Урок 62/5. Момент сили. Умови рівноваги важеля.
Освітня . Продовжити формувати знання про прості механізми та їх практичну роль в житті людини, про важіль як один з видів цих механізмів; ознайомити учнів з основними елементами важеля та фізичними величинами, які описують поведінку важеля; дослідним шляхом з’ясувати умови рівноваги важеля.
Розвиваюча. Розвивати вміння використовувати набуті в життєвій практиці знання для пояснення явищ і розв’язування задач.
Виховна . Виховувати пізнавальний інтерес і культуру наукового мовлення.
Прилади та матеріали: важіль, штатив, тягарці.
Презентації Прості механізми. Важіль Урок 62.5
Хід уроку
1.Організаційний момент.
2.Перевірка домашнього завдання.
Огляд зошитів з метою з’ясування наявності розв’язання учнями домашніх задач.
Висновок учителя за результатами перевірки виконання домашнього завдання.
3.Актуалізація опорних знань.
Фронтальне опитування «Мозковий штурм»
1. Які прості механізми вам відомі?
2. Навіщо вони людині необхідні?
3. Людина прикладає свою силу, щоб виконати…
4. Яка формула механічної роботи вам відома?
5. Які ви знаєте види блоків?
6. В чому різниця між ними?
4.Мотивація навчальної діяльності.
Запитання до учнів класу:
Подивіться уважно на цих два малюнки і скажіть, який з простих механізмів тут використано і для чого?
Тема: Момент сили. Умови рівноваги важеля.
5.Сприйняття та засвоєння нового матеріалу.
Як уже зазначалося, важіль — тверде тіло, яке може обертатися навколо нерухомої опори. Його застосовують для зміни напряму і значення сили, наприклад, для зрівноваження великої сили малою. Важіль має такі характеристики.
Точка прикладання сили — це точка, в якій на важіль діє інше тіло.
Вісь обертання — пряма, що проходить через нерухому точку опори важеля О, і навколо якої він може вільно обертатися. Розглянемо випадок, коли вісь обертання розташована між точками прикладання сил FxiF2.
Лінія дії сили — це пряма, уздовж якої напрямлена сила.
Плече сили — найкоротша відстань від осі обертання тіла О до лінії дії сили. Плече сили позначається літерою d. Одиницею плеча сили в СІ є один метр (1м).
де F1 і F2 — сили, які діють на важіль; d1 і d2 — плечі відповідних сил. Тому правило (умову) рівноваги важеля можна сформулювати так.
Важіль перебуває в рівновазі тоді, коли значення сил, які діють на нього, обернено пропорційні плечам цих сил.
Повністю зрозумів і зумів сформулювати принцип дії цього простого
механізму Архімед. Йому належить крилатий вираз, що є епіграфом нашого уроку.
З того часу як Архімед установив правило важеля, воно проіснувало в первозданному вигляді майже 1900 років. І лише в 1687 р. французький вчений
П.Варіньйон надав йому більш загальної форми, скориставшись поняттям моменту сили.
Момент сили М — це фізична величина, значення якої визначається добутком модуля сили F, що обертає тіло, та її плеча.
M = Fd або M = Fl
Одиницею моменту сили в СІ є один ньютон-метр (1 Н • м), який дорівнює моменту сили 1 Н, прикладеної до плеча 1 м.
Доведемо, що важіль перебуває в рівновазі під дією двох сил, якщо значення моменту М1 сили, яка обертає важіль проти руху годинника, дорівнює значенню моменту М2 сили, яка обертає його за рухом стрілки годинника, тобто:
M1 = M2
З правила важеля випливає рівність F1d1 = F2d2
що і потрібно було довести. Отже, правило (умову) рівноваги важеля можна ще сформулювати так. |
|
||
|
Важіль перебуває в рівновазі під дією двох сил, якщо значення моменту сили, яка обертає важіль проти руху годинникової стрілки, дорівнює значенню моменту сили, яка обертає його за рухом годинникової стрілки.Момент сили — важлива фізична величина, вона характеризуєдію сили,показує, що вона залежить і від модуля сили, і від їїплеча. Наприклад, ми знаємо, що дія сили на двері залежить і від модуля сили, і від того, де прикладена сила: двері тим легше повернути, чим далі від осі обертання прикладена сила, яка на них діє; гайку легше викрутити довгим гайковим ключем, ніж коротким; відро тим легше витягти з колодязя, чим довша ручка коловорота.
|
||
Важелі в природі і техніці.
6.Осмислення об’єктивних зв’язків.
Задача 1. Яку силу треба прикласти, щоб зрівноважити важіль?
7.Підсумок уроку.
Метод «Незакінчене речення»
- Сьогодні на уроці я дізнався …
- Мені сподобалося …
- Девіз нашого уроку, відповідав темі уроку тому що …
Оцінювання вчителем роботи учнів на уроці.
8.Домашнє завдання.