ТЕМА « МОНГОЛЬСЬКА НАВАЛА НА УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ»
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
ОСНОВНІ ДАТИ:
1215-1223р. – походи Чингізхана;
1223р. - битва на річці Калка;
1237-1241р. – походи монгол у Східну Європу;
1240р. - зруйнування Києва.
ІСТОРИЧНІ ПОСТАТІ:
Чингізхан, хан Батий, воєвода Дмитро
ОБЛАДНЕННЯ:
Історична карта «Монгольська навала на українські землі», ребуси, листи з тестами
ТИП УРОКУ: урок засвоєння нових знань та вмінь.
ХІД УРОКУ
Повідомлення теми та мети уроку.
ЗАВДАННЯ: прочитати уривок з поеми «Слово о полку Ігореві» на ст. 125 підручника
Ярослав и все внуки Всеслава!
Преклоните вы свои хоругви
Уложите в ножны мечи опороченны
Потеряли потому что вы дедовскую славу!
Вы своїми распрями
Начали приводить неверных
На землю Русскую…
Из-забедственныхмеждоусобиц
От земли половецкой!
Як ви розумієте зміст цього уривку?
Під час бесіди учні мають відзначити, що постійні міжусобні війни призвели до ослаблення могутньої Київської держави і відкрили кордони для завоювань іншим державам.
Слово вчителя
Послухайте два висловлювання:
Ці два висловлення характеризують Русь 13 ст. Чому ж відбулась така метаморфоза? Що сталося на Русі?
Про це ми й дізнаємось на цьому уроці.
По - перше, я пропоную вам розв’язати ребус, який дасть нам відповідь на питання: який новий ворог з’явився на Русі ( додаток №1 ) – монголи.
Відкрийте карту на ст.. 12 « Монгольська навала на українські землі»
Питання : 1. Звідки монголо-татари прийшли на Русь?
Далі вчитель пропонує учням попрацювати в групах ( учні опрацьовують матеріал підручника на ст.. 154-155), кожна група одержує завдання:
Завдання учням всього класу: поміркуйте та зробіть прогноз щодо розвитку подій після битви на річці Калка .
2.Похід Батия на Русь.
Учні працюють з картою, на якій відслідковують шлях, яким рухалося військо хана Батия під час наступу на руські землі, та зі схемою на ст. 158 підручника «Навала Батия на східну та Центральну Європу».
Питання: як ви думаєте, битва за яке місто, мала найважливіше значення для українського народу?
Учні мають відзначити битву за Київ.
Учитель пропонує учням уривок з «Никонівського літопису» про оборону Києва від монголо-татар, після прослухування якого вони відповідають на питання: які моральні риси виявили захисники Київа під час його штурму? Як вплинула поразка київлян на подальші події?
Далі учні завершують роботу з історичною картою та схемою, учитель пропонує їм відповісти на питання:
Західну Європу було врятовано «роздертою та ісдихающей Руссю».
Як ви розумієте ці слова?
3.Золотоординське ярмо
Учитель пропонує учням проблемне завдання – в яку форму залежності від монголо-татар потрапили українські землі.
Для виконання завдання, учитель пропонує гру-підказку – закінчить речення моєї розповіді з допомогою ребусів.
Повернувшись з Європи, монголо-татари заснували на річці Волзі велику державу - ? ( додаток – ребус- Золота Орда).
Її столицею стало місто – ( додаток-ребус- Сарай).
Завойовані українські землі не війшли до Золотої Орди, але були зобов’язаними платити данину, яку збирали ханські чиновники – ( додаток-ребус –баскаки ).
Князі, які бажали правити своїми землями, повинні були їхати бо ставки хана та просити грамоту на право володіння ( додаток - ребус – Ярлик).
Основним методом правління монголо-татар став терор ( привести декілька прикладів).
Таким чином, на українських землях установилося тяжке та принизливе панування – ( додаток-ребус – ярмо ).
5. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ
ТЕСТИ
Опрацювати матеріал підручника ст. 152-161; підготуватися до історичного бліцтурніру на ст.. 161; письмово виконати завдання 4 на ст..161; за бажанням підготувати невелике повідомлення про Данила Галицького.
ДОДАТКИ
Ребус 1
О=И
,,,
(монголи)
Ребус 2
3 2 4 5
о=а г=р
(золота орда)
Ребус 3
,,,,,, 1 4 5
т=к
(баскак)
Ребус 4
, 1 2 4
и=й
(сарай)
Ребус 5
2 1 3 4
(ярмо)
Ребус 6
,,,, ,
б=р
(ярлик)