Мотивація на уроках біології .
«Без мотиву будь-яка діяльність, в тому числі і навчальна, ніколи не буде ефективною.»
Е.М.Браверман.
На жаль, останнім часом доводиться все частіше відзначати, що у більшості сучасних учнів немає стійкого інтересу до навчання. Причини тут різні, і для нас, педагогів, все більш актуальним стає питання: як вчити дітей?
Головним завданням вчителя стає мотивувати учнів на прояв ініціативи і самостійності. Він повинен організувати самостійну діяльність учнів, в якій кожен міг би реалізувати свої здібності та інтереси. Фактично він створює умови, «розвиваюче середовище», в якій стає можливою вироблення кожним учнем на рівні розвитку його інтелектуальних та інших здібностей певних компетенцій, в процесі реалізації ним своїх інтересів і бажань, докладених зусиль, взяття на себе відповідальності і здійснення дій в напрямку поставлених цілей. До створення умов відноситься і організація діяльності учня, а діяльність не можлива без мотиву. Створення мотиву уроку, зацікавленості в ньому, бажання активно працювати я вважаю, що це один з найважливіших компонентів уроку.
І для цього на своїх уроках використовую пізнавальні (спонукання до пошуку альтернативних рішень, гра, виконання нешаблонних завдань); емоційні (заохочення створення ситуації успіху, вільний вибір завдань); вольові (інформування про обов'язкові результати навчання, самооцінка і корекція діяльності, рефлексія поведінки) і соціальні (створення ситуації взаємодопомоги, самоперевірки) методи.
Мотиваційні прийоми на уроках біології.
1. Евристичний прийом. Сутність цього прийому полягає в тому, що вчитель задає учням важке запитання (на кмітливість) з додатковими навідними питаннями, ніж спонукає їх до здогаду, т. Е. В значній мірі до інтуїтивного розв'язання пізнавального завдання.
2.Епіграф до уроку. Перед початком уроку можна застосувати висловлювання великих людей - афоризми. Наприклад: «Дві голови краще однієї - але тільки якщо вони не на одному тілі."
Гаррі Хершфілд.
3. Прийом новизни. Наприклад, при вивченні теми «Тваринна клітина» можна розповісти про те, що мураха вважається твариною з найбільшим мозком по відношенню до розміру тіла.
4. Проблемні завдання і питання. Наприклад: «Рослини дихають вдень і вночі киснем, але як же відбувається збагачення киснем повітря?». В даний питання включене елемент протиріч, пов'язаний з з'ясуванням найважливішого біологічного процесу дихання і фотосинтезу).
5. Виявлення неповноти знань учнів. Наприклад, вірш:
Чому черв'як повзе,
А не біжить і не йде?
Швидко рухатися не хоче -
Може, він ледачий дуже?
Як ви думаєте: чому черв'яки повільно повзають?).
Всьому в школі навчити не можна, тому важливо навчити мислити. Самостійно діяти, орієнтуватися в ситуаціях, знати підходи до вирішення проблеми. Біологія відкриває для цього багато можливостей; важливо не упустити їх і використовувати.