Тема уроку: "Ссавці. Загальні ознаки ссавців"
Цільова аудиторія: Діти з інтелектуальними порушеннями помірного та тяжкого ступенів
Предмет: Природознавство
Тип уроку: Комбінований (теоретичний і практичний)
Тривалість: 45 хвилин
Мета уроку:
-
Ознайомити дітей з основними ознаками ссавців.
-
Пояснити важливі фізіологічні та поведінкові особливості ссавців.
-
Розвивати уявлення про різноманітність ссавців і їх роль в природі.
-
Покращити навички спостереження, запам'ятовування та усвідомлення інформації через використання візуальних матеріалів.
-
Сприяти розвитку сенсорного сприйняття через мультимедійні засоби (картинки, відео, ігри).
Обладнання та матеріали:
-
Картки з зображеннями різних ссавців (собаки, коти, корови, коні, олені, слони, ссавці океану).
-
Відео або слайд-презентація про ссавців.
-
Мультимедійний проектор або екран для показу відео.
-
Картки з підписами для тренування пам'яті.
-
Пластикові чи дерев'яні фігурки тварин (для тактильного сприйняття).
-
Велика картка або плакат з основними ознаками ссавців.
Хід уроку:
1. Організаційний момент (5 хвилин)
-
Привітання з дітьми, створення комфортної атмосфери для роботи.
-
Вчитель звертається до дітей: "Сьогодні ми будемо вивчати дуже цікаву групу тварин — ссавців. Всі ми, люди, теж є ссавцями! Тому цей урок буде цікавим для кожного з нас".
-
Оголошення теми уроку та мети: "Ми будемо вчитися, чим ссавці відрізняються від інших тварин та що у них спільного".
2. Введення в тему (10 хвилин)
-
Вчитель показує картки із зображеннями ссавців (собаки, коти, корови, ведмеді, коні) і питає дітей: "Хто це? Що ви про них знаєте?".
-
Вчитель розповідає, що ссавці — це група тварин, яка включає всіх, хто годує своїх дитинчат молоком, має волосся або хутро, та деякі інші особливості.
-
Вчитель уточнює: "Ми з вами теж ссавці, бо ми народжуємо дітей і годуємо їх молоком. Так роблять і багато інших тварин".
3. Основна частина: Пояснення та обговорення (15 хвилин)
-
Вчитель пояснює загальні ознаки ссавців:
-
Молоко: всі ссавці годують своїх дитинчат молоком. Показує зображення мами-ссавця і її малят.
-
Волосся або хутро: ссавці мають волосся чи хутро на тілі. Вчитель показує різні зображення ссавців з їх хутром (наприклад, ведмедя, лева, білку).
-
Теплокровність: ссавці підтримують стабільну температуру тіла, незважаючи на навколишнє середовище. "Це означає, що в будь-якому середовищі вони не замерзають і не перегріваються".
-
Живородність: більшість ссавців народжують живих малят, а не відкладають яйця (пояснюється різниця на прикладі кажанів, які відкладають яйця).
-
Особливі зуби: ссавці мають різні типи зубів для різних потреб: для жування, різання, розривання їжі (показується слайд із зображенням зубів ссавців).
-
Під час кожного пункту вчитель показує ілюстрації, картки або відео з відповідними прикладами ссавців.
-
Діти можуть на кожному етапі задавати питання та ділитися своїми враженнями.
4. Практична частина (10 хвилин)
-
Гра "Визначення ссавців": Вчитель показує картинки тварин, і діти мають визначити, чи є ця тварина ссавцем, чи ні. Наприклад:
-
Собака — ссавець (так)
-
Пташка — не ссавець (ні)
-
Кит — ссавець (так)
-
Крокодил — не ссавець (ні)
-
Вчитель підказує дітям і хвалить їх за правильні відповіді.
-
Підключення тактильних відчуттів: діти можуть потримати фігурки ссавців у руках (наприклад, дерев'яні або пластикові фігурки). Вони повинні сказати, чи це ссавець, і які особливості цієї тварини вони помітили (волосся, форма тіла тощо).
5. Закріплення матеріалу та підсумок уроку (5 хвилин)
-
Підсумки уроку: "Сьогодні ми дізналися багато цікавого про ссавців. Всі ссавці годують своїх малят молоком, мають волосся або хутро, і живуть на землі або у воді".
-
Вчитель запитує дітей: "Назвіть, будь ласка, тварин, які є ссавцями". Діти намагаються перерахувати тварин, згаданих на уроці, та інші відомі ссавці.
-
Вчитель заохочує дітей: "Молодці! Ви добре запам’ятали, хто такі ссавці!"
6. Завершення уроку (5 хвилин)
-
Завершити урок позитивним підсумком: "Ви добре попрацювали, сьогодні ви дізналися багато нового про ссавців, і я впевнений, що ви зможете запам’ятати їх ознаки".
-
Запропонувати дітям малюнки ссавців, які вони можуть розфарбувати вдома або під час наступного уроку.