого плану місцевості.

Види масштабів: іменований, числовий і лінійний масштаби. Креслення плану місцевості

Модифікація: Що таке масштаб

позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані;

Модифікація: З допомогою вчителя формулює поняття масштабу

Практична робота: Креслення простого плану місцевості.

Модифікація: З допомогою вчителя розглядає розміщення об’єктів на карті,

§25

28

 

Практична робота:  Вимірювання відстаней на місцевості і карті.

Модифікація: Як виміряти відстань на місцевості і каті

визначає орієнтацію об’єктів відносно сторін світу, суб’єкта спостереження визначає на карті положення географічних об’єктів;

позначає розміщення об’єктів на карті, прокладає уявні маршрути, визначає відстані;

демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі;

Модифікація: З допомогою вчителя визначає на карті положення географічних об’єктів;

Практична робота: вимірювання відстаней на місцевості і географічній карті за масштабом;

Модифікація: Відповідно до можливостей виконує елементи практичної роботи

§26

Тема 3. Суходіл на Землі (4 год.)

29

 

Чим представлений суходіл Землі. Практична робота: позначення на контурній карті світу номенклатури, поданої в тексті

Материки і частини світу. Острови, півострови і архіпелаги.

Модифікація: Що таке суходіл?

визначає на карті положення географічних об’єктів;

Модифікація: З допомогою вчителя формулює поняття суходолу;

 

- практична робота: позначення на контурній карті світу номенклатури, поданої в тексті;

Модифікація: З допомогою вчителя визначає на карті положення суходолу;

§27

30

 

Які бувають форми поверхні суходолу Землі

Модифікація: Суходіл на Землі

визначає на карті положення географічних об’єктів;

складає з допомогою вчителя чи інших осіб план власної діяльності для розв’язання навчальної / життєвої проблеми відповідно до своєї ролі в групі;

Модифікація: З допомогою вчителя розпізнає на зображеннях суходіл та воду.

- створення моделі гороутворення;

- порівняння форм рельєфу за висотою;

Модифікація: - З допомогою вчителя визначає на карті положення суходолу та океанів;

§28

31

 

Урок узагальнення

Модифікація: Урок узагальнення

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту Модифікація: узагальнює з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

Модифікація: узагальнює з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

 

 


Календарно – тематичне планування інтегрованого курсу « Пізнаємо природу» 5 клас

( 2 години на тиждень)

№ з/п

Дата

Тема уроку

Орієнтири для оцінювання

Види діяльності

Домашнє завдання

32

 

Які особливості рельєфу України. Практична робота: позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої тексті. Проєкт «Переваги та ризики проживання в гірській та на рівнинній місцевості».

Рельєф земної поверхні України і своєї місцевості, його зображення на фізичній карті. Як змінюється поверхня Землі

Модифікація: Що таке рельєф?

Як змінюється поверхня Землі

визначає на карті положення географічних об’єктів;

розмірковує щодо запропонованих способів розв’язання певної навчальної / життєвої проблеми, висловлює свої думки;

використовує самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб правила, способи й відповідні засоби для розв’язання навчальної / життєвої проблеми;

пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх;

бере участь у прийнятті спільних рішень;

наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

Модифікація: учень, з допомогою вчителя, наводить приклади рельєфу

- практична робота: позначення на контурній карті світу й України номенклатури, поданої тексті;

- опис за фізичною картою рельєфу України та своєї області;

- створення моделі зсувів ґрунту;

- проєкт «Переваги та ризики проживання в гірській та на рівнинній місцевості»;

Модифікація: Учень, з допомогою вчителя, формує поняття рельєфу

§29

Тема 4. Вода на Землі (4 год.)

33

 

Розподіл води по поверхні Землі

Колообіг води в природі

Модифікація: Вода в природі

Вода в природі

 

пояснює прості причинно-наслідкові зв’язки в готовій моделі, використовуючи шаблон «якщо, то», «що треба зробити, щоб»;

Модифікація: учень, з допомогою вчителя, наводить приклади води в природі

- опис явищ, що відбувалися впродовж року, у моделі колообігу води в природі;

- створення моделі «Джерела прісної води на Землі»;

- побудова діаграми «Прісна й морська вода;

Модифікація: наводить приклади води в природі

§30

34

 

Як досліджують океани

Моря, затоки і протоки.

Модифікація: Що таке моря?

 

визначає на карті положення географічних об’єктів;

позначає розміщення об’єктів на карті, визначає відстані;

Модифікація: визначає на карті моря

нанесення на контурну карту об’єктів, зазначених в тексті;

Модифікація: вчиться заходити на карті моря

§31

35

 

Води суходолу

Річки і озера світу і України. Як правильно долати водні перешкоди

Модифікація: Що таке річки?

наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі;

Модифікація: формує поняття річки

нанесення на контурну карту об’єктів, зазначених в тексті;

дослідження «Як рослинний покрив захищає ґрунти від водної ерозії?»;

- дослідження та з’ясування проблем найближчої водойми (вимірювання швидкості течії, визначення правих і лівих приток, визначення прозорості води);

Модифікація: розпізнає річки на карті

§32

36

 

Яке значення води на Землі

Вода в ґрунті, її роль у житті рослин. Значення води для життя на Землі. Самоочищення води у природі.

Модифікація: Значення води

логічно структурує власне повідомлення;

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми ;

пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень;

оцінює за спільно розробленими критеріями з допомогою вчителя чи інших осіб власну діяльність й ефективність дій групи для досягнення результату;

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального / безвідповідального використання здобутків науки й техніки;

наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи;

розраховує потрібну кількість матеріалів для виготовлення спроєктованого виробу;

використовує ощадно матеріали під час виготовлення виробу;

Модифікація: наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище

- робота з науково-популярними джерелами інформації, підготовка презентації та короткого виступу на тему «Роль води на планеті Земля»;

- спостереження та обговорення демонстраційного експерименту «Властивості глини, піску й торфу (або різних видів ґрунту) утримувати вологу»;

- спостереження за станом рослин у різних умовах поливу;

створення лепбука (буклета) «Які рослини та тварини очищають воду?»;

Модифікація: наводить приклади використання води людиною

§33

Тема 5. Тема 5. Повітряна оболонка Землі (4 год.)

37

 

Які властивості має повітря

Склад і властивості повітря

Модифікація: Що таке повітря?

розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення;

Модифікація: формує поняття повітря

проведення дослідів, формування висновків;

Модифікація: наводить приклади використання і важливості повітря

§34

38

 

Якою буває погода

Повітря й погода. Види опадів. Прогноз погоди. Вплив погоди на життя, здоров’я та господарську діяльність людини.

Модифікація: Що таке погода?

створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід;

пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх;

бере участь у прийнятті спільних рішень;

використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

Модифікація: з допомого вчителя формує поняття погоди

-демонстрування метеорологічних приладів та використання їх для вимірювань (температури повітря, напряму вітру, товщини снігового покриву, висоти Сонця тощо);

- ведення та фіксування результатів спостереження за погодою впродовж тижня та порівняння з метеорологічними прогнозами;

- прогнозування погоди за місцевими прикметами на найближчі дні;

- довготривалі спостереження «Чи здійснюються прогнози метеорологів?»;

- складання анкети та проведення опитування членів сім’ї та друзів про вплив погоди на стан здоров’я;

- складання списку сфер людської діяльності, робота яких залежать від погоди;

- написання есе за результатами дослідження «Погода та здоров’я людей»;

Модифікація: вчиться спостерігати за погодою

§35

39

 

Чим небезпечні природні явища. Проєкт «Як зберегти повітря чистим у моєму населеному пункті?»

Ґрунтове повітря. Небезпечні природні явища: грози, урагани, смерчі.

Значення та охорона повітря

Модифікація: Що таке природні явища?

пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального / безвідповідального використання здобутків науки та техніки;

наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі й просторі, взаємодії людини та природи;

Модифікація: з допомогою вчителя наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище

- дослідження чистоти повітря у своєму населеному пункті;

моделювання руху повітря в атмосфері;

- спостереження та опис явищ у повітряній оболонці Землі;

проєкт «Як зберегти повітря чистим у моєму населеному пункті?» (робота в групах).

Модифікація: вчиться розрізняти явища природи

§36

40

 

Земля – унікальна планета Модифікація: Планета Земля

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

Модифікація: : з допомогою вчителя формує поняття планети

- створення ментальної карти «Земля – унікальна планета»

Модифікація: вчиться відрізняти Землю серед інших планет Сонячної системи

§37

41

 

Урок узагальнення

Модифікація: Урок узагальнення

 

 

- розв’язування проблемних запитань, завдань;

- складання сенканів, (віршів, загадок, приказок);

- інтелектуальні змагання Модифікація: з допомогою вчителя виконує завдання

 

РОЗДІЛ 4. ПІЗНАЄМО РІЗНОМАНІТТЯ ОРГАНІЗМІВ (22 год.)

Тема 1. Світ живих організмів (1 год.)

42

 

Які особливості будови різних груп організмів

Властивості організмів. Спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів. Рівні організації рослинного і тваринного організмів.

Модифікація: Будова живих організмів

 

вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак ;

групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;

представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіо інформацію, дані, у формі графічної, табличної інформації або інфографіки, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо;

Модифікація: розрізняє представників різних груп живих організмів

- складання таблиці про спільні і відмінні ознаки різних груп живих організмів;

- створення схеми про рівні організації рослинного і тваринного організмів;

Модифікація: з допомогою вчителя виділяє ознаки живих організмів

§39

Тема 2. Клітина (1 год.)

43

 

Як живуть і чим відрізняються клітини різних організмів. Лабораторне дослідження «Робота з мікроскопом та приготування тимчасового препарату»

Будова, різноманітність та функціонування клітин (на прикладі клітин рослин, тварин, грибів, бактерій).

Модифікація: Що таке клітина?

групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;

пропонує і створює самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб матеріальні навчальні моделі для дослідження;

досліджує об’єкти і явища, використовуючи відповідні моделі, зокрема цифрові;

Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття клітини

- моделювання рослинної і тваринної клітини з інтерпретацією результатів та формулювання висновків;

- лабораторне дослідження «Робота з мікроскопом та приготування тимчасового препарату»;

- розпізнавання загальних рис клітин рослин, тварин, грибів, бактерій на зображеннях, мікропрепаратах чи фотографіях мікропрепаратів;

Модифікація: знайомиться з мікроскопом

§40

Тема 3. Бактерії та віруси (2 год.)

44

 

Хто такі бактерії та яке їхнє значення в природі і для людини

Бактерії, поширення та особливості життєдіяльності. Хвороботворні бактерії. Корисні бактерії в організмі людини. Використання бактерій людиною.

Модифікація: Що таке бактерії?

ставить запитання про будову й властивості об’єктів природи, умови виникнення та перебігу природних явищ, їхні ознаки; з допомогою вчителя чи інших осіб виконує спостереження, експерименти, фіксує одержані результати; визначає відповідність одержаних результатів очікуваним результатам і меті дослідження; пропонує способи практичного використання результатів досліджень

представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття бактерій

- виконання проєкту «Кисломолочні продукти»;

- створення ментальної карти про використання бактерій людиною;

Модифікація: наводить приклади корисних і шкідливих бактерій

§41

45

 

Чим особливі віруси та де вони «живуть»

Віруси, особливості їхньої будови, як взаємодіють з клітиною та розмножуються в ній. Роль вірусів. Профілактика вірусних захворювань людини.

Модифікація: Що таке віруси?

вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;

представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень;

Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття вірусів

- гра «Вірусні та бактеріальні захворювання людини»;

- складання пам’ятки про профілактику вірусних та бактеріальних захворювань людини;

Модифікація: з допомоою вчителя складання пам’ятки про профілактику вірусних та бактеріальних захворювань людини

§42

Тема 4. Гриби. Лишайники (1 год.)

46

 

Чим відрізняються гриби та лишайники від інших організмів. Проєкт: «Як виготовляють дріжджі»

Особливості будови й життєдіяльності грибів та лишайників. Різноманітність грибів та лишайників, їхнє значення в природі і для людини.

Модифікація: Що таке гриби?

групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;

пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх, бере участь у прийнятті спільних рішень;

виконує самостійно / в групі, з допомогою вчителя чи інших осіб спостереження та експерименти за складеним планом, використовуючи запропоновані інструменти / створені моделі;

визначає з допомогою вчителя чи інших осіб суперечності в запропонованій ситуації;

виділяє самостійно / з допомогою вчителя чи інших осіб істотне в інформації природничого змісту;

здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах;

Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття грибів

- спостереження за процесом бродіння, що здійснюється дріжджами;

- рекомендована робота в групах над проєктом «Як виготовляють дріжджі» або екскурсія на підприємство;

- дослідження цвілевих та шапинкових грибів;

- створення буклета про отруйні гриби своєї місцевості;

- пошук і систематизація інформації за двома і більше джерелами на теми за вибором: «Значення грибів у природі і для людини», «Значення лишайників у природі і для людини»;

Модифікація: з допомогою вчителя розрізняє корисні і шкідливі гриби

§47

Тема 5. Рослини та їхнє різноманіття (4 год.)

47

 

Які органи у квіткової рослини

Корінь, стебло, листки, брунька, квітка, плід, насінина. Роль органів квіткової рослини.

Модифікація: Що таке рослини?

вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;

встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;

представляє самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб текстову інформацію / аудіоінформацію у формі графічної, табличної інформації або інфографіки;

Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття рослин

- розпізнавання органів рослин на гербарних й живих зразках;

- створення ментальної карти «Будова квіткової рослини»;

Модифікація: з допомогою вчителя розпізнавання органів рослин на гербарних й живих зразках

§43

48

 

Водорості та спорові рослини. Хто у воді, а хто на суходолі та як їх розрізнити

Загальна характеристика, їхнє поширення та пристосування, представники, значення.

Модифікація: Що таке водорості?

наводить приклади об’єктів і явищ природи;

визначає основну ознаку (ознаки), за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи;

пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень;

обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних;

Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття рослин

- робота в групах над створенням опорного конспекту по кожній групі рослин;

Модифікація: вчиться розпізнавати водорості серед інших груп рослин

§44

49

 

Що об’єднує і відрізняє голонасінні та покритонасінні рослини. Практична робота «Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові)» на основі загальних рис за гербарними й живими зразками Різноманітність голонасінних і квіткових рослин.

Модифікація: Групи рослин

групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою; дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

Модифікація: з допомогою вчителя розрізняє групи рослин

 

- робота в групах над створенням опорного конспекту;

-практична робота «Визначення представників різних груп рослин (водорості, мохи, плауни, хвощі, папороті, хвойні, квіткові)» на основі загальних рис за гербарними й живими зразками;

Модифікація: : вчиться розпізнавати різні групи рослин

§45

50

 

Хто з рослин є нашими сусідами. Проєкт (на вибір): «Цвітіння води», «Збереження різноманіття рослин», «Моя кімнатна рослина та догляд за нею», «Моя улюблена городня рослина».

Рослини навколо нас, їхнє пристосування до умов середовища. Розпізнаємо рослини своєї місцевості. Догляд і розмноження квіткових та городніх рослин.

Модифікація: Рослини - сусіди

характеризує з допомогою вчителя чи інших осіб властивості об’єктів дослідження, використовуючи відповідну наукову термінологію;

демонструє модель безпечної поведінки згідно з інструкціями й правилами в соціальному та природному середовищі;

дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

обирає та застосовує цифрові інструменти для збирання чи отримання даних;

Модифікація: : з допомогою вчителя розрізняє культурні рослин

 

- екскурсія «Рослини нашої місцевості»;

- створення опису за зразком обраної учнями рослини своєї місцевості;

- рекомендовано виконання на вибір проєктів «Цвітіння води», «Збереження різноманіття рослин», «Моя кімнатна рослина та догляд за нею», «Моя улюблена городня рослина»;

Модифікація: : з допомогою вчителя створює опис рослини своєї місцевості

 

§46

Тема 6. Тварини та їхнє різноманіття (4 год.)

51

 

Хто такі безхребетні тварини

Від найпростіших до членистоногих. Особливості будови, поширення, представники, цікаві факти про життя безхребетних тварин.

Модифікація: Хто такі тварини?

наводить приклади об’єктів і явищ природи;

вирізняє з-поміж об’єктів / явищ природи ті, що мають одну чи більше спільних ознак;

пропонує правила взаємодії в групі й дотримується їх; бере участь у прийнятті спільних рішень;

представляє дані, створюючи таблиці, схеми, діаграми тощо, з виконанням необхідних проміжних перетворень;

Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття тварин

- робота в групах над створенням опорних конспектів по кожній групі тварин;

Модифікація: з допомогою вчителя вчиться розрізняти тварин

§48

52

 

Які таємниці приховують хордові тварини. Практична робота «Визначення за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком тварини своєї місцевості» (обраної учнями);

Риби. Земноводні. Плазуни. Птахи. Ссавці.

Модифікація: Хто такі хордові тварини?

визначає основну ознаку (ознаки), за якими об’єкти / явища природи об’єднано в окремі групи;

Модифікація: з допомогою вчителя розрізняє хордові тварини

- практична робота «Визначення за особливостями зовнішньої будови та опис за зразком тварини своєї місцевості» (обраної учнями);

Модифікація: : з допомогою вчителя описує тварин

§49

53

 

Як доглядати за домашніми тваринами

Як обрати домашнього улюбленця, правильно годувати, дбати про здоров’я. Про типові помилки в догляді і відповідальність.

Модифікація: Як доглядати за домашніми тваринами

 

групує (впорядковує) самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб об’єкти / явища природи за визначеною ознакою;

логічно структурує власне повідомлення ;

поводиться безпечно під час спілкування, зокрема з тваринами;

дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

Модифікація: з допомогою вчителя вчиться доглядати за домашніми тваринами

- екскурсія «Тварини нашої місцевості» або в місцевий зоопарк чи притулок тварин;

- складання пам’ятки про догляд за домашнім улюбленцем;

Модифікація: наводить приклади домашніх тварин і правила догляду за ними

§50

54

 

Чим ми завдячуємо тваринам

Роль тварин в природі та для людини, збереження різноманіття тваринного світу. Поведінка тварин.

Модифікація: Чим ми завдячуємо тваринам

 

встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;

створює самостійно / в групі чи з допомогою інших осіб презентації здобутої інформації природничого змісту в запропонований спосіб, зокрема з використанням цифрових технологій і пристроїв;

Модифікація: з допомогою вчителя визначає роль тварин у природі та для людини

- робота в парах над створенням презентацій на теми «Роль тварин в природі», «Роль тварин для людини», «Поведінка тварин (на прикладі обраної учнем тварини)»;

Модифікація: наводить приклади поведінки домашніх тварин, користі від них

§51

55

 

Урок узагальнення

Модифікація: Урок узагальнення

 

 

§52

Тема 7. Таємниці організму людини (8 год.)

56

 

Звідки наш організм бере енергію та будівельний матеріал

Травна система людини.

Модифікація: Звідки наш організм бере енергію?

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

пояснює призначення інструментів / створених моделей, які використовувалися для досліджень і фіксування результатів;

поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів);

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття травної системи людини

- створення моделі внутрішньої будови людського організму (протягом всіх уроків теми);

- читання етикеток продуктів харчування;

Модифікація: : з допомогою вчителя виокремлює значення травної системи людини

§53

57

 

Як рухається кисень та поживні речовини в нашому організмі. Практична робота «Як залежить частота серцевих скорочень від активності людини (у спокої, під час і після фізичного навантаження)

Кровоносна та дихальна система людини.

Модифікація: Рух речовин в організмі людини

пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати; пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання

Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття кровоносної та дихальної систем людини

- гра «Лабораторія: аналіз крові»;

- практична робота «Як залежить частота серцевих скорочень від активності людини (у спокої, під час і після фізичного навантаження

Модифікація: з допомогою вчителя розбирається як залежить частота серцевих скорочень від активності людини

§54, 55

58

 

Що захищає наше тіло

Шкіра та імунітет

Модифікація:

Що захищає наше тіло

 

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття шкіри та імунітету людини

- створення схеми про види імунітету людини;

- дискусія «Догляд за шкірою і косметичні засоби»;

Модифікація: : з допомогою вчителя вчиться доглядати за своєю шкірою

§56

59

 

Як виділяються непотрібні речовини з організму людини

Видільна система.

Модифікація: Як виділяються непотрібні речовини з організму людини

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття видільної системи

- робота з схемами і малюнками видільної системи;

Модифікація: робота з малюнком видільної системи

§57

60

 

Хто керує процесами в нашому тілі

Нервова система. Гормони.

Модифікація: Хто керує процесами в нашому тілі

 

здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах;

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття нервової системи

- створення ментальної карти «Взаємозв’язок систем органів в організмі людини»;

Модифікація: робота з малюнком нервової системи

§58

61

 

Які загадки приховують органи чуття Різноманітність органів чуття людини, сприйняття і обробка інформації. Профілактика порушень.

Модифікація: Що таке органи чуття?

описує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб явища й процеси, використовуючи відповідну наукову термінологію;

обирає з допомогою вчителя чи інших осіб наукове пояснення явищ природи / фактів / даних;

Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття органів чуттів

- вікторина «Що ми знаємо про чуття людини»;

- складання пам’ятки «Як запобігти порушенням зору і слуху»;

Модифікація: з допомогою вчителя складання пам’ятки «Як запобігти порушенням зору і слуху»

§59

62

 

Урок узагальнення

Модифікація: Урок узагальнення

 

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

Модифікація: узагальнює, з допомогою вчителя, опрацьовану інформацію природничого змісту

- вправи на узагальнення;

- пізнавальна гра;

- тестові завдання;

Модифікація: з допомогою вчителя виконує тестові завдання

§60

РОЗДЛ 5. ПІЗНАЄМО СЕБЕ І СВІТ (6 год.)

Тема 1. Ми і наше здоров’я (3 год.)

63

 

Які навички сприяють збереженню здоров’я людини. Практична робота «Моя тарілка здорового харчування»

Здорове харчування.

Модифікація: Здорове харчування

використовує наукові факти для формулювання власних суджень;

пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати;

пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень;

пояснює наслідки недотримання здорового способу життя на основі інформації, що міститься в різних текстах;

обирає продукти харчування, способи проведення дозвілля, відповідний одяг тощо, які приносять задоволення й користь для здоров’я, безпеки та добробуту;

аналізує вибір свій та інших осіб з урахуванням користі й задоволення (радості) для здорового, безпечного життя;

знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність;

пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки й добробуту;

Модифікація: з допомогою вчителя пояснює наслідки недотримання здорового способу

- створення ментальної карти «Правила здорового способу життя»;

- практична робота «Моя тарілка здорового харчування»; Модифікація: з допомогою вчителя створення картки «Правила здорового способу життя»;

§61

64

 

Як ми рухаємось і чи достатньо

Опорно-рухова Фізична активність.

Модифікація: Як ми рухаємось

пояснює з допомогою вчителя чи інших осіб вплив умов виконання дослідження на його результати;

пропонує самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб способи практичного використання результатів досліджень;

Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття опорно – рухової системи

- вивчення залежності постави й життєвої ємності легень;

- складання порад щодо покращення фізичної активності;

Модифікація: з допомогою вчителя складання порад щодо покращення фізичної активності

§62

65

 

Чи важливі режим дня і сон для здоров’я людини. Що таке емоційний інтелект

Про режим дня і сон, емоції і стрес та здоров’я.

Модифікація: Режим дня

знаходить інформацію щодо здоров’я, безпеки та добробуту в різних джерелах і перевіряє її достовірність;

пояснює вплив спілкування на складники здоров’я, безпеки й добробуту;

створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід;

поєднує інформацію, подану в різні способи (словесну, графічну, числову тощо) у межах одного або кількох текстів (зокрема художніх текстів, медіатекстів);

оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності;

Модифікація: з допомогою вчителя формує поняття режиму дня

- складання наукових казок природничого змісту, віршів, написання музики, малювання картини (на вибір дітей, відповідно до здібностей);

Модифікація: з допомогою вчителя складання правильного режиму дня

§63

Тема 2. Ми та наше середовище життя (1 год.)

66

 

Як діяльність людини впливає на довкілля

Забруднення повітря, води, ґрунтів; застосування хімічних засобів захисту рослин і здоров’я людини.

Модифікація: Як діяльність людини впливає на довкілля

 

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту;

толерантно обстоює власну позицію, звертає увагу на спільні й різні думки учасників дискусії;

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб значення інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

проєктує власну поведінку в ситуаціях, подібних до тих, що зображено в тексті (зокрема художньому тексті, медіатексті);

наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі та просторі, взаємодії людини та природи;

з розумінням визначає цінність гігієнічних властивостей матеріалів натурального походження для здоров’я людини та покращення якості життя;

Модифікація: з допомогою вчителя наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище

- дискусії «Які матеріали/діяльність людини можуть спричинити забруднення повітря, зокрема й усередині приміщень, зміну якості води, ґрунтів та які можливі наслідки для здоров’я людини»;

- робота в групах «Як можна зменшити забруднення довкілля»;

- розв’язування ситуаційних завдань «Вжити заходів, щоб запобігти»;

Модифікація: з допомогою вчителя розв’язування ситуаційних завдань

 

Тема 3. Природні скарби України (1 год.)

67

 

Чому біорізноманіття важливе. Проєкт на вибір «Збереження різноманіття рослин нашої місцевості», «Збереження різноманіття тварин нашої місцевості»

Збереження біорізноманіття України. Інвазійні види та їхній вплив на біорізноманіття.

Модифікація: Що таке

біорізноманіття?

відповідає самостійно на чітко сформульовані запитання за відомою / опрацьованою інформацією природничого змісту; наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі;

дотримується правил поводження з природними об’єктами для збереження здоров’я і довкілля;

пояснює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб можливі зміни природних об’єктів і явищ залежно від певних умов; відповідального / безвідповідального використання здобутків науки та техніки;

використовує окремі способи пошуку джерел інформації для розв’язання життєвої / навчальної проблеми;

здійснює пошук самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформації природничого змісту в доступних джерелах;

порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту, здобуту в різних джерелах;

бере участь у прийнятті спільних рішень;

наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище в часі і просторі, взаємодії людини та природи;

Модифікація: з допомогою вчителя наводить приклади впливу діяльності людини на навколишнє середовище

- мозковий штурм «Важливість біорізноманіття в природі й для людей»;

- заняття на природі «Оцінка впливу людини, що загрожує біорізноманіттю на обраній території»;

- виконання проєкту на вибір «Збереження різноманіття рослин нашої місцевості», «Збереження різноманіття тварин нашої місцевості»;

Модифікація: з допомогою вчителя оцінює вплив людини на біорізноманіття

§64

Тема 4. Природа надихає (1 год.)

68

 

Зв’язок людини з природою Людина та природа у творчості українських та світових митців

Модифікація: Зв’язок людини з природою

встановлює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб певні закономірності в природі, підтверджує їх самостійно дібраними прикладами;

наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи, зокрема пов’язаних із власними діями в довкіллі;

створює письмові тексти (зокрема художні тексти, медіатексти) визначених типів, стилів і жанрів, зважаючи на мету, адресата, власний життєвий досвід;

оформлює власне висловлення, враховуючи основні засади академічної доброчесності;

регулює власні емоції під час презентації повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту), художньої декламації;

висловлює в усній та/або письмовій формі власні почуття, враження, викликані прочитаним, своє ставлення до зображених у тексті (зокрема художньому тексті, медіатексті) людей, подій, ситуацій, явищ тощо;

розповідає про власний емоційний стан, описуючи окремі відтінки настрою, почуттів, переживань тощо під час рефлексії власної діяльності або сприймання повідомлення (зокрема художнього тексту, медіатексту);

Модифікація: з допомогою вчителя встановлює певні закономірності в природі

- складання наукових казок природничого змісту;

- складання віршів, написання музики, малювання картини, виготовлення мистецько-ужиткових виробів (на вибір дітей, відповідно до їхніх здібностей);

- написання есе «Чому я люблю природу?»;

- участь у благодійному концерті для місцевої громади, батьків. Продаж власних виробів;

- благодійна акція (передати кошти у притулок для тварин, витратити на озеленення шкільної території, облаштування мурашників і годівниць у лісі, очищення (зарибнення) водойми тощо).

Модифікація: з допомогою вчителя наводить приклади взаємозв’язків об’єктів і явищ природи

§65

69

 

Урок узагальнення

Модифікація: Урок узагальнення

узагальнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб опрацьовану інформацію природничого змісту;

Модифікація: з допомогою вчителя узагальнює опрацьовану інформацію природничого змісту

- вправи на узагальнення;

- пізнавальна гра;

- тестові завдання;

Модифікація: з допомогою вчителя виконує тестові завдання

§66

70

 

Підсумковий урок за  рік

Модифікація: Підсумковий урок за  рік

 

порівнює самостійно або з допомогою вчителя чи інших осіб інформацію природничого змісту,

Модифікація: з допомогою вчителя порівнює інформацію природничого змісту

- вправи на узагальнення;

- пізнавальна гра;

Модифікація: з допомогою вчителя виконує вправи на узагальнення