Монгольська навала на українські землі

Про матеріал
ТЕМА « МОНГОЛЬСЬКА НАВАЛА НА УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ» Урок засвоєння нових знань та вмінь. на цьому уроці учні зможуть: • Показувати на карті напрямки навали монголів; • Висловлювати різні точки зору щодо прогнозу можливого розвитку подій після битви на річці Калка; • Пояснювати і застосовувати поняття: орда, баскак, ярлик, улус; • Наводити приклади героїчного опору монгольським завойовникам; • Характеризувати особливості монгольського панування на українських землях; • Визначити сутність та наслідки залежності князівств від Золотої орди. • розв’язувати ребуси.
Перегляд файлу

ТЕМА « МОНГОЛЬСЬКА НАВАЛА НА УКРАЇНСЬКІ ЗЕМЛІ»

 

 

Очікувані результати:

Після цього уроку учні зможуть:

  • Показувати на карті напрямки навали монголів;
  • Висловлювати різні точки зору щодо прогнозу можливого розвитку подій після битви на річці Калка;
  • Пояснювати і застосовувати поняття: орда, баскак, ярлик, улус;
  • Наводити приклади героїчного опору монгольським завойовникам;
  • Характеризувати особливості монгольського панування на українських землях;
  • Визначити сутність та наслідки залежності князівств від Золотої орди.
  • розвязувати  ребуси.

 

ОСНОВНІ ДАТИ:

 1215-1223р. – походи Чингізхана;

1223р. -   битва на річці Калка;

1237-1241р. – походи монгол у Східну Європу;

1240р. -  зруйнування Києва.

 

ІСТОРИЧНІ ПОСТАТІ:

Чингізхан, хан Батий, воєвода Дмитро

 

ОБЛАДНЕННЯ:

                  Історична карта «Монгольська навала на українські землі», ребуси, листи з тестами

 

ТИП УРОКУ:   урок засвоєння нових знань та вмінь.

 

 

ХІД УРОКУ

 

  1.               ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та мети уроку.

 

  1.               АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

ЗАВДАННЯ:  прочитати уривок з поеми «Слово о полку Ігореві» на ст. 125 підручника

                                     Ярослав и все внуки Всеслава!

                                     Преклоните вы свои хоругви

                                      Уложите в ножны мечи опороченны

Потеряли потому что вы дедовскую славу!

Вы своїми распрями

Начали приводить неверных

                                      На землю Русскую…

Из-забедственныхмеждоусобиц

                                      От земли половецкой!

Як ви розумієте зміст цього уривку?

Під час бесіди учні мають відзначити, що постійні міжусобні війни призвели до ослаблення могутньої Київської держави і відкрили кордони для  завоювань іншим державам.

 

  1.               МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Слово вчителя

Послухайте два висловлювання:

  1.               «О ясно світла і прекрасно прикрашена, земле Руська! Багатьма красотами прославлена ти… Усім ти сповнена, земле Руська!»
  2.               «Загинула велика кількість людей, багато було уведено в полон, назавжди зникли з лиця землі могутні міста, знищено дорогоцінні рукописи, чудові фрески, загублені таємниці багатьох ремесел».

Ці два висловлення характеризують Русь 13 ст. Чому ж відбулась така метаморфоза? Що сталося на Русі?

Про це ми й дізнаємось на цьому уроці.

 

  1.               ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  1.               Перший похід монголів на Русь

По - перше,  я пропоную вам розвязати ребус, який дасть нам відповідь на питання: який новий ворог зявився на Русі ( додаток №1 ) – монголи.

Відкрийте карту на ст.. 12  « Монгольська навала на українські землі»

Питання : 1. Звідки монголо-татари прийшли на Русь?

  1.               Чому їх так називають?
  2.               Що ви знаєте про їх військо, озброєння? ( учні на попередньому уроці отримали завдання: підготувати додаткову інформацію про монгол) .

Далі вчитель пропонує учням попрацювати в групах ( учні опрацьовують матеріал підручника на ст.. 154-155), кожна група одержує завдання:

  1.               Прочитати 2 абзац (154), відповісти на питання – з яким із понять «Вітролом», « Цунамі»,    « Пожежа» у вас асоціюється монгольська навала, чому?
  2.               Прочитати абзац 3 (154), відповісти на питання – які держави та народи було завойовано монголами у 1215- 1223рр.?  При виконанні цього завдання, учні за бажанням виходять до дошки та записують дати та завойовані держави .
  3.               Прочитати 4 абзац (154) і 1 (155) , відповісти на питання – хто брав участь у битві на річці Калка, чому дружини руських князів та їх союзники зазнали поразки.

Завдання учням всього класу: поміркуйте та зробіть прогноз щодо розвитку подій після битви на річці Калка .

 

2.Похід Батия на Русь.

Учні працюють з картою, на якій відслідковують шлях, яким рухалося військо хана Батия під час наступу на руські землі,  та зі схемою на ст. 158 підручника «Навала Батия на східну та Центральну Європу».

Питання: як ви думаєте, битва за яке місто, мала найважливіше значення для українського народу?

Учні мають відзначити битву за Київ.

Учитель пропонує учням уривок з «Никонівського літопису» про оборону Києва від монголо-татар, після прослухування якого вони  відповідають на питання:  які моральні риси виявили захисники Київа під час його штурму? Як вплинула поразка київлян на подальші події?

Далі учні завершують роботу з історичною картою та схемою, учитель пропонує їм  відповісти на питання:

Західну Європу було врятовано «роздертою та ісдихающей Руссю».

Як ви розумієте ці слова?

 

3.Золотоординське ярмо

Учитель пропонує учням проблемне завдання – в яку форму залежності  від монголо-татар потрапили українські землі.

Для виконання завдання, учитель пропонує гру-підказку – закінчить речення моєї розповіді з допомогою ребусів.

Повернувшись з Європи, монголо-татари заснували на річці Волзі велику державу - ? ( додаток – ребус- Золота Орда).

Її столицею стало місто – ( додаток-ребус- Сарай).

Завойовані українські землі не війшли до Золотої Орди, але були  зобовязаними  платити данину, яку збирали ханські чиновники – ( додаток-ребус –баскаки ).

Князі, які бажали правити своїми землями, повинні були їхати бо ставки хана та просити грамоту на право володіння ( додаток - ребус – Ярлик).

Основним методом правління монголо-татар став терор ( привести декілька прикладів).

Таким чином, на українських землях установилося тяжке та принизливе панування – ( додаток-ребус – ярмо ).

 

5.      СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ

ТЕСТИ

  1.               Яку державу було завойовано монголами першою?
  1. Русь
  2. Іран
  3. КІТАЙ
  1.               Битва на річці Калка відбулася?
  1. 31 травня 1322
  2. 8 вересня 1237
  3. 31 травня 1223
  1. Який монгольський хан напав на українські землі у 1239р.?
  1. Чингісхан
  2. Батий
  3. Мамай
  1. Обороною Києва керував?
  1. Воєвода Дмитро
  2. Данило Галицький
  3. Мстислав Глебович
  1. Від податків  монголо-татари звільнили?
  1. Селян
  2. Бояр
  3. Духовенство
  1. Документ, який отримували князі в ставці хана на право управління своїми землями?
  1. Ставка
  2. Орда
  3. Ярлик
  1. Хто звернувся до руських князів за допомогою в боротьбі з монголами?
  1. Печеніги
  2. Гуни
  3. половці

 

  1.               ПІДВЕДЕННЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
  • Прояснити зміст опрацьованого матеріалу
  • Співвіднести реальні результати з очікуваними.
  • Оцінити відповіді учнів.
  • Зробити висновки

 

  1. ІНСТРУКТАЖ З ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Опрацювати матеріал підручника ст. 152-161; підготуватися до історичного  бліцтурніру на ст.. 161; письмово виконати завдання 4 на ст..161; за  бажанням підготувати невелике повідомлення про Данила Галицького.

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

 

Ребус 1

 

О=И

http://greenhome.org.ua/wp-content/uploads/2008/08/mango3.jpghttp://www.malutka.org/images/small/malutka_1.jpg ,,,

 

 

(монголи)

 

 

 

Ребус 2

 

     3 2 4 5

 

 

о=а     г=р

 

 

(золота орда)

 

 

 

 

 

 

Ребус 3

 

 

,,,,,,     1 4 5

    т=к

(баскак)

 

Ребус 4

 

  ,       1 2 4

      и=й

(сарай)

Ребус 5

  2 1      3 4

 

(ярмо)

Ребус 6

 

    ,,,, ,

Описание: http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcRWsIyNnnFAhYGsbB4jqVmvs1KtAxonBb68SU3AHtzKMt2Wt5PVmQ

 

   б=р  

(ярлик)

docx
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
17 серпня 2019
Переглядів
1981
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку